3 Temmuz 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

3 Temmuz 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

İngiltere, Fransanın felâket dersinden istifade etmelidir Eski Harbiye Nazırı: “Son dakikada mü- dafaalar icadına kalkışarak general Veygandın vaziyetine düşmiyelim,, diyor İngiltere, Alman ve İtalyan kontrolü altındaki Fransiz topraklarına abloka tatbiki için tedbir aldı Tondra 2 — Sabık Harbiye Xazırı B. Hore Bellshs, & Fransız imparatorluğu üzerine çöken fe- Miket dersinden İngiltere istifade etmeji- dir, Son dakikada müdafaalar icadına kal- Xışmak mecburiyetinde kalan general Wey- gand'ın yaziyetine düşmemeliyiz. Şimal ve Manş denizlerinde Alman ablo- kası münasebetile B. Hore Belisha, İngil- terenin İrlanda sahillerinde yarışı kanzan- masıni ve Fransa sahilleri ablokasının ya- pılmasına intizaren İrlanda ile müttehid bir siyaset takip edilmesini talep etmiştir. B. Eden'in beyanatı Londra ? (A.A) — Revter: İngiliz Har- biye Nazırı B. Eden, Avam kamarasında Polonya ve Çek lejyonları hakkında şu be- yanatta bulunmuştur: «Polonya ve ularına mensup ba- gi cüzü tamlar, İngiltereye gelmişlerdir ve yeniden teşkilâtlandırılmaktadır. Hâlen bu hususta daha geniş izahat veremem. Fa- kat şunu söyliyebilirim ki bu cüzü tamla- rn, müşterek düşmana karşı mücadelemi- irakleri dalma şayanı memnuniyet- tir. B. Eden, Irlandanın müdafaası hakkın- da da şunları söylemiştir: «Şimali İrlandadaki garnizon, en iyi sira» tejik vaziyeti temin edecek surette şimdi- den lâzımgelen yerlere dağıtılmış bulun- maktadır.» Londra ? (A.A.) — B. Attlee, öğleden son- râ Avam kamarasında demiştir ki: «B, Ghurehili, harp vaziyeti hakkında, imkân has olur olmaz beyanatta buluna- #ı tarihi, hattâ beyanatın bu hafta içinde yapılıp yapılamıyacağını dahi &ö mem. Fakat B. Churebili, Avam kama: na mümkün olduğu kadar çabuk bir su te bütün fzahatı vermek arzusunda Başvekll muavini B. Attlee, diğer bir su- «le, aşağıdaki cevabı ve İngiliz hükümeti, müci adeleye deram et- meğe muktedir bulu; ve mücadeleye de- vami arzw eden bütün Fransız kuvvetlerini mümkün olduğu kadar teşvik etmenin ehemmiyetini tamamile müdriktir. Hükü- met, bu mesele ile müstacel bir surette meşgul olmaktadır.» İktisadi harp Nazırının beyanatı Tondra 2 (AA) Reuter rasında, İtalyan ve Alman kontrolu altın- da bulunan Fransız topraklarına abloka- Jı tatbik için lâımgelen tedbirlerin alınıp alınmadığı sualine, İktisadi Harp Nazırı Dalton «evet» cevabını ver Liberallerden Mendel, â! işgal altında bulunmıyan Fransaya da şamil olup olmadığını ve İspanya şimendifer yo- Iu meselesinin nazarı itibara alımp elm- madığını sormuştur. B. Dalton, bu ayrı bir sus! olduğundan, bu husustaki noktai nazarı daha evvel öğ- renmeği tercih ettiğini söylemiş ve Fran- az müstemlekelerine gelince, bu kususta- Ki kararın, vaziyetin aydınlanmasına