18 Ekim 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

18 Ekim 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

18 İLKTEŞRİN 1935 CUMA Şözün gelişi Bir ertik kurbanı Adisababa'da otuz bir yaşında bir gazeteci, evlenmesinin ilk yıl dönümünden yedi gün sonra öl- dü. Şimdi bu ertikdeş, yakında italyan uçaklarının üzerinde uça- cağı tepelerden birisinde gazeteci arkadaşlarının ve sadık uşağı Mehmedin yığdıkları çiçek yığı- adının altında gömülü yatmakta- diır. Habeşistanda bir ölüm... Sınır- larında bu kadar beyaz avrupalı ve siyah afrikalı ölen bir savaş ülkesinde bir Vilfred Barber'in ölümüne ayrı bir yazı ayırmak, belki de bir takım okurlarımıza tuhaf gelecektir. Lakin öyle olmasın. Henüz ev- lenmelerinin üzerinden bir tek yıl bile geçmeden genc karısnı bıra- kıp habeş topraklarına koşan bu genc, hakkında yazılan yı:ıııfdı.n öğrendiğimize göre, çok ateşli bir gazeteci idi. Öteki ertikdeşleri gibi Adisababada oturarak habe- rin ayağına gelmesini bekleme- miş, Ogaden'in “sarı cehennem,, adımnı alan malarya yataklarına kadar gitmiş, orada kendi göziy- te gördüklerini ve kendi kulağiyle duyduklarını, içine yalan katmak- sızın, yazmak istemişti. Sarı cehennemde — kaynaşan malarya mikrobunun — öldürdüğü bu ilk avrupalı gazetecinin ulus ve gazetesi değil, ertiği bizi ilgi- lendiriyor. Doktorlar, fen yolunda incele- meler, araştırmalar yaparken ö- lenlerin adını nasıl unutmazlarsa bizde içinde gazetecilik ve doğru haber alma aşkını Ogaden'in ma- larya kaynağı olan sarr cehenne- mine gidecek kadar ileri götüren genc aytarın ölümüne acımalıyız. Vilired Barber, son yazıların- dan birisinde “buradaki malarya beyaz adamı öldürecek!,, diye haytlanmıştı. Verdiği bu hükmün doğruluğunu kendi ölümiyle ispat etti. Bu hâdise üzerinde duruşumu- zun bir ergesi de gazete sütunla- rında okurlara her gün sunulan haberlerin nasıl toplanmakta ol- duğuna bir örnek vermektir. Doğru haber almak yolunda can bile verildiğini gören bugün- kü gazeteci de, bu ölümden ken- dince bir ders alabilir. M. N, ARTAM Gündelik SATIŞ SÖMÜRGESİ (Başı 1. ci sayıfada) mek bile istemeyiz. Aramızda hiç bir anlaşmazlık ve münakaşa ol- mıyan devletlerin hayati önemde tuttukları davalar hakkında neza- ket göstermek aklımıza gelmez. Dünyanm bütün propaganda mekanizmaları işleyip duruyor: Biz, bu mekanizmanın çırkl“ıı'ı arasına girip alabildiğine _ıüruk— lenmek zoru altında değiliz. Biz halkın hislerini sömürme- ge değil, halkın fikrini doğru yol- da tutmağa borçluyuz. a Halkı satış sömürgesi değil, bize inanan, bizden öğrenmeğe çalışan kardeşler yığını olarak görmeğe alışmalıyız. Bir devrim ve rejim basını o- fan türk gazetesi, ticaret hırsları- nt ikinci safa bırakmalıdır. En küçük vuxîfeı:ıı'ıı. en büyük hakkımı üstündür. Te F.R. ATAY Kamutayın bugünkü toplantısı (Başı 1. ci sayıfada) dair Ziraat Vekâletinden ve dina- mit bombalariyle nesli tüketilen balıklar için şimdiye kadar ne gi- bi mani tedbirler alımdı?ma dair Maliye Vekâletinden şifahi sual takrirleri vardır. Arttırma eksiltme ve ihale ka nununun 22 inci maddesine bir fıkra eklenmesine dair kamın pro jesinin de birinci görüşmesi yapı- l İÇ HABERLER, ULUS İSTANBUL TELEFONLARI : Kâzaım Dirik geliyor İstanbul, 17 — Trakya genel enspektörü General Kâzım Dirik bu sabah İstanbula geldi ve ak- şamki trenle