5 Ocak 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

5 Ocak 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

K t M ııııı 'ya Bunların — hiçbiri İugiltere'yo o karçı gelmeğn ülyetli değiller h .lh Şu halde kendin! tekbaşına Ş Italya Ingiltereye Karşı Harb Edebilir Mi?! İtalyan askerleri.. Son gelen — “L'Örop Nüvel, meocmuası milletler arası bir buhran doğurmuş olan İtalyan Habeş meselesine uzun bir etüd “ayırmıştır. Bu yazıdan bir İtal yan.logiliz barbı Ihtimulini gö zeten kımı aşağıya yazıyoruz: Bir harb olursa İstrateji ozmanlarının hükmü kat'ldir. Süveyş kuanalı bir ta arruzla zaptedilemez. İngiltere, daha harbın başlangıcında, İtal yayla Afrikadaki ordusa ara smdakl münakıleyi — kesebile cektir. İtalyanların bütün uma bilecekleri, İngiliz donunması mın bareket — üsleriyle —arasını kesmektir. Fakat bu donanmı, eğer İsterse, kendine bir yol açıp Cibralta'ya veya Kap'a nlaşmaya, büyük kayıplar pa basına da olsa mavaffak — ola caktır. Karada Libya ve Erit re'deki İtalyan orduları — Mışır ve Sudan'ı kumen ve muvak- katen Işgal edebilirler. — Fakat bu zafer pek süreksiz. olur ve önüne geçilemez bir. - mağlübi yetle neticelenir. Bo mağlübl- yetin ne nmeticeler doğuracağı önceden tahmin edilmiştir: İtal. ya donanmasını ve on iki ada yı kaybedecektir. Fakat bu bar ba İngiliz donunması, denizel tılar ve tayyareler — tarafından huırpalanarak — kismen — tahrib edilmiş olacaktır ki bu, bütün — Avrapamın müvazenesini boza cak müthiş bir saraıntı — olar. Zayıf'ıyacak olan mubafazakâr küyvetlere karşı Avrapa harl tasını değiştirecek yeni İttifak lar İmkân dahiline — gizecektir. İtalyanın da bu hususta — rolü olacaktır. Mağlübiyetinden son ra İtalya — silâhsızlandırılmıya caktır, çönkü - şimdi biliyoruz ki - bir milleti uzun zamen allâbaz tutmak — kabil değlidir. “Hattâ, basit bir. sömürge kav O gan yözünden harbı - İtalyan — topraklarına kadar götürmeğe de cesaret - adiliniyecektir. Ba garetle İtalya, küskün, — kızgın ve mağlüb bir millete galibin kısmen harab edilmesinin ver diği büyük İtibare sahib olarak zamanda kalkınacaktır. Ve bir gün yeniden sesini yüksel- tünce, bütün garb medeniyetinin yakılışımı hazırlamak — için onu memnon etmeğe acele edecek lerdir. 1935 harbından von ra İtalya, 1914 den sonra ki Almanya'nın vaziyetinde bu: ' / Tanacaktır. Momolini, barita üzerinde / bütün mümkün Ittilakları he Oşaba Kkatmadan, İogiltere lle .ııııebıtloıiııl kesmeyl gözet %.ı. değildir. — İogiltere'yi ve yoklamıştır. Fakat dan etmek müdbiş hbakl W karşısındadır. Bunun için kati lüzüm olmadıkça — bü İşe ülyecektir. Bakiki bir a:. *t ancak kat'i olarak yenil | parçası,, diğini anladığı zaman İntihar eder. Mussolini — faşlsttir, fakat ayni zamanda İtalyan'dır. Onun nezarında — kuyvyete — müracaat yeni kombinezonlara yol açar. Müassolin!'nin harbı ilân etmesli bütün — Avrapa'da, — yapılacak olan milletler arası cinayote karşı bir iğrenme ve çekilme | hareketi görülecektir. Belki o zaman — İtalya'ya “Afrikadaki terkedilecektir. Hattâ harb başlamış olsa bile İtalya”. nin elindeki son vasıtaları, yani ne düşman filoya torpillemek içta ölmiye hazır