4 Ekim 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

4 Ekim 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

Ç Birinciteşrin 4 Yunan'lılara (5öre: Anadolu'da Yunan Bozgunluğunun Gizli Sebebleri.. 15 Ağustos 1922 Günü Akşamı Yunan Kuvvetleri Kı- pırdamıyacak Derecede Feci Bir Vaziyete Düşmüştü Dördüncü fırkanın feel va Zİyeti, barp sabasında — bazı firkaların nazacı — dikkatinden kaçmamış ve taraf teraf yardım bareketleri başlamıştı. - Fakat kimin ve merede, naml yerdım edeceği malüm değildi. Zaten biraz sonre, — Skoda Sahra ve ağır — bombardıman topları Ulucak'a yüz geri — etti. ler. Topçuler da Arablı çifilik Ye Bayramgöl yolunda kaçı- Yorlardı. Harp sabnesinin bu kısımlarındaki — panik — eldden Müthişti. En müblik vaziyette olan dördüncü fırka, Tlo'at — ettiği Yerde onbirinci fırkayı bulaca- Bnı ve ona İstinaden tutuna- Bağını sanıyordu. Fakat — onbi- Tiaci fırkadan bir Böremedi. Onbirinel fırka, yedinel — ve Onlkinci fırkanın bazı bölük- leri ve Afyon'dan kaçan bin- lerco Rum, Ermenl muhbacirleri İle birlikte sür'atle fakat boz Bün kaçıyordu. Vaziyet, açık bırakılan Köp Tülü'den gelen Törk süvarileri tarafından da büsbâtün felâket tekline sokuluyordu. Ve ayni Zamanda Plüstiras fırkası da leerid edilmiş bir vaziyete dü- Yüyordu, Dördüncü fırkanın bu çok tlim vaziyeti, general Triko. Pls'in de felâketini — mucib Oluyordu. Dördüncü fırka kumandanı meros mes'uliyeti özerinden Almak için İcabeden tabiyevi hareketl — yaptığını — iddla tder, Fakat felâketin bir kör: Üövüşü harbinden doğduğu da Mubakkaktır. — Ne alan, ne Yeren, me de İlerliyen veya Berileyen birbirinden haberdar değildi. Onikinci fırka İse Trikopl: *İn emri mucibince Resultepe Mevkilerinde harbediyordu. Obikinci piyade fırkası ku- Mandanı, 41 İnci piyade alayı İle birlikte 15 ağustoa sabahı at üçte Bayramgöl mevkilne Yarmış ve birinci kolordu ku: TBandanı — general Trikopis'le Teması elde etmişti. Ba fırka, Arablı çiftlikte mühim zaylat Vermişti. Fakat bütün bunlara Tüğmen 16 ağustosta Resaltepe ll eser — bile | e mişti. Bu kıt'a da tpkı düncü fırkanın bayına dör geldiği gibi, hiç umulmıyan bir sırada ve Resoltepe cirarında Törk süvarisinin müthiş bir* taarra zuna pğradı. Ba firkonin - piş dördüncü | eti | l tarları bir aralık fırka İle İltisak — poyda Fakat az zaman sonra küvvetli ve İsabetli Türk topça uteşile bu iltisak geno elden kaçırıldı General Fahreddin Dokuzunca fırkanın 26 imci alayı çok kahremanca barp etmekle beraber Türk - savleti- nİn önüne geçemedi. 16 ağustos 1922 de Alhıören felâket harbinde bu suretle birinci kolorda, ikinci kolor. dunun 5, 9 ve 13 üncü fırka: ları bulunmuştur. Türk süvarileri, hiç durma dan ve her taraftan bu küv- vetleri taciz ve tehdid edi. yordu. Bununla — beraber, — ikinci kolordu kumandanı, uzun bir ateş toatlsinden sonra, Yonan sekerini ve hareketlerini taciz eden süvari kuvvetlerinden bir kışmımın Yunan süvarlel oldu. ğuna görmüştür. Kıtaat birbirinden o kadar habersizdi ki, nihayet — aym ordunun iki kuvvetinin birbiri Ale çarpıştığı da görülmüştü. Altıntaş mevkiinde Yunan piyade ve topçusu, İkl saat Türk küvyetlerini muvaf fakı- yetle — karşılamış durdar- muştur. Eğer