3 Ağustos 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

3 Ağustos 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

— Gelecek barp hiçbir suretle 1914 harbine benzemiyecektir. Ne piyade ta- bücumları, — Evet! dedi. Bu sefer manevra ser. bestisinin verdiği faikiyeti elde edeceğiz. — Mösyö Hitler! Almanyanın bütün manileri parçalayarak ve hatta Magi rabilecek kabiliyette bazı gizli icadları ühtiyatta sakladığı doğru mudur ? ... Yuka'ıki satırları Hermann Rasch- ning'in kitabında hemen ında okuyoruz. «Hitler bana dedi ki» isimli bu eser, evvelâ Hüseyin Cahid Yalçın tarafından türkçeye tercüme ( edilmeğe başlandı idi. Sonra Selimi İzzet Sedes'le Ali Naci Karacan birer cild halinde bu- Bu piyesaya çıkardılar. Selâmininlini henüz göremedim. Elbette o da iyi ter- sümedir. Yukarıki selis türkçeyi ise Alİ Nacinin kitabından istinsah ettim. , #Hitler bana dedi kis, şa son arbede- li iki sene zarfında dünyayı en ziyade bahis bahis tahal- kük ettiğinden, kitabı okuyanlar ber sa, dırını aynile telâkki ediyor, Rağ- ta ğ ; : ; j şaheser bir kere bile türkçeye geçmediği > üç def, türkçeye çevrilmiş ol. m Güzel bir asabiyet n : almancası sarischera dir. Al tarafta da cari» diye yazıyorsunuz. Lisanı yapacak olan siz- ler böyle olursanız âlem ne Yapsın! Stoisyen.... lonyen... Epiküryen.. Böyle sima — yen» diye biten tâbir bizim nesil değil, eskiler de . a Arap barflerile yazılmış vi, ve felsefi kitapları bunlarla dolu- tali #Yüyı nisbi, yi ber zaman sien» izde çe? kullanabileceğimize dak | here *Stoğ, “ide yoktur. Netekim ya- | ileri çe İşayen ve neleri Demir şilebi de dün limanımıza geldi Şilebin kaptanı iki ay süren seyahatı anlatıyor. Bazı tayfalar da bir takım maceralar geçirdiler mize, şü isahatı p iztanbuldân 91 mayısta hareket ettik. Gemi, diğer bazı şileplerin aksine olarak bir defalık seyahat için kontratlı idi, İn- ecir, tütün, kromdan ibaret olar hamulemizi gün sonra vardık, Urnami vaziyet, nezake- tini muhafaza ediyordu. Buradan Burse- Lon'a geçmisği daha muvafık bulduk. Baş- selondâ ise tam 20 gün kaldık. Bu bekle- me müddetinin ne-kadar devam edeceğini kestiremediğimiz için nihayet Barselon- dan da ayrılmağı karar verdik Rotamız İstanbuldu. Yolda, İtalyan karasularından Hami a ei, alsalar, A geri. . Bam Tormalitelerin ikmali için Si- eliyanın Mesina Ilmanında 4 gün bekledik. İtalyanlar, gemimizin bir Türk gilebi oldu- ğunu anladılar, bizi serbes bıraktılar, Bun- dan monraki soyahatimizde fevkalide bir şey yoktur. Yolda, sık «k İtalyan, İngiliz tayyarelerine Tasgeldikse de şilebimizin bir Türk gemisi olduğunu anladıkları için taarrurk uğramadık, Demir şilebinde, Asım, Hüseyin, Şa- ban, All adında dört tayfa vardır ki bunların seyahatleri de dikkate değer saf- halar arzetmektedir. Bu dört gemlei, Ak- denizdeki harplen evvel, Umanımızdan | yolcu hareket eden bir İngiliz vapurlle tayfa olarak Marstiyaya gitmişlerdir. Marsliyada, da, Panama “bandıralı Florida vapuruna tayfa olmuşlardır. Bu gemi, Kazablânka- dan gelirken fazla su aldığından dolayı, karaya oturmuştur. Dört Türk tayfası, bu vaziyetla, gemide 12 gün kaldıktan sonra Cebelüttarıklan gelen İngiliz bandıralı bir tahlisiye gemisi tarafından O kurtardarak Barselona getirilmişlerdir. 