29 Ocak 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

29 Ocak 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

La Republik gezetesinde Pi yer Dominik yazıyor: İtalyan orda şeflerinin en Cür'etkârı ve ayni zamanda en sömürgecleik olan general Gra- zlani - ki Libya'da birçok sene- ler kalmıştır - muntıkan, — ken- dlelol, yağmurlar mevelminden evvel Harrar şebrine kadar gö töürebllecek bir manevruya gi elşmiş bulunuyor. General Graztani, her ne ka dur çölse de, motörlü kavvet- lerin hareketine nlsbeten mü elt bir bölgede harekete geç Mmiştir. Bu bir kamyon ve pet- rol mes'elesidir. ve İtalyan'lar bundan mabram değiller gibi görünüyor. Buradaki harb sahası, bin kilometre - genişliğinde ve bin kilometre - deriliğinde, büyük bir kısmı çöl, soyu pek madir, #a oüluslü bir yerdir, Takat burada Italyan kıt'aları, yerli mahsullerle beslenmiye mecbur olan Habeş'lerden çok — daba kolaylıkla faşe edilebilirler. Yüksek mıntakalara alışıış olan Habeş'leri, bu »lçak yay- laların ikliminden hiç olmazaa Italyan'lar kadar sıkıntı çektik. leri ve az zaman önce kendi- leri tarafından fethedilmiş olan bu yerler halkının Habeş'lere pek taraftar — olmadıkları da ilâve edilebilir. Ba sahada kumanda eden Habeş şefleri bir yandan Har rar valisi general Nasibudur ki yirmi yıl önce Yanya müdafa- atını yapmış olan Türk generalı Vehib Paşa da kendisine mua yinlik etmektedir. Bo son iklsi yerlerinden kımıldamamışlardır. Buna karşılık, Res Desta, ihti mal ki kendini göstermek ace lesiyle, esusen barbı fstiyen bir düşmada karçı ihtiyatsızca İler- lemlş görünüyor. Her ne de olsa, general Gra zlani İmparatorun — damadının küvvetlerini yolundan — temiz İlyor veya gerl sürüyor görün mektedir ve bilhanssa, Harrar üzerine bir yürüyüş csnasında Italyan'ların Mogadlayo İle iril batlarını ani bir taarruzla ke gebilecek olan en tehlikeli has mına küvvetli bir darba var mak İstemiştir. Movaffak — olduğunu — farze delim; bu takdirde general Gra zlani hareketlerinde serbest ka lacak ve hakiki hedefine doğru Yürüyebilecektir. Ba hedele va rılması için Italya'ların gereken zamandan mahram oldukları mı Bsanılıyor?. Tigte'den daha kolay — olan mrezinin nevi, ve kamyonların kullanışı bir kere daha butır: dan çıkarılmamalıdır. Görünüşe göre, general Grazlani Fransız. lareın sömürge harblarında bir ltalya Son Taarruzunda Muvaffak Olursa? Harar'ı Ele Geçirecek, Tahkim Ede- cek Ve Sonra Sulhü Bekliyecek!. vaftak — oldukları tecrübe etmektedir. Madagasker'da, general Dü gen, sefer heyetinin hastalıklar yözünden kırıldığımı — görerek, bafif bir müfreze teşkil edip Tanunarlo özerine yolladı. Şe- hirden doğtu hatla 150 — kilo metro — mesafedeydi. Mülreze ilerledi ve sefer heyetinin o zamana kadar verdiği kayıpların yirmide birinl bile teşkil et. miyecek kadar az - kayıplarla şebri zaptetti. General Moaniye, 1911 de bazı Fransız unsurlarının İçinde bapsedilmiş olduğa Fas çehrini kurt memur — edilmişti. Çölde bir. yürüyüş. Tam bir. muvaffakıyet. Bir sene sonra Manjen'den, Merakiş üze- rine seri yürüyüşte aynı mu vaffakıyet kazanıldı. Dördüncü misal olarak ta belki general Garo'nun 1918ds Şam üze rine yürüyüşü zikredilebilir. Habeş'lilerln yaman — cengâ ver olduklarını, Harrar'ın önün- deki mevzilerin tahkim edilmiş balandağana, İtalyanların, tank ları, topları ve — gazla ına rağ- men burada akamete uğrama ları mühtemel — bulanduğuna kabul ediyorum. Bununla beraber, muvafla- kiyet mümkündür Ve bu hu:- susta aldığımız haberler sarih. tir- İlerl harekete durmaksı- zın devam edilecektir. Maney- radın İlk — kışmının — yapılışını gördük ikincl kısımına yakında şahid olacağız. Grarziabi partiyi — kaybedebi. He; Harar'ın önünde, çok kuv: vetli mevzlilerle karşılaşacaktır; fakat kazandığını — farzedelim. Italyan'ların — bir ey zarfında Harar'a girdiklerini farzedelim. Buradan tekrar — çıkacaklarına İnanır misiniz? Çok İyi malümat sahibi olan ve Roma'dan gelen bir İtelyan ziyaretçisi, birkaç gön önce, bana, Grazleni'nin ber neye malolarsa olsun ve kabil olda. gu kadar çabuk Harar'ı zaptet meğe memür edildiğini söylü: yordu. Şehir alındıktan — sonra halyan'lar bulundakları — yeri tahkim ederek Hubeş'lerin bik. matını ve diğer devletlerin keyfini — bekliyecekler, veya barba son verilmesi için dosşt- larının tavsssutunu rica edecek- lerdir. ,, Yazar bundan sonra Harar'ın İtalyan'ların eline düşmesi de- mek Adis Ababa - Cibutl de- miryolunun kesilmesi demek olacağına göre bu demiryolunu dökülmüş olan bir milyar frank- hk Fransız sermayesinin ne olacağını sormaktadır. bir usulü ELHAMRA 'elefon 2573 SİNEMASINDA “KAJTDK KK KOK ARAĞĞARTLKAKTLRRAKELAL KA KEKEKL AY FĞL KİKT ANAKAARAKAIAKAAİAZİ Telelfon 2573 Günün TelvyazıHaberleril Çin Kuvvetlerile Mançuku Kıt'atı Ava-| Habeş'ler sında Bir Muharebe Olmuş Çok defaler tatbik ederek mu |Bu Hâdiseden Sonra Japonya'nın, Kalgan Mıntakasın- daki Çin Askerlerinin Çekilmesini Istiyeceği Sanılıyor Istanbul, 23 (özel) — Pekinden bildiriliyor: Kalgan yakınında (Hang-Pen)de 29 nen Çin or- düsüda mensup gayri muntazam küvvetlerle Japon ve Mançako kavvetleri arasında bir harb olmutur. Bu büdiseyi Japonya'nın bir takım dileklerinin takibedeceği takasındaki Çin askerlerinin geri çekilmesiu! İstiyecektir. anlaşılıyor. Japonya; Kalgan mın- Almanya'nın, (Ren) Mıntakası İçin Gösterdiği Hareketler. “övr,, Gazetesi, İngiltere, Fransa ve Belçikanın Müşte- rek Bir Beyanname Neşredeceklerinden Bahsedior. Parla, 28 (Radyo) — Örr gazetesi, Ren'deki gayri askeri mıntaka bakkında Almanya'nın son zamanlarda görülen hareketlerine manl olmak için İngiltere, Fransa ve Belçika'nın müşterek bir beyanname neşrtmesinin kuvvetle muhtemel olduğunu yazıyor. Yeni Fraosız kabinesinin parlâmentoda okunacak olan beyannamesinde Fransız - renetine hasust bir ehemmiyet verildiğini yazan ayn! gazete bu mukarenetin Cenevre puktı esas larına göre olacağını