Ankaraya hareket etti. Finans yönetkerinin söyledikleri İstanbul, 17 — Bugün İstan- bula gelen maliye yönetkeri B. Faik şunlar söyledi: *— Eski liman sosyetesi tasfi- ye kurulunun hazırladığı bilânço şimdi kabul ve tatbik olundu. Bu yıl Finans bakanlığının önergiye- ceği kanunlar bu bir hafta icinde Kamutaya gönderilecektir. Yeni- den yapılacak finans teşkilâtı için finans bakanlığının hazırladığı proje kamutaydan geri alınmış de- ğildir. Büdce komisyonunda tet- kik edilmektedir.,, Kömür depoları için . verilen karar İstanbul, 17 — Kuruçeşme kö- mür di oldukları yerler- den kaldırılmaları hakkında hak- yeri tarafından verilen ve bugün ilgililere bildirilen kararı depo sa- hibleri temyiz ettiler. Hindistanın uluslar sos - yetesi delegesi İstanbul, 17 — Hindistanın u- luslar sosyetesindeki delegeleri - İstanbula geldi. Ayın on dokuzun- da Ankaraya hareket edecek, ora- dan Hindistana gitmek üzere yol- larına devam edeceklerdir. Sayım hazırlıkları İstaribul, 17 — İstanbul sayı- mında yedeklerile beraber 15 bin memur çalışacaktır. Bugün me- murlara istatistik genel direktör- lüğü İstanbul radyosunda bir kon- ferans verdi. Sayım için İstanbul her birinde 20-25 ev olmak üzere 9500 _bülgeye ayrılmıştır. B. Tahsin Uzer geldi Üçüncü genel enspektör B. Tah- sin Üzer dün şehrimize gelmiştir. B. Tahsin Uzer bölgesine aid teş- kilâtla uğraşacak ve bakanlıkla temas edecektir. Zonguldak tarım direktörü Zonguldak tarım direktörü B. Lütfi Aygün görülen lüzüum üze- rine Tarım bakanlığınca eli işten çektirilmistir. B. Adil ay sonunda gelecek Doğu illerinde incelemeler yap- makta olan Gümrükler ve tekitler bakanlığı yönetkeri B. Adilin bu ay sonunda şehrimize geleceği kmuvvetle umulmaktadır. Finans kanunları ı azırland dazıriandı Finans bakanlığı bina tahrir kıymetlerinde yüzde 25 tenzil ka- bul edilmesine, erazi ve bina ver- gilerinin hususi idarelere devrine ve hayvanlar verpisindeki nisbet- lerin indirilmesine dair olan 3 ka- nun projesi üzerinde son etüdleri- ni bitirmiştir. Kanun projeleri ya- rım bakanlar kuruluna verilecek- tir. Her 3 kanun projesi önümüz- deki hafta icerisinde Kamutaya verilecek ve Kamutayda acele gö- rüsülecektir Finans bakanlığı teş- kilât kanun projesi ise bu proje- ler kabül edildikten sonra Kamu- tayda görüşülecektir. Kamutay büdce komisyonu husustf idarele- re devredilecek erazi ve bina ver- gileme aid teskilât, kanım proje sindeki kadroları projeden çıkara- caktır. Bina ve erazi vergisi işiy- le uğrasmakta olan Finans bakan- lığı memürları husüsi idareler emrine verileceklerdir. Yaprlacak yeni vaburlar Deniz yolları işletme idaresi için yaptırılacak vapurların pro- jelerini incelemek üzere ekonomi bakanlığı deniz ve hava yönetke- ri B. Sadullahım başkanlığında kurulan uzman kurul bugünlerde işini bitirecek ve raporunu bakan lığa verecektir. Bakanlığın bu ra poru kabulünden sonra vapurlarm yapısı için Avrupanm tanınmış gemi destegâhlarına projeler gön derileçek ve fiat istenecektir. Kı sa ve uzun hatlar için yaptırılacak bu vapurlarda fennin en son araç- larından faydalanılacaktır. Sürat, yolcu ve vük taşımaları elde mev cud olanlardan üstün olacaktır. Yeni orman kanunu 'Tarm bakanlığı tarafından ha- zırlanan ve bu yıl Kamutaya su- nulacak olan yeni orman kanunu- na göre yurddaki bütün ormanlar devlet malı