4 arkadaş, Bar- salonda Demire iltihak etmişlerdir. Bunlardan başka Demir'de Zek! kaptan isminde bir Türk vatandaş vardır. Zeki kaptan, Panama bandıralı bir vapurda ! Ikinci kaptan olarak Akdenizde seyahat | ederken, İtalyanın harbe girmesi Üzerine vapura terketmiştir. Bunlardan başka, Demir'de, İspanyadan gelen bir Musevi mevcurdur. Geminin bütün mürat- tebatz 38 Kişiden fbarettir. Mahmudnaşadan rahat geçilebilecek Yolcuları kolundan tutup dükkâna sokmak istiyen esnaf cezalandırılıyor Mahmudpaşs çarşısındaki dükkân sa- hiplerinden bir kışmı, çarşıdan gelip ge- çen halkın bas esnaf tarafından kolla rından çekilip zorla dükkâna sokuldukla- rını, bilhassa bazı bayanların tahatsis edil- diklerini, bu yüzden çarşıda fazla gürültü çıktığını İleriye sürerek Vali ve Belediye Relsi Dr. LAtfI Kırdam şikâyette bülun- müuşlardır. Vali B, LAKI Kirdar, bu müracaatı haklı bularak dönden itibaren Mahmudpaşaya memurlar göndermiş ve esnaf tarafından Halkın rahata edilmesine maydan veril memiştir. Bu suretis gürütü yapan ve Diğer taraftan Belediyes, Kapalı çarpda da izdihama vesile veren seyyar canafın faaliyetine nihayet vermiştir. Icra ve iflâs kanunu Alacaklı borçlunun üzerini aratabilecek Kurtuluşta otaran altmış baş yaşlarında Manol isminde bizi, evvelki gece o civarda | bir gazinoda oturacak bir lokum yömlş, zehirlenme alâlmi | klüâtia bu tahsilâtın yapılması ve bekçi- â3 &onra sancılanarak Böstermiştir. İşe el Koyan polla, söz söyl yemez bir hals gelen Manolu Şişi Etfal hastanâsine kaldırmıştır. Zehirlenme 90- bepleri tahkik edilmektedir, «arin ikiliği de bu kabildir. Fena olan: Türkçe rutdahlarını namı diğer ats- rimlerin» hâlâ tesbit edilmemesidir. Bö- tün bu karyaşalıklar o yüzdendir. İyi olan: Karilerimizin mektupları Halka da Belediyeye de yazık! 1009 senesi Ukbaharında Böyoğlanda. Ölçek sokağının (Eski Cedidiye soka- ının) tamiri için taşlar getirilmiş, İstif olunmuştu. Tramvay caddesine möva- ölün ve Sürpagobu Harbiyeye birleğ- tiren bu yolun iki tarafı öyle bozuktur ki, kaldırımsızlık yüzünden hele kış mevsiminde gelip geçmek kabil değii- dir. Orta kısmın da bonikluğu ii ucundan geri kalmamaktadır. İşin daha feci tarafı, buraya bir bu- şuk sene evvel yığılan taşlar, gün geç- tikçe ziyan oluyor. Şahsen Ihtlyacı olan fırsat buldukça bunları taşıyıp götürü- yor. Bu yola ve bu ziyana dikkati eçl- bederi? — D. KÜÇÜK HABERLER: ta (ken müvazenesini kaybederek sekiz yükseklikten bahçeye düşmüş, bir ayağı kırılmıştır. k Çubukluda oturan beş yaşlarında İş- mali dün sahilde dolaşırken denize düş- müş, boğulmak üzere iken etraftan yeti- genler tarafından kurtarılmıştır. # Şehremininde oturan B. Velinin kın 3 paket heroin yuttu ! Diğer üç paketi yutamadan yakalandı Yamalı Hüseyin İsminde bir sabrkalı, Üzerinde