28 Haziran 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

28 Haziran 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

28 Haziran 1940 AKŞAMDAN AKŞAMA —— Alınacak bir ibret dersi — Fransa şöyle yapmalıydı! i — İngiltere de böyle İİ > ö Testi kırıldıktan sonra çok al g- reten bulunurmuş. Neler söylemiyorlar! eskiden nikbin ve tasv sanlar. Ee — Hatırlar mısın? Ben a tarih» &o demiştim ki... Tabakkı etmedi mi? — Evet, onu etti ama, arada iştin, o tahakkuk “ler dedin de doğru manı di terir!» Tabiatile, atanlar kırk muşlardır. Demol çocuk yetiştir. krat rejimlerin mek şekline senelerdenberi itiraz eder, de tatbik ururd. Bu tarzın bizde : m eseflenirdim. e Le sa İki dünya arasındaki boy çüşm —— aran bu «evlâd yetiştirme» al şekli olmuştur. bacak bacak üstüne da sigara ».. gönlü ferah, keyfi alar? göl © er bg işini daha iyi görür! ve ukalâca izahlar: Efendim, pedagoklar, psikolog- Jar tedkik etmişler; bu serbes usul da- | üsbet netice veriyor. Mez işte netice! Büyük neti: eei., Feci etleri a Jozefin Beker, ve... (Neyi Cepheye kalı meşur komik ak- paratorlukların ler için bile böyle mişken bizim gibi, kirleri ne yapmaz” Fırsat gelmişken bir em Byeyim: Aman öbü Buzün için, yarn Mr Her zaman için. 5 Bu sistemin yık? © nin, sertinin konul ir netice ver .. “halleri, fa- daha söy- Eihazer... rgün için.» en ziyade kalbur | Un ihtiyacı Belediye piyasaya 1500 ton | un çıkarmaya karar verdi Belediye, gördüğü lüzum üzerine, em- rinde bulunan 1500 ton unun piyasaya çıkarılmasını karar vermiş, bu kararını dün alâkadarlara bildirmiştir. Bu miktar un stoku, yeni mahsülden, temin edilecektir. Bundan başka şehri- mizde hâlen 9526 ton ofis malı, 110 ton tüccar malı, 3000 ton da değirmencilere ait buğday vardır. Eakişehire verilen ve o kanal ile İstan- bul değirmeneilerine gönderilen yevmi- ye 100 ton buğdayın, bazı sebeplerden dolayı şehrimiz piyasasına vaktinde gel. memesi bazı şikâyetleri mucip olmakta» dır. Hükümet, be husus hakkında yakın- da kati bir karar verecektir, Şehrimizde. ki alâkadar makamlar, bu seneki buğday rekoltesinin, iki sene memleket ihtiyacı- na yetecek “kadar bol olduğunu söyle mektedirler. Demir satışı İhtikâr iddiasile maznun 2 tacirin muhakemesine devam edildi Demir ihtikân © yapmak suçundan maznunen mahkemeye verilen demir ta- siri Prodromos ve Garonun mevkufen muhakemelerine dün asliye sekizinci c- za mahkemesinde devam edilmiştir. Bu celsede, mahallinde keşif yapan ehli vukuf heyetinin raporu tetkik edildikten sonra müddejumumi iddianamesini oku- yarak maznunların suçları sabit görüldü- ğü cihetle her ikisinin de milli korunma kanununun 32 inci maddesi mucibince cezalandırılmalannı istemiştir. Maznunlar is5 tetkikatın genişletilme. sini ve yeniden bir keşif yapılmasını is- temişlerdir. Mahkeme bu talebi de ka- bul ederek tekrar keşif yapılmak üzere muhakemeyi başka güne bırakmıştır. B. Lütfi Kırdar küçük bir kaza geçirdi Vali ve, Belediye Reisi doktor Lütfi hafif bir kaza yeçirmiş. kolu in- inmi; Kendisine doktor operatör Şa- kir Akif bakmaktadır. İzmir fuarında Trakya pavyonu Edirne (Akşam) — Trakya umumi mü- fettişi general Kâzım Dirikin riyasetinde toplanan komite 1940 İzmir enternasyonal fuarındaki Trakya paviyonunda yapılacak yüenilikler ve iştirak şekli hakkında bazı kararlar vermiştir. Bunların arasında bilhassa bu yıl Trak- yanin