17 Ağustos 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

17 Ağustos 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Mebuslar dün Yalovada halkın dilekleri etrafında yeni notlar aldılar Bestekâr: Salahaddin Pınar ga e, AŞMA saa Beyaz Parkta Neş'eli ve Eğlenceli Bir Gece HAMİYET YÜCESES ve Suad Gün Konserleri “Sahibi: Necmeddin Sadak — Neşriyat mfdürü: Şevket Rado — Akşam matbaası Yunanistan askeri tedbirler alıyor İngiliz gazeteleri Helliyi Italyan gemileri batırdı diyorlar Times'e göre İtalya Yunan hükümetini korkutmak İstiyor. Bundan sonra Korfu adasını ve Arnavutluğa civar yerleri istiyecek Bükreş 16 (A. A.) — Reuter ajansi bildiriyor; e Yunan limanlar vile münasebette olan mahafilinde söy- endiğine nazaran Heli kruvazörünün torpillenmesi | dolayısile Yunanistanda büyük bir gerginlik hüküm sürmektedir. Her an beynelmilel bir buhran çıkmasın” dan korkulduğu söylenmekte ve mühim askeri tedbirlerin alındığı da ilâve edil mektedir, Dün İngiliz, Alman ve İtalyan elçileri B. Metaksası ziyaret etmişlerdir. İtalyan elçisi ziyaretini tekrar etmiştir. Atina 16 (A.A) — Helli kruvazörü Tinos rıhtımından 800 metre mesafede bulunuyor, yapılacak merasimi tesid için top atmak üzere idi. Tam bu sırada tor- pillenmiştir. İngiliz gazetelerinin mütalâasi Londra 16 (A.A) — Times gazetesi diyor ki: «Helli kruvazörünün İtalyan gemileri tarafından batırıldığına | zerte kadar şüphe yoktur, İtalya bununla Yu- nanhükümetini korkutmak istiyor. Kor» üzerine yeni bir hücum yaptı Tayyare ve motör fabrika- ları bombardıman edildi Kuvvetli İngiliz filolari, Almanyada da muhtelif tayyare meydanlarına bombalar attı Londra 16 (A.A) — Hava nezareti teb- Hiği: İngiliz hava kuvvetleri bombardıman tayyareleri dün gece İtalya üzerine hü- cumlarını tekrarlamışlardır. Torinoda Flat tayyare motörü fabrikasi ve Milânodaki Caproni tayyare fabrikası bombardıman edilmiştir. Cenove elvarında bir izabe firinına da isabet vaki olmuştar. Gelzenkirrhen, Relsholz petrol tesisatına Lunen, Essen, Oladbach ve Dusseldorf cep- hans fabrikaları, Chmerich ve Hollanda - imana hududundaki antrepoları, Hamm Ve Sotst laşo depoları ve Fransa, Hollan- Ön ve Almanyada muhtelif tayyare mey- danlârı kuvvetli bombardıman tayyare fi- Arımız tarafından bombardıman edil- mişlerdir. Hollandada Elelderi dok havuzu gece ke- Vege vriyesine çıkan sahil muhafaza kuv- berrine mensup bir tayyare tarafından Mn çiman edilmiştir. Bu tayyare düş- vi bir'deniz tayyaresini düşürmüştür. den üçü in üslerine dönmemişlerdir. Mikkatler: — Müstahak mıyız? Şoför ve bilete! haykarıyor: > Aman çömelin! Çömelin! V> otobüslerde ayakta duran halk, iye nizamlarına karşi şoför ve bi erie elbirliği ederek — arabalar k er memurlarının önünden geçer“ en — çömeliyor, ban elecek, bağıracak: 7— Bizi böyle üstüste doldurmağa Baklan B İ on SAtekâta iştimk eden tayyarelerimiz | | Helli kruvazörünün O batırıldığı Tinos adası ile civarı gösterir harita kuttuktan sonra Korfu adasını ve Arna vutluğa civar yerleri istiyecektir. İtalya acaba korkutma işinde nereye kadar gi decektir? Davud hoca meselesine gelin- ce, bu meselede manalı nokta hocanın iki ay evvel öldürülmüş olduğu halde İtalyanların şimdi meseleye büyük alâ- ka göstermeleridir. Viyanadan kovulan ve Macaristanda tam ricat halinde bulunan Mussolini şim- di Balkanlarda nüfuz teminine çalışıyor.» Telegraph (gazetesinin askeri müuharriri diyoi ki! «Yunanistan Helli kruvazörünü bir İtalyan denizaltısının batırdığına hükmetmek lâzımdır. Dini bayram dolayısile kruvazör donanmış olduğundan yanılmak ihtimali varid de- ğildir. Bu taarruzun