29 Ocak 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

29 Ocak 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Orta Şarktan Bir Misal! "Bu muvaffakıyetin en büyük yerefi Atatürk'le Dr. Aras'a aid olmak icab eder,, Irak'ın milletler cemiyeti ge nel sekreterliğine başvurarak önümüzdeki toplantıda görüşü- lecek olan İran İhtilâfının His teden — çıkarılmasını İstemesi orta şark memleketlerinde yer. Teşmekte olan — dostea münase. betlerin yeni bir delil ve mi salldir. Bu ihtilâf, Şattölarap nebri özerinde bir sınır anlaşmazlığı idl. Ba türlü anlaşmazlıklar, ber me kadar — dostca kotarıla. Maz çeyler değilse de birçok milletler bu Bİbi - hüsuslarda kendi — aralarında anlaşama. makta ve uoluslar temiyetine kadar başvurmaktadırlar. Ba sebeple İrak İle İramın doğru: dan doğruya konuşmalar Vyı' perek kendi İşlerini balle ka Tar verişleri ıhenmlyuıh ve küçük bir hâdise telâkki edil- memelidir. Fakat bunan ehemmiyeti, bundan da daha büyük ve İle ridir. Türkiye, İran, İrak, AF Bünletan; — esusları Cenevre'de kararlaştırı| olan bir ademi tecavüz paktını İmzalamak Üze- redirler. Büu dört devlet hem ekono mik menfesileri, hem de din birliği — dolayısiyle aralarında sağlam bie blok yopıyorlar ki görpta aynl veziyette bulunan devletler, aynl teyl yapmakta aciz. kalmışlardır. Bü muvaflakıyetin €en bâ Yük şerefi kendi diş siyasasamı tıkı bir surette kontrol altında bulunduran Müstafa Kumâl İle onun dış batamı doktar Aras'a ald olmak feap eder, Evvelâ Sovyet Rosya İle bir İttifak akdetmekle İşe başlıyan Türkiye, (Bu İttifak 1933 de yınllınmlşlı) kendisi merkez de bulünmak — üzere emla ve tağlam bir blok yaratmak için devamli bir sarette çalışmıştır. 1934 de doktor Rüştö Aras'ın Böyretleriyle İmzalanmış — olan Balkan paktı Türkiyenin garp ta emnlyetini soğlamış, şimdi Yapılacak olan Asya paktı da bu delrenin şark — tarafındaki Çevresini — tamamlamak — üzere bulunmuştur. — Bundan sönra yalmız Bulgarletan ve Akdeniz aralığı kalmaktadır ki Türkiye bunu da sağlıyabilmek İçin Lo Za müahedesinin yasak ertiği Çanakkaleyi tahkim etmek di leğinl göstermektedir. Türkiye, dostlarla çevrilmiş bir vaziyette bulundoğu için Akdenlz'deki düşmanlarına kar: t daha az sinirli bir gözle bakabilir. Mançester Gardiyen 17 son kânun 1936 FOKS TAYYARE SİNEMASI Bugün senonin en zarif, en fantazi Fransızca sözlü ve şarkılı büyük komedisi Gece Bülbülü zevk, neş'e, aşk, musiki ve kahkaha filmi Ayrıca: Musiki üstatları serisinden Johanns Brahms'ın La-Bo *Türkçe sözlü düuya haberleri» Almanya |Macaristan | — — 'Ticaret Müna- sebetleri İnkişatta. Almanya Türk ticaret —oda sınca ÂAlmabya - Macarlstan ti caret mukavelesi bakkında ha- zırlanmış olan bir rapor şehri mizdeki . Bu raporda uşağıdaki malümat vardır: Macaristan ticaret bakanı bu hafta Berlin'i ziyaret ederek alâkadar Alman makavlarlle Alman - Macar Hecaret müna sebetleri bakkında konuşma larda bulunmuştur. Bakan; Al man metbuatına - aşağıdaki be yanatı vermiştir: “ — Almanya - Macaristan ticaret münasebetlerini yeniden tanzim eden ve İkl senedenberi tatbik edilmekte olan son mu kavelenin akdile Almanya; Ma- caristan'ın ticaret blânçosunda gerek Hhalât, gerekse — ihracat bakımından — birinelliği almış balunmaktadır. Her İki hükü metin uzağı, menfasti ğören ti caret #iyasetleri sayesinde Al manye; Macarlstan zirsat mah sülleri