2 Temmuz 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

2 Temmuz 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Endüsı. miz Karşısında Özel Girişmeler... —üi Dr. ORHAN CONKER Türkiye'yi endüstriel ülke- lerin malları için pasif bir pa- Zat teşkli eden yalnmız. ham - müdde yetiştirlel bir memleket balinden — çıkararak — ekonomi bakımından da özgür bir devlet yapmak işine girişmiş bulunu- yoruz. Memleketimizin bütünlüğünü Sağlıyacak olan endöstrinin ku Tülması için gereken para ve tekviği özel girişmeler vereme- diğinden devlet — beş yıllık bir plân yaparak Türkiye'yi endust- Tileştirmek Öödevini özerine al. Maştır. Başarıyla tatbik — edilmekte olan bu plânın gaycal, berşey den önce ülkemizin keodi ih Hyaçlarını içerden sağlamaktır. Artık cikisi gibl Adana'nın pamoğunua Lacashire'n gönderib yerine İnşiliz kumaşı alıp giy miyeceğiz. Kuracağımız fabrl kalar güzeyinde Türk işçisine, Türk mübeadisine ve Türk ka pitaline yeni İş ve kazançlar Bulacağız. Bundan başka acun plyasalarında gittikçe düşen fi. atlar karşısında Türk çiftçisinin Örünlerine dabu kârlı — bir iç Pazar da açmış olacağız. Diğer taraf tan dış teclin ba- kımından da erdüstrileşmemiz den büyük faydalar göreceği- Mize şöpbe yoktur. İik — beş yallık plânımızla kurulacak en- düstrü ile (Dokuma, madenler, sellüloz, sermik ve kimya en- — düşirileri) genel ithalâtımızın ©n eçeği ©6 20 İlâ 30 unu yap mak zorağından kurtulacağız. Eodüstrileşmemizden her alan. da göreceğimiz faydalar üzerin. de fazla durmadan devletin bu endüstriyi kurmak ve İşletmek ödevini üzerine almış olmasile özel girişmeler için İş hacminin daralıp — daralmıyacağını — araş tıralım. Şuratını bemen söyliyelim ki Türkiye comuriyetinde devlet elile yapılan İşler hep ferdlerin İyiliği için ve bunların güçleri dışında olan İşlerdir. C. H, P, programında bu nokta çok açık olarak anlatılmıştır. Devlet ancak ferdlerln yapa mıyacakları İşlere - elini uzatır, Şüphe yoktar ki bugün dev. letçe İşletilmekte olan endüst Tinin etrafında ilerde özel gi rişmeler de peyda - olacak ve ülkenin endöstriyel ilerletilmesi İle uygun olarak yükselip kuv- vetlenecek birçok endüstri kolları doğacaktır. Meselâ devlet elile kurulecak demir evdüstrisi, özel giriştlerin kuracakları mekina, tel, çivi, döküm, boru, cıvata, yida gibi fabrikalarımıza gere ken yarı yapık maddeleri ucuz olarak yerecektir. Bu hsl aynen diğer endüstri kolları için de böyledir. Şuna emin olalım ki kurmakta oldu- gumoz devlet endüstrisi — özel girişmelere biçbir zaman engel olmıyacaktır. Tamtersi Türkiye ancak ya ptai ve küracü — devletle - özel girişmelerin elele vererek bir- birlerini - bütünleylei yoldu çe hşmasile i erliyecek, ekonomik bir bütün ve tam anlamile öz yür bir ülke olabilecektir. Adana'da Yeni Hal Adana, 1 (A./ ) — Şarbaylık taçndan yaptırılan yevi sebze halşmamen — bitmiş, içindeki fl. kiraya — verilmiştir. ':*—— görenle açıla- H Te Süvarilerimiz Viyana'da Birinci Geldiler. Kabotaj —a e— Yıldönümü Istanbul'da Zabitlerimiz Müteaddid Müsabakalar- Nesl Kutlulandı. daönemli Muvaffakıyetler Kazandılar İstenbal, 1 (Özel) — Viyana'da yapılan yüksek atlama müsabakalarında süvarllerimiz birin. elliği kazandılar. Zabitlerimizin, dıkları bildiriliyor. Viyana, 1 (A.A) — Viyana yüksek «tlama diğer birçok müsabakalarda da metreyi hatssız atlıyarak birinciliği almıştır. 