İn- #izaren tehir edildiğini beyan etmiştir B. Daltan, son beş haftalık hâdiselerin, iktisadi harp geralt ve metodlarını deği tirdiğini, fakat tafsilât vermenin gimdilik vakitsiz olacağımı da ayrıca beyan etmiş- caktır. Maamafih, bu beyanatın yapılaca. tir, Rumen - Macar ve Bulgar ihtilâflarının sulh yolile halledilmesine çalışılıyor (Baş taraf; 1 inci sahifede) | inanyaya müracaatla Transilvanya ve Dobrucn hakkında teşebbüste bulunduk. ları söyleniyor. Bu haber henüz teeyyüd emiş Romanya hükümeti mühim müdafaa tedbirleri almaktadır. Bu akşamdan iti- baren ışıkla sörecektir. Soya 2 (A.A.) — (D.N.B.) ajansı bildiriyor: «Fevkalâde ahval» zuhurunu kamılamak üzere Nazırlar heyeti sınal müesseselerde mesai saatlerini artıran bir kanun beşretmiştir. Dokuma sanayiinde işçi ücretleri yüzde 15 artmıştır. Tütün sanayiinde de buna mümasil bir karar fetihaz edileceği zannolunmaktadır. Macar - Rumen hududunda hâdise olduğu tekzib ediliyor Poşte 2 (A. A.) — (Reuter) : Salâhi- yettar Macar mabalili, Macar - Rumen ve Bulgar - Rumen hudutları boyunca müsademeler olduğuna ve Macar hu- dudunda Moramarosziyet'de bir hâ- dine çıktığına dair çıkan haberlerin uy- durma olduğunu bildirmektedir. Bs uy- | durma hâdise esnasında insanca zayiat olduğuna dair yayılan haber de tekzip edilmektedir. Budapeşte 2 (A.A) — Visk yakımı da bir hudut muhafızı müfrezesinin ku- mandanı üzerine bir Rumen devriyesi birkaç el silâh atmıştır. Macar hudut muhafız müfrezesinin mukabelesi üzeri- ne Rursen devriyesi birkaç el silâh daha attıktan sonru geri çekilmiştir. Macar hükümeti Rumen hükümeti nezdinde protsstoda bulunarak, Rumen kıtaatının | Macsr hududunun hemen yakınma ko- nulmasının verebileceği neticeler | hak- kında da nazarı dikkati celbetmiştir. Bulgar - Rumen hududundaki hâdise Sofya 2 (A A.) — Bulgar ajans bik diriyor: Dün gece Bulgar - Rumen hu- dudunde vukua gelmiş olan hâdise hak- kında bir yabancı ajansın verdiği telgraf ile alâkadar olarak, Bulgar askeri ma- kasaları ezcümle aşağıdaki ciheti tesbit etmişlerdir: Saat 22 ye doğru karakolları önünde gayri tabi! bir hal müşahede eden bir Bulgar karakolu askerleri, bir beyaz ha- va fişeği atmışlardır. Bu, hudut servisleri izamnamesince kabul edilmiş bir key- fiyettir. Bunun üzerine Rumenler tara- fından birkaç el silâh atılmış, fakat buna Bulgar hudut muhafızları mukabele ct- Demişlir. Gece, sükün içinde geçmiş, fa- kat sabah karakolumuz, muharebe ni- | zamındu dahilden gelen Rumen asker. lerinin kendi karakollarına doğru ilerle mekle olduğunu müşahede etmiştir. Bu, Rumen askerlerinin gece karakolların terketmiş bulunduklarını isbat eylemek- tedir. Bulgarlar tarafından kimse hudu- du geçmemiş ve hiçbir silâh atılmamıştır. Romanyada milli matem Bükreş 2 (A.A.) — Hükümet, Ru- Besa- men kıtalarının son unsurlarının Tabya ve şimali Bukovina topraklarını | tarihinin mill? ! terkettikleri 3 temmuz mâtem günü addedilmesine karar ver- miştir. Moskova 2 (A.A.) — (Reuter): Tass ajansının verdiği haberlere nazaran Be- sarabya ve Bukovinanın işgali bu sabah tamamlanmıştır. Romanya »- Sovyetler ara- sındaki hâdiseler halledildi Bükreş 2 (A.A) — Genelkurmay tebliz ediyor: | temmuz günü Besarab- yanın tahliye ameliyesi derpiş edilmiş, Program mucibince devam ederek Sele- tinin şima'i Tiedei'nin Apanga- ta, Bojan, Pinutz!, Briceni, Edinita, Re- ca, Reni, Calarasi, Ciuciwleni, Roma» nesti, Lacucl ve Chitai hattına varmıştır. Sovyet seri cüzütamlarının âcele iler- leyişleri yüzünden bazı yerlerde husule g:lmiş olan hâdiseler, iki taraf askeri şeflerinin arasnda vukubulan müzake- rat neticesinde umumiyetle memnuniyet- bahş bi: surette balledilmiştir. Rumen Propaganda Nazırının beyanatı Bükreş 2 (AA) — Rador ajansı bildiri- görüşme eden son hâdiseler li günleri kemali #timadla bek ne şöyle devam etmiştir; rma alt hiçbir gey istemedik nefret etmedik. Rumen amanlarla dolu etemleke, ka. sırgadan sonra daha azimli ve daha kuv vetli olarak kalacaktır, Mazide bizi a; ran her şeyi bertaraf edelim. Faydasız m nakaşaları da bir tarafa bırekalım. Her söylenilen söz evvelce düşünülmüş olmalı, Bozguncuları bütün kuvvetimizle telin edelim, sırf Rumen temayüllü bir sefer aşalım. Hele artik şimdi uslu ve dikkatli Jalım, Ekseriya dışarı düşmanlardan da- ha tehlikeli olan dahili düşmanları göre- telim.» Milletin yüksek menaflini Korumak için B. Sidororiç, herkesin devlet ve makamat- la elele vererek nizam ve disiplin dalresin- de çalışmasını tavsiye etmiştir. 0YO ANKARA RADYOSU 3 temmuz çarşamba öğle ve akşam 1230 Program, 1235 'Türk müziği, 1250 Haberler, 13-20 Salon orkestrası, 18 Prog- ram, 18,05 Dans müziği (Piâk), 1840 Türk müziği, 1015 Diş politika hüdiseleri, 19,30 Fasıl heyeti, 19,45 Haberler, 20 Fasıl heyeti, 20,15 Konuşma, 20.30 Mavayen gitar, 20,50 Geçid konseri, 21,15 Tango (Pik), 2130 Radyo gazi 150 Riyasetirümhür b: dosu, 2230 Alans ve borsa haberleri, 2245 Cazband. 4 temmuz perşembe sabahı 730 Program, 735 Müzik (PlâK), 8 Ha- berler, 8,10 Ev kadını, 8,30 Müzik (Plâk). Avam kama- | | AKŞAM ingiltereye taarruz hazırlığı (Baş tarafı 1 inci sahifede) görülmemiş şi eyler Ea r. Fransanm müthiş hezimeti, ardıcı olsa da nihayet imkân çerçevesi içine İngilterenin işgali, in- ir türlü mümkün sayamadığı, alelâde insan mantığını aşan bir fikirdir. Demek ki bu devrin Imkân kadrosunu kıran, teknikte ol duğu kadar cüret ve cesarette de in. kılâp yapan muazzam bir hâdiseye şahid olacağız. Bu teşebbüs olmazsa, yahut olur da ükamete uğrarsa Fransa zaferi, neticesi malüm olmayan uzun bir mukavemet harbinin, Almanyaya kati semereyi vermemiş bir safhasın- dan #baret kalacaktır. Necmeddin Sadak Alman tebliği Bristol civarında liman tesi- satına hücum edildiğini