olarak kabul edilmek- tedir. Ve gene ormanların — işlet- mesi de devlet tarafından yapıla- caktır. Bu merkezde hükmi şahsi- yeti olan bir orman genel direk- törlüğü ve bir de bakım - sandığı olmak üzere iki idare kurulacak ve bu yeni örgüte göre bugünkü merkez vetaşra Örgütü birleştiri- lecektir. Bundan başka bir de ge- nel muhafız kumandanlığı kuru- lacak ve bu genel kumandanlık ör gütü eliyle ormanlarımızın korun- ması temin edilecek akım san- dığıt ile genel direktörlük idarele- ti mevcud ormanlarımızın bakımı ve inkişafı yölunda gereken ted- birleri alacaktır. Sağlık sergisini gezenler Sağlık ve sosyal yardım bakan- lığının Sergievinde açtığı sağlık sergisini hergün yüzlerce kişi zi- yaret etmektedir. Ankara kültür direktörlüğü Ankara okulları di- rektörlüklerine, talebenin sergiye herhalde götürülmelerini yazmış ve bunun için gidilecek saatleri gösteren bir program hazırlıyarak göndermiştir. Çur. © .e B. Sükrü Kaya gitti İç bakanımız B, Şükrü Kaya dün akşamkci trenle İstanbula git- miştir. Kendisinin kısa bir müd- det sonra şehrimize döneceği u- muluyor. İki Bakanlığın işyarlarına gösterdiği kolaylık Ekonomi ve Tarım bakanlıkla- rı, İşyarları için, iyi bir şeye ka- rar vermişlerdir. Bakanlık binala- rı Yenişehire taşındıktan sonra, çoğunun evi dayrelerine uzak olan işyarlar öğle yemekleri için sıkın- tıya düşmüşlerdi. Baymdırlık ba- kanlığı ilk olarak bir lokanta aç- maş ve işyarlarına otuz kuruşa ye- mek vermeğe başlamıştı. ÂAz ay- lıklı işyarlar için bu parayı da çok gören Ekonomi bakanlığı daha pratik ve ucuz bir şekil bulmuş ve bulunan bu fikri Tarım bakanlığı da ihtiyaca uygun bulmuşstur. Her iki bakanlık öğle yemeklerinde müşterek büfelerinde soğuk yiye- cekler bulunduracaklardır. Bunun için bir salon *hazırlanmaktadır. Bu salonda sütlü kahve ve çay i: çin sifonlu otomatik semaver ve diğer yiyecekler için de buz dolab- ları yapılacaktır. Büfede Avrupanın birçok yer- lerinde olduğu gibi (self service), yani kendi kendine hizmet şekli kabul edilmiştir. İşyarlar elleri- ne bir tepsi alarak yapılan hir kontuvarın önünden geçecek ve kontuvar üzerinde, soğuk hava dolabında duran yiyeceklerden is- tediklerini tepsiye koyacaklardır. Bu dolaplarda çay, kahve, sütlü kahve, iyi su, maden suyu, haşlan- mış yumurta, peynir, tomates, sa- lata, soğuk et, jambon, sandviç, tereyağı, meyva, soğuk tavuk ve benzerleri bulunacaklardır. Üzer- lerinde fiatları bulunan yiyecekle- ri alanlar bir işyara parasını yaz- dıracaklar ve sonra masalarına o- turarak yemeklerini - yiyecekler. dir. Ekonomi ve Tarım bakanlık- larımnı işyarlarına göstedikleri bu kolaylık ve yardımdan dolayı say- gi ile kutlamak gerektir. Tekitler Bakanlığının ye- ni örgütünün tatbikine 'başlandı Kamutayın 'bu devresinde ka- bul edilen Gümrük ve tekitler ba- kanlığı teşkilât kanununun tatbi- kine başlanmıştır. Bu yeni teşki- Jât kanununa göre genişliyen kad- ronun doldurulması işi üç yıla bö- lünmüştür. Bu 'yıl yapılacak olan tayinlerin on gün içinde bitirile- ceği umulmaktadır. İlk olan yeni kanuna göre açılan müfettiş mua- vinliklerne Tekitler bakanlığı iş- yarlarından B. Naci, B. Medeni ve B. Şadanm tayinleri yapılmıştır. Uruylar Bankası binası proje yarışmasında kazanan mimarların isimlerini ve adıkları dereceleri dünkü sayımızda yaz - moştık. Bugün