13 Ağustos 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

13 Ağustos 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Pasta yaparken Dikkat edilmesi lâzım gelen bir kaç nokta Birçok sayfiye yerlerinde pastacı dük- künt yoktur. Bunun için, kek panta, bis- kül gibi şeyleri evde hazırlamak mecbu- riyeti vardır. Bazı kimseler ne kadar uğ- raşsalar yaptıkları şeylerden iyi netice- ler elde edemezler ve sebebini bir tür- Ki bulamazlar, Evde yapılacak pastaların güzel ok ması, kabarması için bir çok şeylere dik- kat ötmek lâzımdır. Bunlardan birincisi kullanılan malzemenin yani yağın, unun, İyi cinsten ve yumurtaların taze olması- dır. En çok itina edilecek nokta da temiz” liktir. Kullanilacak kap kaçak tertemiz olmalıdır. Tarif edilen ölçülere dikket etmek el- zemdir. Fazla un, yağ, şeker, yumumta koymak pastanın kabarmamasına hamur kalmasa sebep olabilir. Aksini yapmak yani gösterilen ölçülerden az koymak ta Ayni neticeyi verir. Un kullanılacağı zaman elekten geçi- rilir. Yumurtalar telle vurulap köpürtülür. Aklan aynes vurulacaksa çabuk sertle- şip kabarması için telle vürmazdan evvel ya bir tutam bez yahut Bir iki damla li- mon suyu ilâve etmelidir. Keklere konulacak kuru üzümlerin di- bine durulmaması için un içinde yuvar- ladıktan sonra hamura katmalı, Kullanı- lan şekerin ince Amerikan şekeri denilen | şekerden olmasi lizımdir. Kristalize ha- Tinde kalın şeker kolay erimediği için ha- mur içinde hallolmaz tepsinin veya kalı- kan dibinde durur. Kahp ve tepsileri daima önce yağlar malı sonra içine hamur dökül, Pişirilen pastanın kalıptan kolayca çık- mas için fırından çıkar çıkmaz üzerine kat-| lanmış bi” peçete örtmeli. Birkaç dakika sonra biç bozulmadan pasta kalıptan çı- kar. Evd: bim olmayıp ta yapılan şeyler de- | şar fnna gidecekse fırının en iyi pişirdi ği sastleri öğrenmek ve keki tatlıyı ona göre hazırlamak en doğru hasekettir. Kek torte, pasta gibi şeyleri bir kaç gün te- ze olarık muhafaza etmek için durduk- len dolaba kesilmiş bir kaç parça elma veya patates koymak kâfidir. Yağmurlukları nasıl muhafaza etmeli? Kışın giyilen yağmuzluklar yazın kul lanılımadığı için umumiyetle bunlar dola- ba asılır, öylece bırakılır. Halbuki uzun müddet kuru kalan yağmurluğun çatla” mak yonu bıçakla kesilmiş gibi yarılmak tehlikesi vardır. Bunun içir arasıra yağmurluğu dolap- ben çıkarıp selak bezle silmeli ve gölgede kurutmalı. Yağmurda giyildiği vakit te kurutmak için güneş katiyen asmamalıdır. Saçlar nasıl yağlanır? Yazım kızgın güneşin ve deniz banyo- İnrnın tesiri ile saçlarda bir kuruluk gö- | maktan hasıl olan küçük çillere bu ilâön rülür. Hattâ saçlar dökülmeğe bile baş- lar. Buna mani olmak için saçları yağla- mak es, iyi uasldür. Saçlar taranıp | fırçalandıktan sonra başa biraz tatlı badem yağı yahut zeytin | yağı akıtarak saçların köklerine güzele masaj yapmah, Bir havluyu kaynar suya batırarak iyice #kmalı ve başı bu meak | havlu ile sarmalı, Beş on dakika