5 Ağustos 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

5 Ağustos 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

İngiliz istihbarat | Yunan Başvekili- | Nazırı diyor ki: Almanyada nüfus azalıyor, intihar, delilik, verem: artıyor Londra 4 (A.A.) — Reuter: İstihba- gat Nazırı Duff Cooper dün akşam rad- yoda bir nutuk söylemiştir. Nazır de- miştir ki; <Göring vaktile Almanyada terkyağına para vermektense top yap- mak için para serfetmenin daha müna- sip olacağını söylemişti. Göringin bu prensibi Almanyada açlığın çoğalması" na sebep olmutur. Açlık yakında bütün Avrupaya yayılacaktır. Bundan dolayı bizi itham edecekler. Fskat mesuliyet tereyağ yerine top politikası kullanan Nazi ricaline racidir. Almanyada intihar, vakaları muntazaman çoğalmaktadır. Nüfusu arttırmak için sarfetükleri gay- retlere rağmen İstatistikler son yedi sene zarfında nüfusun azalmakta göstermektedir. Çocuklar arasında ke- mik hastalığı. vakaları pek ziyade art- maştır. 934 - 937 arasında genç ölüm- leri bir misli artmıştır. Alman ere geçen gece, İngil- tere Üzerine Hitlerin nutkundan parça- lar yazık beyannameler malike; De Bu, Nazi ahmaklığının mükemmel bir misa- İidir. Almanlar İngiliz hükümetinin hal- kı böyle ahmakça debdebeli şür oku- maktan menedeceğini zannetmekle cid- den dikkate şayan bir cehalet ve hama- kat göstermiştir.> Almanyada ayda 1800 tayyare yapılıyormuş Stokholm 4 (AA) B. Molotof'un nutku Yari resmi Rumen gazetesi- nin bir makalesi Büzreş 4 (AA) — D.N. B. ajansı bildiriyor: B. Molotofun nulkundan bahseden yarı resmi Romania gazetesi, pulkun şu cümlesi üzerinde durmakta- dır: «Sovyet - Rumen münsebatı bir dönüm noktasında olup, tamamen nor- mal bir inkişafa doğru gidecektir.» Bu gazete, B. Molotof'un müşahede- sile Rumen .devlet adamlarının arzula- finn tevafuk ettiğini işaret etmektedir. Romanya, Rumen - Sovyet münaseba- tn normal bi; şekle girmesinin, Avru- | Fransız büyük elçisi elçisinin vedai de sulhün takvi- panın .enubu şarkfı ümid etmek- yesine Bâdim olatağını tedir Bi, İngiliz balıkçı gemisi battı Londra 4 (A.A) — Bahriye Nezareti Cöpe Finistere balıkçı gemisinin düşman tayyarelerile yapılan bir muharebe esma- #inda kaybedildiğini bildirmektedir. Gemi cma #kşamı dört tayyörenin hücumuna uğramıştır. İlk hücum eden tayyare düşü- rülmüşse de diğer üç tayyarenin vuku getirdiği basar geminin batmasına sebeb almuştur. Adliye Vekili Ankaraya gitti Adliye Vekili B. Feti Okyar dün ak- şamki eksprese bağlanan busust vağonla Ankaraya hareket etmiştir. Nafia Vekili Tekirdağında Tekirdağ 4 (A.A.) — Nafin Vekili AK Fuat Cebesoy dün dan romorkörle Teki; Esrarlı Yüzük | 'Tefrika No. 59 Fakat bu tuzağın ne olduğunu kavra- yamıyorde. Raif bunu kendisine anlat- mış, anlatmamış, ehemmiyeti de yoktu. omur şimdiye kadar takip ettiği yel, e hücumdu. Bu nam altında, zenginlerden para sızdırmaktı. Şimdi de iki akraba biribirinin gözünü dişi, domuz derisi... diye düşünüyordu. Şuram da vardı: Şimdiye kadar şa Raif bey gib! yüksek iradeli bir şahsiyet- Ie asla karşılaşmamıştı, Şayet samimi fikri sorulursa bu karşısındakinin sahte- kâr falan olmayıp hakikaten yüksek