23 Ağustos 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

23 Ağustos 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AEŞAM Bu sabah gelen | Troçki aldığı | Odun fiatleri | Italyanın hedefi telgraflar yaradan evvelki gün öldü Douvre ve Kent Katil bir Belçika diplomatinin mıntakası Fransız sahilinden topa tatulda İngiliz tayyareleri Alman bataryalarına hücum etti Bazı binalar yıkıldi nüfusça zayiat var Londra 23 (AA.) — Bu sabah neşredilen bir tebliğe göre Fransız sahi- lindeki Alman topları, dün Douvre ve Kent mıntakalarına âteş açmışlır. lar hasatara uğramıştır. Nülusça zayiat vardır. Gayri resmi raporlara göre bombardı- mun esnasında şiddetli hava muharebeleri olmuştur. İngiliz tayyarelerinin faaliyete geçtiği tahmin edilmektedir. Şiddetli in- Gilâklar işitilmiş ve göke yükselen kırmı- alevler görülmüştür. Calais mıntakasında hakiki bir muha- rebe cereyan ettiği, İngiliz tayyareleri- nin Fransız sahilindeki Alman batarya- larının mevzilerini tesbit ettikleri tahmin edilmektedir. Zira bu bataryalardan ba» Bları susmuşlardır. İngiliz bombardıman tayyareleri faa» Hiyetlerini Calais'den, Dunkergue'e kar dar teşmil etmişlerdir. Başka tafsil†Rumen - Macar “müzakereleri Transilvanyada nüfus mübadelesi mümkün değil Budapeşte 22 (A.A.) — Yan resmi bir surette tebliğ edilmiştir: Budapeşte diplomasi mahfilleri, Turmu Severin mü- zakerelerinin neticesi Rumen deleeleri tarafından gösterilen büyük mikbinliğe iştirak etmemektedirler. Macaristan yeni hudutlar hakkında müsbet tekliflerde bulunduğu halda Ro- manya tarafından hiçbir müsbet muka- bil teklif yapılmamıştır. Rumen beyanatları ideolojik plânda kalmış, Macar teklifleri hakkında hiçbir şey söylenmemiştir. Diğer taraftan şurası kaydedilmekte- dir ki, Transilvanya için nüfus mübade- lesi imkân de değildir. Budapeste 22 (A.A.) — Stefani ajan» sından: Dün akşam Türnu Severin'e git- mesi mukarrer olan Rumen heyeti reisi hareketini tehir etmiştir. Cuma sabahı gitmesi muhtemeldir. Bu sabah üç Vekil geldi Büyük Millet meclisi refsile Sıhhiye, Ad- Hye ve Maliye Vekilleri bu sabahki ekapres- le İstanbula gelmişlerdir. oğludur, cürmünü itiraf etti Meksiko 22 (A.A.) — B. Leon Troçki dün ölmüştür. Troçkinin ka #ihi aşağıdaki beyanatta bulunmuştur: «Bir Belçika diplematının oğluyum. Tahzanda doğdum. Troçkinin ülküleri- ne hayran olarak Paristen Meksikaya geldim, fakat kendisinin itimadını ka- zandıktan sonra inkisara uğradım veo zaman dünyanın selâmeti için kendisini ortadan kaldırmağa karar verdim.? Troçkinin evinde neşredilen bir bül- tende şöyle denilmektedir: «Leon Troç- ki, Gepeonun bir ajanı tarafından kat- edilmiştir. Katil Franck Johnson Fran- sn ve Amerikadaki Troçkist hareketler- İs olan münasebeti dolayısile Troçkinin #imadına mazkar bulunmakta idi, Ken- disinin Gepeonun bir ajanı olduğuna as- Ja ihtimal verilmemişti. Bir makale hak- kında İstişare vesilesile ziyaret etmiş, Troçki kendisini bürosuna davet etmiş- tir. Müteakiben korkunç sesler o duyuk muştur.» ği Troçki'nin hayatı 1917 senesine kadar mutedti bir ihtilâlet