8 Ocak 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

8 Ocak 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Mısır, kızılay hastane- sinin protesto etti. Sene 18 — No. 6187 — Türk - Afgan . dostluğu Kardeş millet Afganistanm dış işleri bakanı Serdar Feyiz Mu- hammed Han, iki gündür Anka- rada Türkiye Cumhuriyetinin öz misafiri bulunuyor. Bu ziyaretin iki dost devlet arasındaki çok eski bağları bir kat daha kuvvetlendireceğinden şüphe edilemez. İki memleketin dostluğunda, siyasi münasebet- lerin hududunu çok geçen derin ve “sarsılmaz bir samimiyet var- dır. T. Rüştü Arasın, nutkunda söylediği gibi «Afgan işleri bizi tapkı Türkiye işleri gibi ilgilendi- rir. Afgan menfaatlerini düşü- mürken kendimizi düşünür gibi heyecanlı, dikkatli oluruz...» İki milleti bu suretle birleşti. ren duygu ve menfaat birlikleri, bizim için değeri pek büyük ta- rihi bir hadise ile düğümlen- miştir: Anadolu devriminden do- ğan Kemalist Türkiye hükümeti dışarı ile ilk siyasi anlaşmayı Af- ganistanla imzaladı. O günden bugüne, bin bir çetin vukuat ara- sında, iki memleketin münase- betleri gitgide daha fazla sıkı- laştı. Afganistanda olup biten leri, bazan yüreğimiz acıyarak, ba- zan sevinerek ve dış bakanımızın çok güzel söylediği gibi, hep kendi işimiz sayarak takip ettik. Afganistanın . ileri adımlarını memnuniyetle görü. yoruz. Bugün de Türkiye - Afganistan dostluğu, bugün, daha geniş bir dairenin içinde kuvvetini arttırmış bulunu- yor: Şark misakı... Aralarında hiç bir ilişikli me- sele kalmıyan, emelleri sulhden ibaret olan Türkiye, Afganistan, İran ve İrak, yeni ve birlik bir andlaşma ile bu müşterek sulh ve dostluk münasebet- sağlamlamak yolundadır. lar. Bu andlaşma, Şarkın bu ya- kın tarafında, bir ayağı Avrupa. dâvasını lerini da bir ayağı Asya kapı sında bulunan Türkiyeyi, ye mi kurulan bir sulh züm- resi içinde bulunduruyor. Bu an- laşma, yalnız ona giren devlet ler arasında dostluğu ve sulh- severliği teyid etmekle kalmıya- cak, devletler arası büyük me. selelerde, dördü de Milletler Ce- miyetinden olan bu devletleri, iyi işler için birlik ve beraberliğe götürecektir, Bunun içindir ki Muhammed Hanın Ankara ziyareti müşterek politikada verimli bir devre uğurs lu başlangıç olacaktır, — N, 5. rr anar AKŞAM' ını Yün örgüsü işleri sergisi Beyoğlunda (Akşam kız sanat mektebi) nde her gün saat 10'dan 17 ye kadar açıktır, Her halde gidiniz, nefis A örgü işlerini gö ünâz. Fiatı her yerde 5 kuruş bombardımanını italyan gazetelerine göre Habeş harbi daha bir sene sürecekmiş. Telefon: 24240 (idare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) ÇARŞAMBA — 8 Kânunusani 1936 bir sene sürecekmiş İtalyanlar bunu göz önüne alarak hazır- hıklarını ona göre yapmağa başlamışlar Habeş harbi daha Bir Fransız gazetesi diyor ki: Italyanın mevkli maddeten ve manen çok fenalaşmıştır. En hararetli Italyan dostları bile İtalyanın davayı kaybettiğine kanaat getirmişlerdir Bombardımana uğrıyan İsveç Kızılhaç heyeti reisi doktor Hylander ve doktor Smith Londra 7 — italyan gazetele- rinin yazdığına göre İtalja har- bin daha bir sene süreceğini düşünerek hazırlık yapmaktadır. İtalyan gazeteleri petrol ambar- gosunun konmıyacağını ümit edi- yorlar, Maamafih bü ambargo olsa bile bir senelik petrol ihti- yacı temin edilmtişr, Paris 7 — Oeuvre gazetesi ya: zıyor: Cenevrede Habeşistanın dilek- leri büyük bir alâka ile karşıla- nıyor. İtalyanın mevkii madde ten ve manen o kadar fenalaş- mıştır ki en hararetli İtalyan dos- tu olan Fransız hükümet erkâni bile İtalyanın davayı kaybettiğine kanaat getirmiştir, Bir çok mahafil Habeş işinin neticelenmesinin zamana bırakıl. Afgan harici masını ve İtalyanın Habeşis- tanda zayıf düşmesini beklemek taraftarıdır. Fakat M. Eden bu- mu istemiyor .