22 Ocak 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 8

22 Ocak 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 8

Yirmi beşinci yıl No. 6429 Çarşamba 22 “kinci kânan 1936 ANADOLU Habeş Imparatoru Şimal Cephesine Gidiyor - Şimalde | Fransız Dış Sıyasasının Değişeceği Söyleniyor. Yeni Muharebeler Başlamıştır. Isyan, Bastırıldı. ———0 $- Çü — Imparator Ras Desta'yı Çağırdı. Vehip Paşa, Cenup Cephesinde Bazı Ten kat Yapacaktır. Ingıltere, Kendı Hastanesinin Mevkiini Italya ya Bıldır Londra, 21 (A.A) — İaşiliz hükümeti, Hubeşistandaki İn giliz kızılbaç seyyar — hastanesi nin yerini İtalyan hükümetine bildirmiştir. ratorun talebi üzerine Desale'de kurulmuştur. Bu mealümatı Bu bastane İmpa Suviç'e bildi ren İngiltere'nin Roma masla- hatgözarı İTogram Şarki Afti kadak! askeri makamatına bu ihtimaline ve son mücasif büdiseler dolayı #lla öğrenmekle memnun kala cakları zebabile verildiğini söy- lemlştir. Saviç bu şifahi etmlştir. Asmara 21 (Radyo) — Ha beş imparatorunan cenub cep hesinde — İtalyan'lara — mağlüb olan Ras Desta'yı - kendisini görmeğe çeğırdığı haber — alın- mıştır. Bu cepbedeki Habeyş ordusonun tensikl için — Vehih peşanıa memor edilmesi ihtimali yardır. Asmara, 21 (Radyo) — İtal yan uçakları Habeş urazisinde 1500 kilometrelik geniş bir Hatikşaf uçuşa yapmışlar ve Ma. ret, Taksze, Meribin, Denlma- bağ, Zur özerlerinde — uçuşlar yapmışlardır. İmparator cepheye gidiyor: Londre, 21 (A.A) — Habeş imparatorunun şimal cepbheslne gitmek Üzere oldüğu zannedi- liyor. İmparator — Tigre'de — Habeş taarrozü — İçin emir verecektir. nw bilmemeleri tebliği not Pre ee eLerEALALELALALALEALALEALALALALALALALALALALALALALEALALEALEAKELEALELEATEALEALEKALEKA Bu cephede İtelyan hafif top çaru ve teyyareleri İtalyan pos talarına baskınlar yapmıya te şebbüs eden Habeş müfrezele rini bombardıman etmişlerdir. İsiler bombardıman edildi Adis Ababu. 21 (A.A) Resmi mabafil Godjem vilâye tündeki İsyanın — bastırıldığı fakat âsilerin başı olan Dedjaz Mac Gessemse'nin bazı taraf tar lariyle kaçmağa muvaflak - ol doğunu bildirmektedir. Hükümet kuvvetleri bunları takib eylemektedir. Ayoi mahafile göre Geresses ste Ras İsrva'an yanında bulu nuyordu. Ho İtalyan bombur dımacından — sonra — mevkitoi terkederek Godjema kaçmıştır. Taraftarları ile hükümet kuv vetleri arasında birçok müsade Bir Habeş köyü,. meler ölmüş va nihayet bun ların ekserlal öldürülmüş veya yakalanmıştır. Roma, 21 (Rsdyo) — Ajana Royterin haberleri ve Habeş resmiğ tebliğlerinin çoğu —Ras Desta'nın — Somalide — tecavüze geçtiğini — bildirmekte — idiler. Ayni menabi Ras Desta'nin 70,000 askerl olduğunu söyle dikleri halde, şimdi general Graçyanl'nla galebesl — üzerine meğlüp olan Res destanın an cek birkaç bin kişilik bir kav- vetl idere — ettiğinden bahset mektedirler. Bu tenskas Habeşlatan'daki Ziholvetin garip bir esceridir. Asmara 21 (ALA) — — Neca, şi'nln Ras Dreta'yı kendisini gelip görmeğe çağırmış olduğu sözlenmektedir. Uzak Şarkta Vaziyet Çok önemli Rus Generalı, Bütün Vlâdivostok Sahil Istihkâmlarını Teftiş Etti. ( M. Hirota, Japonya Me Amerika Arasında Bir Harbın Imkânsız Bu- lunduğunu Söyledi ve Japonya'nın Çin, Mançuri