30 Ocak 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

30 Ocak 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

B | icabir, O gösterdi: — canım İstemez, salıveririm.. — müfüz tesls Tarihten Yapraklar: Yahudi Bir Reisin Koydu Alılâka Aykırı bir Kanun.. Her Evlenecek Gençkız, Onun Kolları Arasından Geçmiye Mecburdu. Çok yıllar ev- vel, cahiliyet dev ri, yani İslâm di hinin İatlşarın dan — önce Idi Medine elvarın daki Yahudi ka- lelerladen birim- de Fatyan, kıv. rak bir Yahudi dilberi ile ada sında bulunuyor, sukallarını yağlı Hint kokusu (le oğduruyor, fildi çi bir tarakla da taratıyordu. Sır tında İpek bir en tari, beliada altın bir kemer vardı ve bu ke. merin — ucun da gömüş sapbı bir Arap bançerl sar- kıyordu. Gözlerini yarı kapamış, içer- den gelen bir rebabı ve onunla berabert söylenilen blir şarkıyı diniliyordu. Bu urâlık kadıns: — . Ya Ahub -dedi- ne oldu, Malik'in kız kardeşi Biyor mu? Genç Yahudi. kadını, — gizli bir kıskançlıkla ÇtitLer gibi ol- du.. Fakat belli etmedi: — Evlenecek ya Fatyunl, — Güzel mi, çok güzel mi? Kadın omazlarını ellker gibi olda ve sustu.. Fatyun doğruldu. Bu Yesrip (Medine) - elvarında oturan — Yahadi — kabilelerinin reisi İdi. İrl yarı, siyah gözlü, kuvvetli adaleli, saçları artadan İkl tarafa ayrılmış ve yeni — yağlanmıştı. Uzan saçları, o zaman — âdeti icebı, Omuzlarına kadar — sarkı- yordu., Bir hamlede genç kadını belinden yakalıyarak — dudakla- rından şiddetle öptü; — Niye sastun, kıskanıyor musun yoksa? Kadın âdeta kurtulmak ister: miş gibi bir hareket yaptı. Fa: kat bu çelik kollar — arasında doyulmaz bir haz — hlesettiğini gizleyemedi. — Söylesene canım, evle- söyle- sene!. Sen benlimi ebedi maşa- kamsın.. O, şayed güzelse, çok değli, bir gece benim olacak.. Hem ne yapalım, bu bir âdet Kudını, penceteye doğru çekti. , Karşı kaleleri ve berbad, harab bir köye benziyen - Medine'yi — Buralarda ne kadar çok kadınlar var? Ben bhangisini sana tercih ettim,. Hepsi, bepal benim sinemden geçmedi? Niçin - böyle üzülüyorsun? Olur kıi, Fatyun, soysuz, ahlâksız bir herifti. Aysi zamanda kanlı, haris bir adamdı. Elinde büyük bir söryeti vardı. Bu - sayede etmişti. Kendisi rels olanca bir kalde vazetti: Her evlenecek bakire, evvelâ — zelsin halvetine girer! — Bu kalde, âdeta dini bir ma- hiyete. sokulmuşta. — Yüzlerce İgenç kızların, Yahudi refsin koy- c Yazan: ORHAN RAHMİ GÖKÇE yabudi bakiresi, bu — suretle Fatyunun kollarından — geçerek gelin olmuşlardı. Buradaki mu- sevi kabileleri bundan şiddetle azab duyuyor, fakat — cesaret edibte ona birşey — yapamıyor- lardı. Fatyonun kale kapısın: dan her akşam bir bakire gi rer ve ertesi gün zedelenmiş, bitmiş bir vaziyette — âllesinin ocağına dönerdi! Akel takdirde izdivaca müsa- ade olunmazdı. Dahası da var: |!tbarla Arap'lar, Yahudifretsin bu emri üzerine, debşetli bir hlddet Fatyan zengindi.. Falzle para verirdi. Releln giyim, kuşamı- Du da diyecek yokta,. O tarih- lerde saçları güzel kokulu yağ:- larla yağlamak, altın bilezikler takmak, en İyi ipeklilerle Bi- ylomek te reksler arasında bir moda halinde hüküm sürü- yordu. Medine'de oturanlar, büyük Yemen selinden sonra buraya (S'kmıştı. Demek ki, Fatyunuu azı göçmüş Arap'lardı. Tarihe ba: kılırsa, bunlar, Kahtani'lerden. dir.. Eva ve Hazrec namında iki kardeşi, Yemen felâketinden sonra allelerile birlikte buraya gelmişlerdi.. Yahudi'lerle