19 Ekim 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

19 Ekim 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

SAYIFA 6 AY SAD RA ULUS Alçaklar Atatürke kasdetmek istediler (Başı 1. ci sayıfada) ) duğu rapor, Kamttayın dün - saat 17 de yaptığı ikinci — toplantıda okunmuştur. Kamisyonun rapo - ru şudur: “ Reisicümhur Atatürk'e swi - kasd yapmak için aralarında giz- Tice ittifak ederek silâhlı cemiyet teşkil etmekten maznun Yahya ve arhadaşları hakhında yapılan tah kikat sırasında, Urfa saylavı Ali Saib Ursavaş'ın da bu gizli itti - fakta eli bulunduğu ve suikasd için Türkiyeye gelen adamları sevk ve idare etmeği teahhüd etti- ği anlaşılmakta olduğundan hak kında kanuni takibat yapılabil mek için teşrü maşuniyetinin refi Başvehâletin 17-10-1935 tarihli ve 2744 numaralı tezkeresiyle taleb edilmesi üzerine bu babtaki evrak Muhtelit encümene teodi - kılın - makla — dahili nizamnamenin 178 inci maddesi hükmüne tevfi kan bu evrak tetkik edilmek üze - re ihzari encümene verildi. İhzari encümenin tetkikatı ve " Ali Saib Ursavaşın istimat netice- #i olarak tanzim eylediği mazba- teda; ifadeleri alınmış olanların söylediklerinin hulâsasına — göre Suriyede Cumhurreisi — Atatürk'e bir suikast yapılması kararlaştı - rılmış ve Yahya ile dört arkadaşı tabanca ve bomba ile silâhlandı - ridarak bu işi yapmağa — memur edilmiş ve Halebten bir otomobil ile haduda yakın bir yere gönde rilmiş ve Kilis'ten Türkiye hudud arına gizlice geçmiş oldukları ve yapılması tasarlanmış olan suikas- dın ne suretle yapılacağını me- bus Ali Saib Ursavaşin idare ede- ceği yazılmıştır. Şu hale nazaran mebus Ali Saib Ursavaşa atf ve isnad edilen su- çun mahiyeti türk ceza kanunu - nun bu babtaki hükümlerine göre teşkilâtı esasiye kanununun 12 in- ci maddesine muvafık — görülmüş olduğundan dahili nizamname 'ı 180 inci maddesine tevfikan teş- rTü masuniyetinin refine encüme - nimizce de harar verildi.,, B. Ali Saib Ursavaşın söyledikleri Raporun okunmasından sonra söz alan B. Ali Saib Ursavaş 17 yıldanberi aşkmı taşıdığı Atatür- k'e karşı olan komploya iftiracı - ların ismini karıştırdığını fakat bu iftirayı da meydana çıkararak büyük Atatürk'ün ve yın huzuruna sevgiye lâyık olarak çı- kacağını, tahkikatın derinleştiril- mesini, damarlarında arı türk ka- ni taşıyan bir adamın elem, felâ - ket ve ıztırab adamı olamıyacağı- nı, Atatürk'ün sayesinde her şeye eristiğini, uşak diye kabul edemi- yeceği Çerkes Etem için uğrunda saçlarını ağarttığı. kendini ya - ratana nasıl kıyabileceğini söyle - di. Başkan raporu oya koyarak kabul edildi. Haber aldığımıza gö- re teşrif masuniyeti kaldırılan Ali Saib Ursavaş dün akşam tevkif edilmiştir. Görüşülen diğer meseleler Kamutayın birinci toplanısında * saylavlarımıza izin verilmesi hakkında başkanlık tezkeresi okunarak kabul edil- miş Denizyolları ve Akay işletmeleriyle fabtika, havurlar ve kılavuzlük direktör- lükleci ve devlet başkanınma aid deniz va- tıtaları memurin, zabıtan