10 Ocak 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

10 Ocak 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Kültür Serisi Son — zamanlarda “Kültür, üzüründe eploe konuşmalar oldu Kültür izahları yapıldı. Salon kültüründen, felsefe kültürün den, şundan bundan babsedildi. Bir aralık: ben - da dokandum. Fakat aşağı - yakarı hepimi zİn unuttuğa diğer bir költür () vardar ki, o da şarlatanlık Ye demagoji kültürüdür. Gülme Jinlz; elddi konuşuyorum: Bu kültür, erbabımın dilinde, Öyle bir. mürllet kutkuması: dir ki, ağır ve kerih bir kokü Deşrediyor,. — Banlar bazen İn pada, Yöldeğirmenine — saldıran ©9 Kişotun abdal; ozun boyanu *e İncecik boynu üstünde sağa Solu 't kebağı gibi sallânıp duran Kafâtımı hatirlatıyor.. Don Kişot, Mubakkak ki, gölünç bir biça: redir.. Onu çerden çöpten var hğı, dağları bir pamuk yığını Bİbi atmağa kalkan bökkabaz hulyaları ile düşünmek - bilo Yetor, artur; Onun bugünkü hafidleri Hse, bir.dev ayaast — dibinde keadi kendilerlsl doğurmuşlar, » lertndeki' pla mazrafları ya *YP — sivayıp — temizledikten *onra — Ya'hay! Y Diye meydana — çıkmışlardır. ürürken — kültür, yazarken kültür, düşünürken kültür, ko- Toşürken hep: kültür.. Amma, tarlatanlık — kültürü.. İki ayak Östüne kalkmış, sırtına elbise; ğiDa çapka geçlemiş; bir mah: luk inadile, Bunları size din Tetmek- isterler. ı.o Yazımın tam — barasında bir Arkedaş geldi. Ne yazdığımı tordü. Şarlatanlık kültüründen Bahsettiğimi söyledim. Güldü: — Dökunma -Dedi- — onlar Bir kandil dibinde — kenelerini (Bitlerini' demek İstiyor) ayık: İamağa uğraşan biçarelere ben- Zerler.. — Cebhaletin müthiş kaşıntısı ile, — nişatır. sörülmüş Bİbi, böyle sağa sola sıçrar, acı Çığlıklar atarlar.. — Sağlam di- Varlar Ise, onların sürtünmele- bu mevzus rinden Birşey kayBetmecz.. Birak kaşınaınlar,, birak!.. — Arkadaşımı doğrü - söyle- Yordu: Bir de baktım ki; yazı Üzatinş, Koslverdim! Çimdik Not — Dün bu- sütunlarda Orban — Rabmi Gökçe'ain İmzasını taşıyan bir. yazı vardı. Bizim — mürettiplerin — dulgınlı- Zıta gelmiş, arkudapımızın hazır duran İmznsını koyavermişler.. Yazmı benimdir, izah ederim. Çimdik Şehrin Ağaçlandırılması Belediyece şehrin ağeçlandı. Tılmasına ehemmiyetle devam edilmektedir. Ba yıl şehrin he- men hemen bütün caddeleri ağaçlandırılacaktır. 3151 TELEFON TAYYARE SiNEMASI —— Karşıyaka'da Işık- lar Maskelenecekti. Bü akşam Karşıyaka'da saat 20 - de bava hücumuna karşı işıkları maskeleme — tecrübesi yapılacaktır. Tecrübe; Karşıyaka daki katolik — kilisesinin , çanı Wle bu mıntakada bulunan tren ve fabrikaların fasılasız üç da kika düdük çalmak ve Soğuk- kuya sırtlarından bir top atıl mak suüretile halkı haberdar edilecek ve asat: 20,80 da bi. tecektir. Tecrübenin bittiği de gene ayni çekilde top, düdük ve çan İle haber verilecektir. Turing ve Otomobil Kulübü Yeni Komite Seçildi.. Tarhüg ve Otamobil kulübü İzmir komitesi heyeti dün Türk. ofiste direktör Ziya'nın haşi lığında toplanımıştır. Komttenin geçen yıl faaliyetine ald raporu okundaktan ve kabul edildikten sonra — hazırlanan: yöni — bütçe üzerlnde konuşulmaştur. Yeni idare heyeti seçimi yapılmış ve yeni heyete- vali Fazl: Güleç tabil beşkan olmak üzere relö liğe Türkofis müdürü: Ziyu, amumi kâtipliğa Türkofla mü- dör. muavibi Rahmi Eraud, mes'al muhasipliğe mütcabhid voe seyahat acentası Hadi Cemli, üyeliklere belediye rele muavini Susd öusd Yordkoru, Merkez Cumuriyet Bankası müdürü Me: eld, Ford acentesi Avni Meser- retçi. ve tüccardan Buldan'lı oğla Ahmed Etem - seçilmiş lerdir. Komitenin geçen sene olduğu