26 Temmuz 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

26 Temmuz 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

ingilizlerin | | Almanyaya yeni| akınları : : Dornier fabrikalarına : bir çok bombalar : : : isabet etti Londra 25 (AA) — Hava nezarelinin istihbarat servisi, salıyı çarşambaya bağ- Jayan gece Almanya üzerine yapılan bas- kınlar esnasmda İngiliz tayyareletinin Domler tayyare fabrikalarına doğrudan doğruya isabetler kaydettiklerini bildirmek- tedir. Dörmier “fabrikasının Wentsendort şubesinin esas binası üzerine büyük çapta, dört bomba düşmüş, büyük bir yangın çık- miştir. Vuku bulan bir isfilâk bombardı- mâni tayyareleri mürettebatı tarafından çok yükseklerde duyulmuştur. Gotha fabrikalarına gelince, büyük atel- yeler üzerine izabetler kaydedilmiş ve mü- tesddit infilâklar vuku bulmuştur. Wiühel- wehaven deniz tezgâhları tekrar bambar- dıman edilmiştir. Rhelne civarında bulu- Ban Dortmund-ems yakınında bir demiryo- Yu üzerindeki köprülere de bombalar atil- Buştar, Tayyarelerimiz. Wunsdort, Halbersiadt, Wernigerode, Sehipol, Magdeburg, Kassel, Bremen, Altmaar ve Prankfurt elvarındaki Rekstoek hava meydanlarını da bombardi- man etmişlerdir. Bu harekât esasında tay- Yarslerimizle düşman avcıları arasında müleaddit çarpışmalar vuku bulmuştur. İngiliz ve Alman hava zayiatı Londra 25 (A.A) — İngiliz ve Alman ha» va kuvvetlerinin biribirlerile daka sık çar- pstıkları son bir ay zarfında (18 Baziran - Ti temmuz arasında) Alman hava kuvyet- deri 82 bombardıman, 41 aven ki ceman 133 tayyare kaybetmişlerdir. İngilizlerin zayi- atı 69 bombardıman, 22 avcı ki ceman 91 tayyaredir, Alman tebliği Berlin 25 (A.A.) — Alman orduları başkumandanlığının tebliği: Alman seri hücumbetları o Yorkland limanı cenu- bunda 19 bin tonluk büyük bir düşman Yapurunu torpil ile batırmıştır. İngilterenin şark sahillerine ve İskoç- yanın cenubu şarkisinde kâin fabrika” İara tayyare hücumları yapılmıştır. Vi- kers tayyare fabrikası o bombardıman, 3 tayvare imha edilmiştir. Şiddetli ha- va muharebeleri olmuştur. 16 İngiliz tayyaresi düşürülmüştür. 25 temmuz gecesi düşman tayyare- İeri Almanya O üzerinde uçmuşlardır. Müsar yoktur. Düşmanın dünkü zayiatı 10 tayyaredir. Alı Alman tayyaresi kaybolmüştür. Fransız gemisi Meknes battı Londra 25 (AA) — Bahriye Nazırı Alexündre Avam kamarasında, Fransız ge- misi (Meknes) İn ne suretle batarıldığı hak- kında izahat vermiştir. İşgal altında bu- Yunmuyan Fransaya dönmek istiyen Fransız bahriye zabitlerile efradının nakline tahsis edilen ve gayri muharip sıfatı bariz olan bu vapurda 1300 kişiden 1000 e yakını kurtanı- mıştır. Gemi Marsiiyaya gidiyordu. Gemi bir torpil isabetile 4 - 5 dakika içinde bat- Müştür. Bahriye Nazırı, ölenlerin 300 ü bulacağı- — > ettiğini işaret ederek sözlerini gere NN RE binden fazla hava hücumu yapıldı Londra 25 (AA) — Son üç uy sarfında İngiliz hava kuvvetleri Almanya ve nazi- Her tarafından İşgal edilen memleketler Üzerine binden fazla bombardıman - akım yapmışlardır. Bü hücumların maksadı düş- man mühimmatını