9 Temmuz 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

9 Temmuz 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Ekinlerin kaldırılmasında iş birliği yapılacak Başvekil, mahsulün kaldırılmasına hız verilmesi için umumi müfettişlerle valilere tebligatta bulundu Umumi müfettişler, valiler, kaymakamlar ve nahiye müdür- leri çifçiye kolaylık gösterecekler, hasad ve harman işlerini muntazaman yerlerinde takib ederek vaziyeti her hafta Başvekile bildirecekler Ankam 8 (AA) — Başvekli Dr. Refik Baydam umum. müfettişliklerle valilere aşağıdaki tebliyatta bulunmuştur: 1 — Dünya vaziyetinin karışmağa ve bir Avrupa barbinin belirmeğe başlaması &ierine —eylül 1939 da— yaplığım beya- matta Türk çilçisini fazla ekime davet et- miş ve bütün idar» imirlerinden de bü 1s- tühsal mevzuunda âzami alâka ve gayret Astemiştim. Büyük bir memnuniyetle kaydederim ki: Müstahsilin, idare âmirlerinin ve ziraat teşkilâtının birbirlzi tamamlayıcı mesai ve tedbirterile bu yı. her yıldan daha fazla ekilmiş ve ekilen de hemen her tarafta bir gok yıllardan dahı büyük bir feyiz ve be- reketle yetişmiştir. Dünya buhranı devam etmektedir, bir çok merleketlerd. bilhassa Avrupada zi- zaat vaziyeti bu yil müsait geçmemiştir. Evvelki beyanabır.da da işaret etmiş oldu- Bem gibi, gerek memleket iktimdiyat ve Brüdafaası, gerek çifçinin kendi menfaati bakımından toprak mahsullerinin ehem- miyet ve kıymeti artmıştır, daha da art- ması beklenebilir. Onun için idrak edilen mahsulün hiç bir ziyaa uğratılmadan, va- kit ve zamanile kaldırılması günün büyük #lerinden biridir. Bu işte idare âmirlerinin, kendilerine terettüb eden çok ehemmiyetli ve mesuli- yeti vazifeleri âzuml bir gayret ve basi- tetle başaracaklarından eminim. 2 — Umumi dünya vaziyeti karşısında memleket müdafaası bakımından uyanık bulunmak vecibesi, hükümeti bazı sınıfları #lâh altına çağırmağn ve bir kısım hayvan ve nakil vasıtalarını satın almağa mecbur etdi ve daha da edebilir, Memlekette umu- ml olarak mahsul normalin Üstünde iken, 'bir de kol ve hayvan kuvvetinin eksilmesi karşısında hasat ve harman İşlerini aksat- mamak için, gayretimizi arttırmak, imkânlardan âzami istifade tedbirlerini mahallinde aramak ve bulmak icab etmek- tedir. «Aynı küyde, hattâ biribirlerile alâ- kalı ve münasebetli köyler arasında işbir- Uği yapmak, mesaiyi tanzim eylemek ve İnsan ve hayvan kuvvetlerinde muyazene- Yİ tesin etmek» suretile çerçeveliyebileceğim tedbirlerin, mahallin icab ve hususiyetleri. Be uygun olmak şartile, çok faydalı ve te- Airli olacağına kanlIm. Dar ve sikişik zamanlarda Türk göylüsü kendiliğinden işbirliği yapmağa, Iş muva- zenesi kurmağa alışıktır. Bu hususta yer yer teesüs elmiş teamüller vardır. Köy kanununda, milli korunma kanununda buna ald bazı hükümler mevcuddur. Her tedbirin yeri ve zamani vardır: Bunları direktif halinde teferruatile uzaktan tes- bite imkân yoktur. En isabetli tedbiri, işin İçinde ve başında olan, vaziyeti adım adım takib edebilecek mevkide bulunan idare âmirleri bulabilir- ler. Bu itibarla tafsilâta girmiyerek yalnız mübim bir noktaya dikkat nazarınızı cel- bedeceğim: Köylüye işlerini kendi aralarında ken- dllerine yaptırmak, bu hususta onlara yol göstermek, kolaylıklar ve yardımlar yap- kanununun 37 mel maddesinin tatbiki kab ederse derhal bana müraecant ediniz. 