Çünkü İngiltere er- kânı harbiyesi şu 3 sebepten do- - layı harbin kabil olduğu kadar erken bitirilmesine taraftardır: 1 — Afrikada zencilerin be- yazlara galebesi çok bariz olma- malıdır. 2 — Avrupa müvazenesi nok- tasından İtalyanın askeri kuvve. tinin zayıf düşmemesi lâzımdır. 3 — Bilhassa Almanya kor. kasa, italyan gazeteleri ne diyorlar? Roma 7 — Giornale d'italia gazetesi yazdığı bir makalede diyor ki: «Japonya, Almanya ve İtalya demokrasinin hücumuna uğrıyor. lar. Bu üç hükümetin harp İste diklerinden şüphe ediliyor, Berlin ve Tokyo diledikleri gibi cevap verebilirler, Bizim cevabımız şu- dur: Faşizmin sulhü tehdid etmek arzusunda olduğunu kabul etmi- yoruz. İtalya, Almanya ve”Ja- ponya, milli topraklarının kâfi olmaması ve demokratik rejim altında yaşadıkları takdirde elde etmelerine imkân olmıyan mah- reçleri elde etmek için çalışmak mecburiyetindedirler. Paralarını santimine kadar he- sap etmek mecburiyetinde olmi- yanlar ve dünyanın servetinden mühim bir kısmına sahip olan- ların bahsettiğimiz rejimleri ten- kid ve takbih etmeleri gayet ko- laydır. Devamı onuncu sahifede e veziri v i 2. İN Afgan hariciye veziri, dış Bakanımızla görüşerek Ankara istasyonundan - çıkarken Ankara7 — Muhterem misafi- rimiz Afgan hariciye veziri bu sabah Gazi ve İsmet İnönü ens- titülerini gezmiştir. Saat 13,30 da başvekil tarafından Afgan ba- riciye veziri şerefine Anadolu klübünde bir öğle ziyafeti veril miştir. Muhterem misafirimiz (saat 16da ziraat enstitülerini gezmiş, akşam yemeğini hususi surette yemiştir, | Em a ön lal Terkos artık bulanık gelmiyecek ört yeni süzme havuzu daha yapıldı Bir kaç ay sonra yeni filtre havuzların inşası da bitecek Vali ve belediye retsi, şehir meclisi azasından bBazılarila birlikte havuzları gezerken Terkos suyu mikrob noktasın- dan temiz olmakla beraber ekie- riya bulanıktır, Hele yağmurlu havalarda suyun dibinde kalın bir çamur tabakası toplanır. Buna se- bep suyu süzen havuzların ihtiya ca yetişmemesi ,suyun İyice sü- zülmemesidir. Belediye sular idaresi bunu na- zarı dikkate alarak yeniden süz- me havuzları yaptırmağa başla- mıştı. Bunlardan bir kısmı bit- miş ve evvelki akşamdanberi iş Jemeğe başlamıştır. Bu münasebetle vali ve beledi- ye reisi Muhiddin Üstündağ ile daimi encümen âzası Kâğıthane- ye giderek süzme havuzlarını gör- müşler, sular idaresi müdürü Zi- ya, su mütehassısı profesör Bür- haneddin, belediye fen müşaviri mühendis Hulki ve sular idaresi müdür muavini İbsanın izahatını dinlemişlerdir. Terkos süzme havuzları, Kâ- ğıthane köyünün sırtlarında ge niş bir sahayı kaplıyor. Terkos gölünden gelen su, buradaki ha- vuzlara dağıtılıyor. Terkos suyu, şirket elindey- ken su, yalnız dört prefiltre, se- kiz de filtre havuzunda süzük dükten ve terfi makinelerile javelizasyon (o edildikten, yani mikropları imha edildikten son- ra şehre verilirdi. Belediye sular idaresi, suyu idare etmeğe baş- ladığı zaman şehre akıtılan sw mikdarı, günde 28 bin metre mi- kâbı idi. Mevcut havuzlar da bu suyu süzmeğe kifayet ediyordu. (Devam onuncu sahifede) Lam — Falınız fena görünüyor bayım, iki — Acaba karım ( zayıflık kürüne mi ay sonra evinizden bir cenaze çıkacak!.ee başlıyacak? şve