23 Ocak 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

23 Ocak 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Çimdikler ördek Mustafa'lar! Şa İtalyan matbustı, — olar çığırıkan — değildir. İki devlet trasına nifak sokmak, tertemiz bir aşa sinek gibi konmak için fırsat arar, dururlar,. Bir aralık, Fronsa ile İngil tere'nin aramnı açmak, dahâ övvel, Almanya'yı Ingiltere'den ve Fransa ile anlaşmaktan uzak- laştırmak için, epice kalem çal- dilar.. - Ellerinde kalem değil, sanki nalıncı keseri var: Yont bakalım yönti. Şimdi bu gazeteler, Türkiye Üe İrak, — Afganistan ve İcaa urasında — yapılacak anlaşmaya da, akılları sıra, kulp takmah btiyorlar.. Başlamışlar Iş karıy” Turmağa: Neler de neler?. Güya bua adlaşma, İngilterenin menfesı. leri aleyhine imlş. Güya, bu anlaşmadan, lagilternnin başına İşler çıkacakmış!, Şu zavallı İtalyancıklar, İn Biltere e dostlukları iyi oldu Bu (!) icin, ne yapsınlar, lagil tere'nin menfestlerini korumak İstiyor ve İngiltere'yi ikaz edi- yorlar.. Çönkü İtalyan'lar, bir momaralı zekâ eshabındandır. lar. - Dostlarına karşı hüsnüni Yetleri de aşikârdır. Bu son hüdise bize, gene ördek Mustafa'yı hatırlattı. Vak- Üle de YözMÜşLm ya, — zararı yok!, Bir ördek Mustafa varmış.. Her hangi bir tosan “ördek, kellmesini sarfedince kollarını Tivar, tokatı indirirmiş.. Niha !el Odün yanında hiç kimse ördek, diyemez olmuş. Bir kü, .rıı: konuşmua arasında, bir — Hava bulatla ! Demiş. Vay bayım, sen misin bunu söylersin? Basmış silleyi, basmiş — tokadı.. Adamcık da gitmiş, kadıya dava etmiş. Ka di her İkl taralı Çağırmış ve ördek Muştafaya, hukkındaki davayı anlatmış. Bizim ördek; — E, demiş, bana ördek! dedi. Fakat diğeri bunu reddedin. €e, İzahat vermiş: — Açıktan açığa ördek de- ::edlhı-ıu. hava balutlu, de YA lt olunca yağmur yağar, ı.:l'l(';lduı Çaylar, göller do 0:; a 'Öllerde de ördek olur. -a demek, benlm adım de- € ondan vürdüm. #İze sorüyorum: matbuatının, döverim ya, ördek "ll-ı'ı kalır yerleri var * Madamki dört deyvlel Arasmnda anlaşma — olacak, ı..: bu anlaşma bir idevler :"ıhlıaııı. Bu kim olabilir? DEllterel. Evet, çünkü İngilte. Tedin buralarda —menfeati ve Şu halde, yaz İtal, aN Aklınızla, ferasetinizle çok ya Yayın siz, ördek Müustafa'lar!. Çimdik —e A Kükürt, Göztaşı ve PFotas Ekonoml bakanlığı, — meval. mlüde sikiniya — düşülmemek Özere Hge mıntakası buğlarmın İhtiyacı Için kükürt, gözteşi ve Potü gibi maddelerden ne ka dara lüzum olacağının şimdi den tesbit edilmesini Türkof'la Müdürlüğüne bildirmiştir. Türk. ©flece mıntaka ihtiyacı — şim den tesblt edilerek bukanlığa lecektir. B VU SEHİR HABERLER Bina ve Arazi! Vergileri.. İüet ÜĞ Devredilecek Memur- lar Tesbit Edilmiştir.. 17 Kanun mucibince husasi ida relere devredilecek olan bina ve arazl vergileri defter ve moamolelerile memurlarının cet velleri yakında tamamen hazır: lanmış olacaktır. Dün defterdar İbsan ve hususl mahasebe mü dürü Âdil; #sabahtan akşama kadar bu cetvellerin tesbiti ile meşgul olmuşlardır. Bugünlerde bu cetvoller Maliye Vekâletine gönderilecek ve devriçin vekâ letten ayrıca gelecek olan emir üzerine bu İşlerde çalışan me- murlarla bazırlanmış olan tahak, kuk defterleri vesair evrak Hu- süsi mühasebe müdürlüğüne verilecektir. Cetveller; ay sonundan evel Maliye Vekâletine gönderilmiş bulanacaktır. Sürekavında Bir Kaza.. Foça'da — çakmak köyünde bir sürekavı eenasında bir av: cnın ölümü ile netlcelenen