mümkün oldufu kağar Anha, düşmamı İngiltere yakınında elde #memektedir. Esrarlı 'Tefrika No. 49 Bedriye odada yalnızdı. Fazla gürül tü etmemeğe çalışarak, ellerini biribiri Hizmetçi kadın, paketi oraya bırakır- ken, hafif bir istihza ile: — Giyinmenize yardım edeyim mi, hanımefendi? - diye sormuştu. Zira, Bedriyenin civardan aşırılmiş bir yosma olduğunu sezmekte güçlük çekmemişti. Cidden, Bedriyenin “sırtındaki müte- vaz ulbise ile İzmirin en iyi mağazasın- dan alınma bu esvap arasmda pek bü- yük bir tezad vardı. Budriye, kizmetçi yardımile giyinme- sin ne olduğunu bilmiyordu. Üstelik bu «k, bu beyaz prostelâii bizmetçiden utunıyordu. O gün e uzun bir yaptıktan sonra, vE | Ak Havana konfaransı Tahiripkâr faaliye faaliyete karşi ye tedbirleri g Nevyork 26 (A.A.) — New York Times ya- #yor: Havana konferansında tahribkârlik #aaliyetine karşı himaye tedbirleri de gö- Tüşülmektedir. Muharip devletlerin diplo- mat ve konsoloslarile ticaret ajanlarının takibi gibi tedbir- Jer düşünülmektedir. Bu hususta yapılacak girme çok kısa sürmesi muhtemel. ünite kadar yapılan işler 6 karar su- Tetinim. #parettir, Bun- lardan beşi Ameriza tarafımdan teklif edil- Amerikadaki o Avrupa (o müstemlekele. H için vesayet ihdası, Amerikan memleketlerinin hükümran- Yıklarının kuvvetle tadini teşebbüsüne karşı Amerikalılar arasında bir mukavele ya" pılması. Amerikalı olmayan memleketlerin dip- Jomasi ajanlarının statğeli, Bolivya tarafından tevdi edilmiş olan al- taneı proje, Brezilyada kâln santosu Polly. yadan geçerek Şilide kâin Aregulpa'ya Faptedecek bir Transameriken demiryolu- nun İnşaşına müteslliktir. Salzburgda bugün görüş- melere başlanıyor (Baz taraf: 1 inci sahifede) Salaburga hareket etmişlerdir. İstasyon- da nazırlar, İtalyan, Macar sefirleri ken- dilerini uğurlamıştır. Bulgar ve Slovak devlet adamlarının da Alman ricaline mülâki olmak üzere bu hafta sonunda davet edilmiş olmaları, Hitlerin Balkanlarda vaziyeti nazırların fikrine göre tanzim etmeğe karar ver- miş olduğu hakkında mevcut intiba tak- viye etmektedir. Rutenyaya verilen muh- tariyet, son günlerde Transilvanyadaki istiklâl hareketinde bir hamle hasıl et- miştir. Halen kraliyet müşaviri olan eski Başvekil Vaida Voivod, bu hareketin başında bulunmaktadır. Londra 25 (A.A.) — Roma radyo- sunun haber verdiğine nazaran Rumen mazırlar, B. Giğurtu ve B. Manoilesco bugün öğleden sonra Salzbourga gel- müşler ve B. Hitlerle Kont Cinno tara- fından kabul edilmişlerdir. Rumen Nazırları Romaya da gidecekler Bükreş 25 (A.A.) — Rador ajansı bildiriyor: Faşist hükümetinin daveti üzerine Başvekil B. Gigurtu ve Harici ye Nazırı B. Manoilesco 27 temmuzda Romayu giderek Duçe ve Kont Ciano ile görüşeceklerdir. Bulgar Nazirları gidiyorlar Sofya 25 (AA) — Reuter ajanı bildiriyor: Bulgar heyetinin yarın sabah tayyare ile Almanyaya hareket edeceği iştir, Heyet Başvekil B. Filov ile Hariciye Nazırı B. Popoftan ve tadil meselelerinde - ihtisası olan iki nezaret memurundan müteşekkildir. italyada ekmek tasarruf edilecek Roma 25 (A.A.) — (D.N.B.): Ağus- tos