Siyasasını Anlattı. Tokyo, 21 (Radyo) — Japon başbakanı Diyet meclisinin fesb edildiğini İlân etmiştir. Bunan sebebi Diyettekl — Sİ-Pa-Ya KI parjlelnin hükümete ademi fti mat reyi vermek için barekete geçmek İstemiş olmasıdır. Tokyo, 21 (Radyo) — ja ponya diş bakanı M. — Hirota beyanaita balunarak Mança ri'nla müstakil bir. memleket olmak İtibarile ba — memlekej teki barlek ez memleket hak: kına dayanan — esasların tedricl sürette — kaldırılacağını — söyle miştir. japon bükümeti aşa: gıdaki mühim noktaların teminl İçin teşebbüslerde bulunacaktır. 1 — Çin, Mançuri müstakil hükümetini tanımalıdır. 2 — Çin- Mançuko siyasi mündasebetleri teeseüa etmelidir. 3 — Çin'deki komünlet tuh- tikat ve tesirleri kaldırılmalıdır. M. Hirota; Japonya ile Ame rika arasında bir çarpışmanın İmkânez buluaduğunu ve İn giltere ile Jeponya —urasında s0'snevi dostluğun düzeltilmesn, eenebl memleketlerle — Ucaret münasebetlerinin gevişletilmesi tetibdaf edildiğini söylemiştir. Birota Deniz konferansından babse derken de; — Japonya General büyük — deniz devletlerile müşterek bir bak İstemiştir. Demiştir. Roma, 21 (Radyo) — Har: bin'den bildiriliyor: Viâdivostok — kumandanı ge- neral Blüker bütün sabil istih kâmlarını ve limenı teftiş et. miştir. Ba teftiş, şimdiye ka dar görülmemiş bir şekilde ge DİŞ ve umumi olmuştur. Bundan başka, edilen İki müstahkem mevkli tetkik etmiştir. Bu iki mevki japonların Abi hareketleri kar yeni İaşa şısında en fezla - mukavemet gösterecek bir şekilde — tahkiın edilmiştir. Tokyo 21 (A A) — Dış ba kanı M, Hirota Diyet'deki söy: levinde Sovyet-Japon — münate betlerinden bahsederken — ba münasebetlere dalma — dostlok ansurları — İthaline — çalıştığını, ancak Sovyetlerin Doğu Sibir ya'dakl askeri — bezırlıklarının Mançuko ve japonya'yı endişe ye düşürdüğünü ve her fırsatta bu noktaya Sovyetlerin dikkat pazarını çekmekten geri dür: mayacağını söylemiştir. Bu Harb üç Yıl Sürecek Londra, 21 (ALA) Royter ajansıma cenub İtalyan orduları nezdindeki muhabirine göre, İtab yan'lar metsim içinde elde ede- bileceklerinin asgarisini —hassplı: yarak işe girişmişlerdir. Harb, » iplomatik sahada pek lâta uğramıyacağı — hesabina istinad ettirilmişti. Bu barb üç sene sürecek ve Üüç merhslede bitecektir. Necaşinin, cenub ordusunun tensikine Vehib paşayı memur etmesi İbtimali vardır. Mogadisle 21 (A.A)— İstefa Nİ ujansından: Ganale Dorya müharebesine alt tafldllâr; 13 ikioci kânun taribinde öğleden sonra Araplardan ve Somaliler Habeş sevkiyatı. bulundular, Fakat bu teşebbüs akim kaldı ve sast 11 de Ha beş'ler kaçını buşladılar. Bu kaçma; müteskip günlerde de devam etti. İtalyan kolları on ları düurmadan takip etiller. Kstanbol, 21 (Özel) — Rus Desta'nın, cepheden — almdığı ve cenab ku: lerinlo, Vehib paşanın kumandasına — verildiği bildirilmekteele, Adis Ababa 21 (A.A) — Bu gün bütün Haebeşistanda yeni bir seferberlik yapılmasına dalr olan kararneme İmpratoran sa- rayı önünde trampet sesleri arasında okunmuştur Londra, 21 (Radyo) — Deyli Ekepres gazetesine göre, Adla. Ababa'dan — külliyetli — Rabeş kuvvetleri hazırlanarak cepheye sevkodilmiştir. den mürekkep bir İtalyan ko lu, Bine'den yola