istihsal durumu ile köycülük, kurs- ar, sağlık durumu ve köylünün giyim işie- Fİ el ve ev İşlerine ehemmiyet verilmesine ve bü hareketlerin canlı bir şekilde pari- yonda tebarüz ettirilmesine esaz itibarile karar verilmiştir. Edirne vilâyet bütçesi tasdik edildi Edirne (Akşam) — Vilâyetimizin 940 rl hususi muhasebe bütçesi tatbik edilmek nere Dahiliye vekâletinden vilâyetimize gönderilmiştir. Bütçede ehemmiyeti deği- #iklik yoktur. Yeni bütçenin tasdik edilmiş bulunması dolayısile vilâyet yolları ie diğer nafla ve İrğaat İşlerine müteallik faaliyete derhal geçilmiştir. Tekirdağında gönüllü hemşireler Tekirdağ 27 (AA) — Askeri has- tanede açılan gönüllü hemşire kur- Karilerimizin mektupları Kalamış iskelesi Kalamış iskeleşi bilhassa fahla aksamının pek bozuk olduğundan «i- kâyet ediliyor. Tamir edilmesi ora hal- kınca temenni olunuyor. Kuruçeşmenin kuru çeşmeleri Kürüçeşmeye gelmesi icab eden dı sularının sokaklara boşuna aktığından, çeşmelerin — İsimlerile müsemma ola» rak — kuru olduklarından şikâyet odi- Yiyor. Bu hale bir çare bulunması te- menni ediliyor. KUÇUK HABERLER: # Dün, Macar bandıralı Tiszayvapuru ile limanımıza matban ve ambalâj kâğı- dı, porselen eşya, kendir sicim, suni ipek mensucat, tahta çivi, elektrik malzeme- si, deri taklidi muk; İngiliz bandı- ralı Palermo vapuru ile gümüş ve nikel eşya; boya ve cilâ, jüt, çuval, çay, maki. ne, kimyevi ecza gelmiştir. X Mezbahadan et nakli için belediye yeniden 20 kamyonet satm almıştır. Bu kamyoretlerin motör ve şasi bedeli, 6l bin Tiredir, Belediye, bu kamyonetlerin karoserileri! de yakında o müteahhide ihale edecektir. # İki aydanberi Akdenizde bulunan Rumen bardırak Albojurya vapuru, dün limanımıza gelmiştir. Gemi, Köstenceye gidecektir, Karadenizde bulunan Ameri- kan bandıralı Eksmur vapuru da dün limanımıza gelmiştir. Nevyorka gide cektir. * Belediye, şehrin çöplerinin dökül. mesi işini 39 bin liraya talibine ihale miştir. Bu Fiat, geçen sene 41 bin lira idi. # Denizyollarının yeni teşkilât proje- si henüz Millet Meclisinden çıkmamıştır. Bu cihetle, demizyollarına alınacak me- inurların alknmasından vazgeçilmiştir, Açılan müsabaka imtihanma 35 kişi iş- tirak etmişti X Çadıtcılmi civarında Ahmedin dük- kâmna girerek bir cep saati çalan Ziya adında biri dür. Sultanahmed sulh ceza mahkemesinde, hapsine karar verilerek tevkif edilmiş- tir, X Karagümrük civarında karısı Mü- kerremi bıçakla oyaralamktan o maznun Hasanın sorgusu dün Sultanahmed üçün- cü sulh ceza mahkemesinde yapılmıştır. Mükerrem ds mahkemede, kocasile ba- rıştığını ve Hasandan davacı olmadığını söylemiştir. Mahkeme Hasan hakkında tevkif kararı vererek tevkifhaneye gön- dermiştir. X Şehremininde bir sile kavgası esna- sında karısı Müberrayı döven ve kayna- nası Dürdaneyi bıçakla yaralayan Tah- sin Dişli dün Sultanahmed üçüncü sulh ceza mahkemesinde muhakeme edilmiş, suçu sabit olduğundan 27 gün hapsine karar verilmiştir. X Yemiş iskelesi civarında denizde bir erkek cesedi bulunmuştu. Müddeiumü- milikçe yapılan tahkikat neticesinde ba- nan, Beyaz Rus mültecilerinden olup bilâhare Türk tabüyetine geçen mâran- goz Aleksandrs ait olduğu ve kazaen denize düşüp boğulduğu anlaşılmıştır. Cesedin gömülmesine izin verilmiştir. A Üniversiteden otuza yakın talebenin palto vesairesini çalmaktan maznun ve mevkufan muhakeme edilmekte olan seyin