de, projelerden ikisinin resmini koyüyoruz. Sağdaki maket, birinciliği kazanan mimar Seyfettin Arkan'ın soldaki maket de ikinciliği kasztan mimaz Adnan Lugal ve Nizamettin Doğu'nun dur. SAYIFA 3 At yarışları cumar - tesi günü yapılacak 20 ilkteşrin pazar günü genel nüfus sayımı olduğundan sonbahar at yarış. larınım üçüncüsü yarın yapılacaktır. Koşulara iştirak eden atları ve içlerin- de kazanması ihtimali olanları koşu sı- rasile yazıyoruz. Birinci koşu: üç yaşında ve hiç ko. $u kazanmamış yerli, yarım kan ve arı- kan atab taylara mahsustur. Mesafesi 1200 mettedir. Bu koşuda Güler ismin- deki tay rakibsizdir. İkinci koşu: Üç ve daha yukarı yaş. ta ve bir defada 400 liradan fazla ikra- miye kazanmamış arıkan ingiliz at ve kısraklara mahsustur, — Mesafesi — 1600 metredir. Birinci hafta 1400 metrelik koşuyu kazanan B. Ahmedin Şorompo - izmin- deki atının yarın da kazanacağı umulu. yor. Fakat rakibleri olan Barç ve Kaz- badalya hafta içindeki idmanlarında gü- zel tecrübeler yaptılar. Onun için Şo. Tomponun şansı olmakla beraber kuv- vetle kazanacağını söylemek kabil de- ğildir. Üçüncü koşu: Dört ve daha yukarı yaştaki yarım kan ingilir at ve kısrak. lara mahsus bandikaptır. Mesafesi 2600 metredir. " Bu koşuda geçen hafta çok hafif bir kilo ile koşarak birinci gelen Selten en fazla yükü taşımaktadır. Onun için ko- şunun birinciliğini bu sefer Nona ile Yavurun paylaşacaklarını zannediyo- fuz, Dördüncü koşu: dört ve daha yukarı yaştaki arıkan ingiliz at ve kısraklara mahsus handikaptır. Mesafesi 2200 met. rtedir. Bu koşunun gözdesi olan Prena Halimin Şorbarası 62 kilo ve geçen haf- ta arkasından ikinci gelen Bekâr 60 kilo ile koşacaklardır. Bekârin ahır ar- kadaşı olan Markizin kilosu hafif ise de koşuda mühim bir şansı yoktur. B. Ahmedin Şoromposu burada da yazılıdır. Fakat birinci koşuyu koştuğu takdirde burada koşmaz. Onun için ko. şunun birincisi Bekâr veya Şorbara o- Tacaktır. Beşinci koşu: dört ve daha yukarı yaştaki yerli, yarım kan ve arıkan arab at ve kısraklara mahsustur. —Mesafesi 1600 metredir. Bu koşuya sekiz at ya- zılmıştır. İçlerinde en iyisi Ünlüdür, Ankara- ya yeni gelen Mesud da rakibinden »- şağı kuvvette değilse de yol yorgunlu- ğu birge bahis meraklılarını düşündü- rebilir. Geçen haftaki koşuda ikinci gelen Ceylan Yekta da şanssıs değildir. Çifte bahis dördüncü ve beşinci ko. şular arasındadır. Yukarda her iki ko- şunun en şanslılarını yazdık. Bunlardan iki tanesini seçmeği oyunculara bırakı- yoruz. A, H ——— Keten ve kenevir uzmanı şehrimize döhdü Kastamonu ve Karadeniz böl- gesi ile, Tire, Ödemiş, Antalya ve Mersinde keten ve kenevir ürün- leri üzerinde incelemeler yapmak üzere Tarım bakanlığı uzmanla- rından B. Ekrem ile bu havaliye giden prof, Tobler dün şehrimize dönmüştür. Uzman hazırladığı geniş raporu bakanlığa verecek- tir. POLİSTE: Hesab kavzası Tahtakale caddesinde mrozaikçi Mus. tafa oğlu İbrahim ile gene mozaikçi Ah- med oğlu Rıza arasında bir hesab yü- zünden kavga çıkmış ve kavgada Übra. him Rızayı başından sopa vurmak su- retile yaralamıştır. Zabıta suçluyu yakalıyarak — tüzeye vermiştir. Ölüm Ankara ilgenkurul üyesi, cski kültür direktörü Muharrem Dinç- men İstanbulda ölmüştür. Anka- ranın çok sevdiği öz bir yiğit türk, yurduna çok bağlı yüksek bir insan idi. Aylesinin acılarını ortaklaşı. rız.