19 Ekim 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

19 Ekim 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON ALTINCI YIL. No: 5l12 Adımız andımızdır 19 İLKTESRİN, 1935 CUMARTESİ Son haber'er Za ci sayıfada Her yerde 5 kuruş Alçaklar ATATURK'e Gene Kasdetmek İstediler Hükümet, Ç_anileri Yakalamıştır . Bu meselede Urfa saylavı B. Ali Saib hakkında itbamlar görül- düğünden dün, kendisinin teşril masuniyeti kaldırılmıştır Dün geç vakit aldığımız ve bütün yurddaşlara, bizim gibi, ıztırab verecek, bizim gibi, bü- tün yurddaşları sebeb olanlar hakkında İanet ve nefrete sevkedeek olan — namussuzca ve alçakça komplo hakkında öğrendiklerimizi yazıyoruz : ... Suriye'de Cumur Başkanımız Atatürk'e komplo yapılması ka - rarlaştırılıyor ve bugün yakalan - mış olan Yahya ile dört arkadaşı tabanca ve bamba ile silâhlandı - rılarak bu işi yapmağa memur edi- liyorlar. Halebten bir otomobil ile sınıra yakım bir yere gönderi - len bu alçaklar, Kilisten hududu - muza geçiyorlar. Bu hain maksatla türk sınırla- rından içeriye girmek küstahlığın- da bulunan alçaklar, her zaman uyanık ve canlı olarak yurdun gü- ven ve asayişini koruyan emniyet teşkilâtımız tarafından yakalan mış bulunmaktadırlar. K Yakalanan bu caniler hakkın ae ——— —— Gündelik SOVYET GENCLİĞİ . Geçenlerde Ankara'ya sovyet âlimleri geldiler ve ilim adamla- rımızla bulu stular. İstanbulda ay- rıca konfera ıslar vererek, bize dost memlek »tteki ilim hareketle- rinin kuvvet ve şeref misallerini gösterdiler. Dün de Anlırı’yı_ sovyet spor gencliği, türk gencliği ile buluşmağa geldi. Gittikçe ger- ginleşen, güvensizleşen arsıulusal münasebetler havası içinde, dev- rim Rusyası ile devrim Türkiyesi arasındaki asil dostluk ve daya nışma, barış ve sükün hasretlileri- ni kıskandırsa gerektir. Biz, sovyet hareketlerinin hiç biri ile yeni tanışmıyoruz. Yalnız her yıl, iki taraf, biribirinin, eko- nomide, ilimde ve her türlü faali- yetlerde yeni ve daima ileri ham- lelerini görüp anlamak için fırsat hazırlamaktadırlar. Sovyet devrimi, kendi neslini yetiştirmiştir. Aramızda gördüğü- müz gencler, bütün kafa, kalb ve sinirleri ile, yüzdeyüz Leninist'- tirler. Sporcu bir parçasını gördü- ğümüz bu nesil, dost memleketin bütün hayat ve hareket cihazları içinde yerini almıştır. Kaytaklığın cesedi bile soğumuştur. Bu nesil, teşrin kaynaklarından, saf ö- züne hiç bir yabancı unsur katıl- maksızın, coşarak, kıplıyırı!( ve zafer türküsü çağırarak geliyor, Hürriyet kavgası kaynaklarından gelen ve Türkiyede Atatürk dava- sının tek dayancı - olan Kamalist gencelik, onun en iyi, en yakın arkadaşıdır. İkisi de halk ve ideal hizmetindedirler. Düşmanları ma- zi, dostları istikbaldir. İkisi de bü- tün enerjilerini, memleketlerinde davalarının zaferine, sonuna ka- dar, son kol ve göğüse kadar onu müdafaaya, arsıulusal sıyasada ise, gene aynı azimle, barış ve in- sanlık davasına hasretmişlerdir. Yarının en aydınlık ve doğru manzarası, bu memleketin genc- liğinden başka nesinde görülebi- lir? e F.R. ATAY da yapılan tahkikat