olan "Troçki, Rus büyük ihtilâlinde Bolşe- vizme iltihak eylemiş, evvelâ hariciye, son- Fa harbiye. komlserliğinde bulunmuşlar. €Y1 senesinde varifeletinden affedilerek Knrakistanda ikamete memur edilmiş; sonra Bovyetler Birliği arazisinden çıkarılmıştır. *Troçkt bir müddet Büyükadada, sonra Fransada, Norveçte oturmuş, nihayet Mek- siknda yerleşmişti, Parasız yatıli imtihanlarınâ girecek talebeler Ankara 22 (A.A.) — Maarif Vekilli- ğinden bildirilmiştir: Görülen Tizum üze- rine ortaokul ve İiselerin parasız yatılı İmthanlarına gireceklerin han mami lelerine 27 ağustos akşamına kadar vam olunması, okullara tebliğ lümen Fransa sahilinden İngiliz gemilerine topla hicum (Baş tarafı birinci sahifede) rının şimşeklerini uzaktan görmüşlerdir. Culais'den Boulogne'a kadar bütün sahil deki toplar bombardımana iştirak etmişler- dir. Kafile, ticaret vapurlarile onlara yar- dım için beraber giden harp gemilerinden terekküp ediyordu. Bidayetten itibaren aradan 80 dakika geçtikten sonradır ki, kafile, tehlikeli mın- takadann uzaklaşabilmiştir. o Gemilerden hiçbirisi zarar görmediği içir, bu tecrübe de akamete uğramış nddolunabilir. Ayni kafile, batarya mevzilerinden uzak- Jaştıktan biraz zaman sonra Almsn bom- bardıman tayyarelerinin hücumlarına mâ- ruz kalmıştır. İngiliz avcıları, Manş denizi üzerinden kaçan 12 Alman tayyaresi ile şiddetli bir muharebeye tutuşmuş ve bun- lardan Iki tanesinin denize yuvarlarnıdığı görülmüştür. Londra 22 (AA) — Dün gece pe tayyarelerinin hücumları az miktarda v küçük mikyasta olmuştur. Dün sabah da bazı şehirle, mıştır. Ölenler arasında çocuklar da var- dır. Bir tayyare bir şehrin sokağım dürt defa mitralyöz ateşine tutmuştur. İnmnen saylat yoktur. Bazı hava meyadnları da hedef Dam YYE Dün akşama kadar 9 düşman tayyaresi düşürülmüştür. Dün bir —— tayyaresi düşmüş Ise de pilotu saf- tesbit edildi Odunun çekisi, evlere 435 kuruşa teslim edilecek Odunun çekisi son günlerde 450 kuruşa yükselmişti. Bu hususta bir müddet- tenberi tedkikatta bulunan Fiat mürakabe komlayonu, Ticaret müdürlüğünde yaptığı Bakliye ücretlerinde görülmüştür. Bu tedki- kattan sonra cinsi nazarı dikkate alınmak- wn odunun toptan depoya teslimi 330 kuruşa mal olacağı tesbit edilmiştir. Odu- rar, yarın resmen lin edilecek ve hemen tatbikine başlanacaktır. Maamafih bula elvar ormanlarda sonbahar odun ke- mi başlaymca şehre yeniden odun gel- dikten sonra komisyon flatleri tekrar ted- kik decektir. Komisyon, mangal kömürü fatlerini he- Düz tesbit etmemiştir. Gelecek perşembe günü kömür f#iatleri için de bir #arar alı- Bacaktır. Yukamdak! fiatten fazla satan © oduncular mahkemeye verilecektir. Yanlış haber Sovyetlerle Türkiye ve Yunanistan arasında askeri müzakereler başladığı doğru değildir Moskova 22 (A.A) — Tass ajansi biai- eyi günlerde yabancı matbuntta, Uni- Bunda; Ankara 22 (A.A) — İngiltere hükümeti tarafından ittihaz edilen son karar muci- bince ecnebi memleketlerde bulunan bânk- Botları — çekler ve sair evfakı nakdiye müstesna — 24 afustos akşamına kadar yerl tevdi edilmediği