19 Ekim 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

19 Ekim 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

Yirmi beşinci yıl No. 6345 Cumartesi 19 Birincite&rin 1935 Atatürk'e Suikasd Suriye'de Hazırlandı AT Ankara 18 (Telefon) — Tür: kün gör bebeği, milletin ve Memleketin en büyük güven ve yazlığı - Atatürk'e sulkast Yapmak — maksadile cenup hu- düdamuzdan — girip te bir çift: likte yakalaadığımı bildirdiğim hain Çerkes, Milli mücadelede bize arka çevirerek düşmanla birlikte bize #silâh atan mabut Çerkez Etem'in adamı Yahya- Ür, Bu çerir, yalmız değildir. Dört arkadaşile — birlikte, Tür- kün canına kasdetmek melanet Ve deliliğlni göze almıştır. Ya- kında arkadaşlarile birlikte bu- Tada muhakemeleri başlıyacaktır. Bu işe, büyük önem veren Adüyo dalresi tahkikatını birir- Hiştir. Hüdiseye, Urfa saylavı Ali Salb'in adı da karışmıştır. Adliyenla vâki İş'arı üzerine hükümet Kamutay başkanlığına başvururak Ali Salb'in masanl Yetinin kuldırılmasına karar ve- Tİlmesini İstemiştir. Başkanlık ta keyfiyeti bugün muhtelit encü Hene havale etmiştir. Bu en- tümen, teşkilâtı eanslye ve ad İye encümevlerinden mürek: keptir ve Kamutay nizamaames! Mucelbince, evrakı beş — kişilik İbzarf encümenine vermiştir. Ankara, 18(Telefon) — İhzari #ücümen bugün Müağla saylavı Yunus Nadi'ni — bışkanlığında Toplanmış ve Urfa - saylavı Ali Salb'i çağırarak dinlemeğe baş: lamıştır. Şimdi saat on dörttür; Ai Salb bâlâ encümende bu lanay Kendişsini encümene girerken Bördüm ve bu bapla ne diye Seğini sordum: —-“Görüyorsunuz ki neş'eli Yim, , Dedi ve güldü, bundan son T çu gözleri ilâve etik: — "Madomki bu büdlseye İi karışmıştır. Eğer kamu İay, benim teşrli masuniyetimi dırmazsa, ben bizzat kaldır Ilân İbaylıktan: 1 — Yarınki pazar günü Büfas sayımı yapılacaktır. 2 .— Top atılmadan hiçbir kimse evinden çıkmıyacaktır. 8 — Top atıldığı —halde kendilerinc sayım — memuru Oramıyanlar en yakın kara: kola Uğryarak — kendilerini Szdıracaklardır İzmir'de hergün sabahları çıkar, siyasal gazetedir. GEZTELELEN masını — İstiyeceğim ve bunda ısrar göstereceğim, ,, Ali Salb'e, çerkes Yahya'yı tanıyıb tanımadığını sordüm Şu cevabı verdi: —'Ba adam Ceyhan kazası dahilinde Keramezar köyünde bir sene evvel sığır çobanı İdi Hakkında haşka birşey bilmi yorum. Ankara 18 (Telefon) — Ka mutay — esat üçte Trabzon say- Tavı Masan'ın başkanlığında top lanmıştır. Golse açılınca teşkl (âtı esasiye ve mdliye encümen lerinden mürekkep olan müh: telit encümenla - relsl — Refet (Bursa) kürsüye gelerek şunları söyledi: — Hükümetçe yapılmakta olan bir tahkikat dolayisile bir saylavın — teşeik — masüniyetinin kaldırılması bakkında müşterek encümenla vermiş olduğu mez batanın bügünkü — ruzmamnye alınmasını rlca ederim. Eacümen relsinin ba teklifi kabul edilerek mazbata rozns meye alındı. Kamutayfesat on; yedide ikinci celcesini aktetti. Bu mazbatada şöyle deniliyordu: “Rehlcamur Atatürk'e — sul- kast yapmak İçin uralarında gizli bir Htlfak akdederek el