28 Temmuz 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Temmuz 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Alman hava akınları azaldı Atılan bombalardan bir ev yıkıldı, bazı evler de hasara uğradı Londra 27 (A.A. Hava Nezare- tnin bu sabahki tebliği: Bu gece düş- man, sabillerimiz etrafında biraz fa: aliyet göstermiştir. İngilterenin cenubu şarkisinde birkaç mıntaka üzerine bor- balar atılmıştır. Bir ev yıkılmış ve bazi evler de hasara uğramıştır. İnsanca za- yiat azdır. Bir kişi ölmüştü İngilterenin cenubu garbisinde mün- fi oktalar üzerine, Paya de Galles'e ve İskoçyanın şimali şarkisine bombalar atılmıştır. Husule gelen hasarat pek töli derecededir. Bir tek kişi hafifçe yaralan- muştır. Gece yansından az evvel bir düşman bombardıman tayyaresi cenubu şarki sa- bili açıklarında düşürülmüştür. —ondra (A.A) — Haber verildi- ğine göre, Alman teyyareleri, Şimali İr- İanda sahilleri larında bir nakliye yemi kafilesine hücum etmiştir. Hava müdafan topları derhal harekete geçmiş- tir, İngiliz avcılarının bu müsademeye istirak ettikleri zannedilmektedir. Bir yaresinin düşürüldüğü tah- 2 Alman tayyaresi düşürüldü Lon ea 27 (A.A) — Hava Nezareti tebliği: İngi'r eve: tayyareleri bu sabah iki düşman tayyares' düşürmüşlerdir. İskenderiyeye hava hücumu Kahire 27 (A.A.) — Bahriye Nezareti tebliği: Bu sabah erkenden İskenderiye kası üzerine bir hava bücumu ya- aştır. Hücum yarım saat sürmüştür. ç bomba atılmışsa da hasar ve tele- fst olduğuna dai, bir haber alınamamış- tır. Malta gene bombalandı İtslyada bir mahal 27 (A.A.) — İtal yan ordi imumi karargâhtn 48 mu- maralı te Gece zarfında Malta üs- sü bahis siddetle bombardıman edil düşürüldüğüsü bildirmiş ol- duğumuz Gloscester tipindeki tayyare- den manda ayni tipte bir tayyare daha i ir. Diğer cephelerde mü- him bir şey yoktur. Alman tebliği Berlin 27 (A.A.) — Alman ordulari Puşkumandanlığının tebliğine göre, iki denizaltı 60,038 tonluk gemi batırmıştır, Bundan başka 5260 tonluk Sambre tüc- car gemisi de batırılmıştır. Hücum botları bir tüccar gemisi torpillemiştir. Kardif, Alerdthow ve Hastings Imanları tesisatı twyareler tarafından bombardıman edi- lerek yangınlar çıkarılmıştır. Manş üze- rinde yapılan hava muharebesinde iki İngiliz, bir Alman tayyaresi düşmüştür. Bir Alman tayyaresi de üssüne dönme- miştir, İngiliz tayyarelerinin akınlari Lendra 77 (A.A) — Reuter: Hava Neza- reii tebliği: Bombardıman tayyarelerimiz, Dortmund elektri): santralma ve Hollanda- da Siipol ve Waalihaven tayyare meydan- dün güpegündüz hücüm etmişlerdir. selerimizin hepsi salimen dönmüş- in akşam gayri müsald hava ge“ <a Cherbürg, St. Nazaire ve 8 petmi depolarına yapılan hücum- nhisar etmiştir. Tayyarelerimizden biri dönmemiştir. Bugün sahil müdafaa hava kuvvetleri- pe mensup bir tâyyaremiz Norveç sahilleri rında bir düşman munrin gemisini muvaffakıyetle (o bombardıman etmiştir. Mürettebatın bu gemiyi terkettiği görül- müsştür. Meknes vapurunun torpillenmesi meselesi Fransiz hükümeti