takdirde teda- “ba sebeple ellerinde İngiliz banknotlar bulunanların Azami 24 ağustos cumartesi günü mat ll e kadar Ankara veya diğer şehirlerde Merkez bankasına mukahileri tahsil edilmek üzere paralarını tevdi et- meleri icab ettiği Merkez bankasmndan bile dirilmektedir. Merkez bankası şubesi olnuyan şehirler- de bulmanlar paralarım İş bankası şube- erine tevdi edebileceklerdir. İş bankası şu- besi dahi mevcud olmadığı takdirde yedi de İngiliz evrakı nakdiyesi bulunan zevat bunların numaralarını bir Jisteye dercede- rek mahalli noterine teseli ettirdikten son- ra bu İistenin bir suretini yedinde alıkoya- cak ve diğer sureti ile banknotları Azami A ağustos cumartesi günü kıymeti mukağ- dereli mektupla postaya tevdi ederek An- karada Cümhuüriyet Merkez bankasına gön- derecekti; şimdi Mısırdır Mısır Başvekili, bir tecavüz vukuunda İtalyaya harp ilân edileceğini bildirdi Kahire 22 (A.A.) — Reuter njansı. Siri Mısırdaki İngiliz orduları nezdinde- Ki muhabiri İngiliz Somalisinin tahliyesi hakkında tefsiratta bulunarak diyor ki: eltalyanm o Afrikadaki hedefi Misir- dır. Zira Mısırı almadığı ve Süveyş ka- halile Şap denizini kontrol sedemediği tnkdirde Habeşistan yavaş yavaş mağa mahkümdur. Orta doğudaki İngiliz Kuvvetleri başkumandanı general Wavell, Londrada harp kabinesi ile görüştükten öonra Mısıra dönmüştür. Verilen malâ- mata göre, Londrada nihai kararlar alınmış ve mücadelenin müstakbel plânı hazırlanmıştır. Mir her türlü ihtimali Karşılamağa hazırdır. Halkın imparator- İuk kuvvetlerine tam itimadı vardır.» Kahire 22 (A.A.) — Mısır meclisini- de Harbiye Nazırından Mısırm Sudanın müdafaasıne iştirak edip etmiyeceği 80- rulmuştarı Nazır: «Kıtaatımız oraya gö türülmüştür. Tecavüze maruz kaldıkları takdirde tabii olarak muharebe edecek- Kahire 22 (A.A.) — Misir meclisi tarafin» dan dün akşam akdedilen gizli celsede Baş- yekii Hasan Sabri paşa, İtalyan kıtsatı Mi- ifa tecavüz ettiği takdirde Mıstın İtalya- ya harp ilân edeceğini! bildirmiştir. Kahire 22 (A.A) — İtalya, Munrı istilâ ettiği takdirde Misirn harbe gireceği hak- kında Başvekli tarafından yapılan beyanat, bütün Asır matbuatı tarafından hararet» Ye karşılanmıştır... Sovyet - İran münasebati Tahran 27 (A.A) — Stefani ajanm bil- diriyor: Resmi Gazete İran ile Sovyetler Birliği Arasında hasmane bip hava Ihdasma çalı- gan yabancı matbunlın teşebbüsünü, bey- İİ tazesi orak tarsif etmektedir. Lord Halifaks, fuar münasebetile gönderdiği mesajda diyor ki: İzmir 22 (A A.) — 10 uncu enter nasyonal İzmit fuarı dolayisile İngiltere Hariciye Nazırı Lord Halifax İzmir be- lediye reisine aşağıdaki mesajı gönder miştir: Doktor ederiz. İzmir 22 (A.A.) — İzmir fuarı dola- yesile İngiltere devlet adatıları tarafın- 'dan mesaj göndermek ve radyo İle hita» belerde bulunmak suretile yapılan sami- mi'tezahürlöre mukabele olmak üzere İzmir Belediye Reisi doktor Behçet Uz İngilterenin İzmir general konsolosuna aşağıdaki mektubu göndermiştir: «Onuncu İzmir enternasyonal fuarının açılması münasebetile ekselâns Lord Ha- Hfax tarafından lütfen