ve soruştur - malar sonucunda Yahya ile dört arkadaşının Suriye'de Cumur Baş- kanı Atatürk'e bir komplo yapma- ları kararlaştığı ve bunların ta - banca ve bomba ile silâhlandırıla- rak bu işi yapmağa memur edil - dikleri, Halebten bir otomobille hududa yakın bir yere gönderil - dikleri ve Kilis'ten Türkiye top - raklarına gizlice geçmiş oldukları anlaşılmıştır. Sorguya çekilen bu - hainler, verdikleri cevablarda komplonun ne suretle yapılacağını Urfa say - lavı Bay Ali Saib Ursavaşın idare edeceği ifadesini vermiş oldukla - rından Başbakanlık bir tezkere ile Kamutaydan, kendisine atf ve is- nad edilen suçun mahiyeti türk ceza kanununun bu babtaki hü - kümlerine göre teşkilâtı esasiye kanununun 12 inci maddesine mu- vafık görülmüş olduğundan dahi- K nizamnamenin 180 inci madde- . sine tevfikan Ali Saib Ursavaş'ın teşril masuniyetinin kaldırılması- nı istemiştir. Mesele Kamutayda Başbakanın bir tezkere ile tü- ze bakanlığının bu müracaatını kamutaya bildirmesi üzerine me- | sele adliye ve teşkilâtr esasiye ko- misyonlarından mürekkeb muh'e- lit komisyona havale edilmiş ve komisyon dün sabah toplanarak Genel Nüfus Sayımı Yarın meseleyi incelemiye başlamıştır. Komisyon ilk iş olarak beş kişilik ihzari bir encümen seçmiş ve bu encümenin verdiği rapor üzerine muhtelit komisyon Ali Saib Ursa- waş'ın teşril masuniyetinin kaldı - rılmasına karar vermiştir. Komisyonun Kamutaya sun - (Sonu 6. cı sayıfada) Sovyer sporcularının Sovyet sporcuları şehrimizde İTALYAN - HABEŞ SAVAŞI italyanlar Kuzaydan ilerleyecek Adisababa, 18 (A.A.) — Ha- beş hükümetinin tahmin ettiğine göre, italyan kuvvetleri yakında kuzay istikametinde yeni bir iler- leme hareketi yapacaklardır. Habeş kaynağından gelen ha - berler, italyan uçaklarının Amba- Alagui'yi üstüste — bombardıman ederek birçok sivil öldürdüklerini bildirmektedir. Habeş hükümeti, Amba-Ala - AĞ karşılanmalarına ait bİr kaç görünüş. (Yazısi beşinci sayıfamızda) Sayıma yarın saat 6 da başlanacaktır. Gayemiz, ne bir eksik, ne bir fazla; türk ulusunun sayısını ve ne halde olduğunu doğru olarak öğrenmektir.., 927 den 935 e kadar sekiz yıl son asırlar tarihinde görülmemiş bir genlik ve sükun içinde yaşıyan türk ulusunun sayısı ne bir eksik ve ne bir fazla olarak tam doğru- lukla yarın anlaşılacaktır. Aylar danberi bu tarihi günün hazırlık- larını yapan İstatistik Genel Di - rektârü dün bize şunları söyledi: “—. Bütün hazırlıklar bitmiş - tir. Neticeyi emniyet ve kati bir ümidle beklemekten başka bugün bizi işgal eden bir şey yoktur. Ne- ticeler sayım günü akşamına doğ- ru gelmiye başlayacaktır. Fakal bazı mıntakalarda köyler merkez- lere uzak ve yol zorluğu sebeble « riyle neticeler iki üç gün içinde toplanacak ve umumi rakamlar en geç 25 birinci teşrine kadar ilân edilmiş bulunacaktır. Yabancı uzmanla beraber İstanbul sayım hazırlıklarını tet - kik ettik ve bugün döndük. İstan - bul sayım bürosu çok sistemli bir şekilde çalışmıştır. Müşavir — ve ben teftiş ettiğimiz işlerden ta - mamiyle memnunuz. Kaymakam ve nahiye müdürleri müteaddid konferanslarla sayım memurları- nı yapacakları iş hakkında iyice İsmet İnönü Ankara İlbaylığırdan: 1 - Nüfus sayımı 20Birinciteşrin sabahı saat ww Sayım Hakkında bildiriğ wwvvğ altrda başlamış olacal tır. 2-11 ve 12 inci semte gidecek sayım ve kon - trol memurlarının vesaiti Taşhanı civarında bu- lunacaktır. 