vapurun hareketinden malümattar olmadığını söy! söylüyor Yiehy 27 (AA) — Resmen tebliğ edilmiş- Ur: İngiliz ve Alman kaynakları Pransız bandıralı Meknes vaptüru Fransiz kıtaatıni hamil olduğu halde İngütereden hareketi ettikten sonm Manş denizinde torpillen- diğini bildirmişlerdir. Pranzız nezareti, di- ğer mülteci mübadeleleri için tatbik edik usulün aksine olarak, bu vapurun ne Kare- ketine, ne güzergâhına, ne de hareket Il manmma dair İngiliz hükümetinden biçbiş tebligat almamıştır. B. Gafenko 10 ağustosta Moskovaya gidiyor Bükreş 27 (A.A) — D. N. B. bildiriyor: Romanyanın Moskova sefaretine tayin edilen sabık Harleiye Nazırı B. Gafenko hususi bir vazife deruhte ederek 10 ağus- tosta hareket edecektir. Şimdiye kadar Moskova sefiri bulunan B. Davidereo aynı tarihte Hariciye Vekâ- le emrine alınacaktır. 125 bin gönüllü Avustralya hava kuvvetlerine giriyor Londra 77 (AA) — Reuter: Sydney radyosunun verdiği habere göre, 125000 gönüllü Avustralya hava kuvvetlerine gir« mek arzusunu izhar etmiştir. Kadastro Hudutlarını işaretlemiyenler cezalandırılacaklar Ankara 77 (Telefonla) — Adliye Vekâ- Jetince hazırlanan yeni kadastro kanunu projesi bügün Meclise verilmiştir. Kadas- tro işlerinin yeni baştan tanzimini #stih- daf eden bu kanun projesinin bir madde- sine göre kadastroları yapılan yerlerin hududlarımın mal sahipleri tarafından işa- retlenmesi mecburi olacak ve bu mecbu- riyete riayet etmeyenler cezalandınlacak- Zelzeleden hasara uğrayan yerler- deki bedelcilerin ikinci taksitleri Ankara 77 (Telefonla) Zelzeleden hasara uğrıyan yerlerdeki bedeli nakdi | hakkındaki kanın projesi Meclis umumi beyetine verilmiştir. İktisad Vekâleti senelik izinleri kaldırdı, verilenleri ilga etti Ankara 27 (Telefonla) — İktisnd Vekâ- leti, teşkilâtma bir tamlm yaparak halha- mr vaziyet dolayısile senelik izinlerin kal- dırıldığını sahhi sebepler ve fevkalâde ma- zeretlerden maada hiç bir sebeple izin ve- rilmiy&ceğini bildirmiştir. Verilen İzinler de Vekâletçe Iptal olunmuştur. Nüfus sayımında 40 ton kâğıd har- canacak 200,000 memur kullamlacak Ankara 77 (Telefonla) — Nüfus sayımı hazırlıklarına devam ediliyor. İstatistik umum müdürlüğünün verdiği malümata güre sayım için 40 ton küğnd harcanacak ve 200,000 memtir kullanılacaktır. Bu sene pamuk rekoltemiz 100,000 balya fazla Ankara 27 (Telefonla) — Bu seneki pamuk rekoltesinin, hükümetin zama- nında aldığı tedbirler ve müstahsile ya- pılan yardımlar sayesinde bir rekor teş- kil ederek mikatarda olacağı anlaşıl- maktadır. Ziraat Vekâleti tarafından yapılan ilk tahminlere göre yeni rekolte geçen seneki rekolteden 100,000 balya fazla- dır. Geçen seneki pamuk rekoltemiz 300 küsur bin balya idi. | Ticaret ve Ziraat italyanlar kendi ingiliz filosu vekillerinin tedkikleri (tayyarelerine ateş açtılar Akdeniz yolunu Ve Romanin üzerinde iki vapurlara açtı | Şap denizi de İtalyan! denizaltılarından temizlendi B. Nazmi tayyare arel Adana» ya, B. Muhlis de Orta Ana- doluya tedkikata gitti Adana 27 (A.A.) — Ticaret Vekili B. Nazmi Topçuoğlu dün tayyare ile sea gelmiştir. Adana İhracatçılar inde yapılan toplantıda, Ticaret Vekik Çukurova pamuk müstahsili ve pamuk tüccarları elindeki bütün stokla- rın Ticaret Vekâleti tarafından mübayaa edileceğini bildirmiştir. Nazmi Topçuoğlu, yarın çifçiler, fab- rikatörler ve tüccarlarla tekrar konuş- malarda bulunacak ve pazar günü de Mersine gidecektir. Dün gece Seyhan Parkta Vekil şerefine bir ziyafet veril- miştir. Ankara 27 (A.A.) — Ziraat Vekik B. Muhlis Erkmen, refakatinde ziraat mütehassnları olduğu halde otomobille Orta Anadoluda bir tedkik gezisine çık- mıştır. Ziraat Vekili bu gezisi esnasında Konya, Afyon, Eskişehir, Kütahya, Niğ- de, Aksaraya uğrıyacak ve bu havalide umumi zirai durum ile buralarda çalış- tırılmakta olan ziraat makinelerinin işlet- me vaziyetlerini tedkik eyliyecektir. Ankarada büyük bir yangın Koyun pazarinda 6 dükkân ve bir ev yandı Ankara 25 — Dün gece Samanpazarında Koyunpazarı caddesinde yangın çıkmış 8 dükkün ve bir ev yanmıştır. Bazı dükkân. lar da itfaiye tarafından tahrip edilmiştir. Yangın gece yarisi başlamış ve birdenbire büyümüştür. Yangını söndürmeğe çalışır- ken birine itfaiye meferi yaralanmıştır. 14 Alman tayyare meydanı bombalandı Birçok fabrikalarda ve ben- zin depolarında yangınlar çıkarıldı Londra 27 (A.A.) — Hava Nezare- tinin tebliği: Dün akşam İngiliz tayyare- leri geniş bölgeler üzerinde büyük mik- yasta harektta bahenmeplardır. Evvel. man etmek suretile Alman hava kuvvet. İerinin taarruz kabiliyetini azaltmaktır. Bu suretle Bremen, Sterkrade, Bottrop, Castrop, Axel, Dortmund ve Kanen'de bezin depolarında yangın çıkarılmış, Camel, Esehwege ve Gotha tayyare fab- rikalarile Hollanda ve Almanyada 14 Miz meydanı bombardıman edilmiş- "Bu esas hedeflerden başka Dortmund - Ems kanalı, Habmurg dokları ve Ruhr'da yüksek fırınlar ve marşandiz garları da- hil olmak üzere diğer bazı askeri hedef- ler de bombardıman edilmiştir. Vakıf menba sularile zeytinliklerinin işletilmesi Ankara 71 (Telefonla) — Vakıf menba sularile orman ve zeytinliklerinin işletil. mesi hakkımdaki kanun projesi Meclis ruz- nameşine alınmıştır. Bu proje ile mevzuu- bahis işletmelere tahsis edilen mütedavil sermaye mikdarı, 200000 lira ilâvesile 600,009 liraya çıkarılmaktadır. Esrarlı Yüzük AŞK ve MACERA ROMANI Tefrika No. 51 «— Demek ki Railten şüphelenen yalnız ben değilmişim... Adalet onun peşindeymiş... Hislerimde uldanmıyor- muşum... Sevdiğim erkek o değilmiş... Benim Raifim beni aldatmazdı... Bap ka bir kadınla evlenmezdi... Yirmi sene müddetle gözleri bir kere olsun bana şefkat ve muhabbetle bakmamazlık ede- mezdi... O dudaklar bana: «Seni unu- tamadım!z demekten kendini alamaz- dı... Hayır, hayır... Muhakkak ki bu Raif o değil...» Sonra şu sual karşısında beliriyordu: 4— Peki mma bu kim?... Bu adam ki ona bu derece benziyo: Ve diğer sualler biribirini takip edi- | yordu: 4— Acaba oğlumu beyhude yere mi öyle uzaklara yolladım... Tehlikelere maruz bıraktım... Acaba, hakikat, on- suz dn mi meydana çıkacak?... Acaba telgraf çeksem mi?... Şu davanın inki- gafını beklemesimi tavsiye etsem mi?.,.