6 Haziran 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

6 Haziran 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

5 Hasiran (lti 12 Strafof bundan sonra arka- ** duran çetelerden birine İğeret firlattı. İşereti alan İlerledi ve Sarafofan önü Relir gelmez omuzunda asılı Çantasını açtı. İçinden, $ uş, bobça gibi birşey çı- ». * Hürmetkâr ve itinalı bir bunu Sarafofa uzattı. ta İki eli İle, bohça katlanmış olan bü - şeyi hemen dudaklarına götür: Öptü va başının üöstüne ka- 4 fıkardı. Sonra, bu katlan. P teyi, balllçe silkerek açtı. Ba, bir Bolger bayrağı idi. onun bayrak olduğunu B rile selâmladı. Sara- S tlindeki bayrağı tekrar çe Verdi. Bayrağı alan — çote adım atarak bayrak di- yanına geldi. İpl bay- bağladı ve yavaş yavaş Ha ocana kadar - çekti. r ir bayrağının bu çekilme PPa u: "4 (Merasiminde) kıya- .*ı-p çocukları ve - balk, M Sarını patlatacak — kadar tesle milli türküler söy- ar, köy kilisesinin çamı İlyen ve gittikçe artan #lddetle çalınıyor, - çeteler, buvaya doğrultarak Yakıyorlardı. soora Surafof önde, arkasında, halk ve mek *T daha geride olmak üzere klifseye gidildi. kilise küçüktü ve bir- hımca hıoç dolup taştı. bilise olalı, ba kadar ka- görmemilşti. k—llıdoı ağzı kuluklarına yırtılan papaz — derhal . Türk'lere Tânet- h Mnlıyoı ve meazlüm (!) Milletini kurtardığı İçin tükren — sunuluyorda, köşklerinde — oturan komiteellerden hayatta selâmlar tebliğ edili- SŞ Be vakita kadar kolların Basılea - işlemiş - oldukları cenabı hak — tarafın- llmiştir. Mesih namına NI.:.— Bu meyanda bil. Serafol takdis ediliyor ve tlindeki gümüş tastan in Östüne makad- #erpiyordu. Buvdao üleilere korşun ve EETATTİ YAY AMT Meşrutiyetten Evvel ve Sonra.. Başımızdan Geçenler.. bezar degnuıııui için de dua edildi. Vergiler artık Osmanlıya de- gil, Bolgar hükümetine verlle cekti. Halka ba suretle tebliğat yapıldı. Çeteler o gece büyük bir eğ- lenti de tertip etmişlerdi. Öyle ya, buna artık hak kazanmışlar demekti. Bir nahiyeyi zaferle İşgal etmişlerdi. - Binuenaleyh, ne kadar eğlenseler — hakları vardı. Çetelerden bir kısmı da Sa rafofun — buzürile, dsha - evel bahsettiğimiz evin safasında ya- yılıp otarmuşlar, durmadan İçi- yor, bağırıyor ve bir. kızi öy- batıyorlardı. Manzara çok vledan yırtıcı idi . Genç, benüz analtı, önyedi yaşlarında bir Türk kızı idi. Sarafofun sözleri bltirinceye kadar yözünü dıvare çeyirerek ve açılmış, hırpalanmış gökeü- nü elleri ile kapayarak örtme- ge çalıştı. Sarboşun nutku - bitmişti.. Sarafof bu dela bağırdı : — Anası nerede bu dilberin? Bir çete atıldı : Kırkağaç — | Haberleri —.. —— Kaymakam Bir Kaza Geçirdi. Pamukçular Yağmur Bekliyorlar 3 0 gün” önce ilçebay (Kaymakem) Bay EFvad Aksoy, Gelenbe nahiye- sinden bir tenezzühten gelirken otomobili yol özerine yıkılmış telefon tellerile kargılaşmış ve bunun büyük bir felükete se bebiyet vereceğini gören şoför otomobilivi a0i olarak dürdur. ması üzerine bay Fuad'ın ya: Dında bulunan jandarma Ömer onbaşının başı otomobil demir- lerine çarparak beynl zedelen. miştir. Ömer onbaşı ölüm teh Hhesinden — kurtulmuş İse de biraz sakat kalacağını doktor. lar söylemektedir. — İlçebayımız çocuklarile beraber büyük bir kaza geçirmiştir. $ — Gene Kırkağac'ın (l yaslar köyünde alacak yüzün- den birisi, Bekir ve Kadir le- minde iki kişiyi kurşun ile yaralamıştır. Yaralılardan Ka- dir'in yarası ağırdır. Bu cina yetin- felli benüz yakalanma