18 Şubat 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

18 Şubat 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Çimdikler Mürajilik Biz İnsanlar çok tuhafız ves: | A pazi selâm.. — Çoğamuzun vicdanı serbesttir. Birçoğumuz — İslâm, musevi, bırletiyan vesalre olda ğumuz balde Tanrı ile olan mü|Tahrir nasebetlerimiz bozuktur. Sanki Tanrı ile insan oğulları arasın da da bir seylâb, bir fırtına olmuş, bütün münacat, ibadet yollarını kapayıb geçmiştir. Fakat hayatta dar, sıkışık Yaziyette kalınca, hemen mistik bir tecasirle Allaha yalvarırız. Folâket günlerinde, — Allahın kapısını çalarız. Yağmur — yağar, — yıldırım düşerken, gök gürlerken, gayri ihtiyari; — Allah Allah! Diye — mirildanirziz. — Seylâb Ortalığı berba edince, veya bir kadın iki kollu, İki kufalı, üç bacaklı bir anormal çocuk do Burunca; — Ahiret günleri yaklaştı, Tanrı takslratımızı af fetsiv! Deriz. Yangın olur, Allahtan Meded umarız, Hastalık gelir; — Allahım sen çifa ver! Deriz. Yani, hep darda kal- diğimiz, teselli — aradığımız za- manlarda yüzümüzü — Allaha Seviririz. İnsan oğlunun bu Müralliğine — diyecek yoktur. ODu hayatın başka İşlerinde de görüyoruz. Başımız tehlikede mi?, — Riç tevmediğimiz, fakat bize yar dim edebilecek adamın — elini öper; — Aman, sen bilirsin, tün ümldimiz sevdedir. hep sana güveniyoruz.. Diye savarmadık matah bi rTakmayız. Menfastimiz bi: İsine dılhvııllııgıı mu icab ettiriyor; hemen ceketimizi ilikler va en Parlak, en usturuplu kelimeleri dilimize dolar, dakikada altınış bü Zaten sba karşı, kullara Kergi mürallik içimize sinmiş, bize mefes bile aldırtmıyor. Ma :"'“—iıı- kepozeliğini karşılık- 1 olurak heplmiz de anlıyoruz. Fakat ne fayda?. a evvelki gün, benim aleyhimde dünyanın herze ve- killiğini yapan biri, dün beni Börünce, karşıki dağa kavuşmuş diğer bir dağ basretile boynuma Barıldı: — Senl o kadar özledim ki? dedi. Sormat. Hatrâ — evvelki Etce rüyamda gördüm de refl- kaya söyledim. Oh oh, kalb kalbe karşı imlş.. Adamın yözüne haktım bak- Um da tükürüklerimi yuttum *e ben de ona göldüm. Ne müralyiz, ne mürsi?. Çimdik x—— Morfin Ka- çakçısı Şebeke iki kişi suçüstü tutuldu Zabıta mörfin kuçakçılığı ya- Pün İki kişiyi yal uştır. Bun- lardan birl Molz, diğeri Yasef adındadır. Zabıla; — Mülz'in bir Yerden 40 Uraya Morfin satın alacağını baber almış ve tahki kata girişerek bir taraftan da tertibat almıştır. Molz; paraları verib 49 tüb içlnde bulanan morfinleri tes İlm alırken aç Östü tatol Müştuür. Morfin; eroln gibi bir zehir. :'ı. Bunu mükeyyifat olarak Ullananlar eon zamanda artmış 'k'" Bu mühln kaçakçılık şebe- *tİnin taman meydana çıkarıl. Ması İçin Çalışılmaktadır. Tahriri Başlıyor — * 4 « a— komisyonları Hazi- randa işe başlıyacaklar 2901 anyılı arazl tahrir ka Danu maliye vekâletinden vi lâyete gelmiştir. Buna göre, her kazada Haziran 936 tarihinden İibaren arazi tahririne buşla nacaktır. — Vilâyet merkez ve mülbak kazalarında tahrir, ka nunun 17 İnci maddesi mucl bince nihayet iki sene içinde bitirilecek ve bu - teşkilâtın a tilzem ettiği