3 — Bu mevzu Üzerinde ehemmiyetle durmaklığım, daha işin başımda iken ba- a vilâyetlerden hasat ve harman için yar- dimlâr istenmesinden ve bütün tedbirle- rin merkezden beklendiğini sezişimdendir. Esasen Zirnat Vekâleti, elindeki bütün vamtaları bu işe tahsis etmiştir. Hikümle- tin de, son samanlarda büyük döviz fe- dakârliğile Amerikaya smarladığı bir ta- kım hasat ve harman makineleri de gel- miştir. Fakat takdir edersiniz ki: Bunla- nn mikdarı mahduddur, her yere makine yetiştirmeğe imkân yoktur. O ilibarla el- de mevcud vasıtalarımizı mümkün olduğu kadar âzami randıman temin edecek biz surette ve en lüzumlusunü tercih şeklinde tevsi ve taksim ettik. Bunlarin nerelere ve ne kadar ayrıldığı, ne suretle ve nc gartlaria | işletileceği Zirmet OVekfletince tesbit ve takib olunmaktadır, Bu hususta Ziraat Vekâletinin işatı daf- resinde hareket edilmesin! ben de diler- ken şu noktaları da hatırlatırım: Mak'neleri iyi kullanmak ve ondan Azami randıman almak esastır. Bunun Xin de, makineleri ekipler kalinde çalış- tarmak, Kontrol ve idareyi ogüçleşlireetk surette dağıtmamak, füzuli gidip gelme- Yerle makineyi beyhude yormamak ve İş- ten kaybetmemek, işi iyi smralatıp bekle- melerle vakit geçirmemek, kabil olursa Aki üç ekiple çalışarak çok Iş yapmak gibi noktalara dikkat etmek lârımdır. 4 — Hasat've harmran işlerini gerek #iz, gerek kaymakam ve nahiye müdürleri aleddevam ve muntâsaman (yerlerinde takib ederek her hafta başı vaziyeti tel- grafla bana bildireceksiniz. Muvaffakıyetler temenni ederim. Askeri Hselere öğretmen yetiştirilmek üzere talebe alınacak: 1 — Askeri liselere askeri öğretmen yetiştirilmek üzere Harp okulu kadrosuna altı talebe alınacaktır. 2 — Bu talebeler; Harp okulu talebesi olarak Ankarada Dİ- Tarih - Coğrafya fa- Kültesinde yabancı dil tahsli görecek ve askeri öğretmen yetiştirileceklerdir. 3 — Kabul şartları: A — Harp okuluna giriş şartlarını tamamen haiz olmak. B — Lise olgunluk imtihanını vermiş olmak. C —- Yabancı Atl bilgisi yukarı derecede bulunmak. 4 — İstekiilerder seçilmek suretile almacik talebeler İngilizce, Fransızca, Almanca branşlarına taksim ve fakültenin 940 : Mi tedrisatına iştirak ettirileceklerdir. 4 — İsteklilerin evrak ve vesikalarile Harp okulu komutanlığına ve fazla tafsllâ$ Almak isteyenlerin de askeri liseler müfettişliğine müracaat etmeleri İlân olunur. (5470) Useler alım satım komisyonu reisliğinden Eksiltmenin Beher kilo TF. Mikdan (o İlk teminatı ©— yapılacağı Cinsi Er, $a OoKilç ira K gün ve saat gok Zeytinyağı © 17150 89 50 19/7/9040 cuma Kapalı günü east 1430da Sabun 40 48 o 46 » » 1445 » Ekmek 2.0 25 115000 $TI > >. 