17 Kasım 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

17 Kasım 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

UNUN Hkctmetteşrin 17 ' çm kler :l Son Facia Son deniz faclasından aldığı mız dersler arasında, bir de yüzmek vardır. İyi yüzebilmek, felâkete karşı soğukkanlı olmak, dalgalarla — boğuşabilmek.. Bu sözlerden asıl maksadım şudur: Boğulanlar urasında yöüzmek bilenler olsaydı, belki daha yevz kurtulurlardı.. —Yüzmek bilmediklerine göre çırpına çır pına dalgalara gömüldüler.. Do niz, deviz. olduğuna ve dini, İmanı, merhameti, şafkati ol madığıne göre, her zaman için hepimizin yüzmek — bilmesi lâ gım geliyor. Fıkrayı biliralniz; Hoca, camide vâ'z ediyormaş: — Ey Muhammed ümmetl!.. Bilirsiniz ki Sırat köprüsü, kıl dan ince, kılıçtan keskindir. Oradan ancak günahsız olanlar geçebilirler.. Bir adamcık ta dikkatla vâ"- zi dioliyormuş.. Vü'zden sonra hocanın yanına yaklaşmış: — Hoca *Demle- bu dedik. lerin çok önemli.. Bu köprü- den geçmeden olmez mi? Bu nun bir yönü, bir kıyı, başka bir yola yok mu?.. — Yok!.. Mabakkak bu köp- rüden geçilecek.. ” — Canım hocam, etme, ey. leme!.. Benim kırk develik bir katarım var.. Yarın ahrette bu katorla Bbir kolayımı — bulap ta beb buşka —yerden geçemez miyim? — Geçemezsin a herif, ge çemezslu.., — Öyle ise karadedeni de köprünün altında görüraün!.. Bu feci büdise de böyle!. Denizlerin zavallı kurbanlarını gözümüzün Öönüne — getirerek şunu tekrar kafamıza yerleş. tirmeliyiz: Hepimizin yözmek öğrenmesi Kâzım, Kaptan ve tayfalar kur- tuldüalar ve olan, diğer biçere- lere oldu.. Deniz bir sırat köp- rüsüdür, yüzmek bilmek gerek- tr, Herkes, işin bir başka ta- rafını düşünürken ben de yüz- mek cihetine dokundum. Da- şünelim ki, o ân içinde filika- lar bile indirilmemiş.. Herkesin kendi derdine düştüğü — daki- kada, filikalar da denizin dibine yollanmışlar.. Acı şeyler, acı!.. Gözlerimin önünde — şahlan- G Pamuk Mes'elesi . Oda Icabında Cezayı Artıracak. İzmir Tecim Odasının moklarımız. hakkında -- önemli bir karar İttibaz ettiğlol evvelce yazmıştık. Oda, bu kararı al. | dığındanberi fabrikaların — pre selodiği pamukları sıki — bir kontrol altında bülunduürmağa başlamıştır. Haber aldığımıza göre, da- hildoki fabrikaların bazılarının | pamukları uslak prese — yaptık- ları, bazılarının da anbalâjinda seki ve kallanılmış çuüvel ve kanaviçe ile parçalanmış — eski çenber kullandıkları - görülmüş ve ba şekilde hareket edenle- rin İsimleri odaca tesbit edil. miştir. Bunlar hakkında odalar ka: mannaun beşinci maddesindeki cezal kımıa tatbik edilecektir. Odanın evvelce aldığı — karara göre tarihi ilândan azami bir hafta sonra İzmir'e ceki çuval ve kanaviçelerle anbalaj yapıl dığı görülen pamuk balyelerin. den dörtbuçuk kilo dara düşü- lecektir. Oda, bununla beraber, pa- muk ÜÖzerine iş yapan fabrika ve müesseselerin çok — dikkatli hareket etmelerini temin — için bu kararı kâfi bir ceza gör: memekte ve daba ağır cezalar tetbikini düşünmektedir. Yerinde Bir Teberru Cellâd gölü