Arap: lar arasında mücadele yoktu.. Bu mücadele, İslâmiyetin İnti- şarından sonra başlamıştır. Arap- lar arasında — mühtelif din ve akideler hüküm sürüyordu. Bir kızmı dinsizdi. Bir kısmı, geniş Arab — çöllerinde başlarındaki şeyhlerin uşakları idiler.. Dev- rin şalrleri bu kabileler üzerinde çok rol öyner, kasidelerle onları yağmaya, hıraızlığa, haydutluğa sevkederlerdi. fatyan zemanına kadar bu Aki kabile de Medine'de yerleş- mişlerdi. Yahudi'ler - ticaretle uğraşıyorlardı. Arab'lar da Me- dine ovasında çiftcilikle meşgol- döler ve Yahudi'lerin zebgin- leri, onlara — faizle çift çubuk, para, eşya vesalire) verirlerdi.. Bu şerait altında Yemen mu- bacirleri de artık onların nüluz ve hâkimiyetleri altına girmişler gibiydi. Arab'ların relsi Aclânın oğla Malik namında bir gençti. Fatyun İşte tam bu tarihte Ya- budi'lerin reisi bulunuyordu ve Li Vaf nuna girerek, yani köprüden geçerek evlenmeleri âdeti niha: yet bu Arab'lara du teşmil edil- mişti.. Her yıl Mısır'da, — Tanrı suları bol versin de Nil nehri taşsın, mahsul çok olsun! Diye genç bir. kozı teller, pullar, nehire atarak kurban ederlerdi. Fakat Fatyun nihayet bir Insandı, tanrı değildi. Bu fırtınasnı İçinde çalkandılar. Fa- zayıftılar. Yahadi kaleleri zor: laydu.. Silâh, iaşe ve her cihet- ten Yahüdi'ler falkti. O günlerde de Arapların re- isl Malik'in hemşiresi evlene- cekti. Bu kız Eva kabilesinin en güzel biriydi! Yahudiler arasında bile şöhreti göklere dişlerine geçirilecek taze bir keklik daha — hazırlamıyordu. Malik de bir rele olduğu İçin kendi hemşiresinin bu kaideden İstisnasını İstiyordu. Fakat Fatyun, etinin lezzetini uzuktan — dinlediği bu — güzel mahlöku kaçırmak İstemedi. Malik genç, kahraman bir Araptı. Bunu duyduğu vakit çileden çıkarak bağırdı ve uzak- ta görünen Fatyun'un kalesine doğru yumraklarını sıkarak: — Fatyun, — Fatyon! -diye baykırdı. Malik ibni Aclân, her kuşun etinin yenilemiyece- ğini sana gösterecektir. Genç reis biraz sonra iki kölesini çağırmış, onlara gizli bir emir vermişti. Köleler öğle sıcağında kalelere doğru yürü- düöler.. Sıcaktı. Ortalık tenba- laşmıştı. Yahudi relsin kalesinin olduğu yere kadar geldiler. Et- rafta kimse yoktu. Davarları gözden geçiriyorlardı.. Blr ta. rafta durdular. Burada duvarlar alçaktı.. Ayni zamanda toprak yumuşaktı. — Biraz — ileride de ağaçlık başlıyordu. Köleler da ba bir müddet dolaştılar ve yüvaş yavaş konuştular.. İkindi — üzeriydi. — Kölelerle genç rels başbaşa — kalmışlardı. - Soyadlarını Kütüğe Yaz- gU dıran Yur Bayan ve Baylardan son yir. ml dört saat içinde nüfus kü- tüğüne — soyadlarını yazdırmış olanları uşağ ya yazıyoruz: Karantina'da Dere sokağında 17 numarada Sald Caşmuş, Adliye mübaşiri İsmail Cerlet, Değirmendağı caddesinde 37 numarada Rifat Coogiz, Mes'u- diye caddesinde 65 numarada Mustafa — Cağındı, — Şehitfadıl mektebi muallimlerinden Havva Cüneyt, Orhaniye mahallesinde Mutahhas sokağında 40 numa, rada Hüseyin ve karısı Fatma Çıtık, Galih Ahmed Çapkan, Kâtibçelebi sokağında 32 nu marada Mustafa çingü, Süreyya çırpanlı, Devlet demleyollarında Nori çil, Saltaniye mahallesin: de 31 numarada Ali çeliktuğ, Çayırbbahçe'de Arif oğlu Mus- tafa çivi, Adliye mübaşirlerin: den İbrahim çabaz, Adliye mü beşiri Nusret çegrak, Tekke b0 kağında 6 numurada Salam çalang, Damlacık'ta Abbasağa sokağında 36 numarada Ahmed çizmecloğlu, Karşıyaka'da