12 Ocak 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

12 Ocak 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Avrupa Devletleri 1936 Yılına Ne Kadar Kuvvetle Girdiler? Italya Ve Almanva nın Deniz. Kara, Hava Manevraları. - 1 Alman Doyçland? zırnlısı 1936 senesine, elhan doğa | Alrikada'ki harple girdi; vazl yet nezik ve çok bubranlı ol makla berabır, bü — sene yeni bir harb buşlamaması ihtimal leri çoktar. Fakat buna rağmen, bütün cihban silâhlanmak, em sali görülmemiş bir şekilde sl- Tâhlanmak mahkümiyetindedir. 1935 senesi, 1936 yeni bir ordu sistemi vermiş Ur: Makineleşmiş, baştan başka makine kuvvetine istinad etmiş bir orda! Fransa 1930 senesi sonların. da makineleştirilmiş — kıt'alarla manevralar yaptı; bu manevra ların verdiği metlce çok mü- bimdir; biraz sonra ayni şekll de bir menevra İngiltere'de de yapıldı. &.. İngiltere hükümeti bü tün ordusuna makineleştirmeğe karar verdi. Makineye hayatın her cephe #inde en büyük ehemmiyeti yeren Almanya'mın, yeni geoç ordasunda makineye lsti nad eden birçok — yenllikler vücuda getirdiğine şüphe yok tur. Cihanın en büyük ordula- mından — birisinin rahibi olan Rusyada da vaziyet böyledir. Makineleştirilmemiş henüöz yaşını doldurmamış — bir ordü sistemidir. Bunun için bütün mekeri milletler ordula gD yeni baştan islâha ve ha gırlamaya — mecburdarlar, Bu mecburiyete bir de mühtemel blr harp karşısında szami ha. zırladımak — zarüretini de — ilâve Tâzımdır. Şa hülâsaya göre, Avrupada şimdiye kadar görülmemiş bir allâhlanma faaliyeti 1936 sene- slnin vasfi mümeyyizidir. senerine ve orda, 1935 te salhü bozan İtalya olmuştur; 1936 da da Avrupa yeni bir harb çıkarsa, buna da Ttalya'nın — sebebiyet — vereceği mühakkaktır. Bunun içle, Av- rüpa'da 1936 senesi İptidasında mevcud kuvvetler bakkındaki tetkike İtalya'dan başlamak za — rürldir. — Doğu harbine girişmezden #vyel İtalya'nın bazar ordusu 21,000 zabit ve — 390,000 ae- kerden iberetti Ba miktara 950 zabit ve 29,000 meferden — mürekkeb Müstemleke askerlerile 3,450 zabit ve 80,000 — karabinyeri, saray kıtalarını da İlâve etmek lâzımdır. Bu süretle İtulya'nın 35 fır- kadan mürekkeb 25,000 zabit ve 506,000 aekeri vardı. Fâkat bugüo İtalya'nın silâh iltndeki — askerinin — miktarı “haliharb hasebile. — malüm de- gildir. İtalya'nın büyük bir barbte çıkaracağı #llâhlı askerin — İki milyondan fazla olmasına madde levazim — İtibarile İmkân yoktur. İtalya'nın bava kuyveti 22 bin zabit ve pllottan ve 1900 tayyareden ibarettir. İ n deniz küvvetlerine gelince: 206,000 — tonilâto tutan 30 büyük barb gemlsi, 98,000 tonilâto tutan 88 torpito muh Tibi ve 64,000 - tonllâto tatan 77 tahtelbahirden mürekkeptir. Bu adedi vA ve tonilâtosu çok donunmanın büyük bir harb kıymeti yoktar. - Eğer İnşa edilmekteolan 4 5 en son 8035 bin tonlak dretnavtlar ba donanmaya il tbak etmiş olsaydı. vuziyet halen &istem ve | çok başka olurdu. Kara küvvetlerinin de ade diyle