28 Temmuz 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

28 Temmuz 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

HERMANN RAUCHNİNG Hitler bana dedi Türkçeye çeviren: Almanlar dün İngilterenin cenup sahillerine 70 tay- yare ile hücum ettiler —— SELÂMİ İZZET 2770 Sahife ............ 78 KE. REMZİ KİTABEYİ Senp 22 — No. 7821 — Fiati her yerde 5 kuruş PAZARTESİ 29 Temmuz 1940 Sâhihi: NecmpxGdin Sadak — Neğriyat müdürü: Şevket Rado — Akşam matbaası Ingiltere Romanyayı protesto etti Protesto notası Londrada hazırlandı Yirmiden fazla İngiliz mav- nasının müsadere edilmesi İngilterede > mühim akisler yapti Londra 23 (A A) — Reuterin dip- natik muhal mpanyala mavnanın dde bulunan 3 Rar if etmiştir. Sovyet- - Afgan ticaret itilâfı | Yeni anlaşma, dostluğu ve | iyi komşuluğu daha ziyade | sıkılaştıracak ansı, dün ge- | bir telgrafta Blasko: Kâbil Bovyet - la ce Bular bü buğday mahsulü yüzde 40 27 İtalyada da bu sene mahsu- lün fena olduğu bildi Londra 28 (A.A) — Haber alındı ğa göre, bu sene Bulgaristanın buğday mahsulü, geçen seneye nisbetle yüzde 40 azdır. New - York Titnes gazetesinin oma rnuhabirinin bildirdiğine nazaran buğday mahsulü yor Askeri iseler spor bayramından intiba iştirak eden talebelerden bir gr İ yananeler atmiştr, Başvekil Ankaraya döndü Reisicümhur Haydarpa- şada kendisini uğurladı Evvelki gün şehrimize gelen Başvekil doktor B. Refik Saydam, dün öğleye kadar Parkotelde kal- mış, yemeği müteakip, otomobille Boğaziçinde Yeniköye kadar bir gezinti yapmıştır. Başvekil, Bo- azdan tekrar Parkotele dönmüş, müteakiben, saat on altıya değ- ru Floryadaki Deniz köşküne gk rek Reisicümhüra mülâki olmuş- tur, —Başvekil; Deniz köşkünde bir saatten fazla kalmış, müteakiben Milli Şef, Ankaraya gitmek üzere bulunan Başvekili; motörlerine alarak beraberce Haydarpaşaya kadar götürmüşlerdir. Mimi Şet, Haydarpaşadan Floryaya avdet etmişlerdir. Başvekil, Ankara (o ekspresine bağlanan husüsi bir vagona bin- miş, tren saat on dokuzda hareket etmiştir. Fas üzerinde İngiliz tayyareleri Rabat şehrine beyannameler attılar Vichy 28 (AA) — (Havas): Ra- nan haberlere göre, bir İngiliz | ün Fas üzerinde uçarak be- Hava dafi batar- yalarının şiddetli ateşi neticesinde tayya- re geri dönmeğe mecbur olmuştur. İngiliz tayyareleri, Fas üzerinde ve Fransa üzerinde bir çok uçuşlar yaparak Fransız hükümeti için tahkirümiz be- yannameler atmışlardır. Londrâya bu hareketleri protesto eden şiddetli bir nota tevdi edilmiştir. B, Atlee'nin çeklere dünkü hitabesi Hürriyetlerinizin iade edile- ceğinden « emin olabilirsiniz resi, Londra 29 (AA) — Radyoda Çek milleti- ne vir hitabe irad eden B. Atliep demiştir 8 «Mit ve şahsi hürriyetlerinizin geri ve- riliceğine hepimizin mutlak linanımız vağ- dır. Küçük fakat mükemmel ordumuz, Lip- kı bizim gibi, nihal zafere kadar müşterek düşmana karşı bütün vasıtalarla mücade- lsya devamei âzimkir bulunmaktadır.» verilirken