21 Temmuz 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

21 Temmuz 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

İngiliz tayyareleri Bremende silâh fabrikalarını bom- bardıman etti Sene 22 — No, 7813 — Flati her yerde 5 kuruş İngiliz gazeteleri “ fmân taarruzu: sonra başlıyaca- İlini yazmaktadır, son € Amerikan gazetelerinin mütalâaları Nevyork 20 (A A.) — (Reuter)i New - York Herald Tribune gazetesi, B. Hitlerin nutkunu bir riyakârlık ve fitne şaheseri telâkki ediyör ve diyor kiz İngilterenin Hitler tarafından kendisi me bahşedilecek şartları kabul edebile- <eğini zannetmek çok güçtür. Harp, ölü me kadar mücadeledir. Öyle bir mücade- le ki, eğer İngiltere yaşayacaksın Hitle- rizm bu mücadele içinde yok olmalıdır. Bundan başka Hitlerin mazide vermiş ol- uğu sözlerin mahiyeti, kendisinin yapa- cağı bütün teklifleri tamamile kıymetsiz bırakmaktadır. Hitlerin nutku, — Alman Yanın hazbin en güç ve en pahalı seferi- he başlamasından evvel Alman manevi Yatını yükseltmek için söylenmiş bir seri sözlerden ibaret telâkki olanmalıdır. New » York Times diyor ki: Hitlerin nutku, gurur ve nahvetle ve Ayni zamanda kuvvete karşı hayranlıkla doludur. Nutuk, bundan evvelki vesile İlerle Hitlerden sadir olan ayri tarih tah- Yiflerini ihtiva etmektedir. Nutuk, düş Manin maneviyatını ve azmini zayıfla mak için bir teşebbüstür. “Bu nutukla, nyanın uzun olmıyan ve fazla p mâl edilmiyen bir zaferi için, İn giltere efkâr, umumiyesinde bir ihtilâl Sıkarmak istenmiştir. Ba defa en körler İngiltereye taarruz on gün sonra başlıyacakmış Amerika gazeteleri Hitlerin nutkunu şiddetle tenkid ediyo “ Zafere kadar harbedeceğiz,, diyorlar Fransız matbuatı ihtiyatlı bir lisan kullanıyor | ler, kendilerini kuvvetli müdafaa silâh- larından mahrum edecek ve Hitlerin sö- züne sığınmağa mecbur eyliyecek bir sul- hü kabul etmenin ne olacağını bildirmek- tedir. Nevr - York Times, bilâhare Hitleri Na- polyonla mukayese ediyor ve diyor kit Napolyon, nazilerin halâ yaptığı gibi, istiylâ olunan geniş araziye siyasi taz pa başka sosyal ve ekonomik ideolo- empozo etmeğe çalışmıyacak kadar hâkim idi, İngiliz gazetelerinin parolası zafere kadar harp Londra 20 — İngilir gazeteleri, B. Hitlerin yeni sulh tsarruzunu müttefikan reddediyorlar, Daily Telegraph gazete- si, B. Hitlerin 6 teşrinievvelde yapmiş olduğu sulh teklifini tekrarlamaktan baş- ka bir şey yapmadığını kaydettikten son- ra diyor ki: <Âlman boyunduruğu al- tına girmeği lazammun eden Alman şartlarını kabul etseydik 6 teşrinievvel- de olduğu gibi yarın da sulba kavuşa bilirdik, B. Hitler, cihana tahakküm et mek hususundaki hulyasının tahakku- kunda bizi bir mânia olarak karşında ir. B. Balkanlarda gevşeklik Bir italyan gazetesi Yugoslavyada italyaya karşı gayridostane hareketler görüldüğünden bahsediyor kale; dan Kamet ai Roma 20 (AA) — Stefani: Haftalık eRelarioni İntermazionales Hecıhuası, başma- slide bilhassa «Balkan memleketlerinin vaziyetinde bilhassa son Berlin ve Münih görüşmelerin- bir gevşeklik hasıl olmuş ve bu memleketlerin daha şimdiden yeni bir isti- aldıkları görülmüştür. Fakat henüz bazı yerlerde ve bilhassa Yugoslavya'da mihver devletlerine ve bilhassa İtalya'ya karşı dostane addedilemiyocek bazı hareketler ektedir. Bu hal, yüksek mahflllerde siyasi bir cemilekârlik yapıldığı kanaatini terlid edebiiirse de yeni Avrupa nizamını nazarı iban almanın bu memleketlerin Veya bu memleketin menfaatleri Iktizmandan olduğu rin aşikârdır. Roma - Berlin mihver! bazı mıntakalarda devrini yapmış bi? rihniyetin ve