21 Şubat 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

21 Şubat 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Kendini — Beğenmiş Delikanlı... —a a— — — bti Sedr ağaçlarını geçip te bir dönemeçle gene çiçeklerin en çok toplu bulundakları bir nok. taya ulaşınca çiçeklerin perlal: — Bakın #ize Zerri'nin bi küyesini anlatayım dedi. (Frenk- ler Nerkiz'e Narsle derler. Nar * bundan (Nerkis) çok, ama çok eeki zamanlarda yaşamış, gene çok, pek çok güzel bir delikanlının adı Idi, İşte bu çok gözel deliksnlı, bir gün bir göl kenarından geçerken suya varan — gölgesini görerek birden irkildi. Bir ayna gibi durgün suya çarpan göl gesini pek göüzel buldu. Kendi kendine: — Ne! Dedi, bu gözler, bu burun hele bu ağız benim mi? Bunların hepsini, ışıl ipıl par- hyan yözünü okadar beğendi, okadar — beğendi ki, gözlerini sadan ayıramadı. Baktı, baktı, baktı... Saatler geçti. Kim bilir, belki öğle eğilmiş, durmaktan yorulmuş, sırtı ağrımıştı; fakat © kendini seyretmekten — bunu düymıya vakit bile bulamıyor. da. Bu kadar zamandan — beri her halde çok acıkması lâzımdı. İşte su kenarlarında - üzerinde güzel kokulu olgun meyvalarile elma, armut, kayısı, şoftali ağaç- ları vardı, fakat Narsis'te güzel yüzünden başka birşey görecek göz bile kalmamış, okadar göl gesine dalmıştı. Artık gün bile kararmıya başlamıştı. Narsta başımı — kaldı- mıb ta oradan ayrılımıya yelte- nemiyor, İyice tutulduğu, gö- nüllendiği gözelliğine bakmak- tan kendini alamıyordu. Etra fima aldırmadan (Ah ne güze- lim, ah we güzelim) diye inle- yip dürürken birden gözü ka- rardı, başaşağı düşüp suya yu- varlandı. İşte o kendini beğenmiş gen: cin düştüğü yerden de bu gör- düğümüz bizim Zerrin yahüd Nerkis, frenklerin de düşenin adını- verdikleri (Narsis) çiçeği yeşerdi. Muallim S. A. Ülün Borsa ' —a n — * Borsada dünkü üzüm, incir, Zeytinyağı —ve zahire — satışları 'aşağıdaki şekildedir: üzüm Satışları Ç. Alıcı K S K.5. 66 Ş. Riza halef. 14 50 - 15 50 42 Kooperatif 13 —— 16 50 25 8. Süleyma. 10 75 10 75 23 Ş. Remzi 18 25 18 75 — 18 E Feher l4 14 168 İncir Satışları Ç. Alıcı E S 184 Ş. Remzi T 8 25 190 M. j. Taranto 4 25 —4 25 BT Zeytinyağı Satışları Kilo gr. 10500 Muh. alıcı 24 24 Zahire Satışları Ç Olasi K SİK B — AD tonbuğday —4 25 4 S0 296 buğday 425 4 50 156 Arpa 3626 3875) 16 Fasulye 718 7765 40 Sasam ı l1 25 y 8 Börülce 5 5 — 500 çekirdek 260 2 60| 200 ton İnce kepek 2375 2875 432 palamat — 220 450 opamuk p. 49 49 60 Meslek Araştırmaları Iskoçz_a’da Mek- tebcilik Nasıldır?! Müdafaa Yollarında... Yazan: Eyib H. Akman —SÖdemiş bin 276. Okuryazarlar: * 96 Okuma borçlalağu: 5 14 yaş. Mektep Kurumları. Anamektepleri (A). Anamekteplerine, henöz 5 yaşına gelmemiş olan küçük yavrular alıtır. Bu kurumları yaşatan yerli halk, yabut özlen teşekküllerdir. İlkmektepler (B.) İlkmektep okuvu akçasız, res- mi, zoraltında (Mecburi) dir; çocuklara gerekli genel (Umumi) bilgiler kazandıran bu okuv yerlerinin aşağıdak! bölüntüleri vardır: A — 57 Yaşındaki küçük. lere ayrılmış smflar, B — 79 Yaşındakllere ay- rılmış başlangıç sınıfları (Ju- nlor); C — 912 Yaşlarında olan: lara ayrılmış yukarı - sımıflar (Sentor); D — 12-14 Yaşında olanlara ayrılmış — bütünleşme amıfları (Advanced). Son sınıflar, orta okuva geçemliyecek olunlara ay- rılmıştır. Orta okuv Çocuklar, oranlama deyim, 12 yaşlarında, yetecek kudar anıklanmışlarsa — orta — oküva geçerler (C). Orta okuva, er- temlerile sivrilmiş çalışkan ço- cuklar sınağla alınızlar. Orta okav, çok yerde 5 : 6 yıl, bazı yerlerde de 3 yıl sürer, Orta okuvua bitirenler ünliversitelere yüksek muallim ve yüksek meslek — mekteblerine — girince doğrulauğunu kazanırlar. 