Karataş Tramvay Cad- desindeki Kaza. Yaşlarında Bi: Kız Tramvay Al- tında Kaldı, Fakat Kurtarıldı. Dün sabab Karataş trumvay cadd sinde — Şebit Fahreddin karakolundan biraz İleride bir tramvay kazası olmuş ve onaltı yaşlarında bir kız yaralanmıştır. Vak'a şöyle olmuştur: Urla müddelamumisinin ev Tatlığı onaltı, önyedi yaşlarında Naciye; dün sabah misafir bu landoğu Karataşta'ki evden ga- zete almak üzere dışarı çıkmış- ur. Tramvay yolundan İlerliye- rek Böhribaba parkına doğra giderken 2 numaralı elektirikli tramvay sraban da Konaktan Karataş'a doğra yol alıyordu. Vatman — Girltli Ali; raylar arasında yürüyen kızın yaya kaldırıma — geçmesi için çan çalmış, bunün — üzerine kız acele İle ke geçmeğe çalı girken ayaklarındaki — iskarpin lerinden birinin topuğu rayın aranna sıkışmıştır. Naciye, yak laşan — tramvaydan — kendisini bir kaz& olmuştur. Hamza oğlu kurtarmağa çalışmışın da muvaf. 24 yaşlarında İbrahiru' pusuda bolunduğu sırada sürekavı mü mesebetile bazı avcıların attık- ları çifte kurşonlarından — biri nio başına İsabetle yaralanarak ölmüştür. Foça müddelumum! liği, ölüme sebebiyet veren ellâbın kim — tarafında: dağı bakkında tahkikat yopmaktadır. Maide Kâzım Dirik Istita Etti. Edirne'de bulunan umumi meclla üyelerinden Melde Kâ zım Dirik'ten dün vallliğe ge len bir telgrafta bu vazifeden İstifa ettiği bildirilmiİştir. Gelen telgrafta şa satırlar vardır; «Şerefle taşıdığım umumi meeliş — üyeliğinden ayrılmak zarüretinde kaldığımı — saygıla- rımla bildiririm.,, Yaptığımız tahkikata göre Malde Kâzım - Dirik'in - yerine mükemmillerden Sabire Yuduş geçecektir. üniversiteli Gençler Belediyede Şebrimizde bülanan ve muh- telif mücaseseleri ziyaret eden UÜnlversiteli gençlerden bir geub dün b.lediyeye giderek şarbay Bebçet Uz'u aramışlar, — bula mayınca belediye rels muavini Sedad Yurdkoru'yu — ziyaretle şebrin muhtelif işleri bakkında malümat almışlardır. Gümrük Hammalları Taritesi Gümrüb bammalları tarifosi. ni teabit edecek olan komleşon dün Ucaret odasında İlk top lantısını yapmıştır. Taerife üye rinde müzakerelere — başlanmış bır, — Pazartesi günü ssat onda tekrar toplanılacaktır. Talebe Tetkikleri Dumlapınar, İstiklâl ve Ülkü mektepleri talebesladen üç gu rüp, dün başlarınde muallimleri olduğu halde — idarebanemizi ziyaret ederek gazetecilik ve Tastban İçleri etrafında malü mat toplamışlardır. fek olamamış ve tramvay gele- rek çarpımış, sürüklemeğe baş lamıştır. — Vatman — Alil manında tranıvay önüne düşen- leri kurtarmak için kullanmılan skaraya basmış ve kum manl velâsim do açarak — tramvayı dört adım kadar kızı sürükle- dikten sonra durdurmağa mu- yvaffak olmuştur. Kız bu süretle - tekerlekler arasında — kesilmekten — kurtul: muştur. Fakat tramvay arabatı kol ayaklarına — çarparak kendisini yaralamıştır. Naciye- nin sol bacağından bir miktar kan akmıştır. Bu bacak keml- pinin kırıldığı tahmin ediliyor. Kazaya uğrayan kızcağız derhal hastaneye — kaldırılarak — tedavi altına alınmıştır. Vatman — All- nlo; kazanın önünü almak iİçin lâzimgelen todbirleri almış ol- düğü anlaşılmıştır. Tuhkiketa devam ediliyor. ve Mahkemelerde: Alaçatı Kahvesinde Olan Vak'a.. Suçlu, Bir Şahide Tehdit Mektubu Göndermiş. Tahkik Edilecek. Çeşme'nin Alaçatı nahiyesin de geceleyin bir kahvede tüc car Muharrem kâhyayı öldür mek jçin silâh atan ve elinden yaralıyan Lütif oğlu Emin'in muhakemesine dün ağırcezada devam edilmiştir. Dinlenen