fikirle. Yaşamasına karşı müsamaha gösteremez.» Amerika donanması Yeniden 701 gemi ile 15000 tayyare yapılacak Nevyork 20 — Reisictimhur B. Roosevelt bugün bir kanun lâyihasi imzala” Büştar. Bu İsyiha ile bahriye için 4,600,000,000 dolarlık bir tahsisat verilmesi ta- olunmaktadır. Bu para ile 1946 - 1947 senesi zarfında 701 gemi ile 15 bin Sniz tayyaresi inşa edilecektir. Almanyadaki Fransız esirlerinden bir kısmı serbes bırakılıyor SEE 20. — Frans murahhas Frariçola Ponsot bugün beynâimilel salibiahmeğ mu hhaslarile temas ederek Almanyada bulunan bir buçuk milyon Fransız esirinin vazi- Yeti ile alâkadar olmuştur. lerinin öerbeş birakılmam kararlaştırılmıştır. Bombardımanlar neticesinde İngilterede ölen ve yaralananlar a,, Nevyork 20 — Londradan bildirildiğine göre, 7 hazirandan 7 temmuza ka ar vukubulan tayyare bombardımanlarında 336 ölü ve 476 yaralı kaydedilmiştir. Yugoslav kızılhaçının bir müracaatı Belgrad 31 — Yuzoslav Kımılhaşı, Almanyaya müracaat ederek 20) Fransız eğır alısının tedavi için Zlmanyada Yugoslavyaya gönderlimesini temennie tmiştiğ üareke aıkâmı mucibince Pranadaki Alman esirleri derhal serbes bırakılmıştır. manyada bulunan Fransiz esirlerinden doktor ve hastabakıcılar müstesna diğeğ- New - York Herald gazetesi, Hitlerin nutkuna “Bir fitne şaheseri ,, diyor Son dakika Hava muharebeleri 2 gün içinde 26 Alman tayyaresi düşürüldü londra 21 — İnghtere Üzerinde vukubulan tayyare muharebelerinde dün 12 Alman tayyaresi düşürülmüştür. Evvelki gün de 14 tayyare düşürülmüştü Bu suretle Almam- ların iki günlük zayiatı 26 tayyaredir. İngilizlerin kayıbı 2 tayyaredir. İngiliz tayyarelerinin dün Almanyaya yaptıkları akın çok mücssia olmuştur. Bu akın bilhassa tayyare fabrikalarına tevcih edilmiş, iki yerdeki Dornler fabrikalarına birçok bombalar isabet etmiştir. Bremen'deki tayyare fabrikaları bir buçuk saat bom- Macaristan - Romanya Macar gazeteleri: “Ihtilâf ancak Almanya ve İtalyanın hakemliği ile halledilebilir,, diyorlar hiç bir imada bulunmadığını kaydeden Times gazetesi de diyor ki: eİngiliz hü- kümet adamları ve milleti, diğer her hangi bir milletin sevmediği derecede samimi bir surette sulü severler ve har- bin iztırablarını müdriktirler. Harbin s0- nuna kadar devam etmesi İizimgeldiği- »l söylerken tsesuliyetlerini de biliyor. lar. Bununla beraber, vicdanları müste- ribtir. Filbakika B. Hitler selh teklifini sırf bir vicdân borâü olarak yaptığını kabul ediyor. Çünkü sülkün ne gibi şart- larla mümükün olabileceğini bildirmiyor. Şu anda B. Hitlerin teklif edebileceği bütün şartlar, Avrupanın yeni nizamının kabulüne ve Alman ırkının hegemonya” « pef'ine olarak Avrupanm en büyük kısımlarının esaretini tazammun eden bu yeni nizamda teşriki mesaiye istinad edecektir. Bu ise, İngilizce konuşan mil- letler için çok aziz olan siyasi prensibe son bir tecavüz teşkil eder. Buna karşı son hadde kadar mücadele etmekten başka bir şey yapamayız. Zira davamız, İnsaniyetin istikbal; ile ve ölmez hürriyet prensibi ile alâkadardır ve biliyoruz ki mücadelemiz, muvaffakıyetle bitecektir.» Daily Herald da şöyle diyor: «Bir şartla sulhü ve emniyeti elde edebilece- iz. O da zafere kadar mücadeleye de- vam etmektir. Vakın mücadele uzun ve B. Hitlerin rutkunda Amerikaya aid Budapeşte 71 — Macarlstan - Romanya münasebalındaki gerginlik azalmıştır. Ro- manyanın hasad münasebotile bir kısım askerini terhis etmesi, birçok askörlere memi- niyetler vetmesi, diğer taraftan Macaristanda da ayni sebeple bir kim askerin terhis bir parça sükün temin elmiştir. Maamafih