mürettebat ve müstahdemleri hakkımdaki kanun proje- siyle, Devlet Demiryolları ve Limanları işletme umum müdürlüğü memurları te- kaüd sandığı kanununa ek kanun pro” si, Ainhisarlar kurumu sandığına dair olan 2469 sayılı kanuna ek kanun projeleri bükümetçe geri alınmıştır. Denizyolları, Akay, Devlet Demiryolları ve inhisarlar gİbi miktarı önemli bir yeküna varan socmur sayıst kullanan bu dayrelerdeki Geretli memurlara, diğer devlet memur- harı gibi tekalldlük hakkını kendi özel Mtiyaçlarına ve başka başka formüllere göre veren bu kanunların hükümetçe ge- ri alınması müşterek ve aynı — esaslara bağlı tek formüllü bir tekalidlük kanu- , nu esasları hazırlanması imkânı verdi ginden önemlidir. Bundan sonra. Afyon saylavı - Bere Türker'in orman yangınlariyle, dinanit bombalariyle nesli tüketilea balıklar için sorduğu sualler okunmuğ ve Tarım Ba - kanı olmadığından Finans Bakanı B. Fuad Agralı balık hakkındaki suale şu tevabr vermiştir : Finans bakanının cevabı “sa Dinamitle balık avlamanın mem. nulyeti hakkındaki ahkâm, zabitaj say- diye nizamnamesine bazı mevad tezyili hakkında 926 senesinde neşrolunan 721 numaralı kanunla başlar, Zabitai — say- diye nizamnamesinde balıkların yumur. talarını itlâf etmek memnudür, gibi sözler varsa da dinamit hakkında bir hüküm, biraz evel arzettiğim gibi ka- nunda vardır. Bu kanunüun maddesinde denir ki, göllerde, denizde, nchizlerde dinamit ve sair mevaddı infilâkiye kul- lanmak veyahut geceleri karbür ve ase. tilen gibi kuvvetli ziya neşreden vası- talarla zıbkın kullanmak süretile balrk avlamak memnudur, Bu yolda balık av- layanlar hakkında bir aydan üç aya ka. gdar hapis ve on liradan otuz liraya ka- dar para cezâsı hükmolunur, Tekerrürü halinde bu cezalar tazif edildiği gibi kullandıkları kayık, sandal ve alat ve edevat müsadere olunur. Kanunüun ic- Tasına dahiliye, adliye, iktısat ve mali. ye vekilleri memurdur. Maliye vekâleti balık resminin tahakkuk ve cihayetiyle #neğgul bir dâlre olmakla beraber balı- iııı nes'ine ve tabiatiyle balık reşmine menfi tesir yapacak vaziyetlerin berta- vaf edilmesini icab edecek tedabiri de nazatı dikkaette tutmuştur. Bu arzetti. Bim kanun hükmünü tatbik için bütün teşkilâti maliyeye muhtelif tarihlerde icab ettikçe tamim yapmıştır. Ve vali- lerin dahi müstemirren nazarı dikkati- ni celbetmekten bali kalmamıştır. Bu meyanda 927 senesindenberi — İstanbul balıkhanesine gelen balıklar bulunup bulunmadığını, eğer varsa sahipleri hakkında tahkikat yapılmısı usulü it. tihaz edilmiştir. Gene 1927 denberi dahiliye vekâleti- nin tavassutu ile bilümum mülkiye ve zabıta memurlarının kaçak takibine me- mur olan maliye ve gümrük memurla. rı gibi alâkadarlara böyle dinamit ha. discinde dahi zabıt varakaları tanzimi tamimen tebliğ edilmiştir. Diğer taraf- tan gene bu alınan tedbir cümlesinden olmak Üzere barut inhisarı, barut ve mevaddı infilâkiye şirketleriyle muta- bik kalınarak reemi ruhsatı haiz olan. lardan başkasma dinamit — satılmaması