October 18, 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

October 18, 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON ALTINCI YIL. No: 5Slli Adımız andımızdır S YA 18 İLKTEŞRİN 1935 CUMA on haberier ci sayıfada Her yerde 5 kuruş Barış için önemli konuşmalar Cephelerde yeni bir şey yok Dost Sovy İtalyan uçakları keşif ve bombardıman a devam ediyorlar Roma, 17 (A.A.) — Dün, Ha beşistan'da italyan kıtaları tara - fından kayde değer hiç bir hare - ket yapılmamıştır. Yalnız, Tigre cephesinde başlı başına bazı kara- kol hareketleri olduğu - bildiril - mektedir. İtalyanların Ogaden ve Harrar bölgelerindeki uçuşlarda — gazlı bomba kullandıkları hakkındaki haber yalanlanmaktadır. Adisababa, 17 (A.A.) — Bu - rada Makalle'nin italyanlar tara fından kuşatıldığı hakkında bazı ——— < Gündelik SATIŞ SÖMÜRGESİ F.R. ATAY Aylarca uğraşırsınız; memle- kette işe yarar ne teşkilat varsa, hepsini, adım adım bazırlarsınız; on binlerce lira sarfedersiniz; maksadınızı halka anlatmak için bütün edebiyat kuvvetinizi kulla- nırsınmız. Çünkü doğru bir nüfus sayımı yapmak İâzımdır. Bu top- rakta kaç kişi olduğumuzu, nasıl | olduğumuzu ve ne yaptığımızı bil- mek istiyoruz. Saymn günü yaklaşmaktadır. Tam o sırada gazetenin - biri bir bavadis uydurur: “Devlet, nüfus sayımından sonra bekâr — vergisi koyacaktır.,, Bu halk, 'ci imparatorluk dev- rinde hiç ke di hayrına bir iş ya- pıldığını görmemiştir. Bu halk, ki onda devlete karşı inan hissini biz kurmağa, biz köklendirmeğe çalışıyoruz. Bu halk, ki içinde ca- hili var, fesadcısı var, inansızı var, böyle bir havadis onun üstünde elbet eser bırakacaktır. Acele telgraflar, bildirikler, radyo ve gazete, her türlü vasıta ile bu se fer havadisin uydurma olduğunu anlatmağa çalışacaksınız. Yalnız bu mu, şu habeş harbın- danberi — satış rekoru : kırmak için bir takımımızın ylwk_' larımız! Her - gün - bir sürü telgraf ve gazete havadisi [eü'r. Bir yığını uydurmadır, şişirmedir. Bunu biz gazeteciler başkaların- dan daha iyi bil Fakat hava- disler arasında , 30- kağı avlamak için en münasibi hangisi ise onu alır, 750 bin habe- şi Eritre'ye sokar, italyan kolordu- larını çevirtir, Aduayı ayak topu- na çevirir, herkese memleket se- viyesi hakkında acı hükümler ver- dirmeğe çalışırız. Rakam da bili- riz, harb da etmişizdir! lakin iki- sini de unutarak, var kuvvetimiz- le karalcılığa dökülürüz. Çünkü bir defa halkı heyecanli haber'e alıştırmışızdır. Her gün daha he- yecanlı haber vermeğe çalışmalı- dır ki satış hızı soğumasın. Eğer gelen telgraflarda sükün varşa, kızarız; ve en basit yalanı kendi ateşimizle ısıtır, halka öyle suna- rız. Hem bu hal nasıl meselelerde olur, bilir misiniz? Dış sıyasada! Yahut en nazik devlet işinde! Bir alman yahudisinin ermeni- ler hakkındaki romanı sinemaya alınıyor diye Amerikayı altüst et- | meğe kalkarız. Amerikada gaze- teciliğin ve neşriyatçılığın ne ka- dar kontrolsuz olduğunu düşün- | (Sonu J. üncü sayıfada) yayıntılar dolaşmktdır. İki ital - yan uçağının Adfenbiket bölgesi üzarinde uçtukları öğrenilmiştir. Güney cephesinde - italyanlar Kebbes - Kibili vadisindeki ileri hareketlerine devam etmektedir Mabeşistanda çarpışanlârdım Birüüş crp Asmara, 17 (A.A.) Doğu Tigre'sinin işgalinden sonra, bu - gün mevzi tahkimatı safhasında bulunulmasına rağmen, italyan u çakları büyük bir faaliyet göster - mekte devam etmektedirler. Keşif ve bombardıman filoları, dün ve ötey gün parlak sonuçlar elde et - mişlerdir. 