September 12, 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

September 12, 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

NŞTT U KY TTT U TTT AYAT | Wi AA AA Değişmek İRFAN HAZAR Vaktile Vehbi adında bir ar- kadaşım vardı. İri-yarı, güçlü kav- vetli, hassasiyeti az, kahkahası bol, Yardumduymazın biriydi. — Geçen. lerde İstanbul'da iken köprüde ona rastgeldim, O çimdi, çelimsiz, ufak. tefek, maheub, şapkasını yerlere kadar indirirken renkten renge gi- Ten, Besi ince, vücudu ince bir adam foluvermişti. Gözlerimi - sile sile yüzüne baktım. Belki yamlı: yordum. Likin, evet o, bizim &n sesi kalın pehlivan Vehbi, kadın: Taşmış, nârinleşmiş endâmile önüm: de kıvrılarak konuşuyordu. Çok merak ettim doğrasa bu değişmiye. Kendisine müteaddid va- aller sordum. Tü genel savaşın üçüncü yılında birbirimizden 'ayrıl. maşlık. O bir cebheye, ben de di ğer bir cebheye gitmiştik. Hayre- timi gidermek için olacak, - Vehbi, bana şunları söyledi: — Hakikaten çok değiştim. eski mekteb arkadaşlarım bile, beni hiç tanıyamıyorlar, Niçin değiştim? Bunu kestiremiyorum. Belki uzun seferlerin, sürekli — meşekkatlerin tesiri.. Bu işde me uzun seferlerin, mne de sürekli meşekkatlerin tesiri vardı., - Bâl4 düşünüyordum. — İşte tam © mrada, Vehbi'nin dudakla: rından dökülen üç cümle, bana, üç kıymetli anahtar vazilesini gör dü. Ba anahtarlarla gizli kapıyı Açtım, srrı hallettim. Vehbi'nin cümleleri şunlardı: «— İki defa çok tehlikeli ame liyat geçirdim. Birisi midemden, diğeri barsaklarımdandı. İkisinde de az-kalsın ölüyordum.> Bilmem siz, böyle büyük ame- liyatların insan ve hayvan ahlâkı üzerine yaptığı, kırıcı yahud yapıcı nüfuzu hiç hesapladımı mm? Dünya Tüyetimizi bile baştanbaşa değişti. ren Bbu nevi operasyonlar netice- imi insan gözlerile görüyor da, gey- Ti ihtiyari kendisine şu sorguları soruyor: — Acaba — barsaklarımızın da nevileri şahıslarına münhasır birer bisleri var mıdır? Acaba böbrekle- Tim, ciğerim, paograasım, muhtelif vücud güddelerim birer kahraman: Lık, birer aşk, Birer anaryi, birer hürriyet yahud atalet duygularının merkezleri midirler? — Şa, elimle tattağum adale kendi-kendine dü- şünen, kendi-kendine hüküm veren canlı bir et parçası mıdır? Değilse, hastalandığı, yahud kesildiği zaman niçin rubi varlığımızda bir deği. Şiklik, bir eksiklik meydana geti. riyor. Bunu kan deveranile, dimağ ve cümlei asabiye nazariyelerile izah etmek, mes'eleyi tamamen aydınla- tamaz zannederim. Vücudunuzun — fevkalâde &h- hati, göğsünüzün fevkalâde geniş: liği, adalelerinizin fevkalâde kuv. vetli oluşu, hulâsa ünlü bir pehli- van kabiliyetiniz; daima zihin ha. yatınızın zararına bir sönüç veriyor. On defa anlattıkları halde basit — Sonu 4 ncü aayfada — ——— lerin İzmir'deki hemen bütün dile sahiblerinin fikri olduğuna — emin olabilirler. Ekmekçi başının cevabındaki ikinci mühim nokta da ticare. Ha serbest olduğu bakkındaki nla orta Iddladır, Evet, ticaret Berbesttir. Fakat moayyen ka: munlara tabi olmak şartile! Bele bu ticeret bir de halkın zerori — İhtiyaçlarına âld olan kısma tasllük ederee!.. No yapalım bayım, İş böyle.. Sizin sattığınız halkın en mü- bim gıdası ekmek oldukça ve o ekmek flatinin her dakika sıkı bir kontrol altında bulun. dürulması, satışının — dürene konması belediyenin belli başlı vazifelerinden biri bulundaukça ve nibayet gazetolerin de — Aşi, gücü halkın, yâni efkârı umu: miyenin faldesine çalışmak ol duükça ba yolda dalma buluş- mamız mükadderdir ve — bula: İ Fikir ve San'at I Çaldaris, Günün TelyazıHaberleri Kral Tarattarı Ol- duğunu İlân Etmiştir.. Başbakanın Hareketi, Kral Taraftarlarını ve Arka- daşlarını