ayından itibaren, İtalyada salı günü de et satılmıyacaktır. Diğer taraftan lü- zumsuz yere ekmek (harcanmasının önüne geçmek Üzere, Jokantalarda ve küçük otellerde müşterilere | verilecek ekmeğin miktarı da tesbit edilmiştir. Avam Kamarasının hafi celsesi Londra 25 (A.A.) — (Rewter): B. Ailee'nin Ayam kamarasında haber verdiğine göre, önümüzdeki salı günü “Avam kamerasında harici siyaset üzeri ne hafi bir celse mkdedilecektir. örüşülüyor Harici, ticaretimiz Haziran ayi zarfında ithalât ve i ve ihracat Ankara 25 (A. (AA) — İstatistik umum müdürlüğünün 940 haziran ayına ait harici Gcaretimiz etrafın- da verdiği rakamlara göre geçen ay içinde dış memleketlere yapılan 5,B00,405 lira kiymetindeki ihra- cata mukabil 6,801,405 lira kıy- metinde ithalât yapılmıştır. Böylece 940 yılının ilk altı aylık ihracat yekünu 66,648,817 liraya ve ithalân ise 40,609,574. liraya varmış bulunmaktadır. Bu ilk alt aylık harici tienretimizin lehimizde kaydettiği fark 26,075,243 liradır. 939 yılının haziran ayındaki dış ticaretimiz 12,862,995 ilralık itha- Yita mukabil 7,657,257 Tiralık ib- zacattan “ibaretti, Türk paraşütçüleri Genç tayyareciler dün Konyada mu- şaffakıyetli atlama gösterileri yaptılar Kenya 25 — Türk Hava Kurumu para» gütşüleri bu sıbah dört motörlü bir tayya- re ile buraya gelmişler, paraşütle münferid ve grup kalinde muvaffakıyctli atlayış gi terileri Bu gösterilerde bü- yle BE beli Küm ERE ŞE DE 2) tayyarecilerimiz hararetle alkışlanmıştır. Atlıyanlar arasında bir kız tayyarecimizin bulunması bilhassa kadınları çok mütehas- ais etmiştir. Başvekil dün Parti merkezinde meşgul oldular Ankara 25 (Telefonla) — Başvekil doktor B. Refik Saydam bugün öğle- den sonra Cümburiyet Halk Partisi ge- nel merkezine gelerek parti işlerile bir müddet meşgul olmuştur. Selânik ve Belgrad sergileri Ankara 25 (Telefonla) — 7 Eylülde Bel- grad ve 15 Eylülde Selânikte açılacak bey- nelmilel sergilere resmen İştirakimiz ka- rarlaşmıştır. 1 Eylülde Viyanada açılacak sergiye işti- rakimiz de hüzümetçe tedkik edilmektedir. Kütahya kiremid ve tuğla fabrikasının! mübayaası tahkikatı devam ediyor Ankara 25 (Telefonla) — Sümer bank eski umum müdürü B. Nurullah Esad ile eski idare meclisi reisi B. Safa Aydın ve Azadan B. Hâşim San eleyhlerinde, Kü- tahya kiremid ve tuğla fabrikasının mü- bayaâsında yolsuzluk (yapıldığı iddiası Ankara etrafında müddetu- miliğince yapılmakla olan lik tahkikatın bittiği ve meni muhakeme kararı verildiği hakkındaki haber üzerine bugün kendisi Me görüştüğüm müddetumumi B. Arif Ya- zar bu haberin doğru olmadığını ve talhıki- katın devam ettiğini söylemiştir. Ergani bakır madenleri malzeme yangın Ankara 25 (Telefonla) — 23 Temmuz salı günü akşamı a bakır madenleri malzeme deposunda bir yangın çıkmıştır. Hasarat mühim değildir. Yangının ne su- etle çıktığı tahkik ediliyor. edilmiştir. Ankara Macar ticaret ataşesi Budapeşte 25 (A.A.) — B. Cöiky Ankaraya Macar ticaret ataşesi tayin Amerikadan ithalât eşyası geliyor İzmir 25 (A.A.) — Temmuz sonla- tında ve ağustos başlarında buraya