8 Ocak 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

8 Ocak 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Habeş Hava Müşaviri GününTelyazı Haberleri üzerinden uçtum, Ogaden ve Tigre bölgelerini gözden geçir dim; iki mteş battını boylu boyunca — takibettim, — tablatla pençeleşen, bütün kuvvetlerle mücadele eden ve ellerine ve. rilmiş modern silâhları kullanan fasanlar gördüm. Bazı muharebeler kanlı oldu. İtalyan öncü müfrezelezi çetin hücumlara — uğradılar. — Fakat gök yözünden keşfettiğim şey bana bütün taorruzlardan daha vahim göründü. Şimal Habeşletanı 2000, 3000 metre yüksekliğinde bitmez tü- kenmez dağlar, içinde bütün bir. ordunnun kaybolabileceği derin boğazlar silsilesinden iba- rettir. Conup Habeşlatanı yeniş bir çöldür ki — içinde, memlekete girilmesine — imkân vermiyen bakir ormanlar - vardır. Gerçi burada - Fransa'da bile eşi bulunmıyacak kadar mü kemmel bir yol vardır, — fakat bu yol Habeşlstanı İngiliz So. malisine bağlamaktadır. Habe şistana İngiliz ve Belçika mali #llâh ve cephaneleri - taşıyan kamyonlar saatte 80 kilometre Büratle İşte bu yol — Güxzerinde İşlerler. Tigre bölgesinde İtalyan'lar yöz kilometreden fozla ilerle miş değillerdir. Avrupalıların gözlerinde bu rakam büyük birşey Hade etmez, fakat bence bu İtalyan'ların üç aylık mü cedele neticesinde alabilecek. lerinin âzami — haddini — teşkil eden Atlas sıra dağları — bile, modern ve motorlaşmış bir or. dünün önünde geçilmez bir ved gibi yükselen bir dağ kit- Tesile kıyas edilemez. Ve — hararet oğır, — ezlcidir. (Gölgede —- 55 derece.) Ehemmiyetli kıtalarla cephe den tearruz. imkânsızdır. Tayyareler iş göremiyorlar: Tayyarelerin hareket sahası dardır. Dağ öşıcı — tayyareler İçta hedef yoktar. Köyler, bir: kaç toprak kalübüden ibarettlr. — Tahrib edilecek atrateji noktaları, bombardıman edilecek cephane depoları, İmha edilecek ihtiyat kampları yoktur. Cibati'den Adis Ababa'ya gi den demiryolonan el sürölmez bir kudslyeti var. En süör'atli soklar burada kolaylıkla kallanılamıyor, bun: lar hücomla dağları — zaptede: miyorlar ve boğazların yalçın ye kayalık sırtlarında İşe ya- ramıyorlar, İlk bava bombardımanları Habeş'ler Özerinde — biraz tesir yapmış olmasına karşılık, tank. B der kmparatorun hiç bir aşke — rini korkutamıyor. İmparatorun — askerleri, elde yalın kılıç, tankların — üzerine atlıyorlar. Habeş'lerin döri İtalyan tan- kini nasıl geçirdiklerini ele — biliyor musunuz? Bu cehennemi makinelerden “İklsl öncü olarak hareket et mişler. — Saatlerce — İlerl dikten $ -sonra, içindekiler tankları dur — dürdolar ve tamemen - boş gö- ”İf “Harb Otuz Yıl Süre- sarıldığını gördüler, Göğüs gö ğüre çarpışma çok — şiddetli ol- do. İtalyan'lardan biri kaçmağa ve çelik kabuğunun içine gir meğe muvaflak oldu. Derbal üç Habeşli harekete geçen tan kın üzerine atladılar ve öndeki küçük mazgal deliğinden son kalan düşmanın da — kafasını uçurdular. Ayni günün sonunda, kay- bolanları