alli paket heroin bulunduğu hal- de, Unkapanı civarında dolaşırken sivil memurlar tarafından oyakalanmı, Hüsa- yin; bu esnada paketlerin üçünü yulmuş- İ tur. Hüseyin, zabıta memurları tarafından | derhal hastaneye naklolunarak midesi te- mizlettirilmiş ve emniyet müdürlüğüne getirilerek hakkında tahkikata Daşlan- mıştır, Yine dün, Haydarpaşada dolaşan Osman İsminde bir genç şüphe üzerine çevrilerek Üzeri aranınca bir mikdar heron bulun- muştur. Osman hakkındaki tahkikat da derinleştirilmektedir. Kâğıdın kıymeti Çöp müteahhidi çöpler arasından kâğıdların ayrıl. masına razı olmuyor Resmi dalrelerde Yüzamsuz kiğıdların atılmıyarak Sümerbanka verilmek üzere muhafaza edilmsei tebliğ edilmiş, bunun üzerine Belsâlye, bu küğıdlarn temiz'ik müdürlüğünde £ toplattırlarak bankaya | teslimini muvafık görmüştü. Belediyenin bu kararı üzerine bir sene on yağlarında Firdevs, bir buguk yaşındaki | içinde şehirde toplanacak çöpü 39 bin lira- kardeşi Hüsnüyü kucağına alarak tramvay | ya alan müteahhid, toplanan çöp içinde caddesinde bir taraftan diğer tarafa geç- | kâmd parçalarının da mühim bir yekün mekte iken Topkapı istikametine gitmek- tuttuğunu, kâğıdiar ayrıldığı takdirde ken- te olan şoför Nöbarın idaresindeki otomo- | disinin zarar edeceğini ileri sürerek Bele- bilin sadmesine uğrıyarak düşmüşler, her Iki kardeş yaralanmışlardır. # Limanımıza gelen Pontosla Rum ka- filesi, Trabzon vapurunu kiralamışlardır. Bu vapurla Pireye gideceklerdir. Dün, ihracat piyasamız, biraz durgun geçmiştir. Dünkü ihracat arasında Hindi- çinideki Batavya'ya 107 bin İlralık afyon, diyenin bu hareketini doğru bulmadığını bildirmiştir. Belediye, bu müracaatı bedkik etmeğe başlamıştır. Çubukludaki Hidiv korusu halka açılıyor Bir kap sene evvel Belediyenin satın al- Yugoslaryaya 8 bin Uralık balmumu sa- | dığı Çubukludaki Hidiv köşkünün bahçasl taşları vardır. # Mahalle bekçilerinin, ev er para top- lamak İşinden kurtarılacak küçük bir teş lere seyyanen bir maaş verilmesi hakkında- ki tallmatname önümüzdeki yeni seneden | Itibaren mevkli meriyete konacaktır. varananassasanasasmasınssasssızasann | Bulgaristanda mahkümlar yol inşaatında çalışacaklar Bulgaristanda mahkümların yol inşaa- tanda çalıştırılmaları pronsip olarak kabul edilmiştir. Mahkümlardan 10 grup teşkil edilecektir. Beher grupta 1000 den fazis mahküm bulunacaktır. Bu gruplara girecek olan mahkümların en aşağı cezasının dört- te birini çekmiş bulunması lâzımdır. Mah- kümların çalıştırılmasile devlet ayda bir milyon leri tasarruf edecektir. Şimdi mah- kümların, kırda nani muhafaza edileceği ve nerelerde yatacıkları tedkik olunmakta» dır, | Bay Amcaya göre... sw Yahut almanca öğren, İ olduğu gibi buradan İ kâletine verilmiştir. Bolediye tarafından tanzim, su yolları ta- mir edilmiştir. Vaktile köşkü tenvir için kullanılan ditamo yerine şimdi şehir elek- trik cereyanı alınmıştır. Bahçenin temiz- Up! tamamlandıktan sonra koru, halka açılacaktır. Halk, diğör mâsirs yerlerinde istifade