9 Nisan 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

9 Nisan 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

Yirmibeşinci Yıl No, 6491 Perşembe 9 1936 Nisan mir'de hergün sabalıları çıkar, siyasal- gazeledir. Telef our 2776 Habeş'ler Ordularını Bir Misil Daha Artıracaklar F 13 ler komites dün öğleden evvel ve Sonra olmak üzere iki kerre toplandı Toplantısı. Lord Eden, Italyan'ların Zehirli Gaz | tark gazetecileri de Kullandıklarını Söyledi. 18ler Komitesi Başkanı, Zecrt Tedbirlerin Kaldırıl- mıyacağını Beyan Etmiştir Cenevre 8 (Radyo) — 13 ler komitesi, bugün öğleden evvel Baat 11 de İlk toplantısını yap mıştır. Komite başkanı mösyö Madaryaka; şimdiye kadar İtal: ya İle Habeşiştan nezdinde anlh | için yapılmış olen temasları izah etmiş ve ulüslür' sosyötesi asambilesinin — vermiş — olduğu salâbiyet dairesinde barış çare leri hakkında bir metod bulmağa Çalıştığını söylemiştit. M. Madaryakadan sonra İn- giltere diş İşleri bakamı lord Eden söz almış ve Afrika har- binde zebirli gezlar kullanildı fından ve bu büdlsenin, ileride Ayrupa için de tehlikeli oldu gundac bahisle demiştir ki: — Heriki tarafin, yani İti ya ile Habeşistan'ın bir. barp vakuunda — zebirli gez — kul İaamağı yasak eden 925 tarihli Cöntvre andlaşmasım — imralâ Miş oldaklarını batırlamalıyız. Franşa'nın Berlin sefiri İKi taraf ta, herbangi bir ye kilde yekdiğerine karşı zebirli Böz İstimal etmiyeceklerini ta ahhüt etmişlerdi. Halbuki İtalyan tayyareleri, Yalnız / eskerlere — ki değil, TMasam Habeş ulasanu karşı da Zehirli gaz saçmış! r. Bunu SÜylemekten müksadım, arsıulu Yal andlaşmalara bir kiymet ve Tp verilmediğinin tesbiti için dir. Bizlik vereceğimiz karer banu meydana koyacaktir. Bundan sonra Lord — Eden, İlalyanların £ hirli z kullaa Giklarına dalr kızil baç koml Tesine malümat gelip gelmedi Bini yormuş ve 18 ler komltesi, *Otyete genel sekreleri. M. Ave ROl kızıl baç heyeti İle temasa ** malümat gelip gelmediğini TOrmağa memür etmiştir Lord Eden'den sonra Fran "Z diş bakanı M. Flanden &ü TÖylemiş ve Italyanların, Ha & lt yapımş oldukları buzı Mrekerler üzerine zebirli bom lstimal etmek mecburlyetin söylemiştir. Müteakiben cenubi Amerika ——— — — nn zeeri tedbirleri Tüzomsuz |kararlaştıtılanştr. Bu kömlsyon, gördeğü hakkında oluslar s0:- | gerek İtalya ve gerekse Habe: yetesine göndermiş olduğa mek- | şistan — tarafından — vakubulan tüp okünmüş ve 18 ler komi | tikâyetleri ve zehleli — gazlar tesi başkavı, Müsyü Vas Kon - | Mes'elesini tetkik - ederek. bir sella — davet ; edilerek ' dinlen. | Tapor tanalm edecek ve en kısa bir zamanda 13 ler komltesine verecektir. miştir. Vas Konsella, — harb 'devap (, ettiği müddetce zecri tedbirlk dü — kaldırılmiyacağıaı — beyan etmiş, 13 ler komlitesinin mü: 16 da tekrar toplanmış ve geç vakte kader müzakerelerde bu. b müzakerelere tareke için Italya nezdinde taz :i::::;:r ::M aet v::lılııı yikkâr teşebbüstta bulundması miştir. lti - geldiğini Hüve eylemiştir. Bunun üzerine: Togfliz, Fran sız, İspanya delegasyonlarından Ankara $ (özel) — Muhtelif birer kişi ile aloslar sosyetesi | vilâyetlerde yeniden oniki. kaza genel sekreterliğinden bir kişinin| teşkiline heyeti vekilece karar İştiraktle bir. komlayon teşkili | verilmiştir. Yeni oniki kaza Italyan'lar mürhiş zehirli gnzlarîu—llımyorlır. Son mavaftakıyetleri de bundan doğmuştur.. Adis-Ababa 8 (Radyo) — Buraya gelen haberlere — göra, halyanlar şimat cephesindeki muvaf fakıvetlerini, şimdiye kadar bilinmiyen bir nevt zehirli gaz kullanmak-suretile elde edebil. mişlerdir. Bu gaz, en modern' gaz — maskelerinden bile nüfuz gözlerini kör ettikten başka; başını gayri tahit bir vaziyette şişirmekte ve 20 dakikalık bir can çekişme- ermekte ve insanin den sonra öldürmektedir. lı'ıgiltere’nin 13 ler komite- sindeki tezi neden ibaret? Harp Durmalı Ve Zecri Tedbirler Kalkmalıdır! —— Aksi takdirde 18ler komitesi toplanmalıdır! Hicaz, Yemen ve Irak| Ve hükümetleri anlaştılar Bu son şekil, Fransa - Malya ittitakı rivayetleri üzerine bulundu. durdurulması İçia sulh tek HL ve kabal edildiği — tak: dirde zecri tedbirlerin kul dırilaa ai 3 Bu tek Nfin reddi tek dirinde önse. M. Halifaks kizler komltesinin derhal top ya çağırılması ve zeeri ted- lerin şiddetlendirilmesi bak kında bir karar verilmesi, Lerd- Eden Londra, 8 (Redyo) — Havas ojansı bildiriyor: Halifaks ve Lord Edön on üçler komftesioln bagünkü top lsousinda şu şekllde bir teklif yapacaklardır: ) — İtalyan'ların, Habeyle tan'da beynelmilel harp kava idtal ihlâl edip — etmediğinin resmen tabkik ve tosbiti. 2 — İtalya'ya mohasamatın Ayai mühabirin öğrendiğine göre; İagiltere, 18 ler komtte sint derbal toplantıya düvet et mek ve zreri tedbirler mes'ele: “iol görüşmek — teklifini kebul etmiş iken, bilâhare İtalya ve Fransa arasında bir ittifak akti teklifi doluyütlle bundan vaz geçmiştir. Siyasal mahfoller bedbin gö rünmekte ve duremüs çok nâs zik olduğa konsatini ızhar et mektedirler, COT U MAD L davet edilecekler! İstanbul 8 (Özel) Dört Mayisla Balgrad'da — toplana cak olan Balkan antantı diış bakanları koönseyi içtimaların da hazır bulunmak üzere bü- tün Türk gazeteleşinin müdür ve başmuharrirleri - davet edi- lecektir. Son Seferberlik Esasına Göre. eş ordusu, Komlte, öğleden sonra saat (Ki misli artacaktır. Bir Habeş Rası Londre, 8 (Radyo) — Bura- daki Haböş elçiliği erkânından —— | biri, dün Adle Ababâ'da meşre: dilen umum! seferberlik emir- namasi neticesinde, Negüs ordu: larımın bugünkü miktarının bir misll artacağını söylemlştir. Arab ittifakına Doğru Bir Adım — — Kahire, 8 (AA) — Yemen krabı, Hicaz Wle Irak — arasında imsa edilen Arab ittifakina gir- miye kurar vermiştir. Ve Yemen başbakanı Muhammed Zeyyad bu müabedeyi İmza edecek olan bir heyetla başında Misir tari kile Bağdad'a gitmek üzere Sa Da'dan hareket etmiştir ltalyan Tay- yareleri Faaliyette Asmara 8 (Radyo) — M. Muasol damadı. Kont Ct yano'nun tayyaresi ile Desele üzerinde bir açuş yapan İtalyan kumandanı, 1200 kilometrelik mesafe katetmiş ve Demle yo lünün tamamen açik bulandu Bünu görmüştür. Yolda beşyöz