geçenlerde bir kolayını bularak tevkifhaneden çıkmış ve kaçmıştı Ya- pılan araştırma neticesinde Hüseyinin buradan Adanaya kaçtığı tesbit edilmiş ve kendisi orada yakalanmıştır. Hüseyin İstanbula gönderilmek üzere yola çıkan mastar. # Diş tabipleri cemiyetinin altı aylık kongresi 5 temmuzda cemiyet merkezin- de toplanacaktır. üçüncü muhakeme ŞEHİR HABERLERİ Sebze satışları Âzami fiatlerden yukari satış yapılmıyacak Fiat murakabe komisyonu, dün tek- rar toplanmıştır. Dünkü toplantıda hâl. de satılan sebzelerin meşru yüzde kârla- rile manifatura satışlarının kati kâr mis- betleri tesbit edilmiştir. Bunlar yakında ilân edilecektir. Komisyon, dün, bilhassa limon fistleri üzerinde çalışmış, yapılan yeni tetkikleri gözden geçirmiştir. Fiat murakabe komisyonu, yaş ve ku- ru sebze fiatlerinin sehrin her semtinde ayni kâr nisbetleri dahilinde satılmasını temin için etüdler yapmaktadır. İlk ola- rak hâldeki sebze satışları intizama ko- nacaktır. Verilen karara göre, hâl idaresi, şim diye kadar hâle gelen sebzeleri tescil ile iktifa etmekte idi. Bundan böyle bu seb- zeleri hem tescil edecek, hem de hâl da- hilinde azami fiatlerden fazlaya satış yar pılmamasını temine çalışacaktır. MAİ ida- resi tarafından verilen emirlere riayet et- miyenler, derhal, bir zabıt ile adliyeye verileceklerdir. Komisyon, pazartesi tek- rar toplanacaktır. İnhisarlar Vekilinin tedkikleri Şehrimizde bulunan Gümrük ve İnhi- sarlar Vekili B. Raif Karadeniz, dün öğ- leden evvel, inhisarlar umum müdürlü- ğüne gelerek öğleye kadar burada meş- gul olmuş, öğleden sonra da otomabille Vekâlete bağlı müesseselere giderek tet- kikat yapmıştır. İnhisarlar Vekili, bugün de, inhisarlar umum müdürlüğünde tet- kikatta bulunacaktır. Vapurların yaz tarifeleri Deniz yolları işletmesinin yaz tarifesi 5 temmuzda tatbik edilecektir. Şirketi Hayriyenin yaz tarifesi de temmuzun ilk haftasında meriyete girecektir. Edirnede at yarışları Sarayiçinde yapılan yarışlar çok meraklı oldu Edirne (Akşam) — Trakya at yarışları Sarayiçi yakınındak! yanık kışlalarda ya- pıldı. Birinci koşu Trakyada yetişmiş yarım kan Arap 3 kan Arâp hayvanları arasında idi, 1000 metre mesafe Üzerinde Yapıları "Bü Köyüde Yaran birtmet; AH ikinci ve Yıldız üçüncü geldiler. İkinci koşu: Dört ve daha yukarı yaşta- ki hiç koşu kazanmamış yarım kan Arap ve saf kan Arap at ve kısraklara mahsuğ- tu. Bu koşuda birinciliği Yıldız, ikinciliği Fidan ve üçüncülüğü de Leyli kazandılar, Mesafe 2000 metre idi. Üçüncü koşu: Yalnız Trakya bölgesinde doğmuş va yetişmiş dört ve daha yukarı yaştaki yarım kan arap ve saf kan Arap at ve kısraklarına mahsustu, mesafesi 2200 metre idi. Heyecanlı geçen bu koşuda birinetliği Ahmet Kasebirin Ne- bilesi birinci, Ejder tkinel ve Mehmed Gü- venin Remziyesi üçüncü geldi. Dördüncü vo son koşu dört yaşında ve daha yukarı yaştaki yarım kan Arap ve Saf kan Arap atları arasında idi. 3000 metre mesafe üzerinde yapılan bu koşu diğerle- rine nazaran hayli heyocanlı ve alâkalı geç- ti. Neticede Ejder birinci, Nebile ikinci ve Yıldır da üçüncü geldiler, Yarışları kalaba- İik bir halk kütlesi 3e, ki A Beyszıtta oturan Zekiye isminde bir dn; pencere kenarına yanmış sigara bırakmış, bu yüzden ateş büyüyerek tah- talar tutuşmuşsa da &z sonra söndürül- müştür. X Galata rhtimıma bağlı Bulgar ban- dırah bir vapurda çalışan tahmil tahliye amelesinden