azamakta — olan diğer iki tank da hemen hemen ay- ni şekilde Habeş'lerin — eline geçti. Habeş'ler ölümden korkmaz: lar, Şimdi yakında , yapacakları büyük bir tasrruza hazırlan- maktadırlar, İtalyan hatları üzerinde: Adla Ababa'ya — Habeş'lerin satın ulacakları bir tayyareyle Son teşrinin başında geldikten sonra, 9 Son teşrinde bir uçuş yaplım. İki arkadaşla beraber Desal- ye'ye bhareket ettim, Ertesl gü nü, şafak vakti vezilemi yap tım 3000le 3500 metre yük: seldikten sonra dört saat uçtam. Makalle'de 500 metreye indim, Adun'da İtalyan mitralyöz ve topları bana atoş püskürttülerse- de İsabet ewiremediler. Ente- resan — müşabedeler — yaptığım Aksum'da auncak 300 — metre yükseklikte idim, Tekrar Dessiye'ye ve aradan Adis Ababa'ya döndüm ve im- perator bana - Safn - Trivite ni şanını verdi. Yirmi kadar mlilli amatörle Amerika'lı zencl pilot Roben söndan İbaret olan tayyareciler ve 20 Potes sistemi yedi Fran: BZ tayyaresi, iki tek motörlü ve bir üç motörlü Fokker tay- yaresi, Moth İngiliz turizm tay- yaresi va Breda İogiliz mektep tayyaresinden İbaret hava kuv- vetleri içinde bir hbafta kaldım. Tokrar Amerika'ya dönmüş olan Kaprls'li Hubert Jublan Adis-Ababa'da fena bir intiba bırakmıştır. Bu bir. sahtekârdır. Hiçbir zaman bir pilote etme: sibi becerememiştir. Bununla beraber kendi kendisine tayya reci miralay rütbesini vermişti. Vedel'le beraber tayyare kul- lanmasını öğrenmiş ve Büje'de stej görmüş olan Babiçof hava kuvvetlerine kumanda etmek. tedir. Çünkü eski kamandan Korije izini bitince Fransiz hü- kümeti tarafından çağırılmıştır ve şimdi Giboti üseüünde çalış- maktadır. Harb kahramanı Alman Ve ben çimdi bir tayyaro İnşası ile meşgüldür. Amerika-Meksika Gü- müş İşinde Aulaştılar Vaşiagton 7 ( Radyo ) — Amerika Finans Bakanı Mor: gen Tav ile Meksika Finanş Bakanı arasında gümüş vaziyetl üzerinde cereyan eden görüş meler bitmiştir. Morgen Tav gazetecilere fazla Izahat vermek - ten çeklemiş, yalvız yapılan anlaşmanın her iki tarafı da memnan edecek bir şekilde olduğunu beyan eylemiştir. İstanbul, 7 (Özel) — Büren savaşlarda erimiştir. bi Doğa Afrika'daki İtalyan orduları beşkomutanı Mareşal Badoğliyo'nun; M. Mussolini'ye gön derdiği reporda acele daha 160 bia aeker gönderilmedikçe İleri bareketine devam imkânı bulunmadığı bildirilmiştir. Dış Sıyasamız. Tevfik Rüştü Aras Izahat Verdi. Ankara, 7 (özel) — Partl genyönkurulu bugünkü toplantısın- da genel syasa hakkında dış İçleri bakanı doktor Tevfik Rüştü Aras'ın verdiği izahatı dinlemiş ve tekip edilen sıyasayı tasvip etmiştir. Süveyş Kana- lından Geçen Pire Lima- nına Gelen İn- Italyan Vapurları.|giliz Torpidoları. Portsald, 7 (Radyo) — Ba gün Süveyş kanalından 20 İtal. yan vapuru geçmiştir. Bunların bir kısmı doğu Afrekasına git mekte ve bir. kısını da Akde- niz'e — gelmektedir. Bunların içinpe — İtalyan — askerlerinden hasta efrat vardır. ——— 4.