bu iki &aat &0 nunda mahüd açık kapı olan N KURDLAR 'KENDİ ARALARINDA e Cüsus Romamı: No. 12 4 Birinciteşrin 935 Belki mabhkeme — hazorona 'dar çıkscak! Ajanlarımız şa İd olacak. Ben ve siz mahke- nenin'parmaklıklı dalreleri için- boyanumuz bükük emallere S€vap vereceğiz! “Müdafaa hak- Bamına bin rezalete katla- Bacağız. Teşkilâtımız, şahısları- Tız hep meydana çıkacak. An: hyorsunuz ya? Von Stramer bşi, #İyasi bir İş olacak, günün n teşkil edecek. İşte — *eizlm bunun içindir ki bu İşi — "üdürmek, ne bahasına olursa kümetin kansatl ve emrldir. Miralay Gero, dalresi içinde bir aşağı, bir yukarı dolaşıyor bu sözleri ellerile tehdit işaretleri yaparak söyliyordu. Nefes almak içla biran dur- du. Çünkü söylerken çok- he- yecanlanmıştı. Ve yerine otur- da. Yüzbaşı- Benua hâlâ ayakta dinliyordu. Miralay, sükün bulmuş bir tavırla : — İş çok nmaziktir. Ve bu İçşe gene sen ve ben tayin edil- ve d Köprülü yolundan Türk süvari kuvvetleri harp — sahnesine girmemiş olsaydı, vaziyet her- balde daba çok — başka — ola: caktı. Son gece 1922 genesl ağostosunun ak şamının saat 1,5 uğunda Ulucak- ta Trikople kumaaodasında bi rinci kolordu, dördüncü fırka- nn harpten kurtüulmüş — yedi taburu, bir de birinci ve ye: dinci alayları, Dumlupınar'da Plâstıras'ın ve ikinçi kolorda- nun bamı küvvetleri toplanmış idi. Öğleden sonra saat — dörtte dokuzuncu fırka kumandan ve erkânı harbiyeslle birlikte Uiu: cak boğazında kısmış - kalmıştı ve Türk süvarisinin — Şanrlu hareketleri karşısında — muhak kak bir esarete maruzdu, Ayni zamanda Türk süvarl- sinin bu çok büyük tazyıkı İle beraber Fahreddin (Paşa) ku: mandasındaki beşinci Türk sü- vari kolordusu hâdiseleri lamağa başlamıştı. Bir bütün Türk süvari fır kasn, mühim bir kuvvet ve zufer için belli başlı bir -âmil damekti. Ve görülüyor ki, Türk küvretleri artık zaferi zor. elle | totacak bir halde Idi. — Sonu var — Sehrin Ağaçlandırılması Birçok Alan- larda Küçük Park- lar Yapılacak. “ Şarbay doktor Behçet Uz dün belediye fidanlığını gez- miştir. Yakında şehrin ağaçlan- dırma faaliyetine başlanacaktır. Belediye Fransa, Hollanda ve İtalya'ya burada bulunmıyan bazı güzel çiçekler ve bodar ağaçlar ıtmarlamıştır. Ba fidan. lar bolediye fidanlığında üre: tilecektir. Belediyece İzmlirpa. las, gümrük, İiş bankası ve doktor. Mustafabey cadddeleri önlerindeki alanlarda küçük parklar vücuda getirilecektir. Bu suretle şebrin güzellenmesi tır (Temin edilecektir) — Evet.. Dalma istibbarat bürosu! — Fakat bu defa, doğrusu Tâmm gelirse kendi postamuzu kurtarmak için çalışacağız. Bu clheti gözden uzak tutmayınız! Mirnlay sözüne devam edere — Ayni zamanda fetihbarat İşlerintvin mevcadiyeti bile bu İşte güme gider. Vaziyeti anla dınız, Bu meş'ele üzerinde ko miser Rokur'le de müzakere ediniz. Biz aynl zamanda e- niyeti umumiye ile de birlikte çalışmak mecburiyetindeyiz. Bu- na mütlaka çare bulunuz. Ma- kul her çareyi hiç düşünme- den kabal edeceğim. Dedi. — Komlter şu anda odamda olacaktır. Dokuzda — gelmesini söylemiştim. Şimdi ise ona çey 1,100,000 Habeş Askeri Hududa Gidiyor. İtalyan- lar Bir Mağlübi — Başı Linci Yüzde — memektedir. Çönkü Doğu Af rika'da İtalya le Habeş ara: sında hududlar henüz mevhum hatlardan ibarettir. Bu ilerleme hareketi devam — ederse, —harp resmen başlamış demektir. Bu baber özerine 9 Teşrini evvelde toplanacak olan uluslar soayetesinin »içtimanın fevka- Kâde bir içtima sayılacağı söy- lenmektedir, Adle Ababa'dan gelen haber ler, İtalyan'ların tecavüzü öze rine seferberliğe fevkalâde bir ehemmiyet — verildiğini — bildir: mektedir. Habeş kuvvatleri Ozaden ve | Desi'de toplanmıştır. 