masraflar — teaplt olunarak miktarı ve komlayon- lerım kanunun 15 inci madde sİnde yazılı Öcret ve yevmiye- lerl hakkında kaza — itibariyle tanzlm olanacak İslmsiz kadro postaya — verllerektir. — Kadro Martın önbeşine kadar - vekâle te gönderilmiş olacaktır. Yunanis- tan'la Takas Yunan bankaların- daki dövizler mes'elesi Ankera Türkofls den — şehrimiz merkezin Ticsaretodasına 934 ta- takas anlaş gelen bir mektupta; rihli Türk Yunan hükümlerine göre çıka- rılmış olan 1.10 935 tarihinde tedavülde bulanan bonoların 3.936 tarihine kadar kulla- Almanya Piyasasında C viz, Badem ve Derilerimiz Derilerimiz Aranıyor, Fakat Cevizle- re Yaş Diye Rağbet Azalmıştır. Berlin Türk — ticeret odam; ibracat mahsullerimizin Alman yu pliyasalarındaki vaziyeti hak kında şehrlmizdeki slâkadarlara bir rapor göndermiştir. Raporda şo malâmat vardır; Cevla: Türk cevizleri üze tinden rapor baftası içinde de müamele olmamıştır. Türkiyece vcvz fiatlerden teklif yapılmış he de Alman ithalâtçıları bu tekliflere alâka — göstermemiş lerdir. Dik sayandır ki Alman Hhalâtçılarının Türk eevizlerine karçı pek büyük alâka göster memelerinin yalnız piyasa vazl yetlnin netlcesi olduğu zanno. lanmaktadır. Bu mes'elede diğer bezi âmillerin dahi teslil olduğa kansatı besleniyor. Türkiye men şeli bazı ceviz partileri mualesef Alma: alıcılarının arza ve ta- lebine uygan çıkmamıştır. Par tilerdo tesbit edilmiş olun bu, bozukluğan dahi cevizlerin iyice kurutolmadan yükleomiş olma larına atfedildiğini evelki rapor larımızda bildirmiştik. İşte ba bâdise bazı Alman ulıcılarının Türk cevizlerine karşı çekingen davranmalarına sebeb olmuştur. Ba — isabattan anlaşıldığına tarihten sonru kelmıyacağı, gene bu anlaşmanın merlyeti esna: sında — başlamış olan — busüsi takss muamelelerinin 31.3.936 tarihlne kadar tatbik edileceği, bu mühletin —hiçbir - suretla ozuatılmıyacağı — bildirilmiştir. 18935 tarihli Yanan mu- vakkat kanana mucibince Yu- nanistan'daki —bankalara drah- miden başka döviz — üzerinden yatınlımış olan paraların drah- miye çevrilmesini temin etmek özere yatırılmış —bulundukları bankaya 8.1.038 — tarihine ka dar verilmesi lâzımgelen vesi kaların nelerden ola: evvelce yazmıştık. Dün Ticaretodasıca gelen bir mek bu — vesikaların ibram için olun — mühletin 8 | 936 tarihinden ltibaren üç ey daha uzatıldığı bildirilmlİştir. Yukarı ma- ibaret topta —— |hallelerin ihtiyacı Şarbay — döktar dün yamında belediye mühen disleri olduğu halde yukarı maballeleri gezerek bu mahal- lelerin İhtiyaçlarını — tetkik et miştir. Oadan soura Bahribaba parkı ile költür parkı da gez. miştir. A Behçet Uz; göre dış memleketlerle İş ya pan Türk tacirleri yardumuzda ve milli iktısadiyatımıza karşı büyük bir mes'uliyet karşısında bulunmaktadırlar. — İhracatçıla- tımız berhangi bir. tedbirsizlik yüzünden çıkan hoşnutsuzluk ların ve zararların sırf mevzan bahs İçe ve partiye münhasır kalmayarak tekmil dış teareti miz ve İhracatımız İçin zarer lar tevellâd edeblleceğini ber zaman gözönünde tutmak ve ©vu göre hareket etmek mec buriyetinde