kaydetmektedir. Anlaşması Yapıyoruz Bu Anlaşmaya Göre, Pamuklarımı- zı Romanya'ya Satacak ve Muka- bilinde Petrol Alacağız İstanbal 28 (Özel) — Hükümetimizsle Romanya hükümeti arasında mühlm bir ticaret anlaşması yapılmaktadır. Bu anlaşmaya göre, Romunya'ya Türkiye pamukları satarak mukabilinde petrol ulacağız. Alâkadarlar, söylüyorlur. solaşmanın pek yakında — imzalanacağını iH şgiş ll ai Bombardıman edilmemek için kızılhaç işa: retini kaldırıyorlar. Çünkü Italyan tayya- releri hastanelere saldırıyorlarmış! Adis Ababa 27 (4.A) — İtalyan'lar 18 kânunusanide saat 8 buçukta Makalle civarında bir hastaneyi bombardıman — ederek beş hasta kadını yaralamışlardır. Saat 14 de tekrar gelerek yeniden iki saat kadat bombardı man etmişlerdir. Bu bombardımanda attıkları küçük kanatlı torpillerden iki hasta çocuk yaralanmıştır. Avusturya'lı Dr. Supler Adis - Ababa kızılhaçına bir protesto telgrafı göndererek, milletler cemiyetine tekrar müracaat edil istemekte ve hastane mesini üzerindeki — beynelmilel kızılhaç işareti pek bariz olduğunu kaydettikten sonra: — İtalyan'ların bühassa hastaneler üzerine saldırdığını gö rünce bombardımanın önüne geçmek için bu işareti — kaldırdık. demektedir, Fransız Demokrat- larının isteği.. Parla, 28 (Radyo) — Demok- ratlar İttibadına mensub birçok saylavlar Pazartesi toplantısında hükümetin beyannamesi okun duktan sonra İtimad reyi mes'e- lesiade ibtilâta meydan veril memeslol istemişlerdir. Ea büyük Filmlerin tanıttığı en tatlı sex JEAN KIEPURA (Sevginin sesi) ve (Çardaş Fürstin) filmlerinin iki büyük komiği Paul Kemp, Paul Hörbiger ve Jenny Jugo Bir, beç, on değil yöz defa görmekle zevkine, gözelliğine ve neş'esine asla doyulamıyan & NINON Müzik, açk, zevk, şarkı - Çılgınlık ve kahkabalar filminde Iki Süper Posta vapuru yaptırıyor Vaşington, 28 (A.A) — Te: clm bakanlığı memarluğu; bü kümetin yeni yaptıracağı iki #üper posta vepurunun projole- tile meşguüldürler. — Projelere dair yayılan malümetn göre bu dev cüsseli vapurlurda nero dina- mizme bilhassıa ehemmiyet ve- rilecektir. Bunların — dışarda güverteleri olmuyacak ve lom bozları kapalı " bulunacaktır. * Geminin içlade hararet de: recesl sabit kalacak, yalnız sa- lon ve koridorların pencereleri bulanacaktır. Bu pencerelerden içeriye deniz. huvası giremiye cektir. Rino Paris'e Vasıl Olmuş Paris 38 (A A) — İtalya propaganda bakanlığı müşteşarı M. Rino Alfiyeri Budapeşte den buraya gelmişter. Romanya İle Bir Ticaret Amerika den'le Konuştu.. Alman muka- Benes En Vahim Anları Geçirdik Diyor.. Istanbul, 28 (Özel) — Prağ dan bildiriliyor: Çekoslovakya Camur rolsi M. Bence; gerefine verilen bir ziyafette demiştir ki: — Harb'den sonra en vahim anları geçirmiş — bulunayoruz. Avropa'da barışı korumak ve #lyasal anlaşmaları daha ziyade İnkişaf ettirmek iİçin esaslı ha reketler görüleceğine kanlim, Kızılay Ankara'da âile tedan- sanları tertip ediyor Ankara 28 (özel) — Kızılay