için ea büyük bir pa zar haline gelmiştir. Ba ise son'i olarak temin edilmiş bir fakişef değildir. Çönkü Almanya asırlardan berl Macaristan'ın gerek tablt, gerek cografi bir Söürüm — pazarıdır. Öteyandan Mucaristan da Almanya'nan t halâtını geçen yıl içinde üçte bir kadar artırmağa navaffak olmuştar. İthalâtı artan — mal larda Macarlstan'da ötedenberi fanınan ve kaliteleri — itibazlle totulan değerli Alman malları: dir. İşte böylece kise bir za: manda büyük terakkiler gö teren Alman - Macar — Ucareti İki ülke devlet adamları ara emda tomasları — İcabettirmek tedir. Kaldı ki bugünkü mukavele ve şartlar altında ber hangi İki ülke arasındaki tcari mü Dasebetler dalma iyi yollara gitmektedir.,, Bir müddet evvel bir Alman beyeti ticari tetkiklerde bulan mak ve Japonya, Meançuri (l Almanya arasındaki ticaret mü nasebetlerinin böyütülmesi im kânlarını araştırmak için — Ja- ponya'ya gitmişti. Alman gazetelerinin yazdık. larına göre bu heyet; japon- ya'daki İşlerini bitirmiş ve di ğger bazı memleketlerde tetkikata gitmiştir. Gümrük Hammalları Taritesi Gümrük hammalları tarifesini tesplt e meşgül bulunan — ko mlsyon bugün oda salonunda tekrar toplanacaktır, BISI —H SEANS SAATLERİ: Ber gün 15, V, 19, 21.15, Cumartesi 13 15 talo: be hem operasından bazı parçaları ile meşhur Ninnisi BEŞİKTAŞ takımımın Atinada yoptığı fatbol maçı ER Şehrimize Ceviz;Büyük- lüğünde D olu Düştü. Bundan Sonra Şi:idetli Soğukların Başlıyacağını Söyliyenler Var. Dün öğleden sonra hava birdenbire kararmış ve gökyüzü siyah yağmur bulotlarile örtül müştür. Balutların — İzmilr'in barometresi sayılan (Çatalkaya) tepesi üzerinden çimale doğru sür'ktle İlerlemekte — olduğunu görenler çiddetli yağmur yağa cağını hükmetmekte — gecikma mişlerdi. Saat 17 raddelerinde şiddetli ve sürekli gök gürle melerl arastında — yağmur yağ mıya başladı. Bir aralık şehre ceviz büyüklüğünde dolu düştü Fındıktan daha büyük olarak düşen buz parçaları pekçoktu. Bazı evlerin — camları bile kı rılmıştır. Bina V;gıs;nîle Yüzde — Bereket veriin dolu »az de yam etmiş ve biraz sonra şid deatli yağmur başlamıştır. Siyah balutlar şimale geçmekte devam ettiğinden bir İkl saat sonra gökte ay ve yıldızlar görülmeğe başlamıştır. Dolu sörekli olan İdi buhçeleri İle meyva ağaçları mühim — zararlar göreceklerdi. Çünkü çiçek açmış meyva ağaç ları çoktur. İci taneli dolu yağışı; bundan gonra soğakların — başlıyacağına ve giddetli kış olacağına — delil olarak gösterilmektedir. Urlaya da şiddetli yağmur yağdığı dolu düştüğü söyleniyor. sebze Yirmibeş Tenzilât.. Yeni Kanunun Tatbiki Hakkındaki Izahname Valiliğe Geldi. Bina vergisi kanununu ek. lenen 23 2 935 tarihli ve 2870 sayılı kanan İle b ksaunun tatbik soretl hakkındaki İzah- Dame maliye vekâletinden va: llliğe gelmiştir. Kanuna göre 1326 - taribli mülğa müsakkafat ve 4 Tem muz 931 ve 1837 numeralı bina vergisl kanunlarına göre 1340 1932 mali yılları içinde umumi tabririne başlanmış olan şebir, kasaba ve köylerdeki bi nüaların kat'ileşmiş İradlarından yözde 25 | indirilecektir. Yalnız yukarıda — yazılı sene- lerde tahririne başlanmış olan binalardan İrad'arının — tahml ninde veya 1934 veya 1935 yılları rayiçlerinln nazarı İtiba ra alındığı bidayet veya İstinaf, yahud temyiz komlayonlarında tasrih edilenler ve kesbl kat'i: yet ettiklan son'a İradlarında tadilât yapılmış