Nuh- bey sokağında 16 numarada Şükrü oğlu Abdölkadir çital, İzmir — müftüsü — Rahmetvllah çelebloğlu, Güzelyalı'da Halim ağa torlusında 58 aumarada Mehmed çalpan, belediye te- mizlik memüru Reşad çokuysal, Akif çalpan, Alsancak'ta Cevad çer, Bayraklı'da Nasif Hâdi Dirikten, Turnu sokağında 33 numarada İffet Diler, Yüzbaşı Hikmet Dincdoğan, Ruşen Dev rent, Karataş tramvay caddesin de 383 numarada Nesim Do genöz, Aydın demiryollarında muhasebeci Hüsameddin Dun- suk, Kızılçullu'da 33 numara da Nahide, Saide Dikmen yıl- dızı, İkincibeyler sokağında 8 numarada Âsaf Durukal, Adliye mübaşiri Mehmed Fevzi Daldal, Komiser Mahmudağa sokağında Ali Düzyol, gümrük muhafaza memurlarından 2111 Mehmed Durgun, Hallilrifatpaşa caddesin. de 92 numarada Hasan — Dü- men, Karşıyaka'da Fahreddin- paşa caddesinde 52 numarada Ragıb Dorsan, Kireçlikaya'da 9 numarada — Arif Dinebilge, Hasanhoca mahallesinde 2 nu- marada Cemal Demircibaşıoğlu, Kadiriye mahallesi imamı Ce mal Doğuşgar, Mutaf lar cadde- sinde 73 numarada M. — Nurl Divrik, İnkılâb sokağında 10 numarada İbrahim Hayreddin Ersarıoğlu, İsmetpaşa mahalle- sinde 23 numarada Satd Fener, Hacımahmud mahallesinde 1450 numarada — Reşad Fekelloğlu, Defterdarlık muhaseba kâtib- lerinden Cevdet Flarat, Karan- tina'da — İskele — Evet, dağ elhetinde duvar çok müsalt.. Altı adam boyu kadar birşey.. Altındaki toprak- ta yamuşak.. İnsan doğra dü- rüst atlayamasa bile tehlikesiz kurtalur.. Sen bize ıslık çalar. sın ya rele! Biz dışardan İçeri- ye bir ip fırlatırız. İpe yapışır çıkarsınız. Sonra o düvardan atlarsınız.. Malik biraz düşündü: — Tamam!. Dedi ve dudaklarında kaor. kunç, mâotdar bir gülüş — top- landı. Bu hâdise, Fatyun'un kendi kalesinde cariyesi İle ko Duştuğunun — ertesi günü ol. muştu. - var — enddesiade 32 zt e B e geee — Gezdiniz mi? ddaşlarımız. numarada M. Nazmi Göktan, Burnava'da Fidan — sokağında Halim Gezmez, 9 Eylül soka- ğında 38 numaradu. Kudret Gökdemir, Settar ve Kerim Günçiner, Eski komiser Mitat Güzel, Eşrefpaşa'da 24 numa rada Ayşe Gürdil. Karataş Ortamekteb munllim lerinden Kemal — Kuşcuoğlu, Burnava'da imam Ali Kemal kancar, Esnafşeyli mahallesinde 23 numurada Sallın Kolat, Sa- raçalı #okuğunda 30 nümarada Ramazan Kuraçoban, Peştemal cılar'da 52 mumarada Esad Kodelfetoğlu, Mirali mahallesin- de Halid Kafavayla, Çiçek so kağında 64 numarada Fikri Kokkılınç, Hasan oğlu İ mali, Keloğlu, Avukat Ali Tevfik Kayman, Devlet demiryolların- da şeftren Koçko, Eskikuya sokağında 8 numarada Nazif Kuran, Alaancak'ta Doktar Bay Mustafa caddesinde 11 numa. rada Cemil Kanar, Elektirik şirketi posta imemurau — Faruk Kırımkan, Kılciımescid mahal- lesinde 111 numarada Muhar: rem Kırdı, Üçüncü sultaniye mnballeslnde 437 — numarada Tbrahim Kavçu, belediye - te- mizlik — başmuakkibi — Kümll Kaygun, İkiçeşmelik'te Rifat Kırlangıç, İthelât gümrüğünde M. Rifat Kentman, Selâtinoğlu maballesinde 19 numarada Ah- med Kalenderoğlu, Karataş 9 Eylâl sokağında 75 numarada Cemal Kapçal, Sancaklıkuya moallimi Abdurrahman Kara: batay, Hasan Hüsnü Köşk, Bacılmamlar — sokağında & nu- marada Murad ve Hasan Ke- slci, Kebabear Hasan Kesler, Posta —tevzi — memurlarından Şevket Kanık, Devlet demir. yollarında odacı Adil Kurtan, Hallirifatpaşa caddesinde 149 numarada — Kerim Kavaklar, Sulusokak 6 numuzada Ali oğlu Süreyya Kelecek, Derebaşı s0- kağında 16 