12 ya- pna gelen çocukları alan okuv çağı 3 yıl süren, yüksek ker- teli ilkmekteb değerinde - olan İndermediat Şehoolsler de var- dır. Bü karumlar, İngilizlerin Centrel Sehoolslerine denktir. Yüksek okuv Ünlversite — fakülteleri şun. lardır! Fen, edebiyat, theologle, hukuk, tababet, müsiki, san'at (H). Muallimleri yetiştirme işi İlkmekteb — maallimlerinin çokçalağı üniversite okuvunu bitlemiş kişilerdir. Muallimler, üniveriiteden — sansiye — yük- sek — kerteli muallim — mek. teblerinde bir, değillerse Iki yıl okumadan yamuş (Vazife) alamatlar (1) Son günlerde çı- kan bir yasaya göre muallim- Mğe alımacakların, — ünlverilta ve yüksek muallim mekteble- orçlaluğuğvardır. Bon: lardan Leaving Certificate de- vilen orta okuv sertifikesi e. tenilmektedir. Yeni — muallim için staj çağı bir yıldır. Mf Baukanlığının yeni yasası bütün muallimleri üniversite okuvuna borçlu tatmaktadır. Üniversite okuva 3.5 yıl sürer. Mütahassıs profeseur olabil. mek için yüksek kerteli mes- lek okuvlarından en azdan II faci dereceden mezun olması şarttır. Techaik sertifike ede- bilmek için orta yüksek kerteli meslek — öğrencelerini muvaflakıyetle bitirmiş olmak gerektir, Ba sertifike ile asaleten: yumuş alabilmek için 2 yıl tatbikat stajı görmek gerektir. Meslek Mektebleri Meslek mektebleri (F) öğren: celerini gece gösterir. Bu ku- rümların ayrıldıkla 1 bölümle: ri yazalım: 1 — İlkmektebi bitireme- den birakılmış — olanları — belli başlı bir mesleke anıklar. 2 — Okuma çağını geçirmiş oldukları için yüksek kerteli okuvları takib edemiyecek olan. lara ayrılmış öğrenceler, 38 — 14 yaşını aşmış T inci bölüm —anıklama — okuvlarını görmüş olunlara aynılmış öğ- renceler, 4 — Yetişkinler için ayml: mış genel öğrenceler (Kurslar). Ba kursları bilgilerini tazele- mek ve artırmak — İstiyenler takibeder. Teknik mektebleri (E) ortamektebi bitirenleri alır. Burada okuv çağı 3 yıl sürer: bundan sonra öğrencekler yük., sek kerteli meslek mekteblerine (G) girerler. İskoçya'da bula- nan yüksek — kerteli meslek mekteblerine yazıvereyim. Do- mestiç Scince College, (Ev İş. lerl bilgisi). Ağrfcultural — college (Ekim kolleji), Techalcal College, Set- ence and arte (Yüksek bilgi ve erden san'at mektebi| D. B. B L (6) ve Sınaklar llk ve orta mekteblerinde yalmız bitirim smağı vardır. Yüksek — kerteli me>lek mek: tebleri öğrencelerin bitiminde sınaktan — geçen öğrenceliklere diploma verirler. İskoçya, görülüyor ki, okuy işlerini başyanlıkla (Ciddiyotle) Filistin'de Olub Bilenler Arab'lar Topraklarını | Akkâ, (GBususi) — - Yahadi- | ler Hayfa'ya yakin Harlse kö yöünde Berot'lu! Sersu katlesin eldılar. Bu | den arazi Aydı_n’da | .