4 Ekim 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

4 Ekim 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Nüfus Sa yımın- “da Ulusal ödev.. — öğer — gideceğim, Abidin Daver Oınıınıd»u ilkteştin ayında memleketimizde genel — nüfus Bayımı yapılacaktır. Nüfas sa- yımı o kadar faydalıdır. ki kolay ve ucuza malolar Bir (ç olaaydı. her yıl yapıl- mastını isterdik. Cebindeki parasının, dük. kânındaki malının, ağılındaki koyunların — hattâ Çdaha İleri evindekl wllesi ef radının sayısını bilmiyen adam nasıl tasavvor edilemezse, nü fasunun sayısını bilmiyen dev- let te öyle Yasavvar edilemez. Bir ulasun en büyük maddi kuvveti nüfasudur. Nüfosa art- mıyan, eksilen millet zayıflı- yor, küçülüyor, fohitata doğru gidiyor demektir. Nüfusa ek- silmiyen, artan ulus İse kuv- yetleniyor, büyüyor, — yüksel miye doğru gidiyor, demektir. Yarınları en sağlam uluslar, nüfasları çoğalanlardır. Onun içindir ki her millet nüfasunu arltırmağa uğraşıyorlar. Japon- ya, İtalya, Almanya, Savyet Rusya'da nüfus, ber yıl yüz- binlerle artıyor. Biz de nüfu- sumazu arttırmağa çalışıyoruz. Bir yandan doğumu çoğalt: mak ve ölümü azaltmak gibi tedbirler alıyor, diğer yandan da Türkiye'nin elinden çıkan toptaklarda kalan sodaşlarımızı “ana yurda getlrip yerleştirmek için uğraşıyoruz. Fakat bütün — Bu İşleri yaparken nüfas hare- ketleridi bilmek ve ona göre - çalışmak gerektir. Memleketin her köşesinde doğum — ve ölüm miktarlarını anlamak, netelerde nüfus ken- diliğinden — urtmış veya — ekell. miştir, nerelerde göçmen yer leştirilerek sun'i sürette çoğal. tılmıştır? Bötün bunları bil. mek lâzımdır bi, nüfas siya samıza, bilgiye dayanarak, bir — yönet (latikamet) — verebilsin. Doğumun — ve nüfosun azalıp azalmadığını anlamak — sonra bunların — sebeplerini araştırıp — bulmak için nüfas sayımı yap maktan başka çare yoktor. Memleketin en büyük kuvveti İnsan olduğuna göre, ara sıra sayımızı bilmek, kuvvetimizi — yoklamak için matlaka Bayım yapmak gerek olduğu gibi bir takım başka bakımlardan da buba lüzüum vardır: Memleketteki — nüfasun kadarı erkek ve kadındır? Tüörkiye'deki yurddaşlar ara soda vasati hayat kaç senedir? Türk'ler kaç yaşına kadar çoğa hyor, sonra azalıyorlar? Yuardaümazda ne kadar ecnebi yardır? Bu yabancılar, bangi ularlara mensupturlar? Halkımız arasında ana dili konuşmayanlar var mıdır? Varsa ne kadardır? Yabancı dil bi. lenler ve konuşanlar ne ka dardı? Yurddaşlar arasında kör, to — pal, kolsuz gibi sakatların sayısı medir? Memleket halkı arasında kaç türlü din ve bu dinlerin ne kadar saliki vardır? Okuma yaz- ma bilevlerin tayım nedlr? Nüfas srasında evliler, be. kârlar, dullar ve boşanmaların mikdarı ne kadardır? Her fer. din doğduğu yeri de öğrenmek lâzımdır ki bakalım, doğum ne- — zelerde fasla, nerelerde eksik? Türk vatandaşlarının meslek “ve san'atlarını, ne İş gördükle: ıhi anlamak ta gerektir. Nİ— ' kadarı Br N YA RUNAL GN Uluslar .. Kurumu Cumar- tesi Günü Top- lanacaktır. Cenevre, 13 (A.A) — Ulus- lar sosyetesi konseyi Habeşle- tan'da harbın başlaması dola: yulle ortaya çıkan dürümü incelemek ve neticeler almak için comartesli günü sabahı saat 10,30 da