ve yangınlar çıkarıldığını bildiriyor Führer'in umumi karargâhı 2 (AA) — Alman başkumandanlığının tebliği: 30 ha- ziran ve 1 temmuz günleri, İngiliz Jersey ve Gutrnesey adaları, hava kuvvetleri f! tülaları, bahriye temas Kıtaları ve ordu müfrezeleri t bir baskın ile işgal ta, bir Alman keşif tayyaresi, bir çarpışma esnasında, Bris- tol - Blenhelm tipinde iki İngiliz tayyaresi düşürmüştür. Manş denizi üzerinde Keşif harekâtı €8- masında, 1 temmuz öğleden sonra Tor- avay'ın şarkında bir İngiliz sahil muhafaza ganbotuna hücum edilmiş ve yakılmıştır. Şimali Skoçyadu Wixk Ilmarına diğer bie | muvaffak kücum yapılmıştır. İ mmuz gecesi, muharebe tayyareleri- Bristol civarinda liman tesisatına cum etmişlerdir. 'Yangınlar ve infilğ müşahede edilmiştir. 2 temmuz gecesi, İngiliz tayyareleri ta- rafından Şimali ve Garbi Almanyaya pılan hücumlar esnasında, Kiel üzerine bombalar atılmıştır. Fakat büyük hasar ol- mamıştır. Birkaç sivil ölmüştür. Hava dâfi bataryalarımız, beş düşman tayyaresi —— rmüştür, Diğer iki düşman tayyaresi de Kiel'e yapılan düşman hücu- mu esnasında bahriyenin tayyare dâfi ba- taryaları ta dan düşürülmüştür. Üç Alman tayyaresi kayıptır. Boksör Dempsey tekrar ringde Atlanta (Geergic) 2 (A.A.) — Sa bik ağır siklet şampiyonu Jack Dempsey 13 senelik istirahatten sonra ringte yeni- den görünmüş ve Clarauce Lattrelli (Tekanslı) ikinci ravndda nakavt etmiş- tir. Dempsey 45 yaşındadır. BULMACAMIZ İsr 3 Temmuz 1940 3 Harpten çok zarar gören bir sınıf: Cokeyler At yarışlarının tatil edilmesi cokeyleri i İŞSİZ bıraktı. Bir at yarışının sonuna doğru heyecanlı dakikalar Avrupa harbi birçok kimseleri büyük ya- rarlâra sokmuştur. Bunların başında cok ler gelir. Harp münasebetile hemen rafta at yarışları durmuştur. Bu yüz keylere iş kalmamıştır. Halbukl cokeyler, Yarışlar yüzünden büyük para kazanırlar- &1, Bunlarin içinde birkaç sene çalışarak bir kenara bir iki milyon frank koyahlar çok- ta. Cokeylik kolay bir iş gibi görünür; fakat çok güçtür. İyi bir cokey olmak için bir do- fa tabli istidnd lâzımdır. Bundan sonrada senelerce çalışmak icap eder. Cokey Ufak tefek olmal, ağırlığı 55 kiloyu gesmemeli. dir. Buna mukabil tam atlet olması icap eder. Kollarının, bacaklarının adaleleri sert ve mukavemetli olmalı, kafası iyi işlemeli- dir. Cokey olacaklar 13 - 16 yaşında seçilirler, Bunlar senelerce talim görürler, iyi ata bin- meği. öğrenirler. Bu n sönra ufak tefek yarışlara iştir e başlarlar. Ancak 80 yarışta muvaffakıyot gösterdikten son- ra cokey payesini kazanırlar ve Büyük at yarışlarına girmeğe başlarlar. Cokey olmak , İçki içmemek, tam bir atlet bi yaşmak lâzımdır. Cokeyler iki kısımdır. Birincisi düz yarışlara, ikincisi manlalı ya- rışlara iştirak edenlerdir, Manalı yarışlar, düz yarışlara nisbetle çok tehlikelidir. Bu yeri iştirak eden cokeyler arasında dü- şüp bir