15 Kasım 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

15 Kasım 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

Fransız Somlis Nasıluruldu? ! —C Eski Osmanlı Halifesi Ve Alman lmparatorluğu Me Habeşistan Simdi Mahbus Bulunan Eski Habeş Hükümdarı Bir Müslümandır Ve Eski Halifenin Sancağile — Sonradan Tahtından Indirilmiştir. Dolaşmış, Fakat Adla - Ababa; 9. |Parl Savar hüsusi muhubirfain mektabu| Fransa'nın 1kinci İmparatorluk devri — könsoloslarından — M, Lamber Tacara'da Dangali ka- bileleri tarafından öldürülmüş tü. Biz Fransız zırhlir. Habe yistan sahillerine gelerek tarai ye ve tazminat İstemiş ve ka: bile reislerinden Mahmud Eba bekir tezminat olarak 25 kilo metrelik bir sahil parçasımı Fransa'ya yermişti. İşte Fransız s#omallel böylece başlamıştır. Mahmüd Ebubekir bundan sönra Paris'e gitmiş, Imparator #çüncü Napolton tarafından ka- bal edilmiş ve hayatının sonu 94 kadar Fransa'ya sadık köl “aştır. Kendisi Hararı harben zapteden Mısırlılardan kaçarak Tacura'da yerleşmişti! Ve sabık Habeş İmpüuratora bu Ebubekir'in torunlarından bir kızla evlenmiş ve ba ka dından bir de oğlu olmuştur ki bunun macerasını anlatacağız Menelik'in toronu: Lici Yassa, Tas Mikâel ile evlenen Menelik'in kızının oğ la ve Menelik'in — toronudur. Ras Mikâel, yarıdan — fazlası Müslüman olan bir Habeş ku bilesinin irsen refaldir. Hattâ Menelik'in — kızı İle - eylendik. ten sopra hıriştiyan dinini ka- bul ettiği de bic hakikattır. Fakat mutasssıb hiristiyan Habeşliler, Llicl Yassa'nun bir müslüman kabile relsinin anl: bundan geldiğini hiçbir vakit unutmamışlardır. ve ayni xa matda bırletiyan torbiyesi ve- rilmiş olmasına reğmen — Lici Yassn babasının terkettiği müs- iâmanlığa fitri bir meyil gös termekten kendisini hiçbir. va- kit alamamıştır. Habeş İşlerine cok nafız olan papaz sınıfı, bu yarı Müslüman adamın yerine, Habeş tahtına Menelik'ia asıl kızı Zandito'ya ele geçirmek istemişlerdir. Fakat Menelik ölmezden evvel, tahtına Lici — Yassu'nan — geçirilmesini kat'i bir şekllde emretmiş bu lanuyordu. Ve Habeş tahtına Beçtiği zuman prena Lici Yassu “Küçük prons demektir. 17 ya şında bir gençti. Genç Necaşinin hayalleri: Cihan |barbının iptidalarında, Almanya ve Osmanlı hükümet leri Adla Ababa sefirlerinin de- lâletile genç Habeş hükümdarı Afrika'da muazzam bir ielâm İmparatorluğu )kurmak bevesine kapılmış ve itilâf devletlerinden yöz çevirmişti. Ba baceket, Habeşistan'ın 1600 senelik an'anevi hırlati yanlık siyasetine taban yabana zıttı. İstanbul halifesinin gön derdiği ve üzerinde kelimel şa badet yazılı bulunan sancakla geuç hükümdarın Habeş müa- lâman halkı unda ve müs lümanlarla meskün ayaletlerin. de dolaşması hirletiyan Habeş lerin hiç hoşana — gitmiyordu. Bonunla — beraber, ba hüküm darı bütün Habeş'liler sevmek- ten kendisini — alamıyorlardı, çünkü, fena ve zalim bir adam değildi. Lici Yamı yeşil bir sarık sararak — Ciciko'da bir kilişeye üâld arsa üzarinde bir cami yaptırmış Diredana'da da İslâm dinini kabal - ettiğini açıkça ilân etmiştir. Genç bükümdar; her uğra dığı İslâm kabilesinden bir kız İle - nlşanlamanmakta idi, bu suüretle Mabmur Ebu Bekir'in de kızını haremine almıştı. Fa kat bu sırada Habeş hirletiyan ları, Togiltere, Fransa ve İtal ya'nın yardımı İle ayaklanmış ve kendisini hükümdarlıktan Iskat etmişler, bir müddet ton- ra dakıt hükümdar teyzesi olan imparatoriçe Zoudito'ya teslim olmuş Harrar'da bir kartal yu- Aydın Tarihi Hazırlanıyor... Aydın, (Özel) — Aydın Halk. evl ötedenberi bir (Aydın