12 Ocak 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

12 Ocak 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

lli dalikre Tariht T Plrik;xz n n.ı eden: FAih ŞEMSEDDİN Atesin Hâkimi | Napolyon Bonapart'ın Maceraları BIRINCI KISIM — HİND YOLU Askerler! “Siz dağlarda, ovalarda, önlerde harsınız. harikalar y anİştir. “Eaki Roma ordulurıma çok defalar benzedinle; fakat henvöz İ seviyeye kale barbetmiş — kalıraman Şimdi #size denizlerde atmak dırası — gel onlarla a) imedi Ka yaptılar, kâl niz. 2'da uzun -bir harp kâh zaferi kazandılar, kat'i e kadar yorguoluğa öğüs kay ler, fakat elde edincey mabrumiyete, teblikelere gerdiler. * Askerler! «AÂvrupamın ti sizin üze rinize dikilmi, *“Böyük müukadderatı yarat büyük harpler kazanmak Teblikeleri ma bakıyor. mak, mecbariyetindesiniz atlatacak, yorgunluklarle cadele ede mına, vatanın eksalniz. — Vatan şerefi içia na her şeyi yapacaksımız! “Askerler, “Birbirinizle müttebid hore bahriyeliler!.. ket ediniz; harbın herbangi bir saf basında — birbirlcizin yardı mıpa müabitaçsınız! « Yaşanın — Fransa.. — Yaşasın Cumuriyet!..,, Resmi geçltten — sonra, Na barbiyesial de topliıyarek, şimdiye kadar gizli tutulmuş noktalar hakkında da polyon erkâm izahat verdi. «Direktosr, Mısır'da hüküm süren memlü'lerin İngiltere ile anlaşmış olduklarına ve İngiliz lerin ümld burnanu elde etme lerine -Fransa'ya ibanet ederek- yardım ettiklerine ve İngiltere- nin camuriyet gemlleri — için Hind yolunu kapadığına emin- dir. Bonun İçin şa emri miştir: yer AŞark ordüleri ümüm — ku: mandanı kara ve deniz kuvvet- lerini Misir özerine sevkedecek ve Misir'i zaptedecektir. — İngi lla'leri şarkta İsgal ettikleri her yerden tardedecek ve bilhasıs Kızildenizdeki Istinad noktala: Tni tahcib eyliyecektir, kesecek, bir kanal açacak ve cumnriyet “Süveyş berzahını donenmalarını Kızildenizne hâ kim kılacaktır. ve lâzim addet Osmanlı hüküm birlikte Vİği zamanda deri İle de anlaşacak, hareket edecektir.., Napolyon erkânı harbiyesine; — İşte, bize verilen muaz zam vazife budur. Seferi açıış bulunuyorum — ve size — İstinod ediyorum! Demlştir. Heyetl seferiye - eldden hazırlanmış, — hiçble yoktu. Askerin manevi kuvyeti ve techizatı yerinde Idi Fran *6'nın en İyi deniz kumandan iyi larından olan amiral Brüeyo da oldukça kuvvetli bir donanmaya kumanda ediyordu Fakat işin en mühim ve en güç ciheti, sefer — heyetinin amlral Nolson kumandasındak! lagiliz filosu arasından bilmesi idi Hareket güsü geldiği vaklı, Nepolyon Nelson dovanımasının grçe- Tulon önünde bulunduğunu ve biriki berp — sefinesinin de körfezin açıklarında beklediğini haber aldı. Bu vaziyete göre, daha 11 mandan hareket ederken — bir deniz barbı. mübakkak - de- IOIIH noksanı | Napolyoo, kendisini — takib eden ve bekliyen İngiliz filo- sunun, Framsız filosundan çok | kavvetli olduğuna vükıfti. Hat tü, İngiliz donanmasının bu tefevvaku, bilhassa Nelson gibi bir amirale malik olması hase bile büyük Britanya'ya taarraz dan çekindiğini de direktörlere söylemişti. Bu generalleri arasında dedi kodu- lara bile sebeb olmuştu. donanma geç veziyet, — Nepolyon'an Napolyon -bu ile Akdenizi baştan başa meği nastıl göze kestiriyor? Diyorlardı. Napolyon