bir silenin evlâdı olduğuna kanidi. Ertesi günden itibaren neşriyat baş- ledı. Bazı gazeteler cevap veriyorlardı. İyiliklerile taminmışı böyle bir şahsiyete İeke sürmenin olduğunu ya- #yorlard:. Eenebi memleketlerde ser- vet ve şöhre' kazanmış bir Türkün, hem de menleketine avdetinde para getir- miş iyilikle yapmıs bir Türkün niçin Böyle dohedizgi aleyhinde bulunmalıy- dı> Fakat Fecir gazetesi, biribirini Bana ne?» nin mesajı Yünanistan, toprağının bütün-| Tüzünü ve istiklâlini Korumak için bütün fedakârlıkları yapmaya âmadedir Atina 4 (AA) — Başvek!! B. Melaksas dün akşam radyoda Elen milletine hita- ben neşretsiMi bir mesajda şöyle demiştir; «Elen milleti, şu anda sen'n adına bit kaç kelime ile milletin beynelmilel vazi- yet hakkındaki umumi istikamelinin ne olduğunu bildirmenin münasib olacağını TUR, Sovyetler Macaristan Bir Macar heyeti yakında Moskovaya gidecek Budapeşta 4 (A.A.) — D.N.B. ajansı bildiriyor: Nazır B. Alfred Nickel'in si- yasetinde bir heyet Moskövaya giderek bir Macor - Rus iktisadi anlaşmasının müzakeralına başlıyacaktır. Budapeşte- nin iktisadi mahafilinde bildirildiğine göre ihzari müzakerat o kadar ilerlemiş- tir ki, itilâfın akdi pek yakında müm- kün olabilecektir... Ankara 4 (A-A.) — Fransa büyük elçii B. Masigli 3 ağustos tarihinde Anadolu ajansına gönderdiği aşağıdaki notun neğrini rica etmiştir: Ankarayı bidayette demiş ettiklerin- den daha çabuk terk zaruretinde kalan Fransa büyük elçisi ve bayan Rene Massigli, Türkiyedeki bütün dostlarına sahsen mişlerdir. Buna binmen görmek imkânmı bulmadıklin dostlarına veda için Ana- dolu ajansının ve Türk matbuatının delâ- letini rica ederler. Daha muvasalatlarından itibaren hak- larında gösterilen küsmükabul ve on se- kiz aydanberi kıymetli delilini gördükleri teveccüh o ve muhabbet bay kalacaktır. Bütün dostlarına teşekkür eyler ve hepsine şahsi saadetleri ve aziz memleketlerinin refahı hususundaki te mennilerini arzeder) Nakleden: (VA - Nü) müteakıp şiddetli makalelerle ona hü cum ediyordu. Raif, bunlardan yüzler- ce nüsha alarak memleketinde dağılır Okuyanlar hep Raif beye acıdılar. Hat Gi düşmanları arasında insaflı olanlar bile, “Lu şiddetli hücumları reva görme diler. Öyle bir veziyet hasıl oldu ki, ek vardaki köylüler fevç fevç kendisini zi- nenl iftiralar)... . di GE Raif onlara şerbetler ikram ediyordu. Fakat gördüğü hüsnü muamele yalniz bu tabakadan değildi. Cahili münevveri, herkes onun dostu kesilmişti, Hatta İz- mirin ihtiyar mebuslarından biri: — Ben istifa edeyim... Yerime seni seçsinler... » dedi. Hakikaten ikbsad sabasmda değil, Raif beyin her hayat sahasında kendisi» mi göstermesi mukadderdi. — Bus danteli beğeniyormumuz demek... İsterseniz alınız, onu kullanınız... Bu is- temenize bağlı küçük hanım... bayan | Massigli için unutulmaz bir hatıra olarak | Afrikadaki muharebeler İngilizlerin zayiatı 30, İtalyanlarin 512 nın ölü, yaralı ve kayıp olarak 30 kişiye baliğ olduğunu bildirmektedir. İtalyan za- ylatı 20 ölü, 0 yarali ve 472 esir olarak kaydedilmektedir. 20 ölünün ancak İnglliz- ler tarafından defnedilmiş olanları kasde- dildiği de ilâve edilmektedir. 