Ta- rihi) yezılmasını - proğramına koymüştu. Bunun için eleman arıyorda. İki kıymetli arkadaşın kendi kendilerine, yıllardanberi Uğraştıklarını, birçok — notları olduğanu, zaman zaman vilâ yetin bütün harabelerini, me zarlarını gezmekte ve onların duromonu İncelemekte bulun duklarını haber alınca bu arka- daşi el azatatrak tarih işinin bir an evvel bitirilmesine teşeb- bös etti. Arkadaşlar da — Halkevinin maddi ve manevi müzehereti ve Türk Tarihi araştırma ku: romunun Söke seyabatlerindeki ilgi ve taşvikleri karşısında İşe dört el ile sarıldılar. Yüzlerce elld kitap getirildi, aylardanberi bu kitaplar üzerinde etüd ya pildi. Ayrıca vilâyet; — köyleri dolaşılarak eski eserler — birer birer — incelendi, — fotoğiraf iler alındı. Bu gezllerin birçoğanda Aydın muhabirloiz de bulundu. Uzun zamandanberi geceli gün- düzlü devam eden mütemadi bir mesai aeticesinde tarihin İlk kısmı bitti, ikinci kıma da başlandı. Birinci kısım; Aydın'ın en eski sâkinlerinden başlıyarak Eu'ler, Komanlar, İyon'lar, Lidya'lılar, Kori'ler sırasile ve bütün tafsilâtile yazıldıktan son- ra İran, İskender, Roma ve Bizans elinde Aydır'ın özel ler harabeler, mezarlar, tön hususlyetlerile saptandı. On beşinci — yüz yıla kadar olan kısımı biten eser, çok derin ve vukufla bir tetebbü mahen: lâ olması ve gerek bade ve te- miz bir Hsanla yazılması itiba- rile eidden — kiymetli bir cilt olmuştur. Bu iki arkadaşın çok uzun bir. zamatdanberi geceli gündüzlü devam eden çalışma- ları, Aydın'ımıza kendi — özel tarihini kazandırmaktadır. Türk taribi bakımından da bugünkü kuvvetli |telâkkilerin en doğra bir. ifadesl olan bu eser,omuarım kl yakında ' ba gılır ve Aydın'ın en büyük bir Ahtiyacına cevap vermesi İmkânı büsl olar, vasını aodıran yarı kale, yarı manastır Abla Haua'ya hapse- dilmişti. Vakıa, ellerinden zen. elrlerle bağlı idi; “fakat Mete- beyin toronuna lâyık bir hayat sürmesine, haremini ve harem teşkilâti mubafaza etmesine mü ssade edilmiştir. Bu suretle seneler geçmiştir. Halle Selâsiye, bu sakıt hü- kümdarın yarı deli bir. halde olduğunu ilân etmektedir. Fa kat kendişini hiçbir Avroapalıya göstermediğine göre bu İddia, bir saray totirikasından başka birşey değildir. Bundan onbeş gün evvel Lijt Yassa nendine bir - vazlle ile giden Habeç matbuat genel direktörü ve Habeşistan'ın en zeki, en faal ve münevver bir adamı olan Atto Toreoze büu sakıt hükümdarın maddi ve manevf en mükemmel — bir halde olduğunu temin etmiştir. Son baberlere göre — sakit hükümdar, şimdiki —Necaşiden Italyan'lara karşı harbe gitmek müsaadesini — İstemiştir. Halle ellâriye bu talebe teşekkürle Mmükabele etmiş ve siyasi bir mecburiyet dolayısiıyle ba mü- ssadeyi veremiyeceğini bildir- miştir. İmparator, Ras Nasibu'ya her günkü harb raporlarını sa: kit hükümdara göndermesini emretmiştir. Dici Yassu'nun şimdi yirmi yaşında ve adı Menelik olan oğlu, Fransız somalisinde — val devlle birlikte Fraosa'nın hima: yesl altındadır. Bu genç bugünün ademı ol- müştür. Etrafında bir sürü ga- zetecl olmuştur. Habeş İmpa. ratoru ba çocoğun kendisine teslimini —Fransa'dan bir çok defalar ve menafi temin etmek şartile İstemiştir. Fakat Fransa, Fransız somalisi — İslâmlarının göz bebeği ve Fransa için de Mahmud Ebubekir'in bir hatı rası olmak itibarile bu delikan byı Habeş imparatorana - ver. memiştir. Bir Tekzip İstenbal, 14 (Özel) — Ttalya hükümetinin Arnavutlaoğa mü. him miktarda asker gönderdiği bakkındaki şayiları Roma alâ kadar mehafili ket'i — svrette tekzip etmektedir. Liğ Maçları