o Yunanistana karşı bir yıldırım harbine başlangıç olup ol- madığı suale şayandır.» Dailv Express diyor ki: «Son zamam- Jarda İtalyan - Yunan münasebetleri pek iyi görünüyordu. Mussolini geçen mayıs- ta Balkanlarda sulhun devamını istediği. ni. söylemiş, Yunanistani Oteminat ver- mişti. Şimdi bu hareketle acaba İngiliz garantisinin ameli neticelerini denemek, yahut İngiliz filosunun dikkatini Mısır. dan başka tarafa çevirmek mi İstiyor?» İngilizler İtalya | Trablusgarbde Ingiliz tayyarelerinin bombardımanı Bomba limanındaki İtalyan tayyarelerinin hepsi hasara uğradı. Birçok yangınlar çıktı Şarki İtalyan Afrikasında bombalanan yerler Kahire 16 (A.A) — İngiliz hava kuv- vetleri tebliği: Dün İngiliz hava kuvvet- leri tayyareleri Trâblüsgarmte Bombaya karşı muvaffakiyetle neticelenen bir hava hücumu yapmışlardır. Limanda bulunan bir çok deniz tayyarelerine hasar verdi- rilmiştir. Bir petrol deposunda çikarılan yangın tevest ederek deniz tayyareleri rıhtımına kadar sirayet etmiş ve orasını ateşlemiştir. İki tayyars yanmıştır. Deniz tayyarelerine mahsus bir petrol tankı infilâk etmiştir. Diğer Iki deniz tayyaresi imanda batmıştır. Düşman tayyarelerinin hemen hepsi hasara uğramıştır. Tayyars- | lerimizin bepsi salimen dörmüşlerdir. ki İtalyan Afrikasında Erytrede Ma- e Habeşistanda Jigiiga ve Dessie üzerine hücumlar yapılmıştır. bi acada hangarlara ve Dessi, aye Pen leri Kİ isabetier olmuştur. Yerde düşman tayrareleri yakılmıştır. Tayyarelerimiz, İngiliz somalisinde düş- manın harekâtın taciz ekmeye deram et mişlerdir. Zella - Burhar ve Biyo Fogo - Zetla yollarında düşmanın motörlü e Hye kollasrı ve kıtaatı muvaffakıyetle bombardıman edilmiştir. kille kal İ wvetlerile biri ni İDE enli Pisa mürettebat İngiliz somalisinde Adaheh mıntakaları üzerinde | kiymetli - keşifler yapmışlardır. Bir kaç düşman kamyonu mliralyöz ateşi altına alınmıştır. Erytrede Massaconada düşmanın hava deniz ordularına ald kışlalar tayyare fi- Iolarımız tarafından bombardıman edilmiş ve binalar çök hasar görmüştür. Şanghayda İngiliz mintaka- sında yazıya Şanghay 15 (AA) — İngiliz kıtaatının çekilmesi dolayısi!e, bu mıntakada Japon ve Amerikan kıtaatının devriye vazifesini deruhte ettikleri bildirilmektedir, p — (Devam 2 nci sahifede) Reisicümhur Dün gece Yerköye mü- teveccihen hareket etti Ankara 16 (A.A) — Relsicüm- hur İsmet İnönü, bu gece saat 23 de hususi trenle Yerköy isti. Bu sabah gelen telgraflar 71 Alman tayyaresi dün düşürüldü İngilizler ise 18 tayyare kaybettiler Londra 17 (A.A) — Alman radyosu per- #embe günkü hücum ezmasında Alman pilot» Jarının Londra civarındaki Croydon tayya- | re meydanına büyük hasarat yaptıklarını bildirmişti, Londrada bu hususta neşredilen tebilğde hasaratın hafif olduğu hatırlatmakta ve Croydona hücum Pu i 18 tayyare kay- betmişlerdir, on tanesinin pilotları kurta» rlmaştır. Hendra 17 (A A.) — Evvelki gün tayyam hücumu esnasında Almanlar 10) tayyare kaybetmişlerdir. Ingiliz kralı tayyarecileri tebrik etti Hondra 17 (A.A) — İngiliz hava nezareti istihbarat bürosu kraldan aşağıdaki mesa- j1 almıştır: «Memleketimizin müdafaası için son gün- lerde bu kadar şiddetle harp etmiş olan ha» va muharebe filolarına hararetli tebrikle- rimi bildirmenizi rica ederim, Her güh ka- yandıkları zaferlerin hikâyesini gittikçe ar- tan bir hayranlıkla bütün vatandaşlar gibi ban de okudum. Muvaffakıyetlerinin devü- mini ve bunlar için müfnkün olan en İyi talihi temenni ederim» Krup fabrikaları bombalandı Diğer bir Alman mühimmat fabrikasına da 17 ton | | bomba atıldı Londra 17 (A.A) — Evvelki gece Alman- yaya yapılan