17 Temmuz 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

17 Temmuz 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

. Alman tayyareleri cenubi İngilterede silâh fabrika- larına hücum ettiler Sene 22 — No. 7809 — Piati her yerde 5 kuruş Sahibi: Necmeddin Sadak — Neşriyat müdürü: Şevket Rado — Akşam matbaası Romanyanın Balkan antan- tından çekileceği haberi tekzip edildi Yeni bir sulh taarruzu Hitlerin yakında Rayhştag'da bir nutuk söylemesi bekleniyor . Almanya ve İtalya, ingiltereye taarruzdan evvel 3 şart teklif Sulh ültimatomu Harbin bekleme günleri uzadıkça sulh haberleri ortaya çıkar. Gene öyle oldu. İngiltereye yapılacak hü- cum geciktiği için sulhten bahsedili- Yor. Bu haberi ortaya atan bir İsviçre Bazetesinin Roma muhabiridir. Esa- Sn dünkü (gazetelerde Giorale italian dikkate değer bir maka- lesi de yardı. İngiltereye «Ya teslim Ol. yahut seni mahvedeceğiz!» diye- Geklermiş, Teklifin şeklinden, sülhun mahi- Yeti anlaşılıyor. Eğer Almanya ile İtalya İngiltöreye hakikaten bu tarz- da bir sulh teklif edeceklerse İngilte- Tenin cevabını beklemeye bile lüzum Yok. İngiliz Başvkili, geçen günkü nutkunda, bunun - cevabını, oldukçâ #€rt bir lisanla verdi. Mihver derletlerinin, bugünkü şârt- lar içinde teklif edecekleri sulhu İn- güterenin kabul etmesine ihtimal ve- Tlemez. Almanya ve İtalya, henüz büyük bir zaferin gururu içindedir. İce. Teklif edöcekleri şartlar, kısaca, Avrupada alman zaferinin netjcesin. hâsıl olan vaziyetin Pransa gibi, İngiitere tarafından da kabul edil. Mesinden ibarettir. Bunun da İngi- tere için ifade ettiği mânâ açıktır. İngiltere mağlâp değildir. Bilâkis düşmanlarını yenmeye çalışıyor, bun- da ümidi de var. Denizlere hâkimiyeti katidir. İngiltereyi, kabul edemiyece- Bi bir sulha mecbur etmek bundan dolayı imkânsızdır. Çünkü İngiltere, nihayet, ingiliz adalarından da iba- Yet değildir. Onun, ele geçmeyen kuv- Vetini yapan şey, donanması ve'lm- Paratorluğudur. Bu şekilde ilânihaye ? devam edecek kudret ve taka- İa mâliktir. Halbuki İngiltere sulh Yapmadıkça, yahut ingiliz donan- Ması imha — edilmedikçe Avrupada hâli devam edecek, ve mihver devletleri, bilhassa İtalya, zaferin #emerelerini elde edemiyecekler, uzun harbin bütün “masraflarına, Zar. Yuklarına, mahrümjyetlerine katla- macaklardır. Bu sebeplerle, ne İngiltere bugün Sulha yanaşır, ne de Almanya ve İtalya İngilterenin Kabul edebileceği Sulh şartlarını henüz teklif ederler, Fransa, kendi kendine ortadan Şekildiği için, ancak İngilterenin ka- bul edebileceği bir sulh. bu harp &fe- tine nihayet verebilir. Necmeddin Sadak Adliye Vekili. Boluda olu 16 (Akşam) — Adliye Vekili Fethi Okyar. dün: Düzcede “adliye "taksi" inatını tetkikten sonra akşam Boluya rmştür, Bütür. mahkemeleri birer birer dini- Yen Adliye Vekili, bir hüküm tefhimimi Oyuna kadar takip etmiştir. B. Feshi k 'yar cezaevini de gezmiş mahkümların alrlarını sotmuştur. 