> Korkuyordu: Allahim... Yarabbi... Ya benim Nakleden: (VA - Nü) bahatimden dolayı cezalandıracak mi?.., Fakat ben bu kadar cezaya müstahak Pus Şimdi vöcudünü bir korku kaplamıştı. Herkesin hoşuna giden bu lâtif gece manzarası onun ruhuna haşyet veriyor- du. Kaçarcasına odasina döndü. Mahir Palemderi kızının israrlarına ve Esad'ın gösterdiği vesikalara rağmen, işi mahkemelere kemali rezaletie akset- tirmekte hâlâ mütereddiddi. Bilhassa hissiyat noktasında bir engel, onun ha- rekâtına mâni oluyordu. Iraklının gösterdiği vesikalar, ona, iddianın doğruluğunu isbat edemiyordu, Onun nazarında, Raif, hakiki ORaifti, Onu hakkından, isminden, şöhretinden tecrid etmek için çalışmak, büyük bir ahlâksızlik olurdu. Arada sırada: te bulunayım?... Kabil mi?... Bu, cü- rümdür... Kanaatim olmadığı halde bu tarr hareketlere girişmek alçaklıktırI> diye düşünüyordu. Beşiktaştaki Oevinde, en mütevazi dairelerden birini işgal ederken, vicdan azapları içinde kıvranıyordu. Feriha, ağlıyor, hiçkınyor, onu ikna etmeğe uğraşıyordu. Babası, başını iki eli içine alarak: — Hayır... Katiyen ben buna razi olamam... Ben böyle bir harekete giri- gemem... » diye kıvranıyordu. Genç kız. ayaklarına kapanıyordu: — Hakkımız olan servete kavuşa- — Şayet & yalnız parada olsaydı se simi çıkarmazdım... Fakat bu sayede Cemille de evleneceğim... Cemil... Ce- mil... Onu seviyorum... Onu istiyorum... Onun karım olmak için ölüyorum... Mahir, asabiyet içinde, isyan ediyor. du: — Ne izzetinefissizsin!... Böyle bir izdivaca Tazı oluyorsun... Niçin seni, ol Yarabbi!,.. Yarabbil... Beni de bu #— Ben, Mahir, böyle bir teşebbüs- ürdüler Londra 27 (A.A.) — Times gazete- sinin havacılık muhabirinin bildirdiğine nazaran salı gecesi İtalyanlar kendi tay- yareleri üzerine ateş açmışlardır. İtalyan ve Alman gazetelerinin yazdığına göre; bu hâdise esnasında bazı sivil ahali de ölmüştür. Metkür gözete şunları ilâve etmekte- tayyarelerini düş dir: Londrada resm? makamattan o haber aldığımıza göre, o gece Romanın üstün- de hiç bir İngiliz tayyaresi uçmamıştır. Esasen İtalya harbe girdiğindenberi hiç bir İngiliz tayyaresi Roma üzetine git- memiştir. Demek oluyor ki, İtalyanlar kendi tayyareleri üzerine ateş etmişler ve ikisini düşürmüşlerdir.. Romanya yeni bir feda- kârlıkta bulunmıyacak (Baş taraf: 1 inci sahifede) Bu akşam Romanya sefaretinde kont Ciano şerefine bir akşam ziyafeti verilmiş ve bu ziyafete Rumen Nazırları ve Rumen sefirinden başka bazı İtalyan ve Rumen erkânı hazır bulurum Başvekli B, Gigurtu ve Hariciye Nazırı B. Manollesco Bükreşe avdet etmişlerdir. Bükreş 77 (A.A) — Burada neşredilen ya- rı resmi bir deklarasyonda şöyle denmekte. dir: Başvekil B. Gigurtüu ile Hariciye Nazın B. Manoilesco'sun Almanya ve İtalyaya 50- itleri Ramanyanın Tuna ve Balkan dev. etlerinin müşterek hayatına ve Avrupanın doğu conubunda barışın