27 Haziranda Prensojen kudret olmuştur. Bu suretle İki mükâlat kazanmıştır. Ayni gün Site Fefanspam müsabakasında 7 İnci ve 9 aucu müküfatları almıştır. Arkadaşlar müsabakasında da yüzbaşı Cavad dördüncülüğü almış ve çok alkışlanmıştır. « Güüme — —— — Inhisarların Onuncu Yıl Dönümü Tören Münasebetile Ucuz Satışlar Yapılacak. İstanbol 1 (Özel) — İnbisarların onucu yıl dönümü yakında kutlulanacak ve bu müümsebetle yerli mallar pazarında çok ncuz talışlar yapılacaktır. Endüstrimiz Bize üstün Sonuçlar Verecek. — Başı 1 ioci yüzde — bankacılık #alanında değil, bü yük endüstri iİşlerinde de kı vanç duyduğumuz barışlar gös teren ulusal bankamızın yü kendiği endüstri İşler üzerin- deki bızlı ve değerli çalışması bize üstün sonuçların çok ya- kın oldoğuna müjdelemektedir. Cam fabrikası: Cam fabrikamızın İşletme ve yapım — deneçleri — başlamıştır. Bu ay bağında açılma törcenl yapılacaktır. Normal yıllarda memmleke Hmizde cam yoğaltımı 10 bin tondan aşağı değildi ve son 6 yılda camaverdiğimiz para 2,5 mllyon Hrayı bulmuşta. Cam için lüzumle olan hammadele rTin memleketimizde bol ve en İyi cinslerden olması, fabrika nin kurulmasında büyük etke olmuştur. Fabrika — bugünkü dürümuü İle (3) ton cam yapa bilecektir. — İleride bir — ilâve enetelasyonile daha (2) bin ton- luk fezla bir yapım elde edile bilecektir. Fabrikamız — yimdilik — şişe, bardak gibi İçi çoş cam şişeleri yakacaktır. Yapımın şişe — ihü- yacımı eksiksiz olarak karşılıya- cağı oranlanmaktadır, Pencere camı cak olan enstelasyon |l!'l'|lı’=vı edilecektir. Sömi-kok Fabrikası: Söml kok fabrikamız pek ya- 'k'“dl İşlemeğe — başlıyacaktır. Zovguldak bölgesi kömürleri endüstri için pek — elverişli ol- makla beraber çok — mıktarda uçuca maddeli olduğundan ev- lerde — kullanılması yi mışti. — Balbuki 932 yılında gezbanelerde barcanan kömür mikterı 43 bin ton iken, 933 de bu miktarın 60 bin tona çıkması memlekette — yakılmak vasıflarını — teşıyan — gömürlere geniş yoğgaltın. kaynaklarının kolaylıkla bulanaceğı kanaatını vermiştir. Zonguldaktaki bir ton gömürden 69 - T0 kilo kok elde eldilmektedir. Bondan baş ka bir ton kömür 200 - 300 metre mikâbı orasında hava gu- zi da sağlamaktadır. 923 te harcanan kok 80 bin tonu bulmüştur. — Yapılmakta larındaki denpeçler 60 bin ton kok verebileceğini göstermiştir. Ergani bakırı: Çalışmıya başlanabilmek İçin demiryolunun bitmesi beklen: mektedir. Fabrikanın büyük makine kısımları ancak trenle tapıtılabilöcektir. — Onun için şimdilik oradaki — kurağların yapımı İle uğraşılmaktadır. Erganl bakırları İşletilmiye başlandıktan sonra öretim ilk iki yıldan sonra ozbeş bin ve sonra 24 bin tona kadar yük- selecektir. Ortalama bir he sapla dışardan getirdiğimiz ba kır. 2540 ton oldeğuna göre İlk işletme yılı sonundan baş hyarak 10 bin ton bakır satıl ması İmkân altına alınmış ola çak ve dünya bakır piyasasının ortalama flstına göre de bu miktarla her yıl bir milyon fagiliz Hralık -bir kambiyo