berhelde tallina güveniyo! Diyor; Kleber de: Bu — bariku'âde adı etrarına birtürlü vâkıfolamadık. Diyor ve Deseka tet Baslt... Napolyon — fovka lâde cesaret sshibidir. Her işte cessretine İstinad ediyor! Diye ilâve ediyordu. | Evet, Napolyon'un cesareti | fevkalâde 1di. Tarihim kaydet- tiği büyük kumendanlar Içinde Napolyon kadar cesurüuna — ex tesadif olunur, Fakat Napol yon'da basiretkârlik ta ayni derecede İdi. Hiçbir. İhtimali tali ve tesadife bırakmazdı. Bunun için kendisine, İngiliz donanmasının Talon'a abloka ettiği haberi verildiği vakit ne yaptı, biliyor musunuz? | — Frkânı harbiyestal ml topla: d? H Deniz — kuvvetleri | kamandanı amiral Brüyes İle müzakere mi etti? Hayır.. General Bertiye; nn | Yane yaptı? Sadece kimya: yanına — davet başbaşa bir saat kadar müzakere etti. Napolyon ba müzakereden çıktığı vakit çok meş'eli idi ve ertesi sabah için hareket emri Dİ verdi. Bu emre, büyük ve küçük hiçbir. kimse İtiraz edemedi; fekat hepsi de kendi - kendi lerine: — Blizi göz göre göre ölüme sevkediyor! Dediler. Jozefin, Tulon'da balunduğu srada odasından çıkmamış fa- kat oda hizmetçisi Lolz vasıta- sile haberdar olmakta idi. İn giliz donanmasının llman harl- cinde bulanduğuna — söylediği zaman Napolyon hiddetlendi. Halbuki Parle'ton bareket ettik. leri gündenberi, Napolyon ken- disine çok hürmet ve muhabbet göstermekte idi. Bu hiddetle: — Artık vedalaşalım!. Diye bağırdı, — Hayır!., — Çünkü bu ukşam buradan hareket edecekstn.. — Neden?, Gnkü ben de yarın ordu ket ediyorum. Senden - çok yalvarırım. hareketini tehir et! — Niçin?. — Çünkü keşmiş, bekliyor! — Haberim var. — Herkes, seni müttefiktir. — Bu fikirde bulaunan her kimse abmak ve korkaktır. Ne ise.. çok — çalışmak — mecburiyo: | ünde. Haydi allaha ssmarladık, Jozefin!. Sen Paris'e git, raha tına bak, İlk fırsatta sana mek: tab yazacağım. — Sonu Var — ger Berteloy'a etti; Hle ha Napolyon.. Nelson — yolunu tüzak kurmüş — seni ezeceğinde Mııolof Ne Diyor? —— .o. ——— Moskova, 11 (A.A) — Mer kez icra komitesi toplantısında Molotof yabancı devletlerle olan münssebetleri anlatmış ve M Eden'la Moskovayı ziyaretinden bert İngiltere ve Sovyetlerin osaslı mes eleler üzerinde — uz laşmalarına mabi kalmamış de nilebileceğini söylemiştir. Molo tof. Sovyotlerin Almanya İle daba iyi münasebetler kurmek istediğini, fakat Almanya'nın hüsnüniyetinden şüphe ettiğini .töyleyerek demlştir. ki; — Almanya'nın yakın — bir âtlde harekete geçmeğe harır landığı ve Alman hükümetinin memleketi bir tetihkâm ballne getirdiği klaln meçbulüdür?. Molotof;, Japonya'nın ademi imza et Mit letler cemiyetini faşiznin Ame rikadakt geçecek tedbirler almadığı İçin tekbib etmek lTâzim söylemiş ve sulh prensiplerin! halt kalmı yacak ulda Savyetlerla emniyet tecavüz muabedesiol memesine — tecesüf etmiş, tecavüzünün —önüne olduğunu biran müdafandan âmili olan Kızılorduya kuvvet lendirmeleri lâzümuna müdfe Ha etmiştir. Napoli'de Basın Kurulu Roma 11 (Radyo) — H'de açılan matboat kulübünün açılma töreninde İtalyan ricali ve prensleri hazır. bulunmuş lardır. Kulüb, bie masiki mü sameresi vermiştir. Fransız Frangı Düşürülecek Mi? Paris 11 (A-A) — Franuz frangının yakında yüzde 30 