kurutma mötcah. hidi ve Rize eski saylavı mü hendis Osman Cumaovası nahi- yesindeki 1700 lira değerinde bulonaz evini kendi adile anı lacak bir mektep olarak kulla mılmak üzere kültüre teberra etmiştir. Resmi muamele kül. tür direktörlüğünce Ikmal edil. mek üzeredir. mış bir. deniz var. Çığlıklar yükseliyor.. Tasanların biribirine sarışışlarını ve ağlayışlarını gö: rüyorum.. Çimdik atmuk değil, mes'ol olanın etini kerpedenle kopar- mak lâzım, Çimdik Beyaz perdenin en büyük zaferi En güzel tilimlerin en güzeli AHESERLERİN ŞAHESERI : SEVGİNİN SESİ Çardaş Fürstin, Bitmemiş Senfoni ve Kasta Diva filmlerini yaratan: Marta Egg DÜNYA SİNEMACILIĞININ .| Karşıyaka'da Bazı Tifo Vak'aları Görüldü Hastalığın Yamanlar Suyundan Ol- duğu Hakkındaki Şayialar Yalandır ge L aai Ti Son günlerde Karşıyaka'da | riyolojik muayenelerinde kat'l Tifo — vak' Buacun Yamanlar soyandan ol doğüne söyliyenler de vardır. Dün bir muharririmize Yar şar. bay (Belediye reis muavlin!) Suad Yurdkoru'ya görmüş ve bu mes'ele hakkında malümat İstemlştir. Yar şgarbay geazetemize şu İzabatı vermiştir: — Son günlerde halk ara sındk Karşıyaka Yamanlar su- yunda Tifo basili oldauğundan dolayı Karşıyaka'da Tifo vak'a- ları görüldüğü hakkında bazı şaylalar dolaşmaktadır. Tama men — fenni teşisatla — şehirde akıtılan bu soyun muhtelif xa- manlarda ve hattâ son günler. de yapılan kimyevi ve bekte görülmektedir. | yen Tifo basili görülmemiştir. Su teslsatı Belediyo Feoni ve Sıhhat hey'etinin dalmi kontru- la altındadır. Fevkelâde olarak böyle blr vaziyet tabaddüs etse halkın derhal haberdart edil ceği şüphesizdir. Karşıyaka'da bazı Tifo vak'aları görülmesi mes'elesine gelince; bu vak'alar yalnız Karşıyaka'ya İnbisar et memekte, İzmir ve civarında da görülmektedir. Bir memle: ketto her zaman müşahede edi lebilecek böyle hastalık vak'a larıma yersiz. bir şekilde her hangi bir sebebe İstinad etti. rtilmesi doğra değildir. Karşı: yaka Yamanlar suyunda Tifo baslli bulunduğu çaylasını kat'i kilde tekzib edebilirsiniz. Dün Mezbahada bir Cinayet Oldu Iki Celep Arasındaki Kavga Birinin Şarbay Izmir Hemşerisine Bir Albüm Verdi.. İzmir hemşerisi Voroşilof Ankara 16 ( Özel ) — Mos kovada bulunan İzmir şarbayı, Sövyet Rusya orduları baş ko muteom M. Voroşllofa ziyaret ederek İzmir monzaralarını ih tiva eden bir albüm vermiştir İzmir'de açılan Voroşilaf bul varının — plâoları da başkomu taDda verilmiştir. Kaymakamlar arasında Konya'nın Ereğli kaymakam lığına staj müddetini bitiren hukuk mezunlarından Kuşada sının Davotlar nahiyesi müdürü Kemsl, Gevaş kaymakamlığına Dikili kaymakamı Necdet, Di. kili kaymakamlığına Kızıltepe kaymakamı — Rıdvan — atanmış- lardır. Ağır Surette Yaralanmasile Bitti Ekonomi —- Dün mezbahada bir cinayet olmuştur. Cinayetin sebebi iki celep arasında bir alacak mes elesinden basıl olan — eski bir iğbirardır. Celebin birisi Afyon karahisar'bı İsmall oğlu Kemal adını taşımaktadır. Kemal; dün mezbuhaya gitmiş ve kesilecek bayvanlarını götürmüştür. Ora: da celep