ge liri sağlanmış olacaktır. Kükürt fabrikası: İş baokasının Sümerbakla beraber — yönettiği Keçiborlu kükürt fabrikası İşlemiye baş lamıştır. Memleketimiz son altı yıl içinde dışardan 3700 ton miktarında ve 334 bin lira değerinde kükürt almıştır. Fransız - sosyetesinin oranla: malarına göre Keçiborlu mağ deninde bir buçak milyon kile kadar kükürt vardır. Moğdenln yözünde 38 bin ton kükürt bulanmaktadır. Mağdendeki kü kört alsbetl yüzde kırktır ki İtalyan kükürtlerinde bu nlsbet en fezla yüzde yirmi dördü bulduğundan — cins ve kalite bakımından da bizim kükürt lerimiz eşsizdir. İsparta gül yağı fabrikası: Tüörk gül yepcılık limlted #ösyetesinin 100 bim ira kapl talile — kurulup — İşe — başlıyan fabrikamız bir. mevsimde 250 bin kilo gül yağı yoğalmaata. dir, ki bu miktar İsparta'nın bir yıllık gül ürününü karşı lamaktadır. Mayıs 935 başlan- gıcında işlemiye — başlıyan fab rtika bu yülki öretimini 100 olan fabrikanın damıtıcı firin: * kiloya vardırmıştır. eei B3T - Tp * A şamplyonasında Salm, Yalçın adındaki müsabakasında Salm — Yalçın ve Fekan önemli muvaffakıyetler kazan atiyle 2 atlariyle dördüncü Atatürk'ün Söylevi ve Ro- men Gazeteleri. Bükreş 1 (A.A) Özel aytarımızdan; Romen gazeteleri Atatürkün arsınlasal düram — hekkında bir Amerika'lı gazeteciye ver- diğl diyevi böyük bir İlgi ile neşretmektedirler. Adverül gazetesl bu ilgi İle yazdığı betkede diyor ki: — Camurbaşkamımıa bu sözleri bizde de memnunlyet oyandırmıştır. Çönkü bu sözler, ülkenin —en canlı - asığlarım müdafaa etmek İçin armalasal yöneylerde — götüğü tezlerin tamstaen haklı oldağana gön: termektedir. Gençlerimiz Ve Havacılık Rusya'ya, Biri Kız, 8 Talebe Gidiyor Iatanbul, 1 (Özel) — Genç: lerimizden bir. kışımı Sovyet Rurya'da havacılık tabell ede. ceklerdir. Pos havacılık mek: tebine biri Sabiha lemindeki kız olmak üzere 8 talebe gön- derilmektedir. açılacaktır. liğine yarayacaktır. | Erzarum'a varacaktır. Lstanbul 1 (A.A) — İstanbul devizcileri kebotaj -bakkının Törk — bayrağına geçmesinin obutcu yıldönümü olan | tem muz büyük gösterilerle kutlu- laumıştır. Türk deniz kurum: larından — beyetler bu sahah onda Topbanede denizyolları yönetgesl parkında toplanmış- lar ve önlerinde muzikaları olduğu helde Taksimdeki cu muriyet amıtına doğru yola çıkmışlardır. Takalımde İstanbul deniz kamatanlığı tarafından bazırlanan — programa — uygün olsrak anıtın etrafı bir deniz bölüğü — taafından — çevrilmişti. Deniz mozikamı da orada bulu- nuyordu. — Deniz tecim — okola talebesi de muzikalarile kendi. lerime ayrılan yerde buluanu- yorlardı. 23 Deniz kurulundan gönderilen 23 çeletk amtın etrafına dizilmişti. Törende (. bay — Tadımcısı - Rüküdeddin merkez komutanı general Feh mi, deniz kamutam — Talât, şarbay yardımcısı Hamlt, deniz tecim direktörü Müfit, Ilman genel direktörü AH Rıza, Akay direktörü Cemll, ve daha bir çok kimseler bulanmuştur. İstiklâl marşı çalınırken di reğe bayrak sslmış ve sonra tırasile deniz yollarından Sald kaptan deniz tecim okulundan Hayri birer söylev — vermiş lerdir. Deniz tecim okulunun (ik kurucusu ve eski denizcilerden Hamid'de kısa bir söylev ve- rterek — denizcilerin — Atatürk'e derin — saygılarını sunmalarını önergemiş ve ba alkışlarla kar- gpılanmıştır. Bugün sest 13,30 da deniz yolları dirktörü Sadeddin, Akay direktörü Cemlil, Şirketi Hay riye direktörü Yusuf Ziya, va- parculuk — sosyetesinde — Rıza ve Hlman İşleri genel direktörü All Riza İle kaptenlar sosyete sinden Sald ve Hazan kaptan- Kampa çıkıyor.. Erkek lisesi ile Erkek öğ retmen mektebi talebeleri bu güo kampa çıkacaklardır. Kamp onbeş gün sürecek ve tmtihan: lardan yoralan talebeler dinle meceklerdir. Finans Kadrosu Finans (Maliyo) dalresi İz- mir teşkilâti kedrosu gelmiştir ve geçen yılın aynidir. Yalnız pol tetkik memurluklarından birl Tâğvedilmiştir. ve pul tet kik memuru bay Nusret Aydın defterdarlığı pul tekik memur. loğuna atanmıştır. Izin Halkevi - sekreteri bay Şevki Kutdemir'e önbeş göün izin verilmiştir. Kültür Kadrosu Költür direktörlüğünün yevi y kadroru dün kültür bakan- bğından gelmiştir. Kültür dal- resi memurları Haziran ve Tem- muz aylıklarını dün bir arada alınışlardır. Panayır Alanında Panayır yerinde gece yapılı: cak elektirik aydınlıkları İçin şarbaylık mübhendikslikleri çelş- maktadırlar. Muhtelit yerlerde elektirik ampullerile sütaslar bstinde tezyinatla panayır alanı aydınlattırılacaktır. Aylık Verildi Resmiğ dalteler memurleri- aa Temmuüz aylıkları dün dağıtılmıştır. Bötün memur lar hava — tehlikesine —üye yazılmış olduğundan aylıkların tatari üzerlde 1kt üye — hisscil kesilmiştir. özür Dileriz Yazımız çoktu. Ekonomsal anketimizi koyamadık. Özür dileriz. Istanbul Deniz- lar Atatürk'e Türk denizciliği İ6jler Bayramı_ bin sayvılarımı sunacaktır. Yeni Polis Teşkilâtı P'ro- jesinde Neler Var? Hazırlanan Projeye Göre, Büyük Değişiklikler Olacaktır. Anakara, | (Özel) — Yeni polls teşkilâtı - projesinde — önemli yenilikler vardır. Bu projeye göre, teşkilât daha esashı bir şekle konacaktır, Polla teavün sandığı İbdas edilecek ve polisevi yapı- lacaktır. Sabıkalı olanlara mahsus olmak — üzere tatulacak, para — işleri ile uğraşanlar için ( Elyazlları ) bürosu ceza — elcilleri Sıvas -- Erzurum 940 Yılında Yeni Hat Erzurum'a Varmış Olacaktır.. Ankara, 1 (Özel) — Sıvas — Erzurum battının İaşası devam dadır. Bu hat, memleketin her bakımdan büyük güven ve iyi Bu hat 1936 da Divriğe 1938 de Erzincan'a, 940 yilimda da Yunan Parlâmentosu Toplandı Çaldaris,programını çar- şamba Günü Okuyacak. İstanbol 1 (Özel) — Yunan parlâmentosu bugün açıldı. Bu toplantıda yalnız mutad tören yapılmış ve celseye nihayet veril miştir. Parlâmentonun, çarşamba güvü tekrar toplanması kararlağtı: rılmıştır. O göu,Çaldaris kabinesi programını okuyacak. ve müten- kiben reylam mes'elesl konuşulacrktır. | — . Ğ ” * Z » * aef İstanbal, 1 (Özel) — Denla ellik bayramı burada çok par: lak geçti. Gazi âbidesinin önüü- de toplamıldı, tezahürat yapıldı. Nataklar söylendi ve gece kör- fezde çok parlak, Ziyalı, mü: zikli bir şeolik yapıldı. B. C. Bayar'ın Tetkikleri.. Sun't Ipek Fabrikasını Gözden Geçirdi.. İstanbul, 1 (Özel) — Ekor nomi bakanımız Bay Celâl Bu" yar, Bursa ve Kemlik'te totki- kat yapmış ve sun'i ipek fab- rikası — durumunu gada Be çirmiştir. Arabi 1854 30 Rablülevvel