Macar gazeteleri Romanya hükümetine bücum etmeğe devam odiyorlar. Gazeteler: «Transilvanya meselesi Macaristan ve Ro manya arasında doğrudan doğruya müzakere ile hallediismez. Bunun için Almanya ve İtalyanın hakemlikieri Son deniz muharebesi Ingiliz gemileri hiç bir hasara uğramadı Londra 21 — Girld adasının şimelindeki deniz muharebesi hakkında veriliyor: Muhatebo sabâhleyin başlamıştar. İki İt İtalyan de hiç bir hasara uğramamıştır. NÜfusça dn zaylat yoktur. Batan kruvâzörün esir edilen mürettebalı Mısıra nakledilmiştir. Binlerce Misi galip İngiliz gemlellerini hararetle alkışlamıştır. İngiltere, Hitlerin nutku- na cevap vermiyecekmiş B. Churchill'in son nutku, Hitlerin nutkuna bir cevap olarak kabul ediliyor Kont Ciano Dün B. Hitler ile uzunca bir görüşme yaptıktan sonra Romaya hareket etil Berlin 20 — D. N. B.: Fübrer bu ex bah İtalyan Hariciye Nazırı kont Ciano- yu kabul etmiştir, Uzunca süren bu gö- rüşme esnasında, Almanya Hariciye Na- zarı B. von Ribbentrop ile İtalyanın Ber- Min ve Almanyanın Roma büyük elçileri hazır bulunmuşlardır. z Berlin 20 (A.A.) — Kent Cino, bu gece saat 24 de refakatindeki zevat ile birlikte hüsusi trenle İtalyaya hareket etmiştir. Ç Berlin 20 (A.A.) — D. N.B: Büyük ile B. Churchill arasında tam bir fikir mutabakatı mevcuddur. Tallinde bir nümayiş ve çarpışmalar Tallin 21 — Estonyanın diğeş 3 Baltık devletile berabeğ Sovyetler hükümeti çer- çevesi dahilinde bir hükümet teşkil etmesi temayülüne İtiraz etmek istiyen bam kim- #eler bir nümayişe teşcobüs etmişler, bu yüzden hadiseler olmuştur. 60 kadar yara vardır, Birçok tevkifler yapılmıştır. Cebelüttarıkta müdafaa hazırlığı Alman Rayhi Meraşalı Görine, bugün Cenevre 91 — Cebelüttarık'tan alınan haberlere göre dafam tedbirle- öğleden sonra Karinhall malikânesinde rini arttırmaktadır. Cebelfittarık'a yeniden asker e e ME noktalara, İtalya Hariciye Nazırı kont Cianoyu ka” | toplar konmuştur. Cebelüttarıkı İspanyaya bağlayan dar berzah Icabında berhava edi- bul etmiştir. lecek ve bu suretle Cebelüttarık bir ada halini alacaktır. Faran Amiral Abrial Cezaire gidiyor Amerikanın Paris sefiri Nevyorka gitti Nevyork 20 (A.A.) — Amerikanın Vichy 21 — Mareşal Pdtalin, Cezair umumi valiliğine tayin edilen âmiral Abra kabul etmiştir. Amiral bugün Cezair'e hareket edecektir. Paris büyük elçisi B. Bullir, tayyare ile Alsasta kimlerin kalabileceği tedkik ediliyor Lizbondan buraya gelmiştir. Aynı tay- yare ile, sabık impâratoriçe Zita ile kı- m Ârşidüşes Elizabeth de gelmişlerdir. Londra 21 — Alman haberlere göre Almanlar Alsasta bulunan ve aslen Alman ol- mıyan halkı buradan çıkarmak için tedkiklere başlamışlardır. Kimlerin aslmın Alman ve burada, kalabileceği tayin edilmektedir. Bu hareket Almanyanın Alsast ihale Vekili B, Nazmi Topçuoğlu bu akşamki eksprpesle İstanbula hareket etti, Ticaret Vekili şehrimizde Ankara 20 (Telefonla) — Ticaret ve nk için bif teşebbüs mahiyetinde telâkki ediliyor. BDülkkatlewr e: Rejim dersi Hak yolumu telkin eder gibi tekrarla malar: — İşte demokrasinin Fransaya ettik» leri... Vaktile kendini toparlayıp tek fır kalı, milli vahdetli bir rejim kursaydı başına bu belâ gelmiyecekti. Evvelâ; 1918 in galip Fransası de- mokrasi ile idare ediliyordu. Saniyen: Henüz mağlöp olmak şöyle dursun, gevşek bir sulha tan olmayan İngiltere hâlâ demokrasi ile idare edik mektedir, Salisen: Tek fırkalı, milli vahdetli (ve ilâveten: Hürriyetli ve ceborutsuz) rejim dersini hele biz Türklerin kimseden ol. mağa ihtiyacımız yoktur, vi İster inan, ister inanma!..