15 > Mangal kömürü 5 38300 145 » » 1580 38 kalem yaş sebze umum tutarı ) 7182 lira 60 Kr. ) 62110 kilo ) 74000 adet, ) 15100 demet o) Komisyonumuza bağl! Galatasaray, Haydarpaşa, Çamlıca, Erenköy, Kandilli ve Ka- bateş Hselerinin 1940 mali yılı ibtiyaçları olan yukarda yazılı yiyecek ve yakacakları eksilmeye konmuştur. Bu hususa ald gerekli durum yukarıya çıkarılmıştır. Eksiltme İstanbul Beyoğlu İstiklâl caddesi No. 349 da Liseler Alım Satım Komisyo- munca yapılacaktır. İstekliler ilk teminat makbuzu ve 1940 yıl ticaret odası veşikasile, teklif Yarakalarını havi kapalı zarfların: yukarda hizalarında gösterilen saatten bir saat evvel sözü geçen Komleyon Relsliğine mukbuz mukabilinde vermeleri, Açık ekelitmi için ilk teminat makbuzu, 1940 yıh ticaret odası vesikası İle birlikte hizalarında gösterilen gün ve saatte komisyonda bulunmaları. Şartnameyi görmek ve leminat yatırmak İsteyenleriy Galatasaray lisesinde Komis- yon Kâtipliğine müracası (5405) D.D. Yolları 4 işletme müdürlüğünden: Kumaş, astar ve telâsı idarece verilmek üzere tahminen 1378 takım elbise ve 1571 adet palto İle 755 adet resmi kasketin diktirilmesi kapalı zarf usulile eksiltmeye konül- muştur. Eksiltme 24/7/940 tarihine rastliyan Pazartesi günü saat 15 te Kayseride 4 üncü İşletme müdürlüğü binasında yapılacaktır. Bir takım elbisenin muhammen dikme bedeli 5 ve bir adet paltonun 6, bir pantolon 3 lira ve bir adet resmi kasketin 180 kuruştar. Bu Işe girmek isteyenlerin 41214» liralık teminat vermeleri ve kantnun tayin etii- ği vesikalarile eksiltmeye girmeğe manli kanuni bir ball bulunmadığına dalr beyanna- meleriie birlikte teklif mektuplarını eksiltme günü muayyen olan saallen bir saat ev- reliliğine vermeleri Kizundır, Postada olacak gecikmeler Kabul Eksiltmenin 3 , » 1515 mukayele projeleri Ankara, Kayseri, Samsun gardan para- Mz olarak dağıtılmaktadır. (5867) Ticaret Vekili İzmirde tedkiklerde ve Tarım satış kooperatifi kongresinde beyanatta bulundu İzmir & (Telefonla) — Ticaret Vekili B. Nazmi Topçuoğlu bu sabah Tırhan vapurile- şehrimize geldi ve rıhtımda merasi: ile karşılandı. Vekil, Vekâlete merbut muhtelif müesseseleri ziyaret et- ti, öğleden sonra da tarım satış koope- tatilleri birliğinin yıllık kongte müzake- telerinde hazır bulundu. Murahhaslar di- İeklerin? bildirdiler. Bu dilekler arasında şunlar vardı: Çapa makinesi temini, Bü- yük Mendereste sedlerin yükseltilmesi, sik sik bozular. Akâla cinsi pamuk to- humu çeşidinin lah istasyonunca teb- dili, bağ hastalıklarına karşı mücadele ve bir mütehassıs kullanılması, mot rin, çuval ve kanaviçenin süratle temini, Pilânçoya göre, tarım satış koopera- tifleri birliğinin 406,000 lira kâr temin ettiği anlaşılmıştır. Müzakereleri müteakip, Ticaret Vekili kürsüye gelerek 8-9 aydanberi İzmire gelmek istediğini, birliğin mesaisinden memnun olduğunu, ferdlerin yapamıya» cağı işin toplu mesai ile yapılabileceğini, kongrede ileri sürülen ihtiyaç dilekleri- nin de ayni kanaldan elde edilebilec. ni, yakında İstanbuldan 4800 tonluk bir 'Türk vapurunun motörin getireceğini ve bunun 1500 tonunun İzmir mıntakasi- na dağıtılacağını söyledi ve dedi ki: — Türk köylüsünün kurtarılması için Milli Şeften almakta olduğumuz direk- tifleri 3 noktada hulâsa edebilirim: 1 — Köylünün mümkün olduğu ka- dar toprak sahibi ve müstahsil kılınması, 2 — Köylü ve çifçinin zamanının he- der olmaktan korunması, 3 — Köylü ve müstahsil sâyinin kıy- metlendirilmesi.. Vekil, 20-30 kişinin bir araya gelmesi suretile makineleşmek, ve