- —- Parla, 7 (Radyo) — Atina'dan haber veriliyor: Bu sabah Pire Umanına 4 İagiliz — torpidosu gelmiş ve demlir atmıştır. Kahire'de Bir Iogiliz bir Mı- Bugün Napoli'den (Konterowo) |SIr'lı şotörü yaraladı.. vapura tsker dolu olduğu halde doğu Aftika'nına bareket et malştir: Mançuri Bay- rağını Çekmişler Pekin 7 (ALA) — Havas mubhabirlvin Kalfan'dan öğren- diğine göre Tabhar ilinin işgal edilen kazalarındakl devlet bi nalarına Mançurl ve Japon bayrakları çekilmiş ve Mançuri bankasının banknotları — toda: vüle çıkarılmıştır. İdareyi — be- raberlerinda Japon müşavirler bulunan —Mançori memüurları temin etmektedir. Çin'liler, ja ponların fırsattan - İstifade ede- Kahire, 7 (Radyo) — Geçen gece bir İngiliz zabiti, bir Mı- sırlıyı tabenca İle yaralamıştır. Vek'a şöyle olmuştur: İki İTogiliz zebiti; bir lokan: tadan çıkmış ve Lokanta önün- de vazife gören Misır'lı bir. şo: före kozarak tabancasını çek. miş ateş etmiştir. Hâdise yeri Do balk toplanmış, zabit lakan taya İltlca etmiştir. Zabit, Mumr polis memurlarına — teslim ol mamış ve gelen — İngiliz zabıta memurları tarafından alınarak götürülmüştür. Demircis rek Sa1-Von ilinin bir kamını |UZun Bir Se- da Mançari ötoöritesi altına y.hım Çıkıyor.. koymasından endişe etmektedir. Italya'da Yeni Intihabat. Roma, 7 (Radyo) — Yeni parlamento seçimi 16 şubatta yapılacaktır. ŞEN ea ELHAMRA Yalnız Izmir ve Istanbul'da değil, takat bütün dünyada hasılat rekorlarını kırmış olan şaheserler şaheseri 2 Filmm Birden SEFİLİ ER Türkçe sözlü 2 devre birden VE Maürice Chevalier WEg Janette Macdonald Filimlerin scans saatlerine dikkat; Saat 3 de Şen Dul, 5 de Sefiller, ? de Şen Dul, 9 da Sefiller Fiyatlarda Zam Yoktur. Parls, 7 (Radyo) — Atina- dan haber veriliyor; Yunan başbakanı (Demirels), bu yakınlarda Makedonya, Trak. ya ve Girld balkı İle temas eylemek üzere ozun blr seya- hate çıkacaktır. DUL Alman gazetelerine göre Habeşletan'daki İtalyan ordusunun beşte biri Italya l *ı, bılı:',ı Diyor. Mareşal Badogliyo Ital.ya’dan Donîı':::în | yi aa O Acele Asker Istedi. Vei 1 ]'ğ— mîğ':îîğâlîiîaî Yo ğ'?ğ;*:hj:ıîçh .ı’d.': Harp Başladığın.dıfn Beri Affi_ka"dı.ıki. I.lalya’nın Bazır_lanıyor BC birün. Debeşnan toçcakları; | yösüülee. srstaden - Şonmlerleir Kuvvetlerinin Beşte Biri Erimiştir. ll 7.Gelesi e di ı Yunan donanmasının yapa ceğı büyük manevralar. yakın da başlıyacaktır. Bu manevra larda bizsat kral ikinci Yorgi He vellahd preos Pavlo — bazır bulunacaklardır. Köylerde Kalkınma Sulh Için Tekliftelk mutaya bir Mi Bulunacak? Parle 7 (ALA) —- Birkaç gündür sayfiyede balanan Laval çarşamba günü Parise gelecek ve — Fransanın Roma büyük elçisl M. Şambron İle görüşe cektir. Bazı mahfeller elçinin Habeş Işfola muslihane halli yolunda Müssolint adına tekliflerde bu lanacağın! zannediyorlar. Bununla beraber Ekselsiyor gtzetesi böyle birşey mevzuu babs - olmıyacağını çünkü ne Londra ne de — Parlis'in yeni tekliflerde bulunmak — mes'oli yetini yalmız beşlarıma üzerlerine almak