izhar buyrulup tarafımıza tebliğ ettiğiniz samimi hissi yattan ve ekselâns Lord Lloyd ve ekse- İâns Amery iaraflarından Londra rad: yosundan verilen dostane mesajlardan dolayı fevkalâde mütehassis olduğumu- zun teşekkür ve minnettarlığımızla bir- likte kendilerine arz ve iblâğına yüksek tavassutunuzu saygılarımla rica ederim.» Belediye Reisi Behçet U: arruzu niçin tavsadi İsmini teşbir etmeği münasip bul- madığım meşhur bir mütekaid er- kânı barbimize, Alman - İngiliz hava harbini sordum. (Kendisi, mer leğinin inkişafını inceden inceye hâlâ mühtelif lisanlardani takib et- mektedir.) Dedi ki; — Dikkat ettiniz mi? Britanya adalanna bücum tavsıyor. Düşen tayyarelerin miktarı 80 «90 «140. derken birdenbire dün 13 oldu. Sovyet askeri muharrirlerinin bile İngiliz mukavemetini takdir ettikle- rini telgraf haberleri arasında oku- yoruz, Bunun sebebi, İngilizlerin göze aldıkları fedakârliklardır. Dört top- İn müdafaa edilmesi mümkün olan bir yere yirmi batta bazan kırk top koymuşlar, Keza, kat kat bir müdafaa sistemi o yapmışlar. En altta dafi toplar, ortada hava ba- rajları, en üsttede kendi tayyare- leri... Almanlarm ki iklerine mukabil, tek kişi ile sevk ve idare edilen gayet atik avcı tayyareleri şlar; — ki bunların sekiz mit- zamanda pilotluk vazifesini gören İnsan tarafından, otomatik bir tarzda kullanılıyor — bu küğük avcılar mücadelede bil hasa âmil olmaktadır. Ağır bombar- dıman uçaklarının ölü zaviyesine kolayca girip onları tahrip edebili- yorlar. Bundan başka İngilizler bir de skandil #leti icad etmişler: Elek- trik mevcesi semaya doğru yükseli- yor, orada bir hedefe (yani düşman tayyaresine) değince geri dönüp, mesafeyi haber veriyor; toplarda bu- nunla ayarlanıyor. İşte yevmiye dü- şörülen tayyarelerin 140 a kadar çıkmasına, sonra savletin azalma. sna bütün bunlar sebep olmuştur. İngilizler, adamakıllı dayanıyorlar. Tayyare imalâtının nisbeti de za- man geçtikçe onların İehine inkişaf ediyor. Evet, öte tarfata kara or dusu var, hüküm altına girmiş mik İetler var... Fakat bütün bu vazi- yetler, o ordunun ve o milletlerin maneviyatı üzetinde müessir olabi- i lir. Yürük Çelebi | © Trende öpüşen erkekler ile kızlar mahküm oldular Dün Floryadan dönüşte, trende halk ortasında öpüşen ve rezalet yapan Bâvar- do ve Jilber namında iki erkek İle Zehra ve KAmlran namında iki kız üçüncü sulh &en mahkemesine veriimişterdir. Bunlar- dan Edvardo ile Jüber on beşer gün hapis para cezasına, KÂmiran 12,5 Vira para cezasına, Zeti Si Fa da 7 gün hapis ve Jü lira para cezasis ma mahküm edilmişlerdir. Bir paçavracı metresi Pembeyi öldürdü... | Taksimde Sazlıderede oturan paçavrasi | Tahir, metresi Pembeyi kıskançlık yüzün” den tabanca ile öldürmüştür. Kurşun Pemx benin beynine saplanmıştır. Katil cinayeti müteakip kaçmış ise de zabıtaca yakalar © mıştır, il Tophanede cerh vakası Dün gece Tophanede sabıkah Hır, 29 kuruş alacak yüzünden kör Hazan ile kav“ ga etmiş, ikisi de bıçakla yaralanmıştır. * Esrarlı "Tefrika No. 76 Boş bulunup da ağzından bir sırrı ka- şırmak yüzünden, felâkete sebebiyet