25 Ağustos 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

25 Ağustos 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Alman akınları- | - Balkanlarda larda vaziyet Harbiye okulunun! nın İngilterede |Reuterin diplomatik tahribatı pek mahduttur Halkın maneviyatı yerindedir, herkes işile meşguldür İngiltereye dün ufak tefek hava akınları skinleri yapildi Londra 24 AA) —A — Anadolu ajan sin yaptıkları - hava akınlannın müthiş tahribatı hakkında hariç memleketlerde Baberler yayılmakta olduğunu işitmekte #dim. Alman propagandası, İngilizlerin “par nik halinde olduğunu, çıkan yangınların şehirleri kesif dumanlara boğduğunu, ce- Bup ve cenubu şarki şehirlerinde vaki olan tahribat dolayısile, bunların oturul. maz hale geldiğini, her yerde dumanları çıkan fabrika enkazı görüldüğünü, ehali- pin yollarda kafileler halinde kaçtığını yaymaktadır. Bilâkis Londrada gördüğüm şey, yüz- lerinde sükün ve azim yazlı insanların tahribattan hiç de ürkmemiş olarak do- laştığıdır. Hakikatin nerede olduğunu öğ- Tenmek istedim. Röportaj servisime baş» Ismadan evvel, akınların yaptığı tesirleri gözümle görmek istedim. On günlük bir seyahat müsaadesi alarak 600 kilometre bir mesafe üzerinde cemup ve cenubu şarki şehirlerile büyük hava muharebelerine sahne olan Dowvres Kma- mını ziyaret ettim. Seyahatim esnasında memur, asker, sivil her sınıf halk ile bir hareket serbestisi ile görüştüm. Hikim olan ilk tesir, iki hafta süren ve Alman- lara 700 tayyareden fazlaya malolan bö- cumların yaptığı hasaratın son derece mahdud olmasıdır. Çok zaman şehirler ve kırlarda uzun dolaşmalardan sonra bir bombanın açtığı çukuru görebildim. Çukurun civarındaki evlerin camları tuz» la buz olmuş ise de daha biraz ötedeki evlerde de kadınlar rahat rahat işlerile meşgul bulunuyor ve hattâ bakırlarını bi- le parlatıyorlardı. Sahillerin en ziyade tehlikeye maruz bulunan ehalisi, harbin her türlü ihtimalâtını takip etmekte ve normal hayatlarını hemen hemen değiş Birmemektedirler. Asker ve memurların kuvvei maneviyelerini çok mükemmel buldum. Bunlar, vatanlarına karşı olan vazifelerin! yapmakla duydukları zevke, tehlikeli fakat cazip bir spor yapmak zevki innmam — ettiriyorlar. Düşürülen Alman tayyatelerinin adedi, futbol ma- çında yapılan gollerin adedi gibi müna- kaşa edilmektedir. Kazanılan puanları kaydedemiyecekle- Bi için âdeta tayyarelerin gelmeyişine üzü- Küyorlar, Hülüsa olarak şunu söyliyebilirim ki, hasarat, propaşandanın tasvir e yaklaşmaktan bile uzak olduğu gibi, Al manların zayiatım telâfi etmekten de çok geri bulunmaktadır. Ankaradaki maç Ankara 24 (Telefonla) — Bugünkü De- Mirspor - Ankaragücü maçını 1 - 0 Demip- #por kazandı. Esrarlı 'Tefrika No, 78 e emk yorum... — Oh efandim e aşil. Di bi. | Bin ki verecek bir tek cevabım Cemil, samimi bir hayretle haykır. Bişi Ne kadar insafsız olursa olsun, bu s9- fer, kalbi titremişti. Müstehzi ve hain yüzünü bir heyecan kaplamıştı. — Evet... Kendini otomobilimin te- Kerleklari altına attı... Kucağında çocu” ğu... Cocuğunuz olduğu halde... — Çocuk mu?... Bu söz dudaklarından me garip bir muharrir! yazıyor: “ Türkiye, hâdiseleri derin bir alâka ile ve müteyakkiz bir ihtiyat ile takip ediyor ,, Londra 24 (A.A) — Reuterin diplomatik mubarriri yazıyor: Rumen - Bulgar mese- Tesinin bir hal suretina rabtedilmesi, Ka- radeniz sahil üzerindeki gerginliği mu- hakkak surette azaltacaktır. Transilvanya hakkında bir Macar - Ru- Men anlaşmasına