gel- meleri beklenen iki vapur ile Amerika- dan mühim mikterda ithalât eşyası gelecektir. İzmir ithalâtçiları . kontrol meselesi için şimdiden alâkadarlar nez- dinde teşebbüslerde bulunmuşlardır. Bu Sahbahki Haberler | Mirikadaki muharebeler Hayfaya yeni bir , İngiliz hava kuvvetleri bir | hava taarruzu çok akınlar yaptılar Kahire 25 (AJA.) — İngiliz Kava Kuvvetleri Oo kumandanlığının (tebliği: Dün tayyarelerimiz Bardin'nın cenubun- — bir mühimmat deposuna hücum ei- Birçok tam isabetler olmuş, depo tafilâk neticesinde kısmen havaya uç- muştur. Avcı tayyarelerimiz hava mu- harebesinde 4 düşman tayyaresini dü. görmüştür. Bir avcı tayyaresi müstesna tayyarelerimiz salimen dönmüşlerdir. Makaka “üz: yaplan otaarrızda tayyare meydanına tam isabetler olmuş- e Tayyarelerimzi salimen dönmüşler- Zan gazeteleri ızeteleri İngiliz teb- i neşretmiyorlarmiş Alina 25 (A.A.) — Stefani ajansın- t Yunan gazetelerinin birkaç gün- denberi askeri harekât hakkındaki res- mf İngilir tebliğlerini neşretmedikleri, bilikis İtalyan ve Alman resmi tebliğle- rini neşretmekte oldukları ehemmiyetle kaydedilmektedir. Fransada yeni rejim Dahiliye Naziri Naziri parlâmenter sisteme hücum etti Vichy 25 (AA) — Havas ajansı bildiri- yor: Dahiliye Nazırı Marguet, dün akşam hitaben sözlediği nu- tukta, ne kadar acı olursa olsun hakikati öğrenmek #aatinin geldiğini kaydettikten sonra demiştir ki: «Pelâketin sürati sizi şaşırttı ve sonra mesulleri aradıniz. Araştınmalar içinde kendinizi kaybetmeyiniz. Askerler subayla» rı, subaylar sivilleri, siviller de orduyu it- bam ediyorlar, Hepiniz aldanıyorgunuz. Al- man ordularile ilk temasta çöken gey esa- sen bitkin bir halde olan siyasi, iktisadi ve içtima! vaziyettir. Kapitalist, Hberal ve par- limanter bir rejimin enkazı altındayız» Müteakiberi B. Marguet, harp mexillerin- bahsetmiş, bunların bir gün muhakeme miş: «Fakat cinayeti tamir demiştir. itimad edilmesini istermiş ve demiştir ki: «Birfken hatalara rağmen, Avrupada yeni bir nizam doğmak üzeredir. amy bu nizama dahli olrpalıdıf, Bu nizam, devletin otoritesi sa- yesinde, müsavatı hâkim kılmak suretile adaleti tesis edecektir. İtimad ediniz. Tari» he karışan rejimden daha Iyi bir adalet ve kardeşlik rejim! kuracağız.» Bir ifalvan tahtelbahiri üssüne dönmedi İtalyada bir mahal 25 (A.A.) — İtal- yan umumi karargâhının tebliğine göre, bir İtalyan tahtelbahiri üssüne dönme- miştir, 200 kişi öldü Neryork 25 (A.A.) — Bir kaç gün- denberi devam etmekte olan sicak dal gası, Arizonı, Kansas, cenubi Dakota, Wyeming ve İllincisin birçok mıntaka- larında 20 kişinin güneş çarpması neti- cesinde ölmelerine sebebiyet vermiştir. Termemetre, 100 Fabl derece- sini geçmiştir. Romanyaya tiftik ve yapağı ihracatı Ankara 25 — Romanyadan ithal edilecek benzin ve petrol mukabilinde Romanyaya 3160 ton yapağı ve 1600 ton tiftiğin ihracı için Türkiye satıcıları namına mukavele Imazalamağa ve kendis'ne teslim olunan malları satın almağa Ziraat bankası me- mür edilmiştir. 