İkinci takım liğ maçları halk sabasında ve birinci — takımlar fiküstürüne göre sabah eat 9 dan başlıyarak 12 ye kadar devam edecek ve — maçlar iki haftayım 30 dakika olmak üze- ve birer saat Özerinden yapıla: caktır. Yalmız — idareellere bir kolaylık olmak üzere maçların santleri Alsancak sahasında ya- pılan maçların esatlerine göre değiştirilmiş bulunacaktır. Meselâ: Birinci hafta maçlar Altıvordu - İzmirspor, — Karyı. yaka - Burnave ve Buca - Al tay takımları arasında bu sıra İle yapılecaktır. A RANUKU Dr. Sadi Barsa saylavı ve Bursa patti ilyönkorul — başkani — doktor Sadi birkaç gün kalmak üzere şebrimize gelmiş ve dün ilbay Fazlı Güleç'i ve paatiyi ziyaret etmiştir. Müzayede ile fev- lâde büyük satış Acele yolculak dolayizile 17 teşrinisan| 936 pazar göünü sa: bahleyin sant onda caddesi sadık bey mevklinde 695 No.lı hanede Müsyü Al. berto'ya ait foykalâde lüks ve nadide mobilyeler bilmüzayede satılacaktır. Satılacak —mobilyeler meya- nında geyet Jüke maundan ma: mul modern üç kapılı aynalı dolap, tavalet, iki adet komo dinosa, manı, İkl adet kar: yola ma somyası ve cibinliği, mauadan kristal camlı büfe, kontre büfe, açılır. dört köşe masa — ve alh adet marüken İskemlsl, şemsiyelik, bir adet ikt kişilik nikel karyola ma somyası, maroken — bir kanape iki koltuk, yeni bir halde al man markalı piyano ve tabüresi avrupa mamulâtından 12 par- çadan ibaret hezeran koltuk takımı, tek kapılı aypalı do lap, ayaklı nakış ve dikiş sin ger makinesi, buz dolabı, yeni bir bulde anhibinin sesl gra- mofon 30 plâğile, duvar — enatı eamlı masa, bakır mangal, po ker masası, algara - sehpaları, bronz peocere karnezleri ve perdeleri, semaver, — vantilâtör, gezlonk, kadife perdeler, büyük salon için çal, abajar, altı he zeran İskemin, levhalar, dört oda için yeni bir halde yer moşambaları, belı, kilim ve seccadeler vesalre birçok lüke ve nadide mobilyeler bilmüza: yede satılacaktır. Hamiç: Satış acele olduğan dan İştirak edecek — zevat çok katifade göreceklerdir. Fırtatı kaçırmayınız. Firsat artırma salonu Telefon 2056 Aziz Şınık Borsa Idaresin- den: Borsa biaaer kalorifer ocak Tarı için Zonguldak maden kö mürünün , Krible,, denilen to- paç ve kırık novllerinden satın alınacaktır. Satıtıların bu ayın on sekisinci pazartesl günü öğ- leye kader müracaatları. 3708 15 Zayi 3704 İzmir — San'atlar okulundan 841 senesinde almış oldğum şabhadetnameyi kaybettim. Ye: aoi çıkartacağımdan — eakisinin hükmü yoktur. Şükrü İbrahim; Halkapınar şimondifer fabrikasındu Tornacı 16 mler — mutlaka «Ökamentob öksürük şe- kerleriti tecrübe ediniz. IDAVSİ Ve Pürjen Şahabın en üstün bir. müsbil şekeri olduğunu anutmayımız. Kuvvetli müsbil istiyenler Şahab sürgün — haplarım maruf ecza depolarından ve cczanelerden arasınlar, HVUAVG SA NVAVG HAŞ Ms, Mv. Sa. Al. kamisyonundan: 1 — Evelce yapılan eksitlmelerinde, İstekli - çıkmıyan ve B metresine biçilen eder S1 kuruş olan yüz yirmi bli metre baki renkte iç elbiselik bezle bir tanesine bİkİ len eder 280 kurüş olan 7000 İla on bin tane kapalı zarfla ekelitmeye Bezin ihalesi 27 11-935 konmuştur. Ççarşamba günü sast on M ve kilimin ihalesi ayni gün enat onbeştedir. Bez şertnamesi 306 ve kilim — şartnamesi 140 kurdt M. M. V. Sat. Al, ko. dan verilir. Ekslltmeye girecekler ka munun 2 ve 8 üneğ meddi” ride yazılı belgelerle bez için 4310 — ve kilim İf? 2100 Hralık fik inanç parası mektup veya makbul! birlikte bazırladıkları teklif mekşaplarını ibalesi sat'i” dev bir. aet evvel M. M V. Sa. Al. komlayost' vermeleri, Bornavya satın alma 10 16 NU AŞ komisyonuvda ibha- leleri yapılacak olan asker ilânları Bornava askeri sa. al. ko. dan: Ü Tümen birliklerinin senelik İhtiyacı olap kapalı ııı'; le münakasaya konulan 66450 kilo sadeyağına ihi nünde talip çıkmamasından bir ay zatfında pazarlık F retile ulınacaktır. Pozarlığı 20,11,935 çarşamba günü sant onheuedir.