şahitlerden bir kıs mı şu ifadede bulunmuşlardır: — Muharrem Kâbya kahve- de bir mamsaya dirseğini daya miş olarak oturuyordu. — Suçla Emin ansızın kapıdan içerl gir- Mmiİş ve tabancasını çekerek İki defa Maharrem kübyaya doğru ateş etmiştir. Mermilerden biri Muharreml elinden yaralamıştır. Fakat sonradan dinlenen iki şahid de kahvedeki hüdiseder bir saat evvel Emin'in gitmiş olduğa Muharrem'in — mağaza: sında bir ulacak mes'elesinden kavga cttiklerini, Mubarrem İle ortağı Hakkı ve daha birkaç kişinin Emia 1 döverek yerlerde sürüklediklerin!, fena halde döv- düklerini, üst ve başının kan içinde — kaldı gördüklerini, battâ ceketinin ensesinden ete- gine kadar yırtılı gDU ıuylc-hlmllyr. FARE a Bir şabit de suçlu Emin'lin kendi leblade çahitlik — otmesi için kendisine tehdid mektubu gönderdiğini — söylemiştir. — Bu mektub mahkemede okunmuş tur. Mektupta “Mahkemede ça hitlik ederken: — Muharrem; Emlne'kücum etii, Emin de ellâhımı — dıvara Bleş elti diye söylemelisin. Bu tekilde söylemezten mum - ya, p'şlarırim. Deniliyordu. Suçlu Emin; bu mebtubu kendlel göndermedi- Binl ve yazmadığını — söyledi. Şahit te Ziraat bankasile krodi kooporatifinde imzaları bulun. duğunu, oralardan tetkik edile- bileceğini haber verdi. İddla makamını İşgal eden - müddel- umumi moavlisi Şevkli Sümer; bu mektup kendisi tarafından yazılmışsa bundan dolayı hak: kında takibat yapılmak — üzere datiktale muamelesi yapılmasını istedi. Suçlu Enver; döğüldüğünü gören ve bilen daba birçok şahidler bulanduğanu - söyliye rek bunların da müdafan şahidi tıfatiyle dinlenmelerini — istedi Mahkemece — müddelamaminin ve suçlanan — dilekleri kabal edilerek muhakemecin devamı başka bir güne bırakıldı. Veda Haydarpaşa nümune hastane: sine tayinim sebebiyle boügün güzel İzmir'den veda ve sevimli balkından ayrılıyoram. Bütün tanıdıklarımı ayrı ayrı ziyarete ve vedan İmkân bulamadığım. dan sayın gazetenizin bu hu- tusta duygularımın sunulmasınu &ra olmasını yalvurırım. Dr. Feridun Şevket Meyvalara Müşterek Ad. Bir Komisyon Bunun İçin Çalışıyar. Şehrimiz Türkoffe'ine gelen malümata göre, Roma'daki zira- at enetitözünde çalışan arsınla: sal komlsyon; bütün dünyadaki meyvalara müştorek arsıulusal adlar verilmesi İçin hükümet: lere müzmcsat etmlştir. Bu müracaatlara göre, mey: vaların Tipizasyoou tanzim edi- lecek ve menşoler, İülmler, tas nif ve salre hakkındak! teler: rüat hallolanacaktır. Meyvaların delmleri — devletin kontrolüne tâbi olacaktır. Bu teşebbüs ar smlosal meyva tiçareti için bü yük bir ebemmiyeti halzdir. Vali Belediyede Vali Farlı Göleç dün sabah belediyeye giderek şarbay Beh çot Uz'la şehrin mühtelif İşleri etrafında bir eaat kadar görüş- müştür. Memur Alınacak lamir. cezaevi hastane — me- morluğuna on İlra maaşla biri atanacaktır. Banan İçin müd. delamumilikte 4 şubat — salı gönü bir imtihan yapılacaktır. Ziyaret Şehrimiz — İtalyan — General konsolosu dün vilâyet maka: minda vali Fazlı Güleç'i ziya ret etmiştir. Bir Kavga Kemer'de Şehid Fadıl Bey moktebi kapncusu Halis oğla Hüseyin ile ayal mektepti ha- deme Halil oğlu Komel ara- sında bir anahtar meselesinden kavga çıkmış, Kemal tekme İle Büseyin'i ayalarından ağır sa: rette yaralamıştır. Tutulan Ko mal bakkında tahkikata baş lanmıştır. Karakolları Tettiş Emnliyet müdürlüğü idari kı- gım başkanı — Yaşar Barış dün geco şehrimiizdeki bazı — polis karakollarını teftiş etmlştir. Esrar Satmak