hava hücumları esnasında Gelmenkireben'de iki petrol tasfiyehanesi 3 saat bombardıman edilmiştir. Bu tasfiye hanelerden birine yüksek infilâklı bombalağ atılmıştır. Pilotlar 25 yangın çıktığını gör- müştür. Luenen bir mühimmat fabrikasına 17 ton yüksek infilâklı bombalar ie yüzlerce yangın bombasi atalımıştır. Hann şehrine 50 nel hava hücumu yapıl. miştir, Meşhur Krupp fabrikuları dâ bom- bardıman edilmiş ve mühim hasarat mü- | gahede edilmiştir. Mısıra hüçum hazırlığı tamamlanmadı | Londra 17 (A.A) — Çölden Kahireye ge- len haberlere göre İtalyanlar, Mısıra hücum hazırlıklarını henüz tamam mışlardır. Diğer taraftan öğrenildiğine göre İtal- yanlar, İngiliz Somalisinde büyük müşkü- İlta uğramaktadır. — Mebuslar dün Yalovada halkın dileklerini dinledi Bir vatandaş çok çocuklu babaların yol vergisinden aflarına dair muamelenin sadeleştirilmesini istedi Doğum nisbeti Yalovada vapur iskelesi İstanbul mebusları dün de kafile ha- linde Yalovaya giderek halkın dilekleri- ni dinlediler, Yalova Halk partisi salonu bütün köylerden, nahiyelerden gelmiş mmümes- sillerle, dolu idi. Halkla mebuslar ara” ral Hakkı Şinasi, Yalova kaymakamına mıntakasındaki doğum ve ölüm nisbet- lerini sordu. Kaymakam doğumun daha fazla ol- duğunu söyledi. General Hakkı Şinasi Yalovalı mümessillere: — İste böyle olmalı... Nüfusa şiddet- le ihtiyacımız var. Bekârlar evlenmeli, evliler de çocuk yapmalı... dedi. Bundan sonra İstanbul mebusu B. Zi- ya, geçen #ene dinlenilip not edilen ve icap eden yerlerde takip olunan dilek- leri birer birer okudu. Bunlara nazaran Yalova halkının ge- çen seneki dileklerinin hemen hepsi ta- kip olunmuş ve yerine getirilmişti. Bundan sonra yeni dileklerin dinlenil- mesine geçildi. Evvelâ Elmalı köyünden gelen bir vatandaş söz aldı. Uzun za- mandanberi ellerinde paraları olduğu halde yen! bir mektep inşa edemedikle- rini, buna da sebep inşaat plânının ge cikmesi olduğunu söyledi. Bunun üyerine mebuslar maarif memu- runu dinlediler. Memurun verdiği izaha- ta nazaran Elmalı köyü halkının elinde mektep inşaatı için 2000 lira para var dır. Halbuki mektebi yapmak istedikle- ri arazi killidir. Burada sağlam bir bina yapmak için yainız temellerin takviya- sine 400C Ji ara lâzımdır. Binanın in- Uzaktaki — Hkkkkkkk tul, ölümden fazla ve kasa bahın denizden görünüşü şantı bu ve bu gibi bazi sebeplerden de- layı gecikmiştir. Bu işte maarifin de ka bahatli olmadığı anlaşılıyordu. Maama- fih mebuslar iki tarafı da dinliyerek not» lar aldılar. Bu işi takip edeceklerini bile dirdiler, (Devamı 5 nci sahifede) Acı bir kayıp Başvekilin büyük biraderi vefat etti Başvekil Dr. Refik Saydamin büzük HM. | raderi emekli ordu mensuplarından B. Hakkı Saydamın o Yeniköydeki ikametgh. hında vefat ettiğini Büyük bir teessürle haber aldık. B. Hakkı Saydam bir müd- detbenberi rahatsız bulunmakta İdi Has- talığının arttığından haberdar olan Baş- vekilimiz, dün şehrimize gelmiştir. Merhumun cenazesi bugün Teğvikiye gamline getirilecek ve burada cenaze na- mazi kılındıktan sonra Asr! mezarlığa def. pedilecektir. Dahiliye Vekil B. Faik Öz- tr#kin şehrimize gelerek Vekiller heyeti namına cenate merasiminde hazır bülun- masi muhtemeldir. Dahiliye Vekili geleme- diği takdirde şehrimizde bulunan Maüarif Vekili B. Hazan Al Yücel arkadaşlarını | temsili edecektir. Bundan başka ernazs slayında vilâyet, Belediye, Parti teşekkül. leri de hazır bulünacaklardır. B. Hakkı Saydam geçen Gevrede İçe mebuşu idi. Merhum, muhitinr hürmet telkin öden bir zattı Gaybubeti ciddi bir ziyadır, (AKŞAM) Bu vesile ie Başvekilimize Samimi töessürlerini arzeder. *