toplanacaktır. Fransız Hava Filoları Hududa Gitti.. İstanbul 3 (Özel) — Fran- sa'nın (Renke) ve (Bove) böl. gesinde başlıyan Fransız hava manevraları, fırtınalar yüzün- den dnıııııııın; Manevrelara Iştirak eden bütün hava filo- ları hoduda gitmişlerdir. Habesistan Hertaraftan Silâ Ve Mü- himmat Alıyor İstanbul, 3 ( Özel ) — İtal- ya'nın Cibati konsolosu ma halli hükümete müracantla Ha- beşlstan — için kaçak — suretile gelen allâh ve mübimmatın Habeşlstan'a gönderilmesine mabi olmasıcnı İstemiştir. İngiliz gezetelerinin verdikleri haber: lere göre, Belçika'dan ve İn- giliz somalisinden Habeşistan'a külliyetli. mikdarda ellâh ve cepbane gönderilmektedir. Italyan Konsolo- sunu Tutmuşlar.. Adls - Ababa, 8 ( AA ) — Ras Deyan Adua'daki İtalyan konsolosuna tütmuş ve mubu fazası için tertibat almıştır. Borcumuzu Yerine Getirelim! Ankara, 2 (ALA) — 20 ilk teşrim pazar genel nüfas sayımı günü, sayım ve kontrol memur- luğu ulusal bir ödevdir. Bu ödevi seve seve yapınız. kadarı çiftçi, ne kadarı fabriku İşçisi ve ve kadarı alelâde ame- ledir? Eckeklere nisbetle kadın lar arasında İş bayatına atılan: ların sayısı nedir? Böütün bunluar memleketin genel hayatını başıboş bırakma- mak, istenilen yatağa “Mecraya,, doğru sürmek için bilinmesi Tâzimgelen şeylerdir ki İşte nü- fas sayımı — bize bunları elde etmek İmkânını da verecektir. Nüfasumuzun bakiki sayısı belli olunca ve arttığı meydana çıkımca bu, düşmanlarımıza da bir karşılık elecaktır. Çünkü onlar, Türkiye'nin nüfusu az dır, gittikçe de azalıyor, geniş topraklar bomboş duruyor. Buralara — bizim — arazimize sığmayan fazla nülasamuzu yer- leştirmek gerektir, diye bir emparyallet — politikası — tuttar: müşlardır. Onların bu uydur- ma — savalarını * ııııluııınl—khıçh lâsımdır. Güıınun Telvazn Habeırl!eırl Adis-Ababa'da Büyük He- yecan ve Asabiyet Var.. Habeş Halkı, Cebheye Koşmak Için Şilâh Arayor. Habeşistan Büyük Bir Ordu Hazırlıyor.. Adla- Dün: Lstanbal 3 (Özel) — Ababa'dan - bildiriliyor. denberl şehirde görülmemiş bir heyecan vardır. Binlerce halk, cebbeye koşmak üzere eilâh aramaktadır. Cebhoye koşan Habeş gençleri, kadın kümeleri tarafından teşyi — edilmektedir. Togiliz gazeteleri, Habeşlerin, tahmin edildiğinden çok fazla bir. orda - topliyabileceklerini yazıyorlar. Habeşistan saray nazırı, bu- gün (Dün) ssat 11 de sarayın önünde seferberliği Ilân ederken beyecanlı bir söylev vererek demiştir ki: “Allah bizimle beraberdir. Zira baklıyız. Habeş ulusu, vatanını — ve İstiklâlini koru- mak için kanını dökmeğe ba- zırdir. Adle Ababa 3 (A.A) — Ha- rar bölgesinde Zejla ile Ciciga yolu üzerinde elli bin kedar Habeş askerinin tahşid edil. miş olduğu bildiriliyor. Ma- him miktarda silâh ve cebha me kamyonlarla taşınmaktadır. Adla Ababa, 3 (A.A) — Ge- nel seferberlik bir mllyon yöz bin kişilik bir kuvvetl silâb al- tına çağırmıştır. Adis-Ababa, 8 (A.A) — Al man bavadie bürosu bildiriyor: Genel seferberlik — emrinin metnl şudur: İtalya ikimci defa olarak top: raklarımıza tecavüs — etmiçtir. Yaşadığımız saatlar önemli ve yahimdir. Bütün Habeş'ler balkı hemen sellâhlarınızı alımız ve vatanı müdafan için bazır bulu- nanuz — Şeflerinizin etrafında