46 sivil öldü, 8 88 sivil yaralandı Hayfa 25 (A.A) — Çarşamba sabahi düş- man tayyareleri tarafından, Hayfa üzerine yapılan baskın esrtasında 46 sivilin öldüğü ve 88 sivilin yaralandığı resmen bildirli- mektedir. Bu baskına 10 Layyare iştirak et- miştir, Kahire 25 (A.A.) — (Reuter): İn giliz harp tebliği: Dün Hayfa üzerine yapılan hava hücumunda tahminen 100 kadar sivil zayiat vardır. Dün sabah erkenden düşman tayya- releri Hayfaya hücum etmişlerdir. Ker- solen Betezliç yağ bidonları ateş almış” sa da yangına hâkim olunarak sirayeti- Din önüne geçilmiştir. Askerce telefat yoktur. Diğer cephelerde işara değer bir haber yoktur. Maltaya 2 taarruz Malta 25 (AA) — Röyter ajanından: Dün sabah Maltaya karma iki hava seferi yapılmışlır. Birkaç bomba atılmışlar. Ha- sarat ehemmiyetsizdir. Telefat vukuma dair haber yoktur. İtalyan tebliği İtalyada bir mahal 25 (AA) — İtalyan umumi karargâhımın tebliği: Ha- va filolarımız İskenderiye deniz üssünü, Hayfa petrol merkezini bombardıman Bardin üzerinde 3 İngiliz tay» yaresi, Musavvada bir tayyare düşürül- müştür, Sudunın Ghedarez istasyonun” daki yol ve trenler bombardıman edil- miştir. 5 İtalyan tayyaresi düşürüldü. Kahire 25 (A.A) — İngiliz hava kuvvei- lerine mensup avcı tayyareleri Trablusgarp sahilleri açıklarında beş İtalyan avcı tay- yaresi düşürmüşlerdir. İngilizlerin zaylatı yoktur. İskenderiyeye hava hücumu Kahire 25 (A.A.) — İngiliz Bahriye nezsretinin tebliği: Ufak bir düşman hava filosu bu sabah erkenden İskende- riye üzerine yangın bombaları vluorta atmış ve az hâsar yapmıştır. Bir ölü yedi yaralı verdır. Tayyare yapmak yarışı İngiltere Almanyaya yetişti, ileri geçiyor Londra 25 (A.A) — Reuter ajansının hâ- vacılık muharriri tarafından İki tarafın kayıbının aylık Imalâtının onda birini teş- kli ettiği ve bu imalâtın takriben 18090 ol- duğu Niye edilmektedir. Muharrir İngilis imalâtının süratle bu rakama yetiştiğini ve hattâ geçeceğini kaydeylemektedir. Londra 25 (A.A) — Tayyare imalâtı na- mri lord Beaverbrook dün akşam radyoda söylediği nutukta demiştir ki: «Nezaretin teşekkül ettiği şgündenberi Amerikadan 12.155 tayyare motörü alınmıştır, Bunlar Amerika kıtasında urun mesafeler üzerine de tecrübe edilmiş, kuvvetli ve möderendir, Teyyare şasilerinden ekserisi İngilterede , Hakiki teslihat membammnız ken- di imalâtımızdır. Hergün daha farla ima- lâtta bulunuyoruz.» Sovyetlerin Londra sefiri Lord Halifax ile görüştü Londra 25 (A.A.) — Reuterin dip- Jomatik muharririnin yabancı diploma tk mahfillerinden öğrendiğine göre, bugün Sovyetler sefiri B. Maisky, Lord Halifax, ziyaret etmiştir. Konuşmanın Baltık devletlerinin bazı kredilerinden bloke edilmesi hakkında 24 temmuzda verilen ernir üzerinde ce* reyan ettiği zannedilmektedir. Yüzük AŞK ve MACERA ROMANI Nakleden: (VA - NO) geldikleri vakit, Cemil Veli: Mağazaları dölaşalım. o Öteberi lala, Zira, siz bana bu kıyafette de amma, İstanbula bu kılıkta onu sürüklemişti. Kiz, mümkün mertebe basit şeyler seçiyordu. Delikanlı da, sosyetedeki bil- gisiyle, onun intihaplarına yardım edi- Otele girdikleri vakit, yemeği hususi salonlarına getirtti. — Ben