21 Kasım 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

21 Kasım 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Ihtisasın sasın Çeşidi — Bana ü yalan, yalan, tıpla bana Ümlymaboyu posu benimki kadar, elbisesi benim biçimde, hıııdum.ıı hkeza, kaşı gözü fe- bihaş hulüsa ikiz kardeş gibi saçtan tırnağa benim bir eşim olan arkadaşım Orhan Rahmi, dünkü fıkrasında ehliyete - ve ihtisasa yer verilmesini istiyor., Dostum mazur görsün, fakat ihtisasın da çeşidi vardır: Meselâ oburluk, aşağı yuka n bir ihtisas, bir ehliyet me- zelesidir. Böyle bir satı alıp Sükrun lekantasına götürerek; — Sen bu işin ehlisin, han yemekten istersen dilediğin yiyebilirsin? mi diyeceğis? Kesa ukalülikta, arsızlıkta, Fesadda, ara bozmak ve söz karıştırmakta da âdeta akade Misyen payesine varmış nice mütahassıslar vardır,. Ru gibilere de; ihtisasları ile Mütenasip iş mi yaratacağız? Hayatımızda öylelerine rastge- lüyoruz ki, mesleklerini, asıl İşlerini unutmuş — gibidirler.. Çünkü Tanrının yirmi dört saatindeki bülün — meşgale ve hünerleri, bu marifetlerdir.. Yirmi” yaşında Yemene git ve oluz ında — kö: örrar G Mmeline V muşlar ? — İşin ne? Demişler. — Askerlik ! Cevabını vermiş. — Ayol, hiç askerlik iş ve meslek olur mu?, —-'Ne'yı olmasın, onbeş se- nedenberi sılâh omutda asker- lik -yapıyorum.. Bundan başka bir Kayseri- liye sormuşlar: — Sen bu işe girmek- isti> Yorsun amma, okuyup yazman var mı? — Yok, fakat Kayseriliyim! Benim işaret ettiğim tipler de bu çeşittendir. Hakiki mes lekleri, ruhlarının istikametin- ,, Buğsebeple; han Rahmi, ihtisası, (Müsbet) ayırımalıydı zannediyorum,. Çımdik '1“, T M KAKLALU, TTTT KZLA AA ALEAK Li LA Günün Şar haberleri İtalya'ya Ihracatımız Emir Geldi. Tacirlerimiz Son Karar- name Dahilinde Hareket Edecekler. Inebolu Faciası Tahkikatı Bitiyor —— . —— Ehlivukuf Hâdise Hakkındaki Raporu- nu Bugün Vertiyor İnebolu faclası tahkikatı mü- masebetiyle teşkil edilen ehli. vukuf bey'eti tetkikatını bitir. miştir. Dün akşam geç vakte kadar tetkikata »it raporun bazırlanmasiyle İştigal edilmiş- tir, Rapor; bugün müddelumu miliğo verilecektir. Haber al- dığımıza göre raporda vupurun neden battığı ve bundan kim- Terla mes'al tatalmaları Tâzım- geldiği uzun uzadıya İzah edil. mektedir. Facta tahkikatı içla Ekono mi BakanlIğınca şehrimize gön. derilmiş olan Istanbul Deniz Ticsret müdürü Müfid de tah- kikatını bitirmek üzredir. Dün Tibay Fazlı Güleç'i ziyaret ede: rek bir müddet görüşmüştür. ölçü ve Ayar Memurları Dün 90 Kişi Imtibana Girdi Münhal yirmi ölçü ve ayar memurluğa için talip olan 150 kişiden eyrakı muntazam olan 90 kişinin imtihanı dün İlbay- hkea münasib görüldüğü şe- kilde erkek öğretmen okulu salonunda yapılmıştır. İatlhana saat on ikide Ekonoml bu:- kanlığından kupalı ve mühürlü bir zarf içinde gönderilmiş olan suallerin açılarak taliplere oküunmasile başlanmış ve aat on sekize kadar — talipler ba soallere yazı — İle cevaplarını vermişlerdir. İmtihan evrakı dün akşam Ege bölgesl ölçü ve ayar baş İspekteri Lem'i Akşoy ile espekterler önünde mübür- lenmiştir. —Bugün - taahhötlü olarak bakanlığa gönderilecek. tir. İmtihanda muvaflak olan. lar bakanlıkca ölçü ve ayar memurluklarına atanacaklardır. Takas Komisyonu Hbaylık takas komlayonu dün sabah