ve bayrama sı 3 üncü sahifemizde) Kupa Yazı Jar? up İ ihtilâf İ tarihi | gasında, | felâkette sempatisinin bu derece parlak Romanya Transilvanyada plebisit istemiş Bu haber Budapeştede hayretle karşılandı Padapeşte 28 (A.A) — Lintera tonal News Serive'in verdiği bir habere ööre, Rümen devlet adamları Sakibürg- da, Romanya ile Macaristan arasındaki şk) eden arazi meselesinin balkın reyine müracaat suretile halledil. mesini tel etmişlerdir. Bu haber Bu- | dapeştede büyük hayretle karaılanmış- â mahafili bu bu- etmemektedir. meselelerinin o Münihte | İtalyan ve Macar devlet adam- yeyan Tarı arasında halledilmiş olduğu söyleni- yor. Bunun teferruntının tesbit edileceği Almanya ve İtalya tayin edecek- lerdir. Diğer taya i Almanya * tarafına ii peştede şu nok- ediliyor: Romanya 1916 da fiklerinin düşmanları taraftan Bu hak görek Milletler Meclisinde, ge- rek İngiliz garantisi sistemine girmek (Devamı 2 nci sabifede) Japonyada 10 Ingilizin tevkifi Mevkuflar arasında yüksek | bazi şahsiyetler var Şanghay 2) (A.A) — Reuter muhabirinin salâhiyeisar bir membadan öğrendiğine gö- re, Japonyada İngiliz tebaasından on kişi tevkif edilmşitir. Ter? ipleri henüs malüm değildir. Bu İni erin tevkif odü- diği haberi dahi Japonyada henüz neşre- dilmemiştir; Terkifa eketin muhte- Uf muntakalarında yapılımışlar, Tevkif edi- leriler, arasında, Jponyda ça yüksek İn- güliz şahsiyetlerinin bir kaçı da vardır. Ba on İngilirin tevkifi hakkında yabancı mem- Jeketlere tolgraf çekilmesi dahi memnudur. Hollanda kraliçesinin dün geceki nutku Harbe hür istikbal güneşi doğuncaya kadar devam edilecek Londra 29 (AA) — Kraliçe Wihelmine, dün gece İngiliş radyolarının yeni Hollan- da servislerini açarken söylediği hitabede ercümle demiştir ki: — Düşmanın anavatanı işgal etmesine Fağmen, Hollanda, hür ve mesut bir istik- | bal güneşi doğuncaya kadar harbe devam edecektir. Sevgili bayrağımız, denizlerde ve #nrk ve gürteki Holtanda imparatorluğun - da dalgalanmaktadır. e Müttefiklerimizle yanyana, cesur askerlerimiz, mücadeleye de- vam ediyorlar. Anayatanm başına gelen denizler aşırı impara- islerile bize şimdiye ka- hürriyetimizi, mizi müdafaaya azmetı ED ve bütün arazi- bulunuyoruz. Bursada iki meşhur mezar Bursa ile Çekirge arnanda o meşher bir zat yatar: Mevlüdu şerifi yazan Sö- leyman Çelebi. Bursa evkafı, yahat belediyesi son | günlerde bir faaliyet göstermiş, kabri tamir ettirmiş ve kabrin parmallığına | bir de kırmızı zemin üzerine beyaz bo- ya ile yalırın İsmini gösteren bir levha yazdırıp ssmiş, Hepsi güzel, fakat lev- hanın yazılar altında koskoca bir (1940) tarihi var ki kabirdeki zatın (1940) da vefat ettiği zehabımı veriyor! | Bunun düzeltilmesi bir atla bir deve ye tevakkuf etmese gerekli. Ayni zatın eskiden de hayli mamur olan kabri karşısında Karagözün tama» mile metruk mezar da durmaktadır. Öyle ki, Süleyman Çelebinin o ebedi meskeni bile Karagözcüğü çok memnun