gibi memleket içinde tertib edeceği seyahatleri İdare etmek üzere Rahmi Erand, Suad Yurd. koru, Hadi Cemil ve Avni'den mürekkep bit komlte teşkil edilmiştir. Bu komiteye Rahmi Etand başkanlık - ödecektir. Fenni Ağıllar 1423 mumatalı ağıl kanunu: nün neşrl tarihi olan 924 yı: hbadan bugüne kadar mıhtelif vilâyotler mıntakalarında yapı- lan fenni ağıl miktarı ile &lde moevcut anılların tetili ve tamir olunarak fenoi bir şekle soko- İanlarının — miktarı Zirast Va: kületince her sene vilâyetlerden sorulmaktadır. Alınan — cevap larda gösterilen miktarlar daha evelki yılların hesablle karıştı: rıldığından her sene — yapılan ağıl sayım bir türlü anloşıla mamaktadır. Bo karışıklığı kal- dırmak İçin her sene yapılan ağıl sayımının ayrı ayrı yazıl. ması ve 936 yılı ” başlangıcına kadar yeniden ve fenni surette yapılat ağıl — sayısının gösterll. mesli İstenmiştir. Transit Mallar ve Men- Baze tüccarlar — mallarımı ec Bebi memleketlere translt old- rük göndermekte — ve gönder dikleri memlekette — satabilmek Abtimalile sransit memleketler için ticaret: odasından — menşe şehadetnamesi almaktadırlar. Mallarını tramsit - maballerin- de satamayıp — başkı: bir mem- İstatistik Tetkikleri. İstatlatik umum müdürlüğün den şebriimla - tlecaret - odasına gelen blie mektapte;. —umum müdürlük harlci toaret İstatla- tikleri mümeyyizi Mecdettin'in tetkikler yapmak üzere yakın- da İstanbul'a gideceği ve- ora- | dan da şehrimize geleceği - bil. dirilmiştir. Bua tetkiket; Ibracat malla- famızın sevk maballerini tayin için tüocara verilen 15 günlük müddet içiade — istatiktiklerin tanzimi için mecburi bir gecik» me busüle geldiğinden bunun düzeltilmesi içindir. Bütün Işçiler Birlikler Federas- yonuna Yazılacaklar. İnbisar Başmüdürlüğü müce- seselerinde çalışan işçilerin bir- likler federasyonuna üye olma: dıkları götülmüş ve Baptlniin de üye yazılmaları — kararlaştırıl. mıştir. Ba suretle- fodotasyonu dalill olam Öyelörin gördükleri mübhlm yardımlardan bu İşçiler de İstifade edeceklerdir. Atanmalar Kemalpaşa kazası költür me- mürlüğüna Kemalpaşa - Parsa mektebi. baş öğretmeni Sadık Çiner, Foça kültür. memurlu: guna ve merkez mektebi baş öğretmenliğine — İzmir-Alsancak mektebi öğretmeni Ahaen atan: mışlardır. Garaj Mes'elesi Gazibalyarında modern ve Büyük bir- geraj laşam için belediyeye bazı kimseler mü. racant etmişlerdir. Bunun için belediyoden —arsa — İstenmlştir. Belediyeco müracaatlar — tetkik ediliyor. Cezalandırılanlar Yaya — kaldırımlarımı — İşgal eden beş seyyar satıcı — ve Bo- kağa başıboş keçi bırakan üç kişi belediyece cezalandırılmış- lardir. 10 İkinci kânun cuma günü senenin eh güzel ve en heyecanli tilimlerinden biri KEMANLAR ÇALARKEN.. wSTRADIVARİUS* Güstav Fröhlich ile Sybille Sehmitz'in şaheri Yüksek bir musiki, büyük bir ıı_ky h_cyccınlı bir mevzu ve büyük harbın en dehşetli sahueleri.. Ayrıca Foks (Türkçe sözlü dünya haberler) — Miki Mavz (Canlı karikatürler) SBANS 21,15, Cumartesi 13 — SAATLERİ: Hergân 15 — 17 — 1 5 te Talebe seanı Pazar günü V3 te ilâve seansı vardır. | şe Şahadetnameleri. Ticaret Odası Bu Mes'ele Ile-Meşgul Olmalıdır, Yeni Bir Şekil Bülutidu. lekete — “nakledenler — odadan ikinci döfa- olarak- yeni gönder dikleri” memleket İçin monye şehadetnamedi — İstemektedirler. İlk dbzaç memleketi için , veri- len menşe şehadetnamesi İptal edilmehsizin — ikinel şahadetna- me verilmesi; odaca. mabzurlu görülmüştür. Onun için bu gili malların başka bir memleketa gönderildiğine dair transit ma- hallerinden alıman - vesikalarda kâfi sayılmamakta ve bu