moemür ve acentelerine tamim ettiril. miştir. Kezalik gümrük muhafaza teşkilâtı takviye edilerek askerleştiği sırada ön- lara dahi bu teşkilâtın bu hadise ile de meşgul olması tamim edilmiştir. Bütün bu arzettiğim tedbirin, taki- batın neticesinde balıkhanelere dina. mitle öldürülerek balık gelmesinin ö- nüne geçilmiştir.. Fakat bu böyle olmakla beraber di- ger bazı iskelelerde, şurada burada ka. gak olarak satılan balıklar meyanında dinamitle avlanmış balıklar dahi görül. mektedir. Bunların başlıca sebebi yani tedbirlerin nakâfi olmasının — başlıca sebebi sahillerimizin geniş olması ve i- cab eden zamanda nezaretin müşkül ve hattâ gayri mümkün bulunması ve bu- nun neticesi olmak üzere dinamitle ba- lık avlıyanları suçun ikâa: anında yaka. lamak mümkün olmadığı için velevki hasılatı cürmiyeleriyle birlikte olsa da- hi mahkemeye verildikleri zaman onla- rın o cürmü ika ettiklerinin sabit olma. ması yüzünden ekseriyetinin mahkümi- yeti cihetine gidilememektedir. Bunları mezaret cihetinin temini için muayyen muntakalarda süratli motörler, sandal- dar kullanmak lâzımdır. Bunun için maliye vekâleti alâkadar diğer vekâlet- lerin daimi surette nazarı dikkatlerini celbetmiştir. Bütçenin müsaadesi niz- betinde yapılmaktadır. Arzettiğim gibi sabillerimiz pek ge- niş'olduğu için şimdiki nezaretten de bundan fazla netice beklenemez. Bun- dan dolayıdır ki balık cinsinin ıslahiy- le, üretilmesiyle alâkadar olan iktısat vekâletinin dahi iştirakiyle bir lüyiha hazırlanınası düşünülmüştür. Elimizde. ki kanun gdinamitle balık avlıyanları ce. zalandırmaktadır. Bu arzettiğim layiha- da vaziyeş daha teval edilmiştir. Dina- mitle avlanmış olan balıkları satanlar, saklıyanlar, satmaya tavassut edenler, bilerek alanlar, bunlar hakkında dahi cezalar konulmaktadır. Bu kanun ya. kında meclisi âliye takdim edilecektir. Maliye vekâletinin aldığı, düşündü- ü tedbirler bu arzettiklerimden ibaret. tir.. Gündemin son maddesi olarak artır- ma, eksiltme ve ihale kanununun 22 in. & maddesine bir fıkra eklenmesine ir kanun projesinin birinci görüşlülmesi yapılmış ve maddeler okunarak — kabul edilmiştir. Kamutay pazartesi günü toplana caktır , —— —— a L DAĞINIK HABERLER: Sovyetlerle Romunya arasında demiryolu açılıyor Moskova, 18 (AA.) — Sovyetler Birliği ile Romanya arasında doğu de- miryolu bugün açılacaktır. Yeni Avusturya kabinesinin karakteristiği Viyana, 18 A.A,) — Havas aytarı bildiriyor: Yeni kabinenin göze çar karakteri, Şuşnig - Starhemberg işbir- Jiğinin daha fazla sıkıştırılmış olmas: ve Heimvehr elamanlarının yanında B, “ robl ve Dobretsberger gibi — hıristiyan partisi şahsiyetlerinin yer almış olma . sıdır. Amerikanın yeni uçakları Los Anceles, 18 ÇAA — Amerika deniz küvvetlerine katılacak büyük de- niz keşif uçakları programını haber ve. ren deniz havacılığı bürosu şefi kontr- amira! King, 68 uçağın derhal San - Sicgoda yapılmağa başlanacağını söy- lemiştir. Bu uçaklar, Panamada Colon şehri ile Kaliforniyada