26 yaralıdan maksad da esir edilmiş olan İtalyanlara racl bulunmaktadır. Orta Şark İngiliz kur- vellerinin umuz! karargühının verdiği bu tavzih, esir adedinin elyevm 818 e baliğ ol- duğunu da ilâve eylemektedir. İtalyan ölü ve yatalılirının adedi bugün birkaz yüze gine, 1: 2 İngiliz tebliği Kahir 4 (A.A) — İngiliz hava küvvetleri Karargâhınin tebii: Dün Libyada Deme manı ls hara meydanı üzerine büyük muvaffakıyetle üç hava hücumu yapılmış- tar. Blenhelm tipi tayyarelerdem müteşekkil kuvvetli bir İngiliz Mosu eveeli lUlmana İdarrız etmiştir. Büyük bir gemiye tam isabet vaki olmuştur. Vapur ateş alrsiştir. Diğer bazı vapurların hemen yakınına da bombalar düşmüştür. Müteakip akın da büyük bombardıman grupları tarafından yapılmış ve rıhtım ile Mmarda demirli !ki vapura. doğrudan doğ- ruya bombalar isabet etmiştir. Üçüncü baskında, bombardıman tayya- Telerimiz hava meyfanıma ve Jlmana ta- Afruz etmişlerdir. Rıbtımlara, hangarlars ve toprak üzerinde dağınık vaziyette bü- funan tayyarelere bombalar atılmıştır. İk baskında borba isabet öden büyük vapur tekrar bambatdıman edildiği gibi, liman ve rıhtım da tekrar bombardıman edilmiş- tir. Diğer sapurlara pek yakın düşen bom- baların mühim hasarlara s#bep olduğu sn- üslerine dönmüşlerdir. İngiliz hava kuvvetlerile teşriki mesai eden Fransız pilotlar Habeşistandakt Dİ- yedun bölgesi Üzerinde yeniden faydalı 15- tikşaflarda bulurmuştardır. Italyan tebliği Bir İtalyan denizaltısı, üssüne dönmedi İtalyada bir yer 4 (4 A) — Umumi ka- rargAhın 58 numarelı tebliği: Doğu Afri- kasındaki filolarımız Sudanda Erkovik'i ve Haiya hava meydanını bombardıman ede- Yek büyük bir hangara ateş vermişlerdir. Kenyada Vajir'in cenubunda bir otomo- bil parkı bombardıman edilmiştir. S4 nu- maralı tebliğde zikredilen Debel muhare- besinde düşman ücü subay olmak Üzere 64 ölü vermiştir. İngilir Sumslisinde Zella Hranını tesirli #ürette bombardıman ettik. Tayyarelerimiz- den biri dönmemiştir. $imal Afrikannda düşman tarafından Derne llmanına yapılan bir baskın hafif hasarlara sebep olmuştur, Deniznjtılarımız- dan biri üsrüne dönmemiştir. Malta üzerinde uçuşlar Malta 5 (AA) — Düşman avcı tayyare- Jeri bugün Malta üzerinde çok yüksekten uçmuşlardır. Top sesleri işitilmişse de bom- ba düşmemiştir. Bir Ingiliz tayyaresi merhalesiz Atlantiği geçti yare, Montreal ve Neyorka doğru uçuşuna devam etmektedir. Bir vitrinin önünde genç ve güzel bir kız durmuş, malları seyrediyordu. Yuka- nki sümle, tammadık bir erkek tarafın- dan onun kulağına fislandı. Kız, hayretle başımı kaldırdı. Güzel gözlerile muhatabını süzdü. Bu gözlerde öyle bir safiyet ve hüzün vardı ki... Çapkın örkek; bü detece esrarlı bir ba- kışla karşılaşacağını asla ummadığı için titredi. Hele hüzünlü ifade onu büsbütün şa- şırtı. Yanlış kapı çaldığını anlamıştı. Birkaç itizar cümlesi mırıldandı. Sonra uzaklaştı, On beş yirmi adim yürüdükten sonra içinde bir merak uyandı. Bu meçhul kı- za dair bir şev öğrenmemek elinden gelmiyordu. Onun ayni yerde durduğunu, vitrine bakmakta devam ettiğini görmüştü. Far- kma vardı ki, kızın bir elinde, iple bağ- lanmış bir küçük paket var. Kız, tered- düt