tarafını kırarak sakat kalanlar, hat- tâ ölenler sık sık görülür. Bu tehlikesine rağmen manlalı yarış cokeylerinin kazancı, düz yarışlarınkine nisbetle daha azdır. Bu- nun sebebi şudur: Manlalı yarış cokeyinin #ndese iyi bir bin'ei olması kâfidir. Halbuki düz yarışlarda cokeyin ayni zamanda iyi bir tâbiyeci olması, vüziyete göre tedbirler alması lâzımdır. Yan! bu yarışlarda ayni sa- manda kafa ile de çalışmak İcap eder. Bun- dan başka düz yarışlarda cokeyin ağırlığı 55 Kiloyu geçemezken manlah yarışlarda 60 kiloya kadar cevaz varı Son senelerde bundan fazlası bile kabul ediliyordu. Bu- nun için manlalı yarış cokeylı in çoğu bir parça kilo almış, yan! mütekald düz yas rış cakeyleridir. Cokeyler ne kazanırlar? İyi bir eokey çok para kazanır. Senede an başka bindiği atın kazandığı mükâfatın yüzde onunu ik r mıamüdâ, 100 bin, 200 yonluk olan- neden fazla sürmez. Bundar başka, işle meşgul olur, bir kısmı da elindeki para- Ya yiyip bilirerek sefnlete düşenler çoktur. Cokeylik uzun müddet İngilizlere mahsus bir sanatti. Bunların arasında Tom Lane, Tod Loan, Ruff, Stern gidi cokeyler ağır- lıklarınca altın kazanmışlar ve büyük ser- vet yapmışlardır. Umumi harpten sonra ortaya Amerikalı cok çılmışlır. Bunlar ata yeni bir tarz- da biniyorlardı. İngilizler atın üstünde dim- dik düururlarken Amerikalılar eğere otur- miyarak öne doğru meyli ediyarlardı. İpti- da bu vaziyet çok garip görülmüş, bi Xey maymuna benzetilmiştir. Fakat rikalı cökeyler yarışlar: kazanmağa büyla- yınen herkes Amerikalıları taklid etmeğe başlamıştır. Amerikalilardan sonra ortaya Fransız cvkeyler çıkmıştır, Bunlar birkaç sene için de büyük muvaffakiyetler göstermişlerdir. Son senelerde Rabbe, Dufroz çok şöhret kas zamnışlardı. Harp, bütün cokeyleri mü #ir etmiştir. Amerika yeniden 45 harp gemisi inşa edecek bn. dir - Eşyaya renk veren - Hane. 4— İnsan cinsi - Tersi beyazdır - Kasık. — Zeven - Sonuna «> geli demektir - Kırmızı kırmızı - Tersi müstahkem mevkidir. T — Tersi kuş uçarken çıkardığı ses- tir - Nola - Tersi İdrarda bulunan zahir- dir. 8 — Başına «Le ge bir sıfat olur - Tersi taharri ettir - Vilâyet, 9 — Üzeri dalga dalga çizgili. 10 — “Tersi Iimon-şerbeti satar, Yukandan aşağı: 1 — Dişi eme 2—rF 3— Milet meclisi rümuzu » Ters büyük bahçedir - Tembih edatı 4 — Komprime - Tersi sıfat edatıdır - Lezzetine bak. $ — Tersi rayihadır - Tersi taharri eder, 8 — Yüze gülücülük - Vasıl olan, 7 — Tersi birdenbire - Bir harfin oku- nuşu - Telefon ridası, 8 — Tenavüi et - Familya - Tersi bir no- tadır. 