17 Ekim 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

17 Ekim 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

N ALTINCI YIk.. No: 5110 Harbı durdur mek için B. Adımız andımızdır ı7 İ Y LKTEŞRİN, 1935 PERŞEMBE Son haberiler | ci sayıfada Her yerde 5 kuruş aei in a İT Laval teklifte mi bulundu ? İtalyan basını, İngiltere harb istiyor, diyor DA hakkında a0esen Habeş harb plânına göre savaş nasıl olacak? Londra, 16 (A.A.) — Sabah | gazeteleri, Roma'da neşredilmiş | alar vesmi tekzibe rağmen B. La - | val'ın pazartesi günü italyan elçi sine vermiş olduğu söylenen barış projesiyle uğraşmaktadırlar. veya bu tarzda İtalya'nın kontro- hu altında olması. 3 — Harrar ve Ogade» illeri- Askerler dinleniyorlar, bir taraftan da yemet hazırlanıyor. — Adua elvarında bir italyan xonak yeri SPEKÜLASYON F.R. ATAY Geçen gün Ankara'da memur evleri meselesinden bahsetmiştik. Bu fırsatla, yalnız Ankara değil, bütün Türkiye şehirlerinin esaslı bayındırlık davaları arasında yer tutan arsa : sekülasyonlarına bir had koymal lüzumunu hatırlat - mak istiyoruz. Ankara urayı, her nasılsa, met- rosunu otuz kırk paraya aldığı Ye- nişehir topraklarını toptan sattı. Biz bir takım yurddaşların, kendi kusurları olmaksızın, arsa kıııı_ıç- ları elde etmelerine itiraz etmi - yoruz. Fakat eğer en basit usul - lere uyularak, arsalar, yalnız yapı kuracak olanlara ve ancak - ihti - yaçları nisbetinde verilmiş ?lııy- dı, ne bugün, ne yarın, hiç bir za- man Ankara'da şimdiki imkânsız- lık içine düşülmüş olmıyacaktı. lmkânsızlık sözünün garib bir fıkrasını ııklıe::âîın: Gcçeııwyıl Yenişehir'de yuvasını - mak için toprak alan dastlarımız- dan biri demiş ki: ğ —Ev yaptırmaklığıma imkân — Niçin? — Çünkü 3000 liraya aldığım arsaya 6000 lira veriyorlar! Yenişehirin bir tepesine çıkıp şu Ankara'nın sonsuz boşluğuna bakınız. Bütün bu kazançlar, an - cak, devletin büdcesinden ve halk vergilerinden asfaltlar, devlet ya- pıları ve her türlü baymdırlık - iş- leri için milyonlar harcanan par- ça üstüne toplanmaktadır. Kadıköy ile Bostancı arasın - da asfâlt yol yapılmazdan önce arsaların dönümü 200 liraydı. As- falt fiatı bin liraya doğru çıkardı, tramvay ise 2500 lirayı buldurdu. Bu kazançlarda, arsa ipek_üll.! - yoncularmın hiç, ama hiç bir sây ve kapital hizmetleri yoktur. Fiat- ları yükselten halk, bu yüksek fi- atlar yüzünden Ankara'da ev, Mar mara kıvrlarında yazlık yaptıra - mamak imkânsızlığında kalan ge- ne halktır. (Sonu 5. ci sayıfada) Paris, 16 (A.LA.) — Eko dö Pari gazetesinin dış sıyasa yazarı Pertinaks, B. Laval'ın italyan elçi- sine bir teklifte bulunmuş ve bu teklifi aynı zamanda - hükümeti - ne bildirmesi için - ingiliz elçisine :; bildirmiş olduğunu yazmakta- nin İtalya'ya terkedilmesi, bu retle Tigre yoliyle Eritre ile ital - yan somalisi arasında geçitin te - min olunması, 4 — Habeşistan'ın diğer kısım- ları, beşler komitesinin teklif et - miş olduğu şekilde arsıulusal bir rejime tâbi olması ve bu reiimde stabeşler büyük güçlüklerle bir kamyonu Herrer ıtmağından geçiriyorlar Bu teklifte aşağıdaki noktala- rın bulunmakta - olduğu söylen - mektedir: 1 — İtalya'nın Habeşistandaki ileri hareketinin durdurulması, General dö Bono'nun kıtalarını.. şimdiki mevzilerinde kalması, 2 — Tigre eyaletinin erkin bir prenslik haline getirilmesi ve su İtatyenlâr bir copu İtalya'nın imtiyazlı bir mevkie sahib bulunması, 5 — Habeşistanın Zeila lima - nı vasıtasiyle denizde bir çıkıtı ol. ması. - buliman, ingiliz somalisin- dedir. - 6 — Bu yeni :ıül;i.imler, ulus - lar sosyetesi tarafından tatbik ve icra edilecektir. Çİği y mevzta sokuyorta.. ' ı Eke dö Pari gazetesi devam e- derek diyor ki: İtalyan elçisi, bu