15 inci hava filotillası ötey gün 300 çadırlık bir düşman kampını yok etmiştir. Filotilla, bundan sonra, Bel Mariam üzerinde uaçrak büyük bir cephane deposunu bombardı - Hararıa başlıca meydanında cepheye man etmiş ve yıkmıştır. Uçmanla- rı arasında Bruno ve İtwittorio Musolini bulunan başka bir filo - tilla, Makalle etrafında bir keşif uçuşu yaptığı sırada habeşlerin tüfek ateşine uğramışlardır. Fa - kat uçmanlar hareketlerine de - vam ederek çektikleri fotoğrafla- rı üslerine götürmüşlerdir. Adisababa, 17 (A.A.) — Ha - vas bildiriyor: Hükümet, hapisa- nelerdeki mevkuflara, silâh dağı- tarak cepheye — sevkedilmelerini emretmiştir. Ras Kassa'nın durumu güç bu- lunan kuzay cephesine yürümek üzere, ordu ile depre tabor'dan git- tiği hakkında bir yayıntı dolaş - maktadır. Pler eai ee B. Lavalin barış yol undaki çalışmaları Paris, 17 (A.A.) — B. Laval, italyan büyük elçisi B. Cerutti ile ingiliz büyük elçisi B. Corç Klar k'i ayrı ayrı kabul ederek, uzun uzadıya konuşmuştur. Dost sovyetler birliği sporcu - Resmi çeveplerce gösterilen ih- | rarı bugün sabah saat 8, 10 da tiyata rağmen, B. Laval'in uzlaş- ma için çalışmaya devam ettiği sanılmaktadır. Genel intibaa göre, görüşme - lerde henüz bir ilerleme yoktur. Htalyanın görüşme şartları ne imiş? Paris, 17 (A.A.) nal gazetesi, italyan ük elçisi- nin, İtalya'nın hangi şartlar için - de harba son verebileceğini gö - rüşmeye girişeceğini B. Laval'e bildirdiği sanılmaktadır. İlk şart, ingiliz filosunun Akdenizden çe- kilmesi Bundan başka italyan hükümeti, zecri tedbirler tehdidi altında görüşmeye yanaşmamak tadır. Durum değişmemiş. Paris, 17 (A.A.)— B. Laval'in dün italyan ve ingiliz elçilerile yap mış olduğu görüşmeler hakkında benüz resmi hiç bir şey öğrenil - memiştir. İngiliz elçisinin B. La- val'e ingiliz kabinesinin dünkü toplantısının sonuçları hakkında (Sonu 2. ci sayrfada) ———T — gitmek üzece toplanan kalabalık şehrimizde olacaklardır. Değerli Sovyet sporcuları Ankara istas yonunda törenle karşılanacaklar dır. Bunun için ilgililer garda 7,30 da bulunacaklardır. Cumuriyet Halk Partisi yönkurul üyesi ve Tekir vı B. Rahmi Apak, Asilbay B. Sa- .. etler biriiği sporcuları Ankara'da Dil hakkında Etimolojik ve Morfolojik T inci Anket 1 — İşik lahaddin, Asşarbay B. Tahsin, An- kara Parti başkan vekili ve Kütah. (Sonu 5. inci sayıfada) SARARARARARARARAARAARANRARADI C HP. Genyönkurul toplandı Cumuriyet Halk Partisi Gen- yönkurulu dün yaptığı hafta - lık toplantısında Partinin iç $ işleri üzerinde çalışmıştır. ğ TARARAAAAAARAAAAAAAAAARAAAARA, Kamutayın bugünkü toplantısı Kamutay bugün toplanacak - tır. Gündemde bazı üyelerine izin verilmesi hakkında Başbakanlık | tezkeresi, denizyolları ve Akay iş letmeleriyle fabrika ve havuzlar ve kılavuzluk drektörlükleri ve dev let başkanına aid deniz araçları işyarlar, subaylar, tayfalar ve iş- çiler hakkındaki kanun projesiy - le, Devlet Demiryolları ve Li - manları işletme genel direktörlü- ğü memurları " tekaüd sandığına ek kanun projesi ve inhisarlar ko- ruma sandığına dair olan 2469 sa- yılı kanuna ek kanun - projesinin göri verilmeleri için Başbakanlık tezkereleri vardır. Gündemin sualler kısmında Af 'yon Karahisar saylavı Bere Tür - ker'in Orman yangmlarına karşı ne gibi mani tedbirleri alındığına (Somu 3. cü sayrfada) D Yukardaki kelimelerin ilk ve asıl kökleri nelerdir? ID Bu kelimeler nasıl teşekkül etmişlerdir? ND Bu kelimeleri teşkil etmek için köke ilâve olunan ek - ler nelerdir ve eklerin her birinin mana ve farkları bakımından rolleri ne ol - muştur? C- Türk sözlerinin teşel külü hakkında bir ka ide çıkarmak mümküu müdür? Bir hafta bastığımız - birinci anketimiz bitti. Aldığımız cevab- ları gazetemize koyduğumuz gibi gene de koymağa devam edece - ğiz. Bunlar bitince, yukardaki ikinci anketimize alacağımız ce - vabları neşre baslıvacağız. İkinci ankete cevap — Işık. . Bu sözün ışı, işin, işim, 1- şıl biçiml una göre İlk önce Kudatkubi« A, yaşık biçimlerinde güneş da mahitab şım) biçiminde geçi, ayıfada) nde — durur.