4 Adliye Vekili partiyi ve belediyeyi “8 Ziyaret ettikten sonra 13,30 da Mu- umuya müteveccihen oBoludan ayrıl- Maştir, -—— — Gazetelerin hacmi Kâhd sarfiyatında âzami tasarruf temini için hükümetçe alman son karar mucibince gazetelerin hacmi Yeniden tahdid edilmiştir. Gazetemiz fevkalâde ahval devam *ttİZİ müddetçe $ ve 4. sahife olarak edecektir. Nevyork 17 — B. Hitlerin yakında Rayhştag meclisinde bir nutuk irad ede- ceği bildirilmektedir. B. Hitler bu mut- kunda İngiltereye bazı şartlar altında sulh akdi için imkânlar verecektir. B. Hitler nutkunu irad etmeden evvel, Kont Ciano ile görüşecektir, . Mihver devletlerinin sulh şartları hakkında şu tahminler ileri sürülmekte- dir: I — Alman müstemlekelerinin iadesi 2 — Avrupa iktısadiyatının yeniden bir Hizama konması, İtalyan menbalarından alınan haber- | lere göre üçüncü şart da şudur: 3 — Roma Filistin üzerinde hâmilik | hakları iddin edecektir, Eğer mihver derletlerinin bu teklifleri reddolunursa — ki Churchill'in son be- yanatından bu anlaşılmaktadır — bu takdirde İngiltereye karş büyük taar- ruz başlayacaktır, İngiltereye karşı yapilacak Alman taar- ruzuna Norveç ve Manş sahillerinden 600,000 kişilik bir kuvvetin iştirak ede- ceği iddin edilmektedir. Zürih 16 — (Reuter): Neue Züreher Zeitung gazetesinin Roma muhabirine göre, Almanya ve İtalya, İngiltereya ta- atruzdan evvel bir sulh teklifinde bulur nâcaklardır. Muhabir diyor ki: «Bu hâ- berle İtalyan muharriri Gaydanın Gioe“ nale d'İtaliada çıkan makalesi “biribirini tutmak adır. Gayda, İngilterenin inkiyad etmesi lâzırı geldiğini, aksi takdirde tah- rip edileceğini söylüyordu. edeceklermiş. İngilterenin teklifi reddedeceği bildiriliyor manyanin nihal zaferi kazanacağındam bahisle Almanya ve İtalyanın Avrupa- ya yeni bir nizam vermeğe hakları oldu- ğunu yazıyorlar. Makalelerde Sovyet Rusya hakkında hiç bir bahis yoktur. Fakat Alman tekziplerine rağmen Sov- yet - Alman münasebetlerinde bir deği» şiklik olduğuna dair şayialar deveran edi- yor. Almanyadan gelen bitaraf yolcula» na sözlediklerine göre, Almanlar, AL manyanın İngiltere öle işini hallettikten sonra Sovyet Rusya ile meşgul olacağı fikrindedirler.» İngiliz gazeteleri ne diyor? Londra 16 — Gazeteler Sinyor Gay- danın makalesi ve Almanya ile İtalyanın yapacağı sulh taarruzu hakkında maka- İeler yazıyorlar. Bu makalelerin hülâsa- si şudur: «Sulh teklifini reddedeceğiz. Ar tk bu tehdidlerden bıktık. İngiltereyi istiylâ edeceklerinden o bahsediyorlar. Biz buna mukabeleye hazırız Sinyor Gayda cevabımızı anlamak istiyorsa Başvekil Churchillin nutkunu okusun.» Londra 17 — İngiliz Harbiye Nazırı B. Eden, muhtemel bir Alman taarru- zuna karşı lâzımgelen bütün tedbirlerin alındığım ve alınmakta bulunduğunu be- yan etmiştir. Neyyork 16 — Londradan bildirili- yor: Âlmanyn tarafından sulh için İngil- tereye bir ülümatom verilime İngiltere bunu reddedecektir. İngiliz mahafilinde deniyor ki; &Hitler kuvvetini tensik etmek tedir. Bu iş bitince taarruz edecektir. Bilhassa Norveç ve Hollandada büyük » İngiliz donanması İ İskenderiyede Mürettebat İtalyanlarla çarpışmak için sabırsızlanıyor Lenâra 17 — İngiliz donanması İskenderiyeye gelmiştir. Bütün mürettebat, İtalyan dönanmasile İtalyan tülmüşlerdir. çarpışmakta büyük bir tayyareleri, dün gece İskenderiyeyi göstermektedir. bombardıman etmişler, fakat püskür- Japon kabinesi istifa etti Kabineyi prens Koneye teşkil edecek göni e a indie