olanlar bu ten- zilden İstifade edemiyeceklerdir. İzabnamede ek kanundan is- tifade edecek binalar şu suretle gösterilmektedir: “Gerek 14 Hariran 1326 tarihli mülga musakkafat ver glsl kanunu ve gerek 1837 ea yılı bina vergisi kananu hü kümlerine nazaran 1340 mali senesi Iİptidamndan 1932 — mali yılı nibayetine kadar amumi tahrire başlanmış ve bü ka seansı. — Pazar 13 te ilâve scansı nuDun neşredildiği 30 12 935 tarihine kadar tabrir ve İtiraz işleri bitmiş olan şebir, kasaba ve köy cüzvütamlarındaki bi lâmum bioalar, İtiraz İşleri ta- mamen bitmemiş olan eüzvü tamlarda yalnız. 30 12 935 ta tihine kadar İratları katlleşmiş olan binalar ve muaddel İrat. ların hangi sene raylcine göre takdir. edildiği, tahmin veya letinaf ve temyiz komleyonları kararlarında yazılı — olmuyan, yabad 1932 senesi İle oodan evvelki sene rayicinin nazarı İtibare alındığı sikredilmiş olan ve umumi tahririn tatbikinden soora biç bir suretle tadilât görmiyerek umumi tahrirde ko: nulan İratları özerinden verglsi alınmakta olan binalar kanaun- da gösterilen yözde 25 nlsbe: tndeki tenzilâttan İstifade ede- ceklerdir. 1933 mali senesi — iptidasın- den İtibaren umum! tabririne başlanmış veyahad 1933 — malt yı'ından evvel umumi tahririne başlanıp ta umumi tahrir mü- nasebetile konulan — İradları 30.12.,935 tarihine kadar - kat. Heşmemiş bulunan — binalarla omumi tahrir neticelerinin tat bikine — başlandıktan 18837 sayılı kanunun 27 veya 29 uncu maddeleri hükümle- rine göre ferdi veya mevzli tadilât veye kalb, ifreğ — veya hud ifraz, foşaat dolayısile ta dilât komlayonlar noş — İrudları yeniden takdir edilen — binalar ek kenusnuda gösterilen tenzi- lâttan latifade edemiyeceklerdir. larından yözde 28 | tenzll edil dikten sonra gerl kalan miktar larından, 1837 sayılı kenunun 9 uncu maddesi mucibince itfe ve idame masrafı karşılığı ola- rak ayrıca yözde 20 ei Indirile. rek bakiyesi 1935 malf sene- sinden İtiberen vergiye matrah İtibaz olanacaktır. Kanunun ikinci maddesi mu- LERİ İçin Izmirde Ru- hani Ayin Yapıldı Müteveffa İngiliz — kralı be- şinol — Jorjan — cenagesi dün törenle — Londra'da — defnedil- miştir. Bu —münasebetle çehri- miz İogiliz ceneral konsolosloğu httlsalindeki — protlstan — kilise sinde rubani bir âyin yapıl mıştır. Âyinde vali, müstahkem mevki komutanı, garbay, em niyet direktörü ve diğer bem memurlar — reksleri ile şebri mizdeki konsolosrlar — ve diğer davetliler bulonmuşlardır. Şebrimizdeki resmiğ binalar- daki bayraklar de dün yarıya kadar çekilmişti. Yeni Liman Tarifesi Önümüzdeki aluaylık devre için yeni İlmen tarifesini tesbit etmek ÜÖzere toplanan — İlman tarife komisyonu meesisin bitir. miştir. Yeni terifede bozı eşya nin fiatlerlal koromak — için küçük indirimler yapılmıştır. Tarife tasdik edilmek üzere Ekonoml bakanlığına — gönderi- lecektir. Çıkan Bi Evelki gece Değirmendere nahi yesinin Ahmetbeyli köyü yakı- mındaki — koşlakta İki kişinlo ölümüle netfcelenen bir elnayet olmuştur. Katli, bir yürüktür ve öldürdüğü —iki kişiden biri karısı, öteki de keodi kardeşi- dir. Haber aldığımıza göre katil; kendi karısile — kardeşini fena bir balde yakalamış ve bıçakla ikisini de öldürmüştür. Cinayet hakkında aldığımız tafsllâtı ya zıyorus: Yürük Müstafa oğla Osman; karıtı Elif İle Ahmetbeyli ya- kinındaki kışlakta bir. yürük çadırında oturuyordu. Osman'ın Bekir adında bir de kardeşi vardı. Osman; genç olan karısı cibince yüzde 25 teozilârtan fatifade edemiyen bina sabipleri 2870 sayılı kununun mer'iyet mevkiine konulduğunu 30.12. 