teklifleri alın- ca bunların İngiltere hükümetin- ce tasvib edilmiş olup olmadığını sormuştur. Halbuki B, Laval bu teklifleri ingiliz elçisine daha son- ra vermiş olduğundan böyle bir şey olmamıştır. Cenevrede ileri sürülen - dü - şünceye göre, uluslar kurumunun İtalya'ya bu kadar önemli imti - yazlar vermesinin imkânı yoktur. Bundan başka ingiliz elçisi, tekli- fi alır almaz B. Laval'a hüküme - tinin italyanlar askerlerini Ha - beşistan'dan çekmedikçe İtalya ile müzakereye girişmeye razı olma - yacağını söylemiştir . Aynı gazete, B. Laval ile ingi- liz eliçsi arasmdaki görüşme es - nasında elçi, son ingiliz notasına (Sonu 2. ci sayıfada) Kamutayın dünkü toplantısı Kamutay dün Nuri Conker'in başkanlığında toplanmış ve dam- ga resmi kanununun 32 inci mad- desine bir fıkra eklenmesi hak- kındaki kanun projesinin ikinci görüşmesini yaparak kabul etmiş- tir. Gündemde başka bir şey olma- dığından Kamutay cuma günü toplanacaktır. Başbakanımız Ta - rım Bakanlığında Başbakanımız İsmet İnönü dün öğleden sonra Tarım Bakan- lığına gelerek B. Muhlis Erkmen ile bir müddet konuşmuştur. İstanbul mektubu Etimolojik ve Morfolojik TI inci Anket 1 — İşik 2 — Paârlak 3 — Sıcak 4 — Ateş 5 — Gök 6 — 7 — Yer 8 — Taprax - tarnak 9 — Yıldız 10 — Yıl D) Yukardaki kelimelerin ilk ve asıl kökleri nelerdir? ID Bu kelimeler nasıl teşekkül etmişlerdir? TIN) Bu kelimeleri teşkil etmek için köke ilâve olunan ek - ler nelerdir ve eklerin her birinin mana ve farkları bakımından rolleri ne ol - muştur? IV) Bu araştırma neticesinde: A - Türk dili kökleri, ve, B - Türk dili ekleri, ve, C- Türk sözlerinin teşek külü hakkında bir ka - ide çıkarmak mümküu müdür? Bir hafta bastığımız birinci anketimiz bitti. Aldığımız cevab- ları gazetemize koyduğumuz gibi gene de koymağa devam edece - Biz. Bunlar Bitince, yukardaki ikinci anketimize alacağımız ce - vabları neşre başlıyacağız. İkinci ankete cevap Bitinci sör — Işık; (Burada söt kelime, lugat anlarmnadır). (1) hararet ve ziya manasının ana köküdür. (TI, 1ş. 18) kökleri bu anadan doğmadır. Türk dilinde sözlerin türe- me ve üreme yolları aşada altıncı söz sırasında biraz anlatılacaktır. Bu (1) ana kökline (L) İlavesile türeyen (1!) yavaş sıcaklık anlamınadır. Bundan (Sonu 5. ci sayıfada) Gıncı balkan olimpivadı Vtıncı olimpiyadda türk atletleri bir rekor kırma rekoru kırdılar Dün atletizm federasyonunda ileri gelenlerle konuştum. Kendi- lerine altıncı balkan olimpiyadı ve türk atletizmi hakkında “U- lus,, ta ve başka bir gazetede çı- kan yazıları gösterdim, — Ne diyorsunuz? Dedim; — Türk atletizmi ve olimpiyad işleri “Ulus,, un mu, bu gazetenin mi dediği gibidir? — Karşılaştırmak zahmetine bi- le değmez! Diye cevab verdiler. — Atletizmin memleketteki du- rumü ve altıncı balkan olimpiya- dının organiazsyonu “Ulus,, un 30 eylül tarihli hasyazısında anlatıl. diğı ve ortaya konduğu gibidi — Ya bu gazetenin yazdıkları? Atletlerin çalıştırdmamış, kamp: ta aç birakılmış, pistte çorabuz koşturulmuş olmaları, ziyafetlere ahbabların çağrılmaları, leviçreye ısmarlanan rozetler, Amerikadan getirilen kronometreler??... İ Sözümü kestiler, kuzum — dedi- ler; — Bizi niçin mahkemeye ver- miyorlar, niçin hâlâ biz burada - yızda, mesela bir hapishanede, ürk sınırları dışında yeni bir yüz- ellilikler listesi içinde değiliz? Niçin kanun hâlâ bizim peşimiz- de değil? Bırakın ulusal ödev, u< lusal onur gibi yüksek anlamları, söylediğiniz bütün bu şeyler, her- hangi bir adamı kanun eliyle o- turduğu yerden alıp hapishane o- ğır değil mi? Genc bir neslin tali« iyle, bütün bir ulusun onuriyle bu | memlekette bu kadar soravsız oy4 İ nanabilir mi?., (Sonu 6. cı seyıfada) ağa yetecek kadar a« ,