ikiyüz tay- yareclsini, nede Mimr Özerine yürümeğe —hezır Libya ordu- sanu heman — kollanmıyacağı düşünülebilir. Diplomatik — bir zafer ümidile, İtalya, askeri bareketleri mahdud bir sahaya Kabisar ettirecektir. AMlı'dıkl ordüsünu — açlığamı — mahküm etmek — İstiyecekler? Büa taek- dirde ordus0 komşu Sudan'a girerek yiyeceğini oradan temi edecektir. Bu teşebbâs, Habeş'. lerin sleteminin bir devamın dan başka birşey olmıyacaktır, yanl yemek İçin yürüyen ve öldürenlerin “yoksulluk harbı,,. Büyük tehlike karşısında İtal- yan'ların taktiği berbalde böyle olacaktır. Fakat küvvete mü raat usülü kabal edildiği andan itibaren kim barbın hududunu daraltmakla — övünebilir? Kıvıl cam hiç kimsenin ummadığı yerden çıkar, Sonra, harb fikri bir defa olddi olarak - gözetilince — vaklt kaybetmeden — kabal — edilmek İstenmiyecektir. İngiltere —Ak. denizdeki deniz - üslerini hum: malı bir. surette kuvvetlendiri yor, tayyarelerini yavaş yavaş yakın şarka — naklediyor, bir yeniden allâhlanma — programı ilân ediyor. İtalya, gitgide coğ rafi — vaziyetinin. ve — askeri bazırlıklarının kendisine — ver diği İmtiyazları günden güne kaybetmektedir. İngiltere ken dint bir ani baskına kar emniyet altında hlasetiiği za mad duha enerjik hareket ede cektir. Kendi kuüvvetine ve belki de Frunsa'nın yardımına güvenerek ekonomilk zecri ted- birlerla ağıtlaştırılması ve hu susile petrola ambargo — konul ması yoluna gitmekten — çekin- miyecektir. Ve Afrika harbını derhal durdurmaya yaramıyacak olan bu tedbir. hiç olmazaa herkese - İtalya'nın büyük bir Avrapa harbına — girişemiyece. gini İspata yarıyacaktır. Fakat halya zecri tedbirlere — karşı pasif olarak seyirci kalırsa bir gün — gelecektir ki hattâ bir umudsazlak — barbına bile giri çemiyecek bir vaziyete — düşe- cektir. Bunun İçin teblikeyi önlemek İcabedecektir. — İtalya, 1914 Almanyası gibi, kendi aleyhine değişen bir kuvvet muvazenesini, harb — vasıtasile tesbit etmeyi düşünmektedir. Suikast Muhakemesi Pazartesi, Ya- hut Perşembe Günü Görülecek! Ankara 4 (özel) ald dosyanın Ankara Asliyocoza Talib, Alim ve Cefer'in tahliye edildiklerini, Yahya, Arif, Aziz, Ali Satb, Şemşiddin, İdris, Ramazan ve İsmall'in de coza kanununun 168 İnci maddesine mümas —- — Ankara müddelumumis! Baha, Atatürk'e meovkuf lardan Süleyman, Ömer, hâkimtiğine — verlidiğini, mahkemesine sevkedildiklerini söyledi. Ankara 4 (özel) — Atatürk'e sulkast yapma, perşembe veyahut pazartesi günü başlanacaktır. Kardeş Afgan Bakanı Bugün Ankara'da —a e— Ankara, 4 (özel) Kardeş hükümet Afgan dış İşleri ba kanı öğleden sonra Muardine gelmiştir. Mardin vallal ile daş işleri bakanlığı memurları ve mihmandar olarak tayin edilen memurlar — tarafından karçılan mıştır. Alfgan diş İşleri bakanı An kara'ya hareket etmiştir. Yarın burada bulunacaktır. Ankara, 4 (özel) — Afgan dış işleri bakanı yarın Anoka ra'ya gelecek, İstasyonda parlak bir şekilde karşılanacaktır. Af gen selfiri şerefine bir süvare verilocektir. İIzmir'den Kaçan Kız Istanbul Zabıtası Kızı Yakalamıştır Lstenbol 4 Çözel) — İzmir den kaçıp büraya gelmiş olan Hanifo adında bir kız: İzmir emniyet müdürlüğünün bir