gazetelere bir göz gezdiririm, seni beklerim, nonoşum! - demişti, - Jaya sen yiyin. hazırlan... Yanıma gel... Odada yalnız kalınca, genç kız, ken- dini bir sarayda sanmişt. Hakikatte burası, — hele dünya ölçülerile kıyas edilince — üçüncü derecede bir oteldi. Fakat şu yağlanmış ve modası geçmiş Ade görünüyordu. Sevinç içinde, tuvaletini yaptı. Saçları delgal: olduğu ! mebilyeler, Bedriyenin gözüne barikül- | için berbere bile ihtiyacı yoktu. İpek çamaşırlarını, ince çoraplarını, yeni iskarpinlerini ve i elbisesini giydi. giyindikten sonra, manın map kendi kendine hayran, bir müddet baki İşte... İşte... im nihayet ta- bakkuk ediyordu. Şüphesiz bu genç kız, şık olmanın in- celiklerini henüz bilmiyordu. Fakat hiç bir halinde acemilik, yahut «bayram gocuğu» manzarası yoktu. Dostunun kendisini beklediği husus! #nlona girince, Cemil, yezinden kalktı: Ooo. diye, memnun, haykırdı. Karşısındakinin bu sefer hakiki Ma- sume olduğunu sanmıştı. Kalbi hızlı hızlı garpmağa başlamıştı. Bedriye, güzel bir gülümsemeyle: — İyi oldum mu?... Hoşunuza gidi yor muyum? - diye sordu. Erkek onu kolları srasına aldı. Göğ- süne bastırdı. Bedriye, artık kendine sa- hip olan bu erkeğin hoşuna gitmek için en ufek bir insiyaki mukavemeti bile göstermiyordu, Fakat Cemilin okşamaları büsbütün dunu saran bu sevgili kollar arasından kendini bir sıçrayışta dışarı akt | cüratkâr bir hal alınca, genç kız, vücu- | Bunun üzerire Cemil, onun önünde diz çöktü. Bedriyenin dizlerine sanldı. Yalvarır bir nazarla gözlerine baktı, «—O,bir « Ben, bir köy- Fakat işte önüsade diz gökü- « — Karım olmak ister misin?> mâ- Basına aldı. “Zaralı saf Bedriye, böyle okşama sözlerinin şehirli çapkınlar arasinda bol bol kullanıldığını nasl bilsin? Coşkunlukla: Bunu öyle büyük bir memnuniyetle söylemişti ki, Don Juan bile şaşırdı. Erkek ayağa kalktı. Sevgilisini bir kere daha öptükten sonra zile baslı, İçeri giren hizmetçiye: — Yen z hazır olduysa getirin! « emrini ver Bir dakika sonra, masanın üstüne be- yaz ke'en örtüler yayıldı. Gümüş ser- visler konuldu. Bütün ömrünce muşam- balı bir tahta masamın başında oturup kanını doyuran kızcağız, hi Ade bir lüks halinde görüldü, Fakat bilhassa hoşuna giden gümüş bir kova oldu. İçi buzla doluydu ve yanlamasına yatırılmış bir şişenin bura da soğutulduğu görülüyordu. Renk renk şaraplar, birbirini takib etti. Bedriyecik, bunların ne olduğunu bile anlamıyor. Şehirlilerin içtikleri şer“ bet sasıyordu. Cemil, onu teşvik ediyordu. Kadehi eline alıp güzel güzlerini kırpıştırıyor ve gülüyordu. — İç... Yavrum... © Aman ne gözel şey... Fakat nedif > — A... Şarap imi? .. Dünyada işmer, Ellerini heyecanla çırptı. Şimdiye kadar onun için: yasak olan şeylerin hepsini birden yapıyordu. Ya# yından fırlamış bir ok gibiydi... Cemil, onun haline bakiyor, büyük bir zevE duyuyordu... Bu saf kıza, bülün saadet” İcri birden tattırdığı ve tatkıracaği içir o da büyük bir saadet hissediyordu. Garson içeri güdikçe, sevgilisine: — Süs! » işareti yapıyordu. Bütün otelin onları alaya almamasin ni istiyordu. Arkası var) 1