16 Ekim 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

16 Ekim 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

ÜTT ETATAŞ TT 'Elllll'mıııoıu.ııı 16 ÇEWTEYTY : Yunan'lılara (Göre: Anadolu'da Yunan Bozgunluğunun Gizli Sebebleri.. İzmir Fevkalâde Valisi Steryadis, 16 10 9. ! Çerkes Emine'nin Aşkına Fena Halde Kapılmıştı Dünkü kısmın hülâsası: İzmi: Tin Yunan ( tında bulundoğu İT srada, Karataşta bir yalıya, gece birtakım — esrarengiz mi- Mifirler geliyor. Boş görünen bu Yalı, milli kuvvetlerin İzmir'de falışan kolunun merkeridir. Bu esrarengiz ziyaretçiler ra- Porlarım veriyorlar ve yeni direk: Üflerini alarak birer birer çekili- Yorlar. . .. Ayni yalının bitişiğinde, gene görünen diğer yalıdan da üç Ç elbisesi giymiş esrarengiz *dam, denize açılıyorlar, bir - tah- lelbahire varıyorlar ve tahtelbahir banları alıb denize dalıyor ve Bözden kayboluyor. ı.ı , Körfezde, ayaz bir gecede, Yudan donanmasından bir zırblıya ;'fımıgiı bir sandal yaklaşıyor. Şinde üçkişi var. Bunlardan birisi büyük ve madeni bir kutuya *ektirikli infilâk saatını takıyor '-4 zırhlıyı berhava etmeğe teşebbüs YoN Esrarengiz sandalın - zırhlıya Yanaştığı - sıralarda, sefinenin Röbetçi zabiti, güverteden, bu *t güzel ve hülya verici geceyi "lgııı dalgın — seyrediyordu. deri — denizlerin — yıldızsız Böklerle birleştiği osrarlı karan Liklara dalmıştı. Kolaklarına akseden âni ve Yüpheli bir gürültü — özerine Yerinden ileri fırlıyan — nöbetçi Gabit, İskeleden İğllerek denize ti ve esrarengez sandalda ÖÇ kişinin hayalini farketti. Bu üç kişinin hal ve tevır: $ me maksad peşinde bare- ANADOLU —— Günlük Siyasal Gazete Sahip ve Başyazganı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumi neşriyat ve yazı işleri müdürü: Hamdi Nüzhet aa İzmir İkinci Beyler Halk Partisi Mnıı=ı * Telgraf: İzmir « ANADOLU 'tlefon: 2776 « Posta kutusu 405 ABONE ŞERAİTİ: illığı 1200, Altı aylığı 700, Üç va, *B 500 kuruştur. Abancı memleketler için senelik abone ücreti 27 liradır. Heryerde 5. Kuruştur. geçmiş nüshalar 25 kuruştur. ANADOLU MATBAASINDA BASILMIŞTIR ——— ket / ettiklerini aşikâr — eurette göstermiyordu. Sandaldaki esrarengiz adam lardan birlesi: — Eyvah... Görüldük!. Dedi. Bu sırada, gemi nöbetçi zabitinin kualın ve sert — ecel gecenin — karanlıkları — içinde derin ekisler yaparak — dalga- landı. — Zabit sesinin — bütün kuvvetile: — Silâh beşinal. Diye bağırmıştı. Elinde in- filâk sandığıni tatan adam, seri bir. bareketle bunu denlize attı. Deniz, doymaz bir Ifrit el calile ba bomba kutusunu bir anda yuttu. Ortade karışmış bir su, satbından başka birşey kalın; Nöbetçi zabiti silâh endazları- ni bazırlayıncaya kadar, — esra- rengiz sandel, bütün kuvvetile uzaklaştı ve biraz sonra karan- hıklar içinde görünmez oldu. Kaderli Vali Saat altıyı gösteriyor. Asabi ve biddetli bir tavırla elindeki knlemi, masa özerine yığılmış bir sürü kâğıt üstüne atan ve yazı yezmaktan vazgeçen adam, geniş koltoğuna dayandı. ve âdeta koltuk İçinde kayboldu. Sakin ve geniş odasının mu bitlode bu ademın düşünceleri ozaklara — dalıyordu. — Halbaki zabitlerinid Özerlerine aldıkları vezifeler mübim tehlikeli