bırakırdı. Dini mahiyet almış bir şahsiyete veri. | len ehemmiyet çok yerinde amma, mil | Ni hattâ beynelmilel sanat mahiyeti olun İ cağı da tahmir in “ Memleketimizin Amerikalı ölünü çok güzel bir köşesi lar Aband beğendiler Gelecek sene yollar açılsa bile Amerikaya gitmiyerek tatil zamanını buradg geçirecekler Aband gölü sahi Memleketimizde bulunan dan çoğu yaz gelinse tatillerini geçirmek için Amerikaya giderlerdi. Bu şene yollar kapalı olduğundan seyahate imkân yokbur. Amerikalılar bunu düşünerek Türkiye da- hilinde havas, suyu, mayı döşünmüşler, bazı ta ra Bolu elvarında Aband gölü sahillerini Fransız Nazırları arasında ihtilâf Mareşal Pötainin mesai arkadaşlarını kâmilen değiştireceği tahmin ediliyor lar heyeti arasında bazı ihtilâflar çıktığı hakkında bazı şayialar deveran etmek- tedir. Bu cümleden olarak Hariciye Na- zn “B. Batdowin'in B. Laval ile ölna şiddetli bir münakaşa neticesinde is ya karar vermiş olduğu, Gençlik ve Aile Nanrı BiBamezarayın da gazeteciler hakkında ezcümle de Korellin hakkında takibat açılmasına muhalefet ederek çe- kilmek niyetinde olduğu, * diğer bir iki Nazırın da bünları takib edeceği tahmin edilmektedir. — Bu“ takdirde mareşal | "in mesai arkadaşlarını kâmilen de-| erek yeni baştan bir kabine kura- arasındadır. kün yanmıştır. Yanan dükkânl, İ sigortalıdır. Zarar ve #iyan bi bin lira tahmin ediliyor. Tahkikat vam etmektedir, kahveci Halil altına alınmıştır. Paris borsası yarın açılıyor Paris 29 (AA) — Prefe Langeron; Paris | kıymetler borsasının 30/7/940 tarihinden #4! baren yeniden açılacağını bildiren bir emir- name neğretmiştir. MALE ŞvBESİ Karagöze karşı gösterilen bu ihmal af- | fedilemez! Amerikalılare | Cenevre 28 (A.A.) — Fransız Nazır- | Derinden bir görünüş meğhur göllerini aratmıyacak kadap gü- zeldir. Sahilinde plâjlar vardır. Son sene- lerde Bolu İzcileri kampa çıktıkları saman İ burasını tereih ediyorlardı. Amerikalılar da bu güzel yeri intihap fe gitmişler ve dir kurarak birkaç hafta burada vakif rmişlerdir. Amerikalılar Aband gölü zamanını gene Aband gö- çirmeğe karan vermişlerdi. | Kabataş önünde bu sabahki cinayet Rüsumat sandalcısi Muttalip öldürüldü | Rüsumat idaresi sandalcılarından Mut- talip bu sabah Kabataşta inhisar idaresi önünde ağır yaralı olarak bulunmuş ve bip otomobile bindirilerek Beyoğlu zükür baş- tanesine kaldırılmıştır. Muttalip biraz sonra hastanede ölmüş- tür, Muttalip ölmeden evvel kendisini vö- ran hakkında polisş şu ifadeyi vermiştir: — Beni vuran İnebolulu 329 doğumlu Mehmed oğlu Hüseyin deli Osmandır, Mut- talip bu ifadeyi verdikten sonra can veriniş- tir. Zabıta, Mehmed oğlu Hüseyini şiddetle aramaktadır. Ankaradaki yangın Ankara 28 (Telefonla) — Dün gece yarısından sonra Samanpazarında Ko- yunpazarı caddesinde kahveci Halilin dükkümndan . çıkan ve sabaha kadar devam eden yangın neticesinde 24 dük- Da yüz de Dezaret EVLENME Ovası Bekârlık vergisinden soüra..