Roma 17 — Japon kabinesi teşkiline Lenâra 18 — Times gazetesinin diploma- #iik muharriri, İngiliz - Japon görüşmeleri hakkında aşağıdak! malümatı veriyor: In- gilterenin Tokyo büyük elçisi Sir Robert Cralgie, Japon Hariciye nazırı B. Arita ile yaptığı son görüştreler esnasinda Üç ay müddetle bazi nevi malların Birmanya yolu Seiyukai fırkası, Japonyada milli bir tek fırka teşkilini istihdaf eden hareket dola- ywsile kendisini feshetmeğe teşebbüs et- Japonyada totaliter rejim kurulacağı zannedilmektedir. Japonlar Felemenk Hindislanına yakın alâka gösteriyor Tokyo 16 — Hollanda sefiri general Papst, bğleden sonra Japon Tariciye Nezare- tüne davet edilmiş ve Nazır muavini B. Ta- ni kendisinden Şarki Hollanda Hindistan» ni ziyaret niyetinde olan bazı Japonlara bu müstemlekedeki makamat tarafından kolaylık gösterilmesini taleb etmiştir. Ge- ile Çin'e gönderilmesinin tahdidini teklif et-| meral Pabst bu talebi hükümetine bildire- olarak da bu üç ayın umumi mahiye tie Vak Şark meseleleri üzerinde bir anlaşmaya varmak İçin kullanılmasını ile- rl sürmüştür. Esasen Çin - Japon harbinin bidayetindenberi, İngiltere, Uzak çok defa iie j Tokyo 16 (A.A.) — prens Kanyanın riyaseti altında bulunan ve 41 senelik bir mazisi bulunan Kral Zogo Amerikaya gitmek üzere vize, istedi Vaşington 16 (A.A.) — Haber alın- dığına göre, Arnavutluk krah Zon, Amerikaya gitmek üzere kendişinin ve Ailesinin pasaportlarının vize edilmesini istemiştir. İstanbul - Basra Demiryolu Bim açıldı İstanbul - Basra demiryolunun inşaata bi- Geğin! vadetmiştir. Çinliler, Japonlarla sonuna kadar mücadeleye karar verdi Londra 16 — Chungking'de akdedilen yardıma hazır olduğunu bir-.| Çin Kuomüntang konferansı neticesinde neşredilen bir beyanname, Çin toprakların- Faki Başvekil | dan düşman koğuluneıya kadar harbe de- var siyaseti olan mili siyaseti teyid et- r mektedir. »Dilrkkatler: «... Jambonu alırsınız...» Radyoda yemek tarifleri eski minval üzere devam ediyor: — Jambonu alırsınız... lb... Jambon domuz etidir. Bunu yiyen, ye- mek istiyen, istese de bulabilen şu Türki- yede Kaç kişi vardır? Mütefenninler: «Yaban domuzu hakiki domuz değildir. Başka cins bir hayvandır. Yalnız ismini türkçede halde köylü ve kasahahi hu hayvanm memleketimizde pek bol olan etini — aç kalas bile — yemyior. Nerede kaldı ki jambon! Makul nesriyat yanalım: Türkiye hal- terek işletmeye açılmıştır. Hat 3 milyon İn- | kımın İsem imkânları, hem âdetlerini, giliz liraya mal olmuştur. Londradan Bas- raya 7 günde gidilecektir. hem gustosunu, hem kesesini nazarı iti- bara alarak... i | Son dakika Polonyada açlık tehlikesi Norveçte de iaşe müşkülâtı baş gösterdi Londra 17 — Polonyaüa açlık tehlikesi baş göstermiştir. Amerika Ziraat nezaretinin istihbaratına görs Polonyada mshsul, hiç bir sene, bu seneki kadar fena olmamıştır. Bon- ra her sene Polonyanın Amerikadan ithal ettiği 31 milyon İngiliz ilralık buğday bu sene ithal edilemiyecektir. Norreçte de iaşo müşkülütı başlamıştır. Almanların elinde bulunan Oslo radyosu, dün gece, Norveç halkına ve kadınlarına bu yiyecek müşkülütı üzerine uzun uzadıya ve- sayada bulunmuştur. B.Rooseveltin namzedliği Demokrat fırkasını