idi. Kalın dudakları ara sıra bir latın tekrarlıyordu. Bu adam, Steryadis, Yunan hükümetinin geniş selâhiyetli İzmir valisi idi. Büyük bir güruru, bir aza- meti ve fitri zalimliği ile elin- deki kuvvet ve kudretlerden Katifade edemiyen bir adamdı. İzmir'e — geldiği — sıralarda, balk arasında iyi bir meovki kazanmış olan bu vali, kazan: dığı bu mevkti kaybetmek için elinden gelen her hatayı yap: mıştır. Zalim Valinin Derdi Lüka ve yeni bir. otomobil, perdeleri inik olduğa balde, hiç gürültü etmeden, #âdeta kayar gibi İzmir'in dar sokaklı Türk — mahallelerinden — geçti; birkaç defa köçe döndükten sonra, eski, gösterişsiz bir evin ve Otomobil durunca evin ka- pisi açıldı; içeriden başı #bani sarıklı, orta yaşlı bir. adam çıktı, otomobilin kapısını açtı, “Vilâyetin valisi,, ni büyük bir hürmetle selâmladı ve — eve *Vilâyetin vallal,, nla ardı sıra glrdi. Ev, alaturka bir evdi. bir. odam ışığı az bir. lâmba İle tenvir edilen, fekat odada keskin bir bacı tıleki kokusu vardı. Ve.... güzel bir tedire güzel bir kız. yaslanmış, bekliyordu. Ba kız, İ.mir'in — Yunan valisini çıldırtan dilber “Çerkes Emine,, idi ve cldden güzeldi. Kafkas dağlarının güzel kız ve kadın yetiştirmekle maruf olan bu ırkın, buü kızı cidden tasavvurun — üstünde — güzeldi. Esrarlı gözleri vardı. Ağızı, Afroditlerin İlâhlarının — ağzın dan dabha güieldl ve bünun Için Steryaals cenabları üzerine mutlak bir nüfuz ve bâkimiyet tetle etmişti. Çeörkes Emine'nla “Fildişin den mamul,, göz>l parmakları arasındaki eigaradan çıkan ha- fif damanlar, aşkın buhbarlarını andırıyor ve küçük bir musa üzerindaki madeni bir kaptan da bayıltıcı bir koku odaya dağılıyordu. Çerkes Emine, içeri giren Steryadis'e, sihirli ve gaşyedlel bir bakışla baktı; güzel, ince ve penbe dudaklarından hefif bir tebessüm. tozpeube yanak. larında Ikli küçük çukur peyda ederek — dalgalandı; — Emine, tatlı bir. bakışını Steryüdis'in gözleri içine daldırdı. Steryadla bit sarhoş — gibi sallanmak — mahkümiyetinden kendisini kurtaramadı. Fakat, İzmir zealimin (Yunanlı muhar- rir İzmir Satropı diyor) — göz. lerinde bâlâ bir. parlaklı ol makla beraber derin bir elem sızı da - vardı. Steryadis, amansız bir aşkın esitl olduğunu her bareketi ile gösteriyordu. Evin Bu akşam Başdurak'ta Sıh- hat, Karatoş'ta Santo, Tilki- lik'te Yenl İzmir, Iregadpaza- rın'da Asri, Gözelyalı'da Afi- çarı çıkarken kendisine hitaben |İSON DAKIKA: TTTT Htalyan'lar Aksum'u Aldılar. Heme Yeni Sultanlığı Da Kuruyorlar. — General — Maravlnya: İtalyan İstanbal 15 (Özel) İstanbal 16 (özel) — İtalya propaganda — nezareti, biri 19 ve diğeri 20 mumaralı olmuak üzere bügün İki tehliğ neşret: miştir. Bu tebliğleri aşağıya yazıyoruz: 19 Numaralı tebliğ: Birinci teşrinin 13 âncü gü- nü, general Dö Bono kral Viktor Emanuel adına Adua'nın İdarcslal eline almıştır. General bondan sonra Gavinana fırka sını teftiş etmiş ve ba müna: sobetle bir söylev vermiştir. Dorote'nla ansızın bir » önünde durdu. yet eczabeleri açıktır. Tayyarelerimiz, sabah ve akşam Casus Roman Nefes bile almyarak yatak ni kapıtım iti. — Burada * hafif bir ışık Dbile yoktu. Atcurlar kapalı, kalın