—— Vilâyet Genel Meeclisi lik Top- lantısını Yaptı 'ilâyet Malt an.ri_yı:li Iyi Bir Halde Görüldü Aydın, (Hasasi) Vilâyeti miz genel meolisi dür valimiz Bay Fevzi Toker'in - başkanlı, gında toplandı. Meclise yeni seçilen Bayan üyeler hiç yadır gamadan eskiden mecliste üye imişler gibi yerlerini aldılar Mecllsi, vali kısa söylevile açtı. Bündan sonra — retslik — divamı seçimi yapıldı. İkinci releliğe Bay Etem Kadri, kütibliklere de Bay Sami (Nazilli) Bay Dr. Sabri (Aydın) seçildiler. Üyele- ria matbataları da onaylandık tan sonra vilâyetin. İzabnamesi okundu. İzahnamede 933 mali yılı ve D34- sekiz aylık mali vaziyet rakamlara dayanılarak bildiriliyordu. Bondan vilâyetin mali vaziyetinin ve — tahsllât nisbetinin gün geçtikçe İyileş tiğl ve ilerllediği anlaşılıyorda, Raporda bayındırlık, kültür, zirsat, baytar, sağlık kısımları her iki sene için anlatılmakta ve her hususta bilhassa bayın- dırlık ve kültür. kısımlarında çok ilerlemeler olduğu tebaröz ettirilmekte İdi. Rupordan sonra dalmi encü- menin mütaleanamesi okundu. Encümen bütçe ve mali vazl- yeti anlatırken yapılan müna- kaleleri ve csbabı mucibeleri sayıyor ve vilâyetin büyük bir eksiğini tamamlıyan Paşayaylası metire yoölünün bitirilmesinde valimizin geçen büyük emeğini şükranla kaydediyordu. Rapor ve mütelea, vilâyetin dar bütçesine rağınen birçok İş- lerin başarılmasında vilâyet ma- kamının gösterdiği toyakkuz ve çalışmadan ötürü teşekkür edil. mesl ve aynen ocaylanmasının gerekli olacağını azadan Bay AH Rıza teklif etti. Bu teklif de söz birliğile onaylandı. Meclisin toplantı halinde bu- lundoğu zamanlarda, delmi en- cümen işini görmek için hu- susf encümen seçiminde cski dalmi encümen üyeleri ittifakla kazandılar. Daha sonra Ihtisas encümenleri seçimi yapıldı. Ba- yan ÂAygçe Yazgan nafıa ve Ba- yan Behice Özkan da mülkiye encümenine seçildiler. Meclls çarşamba günü top- lanmak üzere toplantısına son verdi. Aydın Şehir Meelisi Aydın, (Hususi) — Aydın şebir. meelisi müddeti içinde toplantılarını — bitiremediğinden vilâyetten müsande alarak dün son toplantısını yaptı. Aydın şebri — elektiriğinin belediyece yaptırılmak üzere gümrük his: scel ve mezbaha rüsumü karşı- bk gösterilerek belediyeler ban: katından 30000 Hira-ödünç alın- | Zübeydad | vuk Yahuüdiler Bisoma araziye bitişik Bisama köyünde arablarının — urazlel Yahüdiler gayri resmi araziyi a İlâve 100 dö vardı, bir harita yapsrak bu de kendi arazileri »ı etmişlerdir. Bu arazi vümdür. Bu'yapma haritaya dayana- ahalisi aleyhinde dava açtılar ve Bl- suma'daki arazinin de kendile- rine ald olduğunu iddla ettiler. Bu düvayi Unkun — mahköme relel tesadüt it Yabudi Idi, adı boca Hur il'dir. Bayfa sulh bâkimidir. Bu hâkim Ya budi'leri kayırdı, harltaya göre Bisumn arazisinin de — Harisr arazisile beraber — Yahudilerin malı olduğuna hük metti. Bisuma köyüne mentub Zü- beydad * Arablarile — Yahudiler arasında uzuün süren muühakeme eenamada — Arablar. Kudüs'de yüksek adalet mahkemesinde dava açtılar ve Yahadi bökimin mobhakemesi 6 — şubata - teyin edildi. Lâkin Yahudiler bunun mneticesini — beklemiyerek — lera delresinden bükmün ferasını ve arazinin teslimini İstediler. İcra memuru 70 asker ve birçok — Yahudilerle — birlikte Hayfa'dan Zübeydad urazisine geldi, orada da Arublar toplan- mıştı. İcra memuruna - İtirez ederek burasımı kırk seneden- beri