numarada Mehmed Kavukcu, Devlet demiryolla- rında geçid bekelsi İbrahim Kocabıyık, Kızhasan sokağında 1 mnumarada Zehra Kökel, Bur: nava'da Hamam sokağında 23 numarada Mottafa ve Ziya Ka. ratopuz, Göztepe'de Nevzadbey sokağında 5 numarada Saliha Kımlbayrak, Mollaahmed soka- ginda 24 numarada İsmail Kı- rımlıoğlu, Karantina'da Manastır. sokağında 2 numarada Fatma Köskün, — İnhisarlarda bekci Tahsin Kazbuk, Fatih mahal. lesinde 82 numarada otoranlar Kouzukulak, İnhisarlarda Mur. taza Koşkor, Sabık Burdur mektubousu Atf Keskinoğlu, İnhisarlarda kolca Halil Ku: tucu, Kardiçalı sokağında 2 numarada Hüseyin Kadıoğlu soyadlarını almışlardır. Aydın demlryolları vesnedar muavini Bay İbrahim Fevzi Üya soyadını almıştır. ”- Ticarethane Nakli Birinci kordonda 96 nu- marada İerayı tlearet etmekte bulunduğumuz halı — mağaza- mızi Yenl manifataracılar cad detinde 5 numaralı - binaya naklettiğimizi muhterem müş terilerimize bildiririz. Yılancı Zadeler Kumpanyası ! Görüşler Sezişler. Yedigün Hafte, öz Türkçe olmadığı için, oaun yerine (Yedigün) diyoruz. Yedigön bir lsim de- Bil ki.. Yedi tave gün diyenler. den' birisine 'yerinde şöyle bir cevab verdim: — Fransızlar (Soksen) sözü. nü bir kelime İle söyleyemi: yorlar da (Dört yirmi) diyorlar, buna ne dersiniz? Dedim. Yüzüme baka kaldı. Bu kuvvetli cevabı. bulamamış olsaydım, karşımdaki: — Asrada (Yüzsene) demek olur mu? Diyecekti, yedigün olsun, (Yüzsene) olsun bir kelime ile söylenmediği için yedigün, ne- kizgüöo, dokuzgün gibi gün sa- y içinden bir 18€ gibl geli- yor, Halbuki biz bu sayıdan (7) günü bağlıyarak bir tutam yapıyoruz ki, hafta olayor. Bir yedigün, ikl yedigün, üç yedi- Rün diyoruz. Dört yedigün de bir ay oluyor. Yüz senede böyle bir asır olayor. Meselâ ondokuzuncu yüz tene de şöyle oldu böyle oldu diyoruz. Tıpkı (Kstriven) gibi. Yedigün tutamı ile yüz sene tatamı arasında duyulan bir kalınlık farkı vardır. Yedigün küçük bir demet gibidir de (Yüzsene) kalın yağlı bir yük gibidir. Duyuş farkı bal Alı- şanca mes'ele kalmaz. Germencik'te Deve Güreşleri.. Aydın, (Germencik-Husasi) — Mevsimin en iyl deve güreşi dün Germencik'te yapılmıştır. Bundan önceki mektubumda da yazdığım gibi, hakemlerin dalma bitaraf davranmaları Ger- menciklilerin umumiyetle deve. ellere ve develere karşı çok alâka göstererek her en iyi deve güreşinin Germencik'te olması: Ba en büyük bir âmil olar, Dün güreşlere 48 tölü gir- miştir, Bu tülülerin yarısı İzmir vilâyetl kazalarından gelmiştir. Ayağı Osmanbüklü Kediali tü- lâsü, ortayı İzmir'le Dervişağa tülüsü, başı Küşklü Mehmed Ağa- nın Kurdoğlu tülüsü kazanmış- lardır. Yenlpazar'lı Âİlim'in, Tire'li meşhur Camkıran, Tire'li gene Ünlünrap tülüsü, Söke'li kasap- ların — Halil tölüsü, Bayındır'lı Hasköylü Hüseyin'in — tülüsü, Kuşada'lı yörük kızının ünlü tülüsü yenlilmişlerdir. Başı alan Kurdoğlu - tülüsü, beş tülüyü yenmiş, bu arada geçen sene Kurdoğlu tülüsünü yenen Âlim'in tülüsünü bu kez Yenibürbaniyeli talüye de pes ettirmiştir. , Kemalpaşa'dan Bir Tabkikat Izmir'e Nakledildi. Kemalpaşa kazası lera me- mura bay Sami; — vazifesini ihmal etmek ve zimmetine para geçirmek suçundan Kemalpaşa sorgu hükimliğine verilmiş ve bakkında — tahkikata — başlan: mıştı. Sorgü — sırasında - şorgü hâkimi He suçla arasında Ihti. Tâf çıkmış ve tahkikatın devamı için evrak şehrimiz üçüncü sorgu — hâkimliğine — gönderit. miştir.