mütenasib İş görebilmesi için Avusturya ve Almanya bu- datlarının serbest ve — tahlike den sallm olması lâzımgelir. İtalya'nın en büyük korku- su şimalden ve bilbassa Avus- torya Almanya cephesindendir. Almenya'nın umuümi — harpte İtalya'nın kendisine - oynadığı oyanu mükabelesiz bırakmıya cağı kanaati her yerden ziyade İtalya'da bâkimdir! .. Avrapa askeri kuvvetleri tet kikla Ikinci safta Almanya'ya «ld olması lâzımdır. - Almanya, amami barpte — kırilmiş olan sekeri otoritesİni cibana tanıt: mak tecrübesine hazırlanan bir memlekettir. Bu cihetten, el han salhü içia İtalya kadar tehilkeli bir unsardur! Almanya, İtalyan — İhanotin2 cexa vermek emelini beslemek- tedir. Almanya — Avasturya'yı almak arzusundadır, bu memle- ket danziği, Baltık sabillerinin daba salr yerlerlai, Lehistan'ın bazı kısımlarını almak İstemek- tedir. Ve nibayet, Almanya Fran sa'dan İntikam almak arzusunda ve bu arada da Sovyet Rus. ya'yı ezmek fikrindedir! Almanya Versay Tmmuabedesi mucibince saker ve orda bes. lemekten — meninudü. — Fakat 1635 sonlarında ba kaydı kır: mış ve 550 bin kişllik bir or- da esas kurmuştur. Alaanya'nın tayyare kadrosu 1800 tayyareden ibarettir. Fakat Almanya'daki muazzam — sanal teskilâtı sayesinde bü miktarı 84 mlisline çıkarmak Almanya için güç bir iş değildir. Almanya ' nın — imparatorlak devrinden kalına donanması yok. or. Fakat hepsl de 1-3 şenelik olmak ve çok — esatlı tetkikat ve tecrübeler neticesinde yapıl 12 Harh ()emısı Ismarlamışız İstanbol, 11 (Özel) — Su riye gazetelerinin Fransız ga zetelerinden naklen verdikleri bir habere nazaran Türkiye, Felemenk — tezgühlarına 12 barb gemisi 1smarlamıştır. Bu gemilerin bedeli de, Türkiye den malhısul vermek — enretile ödenecektir. v Italya ve Oniki Ada.. Tahkimat Devam- dadır. Buralarda- (250) Tayyare Var! Londra 11 ( Radyo ) — İe- kenderiyeden alınan, haberlere vapurları Leryüz vesalre —adalarına binlerce ton dikenli tel — vesalir. müdufan levazımı çıkarmışlardır. İtalyanların bu adalarda 250 tayyarelik mühim bir bava küvveti olduğa da ayal mem- badan bildirilmektedir. Yurdumuzdaki Beyaz Ruslar Ankara 11 (özel) — Yardu- müzda misafir 1450 beyaz Rus vardır. Bunlardan 142 4i rejim ve yaşayış duromlarından Türkiye dışında çalışmak İsto: diklerinden Milletler — cemliyet! Nansen olisi delâletile — camu- riyet bükümetinin kolaylıkla- rından İstifade ederek — ofisin | göstereceği yere — gideceklerdir. Meml ketimizde kalacak olan 1300 kadarı Türkiye tabilyetine geçmek İstemiştir. Maameleleri tetkik edilecektir. Bravo Boston 11 (A.A) — Devlet memurlarından Tomas Vil, al diği maaşın kâfi olduğanu töyliyerek aylığına yapılan 2000 dolar zammı reddetmiştir. göre İtalyan mış bulunmak özere adedi va hitlerin bacmi köçük, fakat korkuuç bir donanması vardır. (4)ü Ceb kravazörü olmak üzere 36,000 tonluk safıharb gemisi, 35,000 tonllâto tutan 82 muhrib ve 3000 — tonilâto tatan — 6 tahtelbahir, icabında muazzam bir