17 Temmuz 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

17 Temmuz 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler Tayyare akınları İngiliz tayyareleri, Libyada Bardia büyük topçu mühimmat depolarını bombardıman ettiler Kahire 16 (A.A.) — İngiliz hava kuvvetleri kumandanlığının tebliği: Libyada Tobruka karşı diğer bir hü- cum muvaffakiyetle icra edilmiştir. Bir çok bombalar atılmıştır. İnfilâklar kay- dedilmiştir. İkinci bir infilâk birincisin- den daha şiddetli olmuştur. OBlenheim tipindeki tayyareler Bardia büyük top- çu mühimmatı depolarına hücumlar yapmışlar ve tam isabetler kaydeyle- İtalyada bir mahal 16 — İtalyan umu- mi karargâhinr, 36 numaralı resmi teb- İiğine göre, hi teşekküllerinden birisi Filistinde mühim petrol depolarını bom bardımar etmiştir. Yangınlar takriben 200 kilometreden görünmekte idi. Tob- ruk üzerinde bir İngiliz tayyaresi düşü- rülmüş, mürettebatı esir ii İtalyan kıtaatı Sukeila, Tabagi, Ter kali, Kakaya, Dula ve Damisa mevki- lerini işgal ederek, Kenyadan Dole isti- kametinde Sosnaliye giren çıkıntıyı ber- taraf etmiştir. Bu müstemlekenin cephesi takriben 306 kilometre kısaltılmış bulun- maktadır. Düşmanın Rudolph gölü mıntakasın- daki mevzilerimize karşı yapmış olduğu bir taarruz teşebbüsü, yerli abalinin de yardımile tardedilmiş ve düşmana zayiat verdirilmiştir. 20 İtalyan tayyaresi düşürüldü Kahire 16 (A.A.) — Calabre açıkla- nnda İtalyan filosuna karşı yapılan İn- giliz hareketi hakkında bugün neşredilen Bahriye nezaretinin bir tebliğine naza- ran, Akdeniz İngiliz filosuna mensup muharebe tayyareleri tarafından dokuz temmuzda beş düşman bombardıman tayyare düşürülmüştür. Bundan başka da 15 düşman taşyaresi, tayyare dafi toplarının âteşile düşürülmüştür. Alman tayyarelerinin akımları Berlin 16 — Alman başkımandanlı- ğınin tebliğine göre, Alman tayyareleri Manş denizinde üç ticaret gemisini ba- tarmıştır. Bir torpido muhribi ile $ ge Dobruca meselesi Bulgaristanla Romanya arasında müzakere başladığı doğru değil Sofya 16 (AA) —D.N. B. bildiri. yor: Salâhiyettar mahfiller Bulgaristanla Romanya arasında doğrudan doğruya müzakerat başladığına dair yabancı ga- zetelerin neşrettikleri haberleri tekzip et» mektedirler, Silâhları alınan Fransız filosu mürettebatı Londra 16 — İskenderiyede silâhları ah- nan Fransiz filosu mürcttebatından ikin- <i kisim Buriyeye hareket etmek üzeredir. Gemilerde yalnız küçük bir kala- a grup Gönende yangın Gönen 16 — Dün gece saat birde çı- kan bir yangın neticesi üç dükkân ve iki €v yanmıştır. yazılıyorlar Ottawa 16 (A.A.) — Hava nezareti- sin bir memuru, yüksek evsafı haiz bir çok Amerika pilotunun ahiren Kanada hava kadrosuna yazıldıklarını bildir miştir, Esrarlı miye bombalar isabet etmiştir. 4 İngiliz tayyaresi düşürülmüştür. 