lâblı cemiyet teşkil — etmekle mazaun Yahya ve arkadaşları bakkında yopılan tubkikat ara gında Urfa saylavı Ali Salb'in de bu İttifakta eli bulunduğu ve salkasd. için Türkiye'ye ge len adamların sevk ve Idaresini taahbüd ettiği anlaşılmakın ol doğundan hakkında kanuni ta. kibat yapılınası — başbakanlığın tezkercsl İle talebedilmesi öze- rine bu babdaki evrek muh telit encümene tevdi kılınmakla dahili nizamnamenin 178 İnci muaddesi hükmüne tevfikan bu evrak, tetkik edilmek üzere Hhtisas encümenine - verildi.,, Yapılan — tetkikata — ve All Salb'in istimaına ve — ifadesi alınmış — olanların ıllykdllleıl- nin hulâsasına göre, Surlya'de Cumur — Reisi Atatürk'e karşı sülkast yakılması kara laştıral mış ve Yahya ile dört arkedaşı tabanca ve bombâlar İle silâh landırılarak — sulkasta — memur edilmiş, Halep'ten bir otomo- bille hududa yakın bir yere gönderilmiş ve Kilis'ten Tür. kiye bodudlarını gizlice geçmiş oldakları ve tasarlanan sulkas- tın ne süretle yapılacağını Urfa L l saylavı Ali Salb'in İdare ede- bileceği anlaşılmıştır. Şa hale nazaran meb'us Ali Salb'e atf ve İenad ediler u: çun mahiyeti Türk ceza kanu- nunun bu baptakl bükümlerine göre teşkilâtı esasiye kanunu- nan on İkinci maddesine mu yafık görüldüğünden dabili ni zamnamenin 180 iİnci madde- #İne tevfikan kendisinin teşrii mesunlyetinin — ref'ine — karar verildi. Mazbatanın — okunmasından tonra Ali Salb Uc Savaş kür süye geldi ve uzun İzahat verdi. Bundan sonra maazbata reye kondu ve teşril masuoiyetinin ref'i kararlaştırılarak hükümete bildirildi. Cürmün mahiyetine nazaran Ali Salb'in tevkif edilmesi muh- temeldir. Ali Saib'in beyanatı: — Un yedi seneden bugüne kadar ve şimdi kürsüye çıktı- ğgım âna kadar birçok — iyilik- lerlol ve himayesivi gördüğüm ve kendisine candan bağlı bu landuğum, aşkım taşıdığım Ata türk'e yapılmakta olan bir sul kasta masl'esef müf teriler be- nim de adım — karıştırmışlar, Bir aydanberi ba elim 1strabın altında ezillyoram. Dündenberi çok müsterihim. Gerek benim masunlyetimin — kaldırılmasını teklif eden adliye Bakanlığına Telef on: 2776 ve gerek bu teklifi kabal eden encümene — candan — teşekkür ederim. Ben bu İşte de gene bu |£- tirayı meydana çıkararak kar: gıDıza ve Büyük — Atetürk'ün karşısına — sevginize lüyık blr arkadaşınız olarak çıkacağım. (— İnşallah, candan dileriz!) sesleri.. Arkadaşlar! Ben bona bir. umud olarak söylemiyorum. İçimden — gelen bir inan, bir kerar — ve kat'i kanaatimle İfade ediyoram. Aziz arkadaşlar! Bislm Sevgili Relsimize sal kasd yapmak İstiyenler, — firsat bulurlarsa yeap: Mr.. Sulkastın yolu oradan de gildir. Oradan gelen yol doğ rüdan doğruya benim — içindir Atatürk'ün yetiştirdiği ursavaş Içindir. Yalnız İsşmet Taönü'den birşey rlca ediyorum: Ben adliye tahkikatını kâfi görmüyorum, Bizzat bununla meşgül — olsunlar. Ben — İsmet İsönü'nün — çok — iyiliklerini gördüm, Ceyhan'dan Suriye'ye giden adamlar bu İçi yaptılar. Bun lar vaktile bana iftira etmiş lerdi. Onların evrakı — bugün