işleri kısalt- mak mümkün olduğunu, Milli Şefin bu direktifleri dahilinde refah ve saadete daha çabuk varılacağını söylemiştir. Gece, Vekil şerefine İnciraltında “bir sSyafet verilmiştir. Topçuoğlu, yarın, İz- mirdeki ithalât ve ihracat tacirleri ile gö- rüşecektir. Çarşamba günü de Aydın ve Nazilli havalisine gidecektir. Ingilterere İase vaziyeti Lokantalarda ayni yemek esnasında et ve balık yenmiyecek Londra 8 (A A.) — Router; İaşe Narm lord Woolton bugünden itibaren çayın haftada adam başına 2 önces olarak İs- tihlâk edileceğini beyan etmiştir. 15 gün #onra margarin ve tereyağ da dahli olmak üzere bütün yağlar muayyen bir mikdar sarfedilecektir. Olel ve lokantaların aynı yemek esma- Sanda hem et hem de balık vermeleri mem- nudur. Pastaların üstüne şeker serplimi- yecektir. Lorâ Wooiton, beyanatına yöyle devam etmiştir: «Herkesten fazla şeylerden sarfınazarla Yözumu olacak kadariln iktifa etmesini Stemek zamanı gelmiştir. Şimdiki vasiyet, bundan &vvel, iaşe maddelerinin kâfi ol- duğu hakkında teminat verdiğim ve satın alabileceğimiz her şeyi ithali ettiğimizi söylediğim zamankinden iyidir. Pakst ne- zaret uzun sürebilecek bir muhasara ibti- malini de gözöni bulundurmaktadır. Şimdi yalnızız. Bizi mücadeleyi terke ic- bar için her elden gelen gâyret yapıla- caktır. Düşman denizaltı ve bombardıman tayyarelerinin büyük bir faşiiyetine inti- zar edebiliriz. Bir hafta veya bir kaç gün fazla dayanabilecek olan hasım taraf har- bi Kazinaraktır, Niyetim o tarafın bizim olmaklığımızdır» B. Woolton, çay tahdidatının adam ba- gına tahminen yüzde yirmi beş nisbetinde olduğunu söylemiştir. Panganikadaki mevkuf Alman ve İtalyanlar Darüsselâma gönderildi Darüsselim 8 (A.A.) — Panganika- da mevkuf tutulmakta olan bütün AL manlar vs İtalyanlar deniz aşın bir ye- 16 gönderilmek üzere dün buraya geti- rilmişti: Kızılay kermesi Ber sene büyük bir muvaffakiyete tek» rar edilmekte olan Kızılay Kermesi bu 88- ne geçen yıllara nazaran daha parlak ve sengin bir programla hazırlarımıştar. Ker- mesi görmek üzere vak! olan arzunun çok- Tuğu güz önünde tutularak Tepebaşı Bele- diye Bahçesinin alaturka ve slafranga kı- sımları müştereken bu 148 tahsis edilmiş- taplı raslıyan önümüzdeki 13 Temmuz Cumarte- #1 günü akşamı bütün İstanbul halkının Tepebaşı bahçesine koşacakları şüphesiz- dir. Şişli Kızlay şubesi bayanları şimdiden çalışmağa başlamışlardır. AÇIK TEŞEKKÜR Babamın uzun #enelerdenberi muztarip ve tehlikeli bir vaziyete girdigi fıtığı büyük bir hazakat ve muvaffakiyetle ameliyatını icra eden Memleket hastanesi baştabip ve operatörü bay Gedat Ermana alenen teşekkür etmeği bir vazife ve borç bilirim, Hastanede yattığı müddet zarfın- dü kendisine büyük bir şöfkat ve alâka fle bukan hemşire Şaziye, Fothiye ve Hakkıya da ayrıca teşekkürü bir vecibe bilirim. Akşam gazetesi Tokat bölge muhâbiri - Xerlik Demirel | Almanların neşrettıkleri diplomatik vesaik | ingiliz mabhafilinin bu husustaki mütaltası “ Hiçbir zaman bir tecavüz plânı mevcut olmamıştır. Müzakere hep müdafaa içindi ,, Londra 8 (A.A.) — Alman radyo ve matbuatı, yeni bir beyaz kitaba dercolu- Bacağı söylenilen bir takım diplomatik vesaik