Bulgaristan'da örfi Idare.. Suikast Hazırlıyanların Elebaşıları Yakalandı.. Belgrad, 2 (A.A) — Öğrenli: diğine göre Bulgar başbakanı M. Toşef'e karşı tertip olunan bir sulkasd neticesinde bütün Bulgarfetan'da örfi idare Jlân edilmiştir. Solkastı tertip edan- lerin ele başıları yakalanmıştır. tün bu bakımlardan nüfos sa yumı öcemli ,Ehemmiyetli,, bir memleket meclleldir. Bir memleket meclisi karşı mıza — çıkınca da, önümüzdeki birinci teşrinde yapılacak olan Büfus sayımında, her Türk yurddaşının — elinden gelene esirgememesi, kendine verllen İşi tamamile yapması, sayım memurlarının — sordukları - sor- gulara doğra cevap — vermesi ulusal bir ödev “Milli bir va: zife,, dir. Halkımızın bunu yapacağı ise kuşkusuz “Şüphbhesiz,, dir. Abidin Daver Genel Nüfus Sayımı || 20 İLKTEŞRİN PAZAR Bugünün küçükleri yarının büyükleridir. Sayımda en kü- | çük çocukları bile yazdırmayı unatmayınız., Başvekilet / İstatistik Umum Müdürlüğü toplanınız. Ooların emirlerine şevkle İtaat ediniz ve mütecavizi kovanuz. Bu kutsal savaşta eli silâh tatmıyacak — olanlar — yaralılara bakmak için Kızılbhaç kurulu Bütün C(;p_l;;lîarde Şiddet fun emrine koşacaklardır. Bötün dünya genel ayu bizim tarafımızı tutmakta ve müteca- vizl Hham etmektedir. Allah yardımcımız olsun herşey İmpa- rator İçin, herşoy vatan İçin.. li Muharebeler Başladı. Hâdiseler, Birbirini Takib Ediyor, Dün Gaz Bombaları Kullanılmadı. İstanbul, 3 (Özel) — Son gelen haberler, Habeşistan'ın bütün cephelerinde şiddetli muharebelere başlandığını ve hüdiselerin, birbirini takib ettiğini bildirmektedir. İstanbul, 3 (Özel) — İtalyan tayyarelerinin Adaa'da yaptık- ları bombardıman sonucunda kasabanın en mühim kısmı tabrib edilmiştir, Tayyareler, dün biçbir yere gaz bombaları mışlardır. İstanboal, 3 (Özel) — Londra'dan Huber verliliyor: Habeş imperatoru, cepheye -giden orduları teftiş etmektedir. Harar, Tiğrte ve Ogaden cephelerinde 300 bin kişilik bir ordu toplan- mıştır. Bu kuvvetlerin, İtalyan'larla kanlı bir çarpışmaya bazır- landıkları ıüyleıılyoı Pire'de Buyuk Grev Var! Deniz İIşçileri Makınısllerı üç Gündenberi Grev Halindedirler. İstanbul 3 (Özel) — Yunan dahili ahvalinin en bozuk olduğu şa arada Pire imanındaki vapur ve deniz awele ve makinlet. leri büyük bir grev ilân etmişlerdir. Grevin hedefl İş ve para mes'elesi — olmakla beraber elyasi bir görükmektedir. Pire liman relsi, 80 kişilik müsellâh bir bahriye mahiyetlde aşikâr surette kuvveti ile mürettebat ve makinlstlerin seferber balde oldukları tebliğ edi- lerek vapurlarından dışarı çıkmaları mennedilmiştir: Doniz İşçi ve makialet cemiyeti Idare beyeti bunun üzerine gemilerinden çıkmaları mennedilen grevcilerin “Açlık grevi,, yapmaları karar- laştırılmış ve öç vapur mürettebatı açlık grevi ilân etmiştir. Hâdlise ile başbakanlık müşaviri alâkadar olmuş fakat bir hal çaresi bulamamıştır. Dün Başbakan M., Çaldaris'in amele murah. haslarile yaptığı üç sratlık müzakere metice vermemiştir. Grevin bitam bulduğuna dair benüz haber alınamamıştır. Yugoslavya'da Da|Romen Uçakçıları Manevra Başladı Bu Manevraya 30000 Asker Iştirak Etmiştir Belgrad, 2 (A.A) — Yügos- lavya'nın ikinci ve