10 Nisan 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

10 Nisan 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

HANMN Sayfa 6 Venizelos Bize Karşı Bal- M. Mihalâkopülos mektobu- nn şanları söyleyerek bitirmiştir: *Avrapanın vaziyetini ve e vebiri muhafazs için Makidon- ya ve Trekyı genlş bir. muh tarlyet vecmek suretlle hareketli Makidonya muhtari uygun gelmiyecektir. Mohtariyete ma lik olan Trakya Bulgaristan'a, Makidonya'da — Bulgarlıtan — ve Sırbistan'a bağlatmağa — çalışa- caktır. “Masmaf ih, berbad vaziyet, Sırb ve Bulgar'larla harbe girmemesldir. dınız, 1821 de her fedakârlığı büyük Yonan dev- letlol karmak — ömeli ile göze almışlardı. Biz, bu büyük he- deften ayrılırsak, — ecdadımizi İnkâr etmiş olaruz!,, Yonan kabinesinin bu taribi İçtimleinin habgi hisler ve te- sirler altında yapıldığını M. Mi halâkopulos'un bu mektuba çok güzel gösterir, Yanan bükümeti, ne bahaya olursa olsun - ve Osmenlı hü kümetile anlaşamadığına göre - Balkan biristiyan — devletlerile barba girmek rmecburlyetinde idi. Bütün hedef, bütön maksad, Balkan'lardan Osmanlı idare ve nüfuzunu atmak, ondaüu sovre vekaylla İokişafına — İntizar et mek lâzımgeliyordu. Harp ve Yunanistan Kabinenin bu içtimaı, en ha raretli münakeşa ve müzakere lere sahne olmrk — yartile saat lecce sürdü, Nihayet, ekseriyet başvekil Venizelos ile barlelye vekili Lambro Kotomllos'un moktal nazarını kabul etil: Yucan hükümetl Balkan hı ristiyan devletlerile birlikte mu- kadderatım tecrübe edecektl. İşte, küçük Karadağ hükü metinin 1912 senesi eylülünde Osmanlı hükümetine İlân har- bi, bütün Balkan — hırfetiyan devletleri tarafından — otometik gekilde takip edilmiştir. Yunan hükümetl mevcut donanması Nle Adalar denizi ve Selânik He Anadola arasını tutmuştur. Osmanlı donunması bu harpte İş görememiş ve Akdeniz Ya Ban donaomasının hükimiyeti altında kalmıştır. Bundan sonrası — malümdur? ordusu, deniz yolanu çok muhtemeldir. vo Lrakya'nın böyle yeti Yunan menafline bundan — daba Yucanlstan'ın birlikte | Balkan kan Harbini Nasıl Açt Balkan davası vakıa bitmiş takat Yumnan - Bulgar rekabeti baki kalmıştır —— —— ——— kaybetmek ve askeri ha yüzünden mağlüp — olmuş, Bal kan devletleri her taraftan ge- leba çalmıştır. Harbe deniz bükiminin çok mücslir olduğu muhekkaktır. Bulgar'ların me dereceye ka- der kendi besaplarına — çalıştık- daba harp bitmeden belli olmuştar. Yunan ordusu Selâniğe gir diği günden pekâz bir zaman sonra, ble Bulgar alayı da Se- Tâniğe girmiş İdi. Bulgar'ların bu — bareketl, Bırlatiyan — devletleri endişe uyandırmıştı. Bu gebeple, İmkân tasavvur edilmediği halde Yonanletan Sıcblatan İle ayrıca ve Bulgar Ibtiraslarının , — enirikalerının önüne geçmek üzere blr Hilâf akdine mecbur kalmıştı. Balgar'lar ayni zamanda Ka- ları ları da arasında — Baştarafı 1 inci sahifede — letlerinin ulmaları lâzım geldi- Rinl İzah eden mahrem bir nota vermiştir. Londre, 9 (ALA) — Deyli Telgraf gazetesl Fransız muka- bİl teklif lerinin kısmen büs: bütün gayri amelit olduğunu söyliyor. Fransa'nın cevabı mü zakere vadisinin ekandal edil. mesl vazifesini Taglitere hükü- metine tahmil etmektedir. Londra 9 (A.A) — Deyli Telgraf gazetesinla diplomatik mubabiri Cenevre'den Franmz plânının Iagiliz beyeti —maba- filinde yaptığı tesirleri ellâh sızlanma konferansı — esnasında Fransa tarafından yapılan tek llflerin hemen hemen ayni olduğu tebaröz ettirilmektedir. Kurulması düşünülen komite emrine askeri