tel- grafi özerine borada — yakalan mışlır. Yumurtaların Ibracı Mes'elesi. Ankara, 4 (Özel) — Yumur. talarımızın ihracı için Ekonoml Bakanlığı — terafından mühim tetkikler — yapılmaktadır. Fazla yomurta İstihsal edilen mübim merkezlerde yamurta toplama komlayonları teşkil edilecektir. Galatasaray- hlar Mağlüb.. İstanbol, 4 (Özel) — Bugün Galatasaray-Macar takımları ara- sında yapılan fatbol maçında Galatasaray takımı 51 gölle mağlüb olmuştur. Macarlar; çok üstün bir oy ardır. Bugün Bütün İzmir Yılbaşı Tebrik Telgrafları Atatürk, Muhtelıf Memlekeiler Dev- let Başkanlarında Tebrik Telgraf- ları Almışlardır. Ankara & (A A) — Cumur buşkanı Kamâl — Atatörk — ile muhtelif memleketler — başkan- ları arasında aşağıdaki - tebrik telgrafları teati olunmuştur. Ekselâns Kamâl Atatürk Türkiye cumur başkanı Ankara Yeni yıl münasebetile çok samlimi temenniyatımın kabulü- nü ekselânslarınızdan dilerim, Yorgi Majeste ikinci Yorgi Elenler kralı Atina Majestelerinizin lötufkâr teb rik — telgraflarından — siyedesile mütehasals olarak kendilerinden yeni yıl için en İyl temenni yatımın kabulücü dilerim. Kamâl Atatürk Ekselans Kamâl Atatürk Türkiye cumur başkanı Ankara Yenl yıl münasebetile gerek şahsi sandetleri gerek Türkiye: nla refabı hakkında en samimi temenaiyatımı ekselansınıza takdim ederla. Edvar Benes Ekselâns Benes Cumur başkanı — Prag Göndermek İötfunda bolan dükları — lütüfkâr — telgraftan dolayı ekselânelarınıza hararetli sürette teçekkür eder ve yeni yıl münasebetile gerek — şabet sandetleri gerek Çekoslovakya mın refahi hakkındaki samimi temenoliyatımın kabalünü di. lerim, Kamâl Atatürk Ekselâns Kamâl Atatürk Cumur Başkanı Ankara Yeni yıl bidayetinde Ekse lânslarınıza dost ve — mültefik Türkiye'nin refahi — temennile. rile birlikte en hâr tebrikle. ELHAMRA Sinemasına Koşacak ÇUÜNKÜ Şimdiye kadar yapıl- mamış bir fedakârlık ve görülmemiş bir Sürprizle ; Karşılaşacaksınız. DN OPAKEAEMRA A S SA7 NSN SĞ MAFT CA DA El ilânlarını arayınız. görülen teşebbüs etmekla mazaan bulananların ağırceza mabkemesinde muhakemelerine yakında başlanacağını bildirmiştim. Salkastçıların muhakemelerine hâdisesine İsa, sülkasd — tasavvuru fllllerden dolayı Ağırceza rimi yollamakla bahtiyarım. Pol Altes prens Pol Krogeorgeviç Yugoslavya krallığı naibi Alteslerinin göndermek lüt fanda bulundakları - telgraften ziyadesile — mütehasıls - olarak kendilerinden yeni yıl için en bâr tebriklerimi ve ayol zaman- da şahsı saadetlerile dast ve müttefik Yugoslavya'nın refahı temennllerimin — kabolünü di- lerim. Kamâl Atatürk Ekselâns Kamâl Atatürk Türkiye cumur Başkanı An- kara. Yeni başlıyan yıl için gerek şehsniz ve gerek Türkiye İçin en samimi temenniyatımı tak dim ederim Karol Majeste ikinci Karol Romanya Kralı Bükreş Göndermek latfünde bulun- dukları lâtufkür telgraftan do- layı majestelerine hararetli surette taşekkür eder ve kendilerinden yedi yıl tebriklerimle beraber gerek şahsi saadetleri ve gerek Romanyan'ın tefahı için samimi temenoiyatımın — kabulünü di- lerim. Kamâl Atatürk Ekselüns Kamâl Atatük Türkiye Cumur başkanı Ankara Yeniyıl münasebetile ekselân sınıza en hâr