ekib biçiyoruz, dedeleri- mizden kalımadır, dediler. Poltele Arablar birbirine tu- tuşto, büyük bir kavga nmetl- cetinde bir kişi öldü. Arablar taş ve sopa kullanmış, polis steş açmıştı. Ölen Arsb'tır; birçok yaralı da vardır. Bun- lar arasında kadın, çoluk, ço- cuk da vardır. Bu baber yayılınca memle- ket —Arabları arasında polisin bu muamelesine — karçı inflal ve protestolar — başladı. — İcra memuru kararı icra edemedi, Halk Zübeydad arablarına el. bise, Hn ve zahire gönderib yardım ediyor. (Türk Sözü) Kral Faysal Sağ Mı!? Seyhanda çıkan (Türk Sözü) gazetesi yazıyor: Bir Amerika'lı Bağ ad'a glt- miş ve orada kral Foysal'ın elân sağ olduğunu ve bir - İngiliz adasında mahbos bulunduğunu, Bağdad'a dönüb tekrar — tahta çıkmak içla oradan kurtulmayı beklediğini söylemiştir. Buü adam bu sözlerinin ha. kikat olduğuna isbat edecek delillere malik — olduğunu da eklemiştir. Bağdad polisi ken- disini tevkif ederek tahkikata başlamıştır. Gazetelere bakılıraa bu 'adam dikkati celbetmek için böyle söylemiştir. Ingiliz Bütçesinde Açık Var.. Londra 20 (ALA) — 16 şa; bata kadar vergi varidatı. 593 milyon 873,820 ve masraf 622 | ŞUBAT 21 flllİ | b | Yazan; Eczaci K. K. AktIİ Görünmiyen Adam.. Sinemalarda gördüğümüz £ rönmiyen adam, bakikat nesine — çıkıyor, Büadapeşte' genç bir İlim adamı — insati görünmiyen bi. takım arasında kaybediyor, gürünm bir. hale koyuyormuş. —Hi tecrübesini yapmak için mef merden bir insan — vücudut! şanlarını çevirmiş, mermer vad yavaş yavaş kaybolmuş Hati Fens değli, bu İş umumllt şir de insan, cebine koyduğ! bir elektirik pili ile görüm bale - gelirse, — dünyayı allak bullak eden hâdisat ta başlıyt cak demektir. Hayatta af'al V€ barekâtile gizlenen, kendi göstermeden İş yapan - peki ibsan verdir. ammu, bunları onların bareketlerini — taaii | ve öğrenmek bu gibileri dana çıkarmıya kâfl gelir. Elektirik, zıya ve mıkı kuvvetlerile — yapılmıyan kalmadı. Fakat fusanı kaybetmek bir mes'ele.. lanmak — için kombir yapmak, martavallar uydu lözüm kalmıyor. Bu ile ilk kaybolacak olanlar, b lular olacaktır. Eli çantelı caklı görünür görünmez bo laların bulutlanmıya b ıft yava; yavaş dumanlanarak safetler içinde, mübhomiyetl? içinde — titriye titriye — ort kaybolacaklarımı — tahımin yorum. Şurası da var ki bolan adamı el ile mümkün oluyormuş... Bakı ben şimdilik -televizyonu liyorum. Kuybolmayı da ya bırakıyorum, — Malümya, İşler sıraya girdi, nöbet televizyonda... Kontenjan Listesi. $ Ankara, 20 (Hususi) — Kof teojan İlstesi neçredilmiştir. » izmir Tramvay ve Ele tirik Şirketinden: Şebekede yapılacak dolayıslle cereyanın: 1 — Bu ayın 22 1nci C günü Tramvay caddesinde pishaneden Konağa kadar, meraltı caddesinde Baştur Kestelli köşesine kadar ve 1 Z inci, 3 üncü Beyler larında ve mücavir sol Z 2 — Ba ayın 23 üncü Üf martesl ve 24 üncü Pazar gÖP leri Tramvay caddesinde haneden Konak'a kudar ve meraltı caddesinde saat 7,30 17 ye kadar kesileceği n rem halkın malümu olmak ilân olunur. yi Uşak dera memurlağandü' Uşakta Esnaf şirketine masraf 40 lira 21 kuruşa la Çal'ın Süller köyünden med çavaş oğlu Mastafa şan İtirazının ref'i için davetiyeye yapılan ikametgâhınım meçhul © anlaşılmış olmakla bu — K6 fera tetkik mercilmin 18:9