ticaret odasn — salonunda yar ilbay Sedad Erim'in baş kanlığında — toplanmış, hususi takas iİşleri otrafında bezı ka- rarlar almaştır. ABFSERLERIN ŞAHESERİI : İtaiya'ya karşı tatbik edile: cek olan zecri tedbirler hak- kında resemiğ gezetenin 18 ikinci teşrin — tarihli sayısında çıkan kararname hükümlerinin tatbi ki için şebrimiz gömrük baş direktörlüğüne, Türkofise ve diğer alükadarlara emir gelmiş- tir. -Kararnameyo göre eoliha, mübilmmat ve barb malzemesi addedilen maddelerin İtalya'ya ihracı mennolunmaktadır. İtal yaya kredi açılmaması ve İs tikrazatta bulunulmaması, İlal yadan altın ve gümüş nakit ve külçelerinden maada her türlü maddelerin ithalinin mennolün- ması, bazı mahsullerin İtalya'ya ihracının — men'i — kararlaştırıl- mıştır. Ba kararların tetbikinde bütün devlet mücsseseleri İtina göstereceklerdir. Uluslar söayetcsl — irtibat ko- mitesinin teklifine göre halen Habeşletana >cephane ve me vaddı. herbiye, — silâh ihraç ve transitini men — veya - tabdid tedbirleri tatbik etmekte olan uluslar sosyetesi üyesi bükü metler ba - tedbirleri kuldıra- caklardır. — Ulaslar — sosyetcal öyesl — hükümetler; İtalyadan gayri bir memlekete ihraç edi- len — Hetede — yezılı — silâh, copbane vo harb maddelerinin doğcudan doğruya — veya — bil. vasıla İtalya veya bükimiyeti altındaki — memleketlere tekrar ihraç edilmemesi için tedbirler alacaklardır. İztibat — komitesinin — İtalya veya İtalya — bâkimiyeti — altım daki yerlere ihracının men'i veya tekrar ihracı - hususunu teşmil edeceği maddeler çan- lardır: At, katır, eşek, deve ve nak liyatta kullanılan sair hayvanlar, kançak, oksid, aleminyöm, alü: manganez, nikel, tonguşton, ma- nadyum ve bunların ham ma denleri ve demirle karışık ha Htaları, kalay ve ham kalaylar. SEVGİNİN SESİ Çardaş Fürsüo, Bitmemiş Senfoni ve Kasta Diva filmlerini Marta Eg gerth DÜNYA SİNEMACILIĞININ SES KRAL JT:.an Kiepur Avrupa'nın Eb Meşhur Komikleri; Pol Hörbiger - Pol Kemp - Theolingen Cumartesi Gönü Matinelerden Başlıyarak LHAMRA " MİLLİ KÜTÜPHANE SİNEMASINA eref Verecektir. Bu filimi görmiyenler hayatında sine- ma gördüm iddissında bulunamazlar, Bu Hete; zikredilen madenlerin bütün ham şekillerini, tasfiye edilmiş maedenlerini, zuruf ve halitalarını da ihtiva etmektedir. İrtibat komitesi tarafından toklif edilen beşinci teklifte de mütekabil müzaheretin tanzimi yolunda bükümler vardır. Hükümetimiz zccrf todbirler hakkında elmiş olduğa — kararı uluslar eosyetesine bildirmiştir. Bu tedbirlerin baogi tarihte tatbik - edileceğlci da — haber varmiİştir. Tüzkoflela; bana dalr bir izahname neşretmesi muhtemel. dir. Memnulyetin;tatbikine buş- landığı sırada yola — çıkarılmış emten bu kayıdlardan — istisna edilecektir. Çıkarılacak Izabna mede İtalya'dan nakliyat için lâzımgelen normal müddet na- zarı ibara alınarak — emteanın memnulyete tâbi olmağa — baş lıyacağı terili tesbit edilecektir. İtalya'dan ve İtalya hâkimiye- tindeki araziden gelen — yolcu ların zati eşyaları da memaw İyetten müstesna tutulacaktır. İrtibat komitesının mütekabll müzaheretin tanzlmi hakkındaki kararlarında müeyyidelerin tat- biki neticesi olarak — Italya'da mahreç kaybetmiş memleketler lebine bu ihracatı münasip tedbirlerle tezyid etmek ciheti de bulunuyor. Her memleket ihtiyacını - bududu — deiresinde menbçel İtalya — olan ithalât ye- rine müşarik devletlerden — ge- len mümasi! mahsulleri ikame etmek üzre münasip tedbirleri alacaklardır. * .. Ticaretimiz İtalya'ya ihracatın durmasından ne derece müteessir - olacak? Son günlerde zecri tedbirle: Tin tatbiki zamanı yaklaşmış bolunduğu bilindiği için alâka- darlar - İtelya ile olan İşlerini tasfiye etmiş bulunuyorlardı. Masmafih dün de - İtal'ya'ya ihracat — yapıldığı görülmüştür. Bir firma dün İtalye'ya 40 ton nohut ihrac etmiştir. Bizim — İtalya'ya en — ziyade ihrac ettiğimiz maddeler alelü- mom hububat bilhasas buğday, bakla, nohbut, merolmek, urpa ile zeytin yağıdır. İkincl' ve üçüncü derecede hurda demir tiftik yapağı, özüm, İncir ve pekâz tötün gelmektedir. İtal- yadan İthal — ewtiğimiz başlıca maddeler maoifatura oşyasıdır. İtalya, ticaret müvazenemizde defma İlk gelen bir mabrecimiz olarak görünmekle beraber ha- kikat büsbütün başkadır. Italya'yı böyle Türkiye'nin birinci smf mahreci- halina koyan şey Triyeste — yola İle merkezi Avrupu memleketlerine bllhasen — Almanya'ya — yapılan transit İbracatıdır. Hakikatte Ttalya İthalâtçılarımız arasında dördüncü mevkidedir. Şa du- ram> gösteriyor ki, İtalya'ya ea ziyade ihrac ettiğimiz hobubat: tır. Hababet stokumuz ise bü yal biç kalmadığından bu cl- hetten gelecek bir ziyan yok- tur. Zecri tedbirlerden az mik. tarda İtalya'ya yaptığımız krom ihracatımızın mutazarrır. olması mubtemeldir. Ttalya'da bloke kalımış olan Türk peralarının görl - alınına- ması hususuna gelince: Alâka- darlar bundan pekste - endişe etmemektedirler. Çönkü bunun karşılığı da bizim Merkez ban- kasında bulunmaktadır. Müsevi Hav- rası Tahkikatı., —— —— Yolsuz Sarfiyat Mühim Miktarda Imiş. İzmir Müsovi havrası — idare meolisi üyelerinin Müsevllere ait evkaf işlerile hayır cemiyot ferl mamaına — toplunan — paralar üzerinde — yolsuz sarlİyat yap tıkları - hükümete ihbar edil miştir. Bn ihbar üzerine yapı lan tabhkikatta soça ait bazı deliller elde edilmiştir. Yolsuz sarfedildiği baber verilen para miktarı 12 bin liradan fazla imiş. Bu mühim ihbarı yapan idare meclisi üyelerinden biri- dir. Kendisi yolsuzluklardan müteessif olarak bükümeti ha- berdar etmek mecburiyetinde kaldığını söylemektedirler, Za- butaca bezı kimselerin ifadeleri alınmıştır. — Tahkikata devam ediliyor. Zeytinyağı Fabrikası Muafiyet Ruhsatna- meleri Için Bir Emir. Zeytin mabsulünün devamı müddetince İşleyen ve senelik hesablarının şubat sonunda ka- patılmasını Fioans Bakanlığınca müsaade odilen muafiyet ruh- satnamesini balz zoytinyağı fab rikalarının 984 yılı İçin tan- zim edecekleri yıllık İş cedvel. lerinin mart başlangıcından şa- bat sönüna kadar olan munme leleri Ahtiva odecek — şekilde tanzim edilmesi uygun görül dögğü Ekonomi — Bakanlığından Hbaylığa bildirilmiştir. Çekoslovakya Türk T. Odası Bu Odanın Tesisi Çok Faydalı Olacaktır Mezuaniyetle Çekoslovukya'da bulunan ve şehzimize dönen Çekostovak konsolosa M. Bo huslav Hole, dün Izmir Ticaret Odası genel sekreteri Mehmed Ali Eten'l ziyaret etmiş ve bu sıradz Çekoslovakya'da yeni te #al düşünülen Türk Ticaret Odası mes'elesl görüşülmüştür. Prağ Ticaret Odası öteden beri Berlin'deki Türk — Ticaret Odasnna mümasli bir - teşekkü: lün Prağ'da da fanliyeto