2 Alman tay- yaresi düşmüştür. Alman tayyareleri ce- nubi İngilterede deniz tesisatına, hava meydanlarına, silâh fabrikalarına hü- cum etmişlerdir. İngiliz tayyareleri şi- mali ve garbi Almanya üzerine bomba- lar atmışlardır. sını bombardıman ettiği doğru değil Atina 16 — İtalyan tayyarelerinin Yunanistanın Kefalonya adasını borü- bardıman ettiği tekzip edilmektedir. Sudanda sükünet Somali'de: Gamuk'daki bir İtalyan karakoluna yapılan bir gece baskını mu- kabil taarruz maksadile düşman takviye kıtalarının gelmesini intaç etmiş ve bu kıtalar hücum müfrezesinin ricatinden evvel zayiat vermişlerdir. Kayda değer bir şey olmamıştır. Kahire 16 (A.A.) — Tebliğ; Bati çölünde; 14 temmuzda topçumuz düş- manın Capuzzoya girmek istiyen mo- törlü nakliye kollarını bir araba terkede- rek geri çekilmeğe mecbur etmiştir. Bir petrol ve mühimmat deposuna ateş ve- rilmiştir. Capuzzo kalesi İtalya harbe girdikten biraz sonra İngilizler tarafın- dan zaptedilmiş ve daha sonra İtalyan- lar tarafından istirdat edilmiştir. | — Filistinde: Filistin üzerine yapılan ilk İ hava taarruzu esnasında düşman tayya- İ releri Hayfa üzerine 50 bomba atmışsa da doğrudan doğruya hiçbir isabet temin edememişlerdir. 2 kişi ölmüştür. Kenya, şimal hudut bölgesi: 14 tem- | muzu 15 temmuza bağlayan gece Mo- yg garnizonu muvaffakiyetle çekilmiş- yep e 16 (A.A.) — Hava ve dahi- li emniyet nezaretlerinden tebliğ edil- miştir: Bir düşman bombardiyesi bugün İskoçyanın doğu - şimal sahillerinde muhtelif mahallere bombalar atmıştır. Birkaç ev tahrip edilmiş, fakat yalnız birkaç kişi yaralanmıştır. e Bombardiye daha sonra denize düşürülmüştür. Almanya-Romanya Romanya Hariciye Nazırmın bir telgrafı, B. Ribbentorp'un cevabı Bükreş 16 iç Nazırı Manoilescu Alman al Nazırına bir telgraf gön- vicdanımızın emrettiği ve yeni Avrupa niza” munın İcap ettirdiği yen! , Samim miyet ve anlayış yolunda ilezliyeceğini ümid ediyorum.» Alman Hariciye Nazirı B. Ribbenitop ce- vabında «Memleketlerimiz arasnda tama- mile emniyete müstenid münasebetler te- sisi mel ayr sarfedeceğiniz gayretler için benden anlayış ve yardım bekliyebileceği- hizden emin olabilirsiniz» demiştir. Arandora vapurunda kimler vardı? Londra 16 — Arandora vapurunun ziyaı meselesi hakkında Avam kamara- sında muhtelif sunllere cevap veren B. Eden bu vi İn bulunan O ecnebilerin birinci sınıf İtalyan ve Alman faşistleri olduğunu yani mülteciler olmadığını tasrih etmiştir. Alman hastane gemileri Roma 17 — Alman hükümeti Bazı vapurlar kiralamıştır. Bu vapurlar has. İ tane gemisi olarak kullanılacaktır. Yüzük AŞK ve MACERA ROMANI *Tefrika No, 40 — Lâtife hanıma kızgınlığım . "Annesinin be iler de | Bikanlıyı endişeye de hissi yatını belli etmek istemedi. > — Bekınız cevlâdlarımızın saadetiz de in bu sözü parmağile gösterdi. Bu srada yüzünü gene bir kırmızılık Balibe: — Serin ve Masume'nin saadetiniz maalesef Lâtife hanımın kararlarına bağlı "değil! - dedi. Hayri titriyerek: — Peki, kimin kararına Bağlı? - diye sordu. Galibe, bütür ciddiyetile: — Bizzat senin. — Öyleyse niçin «maalesef» diyorsu- uz? Ben bu gayeye varmak için her türlü mânileri yıkmağa, devirmeğe