9365 terihinden itibaren bir sene içinde ferdi tadilât İstiye bilirler. Ba hüküm, mükellefleri üç sene beklemek kaydından kur tarmaktadır. Ba tadilât 1837 sayılı kanunun 27 inci madde- sinde yazılı diğer kayıt ve esaslara tabi olacaktır. Yanl tadilât İstenen İradın asgari yüzde 15 nlsbetinde düşmüş veya. bu — tenezzülün biç ol: mazsa İkl sene) dovam edebile cek sebeblerden İleri — gelmiş bulunması — şarttır. 2870 sayılı kanan mucibince yapılacak — tonzilât 1935 malt senesi vergilerine de şemil ol. duğu için bu konunun neştin den evvel yüszde 25 tenzilât yapılmaksızın tahell edilmiş olan vergi fazlaları belediye, vilâyot ve husust İdarelere aft hissele. rile birlikte, sabiplerinin takelti geçmiş vergi borçlarına mahsub edilecek ve vergi barçları yoksa nakten sahiblerine gerl verlle- cektir. Tahra Ile Yaralamış. ——— e- a— Kavganın Sebhebi Tarla Sınırı"Mes'elesidir Comsovası pahiyesinin De: veli köyünde bir tarla emrı mes'elesinden kanlı bir kavga olmuştur. Ayoi köyden Büse yia oğla Müastafa ile Mehmed oğlu Mustafa'nın arasında tar lamın vaktile tesbit edilmemiş olan sınırı - yüzünden? arasırg ağız kavgaları oluyormuş. — Ev velki gün bo kavga büyümüş ve Mehmed oğlu Muatafa elin de bir tahra olduğu balde Hü seyin oğlu Mustafa'nın Özerina hücum etmiştir. Kavgaya ku- rışan Hüseyia oğla Mustafa va karıtı Tehe'yi diğer Müstafa baş ve kollarından yaralamıştır. Balo Hazırlığı. Kızılay kurumunua yıllık ba- losunun geri birakilaceği hak- kında bir şayla vardı. Dün yaptığımız tebkikata göre şayla anlardır. Balo; 1 Şabat akşamı bükümet konoğı — salonlarında verilecektir. Balo için büyük bazırlıklar devam — otmektedir Hükümet konağı #alono balo için fevkelâde bir şekilde süs- lenmiştir. “iaseklir U nn çlesmetii, yi ı D M Namus Mes'elesinden r Cinayet. Değirmenderede Bir Yürük, Karısını ve Kendi Kardeşini Bıçakla Yaralıyarak öldürdü. Blif ile kardeşi Bekir arasında bazı münasebetler bulanduğunu hisseder gibl olmuştu. Evvelki gece çadırda onları yakalayınca — bıçeğini çekerek bom karısını, hem de kardeşini öldürmüştür. — Bu sonra kaçan Osman jandarma- lar — tarafından — tekibedilerek dün tutolmuştar. Cinuyet tahkikatına müddel omum! muavini Şevki Süner dün el koymuştur. Müddelamu- mi muavini; dün geç vakta kadar cineyet yerinden - çehrl- mize dönmemiş bulunuyordu. Katil Osman da bugün — şehri: mize getirilecek tatıkikat evrakı Ho müstantikliğe verilecektir. Fuhuş Müca- dele Komisyonu. Fuhuş ve fuhüş yüzünden buleşan bastalıklarla mücadele komisyonu dün öğleden evvel Sıhhat ve İçtimsi Muavenet müdürü doktor Cevdet Saraç oğlu'nun başkanlığında Sıbbat müdürlüğü binasında toplanmış, bir bafta içinde birikmiş olan işleri çıkarmıştır. Edilen nusi- hatler üzerine fuhuş hayatından çekilmeği kabul eden ve ev: lenmeğe karar veren birkaç ka dinin / kayıdları da düzeltilmiş ve kendilerine her türlü kolay- lık gösterilmiştir. Elektrik Taritesi Önümüsdeki altı aylık devre içia elektrik kilovat tarifesini yeniden tesbit İçlâ — toplanan kilovat tarife komleyonu — tet. kiklerine devam etmektedir. Komlsyon relel olan nafla ko miserliği vekili Hilmi hastalan dığından dün toplantı. yapıla: mamışlır. clnayetten