İçişleri bakanlığında mahfazdur. İsmet İnönü'ne bakkımı belâl etmem, bizzat tahkik etsinleri. Ankara, 18 ( Telefon ) — | Akdenizde Büyük Bir İtalyan Vapuru Ateş Almıştır. Bu Mel'unane Hareket, Büyük Şef Uğrunda ölmeğe Hazır Duran Izmir'de ve Mıntakamızda Derin Bir Infial ve Nefret Uyandırmıştır. Bu; Atatürk'ün Şahsiyetinde, Türkiye'ye ve Türk'lüğe Çevrilmiş Alçakça, Canavarca Bir Kasddır. Bütün Ulus, Şimdi Ayni Şeyi Söylüyor: Lânet Olsun!, Toplantı Yeri Ali Saib'in Çiftliği Imiş. Mel'unlar Halep'ten Otomobille Hu- duda Kadar Gelmışler ve Kılıs ten Topraklarımıza Girmişler. İzmir'iller! Siz, Atatürk tonuz, - hep hiddetli nefreti ve lâneti dökmeye dünyaya söyliyeceğle ki; Ve, ey aziz İzmir'liler; Muğla saylavı Yunas Nadi'nin başkanlık — etilği İhzari — encü- mende, mütekalt general Ali Fund'la tayyare cemiyeti relel Rize saylavı Fuad da bulunu- yorlardı. Sulkastçıların, A Selb'in Urfa'daki çif tliğinde bulanmak üzere sözleştikleri rivayet edi- Hlyor. Ali Son Dakika: Saib AlI Ssib, kamutayda teşrli masoniyeti kaldırıldıktan sonra müddeiumolliğe gitti ve orada bakkında tevkif kararı çıka rak derhal tevkif edildi, ANADOLU — Türk'ün göz bebeğine — karşı — gösterilmesi düşünülen bu alçakça evikasd baberi, Atatürk'ün — yolanda seve seve Ölmekten çekinmiyen Izmirliler Mitinge Koşunuz! Bugün Bütün Duygularımızı Dökecek ve Atatürk'e Bağlılığımızı Göstereceğiz ae deyince - birdenbice coşan, barekete gelen ve herşeyi raohundan duyan yurddaşlar. sınız. Atatürk'e karşı çevrilmek İstenen slçakça maksadın bu topraklardaki izleri, dün açıkça görülüyordu. Hep onu konuş idiniz. Telâşla, merakla İdarehanemlze koştunuz, Sizden beklenen, zaten bu idi.. Bugün, bütün hislerinizi, büdiseye karşı duyduğunuz gayzı, fırsat buldunuz. Saat onyedide Cumuriyet alanında Atatürk'ün aoıtı dibinde — O, bizlin gözbebeğimizdir.. yanbakaoları, dişlerimizle boğmağa bazırız. Büyük Türk'e olan bağlılığımızı, sevgimisi, yan tapınışını bugün, anıt dibinde bir daha haykıracağız!. Tam onyedide, amıt dibine koşunuz!. Z -- ANADOLU -- ' kımıldıyan, — birdenbire bülüşacağız ve Ona içeriden ve dışarıdan içimizla kayor Izmir'de ve bütün müahitinde derla bir asabiyet ve nefret uyandırmıştır. Bütün vatandaşlar, ona göz dikenlere — rahlarından kopan bir Iaflal İle Tânet — etmekte: dirler. Çünkü Atatürk'ün var. lığında, Türkiye ve Türk'lük yaşar, Ona karşı yapılacak en küçük bic kötü teşebbürün hedefi doğradan doğ.uya Tür- kün canevi ve Türkiye demek. tir. Lânet olsun alçaklaral, Karşılıklı Boykotlar Başlamıştır. İstanbul, 18 ( özel ) — Ko lombiya'dan gelen — haberlere göre; Siyam İşçi partisi Italyan eşyasına karşı boykot — İlânını kararlaştırmıştır. Bundan başka Bazlin'den ge- len haberlere nazaran, Amerl. ka'da 140 bin azamı bulunan Italyan mason locaları da İn. giltere'ye karşı boykot kararı vermiİşlerdir. Sovyet Rusya —- Ro- manya Arasında, İstanbul, 18 ( Telefon ) — Sovyetler birliği ile “Romanya arasnda doğru demiryolu mü: nakalâtı bugün başlamıştır.