ha- Yırım. e tabiatli çocuğa ber şeyi yn mydı? Bir efsane uydurmak- Nakleden: (Vâ - Nü) hk olurdu? Tereddüd Mi Kendi- Bi tutuyordu. Genç erkek: — Anne... Anne... — dedi. — Söyle“ yin.. Benden ne gibi müthiş bir sır sak- İlyorsunuz?... Niçin bana böyle bakıyor” sunuz? — Hayri... Evlâdım... Öyle heyecanlıydı ki, bu boğuk sesin kendi hançeresinden mi çıktığını farke- demedi. — Hayri... Evlâdim... — diye tekrar- Tadı, — İyi dinle beni... Benden sordu- ğun #trrın özünü ben de iyi bilmiyorum... Bizzat lâtife hanım da bunu bilmiyor... Geçen akşamki buhranmı kendine göre izah ediyor. Zannederim, kisa bir müddet hakikatin bir ucu ona görünüp kayboldu da onun için böyle bir hare- kete giişti... Her şeyi bilen yalnız biri var... Fakat o biri de onunla ve benimle oynuyor.. İkimizi de aldatıyor... Lâtife- ye de, bana da vaziyet başka türlü an- atılmış olacak... İkimiz de biribirimize İtalyan tayyarelerinin Kefalonya ada- AKŞAM Fransa çok çabuk kalkınacaktir Fransız kadın gazeteci Tabouis'nin bir nutku Londra 16 (44) — Bugün Sendikalar yurdunun öğle ziyafetinde söz alan meşhur Fransız kadın gazetecisi Genevleve Tabouls Şöyle demiştir: «Fransa çok çabuk, halen Hitlerin hük- mettiği bütün diğer memleketlerden çok çabuk kalkmacaktır. Önümüzdeki kışın ortalarına Fransız milleti gözlerini zulmet içinde bir işık gibi İngiltereye çevi- recektir. İngiltere, ye durduran yegâne mem- leket olacaktır. İngiliz şleyhtarları bile o zaman İngiliz nike esaretten kurtul- mak için tek ümid olduğunu anlıyacaklar. dır. İngiltere İtalyan bahriyesini iktidar. sızlığı. uğratarak İtalyaya karşı çok kuy- vetli bir vaziyet tesis edecek ve o zaman Yakın Şarktaki Fransız kuvvetleri şimal Afrikası kıtaatı ve general de Gatlle'ün lejyonunun da itihekile büyük bir ordu ha- — gelecektir. Büyük Britanyanın bu har- bi kazanacağına ve buna binaen memleke- timin kalkınacağına kuvvetle İnaniyorum.» General Mittelhsuser Romada Nevyork 16 — Suriyedeki Fransız kuvvetlerinin kumandanlığından çekilen general Mittelhauser tayyare ile Romaya vasıl olmuştur. Oradan Vichy'ye gide- cektir, Balkan antantı Romanyanm çekileceği haberi tekzip ediliyor Bükreş 18 (A.A ) — Rador ajansı bildiri- gazetelerin neşrettiği haber, tamamile asil- sızdır. Fransadaki ecnebi muharrirler Londra 16 — Meşhur Fransız muharrir- lerinden Jules Romain, Lizbons vam gi. muştur, Oradan Nevyorka gidecekti, Jules Romain, Pen Klüp reisi idi. Klübe ald vesaiki de beraberinde götürmektedir. Bu vesaik Fransaya Nlica etmiş olan ecnebi muharrirlere dalrdi. İçlerinde Alman, Avusturyalı, Çek, Polonyalı bulunan bu muhartitler müşkül vaziyettedirler, Al- manya bunların teslimin! istiyecektir. Mü- târeke mukavelesi mucibince Fransa bun- ları teslime mecburdur. Şimdiden mülteci iki mühim Alman muharririnin Almanlar tarafından tevkif edildiği, birisinin kurşu- Ba dizlidiği haber alınmıştır. Fransız hükümeti B, Churchillin nutkunu nasıl karşılıyor Vichy 16 — Havas bildiriyor: Salâ- hiyettar