arzusunda bulunmadık larım bildirmektedir. Panayıra İştirak Edeceklermiş.. Roma (Radyo) — İtalya hâ kümetl, zecri tedbirlere reğmen (Laipzig) panayırına Iştirek et meğe kurar vermiştir: Eski Fransız Muharibleri Parla 7 (Radyo) — — Eeki Fransız muharibleri, neşrettik. lerf bir. beyannam:de, — İtalya aleyhine vukabulacak bir harbte yer almıyacaklarını — bildirmiş: lerdir. İtalyan kaynaklarından verilen bu haberde, ceki mu bariblerin, bir harb vakı unda ne denizde ve mnede karada yer almıyacakları bildirilmek tedir. Isveç Elçisi Izahat Aldı.. Roma, 7 (Radyo) — İtalya dış İşleri müsteşarı Süaviç, İs veç'in Roma elçisini kabul et miş ve tekrar bombardıman meş'elesile konuşarak mütem mim İzahat ve tafsllât vermiştir. Manisa'da Işıklariı Söndür- me Denemesi Yapıldı. Manlss, 7 (Özel) — Dün akşam Manisa'da ssat sekiz ila sekizbuçuk arasında gece hava hücumuna karşı işıkları maske leme ve söndürme denemcsl yapılmıştır. Saat sekizde utılan top ve öten fabrika düdükle- rile tehlike İşareti. verilmiş, bir saniye içinde şebir karanlık içinde kalmıştır. Halkımızın bü- kümetin vesayasına karşı göster. diği itant hertürlü takdirin fev- kindedir. İlbay Murad Germe- nin başkanlığı altındaki komla. yon denemeden bir saat son- raya kadar kontrol raporlarım almış bulunuyordu. Proje Verilmiştir Ankara, 7 (özel) — Kırk.: lsreli saylavı Fasad; köylerde yardım tarlaları vücüude — getl- rilmesi ve ba suretle köy kal: kınma hareketinin başarılması için Kamutaya bir kaaunu pro- jesl vermiştir. Projeye göre köylüler; köye gelir temini ve köy iİşlerinin — görülmesi — için senede beş gün çalıştırılacak- lardır. İInkılâb Dersleri Mahmud Esad Ça- nakkale'nin Tahkimi Lüzumunu İzah Btti. İstanbol 7 (Radyo) — İzmir saylavı, cski edliye vekili Muah- mud Esad Bozkurt; bugün üni. versitede Inkılâbidersinde İstan- bul ve Çanakkale boğazlarının tahkimi lüzumunu hukuk! nok. tadan izah etmiştir. lugiltere Kap Uçuşu. Tayyare Fırtınalar Yüzünden Sakatlandı. Londra, 7 (Redyo) — Ge- çen yaz kral kupasını kazanmış olan meşbuür — tayyareci — Ralf; İngiltere - Kap arasında doğru açuş İçin hareket — etmişas de Fransa özerinde bir kar fırtı- nasına tutülmüş ve yere İnmeğe mecbur olmuştüur. Tayyare sa- katlanımıştır. 'İspanya Parlâmentosu Dağılıyor Madrid 7 (Radyo) — Lapan. ya Cumur Başkanı Alkalâ Za- mora, bu sabah (Kortes) in dağılması bakkındaki emirna: meyi imzalamıştır. Emirnamede, yenl intihabatın birinci devresi 16 Şubatta ve son devrerl de 1 Martta tespit ediliyor. Yenl kortes (parlâmento) 16 Marıta toplanacaktır. Fransa'da Bir banka hükâü- metçe Mühürlendi.. Parla, 7 (Radyo) — (Levla ve Brom) bankası, bugün hü- kümet tarafından mühürlenmiş- tir. Bankanın defterleri tetkik edilmektedir. Üç milyon bir açık olduğa söyleniyor. Konferans Muğla, 7 (A.A)— Öğretmen Ekmel'ia — Anadolu — tetkikleri hakkında Halkevi salonunda verdiği konferans çok faydalı olmuş ve pek çok halk - tara- fından dinlenmiştir.