250,000 kişilik olan bu kuvvetlerin ku- mandası Prens Ras Kuasa'ya ve- rilmiştir. Prena Ras Kasa Habeş ordu- sunun Üç sene mukavemet ede bileceğini ve harp “ihtimelile üç senelik erzak ve mühimma- tın ancak kendisine malüm yer- lere gömüldüğünü bildirmiştir. Roma'da bariciye bakanlığı matbuat bürosundan son teca vüz haberl hakkında malümat isteyen ecvebi — gazetecilere çu şayanı dikkat cevab verilmiştir: — Çöllerde Habeş hudutla. rının nereden başladığı ve ne- rede biteceğini bilen yoktur. Gazdan Korunma: İstanbul, 3 (Özel) — İtalya hükümeti muhnik gazları ve bu gezlara karşı sakınma usul- lerini halka göstermek üzere hazırladığı bir katarı bütün Ltalya şehirlerinde dolaştırma: ya karar vermiştir. İtalya ne düşünüyor? İstanbal, 3 (Özel) — Habe- şistan'ın resmen umumi svefer. berlik İlânını İtalya hükümeti bir taarroz ve tocavüz addede- cektir, İtalya'nın son günlerde doğu Afrika'ya asker sevkiya- üni artırmasmı, — Habeşistan'ın Nân etmemekle beraber sefer. berlik —emrini — İmzalamasına karşı bir tedbir ve fili bir ce. vab addedilmektedir. Roma'daki seferberlik tezahüratı Roma, 3 (A.A) — Dünkü teferberliğe — İştirak — edenlerin sayısı yirmi milyon olarak kes. tiriliyor. Roma'da &aat 19 dan sonra halk sükünla dağılmıştır. Gece bütün binalar donanmıştır, Şe- hir her zamenki görünüşünü almıştır. Habeşistanda coşkunluk: Adis-Ababa, 3 (A.A) — İtal- yan toplarının sınırlardan İçe riye İlerlemiş oldukları haberi büyük bir bızla yayıldığından borada şiddetli bir coşkunluk vardı — Pekâlâ.. Gideblilirsiniz. Öğleye kadar burada kalacağım. Karar verince bana geliniz. — Saygılarımla — miralayım. Emriniz baş üstüne.. Aynl günün öğleden sonra sında. Yüzbaşı Becua ile ko miser Rokur, yazıhanelerinde gene karşı karşıya geçtiler, Bemnua : — Evet azizim! Dedi. Şimdi harekette serbest bırakılmış bu lunuyoraz. Patronla bu hüsus: ta müatabik kaldık. - Artık İler. lemekten başka yapacak — bir işimiz kalmamıştır. Sizin işler ne âlemde? — Bu akşam tamam olacak- tır, yüzbadım. Hattâ sabah kah- ve altısını edecek vakit bile Çarpışma yokmuş? Adis-Ababa, $ (ALA) — Ha- beş bükümeti Musali dağı ya- kınlarında 'çarpışmalar — oldu- guna dalr dönen dedi koduları yalanlamaktadır. yete Uğramış demiryolu durağına göndermekte ve vesikaları bahçesinde sakla- maktadır. 