sonra | aldır. Her baş yıkanmazdan ğlamayı unutmamalıdır. Bu gece nöbetçi eczaneler Beyoğlu mintakasında: o Merkezde (Delli Suda), (Vinigopulo), Taksimde (Limoner), (Ertuğrul), Şişlide (Maç- ka), (Kurtuluş), Gulatada (Mustafa Nail), Kasımpaşada (Müeyyed), Hi köyde (Haltetoğlu), Eminönü mmta- kasmda: Merkezde (Beşir Kemal), Kü. çükpazarda (Bensason), Alemdarda (Esad), Kumkapıda (Cemil), muntakasında; geh:emininde di), Şehzadebaşında (İsmaili Hakkı), Karagümrükte (Fuad), Fenerde (Vi tali), Bamatyada (Teofilos), Aksaray- da (Sarım), diğer mıntakalarda: Be- çiktaşta (Nail Halid), Üsküdarda (Se- Wmiye). Kadıköyde (Büyük. (Yelde- girmeni), Büyükadada. (Tanaş), Hey- Zelide (Halkı, Sarıyerde (Asaf), Eyüp- te (ilikmet) eerâneleri, lOrtakör, Arnavutköy, Bebeic ecza neleri her gece nöbeteldirler) MEVLÜT Selinik eşrafından © Berat mahkeme rehi merbum bay Naci oğlu Mersin avu- katlarından Lütfi Naci Armm vefatının karkıncı gününe müsadif ağustorun 15 in- <İ perşembe günü öğle namazmdan son- | ra rehuma ithaf edilmek üzere bay Mecid ve Hafız Şakir tarafından Beyazıt camli şerifinde mevlüdu nebevi okunacağın- dan, merhumun akraba ve dostlarının ve sair arzu eden zevatın teşrif buyurmaları rica olunur, Kardeşi: Eski Dahiliye Nazırı Mustafa Arif eşi Cenan Arif Sai ai 2 İl ein ra gi Renki veya beyaz keten üzerine serpme yapraklarla çabuk işlenen fakat ağır bir iş hissini vezen örtüler vücude getirilebilir. Bikaç değişik yeşil rengi intihap emel: Purlar ebrulu koton perle olmalıdır. Yapraklaı sarma saplar sap işi işlen- melidir. (1) No. da yapraklar tabü büyüklükte görülüyor. (2) No. milyö dö tabi, bardak altı, (4) No. tepsi örtüsü, (5) No. da bahçe masa örtüsü mo- Çil lekeleri Yazın yüzde güneşten hasıl olan çil lekelerini hangi ilâç sürülse O tamamile geçirtmek imkânsızdır. Fazla güneşte kal çok tesiri vardır. Bir bardak süt içine üç imon suyu ilâ- ve etmeli ve bırakmalı, süt kesilir bunu ince bir tülbentten süzerek içine bir tu- lam toz halinde boraks ilâve etmeli. Sa- bah yüzü ılık swyla yıkamalı. Uzun müddet ba ilâca devam edilirse iyi bir ne| öce elde edilir. Şeftali reçeli Bir buçuk kilo Bursa şeftalisi ve bir | kile şeker almah. Şeftalileri soymalı, ay- | wa rendeler gibi rendelemeli. Tencere içe- | risine bir kat rendelenmiş şeftali, bir kat toz şeker olarak koymalı. Rendelenirken akan şeftali suyunu da ilâve etmeli, ateşe oturtmalı. Şeftaliler sulu olduğu için aynca su koymağı lüzum yoktur. Reçel kaynıya kaynıya koyulaşır. Kıvama gelince ya rım İlmen sıkarak bir taşım kaynatmalı, ateşten indirerek kavanozlara taksim et- meli, Toprak kaplar | Güveç yapmak için kullanılan toprak kapların yemeğe toprak kokusu verme- mesi için dahe kullanmadan, yeni iken içerisine bir bardak kaynar sirke dök- meli ve soğumağa barakmalıdır. Yüz vilemüsine karşı Yazın yüz terlemesi kadar can sıkan bir şey yoktur. Buna karşı 200 gram çi- çek suyu, 10 gram (ether sulfuriger) 10 gram bornte de sowde alip