Alameda şehri ara . sında 3200 mil mesafeyi 35 saatte ve duraksız almış olan deniz uçağının ti- pinde olacaktır. Bunlar, Okyanosu duraksız geçebi. lecek olun bava kruvazsörleri filosunun öz kuvvetini teşkil edeceklerdir. Amerika 1936 olimpiyadına girmiyecek Atlantic-Ctiy, 18 (ALA.) — Ameri- kan iş federasyonu kurultayı ÂAmerika- nın 1936 Berlin olimpiyatlarına iştirak etmemesi lehinde bir karar almıştır. Yanarak batan vapur İskenderiye, 18 (A.A.) — Suriyeden gelen 12.000 ton hacmindeki Ausonia adını taşıyan — italyan vapurunda bir yangın çıkmıştır. Vapur, alevler için- dedir. Kahire, 18 (A.A.) — Ausonla vapu- rundaki bütün yolcular kurtarılmıştır. 'Tayfadan üç kişi kayıptır. Vapurun üst köprüleri kül olmuştur. İngiliz harb gemilerinin kanoları yangının söndü. rülmesine yardım etmektedir. Fakat çok şiddetli bir rüzgür söndürme işini iykâl etmektedir. Kazan dayresinin patlama- sından sonra daha birçok patlamalar olmuştur. Yangın petrol - sarnıçlarının ateş almasından çıkmıştır. İskenderiye, 18 (A.A.) — Ausonia vapurunda çıkan yangın sonunda 240 kişilik tayfadan 7 kişi ölmüş, 7 kişi de yaralanmıştır. Vapurdaki yolcu miktarı yalnız 3$ idi, . İskenderiye; 18 (AA.) — İçind: yagın çıkan 12 bin tonluk Ausonia ital- yan vapuru batmıştır. e AE NNU 19 İLKTEŞRİN 1935 CUMARTESİ Ankara evkaf Müdürlüğünden: 1 — Ankarada Tabakhane mahallesinde harap tiyatro, müskitat ve kereste fabrikalarile müştemilatı ve bahçenin mülkiyeti — satıl. mak üzere kapalı zarf usuliyle ve peşin para ile artırmağa konul- muştur. 2 — Muhammen bedeli on bir bin liradır. 3 — İhale 4 teşrinisani 935 tarihine tesadüf eden pazartesi gü. nü saat onbeşte Umum Müdürlüğün tasdikmna talikan Ankara Bv- kaf Müdürlüğünde ihale yapılacaktır. 4 — Talip olanlar teklif mektuplarını yevmi ihaleden bir saat evveline kadar komisyona vereceklerdir. $ — Muvakkat teminat sekiz yüz yirmi liradır. (3086) Ankara evkaf Müdürlüğünden: 14751 Muhammen belel " üzerinden alına- Cinsi Mevkii Muhammen bedeli — cak M, Tevkifat Arsa — Ahiyakup, Mezarlık S. 2500 187 50 Bostani, Soğukkuyu 3421 256 S7 1 pideciler 18 3 60 1 — Yukarda cins ve mevkileri ve muhammen bedelleri ve mu- vakkat teminatları yazılı akarat ve arazii vakfiyenin mülkiyeti açık artırma usuliyle ve peşin para ile artırmağa konulmuştur. 2 — İhle 4/Teşrinievel/935S tarihine tesadüf eden pazartesi gü. nü saat on beşde Ankara Evkaf Müdürlüğünde yapılacaktır. 3 — İzahat almak istiyenlerin her gün Ankara Evkaf Müdürlü- ğüne müracaatları. (3087) 1—4752 Kırkağaç belediye Reisliğinden: Sıhhat ve Nalıa Vekâleti celilelerince tasdikli projesi muci- bince (Kocasu) yun çelik borular içerisinde Kırkağaç kasabasın- daki depoya akıtılması eksiltmeye konulmuştur. Keşif edilen be. deli (24453 lira 79) kuruştur. ve keşifnamc suretleri be- delsiz olarak Kırkağaç belediye reisliğinden alınır. Tasdikli pro- jeler Kırkağaç belediyesinde görülebilir. Eksiltme 15 birinci teş- rinden itibaren (45) gün olup ihale, 29 ikinci teşrin cuma saat 16 da Kırkağaç belediye dairesindedir. Eksiltme kapalı zarf usuliledir. Muvakkat teminat mikdarı (1834) liradan ibarettit. İs. teklilerin 2490 sayılı kanundaki vesikalarile iştirakleri İlan olu- nur. — (3072) 1—4746 Pazarlık ilanı Maliye Vekâletinden: 1 — Pazarlığa konulan işler (Başvekâlet binasının girlş kapası ile dahilinde ve umum saçakların tamir işi). Kesif bedeli 225 liradır. 