kararında serhes bıraktı Londra 17 — Nevyorktan bildiriliyor: Amerika reisicümhur namzödini irae etmek Için demokrat fırkasmın Şikagöda toplanan B. Roosereitin fırkayı kararında serbes bıraktığını beyan etmiştir. Pırka, 5. Rooseveltin devlet gefliğinde kalmasını istiyor. Fırka, bu şeklide karar verirse B. Roosevelt kabul edecektir. ngiliz tayyarelerinin faaliyeti Alman ve İtalyan üsleri muveffakıyetle bombalandı Londra 17 — İngilis tayyareleri dün büyük bir faaliyet göstermişler, Normandle'de Lisiçtux hava meydanını, Hollanda, Hannover petrol tasfiyehanelerin!, Ruhr havzasını, bir marşand'a trenini ye diğer düşman müesseselerini muvaffakıyetle bombardıman et mişlerdir, Armantiöre yakınında düşmanın bir mavna grubu bombardıman edilmiştir. Tayyarelerimizden biri dönmemiştir. Dün sahillerimize akın yapan düşman bombardıman tayyarelerinden üçü düşürülmüştür. Afrikadaki tayyare gruplarımız da Habeşistanda İtalyanların Elgazalede tayyafe mey- danını Diredauayı, Eritredeki İtalyan bomba deposunu bombalamışlardır. Capuzzo kale- sindeki İtalyan garnizonunun vaziyeti elddileşmiştir. Buradaki düşman mühimmat ye benzin depoları bombalanmıştır. Suriyedeki Fransız tayyareleri Almanların ve İtalyanların ellerine düşmemesi için her türlü tedbir alındı Londra 17 — British United Press gazetesinin yazdığına göre, Beyrula salâhiyettar bir zat beyanatı arasında demiştir ki: «Suriyede bulunan Fransız tayyarelerinin Almanların ve İtalyanların ellerine düşmemelerini temin için her türlü tedbir alınmıştır. Bu tayyarele rin miktarı 400 olarak tahmin edilmektedir.» İngiliz hükümetinin Suriyedeki tayyarelerin teslimine dair bir talebde bulunduğu hakkındaki haber tekzib edilmektedir. Letonya, Estonya, Lituanya yeni bir kanunuesasi hazırlayacaklar Londra 17 — Letonya, Estonya, Lituanya parlâmentoları yakında içtk maa dâyet edilmişlerdir. Bu devletler Sovyet Rusya tarzında yeni bir Kanu nuesasi hazırlıyacaklardır. Suriyede vaziyet Doktor Şehbenderin katilini haber verecek olana mükâfat vadedildi Berlin seyahati Kont Ciano ve B. Molotof Berline gideceklermiş Nevyork 16 — İtalya Hariciye Naz Boyrutta çıkan La Jonr gazetesi yazı- yor. Buriye siyasi relslerinden doktor Şen- benderin katli etrafındaki tahkikatta yeni bir terakki kaydedilmemiştir. Son üç gün zarfında faslasız bir surelte devam eden sorru ve araştırmalar neticesinde tevkif- ne göre menkul Doktor Şehbenderin riyaset ettiği Suriye Ahali fırkası, katilleri yaka- hyacak ve yahud meydana çıkarılmalarına yardım edecek olana on bin Suriye lirası para mükâfatı vereceğini ilân etmiştir. Suriye matbuatı, doktor Şehhenderin göğsüne sıkılan öldürüldüğünü — Kaptanlık tehlikeli iştir deği mi?. — Yolculuk kadar değili.. ler yapılmıştır. Diğer taraftan öğrenildiği- | n Kont Cianonün yakırida Berline gide- ceği rivayet ediliyor. Söylendiğine göre Sovyet Başvekili ve Hariciye komiseri B. Molotof da Berline gidecekmiş. yanlış olârık yazmışlardı. Ceside otopsi yapan adliye doktarı, sağ kulağına namlu yu dayamak suretile bir kurşun sıkılmış öl- duğunü tesbit etmiştir. Tabip caporunda cesed Üzerinde hiç bir mücadele ve muka- ve nişancal görülmediği kaydedilmekte- ir.