muştır. $ — Kırkağaç'ta tüccurdan Hadimli oğulları — damlarının iki kişi tarafından basıldığını ve hizmetkârlarının kaçıb gel- diğlal iİşiterek Kırkağaç zabi tesına haber vermiİşler — İsede bu vak'a bir tatil gününe te- sadöf ettiğinden alâkaderler ma- kamlarında — bulunamamış — ve tahkikat henüz yapılamamıştır. Netlceyi ayrıca bildireceğim. $ — Kırkağaç ovasında pa muklara kurt ârız — olmaştur. Biten pamuğu yemektedirler Ziraat memurluğundan birçok todbirler tavslye edildiği haide bu İşle önüne geçilememiştir. Halk busene dört defa pemuk dikmiştir. El'an daha gece gün- düz pamuak dikmekle uğraşmak- tadır. Bu kurtların mahvolması içka bir yağmura ihtiyaç var sa da bu da olmamıştır. 'Halk yoğmuru — dört gözle Yazan : M. Doğan Batu Su, Bir Bulgar Bayrağı Idi. Halk, Onun Bayrak Oldu- — ğunu Gorür Görmez, Yaşa Avazelerile Selamladı. — İçeride, odada! — Babası? — Aşağıdaki damda! — İkisini de getirin! Dört çete derbal doğruldu- lar, İkisi, odaya girdiler, ikişi aşağı indirildiler. Bir dekika sonra, odadan derin bıçkırıklarla — karışık bir kadın İniltisi, bir Türk anası nn yalvarışı düyüldü : — Yapmayın! Siz de vlcdan yok mu? Bir ana, kızdan ne istiyorsunuz? — Öldürecekseniz, öldürün.. Namusuimuza — do kunmayın! Çeteler, bu feryadı kabkuha. ı -. de yarı çıplak bir kadın lılla kakıla sofaya fırlatıldı. Bu kadın, © genç kızin anası Idi. Bağrından yetiştirdiği filiz gibi kızını, elbiseleri yırtılmış, vücuda hırpalanmış bir şekilde dıvara dayanmış görünce daya- namadı. Acı bir çığlık attı : — Kızım.. Yavrum! O da ayni şekilde anasının kollarına atıldı : — Anmneciğim,. Anveciğim., Nedir bu başımıza gelen felâket? — Sonu var — Hergün Beş Kelime. Önyedinci Liste 1 — Mütaahbit — Üstenci Taahhüt — Üzstencilik Örnekleri 1 — Arkadaşım geçen yıl odün — üstenciliği etti. 2 — Üntenciler, iş yaparken, 1 | | yalvız kendi — kazançlarını düşünmemelidirler. 2 — Taahhüt — Yüken Örnek: Makdonald, İngilte: te'nin Avrupa'da yeni hiçbir yüken altına girmiyeceğini söyledi. B — Taahhüt etmek — 1 — yü. kenmek 2 — Üstenmek 4 — Nezaret — Gözet Örnek: Üç suçlu, polis gö- |" zeti altına alınmaştır. 5 — Malzemı Gereç Örnek: Şimdi ençok işliyen fabrikalar, — harp gereçleri yapanlardır. NOT: Gazetemize gön- derilecek — yazılarda bu kelimelerin Osmanlıcala- rı kullanılmamasını rica ederiz. Tütünler Yağ- mur Bekliyor.. Yağdığı Takdirde Re- kolte de Artacaktır.. Şehrimizdeki tütün sosyete: leri eksperleri köylere gitmiş- lerdir. Yapılacak tetkikler »o- nunda bölgenin yeni yıl tütün rekoltesi teabit edilecektir. Bütün tütün — bölgelerinde yağınur bekleniyor, Yağmur ya- garsa rekolte yükselecektir. Böy: le giderse rekoltenin 16-17 mlil- yon kilo olacağı oranlanıyor. Evelki gece bazı yerlere yağmur yağdığı söyleniyorsa de bu ba- berler kesin (Ket'i) değildir. Daha yirmi dört #ssat yoğmur yağmadığı takdirde rekolte yu- karıda yazdığımız mikdarı ge- Dilimiz Kılavuz Için Dersler.. ———C;î—— İbmal etmek — savsamak, boşlamak, bakmamak İhmali — savsa Mübmel — savuk Türkiyenin hava güvenliği savsanmağa gelmez. Savsa, şahsiğ İşlerde bir ku- sar, yurd İşlerinde bhir suçtur. Devlet Işyarlarının en büyük bastalığı savsacılıktır. Savuk toprağı ot bürür. .. İhtiyat etmek — sakınmak İhtiyat 1 sakm, 2 yedek İbsiyarkâr — sokmlı Sakııyan kaybetmez Politikada iyi vasıfların baş: heaları sakoı ve öogörüdür, Acaba “İhtlyat etmek,, an- Tamına sakmı dürmak — yahad saknı