bulunmaktadırlar. Badem : Bu bafta dahi Türk bademleri üzerinden iş yapıl ediyoroz. —Yalcır —— Hamburg'ta mevcut — Türkiye menşeli iç bademlerden İzmir Prima tatle bademleri Alman Idbalâtçıları tarafından yüz kile başına Hamburg 140 marka, İzmir acı bademleri ise nev'ine göre 135 ve 155 marka dahile teklif olunmuştur. İtalyan men gell mallardan Bari tatlı ba dealeri için yüz kilo başına Hamburg 145 mark İstenmiştir. Alasn İdhalâtçılarının badem içleri İçin mark raddesinde bulunmuştar. Deriler: Rapor baftası içinde Türkiye mönçeli koyun ve keçi derileri üzerinde müblm miktarda mu amele olmuştur. En ziyade ha- fVF deriler ve bir de teke de- rilerl aranmıştır. Son baftalar içinde Hamburg — piyasasınca tozlü koyun — barsaklarına da fazla telip — gösterilmiştir. Bu mahsal — özerinde dahi teklif beklenmektedir. Fuvar komitesi Favar komitesi dün 'yarbay doktor Bebhçet Uz'un — başkan lığında toplanınış, yedi — kora lecak fuvarın plâm — özerinde görüşmüştür. Malta'ya Yeni Vali Geldi.. Londra, 17 (Radyo) — Müs- temlekeler bakanı, müstemleke ordusu genel direktörü air Şarl Bonham Kertel'in Malta valili- gine tayin edildiğini bildirmek- tedir. Fransa İIstikraz Yapıyor Purls 17 (Radyo) — Londra Piyasasından 40 mlilyon — eter- Hog İstikraz için yapılan pazar. lıklar tam bir anlaşma İle ne mimlere e ee İstedikleri fiat 170 | Ihlamur Satacağız.. — ——— Mısır tüccarları bize müracaat ettiler.. İskenderiye'den Türkofla İz vükabalan bir mürecaatir — Misir'in — şimdiye kadar İtalya'dan İthal etmekte olduğu ıhlamara gecrt tedbirler dolayisile bundan leketimizden ithal etmek İste diği — bildirilmiştir. Bazı Musr firmaları, Türkiye'de »hlamur , sutan — töcocarların adreslerini sormuşlardır. mir — şubesine sonra mem önemli Bir Mülâkat Hitler, Iogiltere'nin Roma elçisile konuştu | Münih, 17 (Radyo) — İugil tere'nin Roma sefiri (Sir Brik Dromoo) buraya gelerek Bit ler'le bir. mülükat yapmıştır. Bu mülâkata böyük Önem ve. rilmektedir. Almanya ve Eski Müstemlekeler Milâno, 17 (Radyo) — Ga- zette Del Popolo, diyor ki: “Ba milletler cemiyeti, man- düların İblâlini tasvib etmiş ve gecenlerde — İngiliz. hükümetl sulh o mushedesi İle — topladığı ganlmetlerden bir kısmıdı fe daya mütemayil bulunmadığını bildirmişti. Mağrur bir eda İle verilen bu cevap, herşeyden evsel Almanya'ya — karşı — İdi. O Almanya ki, eski müstem- lekelerin İadesini yalnız eko- vomik bakımdan — değil, fakat hukaki ve ahlâki bakımden da Hstemektedir.,, Faşist Erkânı Asmaraya Varmış Asmara, 17 (Radyo) — Fa- şiat rücsasından Çiyano ve fa:- şist genel sekreteri Stareçe bu- reya gelmişlerdir. Çiyano, eski vazifesi olan tayyare — filo ku- mandanlığını — tekrar - Özerine İzmir deniz #sporları yurdunun geçen cumartesi akçamı İzmirpalas salonlarında verdiği gece ef lencesi çok eğlenceli geçmiştir. Vall Fazlı Güleç ve partl başkamı Yozged. taylavı Avni Doğan; eğlencede bulanmak evretlle deniz sporları yurda üyelerini sevindirmişlerdir. “Deniz sporları yurdu, önümüzdeki yaz İçin geniş tesavvurlur taşımaktadır. Yard, Kış