perde :"'ı inikti. Helecanla kolunu *T uzattı, karyolaya doğru: — Dorotel! Diye seslendi. Fakat bu se5, İsldin bötün bötün aksine 5»? cevapsız kaldı. - Berun * ©! içinde hemen gerl döndü —ı:lvııdı aranarak - elektirik esini buldü; vo çevirince; hi Mlk oda birdenbire aydın: lik olarak gördüğü şu oldu: Karyola boştu. Hemen diğer odaya koştu, gene seslenvdi: — Dorote! Bo odadan da — bir cevap gelmedi. Bu ve diğer odalar da boşta! Benua, tekrar yemek odasına geldi, eli şakağında düşünmeğe başladı kendi kendIsine: — Bey.. Dedi. Kendine gel. Bunda telüş edecek ne olabilir? Herhalde biraz dışarı çıkmıştır! Gözü, etrafta metresinin dı- yazmış olması lâzimgelen tez- kereyl aradı. Halbuki böyle birşey de yoktu. Gene kendi kendisine: — Fakat gecenin bu vaktinde nereye gidebilir? Diyerek tekrar uyağa kalktı ve odalarda dolaşmağa başladı. Merdivenden birisinin çıktığını sanarak, bir deli gibi kapıya koştu. Gene bir kimse yoktu! Sant İse artık onbuçuğa gell- yöordo! Benus, bin müşkülütla iradesine sabip olabildi, bir turaftan bâdiseleri, berl taraftan da dalredekl eşyayı tetkike baş: ladı, Böle üzerinde yarı dolu bir çay fincanı, yanında çay kaşığı, İş masasının — üzerinde yarı İşlenmiş ve işlenirken bı- rakılmmış bir ipek kombinezon vardı. l yere gltiği aşikâr! Dedi. Hemen yatak odasına Karyola da Boştu EBeçt; bazı eşya yerinde değildi: — Bavul acaba yerinde mi?. Diye baktı, o da yokta! — Hiç şüphe yok. Gitmiş. Fukat nereye, ve ne kadar bir zeman İçin?. Dedi. Bu enallerin cevabını yerecek bir tezkere yoktu. Bu faaliyet göstermişlerdir. Makalle'nin cenubunda, şi- mel cebhemize taarruz etmek istiyen Habeş kuvvetleri bom- bardıman edildi. Anbalâkl mıntakası tayyare- lerimiz tarufından şiddetle bom bardıman edilmiş ve Habeşlerin buradakti cebhaneliklerinde Ia. filâkler olmuaştar. Habeş balkı, batlarımıza ge- lerek teslim olmakta devam ediyor. 20 Numaralı Tebliğ; nun İiçin çapkasını giydi ve empermeablinin kemerini ilik- ledi; komitatörü çevirdi; her yer gene derin bir karanlık içinde kaldı. Dalreden çıktı, döşünceli bir tavırla — merdivenleri indi ve kapıcının odası önünde durdu. Kapının zil düğmesine dokundu, içeriden çatallaşmış bir ihtiyar kadın eeei düyuldü, sonra kapı açıldı; ak saçları karmakarışık, buruşuk suratlı bir kadın, ,Dü: ran ana,, homurdanarak: — Hayrola., İzin bitti mif, Diye sordu. Benua: — Benim Düran ana! Dedi. — Ne var Allah aşkına?. Yoksa apartmanda yangın mi çıktı?. B e vermektekten İmtina Italya'da Şenlik Var. Makalle'nin Sukutu Bekleniyor.î .. Bua : Ingiliz Radyoları, Italyan Haberlerini Vermiyorlar. İstanbul, 15 (Özel) — Roma'dan verilen haberlere bakılırsa Aksum mukaddes şehri İtalyan: ların e'ine geçmiştir. İtalyan'lar çehri bombardıman etmişlerdir. Aksam'da sabık Tigre — soltanlığı yenlden tesle edilecektir, Aksum şehri Adaa'den 25 kilometre conuptadır. İtalyan'lara göre bu şehrin işgalile Tigre eyaleti tamamen İtalyan'ların elinde demektir. ileri hareketlaln sağ cenahlarını muhafeza ve himaye etmekte olduklarından, Habeş ozdusanun ant bir baskınından korkulmamaktadır. Aksum'un sukutu, Makal: — levin de sakutünü İcabettirecek