kuvvetler — veril mesl teklif I, Almanya'yı dalma meğlüb vaziyette tutmayı — la- tihdaf eylemektedir. Böyle bir komlsyonda Fransa ve — mütle- Fikleri bittabi dalmi bir ekse- riyetl belz — bulunacaklardır. Fransız plânı eğer vücüde ge- tirilirse Fransa ve müttef ikleri bötün Avrapa — meselelerinde san sözü söylemek hakkını ha iz bulunacaklardır: Fransız plâ bu tarada — yapılmış - ol —0 İşte nlşan yüzüğüm. Parma gından — hiç — çikermıyacağını bana yeminle temin et.. Ve bir. mahfaza içinde Ro manof'ların meşbur taşıyan yözük vardı. Bunu Kat ye'nın parmağına taktı. Fakat, Kelya başımı red ma kamında sallıyarak : — Hayır.. Henüz srası de lll Ba yözük sende kalam. Ne zaman alınmak lâzım - İse, ben kendim İstet ve alırım. elmasını | tey İsterim. — Söyle Katya.. Söyle, Katya, şömine üzerinde du- ran meşbur Sevr hükümet;fab: rikası — memulâtından — ikinci Aleksandı'ın büstü şeklindeki blsküiyi gösterdi : — İşte, bunu bana ver! Dedi. hmparator : — Fakat Kutyacığım, dodi, Bu, İmparatorla İmparatoriçe- nin bana bir hediyesidir. Nasıl olur, sonra? Ki Bu : bana ver, Va: , Siroz ve Gelibola'yu da İstemekte İdiler, Çar Ferdinan dit Kırkkilieadeki — nümayişi müblm iİdi. Fakat bu bareket- ler bir taraftan Yanan asekerl vin birl taraftan da Sırp'ların Bulgar'lar — üzerive — yürümesi ve Yunan ordusunun Kılkış'da zaferile durdurulmuştur. .. Işte, Balkan davasını — hırla tiyanlık lehine kazanan Balkan İttifakı ve harbı. bü - süretle açılmıştır. Balkan davası masalesof - büa barpla bitmiş olmıyordu; ara dan yalnız Osmanlı nüfazu kal. dırilmiş olayordu. — Bülgat - ve Yonan rekabeti Balkan antan: tmn aktedilmiş ve Balkanlarda birçok kanlı Ihtirasların — sön- dürülmüş olmasına rağınen de- vam etmektedir. — Sön — Ingiliz, Fransız tezi ara- sında epeyce farklar var. ması bü tekliflerin Alman argolarının büyük bir kısmının tabakkak etmesini temin — için verildiği kanaatini tevlit eyle- mektedir. Fravsuz mahaf ili 25 sene zarfında hiçbir muahedede hiçbir. değişiklik — yapmayacağı kaydının yalnız arszl! meselele rine ald olduğunu tasrih eyle- mektedirler. Boyle dahi — ol 8I Mart tarihli Alman muh Şırasının hüsnü niyetleden şüp- he eden ve bü şüpheyi — ileri süren Franmz teklif lerinln her. ken için şerefli bir müzakere yola açabileceği — sanılmamak. tadır. Cenevre, 9 (A. A) — Havas ojansı bildiriyor: Lokarno müzakereleri yarın buraya gelmesine İntizar olanan M. Vazeland'ın muvaselâtından eyvel nibal safhaya girmiye- cektir. M. Flanden Milletler cemiyeti konseyinin sulhun mu- hufazası ve arsınlosal kanuna rlayet edilmesi için tavsiyelerde balaonmağa — davet edilmesini teklilf eylemiştir. Cenevre, 9 (Radyo) — M. Flanden bugün Deyli Telgraf gezetesinin; M. Flanden'in Ver- say müahedesinin 42 inci mad desi mucibince Almanya Ren. de tehkimat yaptığı -— taktirde Fri dettin. Ben de İstedim, — Benim heykelimden sana ne fayda. Ben senin kalbinde değil miyim? — Rlca ederim, buun buna verl. — Pekâlâ, al! şeyl reddedemem. Katerin, bir kedi çevikliği İle şömlneye doğru atıldı, böstü tuttuğu gibi yere firlattı, büst binbir parça oldu. Aleksandı : — Katya.. Ne yaptın? Dedi. — Çirkin idi ba büst! Ba dala gibi bakıyorda, sana hiç benzemiyordu. Rena verdiğin için kırmak veya kırmamak ta tabli benim hakkımdır! Alektandr. bir müddet büs gün kırık parçalarına — baktı, sonra her ikisi birden gülmeğe boşladılar, — Sana hiçbir Son Dakika: li Gazlar Mes'elesi Komite, 13 den lîya Kadar Devam Eden Gizli Bir