ediyordu. Neticede kararını vermiş gibi mağazaya girdi. Çapkın erkek de onu neki etti, Fakat içeri girmedi. Vit- rinden bakıyordu. Mağaza aydınlık ol- duğu için, kızın sırtım görüyordu. Elektrik tşığı, bu güzel mahlâkun mü tevazi elbisesini, dışarının ışığından da- ba ziyade yürekler acım bir halde gös- termekteydi. Bir rençper kıskançlık yüzünden Balıkpazarında bir hemşerisini öldürdü Katil yakalandı, cinayeti itiraf etti Dün Balıkpazarında bir cinayet işlen- miş, Közm adında bir rençper, Mah- sud adında bir hemşerisini bıçakla öl ir. Cinsyete sebep kıskançlıktır. Kâzım bir müddettenberi Fatma adında bir kadınla Bakırköyde birlikte yaşıyor- du. Kâzm evine gelen hemşerilerinden Mahmudun Fatma ile gizlice görüştüğü- nü haber almış ve buna son derece kız- Dün Kâzım ve Mahmud İstanbul B kıkpazarında karşılaşmişlar, bir ağız kavgâs: olmuştur. Bu sırada Kâr” zum bıçağını çıkararak rasgele saplamışr Mahmud bu darbeler altında düşerek yeceği olmadığını söylemiştir. Trakyada harman faaliyeti Edirne (Akşam) — Trakyada bu se- ne mahsul çok iyidir. Her yerde orak işlerinin arkası alınmış, pek gok yerler” de harmanlar başlamıştır. Ziraat Vekâ- İetinin verdiği orak makinelerini köylüle- rimiz çok tutmuş ve daha çok makine verilmesini istemişlerdir. Hemen her ka- zada mevcut batöz - traktörler harman işlerini kolaylaştıracaktır. Ağustos »0- Buna kadar harmanlar temamen kalka caktır. Hayvanat sörüleri de iyidir. Yağmur- ların vaktinde ve iyi şartlar altında düş- mesi tneraları yeşertmiş olduğu için bü- tün hayvan sürüleri pek iyi şartlar altın- da büyüyüp yetişmişmektedir. İnsanlar- da olduğu gibi hayvanlarda da tam bir hayat ve çoğalma harekeli yazdır. Bu sene nebati yağlar mahsulleri da- ka boldur. (Güne bakan) ay çiçeği mabsulü Trakya ovalarım doldurmuş ve süzlemiştir. Masır, susam, darı gibi yaz mahsulleri de pek bol görünüyor. Yulaf her yıldan kat kat fazladır. Pancarın (100) bin ton işlenmesi bekleniyor. Kampanya bugünlerde açılacak açılacaktır. Fransız .müstemlekeleri #ekükarterrari” tayyare ile bir Londra #4 (A.A.) — Fransız ban AR rikasındar, alınan şu haber bugün İngiliz malbuatında mühim tefsirata mevzu teşki! etmektedir: Abiren Dakar'a tayyare ile bir vik. tar Alman ihraç edilmiştir. Malâmdur ki İngiliz filosu tarafından hasara uğratılan Röchelicn zırhhsı Dakar'da bulunmakta” dır. Richelisu Fransız san en modsru harp gemisidir. Almanların ih- zacı anında bu limanda bulunan 1,864 tonluk Kromar; adındaki Polonya gemi- sinin keptiz» Almanların kendi gemisini ele geçirmek niyetinde olduklarını öğre- nerek hemen liman müdafas hattını yar- Napoli aid iki villâ zaptedildi Napoli 4 (A.A.) — Salerne belediye reisinin bir kararnamesi ile Amalfi kör- fezinde kâin meşhur Rufolo ve Cimbrone . villâlarına, İngiliz tebaasından bazı kim- selere sit oldukları için, vazıyed edil Kız, küçük paketini açtı. Orada bulu- nanlara izahat verdi. Bir memur, ken- dinini dükkâmn arka tarafına doğru gö- türdü. Takip eden adam sinirlendi. O- muz silkti ve yürüdü. Bu tatlı gözlerin esresmi anliyamıyacak, onun niçin barin den satm alir mısınız “diye öğrenmeğe Satıcılür her şeyden evvel kıyafete