bulunmak gibi şekiller de yepamaz mayır? Saknılı adamla savsecıyı bir birlne karıştırmayınız. * Teminat ,, kelimesi için donnca — dediğimiz gibi, belki * Kaydı ihtiyatl ,, kilşesi Için saknıca diyebiliriz. “Kaydı ih trazi,, İçin de “çekince,, veya “Sakınca,, kelimeleribi - kulla nacağız: Bu çekil, “Eğlence,, gibi kelimelerde olduğu gibi, Türkçede pek güzel geçiyor. Ünergenizi suknıca İle kar- şılıyorum, Ba mes'elede hiçbir çekince ileri sürmüş değilim, Eğer, kabul ederseniz, çön- kü bunlar tekliflerdir, iki ke Hime kazanmış oluruz: Koydi ihtirazi — çekince Kaydi ibtiyati — sakınca En çok öotomobil satan Fir- malar, el altında en çok yedek gereç bulunduranlardır; “Yedek gereç — İhtiyat malzeme,, İmidad — anıklık O, böyle- önergeleri kabul elineğe eğgin ve anık değildir. Çocuğumuan resim san'a! olan anıklığına güvenerek, onu, Güzel san'atlar akademisine yaz | dırdım. .. Kâfi — yeter Kifayet — yeterlik Kifayetli, ehliyetli — yenkil Dat zamanlarda, bir kuru | ekmeğin kendilerine yeter ol. gunu söyliyenlere Inanmayınız. 200 kanadın Türk - havasını savgamağa yetmez — olduğunu bütüu yurddaşlara anlatmelıyız. Koca evi onarmak - için bu kadur peranın yeterliğinde şöp | he ediyorum. Siz bu İşl görmeğe yelkil değilsiniz. Bu misallerde kelime: Tamir etmek — onarmak Tamir — Onarma . geçen — yenl .. Kalde — 1 - kural ( regle ), 2 - taban (buse), 3 - daraç ( pi- edestal) Bu eümlenin Türkçe gramer kurulları bakımından yanlışla. mını gösteriniz. Bu beykelin duracı sağlam, fakat tabamı bozüktür. — — . Sulkusd — yağınç Yugoslavya hükümeti, Mar. #llya yağıncı hakkında uluslar sosyetesine yeniden başvurular- da (Mürucaatlarda) bulandu. Bu fikir, yurd sevgisine karşı bağışlanamaz bir yağınç. —ULUS— Uzan zamandanberi şehrimiz de faaliyette bulunan bir hırsız tabarti — memurları - tarafından totulmuştur. Aslen Müudanya'lı olan bu hırsiz. İbrahim oğlu Bay Celâleddin adlıdır. ve 37 yaşındadır. Gayet gık - giyinir, yüksek yaşar. Boğazındakl bo- yun boğı en az fiatle 4 5 lira lıktır. — Celâleddin'in — İzmir'de şimdiye kadar soyduğa evlerin sayısı yirmlikldir, bunlar hemen hemen tamamile tesbit edilmiş tir. Fakat bunlardan başka eşya vesalre çaldığı ev bulunub bu Hunmadığı uraştırılmaktadır. Ce- lâleddin; öonbeş senedenberi ev idir, beş te çocuğu — vardır. İkiçeşmelik'te İzmirli sokuğunda 28 sayılı evde oturuyordu. Vak tile Edirne ilbaylığında üç yıl polia memurluğu yaptığını eöy- lemektedir. Celâleddin şöyle ya kalanmıştır: Bandan bic ay övce taharel memoro — Bay Necati; — Arasta içinden geçerken sarraf Peça. nün dükkânm Öönünde (bir altın bilezik satmak İstiyen bir adam götmüştür. Ba, CelâleddiIn'di. Taharrl memura yamına yak. laşarak bu adamı süzmiye baş- lamıştır. O; kendisine bakıldı- Ginı anlayınca sarrafla — pazar- Lığı keserek çektlib gitmek da- temiştir. O vakit taharıl me muru kendisini tutmuş ve ba bileziği nereden — uldığını sor- muştar. Çok şık olan Celüled: din karşısındakini kandırabile: ceğini sanmış ve evvelâ yüksek essle kendisisin bir memur ol düğanu söylemişlir, fakat ta- harri memuru da kendisinl bi rakmamıştır.. Bunun üzerine Celâleddin; kendisinin postaha- ” bede telgraf kısmında memür bulundoğunu, adının Halil oğ: oğlu Şaban olduğunu söylemiş- se de taharri memuru bir kefil göstermesini — İstemiş, nihayet İ kuyumcu Bay Hayri bu adamı tanıdığını eöylemiş, bunun üze- tine taharri memoru kend'sini barakmıştır. Tabarri