Toplantı Yaptı. Cenevra 9 (A.AY — Havae | ajansının - diplometik — mühabi- rinin bildirdiğine göre dün 13 ler komitesinde yapılan mü. zakereler Tagiltere İle Fransa arasında bpoktel mazar — ihtllâfı olduğanu göstermiştir. M. Eden zehirli gazların kullanılmasını yasak eden 1925 münahedesini Italya İle Habeşistan'ın beraber tmzaladıklarını batırlatarak ba müuahedenin zehirli gaz İmalini yusak eden yeni bir madde ilâ- veslle İtmamını teklif otmlştir. M. Eden: — Avrapa'nın İstikbali meselenin halline bağlıdır. Demiştir. Roma, 9 (Radyo) — Italyen tiyasi mebafili ve pezetelerine göre, önüçler komltesinin Ha beş ye Ktalya hükümetleri ara: snda sülb esaslarını balacağı yerde - vaziyeti Iğlek bu yeniden etmlştir. Telbuna: »İogilliz'lerin bizl 1ham et meleri hakkıra malik oldakla- rını kabal etmiyoruz. M. Eden barbar bir. hükümeti müdafra için bizi müttehem mevkle sokmaktadır. “Tegiliz'ler, Italyan'lara kar' çı İttibamda bolunmakta birez teennl göstermelidirler, çönkü Togiliz tarihinde, harp facfala zının, barp — haksızlıklarının çokluğu aşikârdır. Ortada bir büdise vardır, ba bâdise lehimize İakişaf et. mektedir. Biz bunu biliriz, cl- haada bunu bilmelidir. ve aynl zamande olaslar sosyetesi ta hakkümünden nasıl kurtulacağı araştırılmalıdır. Jurnale D'ltalya: Avam ve Lordlar kamarası yanlış düşünüyor; Italya hiçbir den İşgal edeceği hakkındaki baberini “Sar kelimesini Ren mes'elesi dolayısile ağzıma al- madım, fakat bazmı ahval ve şartlar tahtında müdafsa zara- retinde kalacağımızı söyledim,, demek saretile tekzip etmiştir. Loadra, 9 (AA) — Doyli Telgraf gazetesl, Fransz tek Hiflerinden bir kı n büs bötün gayri ameli olduğunu söylüyor. Fransız cevabı, mü- vakere vadisinin — akandil edil- mesl vazifesini İngiltere'ye bı- lur. Katorin Aleksandr'ın kolları arasında atılarak : — Ya, Dedi. Fri rın İmparatoro senden büstün ne olduğunu sorarsa? Adam sende, rüzgür attığını, kedi düşürdü günü, yahud Intikam maksadile benim kırdığımı söylereln, olur biter!. — Benim mavi şeytanım.'Bu anlarda bile beni güldürecek sade sensin! ,Fransa'dan ayrılış! İki gün daha, hertarafı mu bafızların nezareti ve bimayesl altnde bulunan sarayda bu gizli gece mülükatları devam etti. Üçüncü gece, İmparator bizmst mubafaza olayı mirslay lığı kapotuna sarınarak Katya yı Nölyyi'ye götürdü. Aleksandr'ın, madmazel Tre- devlet ve milleti tehdit etme: miştir. Fakat hiçbir devletin de kendi menafline muhalefe tini çekemez. Demektedir. Cegevre 9 (Radyo) — Bu sabah oönüçler komitesi toplan mamıştır. Öğleden sonra eeat 13 ten 16 ya kadar gizli ola: rak toplanmıştır. Komite her iki muhasım — devletin 1925 mukavelesi mucibiuce müuhnik gaz kullanmaktan vazgeçmesini! talap edecektir. M. Madaryaga, koömlte me şalıl ve Babeş müurahbası ile olan mülâkatı hakkında malü mat vermiştir. Baran Alolzi bugün Iİkindi vakti Cenevre'ye vasıl olmuştur. M. Vanzelân yarın sabah gele- cektir. M. Eden, Iİçtimada, Süveyş kanalı İderesinden Italyan'ların 200 ton zehirli gez geçirdik. lerini haber aldığını bildirmiştir. 13 ler Komltesi 21 Nisana talik edilmiştir. Cenevre, 9 (Radyo) — M. Madaryoğa Baron Alolizi İle bir mülâkat yapmış ve on üçler komitesinde — verilen kararları teb'iğ otmiş ve sualh müzakere- lerine Ttalya'nın hazır olup ol: madığım sormuüştür. Roma, 9 (Radyo) — Italya: da önüçler komltesi fanliyeti bakkıccaki — haberler — ademi memnuniyetle — karşılanmıştır . Siyasl mehafli, ba kararların İtalyan'larca kabul edilmiyece: ği kanaalindedir. Habeş-İtalyan müzakeresinde Madaryogu ve Avenol un huzu rü kabili kabul değildir. Popolo di Roma “Salh şart. larını mareşal - Badoglio — dikte edecektir.,, demektedir. Bir saylav kaybettik Ankara, 9 (Özel) — Bolu saylavı Mitat ölmüşlür. 