muhafazasına £Uf bir sürette hadim olmak arsusunu göster- mektedir. Rumen devlet adamları bu isti- Kkamette lüzumu olan anlaşmaların husulü- ne, mlili mirastan hiçbir suretle vaz göç- meksizin hadim olacaklardır. Romanyanın fedakârlıklara amade bu- unduğu intibamı veren her türlü neşriyat asılsızdır. Müsalemetperver bir siyaset ta- kip eden Romanyanın, komgularile olan iyi münasebetlerinin daha ziyade selâh bula- cağına Itimadı vardır. Memlekette: mili menfaatlere dokunulmasına müsaade et- memek ve icabında bu menfaatleri silhhla müdafaa eylemek azmi mevcuttur. Rumen hükümeti mâsalemetperver vazifesini bir- leşmiş bir milletin ve birleşmiş bir ordunun müzaheretile ifa etmektedir. B. Gigurtu'nun beyanatı Bükreş 27 (A.A) — Rumen matbuatının bildirdiğine göre Dasehler Naehriehten gazetesinin Bükreş muhabirine beyanatta bulunan Romanya Başvekili Gigurtu, cz- cümle Romanya ile Macaristan arasında yalnız musfihane bir komşuluk değil, ayni zamanda bir dostluk tesisinin de mümkün olduğunu beyan etmiştir. Rumen petrol kuyuları Londra 28 (AA) — Almanların beyaz Kitabı, Romanya istilâya uğradığı takdir. de petrol kuyularının istifade edilmez ha- le getirilmesi için alınan tedbirlerden, bahsediyor. Bu tedbirler Romanya ile olan ittifakın tabit neticesi İdL Bu plân Ro- hükümetinin muvafakatile hazır- Janmıştı. Romanya bütün mesuliyeti doruhde etmişti. Havacılık kamplarında faaliyet Ankara 27 (A.A.) — Hava kurumu gençlerinin havacılık kamplarındaki ça- luşmaları hararetli bir duruma varmıştır. Bir haziran tar a 15 temmuz akşa- mina kadar kampında 11.655, Etimesut kampında imotörlü tayyareler- de 8,280 uçuş yapılmıştır. entrikaların peşinde sürüklüyorsun... Çok korkunç bir uçurumun başındayız... Feriha; — Babacığım... — diye, Mahirin boy- nuna sarılıyordu. — Ona büyük bir ser- vetin sahibi olarak o varmağı herkesten ziyade ben istiyorum... Onu refaha gerkedeceğim... Kendime bağlıynca- öm... Bu, benim için saadet olacak... Babası, küskün, fakat şefkatle evlâdı- na bakıyordu. Onun karşısında tâma- mile âcizdi. Aşkın çırpınışları olan bu sözleri dinliyordu. Ferihasının bu hislerle ne kadar de- Ziştiğini görüyordu. Birkaç haftadır, zihnine bu fikirler saplandığındanberi, genç kız, eskisi gibi gülümsemez, kuş gibi ewldamaz olmuştu. Bir köşeye çe- kiliyor, düşünüyor, düşünüyor, kuruyor, kuruyordu. Pembe yanaklarındaki çu- kurlar, uzun birer çizgi halinde uzan yordu. Teni soluyordu. Halinde bir asa- biyet hasıl oluyordu. Dudaklarının kene” nndaki' daimi tebessümden eser kalma- muştı, Derdeizliğin pek yakıştığı bu ço- cuk, artık güzel olmaktan çıkmıştı! Hey- hat, bundan sonra derdsiz olamıyocağı belliydi: Baba, içini çekti: — Bu sıcakta Beşiktaş çekilmiyor... Libya ile Habeşistanda İtalyanlar yarı tecrid edilmiş vaziyette Kahire 27 (A.A) — Rewter ajansı bildir!” yor: İngiliz #ilosunun son üç hafla sarf” daki icraatı yakın şark milletlerinin İngili8 nihai zaferine olan itimsdım takviye et” kalması endişesi şimdi zall olmuş! hakika, İngiliz filosu