neşretmişlerdir. Reuter ajansının diplomatik muharriri, bunun hakkında bir şey söylemek için heniz erken oldu- ğunu beyan etmekle beraber iyi haber alan mahafi!, aşağıdaki noktaları işaret etmektedir: Alman hükümetinin bir vagon içinde bulduğunu iddia ettiği vesaik İngiliz ve Fransız genel kurmaylarının aralarında yapınış oldukları östişarelere mütedair bulunmaktadır. Bu vesaikin metni Lon- draya hiç bir zaman vasıl © olmamıştır. Şimdiye kadar bu hususta alınan malö- mat Alman menabiinden alınmış olan baberlerden ibarettir, İtalyan matbuatı tarafından kemali sa- dakatle tekrar edilen Alman tezi, İngiliz ve Fransız hükümetlerinin harbi yaymak arzusunda olduklarını iddia etmekte ise de bu iddin hadisat tarafından belegan- mabelöğ cerhedilmiştir. Garantisini ver- miş olduğu bitaraf memleketlere, tahrik edilmeden tecavüz etmekle, Almanya ve yalnız Almanyadır ki, harbin yayık masına sebebiyet vermiştir. Bu tecavüz» lerden sonradır ki Almanya hareketinin esbabını izah etmiştir. Mezkür vesaikin tesbit edildiği söyle- »ildiği tarihte, yani bu senenin ilk üç ayları zarfında, Büyük Britanya ve müt- teliki Fransa, bir Alman tecavüzünün do- urabileceği her türlü ihtimalleri derpiş etmek mecburiyetinde bulunmakta Böyle faraziyeler karşısında bazi fan nlânları derpiş edilerek tecavüzün vukuu halinde tatbik olunacaktı. Bu gibi tecavüzlere karş: koymak için genel kur- mayları o İâzımgelen tedbirleri ittihaz etmemiz bulunsaydı İngiliz ve Fronuz hükümetleri ihmâl ile itham edilirdi Hiç bir zaman bir İngiliz - Fransız tecavüz plânı mevcut olmamıştır. Müttefikletin genel kurmayları yalnız Alman tecavü- züne karşı müdafaa meselelerile alâkadar olmuştur. Kont Ciano garpteki harp sahnelerini geziyor (Baş tarafı 1 inci sahifede) Reuter ajansı nediyor? Londra 8 (A.A) — Reuter ajansı bildiriyor: Ne Berlinde ne de Romada, iki saat devam eden Hitler - Ciano mü- lâkatı hakkında şimdiye kadar hiçbir malümat verilmemiştir. Romada söyle- nildiğine nazaran, dün Kont Ciano Ber- inden hareke: ederek garpte Almanlar tarafından işgal edilmiş olan araziyi zi- Yarete gitmiştir. Maamafih mülükat hak- kında Stefani ajansı: «Muharebenin in- kişaf ve devamı, ve yeni bir Avrupanın vücuda getirilmesi hakkında tam bir mu- tabakat hasıl olduğunuz bildirmektedir. Zürihten gelen malümata nazaran, Neu Zurcher Zeitung gazetesinin Berlin muhabiri, Ciano - Hitler görüşmesinin, Avrupcnim cenubu şarkisindeki hâdisatla alâkadar olduğunu, .ve bu mıntakada İtalş , ve Almanyanın, meselelerin sulh yolile kalledilmesini ayni derecede arzu etmekte olduklarını beyan etmiştir. Basler Nachrichten gazetesinin Roma muh -E'rine nazaran, B. Ciano ile B, Hit ler, İngiltereye karşı yapılarak taarruz meseiclerini müzakere etmişlerdir. Mu- babir, İrlandanın İngiltereye karşı taar- ruzda ilk merbaleyi teşkil edeceğini ve bu meselenin de B. Ciano ve B. Hitler tarafndan müzakere edildiğini ilâve et- miştir. Avrupa kıtası üzerindeki diple- matik münasebatın müştereken halli me- selesi de görüşüldüğü zannolunmaktadır. Şimali Irlanda Başvekilinin Londra seyahati Belfast 8 (AÂ.A.) — Şimali İrlanda Başvekili Lord Craigavon, Londrada İn- giliz