mahfiller İngiliz Başvekili B. Churchill'in son nutkunu son derece s0- ğuk bir ihtiyatla la karşılamışlardır. İzmirde 50 EM verem paviyonu İzmir 16. — Tereke emrazı sari» ye hastanesine ilâveten inşa edilen 50 yataklı verem paviyonu bugün merasim- açılmıştır. Normandie Nevyorkta Londra 16 — Harp müddetince vie amelesini tatil etmiş olan Compagnie Generale Transatlantigur'in Londra di- rektörü, büyük Normandis o vapurunun elân Nevyorkta olduğunu bildirmiştir. Direktör, General de Gaulle'e iltihak ettiğini ve kendisine mümkün olan bü- tün yardımı yapacağını ilâve eylemiştir. İngilterenin İsveçe bir ihtarı Londra 16 (AA) — Avâm kamarasında bir «vale yazı (le cevap veren Harisiye müsteşarı B. Butler şöyle demiştir; «İngiltere hükümeti Alman kıtaatının İsveç üzerinden geçmesine müsaade edil- mesini vahim telâkki eylediğini ve İsveç hükümetinin bu hareketinin bitsraflık Ka- nununun Ağır bir şekilde ihlâl olunduğunu İsveç hükümetine bildirmiştir. — Vaziyet size anlatılmış mı diyorsu- muz? Kim anlattı anneciğim? — Raif bey. — Verdiği eee kâfi gelmiyor mu?.. Raif bey sözü ö; , namuslu bir zattır. — Raif bey şayet hayatta olsaydı sö” zü özü doğru, namuslu bir zat olurdu. — Neler söylüyorsunuz? — Masume'nin babasının hakiki Sa- nvasf naşazade Raif bey olup olmadı- gından şüpheleniyorum. Hayri, şaşırarak: — Kim olabili öyleyse? — Meçhul biri. söz, delikarlınm bütün vücudünde soğux bir ürperme hasıl etti. — Evet meçhul biri. Gözleri korkuyla parlıyordu. — su Meçhul biri... Ve hakiki Raif be- yin © olup olmadığını... Hayatta bulu- mup bulunmadığını bilmiyorum... Bilemi- yorum, anlıyamıyorunm: Ne suretle yok oldu?.. da adam, şayet bir gasıpsa na“ â onun yerine geçti... | u ki, gözleri kapandı. Kendinize gelin... | » Beni bir uçurumun önüne getirmiş gibisiniz... Her cümleniz | keni başka bir dehşete düşürüyor... Kadın, bütün kuvvetini toplamağa wğ- S İ O. emsalsiz, lekesiz bir Son deniz muharebesi İngiliz Bahriye Nezareti mufassal bir tebliğ neşretti, teb» liğde hiçbir İngiliz gemisine isabet olmadıği bildiriliyor. Londra 16 — Akdenizdeki son muharebe hakkında Bahriye Nezareti şimdi mufassal malümat almış ve uzun bir tebliğ neşret- miştir. Tebliğde deniliyor ki: 9 temmuz sa bahı 2 zarlı, birçok kruvazör ve 25 torpido muhribinden mürekkep bir İtalyan filosu- nun görüldüğünü haber aldık. Öğleden bir- Az sonra hafif kruvazörlerimiz düşman kru- kip mahiyetini aldı. Zırhhılar arasında yal- nız birkaç salvo teati edildi ve düşman zirh- Ularından birine $09 milimetrelik bir gülle- hin isabet ettiği görüldü. İtalyanlar suni als perdesi arkasına çekilerek uzaklaştılar. Donanmamiız kendilerini kara açıklarına kadar takip ettiler. Tayyarelerimiz bir düş- man kruvazörüne bam bir darbe indirdiler, Düşmanın muharebeye tutuşmak niyetin- de olmadığı anlaşılınca kuvvetlerimiz ha- reketlerine devam etmişlerdir. Gemilerimiz müteaddid defa hava kuv- vetlerinin hücumlarma matuz Yanlarına yaralı yoktur. Düşman gerek topçu, gerek hava kuvvetlerile hiç bir isabet yapıma» mıştır. 