karıştırmalı. Bir pamuğu bu ilâçla wlatmah, yüzü gü- zelee sildikten sonra tuvalet yapılmalı. dır. Yağh ciltler için hıyar losyonu Hıyar suyundan yapılan yüz ilâçları ekseriyetle kuru ciltler içindir. Fakat ta- rif edeceğimiz şu tertibi yağlı ciltliler de kullanabilir. Yarım kilo hıyar almalı, kabuklar ile salata yapar gibi doğramalı, dört bardak su ile bir tencereye koymalı. Bu tence- reyi scak su dolu diğer bir tencere içi- ne oturtarak, ateşe koymalı ve bain - marie usulü ile pişirmeli. Hıyarların #uyu Yarıya isince ateşten indirmeli. Tülbentten süzmeli içerisine 20 gram (teinture de benjoin) mselbent ve yarım bardak sarı yonca menkuu ilâ- ve etmeli, Bu losyon pamukla yüze sür rülmelidir. | MÜŞKÜLLERE CEVAP | Ellerin yemaşak otması için Ankara P, K. Na, 3 — Ayni müztar kolon. ya, limon suyu gliserin ve gül suyu karış- tarılıp ellere sürülürse ellerin beyaz ve Yu- muşak olacağı tecrübe fle sabittir. 8iz bu imahlitu kapağı burmalı ve damla damla âkan boş bir kolonya şişesi İçine dalduru- Müz, Şişeyi ellerinizi yıkadığınız musluğun yanıbaşında bulundurunuz. Ellerinizi ber Yı kadıkça, kuruladıktan sonra şişeyi çalkala- yap birkaç damla avucunuza akıtarak elle- Tinisi masaj yanınız. Bunu müntasaman yaparsanız istifade etmemenire imkân yok. tar. 3 — LAstik eldivenlerle iş gördükten son- ra eldivenleri elinizden çıkarmadan. sicak Su ve sabunla yıkayınız. Yalnız iç tarafına su kaçırtmamağa dikkat ediniz. Sonra el- erinizde eldiven yokmuş gibi havlu ile ele. rinisi kurulayınız ve eldivenleri çıkardık- tan sonra gölge ve serin bir Yere asınız. Eğer eldivenleri hergün kullanmayıp ta arasıra İş görürseniz yukarıda tarif edilen #üreğte yıkayıp kuruladıktan sonra elden çi- karınız, üstüne bir parça talk pudrası eke- rek bir kutu içinde mubafaza ediniz. Meyvah kek Beyoğlu Püsun: Meyvalı kek tertibi şudur: 60 gram tereyağ, 250 gram İnce Amerikan toz şekeri, 430 gram un, 6 yumurta, ikti monun rendelenmiş kabuğu yarım çay fin- cant çekirdeksiz üzüm, yarım çay fincanı ince doğranmış karışık meyva şekerlemesi, bir Mikör kadehi konyak, bir kahve kaşığı baking almalı. Tereyağını beyaz krema ha Yine gelinceye kadar tencere Içinde elle çe- Yirerek ezmeli, sonra şeker ve rendelenmiş man kabuğunu ilâve etmeli, 'Telle vurmalı, Yumurtaları birer birer ve iki üç dakika faslayia (telle vurmada devam ederek) içi- ne koymalı, Meyvaları üzümü ve kanyağı Mâve etmeli, nihayet bakingle karışık elen- malş unu azar azar atarak karıştırmalı. Yağ- Yanmış bir kalıba dökerek üzerine diş badem Gizmeli, orta hararetli bir fırmda yarım sa- at, kırk dakika pişirmeli Bu kek pişince ka- hapla iki misli kabarmalıdır. Müessif bir irtihal Sabık o Ankara Merkez Kumandanı emekli albay Ahmet Nadir Ankara, müptel& olduğu hastalıktan kurtulamıya- rak Pangaltda Pastör Fransız hastane- inde vefat etmiştir. Cenazesi bugün saat 12,45 te merkür hastaneden kaldırıla- rak Teşvikiye camiinde namazı kılındık- tan sonra Feriköydeki makberi