varılması şansları İse çok şüpheli gözükmektedir. İki memleke- tin Macaristan flo Blovakya arasmdaki hududlar hakkındaki anlaşmarlıkta elde edilen hal suretine müşabih bir bal su- retine varmak için mihverin hakemliğine müracaatları şaşılacak bir hadise teşkil etmiyecektir. Mihverin bu meseleyi bal için Romanya ve Macaristana, harbe mü- rTacaata mürasde etmesi pek az muhte. meldir. İtalya - Yunanistan meselesine gelince, Yunanlılar, İtalyan propagandasının çid- deti karşısında büyük bir sökün göster- mektedir. Tam bu esnada bir Elen ekonomi beyo- tinin EBertine gitmekte olması şayanı kâ- İtalyan propaganda, belki yalnız #inir harbile alâkadar bulunmaktadır. Fa- kat bütün Balkanlarda vahim akisler do- Furabilecek #htilâtlar yaratması da mfim- kündür. Türkiyeye gelince, Türkiye, hadiseleri derin biz alâka He ve müteyakkız biz ih- tiyatla takib etmektedir. Italyan tebliği Maltanın hava tesisati bombardıman edildi İtalyada bir mahal 24 (A.A.) — Ste- fani ajansının husust muhabirinin bildir diğine göre, sant || ila 14 aranında İtal- yan tayyareleri Malta adasının hava te- sisatını bombardıman etmişlerdir. İtalyada bir mahal 24 (A.A.) — 77 numaralı İtalyan tebliği: Şimali Afrika- da, 23 ağustos gecesi, Sidi - Barrani de- niz tayyare üssü, Marsa - Matruh mınta- kasında düşman askeri tahaşşütleri ve İskenderiye deniz üssü, uzun ve şiddetli bombardımanlara tâbi tutulmuştur. Her tarafta geniş yangınlar ve mühim netice- ler mlişahede edilmiştir. Tayyarelerimi- zin hepsi üslerine dönmüştür. Düşman Musavva, Berbera ve Debal Üzerine hava hücumları yapmıştır. Hasar ve Blü yoktur. Almanya ve Hollandada bombardıman edilen yerler Lonâr 24 (A.A) — Hava Nezareti &k- şam tebtiiği Dün İngiliz hara kuvvetleri bombardıman tayyarelerinin (o yaptıkları gündüz harekâtında hücum hedefleri ara- #nda: Pransanın şimali garbi, Hollanda ve Almanyada tayyare meydanları ve dir Ber askeri hedefler, bombardıman edil- mişlerdir. Gece hedefleri arasında: Ruhr ve Bter- kfade petrol tasfiyehanesi, Rhin havzasın- da Ahenanle faşe depoları, işeal altında bulunan Fransada va Hollandada 20 ka- dat tayyare meydanı ve deniz tayyare Üssü He Boulogne, Dleppe Ye Brestede muhtelif hedefler bombardıman edilmişlerdir. Bom- batdıman tayyarelerimizden üçü dönme- miştir. Alman tebliği Berlin 24 (AA) — Alman Başkuman- danlığının tebliği: Denizaltı gşemileri son 15 günde mecmu tonilâtosu ylz bini teca- vüz eden düşman gşilepleri batırmıştır. 3 ağustosta ve 24 ağustos gecesi, tayya- relerimiz, bütün cenubi ve merkezi İngil- terede Ulman ve dok tesisatlarına, tayya- Birkaç zamandır benden vw. O kadar ki adresini dabi bilmiyordum. Çocuğun doğduğundan baberim yoktu. Cemil, alaycı alaycı: — Umarım ki, bu gayri meşru çocu- ğu tanmamı teklif edecek değilsiniz. Raif: — Niçin etmiyesiniz? - diye sordu. Delikanlı, kudurmuş gibi haykırdı: — Evvelâ siz kendi nkileri tanı yin... Hepsini taniyın bakalım... Ve yumruklarını sıktı: — İtiraf edin... Bedriye sizin çocuğu” po 1319 mezunları Milli Şef, Ankaradaki mezunların telgrafına ” teşekkü rettiler Ankara 24 Telefonla) — Harp okulunu 419 yılında bitiren subayların Ankarada bulunanları Orduevinde bir toplantı yap- mışlardır. 