200 bin İltalyan ilerliyor: Parls, 2 (A A) — Parle ga- zetesinin Adla - Ababa'dan aldığı Habeş askerleri bir geçid resminde Habeş seferberliği: Adis Ababa, 3 (A.A) — Roy- ter aytarından gelen — bir ba- bere göre genel teferberliğin bugün saat 11 de ilân edileceği reşmen haber veriliyor: İngiliz'lerin endişesi: Londre, 8 (A.A) — İngiliz kamoya Habeşlatan'a silâh gö türen teclm gemileri ile İtalyan harb gemileri arusında - kızıl denizde hâdiseler çıkması Ihu. malinden endişe etmektedirler. İngiltere kralı Bakanlarla konuştu; Londra, 2 (A.A) — İngiliz kabine; bugün aat 11 de yapılan — toplantısından — evvel İogiliz krab — Diş İşleri bakamı Sir Samnel Hoar'ı ve onün arkasından sü bakanı Halifax'i yanına kabul etmiştir. İngiltere Habeşistan'a silâh verecek: Londra, 2 ( AA ) — Genel olarak kabul edildiğine göre, muhasamayı kısaltmak için ya- pılacak zecri tedbirler alınma- dan evvel Habeşletan'a yapıla: cak oilâh nakliyatı üzerindeki ambargonan kaldırılması İâzım gelmektedir. halyan'lar sınırı geçtiler: Adlı - Ababa, 2 ( AA ) — Habeş hükümeti, İtalyan kuv: vetleriniln Habeşistan Eritre ve Fransız - Somali'si — sınırlarının birleştiği nokta civarında Musa Ali dağının batısından — sınırı geçtiklerini teyid — etmektedir. Habeş veliahtı müdafaada: Adis - Ababa, 2 ( A.A ) — Deseye'deki Habeş kuvvetlerinin baş komutanlığını yapan Habeş vellahtı, — Haubeşistan'a — giren İtalyan kuvvetlerini! hırpalamak Içla bütün tedbirleri almaktadır, İtalya etçiliği çekiliyor: Adis - Ababa, 2 ( A.A ) — Royter Ajansının - bildirdiğine göre; İtalyan — elçiliği evrakını Rokur ve Benua karşı karşıya geçtiler. ve miralay da plânımızı kubul ve tasdik ettikten sonra, he meu emniyoti umümiye müdür- lüğüne gittim, Saat uncak ya- rımdı. - Adamlarimı buldam ve odları saat beşte İş başına kal- | bir telgrafa göre 200.000 İtal. yan Müza bölresinden, üç kol. dan Herlemişlerdir. Halyan'lar gayri montazam Dankil kahilerl efradile müsademe etmiştir. Ölü ve yaralı vardır. Habeş seferberliği: Adla - Abahe, 2 ( ALA ) — Genel seferberlik yarın sarayda böüyük bir merasimla ilân edi. lecektir. Meraslm Aaat 11 ola: rek İlân edi!mtetir. Çarpışma kabilelerle oldu: Parls, 2 (A.A) — Parle Solr gazetesi, Adla » Ababa özel ay- tarından uldığı bir telgrafı neş. retmektedir. Ba telgratta de- nildiğine göre; tahminen 20 bin kişilik bir İtalyan kuvveti üç koldan Musa Ali »bölgesine girmişlerdir. İtalyan'larla Dana- kil kabileleri arasında derhel müösademeler başlamış ve birçok kişi ölmüştür. Fakat İtalyan'lar şimdiye kadar asıl Habeş 0s- kerlerile daha kargı kurgıya gelmemişlerdir. Londra 3 (AA) — Royter Ajansının Milâno'dan öğrendi- ğine göre İngiliz konsoloshu- nesl önünde nümayişler olmuş- tür. Royter diyor ki: Bu nümayişlerin önceden hazırlanmış olduğu görülüyor- du. Çünkü — nümaylşçilerden birinin İngiltere bize me yapı- yor sorusuna hep bir ağızdan, bizi terzil ediyor cevabı verlli. yordu. Almanyada Kar Başladı İstanbal, 8 (özel) — Alman- yada yeni kışın ilk karı yağ: mıştır. Rizengelülge'de birkaç santi- metrelik kar bütün kırları tut- muştur. Ereğli'ye Kar Yağdı İstanbul, 3 (Özel) — Bügün Ereğli'ye kar yağmış, havalar birdenbire soğumuştur. — Buolar na- al adamlardır? — San'atları: nn bakiki er- leri! Şimşek gibi saldırırlar, yıldı. zım gibl çarpar- lar, köstebek gi- bi saklanızlar ve kaplamba?a gibi susarlar! Bu üç arkadaşla ben cl- hanı zaptederim. — Ala.. Han- gi gön? — Yasın! Böyle anlaşmıştık. Herşey hazır olacak, ancak te- lefonla bit emir bekliyecekler. Sast dokuzu en muvzfik vakit buluyorum! — İyldir! — Hâdise göyle olacak : Sonu. VA