münasc- betile faaliyeti tatlle oğramış gibi görünüyoraa da son balo İle varlığını bir daha batırlatmıştır.,, Bugün Ş Senenin —©a heyecanlı — ve en — büyük AYYARE SİNEMASINDA Paris'in 64 sinamasında birden haftalârca gösterilen bir şahoser PARİS ESRARI Oynyanlar: Consant Remiz, Henry Rolland, Plere Remalir, Loclen Barant, Madolelne Azeray ve diğer büyük Fransz yıldızları Ayrıca Foks Türkçe sözlü dünya haberleri W Ingiliz kralı Corc'un cenaze merasimi Fintlarda zam yoktur — Bu filim için meccani kartlar muteber değildir. SEANS SAATLERİ: Her gün 15, 17, 19, 21.15. Camartesi 13 15 talebe seanaı. Pazar 13 te ilâve seanaı filmi #ve vaktinden Aydın ve Uşak'ta Avni Doğan'ın Konferansları Parti başkanımız Avni Doğan Aydın 16 (Özel) — Cumu: riyet balk partisi İzmir ilyön | korüla baişkâm Avoi Doğan, (İnkılâb — ve İstiklâl) mevauu özerindeki konferavelarını mek üzere şehrimize gelmiş ve istasyonda memleketla Hleri ge len şahslyetleri tarahıadan kar çılanmıştır. Avni Doğan konferanslarımın fnkılâb hakkındaki Hik kısmını bu akşam halkevi salonunda vermiştir. Salco hıncahınç dolü idi. Yer büulamıyanların - bilr kısan ayakta - kalmıştı. Kapıya kadar — gelip te İçeriye girmek imkânı bulamıyan yurddaşların da hiç olmazıa ikincl konfe ransı dinliyehilmek tesellisi ile geri dönmek — mecburiyetinde kaldıkları görülüyorda. Avni Doğı Türk inkılâbı nn vasıflarını çok gözel aa lattı. Ve hararetli bir Wade İle mevzuunu teşrih ettl. Hetip, Aydıa'lılar — tarafından — derla vor bir. Inkılâb severlik ve hara retle dialendi, sik-sık şiddetle alkışlandı. — Konferans, Türk vatandaşının inkılâba olan yazifelerini izah etl — Hatlpı ikinel — konferansını yarın ak şam verecektir. Aydın 17 (Özel) Yozgad saylavı Avnti Doğav, konforan- snın İstiklâl mevzauna tealluk eden İkincl kısmını da bugün vermiş ve büyük bir alâka İla diolenm!ştir. Salon birinel gü vü olduğu gibi, Ikinel defasın: da da dolmuştu, Şehrla bütü erleri, gençleri, tamın. vardı. Hatip, ha: raretle alkışlandı. Yarın İzmire dönecektir. Uşak (Özel) — Manlaa say- lavı Refik İnce tarafından hal- kevimiz aalonunda İnkılâb ve Ketiklâl konusu üzerinde TL ve 122936 günlemeçlerinda İkl konferane — verilmiştir. Evimiz salon, balkon, korldor ve mer- disenleri hulkla bıncabınç dol- muştur. Helk — tarafından gös terilen bu slâkaya karşı hava müselt olmuş olsa Idi bu kon feransın — büyük — bir - ulanda yapılması dabu münaslp caktı. Bilbasın ikinci gün — belkta heves daha 2iyade İdi. Sant 20 de tertip edilen bu könle- ransı dinlemek için balk hava soğuk oldoğu balde daha enat 18 18,80 da gelmeğo buşlamış her yer olu evvel dolmuştu. Binamızın aalonu 600 kişiyi slabilecek genişliktedir. Buna Hlâve bulkon, korldor ve mer: divenlerle birlikte ker Iki günde 2000 den — fazla dinleyici bu: lanmaştur. Aydın 17 (özel) — (CELP. mir karala başkanı — Yozgad erylavı Avnl Doğan, bu gece İstiklâl mevzala ve ikincl kon. feransını — verdi, — Dinleyleller, dünkünden çok fazladı. Al bütün tertibata rağmen yer bulamadıklarından — konferansı dioliyemiyenler çoktu.