dördüncü orduları ikinci ordu komutanı general — Eristiç'in — İdaresinde Brisk — bölgesinde —manevralar yapmaktadır. Bu manevralara piyade, süvari, topçu, Istihkâm, hava küvvetleri, motörlü kıt'a: lar ve sağlık — kıt'alarından 80,000 asker İştirak — etmek. tedir. Ingiltere Almanyanın Da Fikri- ni Sormuştur. Berlin 2 (A.A) — Zecri ted birler alındığı taktirde Alman. | ya'nın ne gibibir dürüm tuta: cağını anlamak — üzere. İngiliz böyük elçlainin teşebbüste bu- landuğu hakkında çayıslar de- veran etmektedir. Fakat selâ- hiyettar mahafil bu teşebbü- sün dabe henüz yapılmadığını oktedir. Eskişehir'de.. ——— ... n Şeretlerine Parlak Bir Şölen Verildi.. Eskişehbir, 2 (ALA) — Ro- men mçakçıları bu sabah saat 10,30 da buraya geldiler. Alan- da şarbay İle kurumlar tarafın- dan — karşılandılar. Onurlarına hava okulunda verllen parlak bir şölende konukların komu- tanı albay Nigresca verdiği söy. levinde; biz bütün Türk ulusu- nun konoğayuz ve gördüğümüz İyi karşılama İle Türk-Romen dostluğunun daha arttığını gö- rüyoruz. Demiştir. libay Talât Ne hava kuru: mundan Farak Şükrü ve Kâ. mil bu söyleve karşılık verdi ler. Konuklar saat 15,30 da İstanbal'a yollandılar. İstanbul, 3 (A.A) — Dün ukşam Esklşehir'den Yeşilköy'e gelen Romen uçakçıları bu sa- bah sant 9 30 da Yeşilköy'den Bükreş'e doğru havalanmışlar ve bir hava filomuz tarafından Çemberlâ Ingilter'nin hazırlanması Lü: mundan bahşedi İstanbul, 3 (Özel) - tere finans bakanı Ne berlâyn, bir söyler v hagiltere'nin yurd İçin ması lâzımgeldiğini söy Avrupa Buh Almanyayı Yeni lere Düşürüy İstenbal, 3 (Oıel) - uz matbaatı hep bir togiliz Fransız İtalyan c de hüsüle gelen gedik den Almanya'nın yeni Ibtiraslara düştüğünden mektedirler. Umumi harptan beri, ya için bu kadar müsı yet hâsıl olmadığını 1d Fransız gazeteleri, ihti Mâhlı bir ihtilâf balin anda, Avrupa'da Almanı batı yüzünden korkunç lar çıkacağına İşaret « dirler. Kendir ve Ketenciliğimiz Bparta, 2 (AA) — ye'de kendir ve ketel ve endüstrisini İncelem Avrapa'dan — getirilen ve keten ozmamı prof Tobler beraberinde bölg mütebassısı Ekrem Uzt doğa halde bügün gi gelmiştir. Mütebasha 7 Hoaret direktörlükleri « odııı İle temasa — geçer dir ürünün yetişme t yafı ve İstihbsal usull gancılık hakkında — 1 toplamaktadır. Yeni Bir Fransız Zırhlısı İstanbal, 8 (Üzel) - sa'nın 1932 de İnşasına mış olan Gluar gırhlir nize İndirilmiştir. Bü yeni sefine 7,70( 152lik 8 topla ve sür'atlidir. Bir Ayda e00 e Yediğimiz E! Eylül ayında İzmir | mezbahasında 5334 di yanu, 159 kıl keçi, 321 261 oğlak, 4 manda öküz, 1041 inok, 662 3 mulak olmak üzere baş hayvan kesilmiştir. miş olarak 5 bayvan © ya getirilmiş ve muaye pılarak satışına müsaad miştir. Bir öküzle bir İnek şekilde veremli, 1 da! keçi dalaklı, 1 kuzu çı görüldüğünden İmha ed Hayırlı Bir | İzmir tramvay şirketl sosyal yardım - komltct yarım, 25 tam güzergi Desli vermiştir. Bu karneler fakir ol cuklarına verilecektir- * bu hayır sever harek! yerindedir. Kutlularız. Elhamrad Münir Nureddin Iki Konser Veri Münir - Nariddin ( gelerek Elbamra — Idari Milli kötüpbane — sine tiyatro salonunda - İki verecektir. Kouserlerin ! 10 ve 12 birinel teşrin