edebilacek, korunun yangın tehlikesinden körunman için bekçiler tayin edilecektir. Kora bu- günlerde açılac: Yalnız bir kadin çöpçü yazıldı Belediye, kadrodaki noktanlıktan dolayı kadın çöpçüsü de almağı muvafık gör- | müştü, Şimdiye kadar kadınlardan yalnız | bir kişi müracaat etmiş, oda Kadıkiyün- deki dalreye alınımştır... İstanbuldaki noterlerin yapdmakta olan kontrol muamelâtı ikmal edilmiş ve bu hususta hazırlanan raporlar Adliye Ve- İ beri gazetelerde, mecmunlarda ya bir edebiyat meselesine dair kendisile yapı- lan bir anket dolaywile yahut başka bir vesile ile sık sik rasgelirdik... | Bu seter de bay Kâzun Naminin res- mini gene böye edebi, içtimai, terbiyevi bir meseleden bahseden cümleler ara- Lâkin resmin altındaki yazıyı okuyunca şaşırdım. Yazıda Küzim Naminin avu- fazla para çekmek!., Gayri ihtiyari güldüm. * Tabii birçokları da bu işteki yanlışlı" İı benim gibi anlamışlar ve gülmüşler. dir. Bu mesele bana o vaktile yapılmış bu gibi meşhur resim ve mürettip yam- lışlıklarım hatırlattı, Bunların içinde öyle güzelleri, öyle tuhaf olanları vardır ki — kabil — bepsi bir yere top- lansa ileride yazılacak omatbuat tarihi için mükemmel ve eğlenceli bir bahis olurdu. zi Hele tertip yanlışlıklar yüzünden olanlar ömürdür. Birçok kimseler mürettip ha- talarından şikâyet eder dururlar, Halbu- ki küçük bir mürettip hatası bazan im- sana milyonlar kazandırabilir. Meselâ bundan üç sene evvel Ameri- kada nadide İncil nüshası satılmıştır. Ba pek nadide nüshayı zengin bir adam tam bir milyon dolara satın almıştı, Bu nös- Evet mürettip hatası,, Kitaptaki bazı emirlerde kullanılacak menfi edatlar bir tertip hatası olarak konulmamıştı. Bu- nun için barı emirler kitapta şu tarsda çıkmıştı; «Komşunun malına, canıma göz dik», yalan söyler, eharsızlık ete. Bugün dünyanm birçok memlekete. sid eski posta pulları arasında, hat- bizim pullar içinde yalnız mürsttip hatası yüzünden fevkalâde kiymetlen- miş olanlar vardır, Ters basılmış, yahut üzerine yanlış bir kelime tabolunmuş bir pulun hiç yok- tan kıymeti şaşılacak derecede artmıştır. Üç fırında hazırlanan halk ekmeği Onümuneleri Ankaraya gönderildi Halk ekmeği üç muhtelif fırında hazır. lanmış ve mümuneler Belediyede tedkik edildikten sonra ambalij yapılarak An- Xarada Ticaret Vekâletine gönderilmiştir. Diğer taraftan klmyahane ve hıfzısıhha lâboratuvarı da tedkikatını yapmaktadır. Gerek Vekâletin, gerrk buradaki alâkadar makamların teğkiklerine nihayet verildik- ten spura yeni halk ekmeği İmal edilerek piyasaya çıkarılacaktır. Ticaret Vekâleti, bir çuvaldan 98 ekmek çıkarılmasını isted'ği halde şimdiye kadar Yapılan tecrübelerde ancak 97 ekmek çi- karılabileceği anlaşılmıştır. Bu elhet e Vekâlete bildirilmiştir. Çekmece ile İstanbul arasında gece treni Bu akşamdan 'tibaren başlamak Gzere her gece Çekmeseden İstanbula saat 23 de, Sirkeciden Çekmeceye de anat 23,445 de birer #ren tahrik edilecektir. Ezmir Enternasyonal FUARINA İştirak ve Fuarı ziyarete ırlanınız. RA İn Belit olmaz, bir