1319 devresinin en mümtaz hu- sı Mimi Şefimiz İnönünün aynı 50- nede Harbiyeden neşet etmesi teşkil edi- yor. 1319 mezunları, ik sinıflardanberi de- Ba ve karakterine meftun bulundukları ve sınıfın dalma birincisi olan İnönü ie neşet elmiş bulunmayı hayat en e iftihar vesilesi olarak yadetmişler- ONAM toplanan 319 mezunları AG Şefe tarim ve bağlılıklarını arza en kıdem- Yleri olan gaz komutanı general Hüsnü Rıza Unsalı memur etanişlerdir. General Cümburretsimiye şu telrrafı göndermiştir: «Bugün (22 ağustos) subaylıklarının 38 in- 4 senel devriyesini tesld için toplanan 319 mezunları kalblerinin en derin şayrılarile datmi bağlı bulundukları yüksek şeflerine uzun ömürler ve afiyetler temenni etiik- lerini arz ile mübahidirler» Relsicümhur İnönü, general Hümü Ri- sa Unsal'a ça telerafin cevab vermişlerdir: «Hakkımda gösterilen necib duygulara teşekkür eder, afiyetler dilerim.» İnhisar ve Ziraat Vekilleri geldi Gümrük ve İnhisarlar Vekili B. Ralf Ka- #adeniz flo Ziraat Vekili B. Muhlis Erkmen din sabah Ankaradan şehrimize gelmişler- dir. İKİ vekti şehrimizde birkaç gün kala - caktır, Sıhhat Vekli B. Hulüsi Alataş on gön istirahat etmek için Yaloyaya gitmiştir. Dahiliye Vekili İzmire gidiyor Dahiliye Vekili 5. Falk Öztrak'ın bugün- lerde gideceği haber alınmıştır. Dahiliye Vekili, birkaç gün İzmirde kal- dıktar sonra şehrimize gelerek burada bir müddet kalacaktır. Münakalât Vekili şehrimizde Ankara 24 (Telefonla) — Mürakelât Ve- kili 5. Ali Çetinkaya bu akşam 2020 tre- Bile İstanbula hareket etti, Maden mühendisi yetiştiril- mek üzere bir mektep açılıyor Ankara 24 (Telefonla) — Zonguldakta maden mühendisi yetiştirilmek üzere leyli bir maden teknik okulu açılacaktır. Ma- den tedkik ve arama enstitüsüne bağlı ola- cak olan bu yeni okula orta mektep me- sunları alınacaktır. Okulun tahsfi müddeti biri hzar! olmak üzere beş gene olacaktır. Çankırıda Atatürk günü Çankırı 24 (A.A) — Ebedi Şef Atatürkün Çankırıya ilk gelişlerinin yıldönümü günü olan dür, burada Atatürk anıtı önünde büyük bir tören yapılmış ve anıta çelenk- ler konmuştur. Gece de Halkevinde bir toplantı yapılmıştır. İzmirde bir yanğın söndürme cihazı infilâk etti İzmir 24 (Telefonla) — İstanbuldan bir sandık içinde burada bir türcara gönderi- len ve Tırhan vapurundan Gümrük rıhtı- mma çakınlan yangın söndürme elhazla- rından birisi bu sabah infilâk etmiş, san- dığın yakınında bulunan gümrük anbar memurlarile 15 yaşında bir seyyar satıcıyı ayaklarından ağır surette yaralamıştır. Atinada yapılacak yüzme yarışlarına davet edildik Ankara 24 (Telefonla) — Yunan yüzme federasyonu €yl0l ve birinciteşrin ayların- da Atinada yapılacak yüzme yarışlarına yüzücülerimizi davet etmiştir. Dost memle- ket federasyonunun bu daveti beden ter- biyesi genel direktörlüğünce tedkik olun- maktad yıp tanımıyacağım meydana çıkar... Sarvasıf paşazade, yerinden kımılda- madı... Çehresinin bir tek adalesi bile oynamadı. Muhavere ortasında bilinmi- yen bir dili konuşmağa başlayan birine insan nasıl bakarsa o da şu anda Cemile öyle baktyordu. Delikanlı muhatabının bu sükünü kar. gisında, yanlış bir adım atmaktan kork- ta. Acaba fazla gevezelik ederek has- mına İpucu mu vermişti)... Acaba ters bir yolda mı yürüyordu? Yumuşadı: — Doğrusunu istersniz, buraya, Bed- riyenin babası sıfatile gelmiş hissini veri- yorsunuz... Amma bakalım, çocuk be- nim mi?... Bu iddia doğru olmasa ge- — Ben buraya ne kendim, ne de baş- kaları için bir şey istemeğe geldim... Bir sasl sormağa geldim... Sizse mevzuu dallandırarak aykırı şeyler söylüyorsu- muz. — Sunliniz neymiş? — Bedriyaya ve oğlunuza karşı vazi- fenizi ifa etmeği düşünüyor musunuz? — Ne vüzifesi? Anneyi izdivaçla