Halil, müvazenesini kaybe- derek vapurun anbarına düşüp ağır su- rette yaralanmış. polis tarafından Bey. oğlu hastanesine kaldırılmıştır. # Dün Cadde bostanı iskelesine ya- naşan bir kayıktan kamyona tuğla yük- lemekte olan Salih; kalas üzerinde yü- rürken müvazenesini kaybederek taşlar üzerine düşmüş, ağır surette yaralandı- ğından Nümune hastanesine kaldırılmış- » Kimi plâjları ile gözü çekiyor... | Plâj eğlenceleri başladı Boğazın Anadolu kıyısında vapur. dan çıklık, serin çınar gölgeleri ser- pilen caddede bir müddet yürüdük- ten sonra sola büküldük. Akasya ko- kulu, kuytu gölgeler arasından ilerler. ken, mor tepelerin eteğine serilmiş kumsaldan yükselen kahkaha sesleri duyuluyordu. Tahta paravanların ardına geçince göz önüne yepyeni bir manzara açı- lıyor. Mavi denizle dudak dudağa öpüşen kumlukta, medeniyetin ma- kine gürültülerinden, radyo homur- tularından, tüyler ürpertici harp fe cayli dedikodularından âzade; tabi- atın güzelliklerile baş başa, sadece şen kahkahalar çınlıyan bir âleme gi- riyorsunuz. Cidde ile Serendip birleş- miş, Havva ile Ademin torunları, ced- lerinin efsanevi hayatlarını taklid ediyorlar. Sıcak kumlar üzerinde kay- naşan kalabalık hep çıplak, arada bir tesettür farkı var: İncir yaprağı yerine daracık pantolonlar kaim ol- müş, Biz de kıyafet değiştirip kalabalığa karıştık, Ayaklarımın altında iç gi cıklayıcı hışırtılarla ezilip çukurla- şan kumlara bastıkça bütün vücu- dum iğneleniyor, sendeliyordum. Bi raz oturup güneş banyosu yapmak için ilerideki kum yığınına doğrü yürüdüm, Tam yaklaştığım sırada kum tepeciği sarsılarak ortasından yarıldı, kızıl boyalı şamandırayı an- dıran kocaman bir kadın doğrulup oturdu. Sarkık avurtlarına yapışan kumları elile temizliyerek ters ters beni süzdü. muş gibi sarsıldım. 'Tabanımdan sap- lanan iğneler bütün vücudumda do- laşıyor, tatlı bir ürpreme ile nefesim kesilir gibi oluyor. Geriye çekilmek İstemiyorum, bir türlü ileriye de gk demiyorum, Nihayet kararımı ver. dim. Dişlerimi sıktım, gözlerimi ka padım, büyük bir tehlikeye atılan bir kahraman, edasile ayağımı kaldırdım. Fakat bu da nafile, Tereddüd basa- maklarından kurtulup bir türlü suya ayağımı basamıyordum. Kulağımın di- binde ince, lâtif bir ses çınladı: — Hoooop... Deniz kırbaç gibi şakladı, tepem- den müthiş bir duş sağanağı indi, Bu telâşla muvazenemi kaybederek ben de yüzükoyun suya kapandım, Göğ- süm tıkana tıkana sudan başımı çi- kardığım sırada kırmızı mayolu genç kadın, berrak havuz içinde oynıyan süslü bir balık zarafetile kıvrıla kıy. rıla yüzerek uzaklaşıyordu. Cemal Refik Bu yece nöbetçi eczaneler Beyoğlu mıntakası, Merkezde: (Be- yoğlu), (Hayreddin), Taksimde (Tak- sim), Şişilde (Necdet), Galatada (Ka- raköy), Kasımpaşada (Müeyyed), Has- köyde (Halıcıoğlu), Eminönü mıntaka- sında; Merkezde (Hüseyin Hüsnü), Kö- .çükpazar (Hasan Hulüs), Alemdarda (Abdülkadir), Kumkapıda (Asador), Fatih mıntakasında: Şehzadebaşında (İbrahim Hali), Şehremininde (Nâzım), Karagümrükte (Arif), Pegerde (Hüza- meddin), Samatyada (Erofilosi, Aksa- rayda (Ziya Nuri), diger mıntakalarda; Kadıköyde (Halk), (Osman hulâsh, Üsküdarda (Ömer Kenan), Beşiktaşta «Süleyman Receb); Sarıyerde (Nuri), Büyükadada (Haik), Heybelide (Tanaş) Eyüpte (Arif) eczaneleri, (Ortaköy, Arhavutköy ve Bebek ec- zaneleri her gece nöbetçidirler.) sapel yelniz petroldel...