donunmayı tehdid edebilir. Almanya'nın hakikl ve mev- cad küvveti şöyle tesblt edil. mektedir: 550,000 Resmi ordu | 100,000 Zabıta ve jandarma kuvueti 200,000 Resmi ihtiyatlar 100,000 Zabıta ve jandarma - ihti- yatları Silâh altında gönüllüler 200,000 1935 kur'a efradı 200,000 Askerf teşkilât mevcudu 1,600,000 Yekân Almanyu'nın 48 saatte ber- bangi bir hudodu — sevkedeceği küyvet — İşte bü mültbiş ye kündür. Almanya İtalya Ile 7250,000 birlikte bareket ederse, barbın llk an larında mubasım devletlere çı karacağı asker yekünü 3 mil- yon altıyüz bin demektir. Almanya'nın harb zamanında ö-4 milyon sekeri kolayca Ida- re kabiliyeti vardır. Yearınki no.ıh.ıııııdı Frunsa ve Rusya küvvetlerinden babı: sedeceğiz. Bir Italyan Taarruzuna Karş Akdenız ve Trablusgarp Hududunda Büyük Müdafaa Hazırlıkları Var! ASAN 0 e Ingiltere Hava Kuvvetlerini Artırıyor. İtalya, Fransa Hududundaki Tahş'datını Tekzip Edi Londra 11 (Radyo) — Deyli Telgraf gazetesi, — İngiltere'nin huva şilâhlarını —kat'i artırmağa karar verdiğini ve bu tay olarak artırmadın baltada onar yarelik Filolar şeklinde olacağı Di yazmaktadır. Ba gezete, İngiltere'nin son zamanlarda bava filosuna 365 barb tayvaresi ilâve ettiğini ve İki fabrikadan yeni - tayyareler yapılmakta olduğunu, bunların tecrübe neticesinde hrrb nok tasından çok lstifadeli olduğunu bildirmektedir. Londra 11 (Redyo) — Ajans | röyterin İskenderiye'den aldığı haberlere İngiliz Filosn avah küvvetleri, Mur sahille- rinin gerek Misir bükümeti ve | gerek — İngiltere menafil dahi Hnde müdafasın — vazifesini de rühte etmişlerdir. Bu vazile, mühtemel bir İtalyan taarruzu üzertine tayin edilmiştir. Misir. ve B!ngııl huduılırı İ göre her fasliyot vardır. İki tarafında büyük Hudotların her İtalyan'lar ve vin İki tarafı gerek gerek Misir. ve İogilis'ler tara fından tel örgülerle kapatılmış ve münakalât tamamen kesll miştir. Roma, 1L (Radyo) — İtalya hükümeti, Mareşal Badoğllo'nun yardım için beş fırka aeker is tediği ve Fransız hududunda tahşldat yaptığı hakkındaki ha berleri resmen tekzip etmekte dir. Fransız ve İngiliz filosunun Akdenis'deki manevraları da İtal ya'da hiçbir. heyecan uyandır mamıştır. Çünkü İtalya, Ak- deniz'de bir barb - olacağını aslâ - düşünmemiştir. Cebelâttarık 11 (Radyo) - Ramlip adındaki — İogiliz dirit Davtu, buradan — İngiltere sala tına mütevecelhen bareket ot miştir. (Hud) (Beno) ve (Nepton) adlarındaki diritnavtlar da ya Korkunç Bir Siklon Or- talığı Alt-üst Etti Rüzgârın Sür'atı Saniyede 70 metre İdi. 14 Ağır Yaralı Var Berlin 11 (Radyo) — Düseldorfta bir sikln neticesinde 2 kişi ölmüş ve 14 kişi de agır surette yaralanmıştır. Hafif yara hılar çoktar. Büyük bir fabrika nasında birçok otomobiller birbirlerine çarpmı, iren raylardan dışari yerinden uçmuştur. Bir rüzgârin sür'ati saniyode yetmlş tamamen yıkımıştır. Siklon 8- yüzlerce —ağaç çıkmışter. — Esen metre İdi. Italyan' larııîîîîr Tekzibi Mısır Seyyar