İmlş.. İstanbal 16 (Özel) — Aksam'ap İşgali sebebile Roma'da ve bütün İtalya'da büyük — şenlikler — yapılmıştır. Nümayişçilerla taşıdıkları levhalarda “Bagün Aksam, yarın Adls-Ababr,, Hiçbir kuv: vet bizi yolumuzdan çeviremez,, cümleleri yazılıdır. İatanbul 15 (Özel) — İtalyan menablinden gelen haberlere göre, Aksum halkı, Akenm'daki — eşraf ve papaz sınıfı İalya hükümetine tebalyet arzetmişlerdir. Aksum'da karalacak yeni Tigre Ğ saltanlığıdın eat nizamatı hazırlanmaktadır. Ayni —menable göre, İtalya'dan ayrılmssını muvafık görmektedir. İtalyan'lar diyorlar ki: — İogiliz radyo merkezlerinin İtalyan baberlerini Eransa radyo merkezleri ve İtalyan rudyoları bu vazifeyi mükemmel surette yapmışlardır. bir İtalyan Gazetesi Ingiltere'nin Zecri Tedbirlerde 19Mil- yon Sterlin Kaybedeceğini Yazıyor! İstanbul 15 (Özel) — Italyanca Messorero gazetesi; zecri todbirlerden bahsederken, bu tedbir: lerin italya'dan ziyade teşebbüs edenleri zarara sokacağından bahsetmektedir. Bu tedbirler dolayislle lıılyı'ııın fcabeden her türlü tedbirleri hıtihaz ettiğini da ilâveten bildirmek- tedir. Bu gezete Londra'nın finansol Nijoz gözetesinden bir İstatistik nakletmekte ve buna lstina: den zecri tedbirler yüzünden İngiltere'nin 19 1milyon sterlin zarar göreceğini Iddla etmektedir. Buodan başka İşçi ve memurların da 9 buçuk milyon İlra kaybedeceklerini ilâve Gal ve wskoçya kömür madenlerinde 18,000 amelenin İşsizliğini içabettirecektir, Amerika - Italya Ekonomik ve Finansel Münasebatı Amerika ayanından birkaçı birleşik Amerika'nın bitaraflığı #lnatoya yeni bir teklifte bulanacaklardır. İtalyan radyoları bu teklif üzerine Amerika'nın İtalya le finansel ve ekonomik münasebetlere tekrar başlıyacağını bildirmektedirler. Italya Genel Kurmay Başkanı Eritre'ye Vardı.. Istanbul 15 (özel) — İtalya'dan bildiriliyor: İtalya erkânıharbiye umum relsi general Badoğliyo Eritre'yo varmıştır. Eritce orduları kumandanlığını alacağı aöyleniyor. Italyan'lar, Dün Iki Tebliğ birden Neşretmişlerdir Fransız matbuatı — Fransa'nın etmelerine — mukabil gazete, — zecri etmektedir. hakkında ebone — (plskopos) — tarafından general DeBono'ya teslim edil. miştir. (Halle Selâseden başka) bütün Habeş İmparatorları bu şebirde taç geymişlerdir. Şehrin tarihl kıymeti pek büyüktür. Asarjatikası çok olmakla beraber Habes dibinde de kudslyeti fevkalâdedir. Ebone, şehrin anabtarlarını kumandana teslim ederken bir töylev vermiş ve hükümetimi- zin adaletinden emin olduğunu beyan eylemişiir. tıkten sonra, kepıcı kedın; — Ha.. Dedi. Sizin üçüncü kattaki minyotu mu soruyorsu: nuz?.. — Evet., Yukarıda yok, Bil- diklerinizi bana söyler misiniz?, — Tabli yukarıda olmıyacak. Çöünkü pltei! — Gitti mi?. Kendisini gi- derken gördünüz mü?. — Sizi şimdi gördüğüm gibi gördüm! Benus sinirlerine hâkim ola- mıyarak adam, dedi. Bildikleri- nizi bana söyleyiniz. Çünkü bu mes'ele çok mübhimdir! — Fakat.. Burada soğuk alırım.. Nasıl olur? Rutübet ve ayaz var! Malümya ben yuşta bir kadın için bu vaziyet çok tehlikelidir! Manmafih bir da- ğ 1 M | Şimal Cephesinde Taarruza Geçen Ha- j beş'leri Bombardıman Etmişler Aksum şehrinin anahtarları,