12 (İ13ler Komitesiande Zehir- Sevyet-Mongol Muahedesi Moskova 9 (Radyo) — Sov- yöt-Monğol karşılıklı yardım muahedesinin metginl yazan gezeter, bu muahedeonin ehem- miyetinden — bahsetmektedirler. Çla hükümeti, mürhedenin ak- tini protesto etmiş, verdiği na- tada Moogol arazisinde Çin mendafil — bulunduğanu — ileri sürmüş ve bü — muahedebvin Sovyet-Çin muahedesine tezıd teşkil ettiğini — bildirmiİştir. M. Litvinof cevabi notasında Çin noktal ni ni redetmiştir. Almanların Yeni topları hayret uyandırdı.. Tstanbal 9 (özel ) — Gelen haberlere göre, Almanlar aynl an İçinde toplarımı ufkun her hangi bir noktasına — çevirip ateş edebilecek zırhlı yaptıkları duyulmuştur. Ba haber, Avra- pa sıyasal ve söol çevenlerinde heyecanla karşılanmıştır. Beynelmilel Belediye meeclisi Şanghay, 9 (Radyo) — Bey: netmilel belediye mocllsi yeni- dea faaliyote geçmiştir. Japon- lar, Japon murahhası adedinin ikidon üçe çıkarılmasını lete- diklerinden meclla - faaliyetten kalmıştır. Şimdi moclis beş Loglliz, iki Amerikan ve iki japon murahhasından mürek: keptir. Muhacirlere Yeni Evler yaptırılacak Istanbul 9 (Özel) — Basene Romanya'dan — memleketimiza gelecek muhacir kardeşlerimizin orta Anadoluda İekân edilme- lerl bükümetçe kararlaştırıl- mıştır. Ziraat — Vokületi, bu muhacirler İçin yaptırılacak ev- lerle — dağıtılacak — arazi — içli şimdiden tetkiklere başlamıştır. Konuşmuşlar Roma, 9 (Radyo)— M. Su- viç bugün Fransa'nın Roms sefirini kabul etmiştir. Cenubi Amerika'da Zecri Tedbirler Zleyhine Hareket Var, Bazıları Tatbikten Vazgeçti. Parls, 9 (Radyo) — Pötl Jurnal güzetesi; cenapi Amerika hü' kümetlerinin, Fransız sulb plânına karçı şiddetle harekete ge€ tiklerini yazıyor. Cenubi Amerika hükümetleri, İtalya'ya kar$! zecri tedbirlerin tatbikl kararımı bile geri almak istemektedirler: pö'nün Katya'nın Rusya'ya av detinde seyahat arkadaşı olması içta bususi bir mektop yazına « İâzım geliyordu. Prenses Dolgorükl İle mad zel Trepö Fransa'dan Aleksan: drın azimetinden bir gün sonra hareket edeceklerdi. Çar, Parla'ten biraz uzakta treni bazı bahanelerle durdü rarak Katya'nın kendisine İlti. hakına meydan - vermek İstedi. Fakat sonradan bu fikirden vaz geçil. Çünkü yolda bir bombanın herşeye kanlı surette nihayet vermesi mümkündü! Madmazel Trepö, İmparato rün bu pek kisa bir zaman içinde verdiği kararı kabul et mişti. Smolal enetitüsüne tayi nini, sonra Rusya hükümetinin kaydı hayat şartile verdiği te- kaüdiye dolayısile kendisini ge- l l rek Imparatora ve gerek Kat ya'ya mipnettar sayıyordu. Ft kat, dört gün müddetle bu ikl âçıkı çatısı altına almak onuf viodanında hâlâ bir ağırlık tef' kll ediyordu. Sabık talebesini? şimdi aşk İslerini kolaylaşti” mak vazifesi de hiç hoşuna gi? miyordu. Bunun için Katerif Rusya'ya — vurarak kardeştol? evine yerleştikten sonra he! Fransa'ya, — Nölyyi'ye dönmek kararında — İdi. — Hareketiodef evvel bu şartı, İlk şart olarak ilerl sörmüş İdi; ve : — Katerinciğim, siz Rury? ya vardıktan sonra, benim aet hiçbir faldem ve lüzumum köl mıyacaktır. Sizin İçin par olmakla | berebar, - çok. büyüf müşküllerle dolu bir hayet &* rüyorum. ” — Şonu var — — VESSSESS Si Tt n Fascaz 5SF L z v TSv