mahsu- suna defnedilecektir. Mevlâ rahmet eyleye, YENİ NEŞRİYAT ———— e İzahatlı damga kanunu rehberi İş Bankası pul müfettişi Salim Erpul tarafından kaleme alman «İzahatlı damga kanunu rehberi» intişar etmiştir. Bu fay- dahı kifabı bütün okuyucularımıza tavsiye ederiz, Bu akşam: Yeni ses tertibatı ilâve olunan AZAK Sinema bahçesinde Münir Nure dira'in 2 nci büyük kanseçi, Yeni program MEŞRUTİYETTE SARAY ve BABLÂLİ Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM — Tercüme, iktibas hakkı mahfuzduf Tefrika No. 203 Sadrazamın yalısında bir toplantı, donanmanın adenize çıkmasına karar veriliyor Bu yolda müşkülât içinde ve protes- | tolar karşısında sadrâzam Sud Halim | paşa ve Cavid beyle Cemal paşa Fran- imz, Rus, İngiliz elçilerile bitaraflık hak- kında müzakerelerin arkasını kesmiyor- lardı. Diğer tarafta İstanbuldaki Alman sabitlerinin. hususile emiral Suşonla Göben ve Breslavdakilerin Osmanlı dev» | hissettikleri hiddete payan olmuyordu. Alman ordularının Fransada muvaf- fakıyetsizliğe uğradıkları bugünlerde Os- smanlı ordularının Almanlara fiğli yar- dımda bulunmam elzem bir hale gir- mişti, Bu sebeple Almanlar bu defa işi pek ciddi tutarak Osmanlı devletinin harbe iştirakini temin için ültmatoma benzer bir müracnatta bulundular. Liman von Sanders: — Mademki harbe girmiyecektiniz. bizi burada neden alıkoydunuz? Hükü- metiniz verdiği sözde durmuyor. bizi aldatıyor. Avusturya ordusu mağlüp olursa Rusların İstanbulu işgellerine ne mâni kalır? Vatanımızın tehlikeye düş- mesine biz uzaktan seyirci vaziyette ka- Jamayız: müdafaasna gitmeliyiz. C5- | benle Breslavı kullanılamıyacak hole getirdikten sonra ben zabitlerimizi ve efradımızı alarak (o Almanyaya dönece- öm. Diyordu. li evletleri, Göben ve Breslav gemilerinin Alman amiral bayrağını ve j Alman zabitan ve efradını hamil bulun- ması hasebile Osmanlı gemisi oldukları- mı kabul etmediklerini, halâ Os manl bayrağın ve Osmanlı mü- rettebatını Obamil olarak Boğazdan çıkacak olurlarsa bu iki gemiye düşman muamelesi edeceklerini açıktan açığa ih- tar etmişlerdi. Bu ihtara göre Rus do- nanmasnın da bu iki gemiye kars ayni muameleyi yapacağı şüphesizdi. Rus do- nanması hücum etmese bile Osmanl devletinin harbe girmesini pek ziyade arzu elen amiral Suşonun bizzat Rus donanmasına veya Rus limanlarına hü- cum etmek suretile devleti harbe sür lemesi pek kuvvetle muhtemel bulunu- yordu; amiral Suşon'un etvarndan bu maksadı açıkça münfehim oluyordu. Bundan dolayı Enver paşa: «İşe kati karar verilinceye kadar» Karadenize çıkmaktan sarfı nazar eylemesini Alman amiraline tebliğ eylermişti Osmanlı hü- kümeti Almanyadan para istiyordu. Almanya hükümeti Osmank O bükü- metinin biz tnlebini is'afa karar vermesile Alman elçisi Tl teşrinievvel 1914 de “Tarabyadaki sefarethanede Said Halim, Enver, Cemal paşalarla Talât ve Halil beyleri öğle yemeğine davet etti Ye- mekten sonra istenilen paranın geldiğini babe. vererek Osmanlı hükümetinin harbe