yöz den uzayan mühabere sonutda ihracatçılar çok defa paralarıtr alanmyarak müşkül vaziyetlerde kulmaktadırlar. Bunu ortadan kaldırmak ve Ihracatçıları bu, müşkil vaziyet ten kartarmak - İstiyen Ticaret odası; bandan alâkadar makam- ları haberder etmiş ve baszı te- şebbüsdlerde bulunmaştur. Ticaret odasının İsteğine göre transit yerinden başka bir mem- lekete evkedilön — mallar İçla odalardan alıman mevye çehiadet. nanirleri ada tütularak dosya larında saklanmak üzere mahalli konsoloslaklar, tarafından yenl sevkedilen memleket namınt menşe şehadetnamesi - verilmek vsulü temin edilecek ve ba cihet bir karara bağlanarak tat bik. olunacaktır, Kuşadası Hanı Tariht Değeri Var Mı Yok Muzf. Kuşadasında kasabanın orta. snda (Kurşunlü Bam) namılle apılan eskl bir hben vardır. Köte belediyesi; bu banı fetim; Tük - ettirip yıktırmak ve yerin: dö bir. putk yaptiırmak — İâte, mektedir. Bonun için şimdiye kadar yapılımış olan — toşobbün: İb Mmüsbet bir! şekilde — Hörle: memiştir. Yalnız bu binanın üsarıatikadan olup olmadığının tesbitine lazum görülmüştür. Müzcler müdürü Selâhiddin Kantar'ın da — Iştirak — edeceği baş- kişilik bir kamleyön 18 ikinci kânunda — Kuşadası'na giderek bu binunm taribi de- ğerl olup olmadığını araştıra cak değersiz ise belediyece yık- tırılmasina müsaadb edilecektir. Mücadele Istas- yonunda Su Tesisatı Burnaya — Zirast — mücadele olmak özere Zirsat — vekâleti büdcesinden- 1500 — liralık ha: vale gönderildiği — vilâyete bil- dirilmiştir. Öğretmenler Yardım Edecek Cumurlyet- Hhalk Partlel tara- findan büyük emekle çıkarılan ve köylere yollanan ( Vütd ) gezetesinin helk yığınları tara- fından okunmasına köy öğret. menlerinin husust bir alâka Hle yardımda bulunmaları Kültür Bakanlığından şahrimiz kültür direktörlüğüne bildirilmiştir. Yılan Balığı ——— Ihracatımı Temin İçin Bir Rapor Hazırlandı Ekonomi bakanlığı; yılan ba- biği Ihtacatını temin için Tica- retodasından bazı mülümat ik- temişti. Odaca bu malümat ha zırlanmış ve bir rapot balinde “bakanlığa gönderilmiştir. Ra porda körfez içinde ne miktar yilan balığı tatulmakta olduğu ve bunların avlanma şekilleri, nerelere ihraç edildikleri, avla- mak İçin yapılan masraf mik tarı hakkında malâmat — veril mektedir. Sermayeleri bulünun İzmir körfezindeki — balıkçılara yardım edildiği takdirde balık avlama — vasıtalarının İetibeslâtı artıracak bir bale getirebileceği deniz ve karada soğuk hava: ve buz teşkilâtlı nakil vamtalarının temini suretiylş — balıkların İi raç edilebilecekleri ve balıkla- rıin. fenni. bir. şekilde ücetme, knruma ve avlama — üsüllerini öğretmek için bir. balık müte bussaının celbi lüzengeldiği de bildirfimektedir. Ayni zamanda — İzmir'de bir balık konserve fabrikası kurul crst, taze balık İhracatı — için senebi' memleketler - nezdinde teşebbüslerde balunularak mah- veçler temini istenmektedir. Kanalizasyon Tesisatı Ballıkaya mahallesinin yukarı kışmından aşağı İnen su ve lâ- gımlar muhteviyatını alacak de- recede büyük bir - lâğımın be- lediyece yaptırılması kararlaş tırılmıştır. Belediye fen heyetl bunun. için İözmngelen keşf| yapmışlır. Ege ürünleri Müzesi Kültarpark İçinde (Ege ürün: leri müzesi) namile bir müze yapılacaktır. Ba müzenin c ları haşerat enstitüsü müdürü “Nihat İriboz tarafından hazır. lanacaktir. Bü müzede Ege ürünleri en caölı ve gözel blr şekilde teşhlr. olünacaktır. —— Memurlar Istihlâk Kooperatiti Tamir memurları İetihlâk ko: »operatifi idare heyeti dün akşam vali Fazlı Güleç'in baş: kanliğında toplanmış — ve koo- peratifin yeni yıl içinde yapa: cüği mühim — İşler etzafında görüşmüştür. Dr. Ekrem Hayri Geçenlerde bir. ameliyat ve Ozahatsızlık aeçirmiş — bulunan değerli — doktorumuz Ekrem Bayri —Üstündağ — iyileşmiştir. Fakat istirahate muhtaç olduğu için dün İzmir vapuru ile İs- tanbul'a gitmiş ve dostları ta- rafından teşyi edilmiştir. Yangın Muslukları Belediyoce yukarı — maballe- lerde 1500 lira sarfile muhte Wf yerlere yangın muslukları konacaktır. Bu suretle yangına karşı her hangi bir teblikenin önü alınmış olacaktır. — Beledi. yece ga şirketime müracant edilmiştir. Makalle-Asab Ara- sında Şimendifer Hattı Roma 9 (Radyo) — Asma-' ra'dan bildiriliyor: Askeri mahaf flin verdiği bir habece göre Mükalle ile- Asab lmanı arasında — Danyali'den geçmek üzre bir — şimendifer hattı'İnça- edilecektir. Son Bombardımanlar,, Arsulusal veziyetin - son aaf hüsr, Habeşistan'daki son İtal: yen bombardıması ile bir kat daha- sertleşmiş ve İralya aley: hine olan çiddetini artırmıştır. İtalyan teyyareleri, yaptıkları son ve güyri insani bombardı: manlarla, (Caniler camiası) diye tavslf ettikleri Uluslar sosyeta: sinin bötün asabiyetini yahlan: dırmışlardır. Çönkü (losanlık gamlasi) vanf ve meziyetlerini sadece kendisinde bırakan İtalya, bu- (Caniler camtası!) a kargı, bir. medeniyet örneği olacak yerde, açık şehirlerden buşlıya. rak yarılıların, hasta'arın iale- dikleri çatılara kadar — ölüm kusmuştur. Uzak ve biteraf bir düşünce, insanlığı ve cinayetl iki taraftan birine tevai edecek olursa, netlcenin ne çıkacağı meydandadır. İtalyan tayyoreleri, Aavaları: min beynelmilel — İrtibatlarını, kendi ellarile bombaladılar, 1 — İsveç galeyandadır. 2 — Amerika bile M. Roz veli'in nutkundaki imelarla, bu faclayı takbih etmiştir. 3 En yakın dost, Fransa bile, tatmağa çalıştığı İtalya'nın ba hareketi karşısında sendeli- yerek — İngiltere'nin kucağına düşmüştür.. Ve bütün bunlar. dan beşka, (Caniler camlası!) nın vicdanı dal harekete gel- mlştir. Mantıki ve zaruari netlce; petrol ambargosunda — bağlan- maktadır.. Yani bir hastane bombardımanının yanıbaşına bir de petrol ambargosu konacaktır ve İtalyan tayyareleriş Hubeş arazisl üzerinde uçarkeb, uzak- tan Cenevre'de yükselecek olan bu Kkararın dehşetini ve beybe- tini göreceklerdir. Asıl dikkate şayan olan nokta şadur ki, ba eser kendi bombalarının tohu- mundan doğacaktır. Faşlat gazeteler, petrol am- Bargosundan — korkmıyabilirler, stoklardan dem vurabilirler. Fa- — kat lâkırdı İle müsbet keyf iyet ve tezahürler arasındaki farkı idrak etmemek İmkdasızdır. Kaldı ki; ambargo umulan neticeyi — vermese bile, büyük bir Insanlık camlasının İtalya'ya kurşı ayaklanan mavevi tuflali — ve daha bariz bir şekil slen elbirliği, İtalya'yı düşündürmek için yeter, urtar, Görülüyor ki, fortlerin bhare- ketleri kos-koca dünya üzerinde âlemşumül bir takım mevceler de yaratabiliyormuş. İsveç hastanesine bombasını savuran tayyareci, meçbül bir düğmeye dokunarak bütün mil- letleri tudulün çemberl harlalne çıkaracağımı — bilmiyordu. Hal- buki o düğme, İnsanlık düğmesl F ddi ve dokununca, bütün mil- letlerin vicdanlarında ayni ihti- zezlar doğdu. Orhan Rahmi Gökçe Avusturalya, Japon Ahıcılara Zorluk Gösteriyor. Kambera — (Avusturalya) 9 x hükâ: — (Radyo) — Avusturalya metinin japon yün shelammalll Avustaralya'ya girmel: me- pettiği hakkındaki — baberler — yanlıştır. " Avusturya hükümeti — biçbir. — japon ahıcısına en küçük bir küçüklük göstermemiş ve gös — termiyecektir. Yelnız —memle: kete girecek alıcıların, yün mü- bayea edeceğini temin ve İsbat — etmesi çart kılınınıştir, ' n î İ