kurumu; Ankara'da yalnız âile lerin bolunabileceği tedansanlar tertibini kararlaştırmıştır. Haf tanın musyyeu günlerinde ve rilecek olan tedanslar - bir çok âilelerin eğlence Ihtiyaçlarına cevap verecektir. Eden Dün Lon- dra'da M. Flân- Parle, 28 (A.A) — Londra'da dün Fransız dışbakanı M. Flân den ile İvgiltere dışbakanı M. Eden arasında yapılan konuşma- dan bahseden Maten - gazetesl diyor ki: Bo görüşme samimi olmuş ve İki bakanın armulusal siyasa bakkındaki! — görüşlerinde tam bir beraberlik bulunduğunu gös termiştir. Öyr gazetesi; Flândenin Renin aekerlikten tecrid edilmiş böl gesile deniz konferansı mes'e- Tesini gkrüşmek — istediğini ve herhalde ba mes'elelere temas edileceğini yazıyor. Profesör Etem Atganistan üniversitesi rek- törlüğüne atandı İstanbul 28 (özel) — — Ünl: versito hukok fakültesi profo- sörlerinden Etem Menemenci; Alfgan bükümetince Afgan üni- versitesi — rektörlüğüne — tayin edilmiştir. Gra_ç.y;;;’nin Mu:- zafferiyetine Inati' mak İstemiyorlar: Roma 28 (Redyo) — Vade' ra mevkiine muvasalât edef İtalyan askerlerinin, İsveç bt tanesi levazımatının 5 kamyoti yükletilmiş olduğanu ve bu ka' yonlarda 27 sandık — cephant bulanduğunu bildirmektedir. Ba haber, İtalyan kaynak: larından — çıkmaktadır. — Ayöl kaynaklardan gelen baberler? göre, Habeşler — Graçyani'nlü muvrf fakıyetlerini tanımak İ tememektedir. Italyan'lar Megeli Kasabasın! Evvelâ 26 Tayyar€ Ile bombalamışlar Parls, 28 (Radyo) — — Roy" terin İtalyan — cephesindeki ay” tarı, İtalyan'ların - Megeli'yi İt gel öttiklerini ve — kasıbanıl, evvelâ 26 İtalyan tayyarcsi te rafından bombardıman — edildi- ginl ve fakat biçbir ev tahrib edilmediğini ve Megoli'nin Ha beş'lerce daha - evvel - tahliyt edilmiş oldoğunu haber — vet" mektedir. Başbakanımız Yunan Elçisini Kabul Ederek Konuştular — Ankara, 28 (Özel) — Buşba' kan İsmet İnönü; bugün Ya: nan hükümeti elçisini kabal ederek bir müddet görüşmüştür. Resim ser- gimiz kapandı. * İstenbul, 28 (Özel) — Mor kova'dan bildiriliyor: Moder Türk resim sergisi kapanmıştır. Sergi 18 bin kişi tarafından ziyaret edilmiştir. Sabık Muharib- lere Tediyat Ruzvelt, maliye müsteşarı ile anlaştı Vaşlağton, 28 (Redyo) — M. Rüazvolt, sabık muhariblere tediyat yapılması için maliye müsteşarlığı İle mütabık — kab mıştır. Hükümetin bu hususta öze* rine aldığı — vezile büyük ve mühimdir. Yedi mlilyon mus mele yapılacaktır. Bunun İçindt 6 aylık bir müddet lâzımgele” cektir. Maliye müsteşarı M. Morget — Tav, M Vilyame ile 38,000,000 bononun süreti tevzli etrafındt — solaşmıştır. Şimdiden — tediyat — yapılabilmesi Için 120,000,000 — dolarlık bir. kredi açılmıştır. Kar Fırtınasında 3 ölü Var! Moskova, 28 - (Radyo) — Kırım'da (Aleksandır) da — ksf fırtınasından - birkaç — ev yıkıl miş, üç kişi ölmüştür. Togiliz zırhlıları Londra 28 (Radyo) — Ko ventri zırhlısı İngiltere'ye 3ö0 müştür. Sidney ve Lember& zırllıları da İngiltere'den Ce" belüttarık'a hareket etmişlerdir