İtalyan filo: tasından geçerek İngiliz ticaret inine yolu açmıştı » mıştır ve bu kafi mühimmst ve diğer malzeme İle İskedneriyeye varmış bul! maal y r. Diğer taraftan Libya ve Habeşistan yarf yarıya teerid edilmiş vaziyettedir. Muharebenin cereyan edeceği yer henü$ belli olmadığı için, İngiliz - italyan harbi, Iz'aç stratejisine dayanmakta berdevamdır. Bu siratejide ilk mülâhaza malzemenin korunmasıdır. Bu hususta İngiliz kuvvet” leri vaziyete çok daha ziyade hâkim bu- lunmaktadır. Sudanda, kahir bir suretle faik İtalyan kuvvetlerinin çok za1f bir surette müdarn& edilen karakolları zaptetmek suretile ell0 ettikleri sözde muvaffakıyetler, İtalyan pro“ pagandası tarafından Habeşistanda tecrid edilmiş vaziyetteki İlalyan cenup ordusu 18 İtalyadaki sivi ahaliyi teşçi için izam edil- mektedir. Hiç bir zaman şimdiki kadâr sıkı olma" mış olan İngiliz - Mısır dostluğu ile, Misir milleti İngüterenin nihal saferine kuvveti? Mmanmaktadır. İngiliz - Japon münasebatı günden güne fenalaşıyormu$ Tokyo 27 (A.A.) — Reuter ajansı bildiriyor: Tokyo İngiliz sefiri sir Robert Craizie bugün Japonyanın yeni Hariciye Nazırı B. Matsuoki ile 40 dakika süren bir mülâkat yapmıştı ei ajansının bildirdiğine göre Ha- riciye nezaretinin bir sözcüsü Japonya Me İngiltere arasındaki münasebatın günden güne fenalaştığını söylemiştir. General de Gaulle mahkü- miyet kararını temyiz etti Vichy 27 (A.A) — General de Ganvlle, ademi itaat suçu ile itham e lerek gıyaben beş sene hapse mahküm olmuştur. General, bu kararı, askeri tem yiz mahkemesi nezdinde temyiz etmiştir. Erbaada zelzele Erbaa 27 (A.A) — Dün gece on buçukta burada beş saniye süren | şid“ detli bir zelzele olmuştur. Zayiat yoktuf. Halk geceyi dışarda geçirmiştir. Uzak Şarkta ve Hazer deni- zinde Sovyet manevraları Moskova 77 (AA) — Moskoya yadyosü dün akşamki neşriyatında Sovyet deniz kava yetlerinin zak doğuda Amtır nehri özetin“ de büyük mikyasla bir menevra yaptıkla- rm bildirmiştir. Hayer denisindeki Sovyet harp gemileri de pazartesi günü manevra yapmak üzere Baküda toplanmışlardır. Orası, daha cenupta olmasına rağmen sayfiye idi: Deniz... Orman... Burasi ise mahalle içi... Tıkıldık, kaldık... Kız: — İyi ya işte... Bütün o emlâk bizim olacak... Beğendiğiniz koruluğa yerleşe” — Fakat ya davayı kaybedersek... Adeta hiddetle: : — Ah... — diye bağırdı — Şu ki birli Masume'nin izzetinelsine mütbi$ bir darbe olen indireceğiz ya... Kesi! dinden, menşeinden, babasından, s€1“. vetinden daimi surette şüphede kala", cak... Bu da bir kâr... Zira, onun bur” sunun kınlmasından büyük bir zevk ala*" cağım! Babası düşündü: #— Zavallı çocuk... Yalnız aşkı için değil, kini için de beni bu fenahklars teşvik ediyormuş... Bu güzel saçlı be” gn içinde böyle müthiş fikirlerin yaşadı" im ihtimal verir... Kızımın beynini ğına de böyle düşünceler olduğuna ihtimal; veremezdim. Zaten galiba bunlar yok”; tu da... Hain bir tesadüfün tesiri ols” rak, tohumlar atıldı, zehirli nebatlar gi bi, bu fikir türedi, üredi...»