geç mesloi iİstemektedir. Ba yenl kurumun Çekoslavakya'dan baş: ka bötün Orta Avropa İle olan ticari münasebetlerimizin geniş bir mikyasta ilerlemesine yar- dima edeceği ümld edilmektedir. Ba akçam Kemeraltında Hi- âl, Gözelyalıda Altıntaş, Til. kilikte Faik ve Eştefpaşada Eşrofpaşa eczaneleri uçıktır. İSosyal Yar- dım Davamız.. Sosyal yardım komitesi hakı kında dünkü ANADOLU'da yaz- diğimiz böş yanımın bir parçası üzerinde tekrar darmak isteriz: Parçi - başkam — Avni Doğan, sokaklarda kalan kimmsesiz 20-30 kız çocuğunun da meçkul mukad: derattan kurtarılarak. mekteb çatı. ları altına verildiğini söylemiş. Kız çocağu.. Kimsesizlik.. Sa: kak,. İstikbal.. Namus ve Türk anası., Bunlar kalemimin ucuuda da- Bü, kafamın içinde, koparılması Tâzun . gelen - korkunç - bir şeytan #inciri gibi gerildi. Bugün kaldırımlarda gördüğü- müz Dbetbabt, düşkünlerin büyük bir. kısını da dün ayni hayatın içinde yokluk ve kimsesizliklerle çerrilmiş - kızlardı. Onlar da düş memek, sendelememek ve kurtul. Terin tabil aczi, onları da kurtara- madı.. Dünkü camiyetin lakaydliği, dünkü ölçülerin bodgambğı, sahil. de durub da deniz ortasındaki yangını - seyredenler — gibi, onların batışlarına da biğane kaldı. Bu itibarlağkortulmuş 30 müs. tekbel Türk anamımı, covheri ça mura düşmekten — kurtanlmış 30 Türk kızının Damusanu mukaddes bir kitap gibi viedanımıza basarak, özverenliklerini — gösteren yüksek gönüllü —yurddaşlara, saygı çükra. mumızı tekrarlamalıyız. . .. Sonra, yarı aç çocuklara scak bir öğle yemeği vermiş olması da ayrı bir cemiyet bâdisesidir. Hocalık yapmış ve bu mevzu üzerinde çok dürmuş bir insanım, Bir çocuğun maddeden ve manem nasıl yıkılıp - mahvolduğunu — göre. bilmek için, mektebe kitapsız, def. tersiz yarı çıplak giden ve öğle, akşam vakitlerinde bir kaşık sıcak yemek bulamıyan yavruların içine girmek lâzımdın. Biçbir manevi inhidamıa bu kadar sessiz, fakat bu kadar derin olabileceğini sanmıyordum. Pedagojiden, psikolojiden an. lamıyanlar, bunu da kavrıyamazlar. Arkadaşlarının karşısında do: kuz ay peyoir, zeytin ve kuru ek- mek yiyen çocuk «bunu da bula: amıyanlar var yal- Her derste, önüne bir defter açamıyarak yarım — parmak boyün. da bir kalemle uğraşan ve yamın. daki varlıklı bir farkadaşının kita. bına göz ucu ile bakan yavru, yarı yarıya kaybedilmiş bir cemi. yet unsurudar. Yeni Türk çocu- ğuna vermek — istediğimiz, — izreti mofis, topluluk — sevgisi, yaşama aşkı, neş'e ve heyecan, onun Tuhü: mua kapısına kat'iyyen cl atamaz.. Sosyal yardım — komitesi, İşte böyle bir metzu üzerinde dur- muştur. Bahçemizde — bülbüllerin şakırdığını, güllerin açtığımı istersek onlara verelim, onlardan esirge. miyelim!. Orhan Rahmi Gökçe Atyarışları Koşu Heyeti Bazı'Kararlar Aldı. Bu bafta yarış ve w4lâh en- cümeninin atkoşuları heyecanlı olacaktır. Dördüncü ve beşinci koşular handikaptır. Dün toplanan yarış ve wslâh encümeni bu iki koşu için han- dikap ağırlıklarını şu svretle tesbit etmiştir: 2800 metre mesafeli İugilix at ve kısraklarına mahsus dör- düncü koşuda Şurbara 62 kilo, Bekyar 67,6 kilo, Barç 54,5 kilo, Kazbadalya 53, Şarampo 48 kilo. 3500 metre mesafeli Arab atlarına mahsus beşinci koşuda - Necib 60 kilo, Ünlü 59, Gü- zel Bandırma 58 ve Küçük Yıldız 57 kilo koşacaklardır.