3- Kendi bulunduğu semtten başka mahal- lere gidecek memurların Ankaraya gelebilme -. leri için Çankaya, Yenişehir, Dikmen, Cebeci, Keçiören ve Etlik du aklarından sabah saat beş buçukta birer otobüs hareket ettirileceği ilan olunur. ARARAAARARANNARRARANARAARARRARRADAR DA DANAA tenvir etmişlerdir. Dün Tadyoda verdiğim umumi bir konferansı İstanbulun 29 muhtelif yerinde toplanan oön bin kadar sayım me - muru dinlemiştir. Hulâsa olarak diyebilirim ki İstanbul'da da Ankarada o!'.24 a N vuvwnanma$ gibi bütün sayım memurları ya pacakları işleri bütün teferruatiy le kavramış bulunuyorlar. Sayım talimatnamesi sayım günü her mevkiin sayımı sonuçlanıncıya ka- dar kimsenin dışarı çıkmasına mü- l (Başı 3. cd sayıfada) gui'de hiçbir. korunma - tertibatı mevcud olmadığını hatırlatmakta dır. Bu şehir Makalle'nin 100 kilo- metre kuzayında bulunduğundan italyan hava kuvvetlerinin yeni bir taarruz alanı hazırlamak gaya- si güttükleri sanılmaktadır. Asmara, 18 (A.A.) — Havass ajansı bildiriyor: İtalyanların ya- kında yeni bir taarruz hareketin- de bulunacakları haber veriliyor. Adisababa, 18 (A.A.) — Oga- dendeki italyan ordusu dinmeyen h'ıiyıiı yağmurlar dolayısiyle ye- rinde sayarken, bugün gerek ha - beş kaynaklarından gerek - öteki kaynaklardan gelen haberler ku - zayda Makalle'ye doğru bir ital - yan hücumunun pek yakında ya - pılacağını göstermektedir. Bugün Makallenin italyanlar tarafından uçaklarla bombardıman edildiği (Sonu 2, ci sayıfada) Dil hakkında Etimolojik ve Morfolojik II inci Anket I — İşık 2 — Parlak 3 — Sıcak 4 — Âleş 5 — Gök 6 — Su 7 — Yer 8 — Toprak - torpak 9 — Yıldız 10 — Yıl D Yukardaki kelimelerin ilk ve asıl kökleri nelerdir? »İD) Bu kelimeler nasıl teşekkül etmişlerdir? WD) Bu kelimeleri teşkil etmek için köke ilâve olunan ek - ler nelerdir ve eklerin her birinin mana ve farkları bakımından rolleri ne ol - muştur? IV) Bu araştırma neticesinde: A - Türk dili kökleri, ve, B - Türk dili ekleri, ve, C-Türk sözlerinin teşek külü hakkında bir ka ide çıkarmak mümkü. müdür? Bir hafta bastığımız birinci anketimiz bitti. Aldığımız cevab- ları gazetemize koyduğumuz gibi gene de koymağa devam edece - Biz. Bunlar bitince, yukardaki ikinci anketimize alacağımız ce - vabları nesre baslıyacağız. İkinci ankete cevap Türkçede her kelimeyi tek heceli bir köke kadar götürmek imkânı var- dır, Kök ve eklenti araştırmalarında bu esaslı nokta göz önünde bulundurulur. sa faydalı olur. I — Onun için (ışaık) kelimesinin kökü de (1ş) hecesidir. Bu kök, (ışık, ışıldamak, ışıldak) gibi kelimelerde de görülüyor. (Tle) hecesi, (Bayık, katık, kayık, yarık) kelimelerinin sonunda da bulu. man bir eklentidir. Bu eklenti bazı kölü (Sonu 3. cü sayıfada) llli