Tepecik'te Sürmeli sokağında Mohmed oğlu Hüseyin ile Mus- tafa oğla Kadri ve Zübide'nin amumhanesinde sermaye Meh- med kızı Lâtlfe'de esrar bulun: doğa zabitaya ihbar edilmiş, yapılan araşrmada Hüseyin'de 25 şaatigram, Kadri'de de ufak parçalar hallade bir miktar ee rar bulunmuştur. Yeni :Vqrı'zal: Havacılık ve Spor Bu güzel mecmuanın 159 ıı'eı sayın da zengin ve fay- dalı münderecat ve — muhtelif resimlerle dola olarak — çıkmış tır, Okurlarımıza tavslye ederiz. Düşündüklerim... Musiki Tekniğinden onlayışım — kil tr. Gerek alatorka, gereksa alafranga — muzik h'ıkkııdıll bllgilerimin müspet kısmını bi araya toplarsam, cılış hir. çey çıkar. Fakat zannediyorum ki, muzik zevkine Tuhunda yeş vermiş ve biraş da — bunon üzerinde durmuş bir fasan olş- rek konuşmağa çalışabilirim: Bir çoklarımız vardır ki, ala: tarka dediğimiz, fakat bakikat: ta her Şarka âld olan muslki. den zevk alıyoruz ve bu. key: fiyet, alafranga severler — tarar fndan, ne diyeyim, âdeta bir zevkalzlik, bir cebalet, blr. ge- rilik olarak telükki ediliyor. Geçenlerde bir âlle meclisinde, #yal mevza Gzerinde — konuşu- yordük. Bir. bayan, yüzüme —— bakarak, ı — Şüpbesiz ki dedi musikisinlo bu şekilde edilmesi, Gârb zevkini — tatma- maktaa, beynelmil — mahiyetl 5 olan bir moziğla kudretini ve —— vaziyetini kavrayamamakfan do" —— Buyor! 'a ” Bir kadına olan hürmetim, tercih Şark — anlonda eadece sethi bir gö © teriş gibi kalan ba fikirlere derhal cevab vermekliğime mâ: ni oldu ve konuşmayı — bu vü- tanlara bıraktım. Düşündüm ki; esasen memlekette bir müncakaşatı olop dormaktadır. Binacnaleyh, mevzuu, şçabel za- viyelerden ve hususi bir. meclla hevssından kurtarmak — daha Tsabetli olur. Bu fikirlerin ne dereceye kadar doğru olduğunu şöylece tetkik edebiliriz: Bir kere, Şark — muslkisini sevimek, Garb musiklsini İnkâr — #etmek veya onun hüyük kud. — retine, san'at yüksekliğine — va- — kıf olmamak demek - değildir. — Belki de, bu masikiye — biran * — vakıf olup bir kaç parça çalıb da Şark musiklal hakkında tek- nik bir vakaf sahibi olmumak '_ bir voksanlıktır, bir (yarım.ya- _» malaklık) tır. Elbette ki, Şark masikisl ile —— Garb musikisi arasında teknik — farkı vardır ve büyüktür. Me- — selâ Şark müsikisinde — san'at —— azdır, monotondür, — mahdüd bir melankoli ve inilti çerçe: vesi içinde kalmıştır. Onda sa- dece mistik bir çeşni hâkimdir. —— Çok kere bir tablo gibi, bir — edebi parça gibi, yüksek ve tabli değildir. Mistik — tesirlera — rağmen zaman zaman, en yük- — sek - beyecanların — çığlıklarını, — “debşeti, kabkahayı, bir mevzu: — an kendi bavasını, bir. ruhün — gediş akışlarını ve — dalgalarını — ifade edemediği de muhakkaktır. Bu böyle olduğu balde, ni- — çin, meselâ şark musikisinden zevk alınıyor?.. 45 Bunu, o zevkl taşıyanın şah- sınde, vukuf veya ademi vukü: — funda değil, onun ruhi mima: — risini ve ahengini yapan za- — —Sonu Sci sahifede— — —— N TAYYARE SİNEMAS 3151 TELEFON 151 ——— Georges D'ESPARBES'in şanheser romanından iktibas edilen senenin en beyecanlı, en güzel Filmi Kartalların ölüm Aşk - Hirs - “Yavrum,, aolar : AŞ Ğ Renolr, heyecan * Politika » Mücadele « filminin kıymetli san'atkârlarından Constant Remy, Debucourt, Marcel Andre ve Annle Dücauke Casusluk Plerre Ayrıca: Mıki Tamamen Renkli Karikatür — Foks “Türkçe sözlü dünya haberleri,, SEANS SAATLERİ: 15 şabıb Her gün 15, 17,19, 21.15. Cumartesi 18, soansı, Pazar 13 te ilâve seansı