girmesi daha ziyade gecikmemek Yüzrmgeldiğini söyledi. Osmanlı ricalinin bu anda ne cevap verdikleri bizce mazbut değil ise de Said Halim paşanın hâlâ savsaklama si- yastline göre söz idare etmek istedi- ğinde şüphe edilemez. Harbe girmeğe karar vermiş olan Enver paşa belki de sadrizamın sözlerine bıyık altından gül müştür| Alman elçisinin ziyafetine davetli olanlar ecfarethaneden çıktıktan sonra sadrâzamın yalısına gittiler. Maliye Na- zırını da oraya davet ettiler. Sefarethanede cereyan eden sözler hakkında efkör müdavelesinden ve pa- ranın geldiği Maliye Nazırına haber ve- rildikten sonra İttihad ve Terakki mer- kezi umumisinde içtima ile Çİ) ittihaz edilecek hattı hareketin tayinine karar verildi. O gece merkezi umumi binasın- da içtimada merkezi umumi âzalerile nazırlardan fırkaya mensup olanlar ve Halil bey hazır bulundu. Enver paşa, Göbenle Breslavın Ka- radenize çıkmasını menetmekte daha | ziyade devam edemiyeceğini, zira ami- ralin geyet muhik birçok askeri mah- | surlar serdetmekte olduğunu söyledi. Müzakere uzun sürdü. Başlıca iki tek- Mf tezahür ediyordu: 1 — Hemen harbe dahil olmak; 2 — Daha altı ay bitaraflığı muhafa- za etmek lüzumuna Almanları kazandır mak için meclisi mebüsan reisi Halil beyle erkânr harbiyei umumiye ikinci reisi Hafız Hakkı beyi Alman karargâha umumisine göndermek, İkinci fikri Cavid bey müdafaa edi- yer, diğer nazırlar ve merkezi umumi Azası birinci fikre taraftar görünüyor- Tardı. Sadrâzam Said Halim paşa ise mü- tereddid bir tavır takınmıştı. Nihayet bitaraflığın muhafazasına ev« veles en hararetli bir müdafi görünen Cemal paşa, Enver paşanın fikrini teyidi edecek yolda şu mütalâaları serdetti: — Eevvelâ, Almanların bize alı ay daha müsaade edeceklerine ihtimal ver- mek katiyen doğru olamaz. Eğer AL manlar birim kuvvetimizden hemen glmazlarsa bu kiş &smaşında bir Ji felâkets uğrayabilirler. İttifakımız cibince bizden bekledikleri yardımı isl€ mekte Laksız değillerdir. Yavuz ve dili sayesinde şimdiki halde Ruslar Karadeniz donanmasına faik bulunuy©” ruz. Eğer daha altı ay bekliyecek © sak bu müddet zarfında Ruslar done” malarına bir dritnot ilâve edecekler Bu yüzden deniz hâkimiyetini elimizde kaçırmış olacağız. Eğer bugünlerde K* radeniz Rus donar.masının kısmı kül ni bir zerde sıkıştırır, harbe icbar e80” bilirsek birçok Rus gemilerini imha ede” bilir ve Karadenizde deniz hâkimiyet Ül ni uğun müddet muhafaza ederiz. B sebeple ben ya şimdi ittilakımız <8 harbe dahil oknak yahut hiç harbe gif miyerek sonuna kadar bitaraflığımı8! muhafaza etmekten başka bir şıkka t8“ raftar olamam. Ancak ikinci şıkka manya ile ittifakımızın mâni bulunduğu” na nazan dikkati celbederim. Bir de Enver paşanın ifadesinden i#" #dlâl ettiğime göre başkumandanlık ve” kâletince Karadenize çıkmaması y kında verilen emre karşı amiral Suşof Alman fırkal bahriyesi kumandanı sıfar tini takınarak verilen emre artk itast etmiyecektir. Böyle bir vaziyet busulü hükümetin aciz