Son Derece Sevindirmiştir. İstanbul, 11 (Özel) — Atina'dan haber veriliyor: Yanan başbakanı M. Çaldarla, kendi fırkasına mensup olan saylavların arzusu üzerine kral taraftarı olduğanu bildirmiştir. Başbakanın bu hareketi, keslcıları son derece memnun etmiştir. İzmir'den Tekrar Fiat Kıran Ilıracatçılar Kimlerdir? Ekonomi Bakanlığı, Son Ihtarı Dinlemiyenleri Kara Liste Halinde Ilân Etmeğe Karar Vermiştir. Ankara, (Özel) — İzmir üzüm Ihracatçılarının dış piyasalarda tekrar flat kırdıkları, ligili ma- kamlara bildirilmiştir. Ekonomi Bakanlığı, flat kıran mücscselere son bir İhtar yapmağa ve on- dan sonra da diolemiyerek flat kırmakta devam edeceklerin lslmlerini kara listo balinde ilân etmeğe karar vermiştir. Cenevre Konuşmalarından Sonuç Beklemek İmkânsız.. Italya, Isteklerini Tasrih Etmekten Çekindi, Lâval, Ipin Kopmaması Için Çok Çalışıyor. Cenevre, 11 (A.A) — Beşler komitesivin dün akçşamki ko nuşmalarından sonra oluslar s08- yetesi çevenleri bedbin görün. mekte idiler, Son günlerde Aloizi ile bir çok konuşmalar yapmış - olan Dö Medarlağa —ukşama doğru metlokdaşlarına bu konuşmalar bakkında İzahat — vermiş ve İtalyan delegesinin menfi bir dürüm takınarak İtalyan İstek. lerini tasrih etmekten çekindi- glal — söylemiştir. — Maamafih Mussolini Habenistan'ı eöel işgal altına almak bususundaki pro- jesinden — vazgeçmemiş görün- mektedir. Moussolini'nin bu le- rarı, arsıulusal yükenlere riayot edilmesini isteyon bütün — dev- letleri renelde etmektedir. Bun- dan ötürü komitenin bazı üye- leri beşler komitesinin çalışma- larınr müsbet bir çekilde de- vam — edileceğinden şüphe et- memektedirler. Temin edildiğine göre İngiliz deleğesi İtalyan — dürumundan dolayı komitenin ne dereceye kadar fena mevkide kaldığının tesbitini komlteye teklif etmiş- tir. Bonun eksine olarak La- val'ın komitenin görüşleri ya- kınlaştırmak için yapılabilecek bütün teşebbüsleri yapmadan bir karar almaması hakkında mrar ettiği — söylenmektedir. Kültür Bakanı Istanbul'a Hareket Etti Ankara, 11 (Oııl) — Kül. tür bakanı Saf fet Arıkan, ba akşam hareket eden — trenle İstanbul'a - gitmiştir. Güreş Takımımız İstanbul 11 (Özel) — Balkan baftası için milli güreş takı- mımız seçilmiştir. Takım Hü seyin, Yaşar, Salm, —Ankaralı Hüseyin, Nuri, Mustafa ve ço. Lavalın bu dileğini kabul eden Yepılan çalışmaların sonuca İzmir Tayyareleri Istan- bul'a Vardılar.. İstanbul 11 (Üıcl) — Tür: kiye taruna İştirak eden İzmir tayyareleri geldiler. Tayyare- lerimiz, grab balinde ve proğra'm dahilinde Metrla çiftliğindeki sahaya gazlı bombalar — atışı yaptılar, Alınan — neticeler se- vinç veracek derecededir. İstanbol, 11 (Özel) — Tür- kiye hava tura başlamıştır. Tara İştirak eden iki tayyare Filosa İzmir üzerinden de ge- çecektir. Ingiltere'nin Manço Asığları.. 120 Milyon Ingiliz Li- rasına Japonya'ya Mı Kalıyor?. Loodra 10 (A.A) — Royter Ajansı Dalranden öğreniyor: Güney Mançuri demiryoluna mensub bir şah iyet Kallunet kömür madenile Ciovguangtao Umanındaki İngiliz menfaatle- rinin japonya'ya — bırakılması hakkında müzakereler cereyan etmesinin İmkânsız olmadığını töylemiştir. Bu diyev, İngiltere'nin bu menfaatleri 120 milyon tagiliz Hrası — karşılığında — birakacağı bakkındaki baber — özerine ya: komlte — toplantısını perşembe | bakkında şimdilik nikbla gö | pılmıştır. Dairande ba haber- gününe bırakmıştır. rünmek imkânsızdır. Italya, Almanya Ile An- laşmak İIstiyor Muş! lerin yakında Çine gelecek olan Sir Fredrik — Lithersan memuriyetini aydınlatmakta ol doğua sanılmaktadır. Meksika Hayduatları Iki Italya Gazeteleri Almanya Lehinelösretmen Kızı Yeniden Makaleler Neşrine Başladı