Nazırları ile müdafaa meseleleri üzerinde görüşmeler yaptıktan sonra ba sabah Belfasta dönmüştür. o Başvekile, görüşmelerin müstakil İrlanda devleti ile bir birleşme üzerinde esreyan edip etmediği sorulmuştur. Lord Craigavon «Bütün gayretlerimizi kendi müdafaaları- miz üzerine teksif etmekliğimiz ve bu müdafaa vasıtalarımızı mükemmelleştir- mekliğimiz lâzımdır» cevabını vermiştir. Sanıldığına göre, Lord Craigavon, bu gün veyahut da yarın, kabine arkadaş- Jarına Londra ziyaretinin neticeleri hak- kınla izahat verecektir, Devlet “Demiryolları ve Limanları İşletme Umum idaresi ilânları H. Paşa İşletme müdürlüğünün H. Paşa K. Hekimliği emrinde her gün saat 9 dan 12 ye ve 13 den 17 ye kadar bulunmak üzere bir otobüs (kaptıkaçtı) açık eksilime ile ve bir sene müddetle kiralanacaktır. Muhammen aylık kirası 200 liradır. Münakasi 18/7/940 perşembe günü saat 10 da EL. Paşa Ger binası dahilinde birinci işletme komisyonunda yapılacaktır. Talip olanların bildirilen gün ve saaste hazır bulunmaları ilân olunur. (5510) * Muhammen bdeli 4326 lira 53 kuruş olan muhtelif eb'alta 115 adet (66552 M3) Meşe dilme 19/7/1940 Cuma günü saat (1030) on buçukta Haydarpaşada Ger binasi dahilindeki komisyon tarafından açık eksilime usulile satın alımacakur. Bu işe girmek isteyenlerin 324 lira 40 kuruşluk muvakkat teminat ve kanunun ta- yin elliği vesaikle birlikte eksilime günü sestine kadar Komisyona müraonatları lâ sumdır. Bu işe alt şartnameler Komlayondan parasız olarak dağıtılmaktadır. (600 Devlet Denizyolları işletme umum müdürlüğü ilânları İdaremizde açık bulunan gemi tabibiiklerine doktor almacaktır. olanların öğrenmek üzere birlikte Umum Mü Talip evrakı resmiyelerile dürlüğümüz Zat İşleri Müdürlüğüne müracaat etmeleri lüzumu ilân olunur. (9741) 4 İdare ihtiyacı için: 1 — 2000 metre alle hasesl patiska. 2 — 3000 adet el havlusu. $ — 1000 adet tire yorgan. 4 — 2000 adet yemek peçetesi. Kapalı zarfla satın almacaktır. Muhammen bedel 7650 lira olup muvakkat teminat 573,76 Türk lirasıdır. Eksiltme 15 Temmuz Pazartesi günü saat 15 te Tophane Umum müdürlük Alım satım komizyo- Bunda yapılacaktır. İsteklilerin yazılı gün ve saatten bir saat evveline kadar 2490 sayıli Kanuna teyfikan hazırkyacakları teklif mektuplarını komisyon reisliğine makbuz mu- kabilinde tevdi etmeleri Muzımdır, Şartnameleri Komisyondan peresiz olarak alınabilir. (5517) Kuleli askeri lisesi müdüriyetinden: Kuleli, Maltepe, Bursa askeri liselerinin Birinci sınıflarına İstekli ve bütün girme şartlarını baz olan namzellerin seçme sınavları 10 'Temmuz 940 günü mezkün lUselerde yapılacaktır. Namzetlerin en geş 10 “Temmuz 940 sebabi sant 8 de mürekkepli kalem» lerile veya hokka kalemlerle işbu Mselerde bulunmaları ân olunur. (224) (o (5090) Istanbul fiat murakabe komisyonundan: 6 numaralı ilân hakkında taskıh: 6/7/1940 tarihli Cumhuriyet, Tan, Yeni Sabah, Tesviri Efkâr, Akşam, B. Posta, Son Telgraf, Haber gazetelerde Limon hakkında reşrolunan ilânda doktilo hatası olarak, 4040 lık sandıka diya yazılmıştır. Beher tanesi 35 kuruşa satılması Jâzimgelen imge” ların «460» uk sandıklaria satılmakta olan limonlar olduğu tashihen Wân olunur.