9 — Gecelik bir elbise, 10 — Mütevekkil kal, Geçen bulmacamızın halli Soldan sağa: 1 — Ova, Yaşıt, 2 — Mustafa, Um,$ — Ukoabara, 4 — Zuracılar, 5 — Da, inat, La, 6 — Ateş, Dİ, 7 — Is, Ası, 8 — Lej- | yon donö, 9 — Ataotaldım, 10 — Kra, İare. | Yaukarmdan aşağı: İ 1 — Omuzdaşlar, 2 — Vukuat, Et, 3 — | AAsor, Jak, 4 — Tanışıyor, $ — Yaban, So- | ta, 6 — Afacan, Na, 7 — Şarıt, Adli, 8 — Al, Soda, 9 — Tu, Aldanır, 10 — Müral, Öme, edalı (Baş tarafı 1 inci sahifede) eski stoklardan yeni bir miktar daha terkedeceğine intizar ediyorlardı. İşte kanun şimdi bu malzemenin mübayaa- sma mâni olmaktadır. Vaşington 2 (A.A.) — (Router): A- merika Birleşik devletleri silâh ve mü- himmatından fazla miktarın İngiltereye satılmasını meneden ve B, Roosevelt ta- rafından imzalanmış bulunan kanun, proje halinde iken, yalnız milli ihtiva etmekte idi. Men hakkımdaki mad- de, kanun projesinin B. Rooseveltin im- zanna gönderilmesinden evvel kongre tarafından ilâve olunmuştur. Bu men keyfiyetinin hedefi, Amerika Birleşik devletleri donanması için inşa edilmekte olan, 2, torpidonun İngiltereye devredil. mesi hakkında yapılan son teklif gibi muameleleri önüne geçmektir. Bu kanuna ilâve edilen madde şöyle demektedir: Ordu veya donanmaya âit bulunan veyshut ordu veya donanma için sipariş iş olan hiçbir kara veya deniz silâ- hı, gemi, vapur, tayyare, mühimmat ve ya harp malzemesi, ordu veya donanma başkurmandanlığı bunun Amerika Birle- şik devletleri müdafaası için esas olma- dığın tasdik etmediği takdirde, devre- gilemez, mübadele olunamaz veya sa- lar Yeni harp gemileri Vaşington 2 (A.A.) — Reisicümhur, 1941 mali senesi içinde kabul edilen 5 milyarin toplanması için harp endüstri- leri vergilerinin tedricen arttırılmasım kongreye tavsiye etmiştir. Bahriye Ne: yeti 45 harp gemisinin insasına karar ver- miştir. Bu gemiler 414 milyon dolara mal olacaktır. İnşa edilecek gemiler 20 destroyer, 13 denizaltı ve 12 kruvatör- en ibarettir, B. Roosevelt, bundan masada ordunun makineleşmesini tacil için 5 milyar iste. mek tasavvuründadır. General Scott, beyanstta bulunarak Amerikanın 18 içinde iamaı mobörleştirilmiş 12 fır- kası, 4800 silâhlı kamyonu, 4800 tankı, 10,000 silâhlı motosikleti, 7500 otomo- bili olacağını söylemiştir. Her fırkanın 400 tankı, 400 silâhh kamyonu ve 1200 muhtelif arabam olacaktır. Amerika Harbiye Nazırının beyanatı Londra 2 — Amerika Harbiye Nazır bugün beyanatta bulunarak ezcümle de- miştir «Amerika bir istilâ tehlikesinden ha- riç değildir ve böyle hüdisalı bekleyip durmakla tehlike bertaraf edilmiş ol maz.. Vaziyet çok ehemmiyetlidir. Dik- katimizi sliâhlanmamıza hasretmeliyiz. Sükünumuz ancak İngiliz donanmasının Atlantik denizinde hâkim olmasındadır. Bu hususta yapacağımız her türlü yardı. mın faydası büyüktür, i Harbiye Nazır bir lâyiha vererek As znerikada mecburi askerlik teklifinde bur Tanmuştur. Amerikada tersanelerde çalışma saatleri Vaşington 2 (A.A) — D.N. B. bildiriyor? B. Roosevelt tarafından bugün imza edilen bir kanuna nazaran bi rafından memleketin de vaziyet içinde bulunduğu ilân edildiği hallerde İ cümhürretsi bahri tezgâhlerdaki mesai sa- atlerini haftada 48 saate çıkarabilecektir.