5 düşman tayyaresi düşürülmüştür. Bu himaye ettiği kafile, salimen mahalline vasıl olmuştur. 10 temmuzda, aralarında Hood zırhlısı Almanların ilk hava taarruzları neticesiz kaldı Times: “Bundan sonraki taarruzlara da karşı koyabileceğiz ,, diyor Londra 16 — İngiliz gazeteleri, Nor- veçin oşimalindeki Narvik limanından Fransada Bordeaux'ya kadar 2000 mil- lik bir mesafe dahilinde bekçilik yapan İngiliz hava kuvvetlerinin çalışmasından minnetle bahsediyorlar. Times gazetesi- nin haya işleri muharriri: «İngiliz hava kuvvetlerinin tarihi bir haftası> başlığı altında geçen haftanın hava muharebe- lerinden bahisle diyor ki: «Düşman istilâyı hazırlamak ve inşe- ye mani olmak istiyordu. Bunun için ti- caret gemilerine taarruz etmiştir. Fakat bu teşebbüsler akim kalmıştır. Düşman teşekküllerine refakat eden Messer- schmitd avcı tayyareleri, bizim avcı tay- Polonya evi Açılış merasiminde lord Halifax nutuk söyledi terdiği azmi takdir ve tazimle yadederek demiştir ki: «İki millet hürriyeti hayata tercih et- meği tecrübe İle öğrendik. Mücadeleyi asla terketmemek arminizle dünyaya verdiği- miz kahramanlık ömeği hürriyetin kalesi olan İngilterede garnizonu teşkil eden biz- Jerin, hepimizin ilham kaynağıdır ve öyle kalacaktır.» Polonya evi Dük Gö Kent tarafından açılmıştır. Sovyet hükümeti Romanyayı protesto etti Bükreş 16 (A.A) — (Reuter): Sovyet hü- kümeti, Romanyadan Besarabyaya giden kimselerin maruz kaldıkları fena muame- leyi Romanya hükümeti nezdinde şiddetle protesto bniştir. raşa:ak: — Ben de dehşet içindeyim... Ben de uçurum kenarındayım... Bu adamın kızı- nı, bütün hakikat meydana çıkmadan evvel ulamazsın. Hayri, irkildi. Fakat soğukkanlılığını topladı. İş — Annel... Kâbus içinde gibiyim... Bu sözlerinize cevap verebilmek için manlesef hiç bir istinadgâhim yok... Ne diyeceğimi bilemiyorum... Fekat şuna emin olunuz ki, Masumenin babası kim olursa olsun kararımdan cayacak deği- lim... Velev ki cani olsun... Servetini de- gil, namus ve itibarını bile kaybetmiş bu- Galibe susuyordu. Oğlu, annesinin kendisine endişe ile baktığını farketti. Birdenbire: — Böyle bir adamin İrsiyeti noktasin- dan bana itirazda bulunacaksınız, bili- yorum... Fakat irsiyet nazariyesi müna- sünfihtr... Ben Masumeyi biliyorum... ahlâktur... Da- marlarında akan kan ne olursa olsun kendisi her cihetçe asildir. Kadının dudaklarında soluk bir tebes- süm belirdi. Hayri, & Babi tatlı bir sesler anne... olacak... Beni sevdiğinizi biliyorum. Se» bep ve gaye olmaksızın işkenceler içinde kıvrandığımı istemezsiniz. Bununlaş müyorsunuz: «Seviyor ve sevgilisinde bir tek kusur bile görmeğe tahammül ede- miyor..> Böyle düşünseniz bile haklısı- mız... Evet ben Masumeyi seviyorum... ppm era kt Raif beyin kızı değildir, izdivacına karşı koymak aklımdan bile geçmezdi. açık ve tatlı olan bakışlarında bir huşu netin belirdiğini annesi farketti. ile Ark Royal tayyare gemizi bulunan diğer bir İngiliz kuvveti garbi Akdenizde cevelin yapmış, hiç bir düşman gemisine rasla- mamıştır. Ancak birkaç defa hava hücum- larına uğramışsada hiçbir isabet vaki olmamıştır. Hiç bir ölü ve yaralı da yoktur. 