Halil oğla Mehmed'e raslamıştır. Bunların — arasında bir alacak mes'elesi vardı. Ba yüzden ağız münakaçası olmuç ve birbirine küfür etmeğe baş- lamışlardır. Celep Mehmed'in çocanı Bolvadin'li Voli — çavuş oğlu Mehmed de orada — büln- muyordu. Ağası olan colebe yar- dima koşmuş ve eline geçirdiği bir demirle celep Kemal'in ba: gına vurmuştur. Vüarüş; çok şiddetli olduğundan Kemal yere erth SES Cuümartesi Günü Matinelerden Başlıyarak ELHAMRA » MİLLİ KÜTÜPHANE SİNEMASINA Şeref Verecektir.. Ba filimi görmiyenler hayatında sine. ma gördüm İddlasında bulunumazlar. d mmi n düşmüş ve yarılaa — başından kan akmağa başlamıştır. Yaralı bemen memleket hastanesine kaldırılmış İse de — fazla kan kaybettiğinden ve yarası ağır olduğundan hayatı tehlikededir. Çoban Mehmed de polls - tara fiından — yakalanmıştır. — Vak'a tahkikatına müddelumumi mu avini Şevki Soner - tarafından başlanmıştır. Mezbahada — vak'a — olünca mezbaha çirketi direktörü Ce- mal Şahingiri; vak'a fellini ya- kalattırmış ve bir - taraftan da sıhhi imdad otomobili - getirte- rek yaralıyı hastaneye kaldırt. mıştır. Kaza Nasıl Oldu? 8 inci işletme müfettişliğin- den dün şu tezkereyi aldık: 10 İkinci teşrin 6323 müs hanızın üçüncü sayfanızın İlk sütanunda (Bir tren kazası ol. du) serlevhası ile bir yolcunun kompartımandan sarkaurken mü vezenesini kaybederek trenimiz- den düştüğüne dalir bir (kranız görülmüştür. — Hüdlsenin aslı şudur: Selçak ile Kozpınar — arasın: da küçük Menderes kurutma ameliyatında çalısan ameleden birisi fstasyon ile amele karar- gübı arasmdakli mesafeyi yürü. memek İçin —tron — İstasyona girmeden evvel amele çadırları bizasında kendini yere atmıştır. Keyfiyetla llk çıkacak nüs- hanıza derci İle tashibini say: gılarımla dilerim. At Yarışları Sonbabar at yarıkları bugün başlıyacak, iki hafın sürecektir. C. H. P. Kongreleri C H. P. Karşıyaka Donan- macı ve Osmanzade ocekları kongreoleri bugün saat ondörtte Karşıyaka kamun merkezinde ektedilecektir. l Düşünğnklerim... Ibadet Fikir yardır, duygu — vardır size, yüksek bir yaylanın ferahlı havasını hatırlatır. Oradan, uzaklara, ta ötelere — bakarsınız. Gözlerinir dalar, — kendinizde yükselişin — ve uzukları görebilmenin zevkini du. yarsınız. O yaylada, — hakikatlar, alçak bir yaz semasıma - yıldızları gibi dokunabilirsiniz.. Ve onlar, dar bir size kınlaşır. Onlara ellerinizle kafa seviyesinden görüldüğü - gibi, sert, keskin, şeyler değildir, Evbamımızın, men: faatle: dükununca parçalayıcı hislerimizin, hotgi lıiğımızın, çerçeyemizden — uzaklaş: vrb daima mahküm ettiği o şeyler (Hakikatler), tabii parça, bayatın tesclsülünde birer halka va tezahürlerinde akistirler, birer birer Güneş masl doğuyarsa, ağaç — nasıl yaprak — veriyorsa — “Hakikat,, te yaşıyacak, doğacak, gözükecek ve hayatımıza hâkim olacaktır. insan tipinin, kuyraklu y gısında (Aman dünyaya çarpacak) şeklindeki endişesimi — gösteriyoruz. Bapmazı iğiyor, kaçışıyor ve — biri- birimize sokularak bir koyun sürü- sü gibi, ayaklarımızın ucuna