para hemşiren Masume ile söle hisene babet edecek... Bu sözler, Bedriyeyi dehşete dü- şürmüştü. Birdenbire, zihninde bir şim- — Peki, bu söylediğiniz. hakikatler, #aycd hakikat iseler, meydana çıktıkları vakit Raif beyefendinin serveti ondan | alınıp kime verilecek? — Palandarlı Mahir beyle kızı Feriha haritma Bedriye, Eşikti. Kıskanç. Şimdi ar- tik âşıkımın ahlâkını öğrenmiş bulunu- yordu. Meselenin ne olduğunu anlamak- ta güçlük çekmedi. Cemil, bu işle can ve Yüzük iki liraya bir oda kiralamış, orada kıt kanaat yaşayabildiği kadar yaşamıştı. Hastane köşesinde çocuğu doğmuştu. Onu nasıl besliyecekti? Hem beslemek, büyütmek neye yarar)... Hayat öyle facinlarla dolu ki Zavallı Bedriyecik ibirlerile müs | endele eden iki erkeğin arasında kak mıştı. Mukadderatı onlara bağlıydı. Biri evlâdının. diğeri de ihtimal kendinin bas basıydı. Bunlar, yüksek sosyetenin men- supları olmakla bersber kendisine bir dilim ekmek ve çocuğuna bir yudum süt temin edemiyorlard. Zihni, arabası önüne çıkmış, yavrusuyla birlik- te kendini tekerleklerin altına atmıştı. Bugün kendine gelmişti. Yanında he- yecanla duran erkeğe bakıyordu. * — Şu insan kim olursa oleun, ister babam, ister velinimetim, her iki halde de onu üzecek bir söz söylememeliyim.» Zaten Raifin karşısında şüpheleri eri- yiveriyordu. Bu alnın arkasında müthiş bir azabın gizlendiğine nasıl inanabilirdi? Birdenbire: « — Öyleyse alçak olan Cemil. , İfti- mi adamı yıkmak istiyor?» İn — Yarabbi!... Yarabbit... Ölmek is- temekte ne kadar haklı imişim, Raif, onun ellerini okşayarak: — Böyle söyleme Bedriyel - dedi. Bedrive kil bir mevzus geçti, Titrek bir sesle: — Büyük anilim nasıl? - diye sardu. Erkek, minenin iki göz iki çeşme nasıl diğini anlattı. — Annem? — Tabi o, dünyanın farkında değil... Bu sayede azap ça kurtuldu, Kız, silesinin hatıraları ortasında pek yumuşamıştı; pek hassaslaşmıştı. Raif, onun bu halinden istifade ederek ken- disini baştan çıkaranın kim olduğuna anlamak istedi. Şimdi Bedriye, esrarını daha az hu #metle müdafaa ediyordu. Üzerine va- rılırsa herşeyi söyliyecekti. Rai — Söyle! - diyordu. « Söylediğin takdirde bütün müşkülâtn önüne geçe- bileceğim... Sen benim herşeye kadir olduğumu bilmez misin? Kız, zaten pek yüksek gördüğü bu erkeğin büsbütün tesiri altında kalıyor. du. Ona insnmağa başlıyordu. Raif, dolambaçlı seller soruyordu. Aldığı cevaplardan dolayı, şüpheleri Ce ekâsüf ediyordu. Bir r n Bedriye nin £ — Madem ki seni baştan çıkarıp bu hale getiren herifin kim olduğunu böna söylemiyornun, öyleyse onun hürivetini sana ben habiz vereyim: Velipasizade Cemil bey. Değil mi? Ş p , süslenmiş, 2. önlemi Yari 9 İsra gitmek üzere hazırlanıyordu ğ farkederek hesap sormağa gelmiş cak... Eğlenceli bir mülâkat olacak. Velipaşazade, gerçi tab'an alçaksa maddi cesaret hususunda birinciydi. hasletini büyük babasından tevarüs işti, * — Bereket versin ki burada değil, yarış yerinde tik... Çünkü o, Raif beyle karşılaşm tan fena halde korkuyor... Şimdi burs bulunsaydı ödü patlardı.» il Şerikinin korkaklığım düşünerek lümsedi.