çıkmış Idi. Burada Ganale Dorya'nın sağ sahilinde bulanan yol, şimali gürbiye doğra gider. Tank gu ruplarına topça — küvvetleri re- fakat ediyorda. Ayni yerden başka bir kol daha hareket etmişti. Bu kolun bedefi Ga nale Dorya sahilindeki mağa- ralara gizlenmiş olan Habeş'leri yakalamak ve dağıtmak - (di. Heriki kolun müşterek hedefi ise 12 ikinei kânuoda mağlüp edil- miş olun düşmanı takip etmek Londra, 21 (Radyo) — Roy- ter ajansı baber veriyor: Cenub hudadanda İtalyanlar mevslm içinde elde edecekleri movaffakiyetin ssgarlsini hesab ederek harbe — totoşmuşlar, ha rekete geçmişlerdir. Diplomasi sahasında bu hareket bir mer- bale sayılamamaktadır. Şa mn hakkaktır ki Habeş harbı; V İçin üç V€ define — vacmak t#Örecektir. Londra, 21 (Redyo) —4 Ababa ve Desele'den gelen gtaflarda Tinbeş hükümet Ögaden'de - İtalyan'ların dıklarını — bildirdikleri lerfa yalanlanmasında 1&i mahfeller; Desta'ya tımdad kuvvetleri verli llyor. —Ayni derlidiğini de — haber lar. _Rı Desta plştarları İle yan küvyetleri arasında mi demeler devam - ediyor. lmparatorun Tigre cebu gitliği söyleniyor. Bu - cel İtalyan topları; İlerlemek teşb büsünde bulanan Habeş küt vetlerini bombardıman eti Habeşlstan'da Godyak vil sonra'dan — İtalyanlara ve İsyan çıkarmak üzere t Habeş topraklarına geçmişti. ha edilmiştir. Bu sergerde ce Ras Seyyam ordusunda idi. İtalyan kolları iki »aat yü tüyüşten soora — önlerinde altı zırbli. otomobil - oldoğa - helde Didel ovasına — vardılar. Oruda kendilerini bir mliralyöz ateşi karşıladı. Bunun özerine sırblı otomobiller ve efrat ikl saf teşkll ederek ateş açtılar, Bu esnada İtalyan topçu —kuvveti, düöşman batlarını bombardıman ediyordu. İtalyan kolları, kumandan hıkla toması temin etimek Özere bir anton tesle etmişlerdir. Bir çok saatler şiddetli bir muka- vemet göstermiş olan düşman, gece diğer mevzilere çekildi. Karakolların faaliyeti bütün gece devam etti. 14 İkincikânan günü fecir vakti Habeş'ler, Tİtalyan'ların solcenabına karşı mukabil bir taarroz yapınak — teşebbüsünde Cenevre 21 (Radyo) — İn giliz dış İşleri bakarı Lord Eden, konseye başkanlık eden Avustura'ya — baş — murahhası (Bravvo) ile beraber Londra'ya hareket etmek üzce iken — uzi metlerini tehir — eylemişlerdir. Bunun sebebi, Dançing mese lesidir. Lord Eden'le (Bravvo) nun Cuma'ya kadar burada kalacakları tahmin olanuyor. 13 ler komitesi, bugün elelu- su; toplanmış İse de reaoli ble “İş yapmamıştır. Kooseye * gelince, — öğleden sonra (Bravan ) nun başkanlı gında toplanmış, evvelâ Konsey başkanı ve sonra da - devletler baş murahhasları İngiltere kralı beşinci Corç'un velfatı dolayı- sile kışa birer söyler vıırııı“nx ve tesstürlerini beyan eyle! lerdir, Lord Eden, müteeswir ulw | halde dolegasyonlara ..,.ı* etmiştir. Konsey, kealı: tatil eylemiştir. Konsey, yarın (Bagün) lanacak ve Danzig mer' Uluslar Kurumu Konsey Bugün Toplandı. Lord Eden, Lnııdra ya Gıımeklen Sarfın Etti, Ingiliz Kralının vefatı Teessür Uyan üzerinde konuşmalarda nacaktır. 13 ler toplanacaktır. Sovyetlerler sındaki kesilmesi —mı günü —müzakere Urugvay — murahhası, İzahat verecektir, lesl, p komltesi © Urugvay siyasal — münase edilece! '1 j 5 polt