al- mak, çocuğu da evlâdım olarak tanımak mı? Ingiltere Yunanistana garantisinde sadıktır Yunanistan bazı Ihtiyatları silâh altına çağırdı Reutere göre, İtalyan-Yunan gerginliği azalmadı Londra 24 (A.A.) — Revter'in dip- lomatik muharriri yazıyor: İngiliz garantisinden vazgeçmesi hak- kında İtalyanın Yunanistana 24 saat lik bir ültimatom verdiğini bildiren mat- buat haberleri hakkında Londra resmi mahfillerinde hiçbir teyid mevcud de- gildir. Bu münasebetle 13 nisan 1939 da Avam kamarasında bildirilmiş olan ga- yantinin met hatırlatılmaktadır. Bu garanti, der ki: Yunanistanın dstiklâlini tehdid edecek ve Elen hükümeti tarafın» dan milli kuvvetleri ile mukavemet edil- mesi esaslı telâkki olunacak ber hangi bir hareket takdirinde; İngiliz hükümeti Yunaristana derhal iktidarında bulunan bütün yardımı yapmağa kendisini mec- bur görecektir. Londra resmt mahfilleri, İngilterenin Bu garantiye siki surette sadik kaldığını bildirmektedir. Bazı ihtiyatlar çağırıldı Atina 24 (A.A) —D.N.B.: Ban İhtisas silâh sınıflarına ait ihtiyatlar, bir ay müddetle manevralarda Bulunmak Üzere bugün davet edilmişlerdir. Gerginlik azalmadı Londra 24 (A.A.) — Rewterin dip- lomatik muhariri yazıyor: İngiliz garan- tsinden vazgeçmesi için Elen hüküme- #ne bir ülümatom verdiği hakkındaki haber İtalya tarafından tekzib edilmiş olmakla beraber, iki hükümet arasında- ki gerginlik azalmamıştır. İri şimdi, diğer bir Arnavutun Elen ajanları tarafından katledilmiş ol- duğunu tespit etmişlerdir. İtalyan moktal nazarından kavgayı sözde Arnavutların şikâyetlerine istinad ettirmekte bazı tak- tik fayda vardır. İtalyan prestiji hemen derhal bahis mevzuu olmamaktadır. ve tazyik, zamanın siyasi icablarına göre arttırlabilmekte veya bırakılmaktadır. Bir gazetecinin tayyare imali için İngiltereye hibesi Londra 24 (A.A.) — Tayyare imalât Nazım Lord Benverbrook'un haber verdi. İine göre, Kanadada Montreal Daliy Star gazetesinin sahibi B. ). W. Micconnell, Micconnell filosu ismini alacak bir filo- Bun teşkili için İâzım olan . tayyarelerin İmaline sarfedilmek zere 1.000.000 do- Tar bil İmtihan günleri tesbit edildi İmtihanlar hakkında gu karar verlimiş- tir: 77 ağustosta lise ve orta mekteplerin büsünleme imtihanlarına Ve namzed tale- De kaydına başlanacaktır. 5 eyitlde orta mekteplerin bütünleme imtihanları bite- cek, 17 eylülde orla mekleplerin son &- nıflarında eleme imtihanlarına başlana- caktır. 4 eylülde liselerin bütünleme tmti- hanları bitecek, 8 eytülde lisp bitirme im- tihanları başlıyacak, 19 da da bu imtihan- lar bitecektir. 20 eylülde de metleeler teb- BE edilecektir. İiselerin devlet olgunluk imtihanları da edebiyat kolunda 3, tabliye ve riyaziye Kolu için de 27 eyitilde başlıyacaktı etmiştir. ağzını açıradı. Sonra: — Sizin gayet menfaatperest olduğu: nuru bilirim, Onun için bir teklifte bu- İunayım: Zengin bir kızın kocası olabi. Birsiniz. Zira, Bedriye ile evlendiğiniz takdird: size bir sermaye verebilirim. Cemil şaşaladı. Karşisındakine uzun uzun baktı. Raif de onu süzliyordu. Genç adam, hecelerin üstünde dura: — Beyefendi! - dedi. - Ben sizin has- mınızım... Bir insan başkasının ne derece fenalığını isterse, ben de sizinkini o dere ce istiyorum. Bununla beraber, hayatta sizin gösterdiğiniz cüret ve cesarete hay- ret ediyorum, Onun için para teklif et- menize : pek kizamıyorum. dura kir bir kızı evlendirmek için öna bir miktar para vermekte ne gibi cüret ve cesaret