Dağa Kaldırdılar Kstanbal: 11 (Özel) — İtalya'mın dış slyasetinde — Almanya'ya karşı uçık bir temayöl görülmeğe başlamıştır. İtalya'nın yarı resmi mahiyetini halz olan gazeteleriede Almanya'nın lehinde yazılar neşredilmektedir. Bu güzetelerin neşriyatına göre, İtalya İle Almanya urasında Alman - Leh misakına benzer bir misak akdi tasavvur edilmek: tedir. İtalya'nın bu siyesetine, İngiltere'ye karşı mukabil bir elyaset gözlle bakılmaktadır. Ingiltere, Barış Için Müş- terek Emniyet İstiyor — Herikisi De Ayni Telde Samuel Hoar; Harpte De, Barışta Da Birlikte Hareket Lâzım Diyor İstanbal: (Özel) — İngiliz Dış İşleri Bakanı Samael Hoar, Cenevre'de bir söylev vermiş ve demiştirki: — İngiltere, barış için müşterek bir emnlyet lstiyor. Vaziyet, harbı da barışı da İcabettirse, birlikte hareket etmek lâzımdır. İngiliz Bakanının bu söylevi, siyasal çevenlerds ilgi ve önem- l6 karşılanmıştır. # Londra 11 ÇA.LA) — Genel olarak düşünüldüğüne göre, Sir Samusl Hoar'enin bugün Cenevre'de vereceği söyler İngiliz du- rümunun tesrihi o olacaktır. Bu söylev yalnız Habeş meselesine iahisar etmiyecek, bugünkü durumu genel bir tarzda gözden geçirecektir. 60 Tank Mes'elesi Italya Fabrikalarında imal Edilen Bu tanklar Varna'ya çıkarılmamış Ankara 10 (A A) — Bazı gazetelerde İralyan fabrikalarında imal edilmiş olan son sistem G1 tankın gizlice Varna İimanına çıkarıldığına dair bir bavadis intişar etmişti. İtalya büyük elçisi Hariciye Vekâletine verdiği bir takrirde, meselenin katiyen ael-csası olmadığını ve bunan tekzibine — de- Mlet odilaresini dostane bir Hene &: el b ti a bti , ğ ae İstanbul, 11 (Özel) — Mek. #ika'da San Jeronlmo şehrinda hükümet mektepleri öğretmen: lerinden İkl genç, şehir bhay. datları tatafından cebren kaçı tılmışlardır. — Zabıta, küvvetli müfrezelerle baydatları takibe başlamış ve neticede dağlık bir yerde kızlardan birisini ölmüş, diğerini de pek berbad bir yaziyette ve ölüm balinde bul- nauştur. TTT Eylâl 12 Günün l Küçük Haberleri Mçktupçu Baha İlbaylık mektopçusu Koldaş — bir aylık izinini günden — İtibaren — kull başlamıştır. — İlbaylık memuru Şefik; ae (Vekli) rak mektupçülük - ödevini mektedir. İzmir'e gelenler 21 Ağustostan 10 eylüle taran kara ve deniz yollef dan İzmir'e 58,232 yolcu diği taton İstatistiklerden laşılmıştır. Kamyon ve ©o billerle gelenler bu hesi dışardadır. Türklüğü tahkir: Alsancak'ta kurakol da oturan — İngiliz teb Loran oğla Lonar Türki') tahkir suçondan üçüncü bükümenliğine verilmiştir. Değirmendere' Yangın Söndnrllld Sebep Olan da Tutu Değirmendere — nahiy Dereboğazında — çıkan evvelki gün söndürülmü Fakat gece — yangımın ; başlama"ına engel olacak t alınmadığı İçin yangın defa parlamış ve geni İzmir'den askor ve ji müfrezeleri otomobillerle girmere'ye — gönderilerek || vakte kadar yangını söndü! için çalışmışlar ve Uylull' birçak halk yangını meğe — koşmuştar. orman mühendisleri de yangın yerine gön Yangın bir — aralık tehlikeli ve şiddetli Bir almıştı ve dün akşam İll bildirildiğine göre orman gını söndürülmüştür. Gect tekrar başlamasına engel o tedbirler alımmıştır. Tahki göre yangın Araplı — köy Murad oğlu Mahmud birinin kış otlağı bazı içla yaktığı bir kısım arat otlar yüzünden çıkmış ve gin genişlemiştir. Mahmud tulmuştur. Cevdet Saraçoğl! Uzun bir. zamandanberi hatsızlığı - yözünden izinli lanan — şehtimiz sağlık ve yal yardım direktörü Cevdet Seraçoğlu — İyileşmii İstanbul'dan şehrimize gele Doktor — Kocanıza karşı nasıl bir hastalıktan bahsede? Bayan — Paradan'. Bunun has çer, deyin Doktorum!. | Doktor — İyi amma, bu dee talığı bol para vermekle || İiğiniz şey, sive dağil, bizt göğ