memuro; — sonradan kuşkulanmış ve büu adamı birak, tığına pişman olmuş, telgraf ha neye giderek kendisini aramış- sa da orada böyle adda bir memur — bulunmadığını - öğren- miştir. Bundan sonra kuşku daha çok artmış, kuyumcu bay Hayri de bu adam hakkında yetecek, kendislini bulacak mu Tümat vermemiştir. Tabharri memuru İki gün ev vel Karşıyaka'da Şayeste soka. gından geçerken kucağında kü- çük Bir çocak oldağa helde aradığı adamın karşıdan — gel: mekte olduğunu görmüştür. Ce lâliddin; — taharri memoruünu karşısında görünce kucağındaki çocukla yözünü kapayıb yoluna devam etmek İstemişse de me- moran kendisici takib ettiğini anlayıncır ayoi sokakta rastgele, kepın açık bir eve — dalmıştır. Bu evin avlasunda beş kader kadın ve çocuk — olurüyordu. Yabancı bir adamın kapıdan girdi. ini ve kendilerine doğru ilerlediğini görünce: — Neresini arıyordun, sen kimsin? Diye bağırmışlardır. Bu eöz: ler özerine Celâleddin: k oldu, başka bir | Izmir'de 22 Ev Soyan Hırsız Yakalandı. Çaldığı Eşyanın Çoğu Kıymetlidir ve Bir Kısmım Satmıştır. eve girecekken buraya girmlşlm; demiş, geri dönünce de — me- muru karşısında kendisini bek. ler bulmuştur. Böylece tutulan Celâleddin; karakola — gidince hakiki hüviyetini söylemiş ve uzun İsticvablarda da İzmir'de bir buçuk yıldanberi hırsızlık ettiğini, çaldığı eşyadan önemli bir kısmını Tire, Akbisar ve Yakalacaa Hırmz Celâl Manlsa Je yakın diğer ilçeler. de satdığını — itiraf — etmiştir. Evinde araştırma yapılmış, yüz- lerce hirsizlik eşya bulüamüş- — vur. Evinde araştırma — yapılıp bu eşyalar alınırkem karısı ağ: lamış ve: — Ben sana bu İşleri yap- ma, vazgeç diyordum, benli din- lemedio; İşte totoldun, Demiştir. Celâleddin Buca ve İzmirde 22 ev Maymuncuk ve ha burgolurı dalma yabında taşır, gece soyacağı evleri gündüz tarasud eder, girllecek yerleri teyin edermiş, Evinde gadrob, masa — çekmeceleri ile — elbise dolabları — kilitlerini bozmak saretile açınak için İkl tene büyük burgu — bulunmuştur. Şimdiya kadar Mişırlı — cadde- sinde birinci lera memuru bay Ziya, Bahribabada Halil Ritet paşa caddesinde elektirik mü- hendisi bay Orban, mütekald kaymakam Lütfi, saylav — bay Salm, öğretmen buy Nihad, bay Salvator. Barki ve Buceda bay Ömer'in — evlerinden — çalı seyalar tesbit edilmiştir. Bun. ların önemli bir kısmı - evinde bulunmuştur. Eaçok çaldığı şe- pantatif, — altın ve kâğıd para İle kadın ve erkek elbiseleri, küçük, de- gerli heykeller vesalredir. Çalma eşya olmak üzere evinde bulu- ban kıymetli eşyalar dürbünler, tebancalar, mütcaddid gramo: fonlar, mutfak — takımları, balı seccadeler, yazı makinesi, musa saatı, elbiseler, 1500 muanatlık eski Rüs — parası, mücevberattır. Önemli mikdarda kadın elbisesi, Ipek ve kıymetli yatek ve yastık çarçafları da bulunmuştur. — Öğletmen — Bay Nibad'ın olun snatını Tire'de elli Hiraya sattığını İtiraf etmlş- tir. Bir Arab kadının evinden çaldığı beş beşibirliği mücevheratı satmıştır. Bay Salvator Barki'nin e den çaldığı gümüş çatal, bıçak n ve kaşık takımlarını da — etat- mıştır. Bütün çaldığı ve sattığı eşya; satıldığı yerlerden alınurak sabiplerine — verilecektir. Araş: tırma memurları; haogi evlere nasıl girdiğini, meler çaldığımı tosbit ettirmek için — tahkikata semt semt devam etmekte ve — kendisini de götürmektedirler. Celâleddin'in tahslli de Iyldir, iyi Fransızca bilmektedir. Vak- bit mikdar — tile jandarma karakol kuman- —