vardır? Bu, olan olsa eBmertliktir... Fakat düşünüleün ki ben zengin bir insanım. Cemil başını salladı: — Hayır bayır efendim... Kimseyi al- datamazsımız... Hakiki hüviyetinizin iz Safiye diyor ki... Dün geğe 23 büçuğu doğru Tepe başı bahçesi önünden tramvayla g€ gerken halk mezakla ayağa kalktı, Bahçenin demir parmaklıklarına ç0* luk çocuk üstüste termanmıştı. Aca ba içerde bir zabıta vakası mı ver? Hayır! Meğer bayan Safiye şarki söylüyormuş. Kapanmış kapılardan ancak gazeteci olduğumu bildirerek girebildim. Boş masa yoktu. Artisti halk arasında zevkle dinledim. Son şarkım olan «Karadeniz» küftesin- ŞU den sonra sahne arkasında bayan | Safiye ie görüştüm. Kendisine muh- telif sualler sorarak aşağıki cevaplari aldım: — Evet, bunca senedir kalabalık karşımna çıktığım halde imtihan oda” sına giren bir talebe gibi her gece ayni heyecanla kalbimin çarptığını duyarım: Sahnede Aâsabım öyle ge- rifir ki, yatmadan evvel hayli müd” det otomobille gezinti yapmak za- rüretini hissederim. — Garp musikisi ile ülfetiniz var madır? — Metod dahilinde alafranga şan dersi aldım. Fakat esl, muallim mektebinde okuduğum sirada han- çeremin doğru tecssüs etmesine itinağ, gösteren ilk hocalarıma şükran bor” cum vardır. — En beğendiğiniz bestekâr? — Sadeddin Kaynak. — Alaturkada yeni istidadlar zu- hur ediyor mu? — Mevcutları işitmemiş olmanıza imkân var mıdır? — Alatürkanın fennileşmesine ve mektebi olması lüzumuna kani mi- siniz? — Geçen gün gazetenizde bu Jü- zumu pek güzel anlatmıştınız. — Ayıp olmazsa, ne kazandığı" mızı sorabilir miyim? Artist, hususi otomobiline binip gezmesine çıkarken, gülümseyerek: — Tevatürler kadar değil... « ce- vabını verdi. « Fakat şikâyetim yok- tur. — Yürük Çelebi Dört Amerikan harp gemisi ani olarak Panama şark sahiline hareket etti Panama 24 (A. A.) — Eski modi dört Amerikan destroyerinin âni olari Panama mıntakasının şark sahillerin! İ doğru hareket etmeleri, mahalli müf#ti hidler tarafından Birleşik Ameriknnif İngiltereye elli &ski destroyer satmak #usunda müstacel tedbirler aldığına bif delil olarak telâkki edilmektedir. İagiliste önledi 30.35b tayyare yapabilecek (© Londra 24 (AA) — Rewter sansı DAR vacılık muharririnin yazdığına göre gütere senede 30 - 35 bin tayyare yap lecektir. Amerikadan o İngiltereye gelmep ! başlıyan tayyareler bu rakama dahil dEĞ Bildir. Amerika - oki müdafak komitesi yarın toplanıyor. Vaşingten 24 (A.A) — B, Rooşevelt vi | Mackenrle'nin beyanatına narararı, BU nı müdafanzı için EE imi müdafaa kons Ottana'da toplanacaktır. etmekte olan on bir ; Konseyi < nin iemi ilân edilmişti J | | | N —— şüpheniz. kalmamıştır. Fakat buna oi men kızınız Bedriye Yelketiliyi evlendi mek gayretinden hâlâ feragat etmiy" sunuz. Cidden harikulâdesiniz... Bu d€ röce soğukkanlılık herkese nasib olma Misafir, isthfafla: — Peki, bırakalım... Birakalır ve. işi... Mahkeme halleder... - dedi. - a şunu söyleyin: Bedriyeyi alıyor musun iyor musunuz? — Asla, — Sizi zengin bir insan haline meğe ümadeyim. — Velipaşazade para ile satın * mazl — Fakat hasımlarım sizi satın ya... Zira sanınm ki düşmanım el | xa sebep fahri şekilde fenalık eği için değildir. Cemil, hiddetten sapsarı kesildi. p — Hayır beyefendi, hayır... Har | Jerimi sevk ve idare eden menfaat #u değildir. Hissiyet sebebile böyle vi yolu tutturdum. Bir kız seviyorum. ; İn evlenmek bana şeref verecektir. vasıf paşaların vârisi ile evleneceği” Raif: j — Marrme ile mi? . diye hi