ba- karlar, Önemkine de şöyle bir nazar atı. yotlardı. Kendisine ehemmiyet vermi- yözlârdı. Kız, paketini açtı. — Çok bir şey istemek niyetinde de- Zilim! - dedi, Bir memur meseleyi anladı: — Müdiremizle görüşünüz. Arka tarafa doğru onu yürüttü. Kiz, iri yan, erkek tavırh, ciddi bir kadınla karşılaştı. — Neymiş?... yorumuz. Elişine istihfafla baktıktan sonra: — Hayır, hayır kızım... Bizim kendi işçilerimiz var... Onlardan alırız... — Bir kere bakınız... Dikkatli ba- kımız... Rica ederim... (Arkan var) Ha... Satmak mi isti. Vichy hükümeti şiddetli hücum Petit Parisien'in eski Kandra 4 (A.A) — Petit Parislen geze“ tesinin eski başmuharriri B. Ele Bol, Buınday Times gazelesinde bir makale neşretmiştir. Bu makalede harbin Yâr s1“ rasında iş başında bulunan Pransın rica” 1! mühakeme elek istiyen Vichy hükü- metine şiddetle hücum etmektedir. Mü harrir diyor ki? #Pransiz orduzile çarpışmamış olan İtal yaya teslimiyet haberini vermek için Ro- maya murahhaslar göndermeğ» cüret eden bir hükümetin bareklitma kumuk bey" hudedir, Pötain hükümeti, Almanyanın teşviki Üzerine bu hükümet adamlırmi mahkemeye sevketmektedir. Hitler bu sa” retle harp mesuliyetini müttefiklere yük“ Jemek istiyor. Almanya Daladier vasıta” #lo Chamberlsin'i, Mandel ovastasil€ Çhutehili, Fransa vamtasile İngiltereyi hedef fatuyor. Viehy'deki adamlar bö om vazifede Bitlere yardım edecekler” > Amerika - Janonya Japonya tayyare benzini ihracinin menini protesto ett Vaşingten 4 AA — — Japon sefiri, hari eye müsteşarı Welles'i ziyaret ederek Amerika tarafından tayyare benzinbif ambargo Zonmasını protesto etmiştir. Vaşington # (A.A) — Çinin Japon iyezil altında bulunan kısmmdaki Amerikan 14 adamları Japon makamları tarafından Amerikan ticareti için konulan yeni tak- Yidatı protesto etmişlerdir. Hariciye Vekâleti umümi kâlibi Hariciye Vekâleti umumi kâtibi B, Nu man Menemencloğlu, dün sabahki ekspres” Je şehrimize gelmiştir. Ayni trenle Bedeni terbiyesi genel direktörü general Cemil Taner de gede a Irlandanın | Almanyayı protestosu Alman tayyareleri bir İrlanda vapurunu bombardıman ettiler mensup Koray Heod gemisinin perşembe günü Oyster Havea limanı yakınında Al“ minin yakınına müleaddid bombalar düş” müş, ufak tefek hasarat vukna gelmiş, fa“ kat mürettebattan kimse yaralanmamıştı. Serbes İrlanda hükümetinin Berlin mas“ 'k, hasaratın kp lk la le almşıtir. Dohruca için müzake- reye başlanıyor dağıtmıştaf. Bunda Rumen milletine teslim olmamasi ye vaziyetin vehametini takdir etmesi beyan edilmektedir. Budapeşte 4 (A.A.) — Macar ajans! bildiriyor: Budapeştenin snlâhiyetli mah” A filleri Rumen matbuntı ile devlet sia larının Hsanı arasındaki farka işaret ef” mektedirler. Maniu ve Partis toprak terki aleyhinde mücadeleye başlamıştır. Rur enler tarafından takib edilen bu iki t8 raflı oyunun serbes kalmayı ve Bulgsf , ve Macar isteklerini biribirinden se yı istihdaf ettiği âşikârdir. Halbuki b istekler Avrupanın yeni sareti tesvif€ sinde bir fasıl teşkil etmektedir. İki m“ sele arasında bir fark vücuda gerileme Budapeşte siyasi mahfilleri Romanya niyetindeki samlıniyetinden pek ziy9d? şüphe etmektedirler,