bak- yoruz. O yüksek yaylalara tırmanmak için ağaran saçlara, fırlıyan — kan: burlara, — bükülen — bele, —yavaş yavaş titremeğe başlıyan dixlere hürmetim vardır. Meryem'in — hey- keli önünde diz çöken bir zahide boşuu ile, bu saygıyı bir manevi ibadet olarak taşıyacağım. — Fikire ibadet, yüksekliğe ibadet!. İasanım ve insanca — takdir ediyorum ki, bu; ibadetlerin en yükseğidir. Orhan Rahmi Gökçe Bakanlığı Vapurların ve Ci-l;zlarm Her sefer- de Muayenesi Için Emirler Verdi —.. —Baştarafı l0i sayfada — edilecek ve çıkacak olan sahip- lerine verilecektir. Eldeki Hetelar haricinde bir kazazede daha Mmeydana — çık- mıştır. Slird'li Mosa oğla Mah- müd adını taşıyan büa adam; facla gecesi İstikbal vaparundan çıktıktan sonra doğruca Maltız lardaki evine gittiğini — söyle- miştir. Facla tahkikat övrakımın; va- pour Urla solarında battığı için son tahkikat açılmak — üzere Urla sorgü bakimliğine gönde- rileceği bakkında bir haber vardı. Dün adliyeden — yaptığı- maz tabkikata göre faclanın son tahkikatı da İzmir'de ya: pulacaktır. Deniz tlcaret kunu munda deniz kazalgrı münase- betile tahkikata ilk vaziyet eden adliye teşkilâtının son — tahki- katı de görmeğe selâhiyettar oldağa hakkında bir madde vardır. Onun için son — tahki katı da İzmir adliyesi yapaçaktır. . Moskova'da ” balanan İzmir şarbayı hâdiseyi duymuş, uraya bir teleraf çekmiştir. Belediye riyaseti İzmir İnebola vaparunun oğrudığı fect kuzayı Moskova - belediye relsl sayın Bulgem Yoldaş ba- na haber verdi. Dayduğum bu haberle çok sarsıldım. Hemşeh rilerimizla ve felâkete uğrıyan Yarddaşlarımızın — kederlerini peylaşırım, İzmir'ln matemine Moskova'lılar da — samimiyetle Iştirak ediyorlar. Şarbaya şu cevab verilmiştir. Moskova — belediyesinin — ve sayın başkan Bulgam Yoldaşın İnebola faclası — münasebetile yardumuzda duyulan umumi — teessüre İştirekleri — İzmir'lileri çok mütehasıle etti. Sıcak te- şekkürlerimizin kendilerine olaştırılmasını rica eder, He- pimizin başı sağ olsun ve Sov- yet Türk dostlağu yaşasın. İzmir ae şarbayı 8. Yardkoru Rusya'nın Teessürü: Ankara 16 (Özel) — Mos kova'dan — bildiriliyor: Sovyet diş İşleri bakamı M. Litvinof, Moşkova büyük elçimiz Zekâl Apaydın'a İnebola vapuru fa- ciası münasebetile taziyetlerini bildirmiştir. Moskovra şarbayı M. Bülga- min de Sovyet Rusya'da bula- İzmir şarbayına taziyette balanmuştur, Parti Kongreleri C H. P. Eşrefpaşa — babiye: sine bağlı ikinel osmaniye ocağı yıllık köngresl dün akşam top Tanmıştır. — Yıllık İş — raporü okunduktan sonra yapılan se- çimde yeni idare heyetine Mne- tafa Canlı, bakkal Habib ve elmsar İbrahim — seçilmişlerdir. Nahiye — mümessilliklerine de Mustafa Canlı - ve kırtasiyeci Kemal seçilmişlerdir. Yeni he- yeti kutlalarız. Celâl Bayar Istanbul'a Gidiyor Ankara, 16 (Telefon) — Ekonoml Bakanı Celâl Bayar yakında Istanbul'a gidecektir. Kanada da Muvafık İstanbul, 6 (özel) — Kanada hükümetide ekonomik ve fi- nansel zecri tedbirleri kabul etmiş vo 18 teşrinisaniden ll- baren tatbik edecektir,