tebriklerimi ve gerek yahsı sandetleri, gerek Türkiyenin refahı için samimi temennlyatımı takdım ederim. Boris Majeste üçüncü Boris Bülgar Kralı Sofya Göndermek lütfünde bulun- dukları Tütüfkâr telgraftan do layı meojestelerine bararetli va- rette teşekkür eder ve kendi. lerinden yeniyil tebriklerimle beraber görek şabsı - sandetleri ve gerek Bualgaristan'ın refahı İçlu samimi temennlyatımın ka bulünü dilerim. Kamâl Atatürk ı.o Ankara 1 (A.A) pl münasebetiyle Balgaristan başbakanı M, Köse İvanof ve başbakanımız İsmet İnönü ara sında aşağıdakl telgraf lar teati edilmiştir: Ekselâns İsmet İnönü Başbakan Yeni Ankara Yeni yıl münasebetiyle ekse âosınızdan şahsi sandetleri ile Türk milletinin refahı hakkın- da en hâr temennllerimin ka: *bulünü diler ve memleketleri mizi birbirine bağlıyan dostlak İktaci kânın 5 YU" Sinop'ta Tohumluk İ İ İ İ Buğday Dağıtıldı. Binop, 4 (ALA) — — Geçen yıl sören kuraklıktan ektikleri tobumları elde edemiyen köy lölere dağıtılmak üzere Tarım Bakanlığı tarafından gönderllen 100 ton - tohmlak buğday bu işler için kurülan komlsyonca tesblt edilen muhtaçlara verli meğe başlanmıştır. Vapurculuk Tekelden Idare Edilecek. İstanbul, 4 (özel) — Vapar culuk — idaresinin bayındırlık bakanlığına bağlanarak tekelden Hdaresi hakkında bir tasavvur vardır. Bu İş Özerinde tetkikat yapmak üzere bir komlsyon toplanarak tetkikat yapacaktır. C. Başkanlığı Orkestrası.. Ankara, 4 (Özel) — Camur başkanlığı flârmonik orkestrası yarınki (Bogün) Pazar günün- den itibaren Musiki Muallim mektebinde konserler verineğe başlıyacak ve bu konserler radyo ile neşrolanacaktır. Alman'ların Batan Gemisi Bulgar'lar Denizaltı Gemisini Yüzdürdüler Istanbal, 4 (özel) — Umami harbte Varna'da batan bir Al- men denizaltı gemisini — Bul- gar'lear yüzdürmeğe çalışıyor. lardı. Bu çalışmalar iyi sonuç vermiş ve denizelti gemisl yöüz- dürülmüştür. Staviski Davası Paris, 4 (Radyo) — Stavleki davasının bugünkü celsesinde de kalan — suçluların —müdafaaları dinlenmiştir. bağlarının — sıklaştırılması şamimi temenniyatta ram. Başbakan Köse İvanof Ekselâns Köse İvanoj Başbakan ve dış işleri bakanı Sofya Göndermek lütfünde bulun- dakları telgraftan dolayı ekse- Tânsımza hâr bir surette teşak- kür eder ve ekselânsınızdan yeni yıl hakkında şahsi snadet- leri ve Bulgar miletinin refahı için en samimi temennilerimin kabulünü rica ile momleketle- rimizi birbirine bağlıyan dostluk bağlarının cıkılaşmasını samimi sarette dilerim. için bulunu: İsmet İnönü Ankara, 4 (A.A) — Yenl yal münasebetile — Bulgarletan başbakanı ve diş İşleri bukonı B. Köse Ivanof ile diş İşleri bakanımız Dr. Tevfik — Rüşdü Aras arasında aşağıdakl tebrik tolgrafları teatl olunmuştar: Ekselâns Tevfik Rüşdü A4ras Diş İşleri Bakanı İstanbul Sofya —durağından geçişiniz- den zamanında haberdar — ola- madığımdan dolayı sizi selâm- lamak üzere karşı gitmek ve dostlük hislerimi teyit etmek zevkinden mahrumiyetim sebe- blle pek ziyade — mütecssifim, Yeni yıl münasebetile ekselân: sınızdan en har — tebriklerimle şahsi sandetleri ve Türkiye'nin refabı. hakkındakl en samimi tebriklerimin kabulünü dilerim. Başbakan Köse İvanof