kadar — düşürüleceği haberini yarı resmi çevenler kat'iyyen tekzip ediyorlar. Bolu'da Yangın Bola 11 (Özel) — Dün ea bah aat dörtte rabat uykuda Bulansa Bolü — halkı; yangın düdüğünün acı çığlığiyle he- yecan — içinde — uyanmışlardır. Yangın tabaklar mahallesinde jandurma karakolunun yanında bir evden çıkmış ve yanındaki diğer İkl eve de slcayet etmiştir. Havanın iyi olmasından ve itfalyonin fodakârane — çalışma: sndan yangın yakındakl akşap evlere alrayet etmeden söndü. rülmüştür. Yanan üç evin eş yası da kurtarılamamıştır. Na fasça zaylat yoktur. Italya -Mançuku Roma, 11 (Radyo) — İtalya bükümetinin, Mançuku'ya res men tanıdığı haberleri tama- men uydurmadır. İtalya, Har- bin'deki konsolosana Mükdene nakledecektir. Ancak bu nakil hâdisesinde slyasul hiçbir sebep yoktur. Adis-Ababa'da Koşu Adls-Ababa, 1L (Radyo) — Bogün tertib olunan koşuya İmparator Halle Selâsiye'nla atı kazanmıştır. İngiliz - sefiri Sir Barton, 60 — kişilik bir şölen vermiştir. Prag Seyahati Paris 11 (Radyo) Betesi; — Ayusturya Tan ga başbukanı Şuşoik'in Çekoslorakya'ya ya- pacoği seyahatla, — politika ila alâkası olmadığını — ve - yalaız ekonomik hususatla alâkadar olduğunu yazmaktadır. y Y TELEFON YELGRAF İkinci kânun 12 N HABER TELSILI.İ Deyli Telgrat Aksi Fikirde Amma.. Deniz Konferansının' Akamete Uğ aı ması, Artık Tahakkuk Etmiştir Japonya, Denizlerde Müsavi Kuvvet Esası üzerinde En Küçük Bir Londra, 11 (Radyo) — Dea niz konleransıma akamete uğ rayacağı artık tahakkuk addolunabilir. Fakat bu hâdise ve bheşecen uyandır çünkü netlceyi etmiş endişe mamıştır, müzakeratın şekli, bü göstermiştir. İng tin jepon evvelden iz gözeteleri, bu akame parahhaslarının iaru ke ya müreh döğma bezi atte “Fakat japo rından dirler. haslarının çekilmesine diğer devletlerin de bu ukamete meydan vermemek eli rindedir; Demektedirler. Tokyo, 11 Ajansı rüğmen — Ha Jepon (Rsdyo) vaş muhabirl baheiye bakablığına menanb ve sabibi selâhiyet bir bir. mülâkat yapmıştır. Bu Japon — deml,tir ki: — Jepon'ya müddetyatında Çünkü japon: ya'nın emniyeti ancak bunlarla kabili temindir. Deniz konferanaı murahhası amiral Nogove konferansı terk elmiyocek müdde İyatını elde etmek İçin sonuna kadar devam edecektir. Yalnız diğer murabhaslar — japon mu: rahbaslarına lüzüm — olmadığını bildirdikleri zaman konferans ten çekilecektir. “İngiltere hükümeti, donanması hakkında - hiç bir teklif dinlememektedir. Japon- ya ise, İngiltere ve Amerika'nın deniz kuvvetlerinde tefeyvuku esan Özerinde hiç bir. müza kereye girişemez, Japon'is iârar edecektir. Ve — japon Tagiliz “Japonya kuvvette esasından zerre kadar fedakâr. lık yapmıyacaktır.,, Londra, 16 (Radyo)— Deyli Telgraf gazetesi, deniz konfe ransının muvaffakıyetalaliğe oğ3 rıyacağı hakkındaki iddislara kiymet vermemektedir. Bu ga mete; Japonya'nın Amerika ve İngiltere donanmasına müsavi kavvet ve tonujda donunma İs temediğini yazmakta ve konfe rans aklıa kalsa bile İn iltere ile Amerika'nın — yarışa — giriş meğe karar verdiklerini bildir. mektedir. Deyli Telgraf — gazetesinin diplomatik aytarı, Amerikan ve mosavat İoğlile delegeleri arasında &ıkı ——HRHHKSKSKASXAXAXKv—— ehri Birleştirmek Için Tünel Açılacak ! Londra, 11 (Radyo) — Tay mis nehrinin mansabındaki iki şehrin birleştirilmesi için, neh rin altından geçecek bir tünel açılmasına — karar — verilmiştir. Bunun İçin üç milyon sterling sarfedilecektir. Romanya'daki Alman'lar Bükreş, 11 (Radyo ) — Ro manya'daki Almanlar, bu ayın 281001 günü Nazl - paztisine olan sadakatlerini reyle göster mek suüretile bir pleblsit yapa caklardır. edakârlık Yapmıyor. Fransız donanması.. anlaşma yapıldığını ve İngiltere | Amerika, Fransa, Italya arasın da da bir aolaşmadan — bahso dildiğini ve 26 bin. tonluk harb bin yazmaktadır. | kruvazörlerinin 8 tona indirlleceğini Tokyo 11 (Redyo) — Denlz | bakanlığı konseyi, deniz baka | main başkanlığında toplanmış- | Londra. ! br. Bu - toplantıda, | miştir. Bu tallmata göre, | Japonyanın muütalebatı da toplanmış olan deniz kolt' feransı hakkında — görüşülmül ve Japonya delegasyonuna — ve rilecek yeni talimat tespit edil yed nararf alınmazsa jepon müorahbasisrti mes'aliyeti diğer devletlere bE | rakarak konferansı terkedecek lerdir. Atlas Denizinde ve Ber- lin'de Fırtınalar Var. Vapurlar Tehlikede! ölenler Var: Seller, Tuğyanlar Oluyor. Lizbon, 11 (Radyo) — Atlas denizinde çıkan fırtmanın v diği zararlar çok büyüktür. Birçok vapurlar tehlikeye düşmüştü” Portekiz harb gemileri doklara çekilmişlerdir. Portekizin birçok yerlerinde Tej ve Daro nehirlerinin sulef” nın yükselmesi, yüzünden tuğyanlar olmuştur. Yözlerce evler $7 kılmış birçok kimseler yaralanmıştır - Dünkü Britanya, 11 ( Radyo ) ölmüşt şiddetli fırtınada 17 k'f Berlio, 11 (Radyo) — Dün şiddetli fırtınalar olmuştur, çebtf şimal mahallelerinde fırtınadan birçok evlerin damları uçmuş!!” 211 çocukla 44 İşçi âlle evelz olmuştur. İtfalye, Kızılhaç, Nazl bücum kı koşturalmuştar. felâketzedelere yardıma dekâna mecburdar. kalınıştır, bir mektep te hal arı seferber edilmi Hükümet, 250 kli Lopdra, 11 (Radyo) — İngiltere'de fırtınalardan 6 kişi boğ| muştur, Bunlar, batan bir vapurun tayfalarıdı. müthiş bir fırtına devam ediyor. mak üzeredir. Hamburg'tan Londra'ya bareket etmiş imal denizlir 'e Uğrayan bir vapur İf olan 'ı Ka #lep te limava gelmemiştir. Batmış olmasından korkulayor. | Daseldorf, 11 (Radyo) — Dolu ilo karışık fırtmadan ikl ölmüş, 13 kişi eğır yaralanmıştır. Birçok hafif yaralı vardıf: Parks, 11 ( Radyo ) — M. Laval; feyezan halka umumi şekilde yardımda bulunulmak üözere ble prof' hazırlanmasını emretmiştir. mintakaları: M Parls, 11 (Radyo) — Merkezi Avrupa'da ve bilhassa Fra: e' yeniden şiddetli yağmurlar yamığmıştır. (sen) nehri, kumen İnmiştir. Luvar nehrine gelince, pı-rl*"' ve cuma günler! yağan yağmurlar neticesi olarak tekrar taşdli Nant haralisindeki vaziyet gittikçe fenalaşmaktadır. (Eko 'Dolor) ve ( Lekar ) delvar gazetelerinin matbanları # altında balunduğundan mezkür gazeteler bugün İntişar otmi lerdir, Sular, birçok depolarla mağazaların bodrumlarına bi etmiştir. Yağmurladan zarar gören halka yardım edilmesini temlüi Paris'e gitmiş olan Nant belediye relsi, hükümetten ( 100 ) Azanklık bir tahsisat almıştır. ı İ Parle İle Bordo orasındaki yol tamumon kapsnmıştır. (l Ro) mıntakasında arazi çökmüştür. ( Sarand ) nehrinin taşt dan birçok köyler daba sular altında kalmıştır.