4 düşman tayyaresi düşürülmüş, 7 düşman tayyaresi hasara uğralılmıştır. İtalyan tebliğine göre İtalyada bir mahal — Umumi karargâh neşrettiği 97 numaralı tebilğinde Akdeniz deki hava - deniz muharebesi hakkında izahat vermekte ve İtalyan donanmasının hareketini bir muvaffakiyet, şeklinde şös- termektedir. Tebliğde netice şöyle anlatl- maktadır: «Muharebeye iştirak edenlerin ifadesine, münakaşa kabul etmez sarih fotoğraflara, gemilerin avdet yollarını katederken gös- terdikleri ağır sürate ve düşman hava mu- kabelesinin hafiflemiş olmasına bakılırsa, İngiliz zaylatının pek büyük olduğu mu- hakkaktır. Pilhakika bir torpido muhribi ve bir kargu hiç şüphesiz batmış, iki zırh- hya, 4 kruvazör, 2 tayyare gmisi ve iki tor- pido muhribine muhakkak surette isabef vaki olmuş, 12 tayyare düşürülmüştür. 10 kadar tayyare de tayyare gemilerinde ha. sara uğratılmıştır.» İtalyanlar, 38,1 Mik bir merminin kendi cüzü tamlarından birine tam isabet ettiği- ni itiraf ediyorlar, yarelerimizin düşman tayyarelerine vu- rarak mühim bir kısmını imha etmelerine mani olamamışlardır. Düşmanın Yun- kers tipinde dalıcı tayyareler kullanma- sx öldürücü darbeler indirmek istediğini göstermiştir. Fakat bunda da muvaffak olamamışlardır. Alman taarruzları henüz son derece- sini bulmamıştır. Maamafih müdafaa o kadar gözel tertip edilmiştir ki endişe etmeden bunlara karşı Okoyabileceğiz. Alman tebliğleri İngiliz zaylatını gülünç bir surette büyütmekte, kendi zayiatla- nı küçük göstermektedir. Vaziyet bu- nun tamamen akşidir.> Habeş Imparatoru Habeş aşiretleri arasında galeyan Kahire 16 (4A) — İmparalor Hatle Selassie'nin halen Şap denizi bölgesinde bulunduğu hakkında henüz teeyyüd etmis yen yaylalar Üzerine aşağı bölgelerdeki mıntakalarda muklm Habeş aşiretleri ara- sındaki galeyanın arttığı bildirilmektedir. Türk - Alman ticaret muahedesi Ankara 18 —'Türk - Alman ticaret mua- hedesi yarın (bugün) Ankarada imzala. nacaktır. Haziranda vergi tahsilât | Ankara 16 — Maliyenin istatistiğine göre 1939 hazlranında vergi tahsflâtı 80253397 Mrayı bulmuş iken 1040 bhaziranındâ 39,803 483 lirayı bulmuştur. Afyonda gençlik klüpleri Afyan 16 — Vilâyet dahilinde Beden terbi- yesi kanununun tatbiketına bugün Halko- vinde yapılan bir toplantı ile başlanmıştır, vilâyet çevresinde kurulmak üzere olan Gençlik klüpitinin sayısı 14 olacaktır. — Ah, anne... Biliyorum, şöyle düşü- Ee ki bir hakikatin meydana Ve sonra e e Masume haki- Hayri büsbütün heyecanlandı. Daima — Anlıyamıyoruml.. » dedi. Sesinde de, yüzündeki gibi bir dürüşt-. lik hasıl olmuştu. — Muamma gibi konuşuyorsunuz, Şüphesiz kendinize göre hakkınız Galibe ayağa kalktı. Betibenzi kül rengi olmuştu. Delikanlı elile bir işarette bulundu... © (Arkası var)