Hastanelerini Bombar- dıman Etmediklerini Bildiriyorlar. Roma, 11 (Radyo) — Somali ordusu İtalyan kumandanı ra porunda, 4 Kânunu sanide Misır Kızılhaç bastansslnin - bombur dıman edildiği haberini tekzip eylamekte ve birkaç sağlam Ha- beş askerinin hastaneye girerken görüldüğü balde bomba atılma dığını bildirmektedir. Stokbolm, 11 ( Radyo ) — Dış İşleri komlayonu Kral'ın baş kanlığında bir toplantı yapmıştır. Bu toplantı tesmiğ tebliğ neşredilmemişse de hakkında hiçbir gezeteler, Dolo Kısılhaç #eyyar bastanesinin bombardıman mes'elesinin mevzuu bahla olduğunu yazmaktadırlar, ELHAMRA TELEFON: 2573 Bu Akşam Senelerden berl beyaz perde- nin kraliçelik tacını eşsiz bir muvaffakıyatle muhafaza eden HMâhi Kadın Beyoğlunda büyük takdirlere mazhar olan, senenin çok be- yenlilen, Fransızca sözlü Metro Goldvlo Mayer Süpar filminde Ayrıca Paramunt Jurnal'da en son dünya haberleri yor. kında hareket edeceklerdir Kahire 11 (ALA) — Alâka dar makamların Mısir doğü ve batı sınırlarının koranması için İngiliz Mısır süel elblrliği işini incelemekte 0'dukları sanılıyor. Fransa'da Meecliste Iç ve Dış Işler Konuşulacak Paris 11 (Radyo) 4 kânunu sanide baş'ıyacak mecike faaliyetinde huarlet ve — dahllf mes'eleler hakkında Tatihabat valâbatı da 'vardır. Müzakere edilmek üzere mec- lise verilmiş bazı kananlar, büt çenin kebalü dolayıslle — tetkik edilmiyecektir. Meclisin en mü him meşgalesi, intihabat kana- nunun tadili olacaktır. Bu hu- susta birçok fikirler belirmekte olmakla beraber, henüz tebellür etmiş bir şekil yoktur. Kadınlar zın hak lotibabıda mevzunbahe olacaktır. Meclis ayni zamanda ordu: nan çok yüklü olan masarifini tetkik edecek ve zirsi bir program “özerinde fazla dura: caktır. Alman'lar Sarın Adını da Değiştirecekler.. Berlin 11 (Radyo) — Sarın Almanya'ya iltibakı birinci se nel devriyesi fevkalâde tezahü- ratla tes'it edilecektir Sarelai lemi değiştirilecektir. Bu İsim teyin edilmiş olmakla beraber henüz bildirilmemlştir. Sar'ın merkezi olan Şarberük büyük meydanının laml değiş: tirilecek ve Sar ilbayı tarafın dan bu iki Islm resmi bir nu- tükla İlân - edilecektir. M. Hitler'in Sarın iltihakını tebrik — ettiği meydanın İsmi “Alman milli cebhesi,, — ola- caktır. Bir Tebliğ Façist Meclisi Va- ziyeti Tetkik Edecek.. Roma, 11 (Radyo) — Hü: kümet neşrettiği resmi bir teb- liğde Şabatın birinde - toplana- cak olan büyük Faşlet mecll- sdode vaziyetin yenliden tetkik edileceği bildirilmiştir. Bükreş Hahambaşısını Vurmuşlar. Bükreş, 11 (Radyo) — Mu sevi hahamı M. Minove'nin üzerine hücam eden meçbul bir şahış kendisine dört el silâb atınıştır. Hâdlsenin umumi bir mahi: yeti halz olmayıp şahsi bir ha- reket eseri olduğu tahmin edil- mektedir. Bükreş, 11 (Radyo) — Ba- hambaşıyı - vuran adam - yaka: Tanmıştır. Hareketi bakkında zabıtaya verdiği ifadede demiş ki: — Rana Allahtaen bir tlham geldi ve bünün İçin ba İşl yaptım, Makaadım, kral — tara: fından kabul edilmekti