kişilik bir Habeş — müfrezesine tesadif edilmiş, bunlar tay yareyi görünce derhal — dağıl mışlardır. Tayyare Makalleden sonra ” Menelik yolnna takib elmiş ve mintakadaki ararinin döz ve ekilmiş olduğa görül Müştür, EELEEÇETEELEEE TT EEÇEEET AA ÇÇ EE SEEEAAEA Balkan Konseyi | ransa, Sulh Düşüncelerini Bildirdi. MaRaaaa FF “ANADOLU,, karilerine iki eser veriyor. | Bugüne kadar zevkle okudoğunuz “Ateşin bâkimi,, tefrikamız - bitmiştir. Onun yerine, daha gözel, daha meraklı, daha zengin bir eser veriyoruz. Orada büyük Alman slması Blsmark'ı, Fransız İmparatoro üçüncü Napol yon'a, birinci Napolyon Bonspart'ın piç oğ lanu, İmparatoriçeyi; Moltekeyi, cararengiz sa- ray ve aşk maceralarımı okuyacaksınız. Nefle bir tarih romanıdır. BİSMARK Diğer eseri ibhtenin Alman Milletine Hitabesi Büyük Alman filezofu Fihte'nin Alman mlilleti üzeriade büyük tesirler yaratan 16 yüksek - hbitabeslal de neşre başlıyo- roz. Bunlar, bir mllleti yarastan ahlâk ve içilmealyat ve fikir felsefeleridir. Arkadaşımız musillm Mustuafa Rahmi Balaban, bu değerli eseri, temiz Türkçesl ve açık uslüba İle - dilimize çevirmiştir. Herikisini Bekleyiniz Italyan gazeteleri Eden'e çatıyor, Ingiliz dip- Tomatının - lhtalyan zaterlerini çekemediğini, siyaset oyunu yaptığını söyliyorlar. Roma 8 (Radyo) — İtalyan gazeteleri, Eden'in İtalya aleybine ye- niden başlıyan faaliyeti üzerine şiddetli neşriyat yapmaktadırlar. Gazeteler: M, Eden - İogiliz menaf üni mi müdafaa ediyor, yoksa, İtalyan zalerlerini mi çekemiyor? Bunu anlamak lâzımdır: — Müşterek emoiyet davasınmı M. Eden unutmuş — görünmektedir. M. Eden'in bhasta« nelerin bombardımanı muboik gaz kullanılması gibi gösterdiği sebepleri manesız birer babaneden ibarettir. M. Madaryaga'nın: Roma'ya gitmesine mani olmak için vesile icad etmektedir. Paskalyadan sonra toplanacak olan önüçler komitesinin he- men içtimda davet edilmesi, M. Eden'in bir siyaset- oyunudur. Bundan maksad Müdaryaga'nın Roma'ya gitmesine mani olmaktır. Eden — İtalya aleybide yeai zecri tedbirler düşünmektedir. Fakat bunlar, modası geç miş işlerdir, İtalyan zaleri artık bir emrivakidir. Demektedir. Bir doktor neler ai'ılalıyor Italyan'lar, Sizi Kurşuna Dizeceğiz, Demişler. Bazı Uy(lurm_a Vesikaları, Bu Doktorlara Imzalatmışlar. Habeş salibiahmeri S- 'Adle Ababa, 8 (Redyo) — Royter ajansından : Habeş kı zıl haç teşkilâtimda çalışan İki Polonyalı doktordan M. Emnim Mabay, kızıl haç İdarcsine bir mektop — göndermiştir. Doktor ba mektubunda, Şubatta Amba Adam'da, 35 bastaslle birlikte esir göştüklerini kendisinin ve arkadaşının ölümle tehdit edi lerek bir tukım sahte vetikalar fmzalattırdıklarını bildirmektedir. Doktor mektabunu şöyle bitir mektedir. 30 yaralı İle esir düşünce beni ve urkadaşımı İtalyan fır- ka karargâhına götürdüler, ora- da bize karşı çok — şiddetli ve Mütecavizane hareket — ettiler. Yere çömeltildik ve Habeş usu: lâ zincire varuldak. Bir müd.: det sonora İkimizi de: “Sizi kurşana dizeceğiz,, di- ye tehdid ettiler. Ertesl gün Makalle'ye sev- — Lütfen Çeviriniz —«