“d_ Uruum tahmin tatarı 27: natı 2051 Hradır. Şartnamecsi hergün komtı Tateklilerin muayyen vakitten evvel muvakkat 838 lira olup muvakkeat isyonda görülebilir. temipti larile birlikte Bornavadaki sekeri setın alma — kol nuna gelmeleri. 3656 Burnava sskeri sat. al. ko, dan; Cinsl Miktarı 2100 3600 4400 1700 3000 3000 Beyaz peynlir Kuru fasulya Makarna Şeriye Odun Meşe kömürü l— Merkez Burnava Gezlemir hık suretile satın alınacal 2 - 38 — Umum tahmin tatarları larında yazılıdır. 4 Devlet Demiryol Teslim yeri Tümen birlikleri Tümen birlikleri Muvakkat Lira 40 27 60 18 84 12 Tatari Lira , 525 350 7192 238 450 150 Yukarıda cins ve miktarı yazılı altı kalem erzak p/' ktır. Pazarlığı 18,11,936 pazartesi günü sant 10. 16 dır. e muvakkat — teminatları Isteklilerin muayyen günde Baruava'daki eskeri eet alma komlsyonuna gelmeleri, 3687 larından: Devlet demiryollarında mer'i bulunan D. D.30 numaralı varlle yalmız ot ve saman nakliyatına münbesir olmak üzere 1 IIO'U sanl 1935 tarihinden itibaren 8 inci işletme mıntakasına de V7 mil edilmiş olnp üÖcretleri aşağıda gösterilmiştir. 1 — 100 kilometrelik mesafe dahilinde beher Hloıl“J için ton başına 3 kuruş. 101 - 200 kilometrelik mesafe dahilinde 300 kuruşa ilâvett” beher kilometresi için ton başına 2 kuruüş. yi 200 den fazla kilometrelik mesafe dahilinde 500 kuruça | vetan beher kilometresi için ton 10 tondan fazla İstlabı olan v başına 1 1,2 kuruştar. agonlardan en ax 5 ton ve 09 tondan aşağı fatlabı olan vagonlardan İonjeronlarında yazılı #” letin yarığı üzerinden GÖcret alını! Fazla tafsilât lstasyonlardan alı e. mmabilir. 13 16 17 — 3670 Orta Okullar Alım Satım Komis” yonu Başkanlığından: Bölge san'st okulunun 3066 lira 46 kuraş keşif bedelli ** eksiltmeğe konulan tamiratı için üsterme günü olarak tayin öle" nan 13,11,935 terihinde İstekli çıkmadığından işin on gün uzatılarak üstermenin 25,11,935 pazartesi günü saat 15 çe birt” kılmıştır. Isteklilerin şertnameyi üstermenin gün ve saatinde 2490 delerinde ve şartaamede — yazılı yüzde 7,60 olan 229 lira 98 kul görmek üzere hergün okulu H sayılı kanunun 2 ve 8 üncü belgeler ve tasımlanan lid"’ı ruş süresiz pey paralarile direktörlüğünde toplanacak komlayona müracaatları. - Muğla Vilâyeti Sıhhat ve İçtim#! Muavenet Müdürlüğünden: Muğla memleket bastanesi İle, venet dalresi ibtiyacı İçin satın ulmmasına lüzüm görülen Hira 20 koruş mubammen - bedel biye açık ekstltmiye konalmuştur 16 da vilâyet dalmi encümeninde İhalesi yapılacağından lerin şeraitin! anlamak ve pey sürmek üzere vilâyet delmi menine möracaat eylemeleri ilân GERGELİR TTT Bir Makinist Iş Arıyor bir aramaktadır. Keodlsl Dizel mo Diplomalı meakinist iş törleri ve buharlı makineler üzerinde de çalışmıştır. İzmlr- den başka yerlere de gidebile- cektir. İstiyenlerin İderehane mize müracaalları. mot” 1289 Ni? 159 kalcm oöna ve' alatı ©İ - 18,11,935 pazartesi ,ıı:“:ı: d olonur. 8315 10 16 3648 Katil Bekçi Iki Bekçi Ar- kadaşını öldürdü.. İstanbul 14 (özel) — Müoradpaşa — mahallesinve — ? ,, tayin edilen bekçi zıınb'._ Abmed'i; ayoi minballenle * ç bekçisl — Cemal — öldürm Katil bekçi tatolmuştur. vilâyet Sıhbat ve içilmal