ve zaafını gösterir memleketin menafii namına katiyen tee viz olunamaz. Alman hükümetini bite" raflığımızı daha altı ay muhafaza etmek” liğimiz noktasına irza için ne türlü siy& tedbirlere müracaat edilirse edilsin ve babe hemen dahil olmağa karar verilsin veya verilmesin, hasılı ne yol ihtiyar obs"? Dursa olunsun her halde donanmanın KA radenize çıkmasını mümanaat edilmek ten sarfınazar olunsun! Bu pek ehemmiyetli müzakere ve mü” nakaşa bi. müddet daha devam etti. Ni hayet (Hal* ve Hafiz Hakkı beylerin Alman bükümetile bir anlaşmaya var | mak üzer- hemen Berline hareket etm lerine, donanmanın harbe meydan vere- cek ahvalden tevakki edilmek çartile Karadenize çıkması keyfiyetinin başk” mandan vekilinin mesuliyeti altına bıra” kılmasına ve donanmanın Karadenize çıkması neticesi olarak devletçe harbe girmek zarureti hasıl olursa Allahın ina” yetine istinad ile namusu milli iktizasna göre hareket edilmesine) yalnız Maliye Nazırmın muhalefetile karar verildi. Bunun üzerine başkumandanhk ve kâletince amiral Suşona İizmgelen emir ler verildi. O da Karadenize çıkmağı hazrlandı. Rusya scfareti baş tercümanı Man delştam Le Sort de TEropire Ottoman eserinde Alman elçisinin verdiği ziyafet hakkında şu cümleleri yazıyor: (Teşrinievvelin en birinde Almanya selaretinde baron Wangenheim, Envef paşa, Talât bey, Cemal paşa ile İthbad crkânından daha birkaç zat birleştiler: Almanyadan para gelince Rusya aleyhi ne harekete kara; verdiler. Teşrinicyve- lin yirmisinde Rusya elçisi Ha riciye Nazırı Sazanof'a çektiği telgralta (Almanyadan beklediği para gel için Türkiyenin bize karşı yakında taat“ ruza geçmesi pek muhtemeklir.) diye bildirdi. | İstanbulda Rus casusluk | teşkilâtının mükemmeliyetne bu istihbar kati bir delil teşkil etmez mi? Enver paşa 20 tesrinievvel 1914 de erkân harbiye reisi Bronzart ve askeri wlahat heyeti reisi Liman von Sander paşalarla — birleşip müzakerede bulun” du; aralarında Osmanlı devletinin harbe girmesine karar verildi ve ertesi günü keyfiyet Alman kararzâhı umumüsine bildirildi. Enver paşa teşrinievvelin yirmi alti” sında Rus donanmasının faaliyete geçe” ceği endişesile Anadolukavağındaki fe nerin yakılmıyacağın gazetelere ilân ettirdi. Bu ayın yirmi yedisinde Rus v6 Fransız siçileri mevsukan aldıkları ba berlere istinad. ile Osmanlı devletinin harbe sokulacağını Maliye Nazır Cavid beye söylediler. Cavid beyi — Almanlar Enver paşasız bizi bar” be sürükleyemezler. Enver paşa da af kadaşlarına karşı hiyanet edemez! Demiş ise de Rus elçisi: — Yakında harp olacağına "kanaatim vardır. Eğer olmazsa aldandığımda9 dolayı önünüzde şapkamı indirerek ta” riye veririm! Diye aldığı haberin mevsukiyetini bif kere daha temin etti! Enver paşanın harbe girmeğe kars vermesi üzerine Bronzast paşa Osman! donanmasile Ru. donanmasının. çab” manındam bir harp başlayınca Osmanl! ordusile donanmasının ne hareketlerd? bulunacaklarını dair Enver paşaya (8 riri bir apor verrsişti, (Arkası wer)