2 — Bu işe ait şartname ve evrak şunlardır. a) Fenni ve husust şartname b) Keşif cedveli İstiyenler bu şartname ve keşif cedvelini bedelsiz olarak göre- bilirler. 3 — Pazarlık 4 ikinci teşrin 1935 pazartesi günü saat on beşte Maliye Vekâleti Milli Emlâk müdüriyetinde yapılacaktır. 4 — Eksiltme pazarlık usulile yapılacaktır. $ — Pazarlığa girebilmek için isteklinin 16 lira 87 kuruş mu« vakkat teminat varakasını ve Nafıa ü iş fen- ni ehliyet vesikasının göstermesi şarttır. (3075) Nafıa Bakanlığından: Bakanlık binası koridorları için muhammen bedeli 1817 lira 14 kuruş olan ceman 660,28 metre murabbarnda yol keçesi açık eksilt. meye konulmuştur. Ekxsiltme 31 birinci Teşrin 935 perşembe günü saat 14 de Aa- werilmiş 1—447 karada Bakanlık Malzeme Müdürlüğünde yapılacaktır. İsteklilerin ticaret odası vesikası ve 136,29 liralık muvakkat teminatları ile birlikte ayar gün ve saatte komisyonda hazır bu- lunmaları âzımdır. SATILIK VEYA KİRALIK Konforlu ev teşrin 935 tedir. Çankayada 6 odal, havagazı, Büyük ikramiye l ik sofaj . ll balker göreki Bi RERE 25.000 İiradır lık veya satılıeter. 1368 telefon numarasına mü. racaat. İstanbul Levazım Amirliği- ne bağlı kıt'at için $00 ton un 23/B. Teşrin/935 çarşamba * gü nü saat 16 da Tophanede Satın alma komisyonunda kapalı zarf. la Eksiltmeye konulmuştur. Tah. min bedeli 59900 liradır. minat 4245 liradır. Şartname ve nümunesi her gün komisyonda görülebilir. İsteklilerin 2490 sa- yılı kanunun 2,3 üncü maddele. rinde istenilen vesikalarla bera. ber teklif mektuplarını ihale sa- atından bir saat evel komisyota wermeleri. (181) (6095) 1—4468 İstekliler bu husustaki şartnameyi parasız Bakanlık Malzeme Müdürlüğünden alabilirler. (3051) Satılık ev Paşalar tepesinde Yaltırak caddesinde köşe başında üç da. ireli ev satılıktır. İzahat almak istiyenler yeni sinema yanında tütüncü Ali Tömene müracaat. 'Telefon: 1252 Tophanede İstanbul Le- vyazım Amirliği Satın Alma Komisyonu olarak Ankarada ı—4M4 Türk Hava Kurumu Büyük piyangosu Şimdiye kadar binlerce kişiyi zengin etmiştir: Yeni tertib plânını görünüz 1. inci keşide 11 ikinci- 1—1728 Ayrıca: 15.000, 12.000, 10.000 Hiralık ikramiyelerle (20.000) Kralık bir mükâfat vardır. Plânları okuyunuz ve bu zen - gin piyııııonı_ıı talihtileri arasma giriniz. .. 1—A46A HManları İLAN Dr. HALİL ÇIRAY NÜMUNE HASTANESİ DO. ĞUM VE KADIN HASTALIK- LARI M$TEHASSISI Anafartalar, Otabatmaz apartmanı 3 telefon : 1228 , İlk te- saz — İş arıyor Türkçe. fransızca, İtalyanca bilen türk tebaası bir wayan mürebbiyelik için iş arıyor. Müracaat: P.K.: 459