9 Nisan 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

9 Nisan 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

ka Balkanlar ve Venszelos bu fevkulüde bine Içtimanda, amumi siyasi vaziyetini Btti, nihayet Balgarlatan'ın sua- Hat de İleri sürdü. — Ba sualo kısa bir zamanda cevab vermek lüzımdır! Dedi. Tariht karar bulunan kendisine yazdığı bir Bu içtimada hezir M. Mihalakopolos, «0 yakın bir zata mektupta diyor ki: “Bulgarlstan İle aramızda bir mukavele vardır; Balgarlatan'ın gİtişeceği ve diğer bazı Balken devletlerinin de Iştirak edeceği bir harbdeo, Yonanistan'ın ha riç kalması hiçbir veçbile doğra olmıyacaktı. Yananlstan'ın, Bul. gerletan'ın sualine — müsbet ce- vab vermesi zarori idi. Cünkü bundan sonra, Yanan hükü metlinin mukaveleler altına ata cağı İmzasına biçbir taraf lt- mat etmiyecekti. Bundan başka, Osmanlı hükümetine karşı Sır: bistan, Karadağ ve Bulgarlista mın İlân edecegi harbe — karşı #İvaseten seyirel kalmamıza im kâo yoktaor. Çünkü, ba üç Balkan devleti, harpte — galebe çalarlarsa, Balkanları baştan başa aralarında takslm edecek. ler ve bittabi harbe — karçıdan seyirei kulmış olan Yunanlatan'a hisse vermiyeceklerdi. Osmanlı hükümetini meağlüp etmiş bir Jttifaka, Yunanlatan'ın — yalnız başına harb ilân ederek — tabli ve tarihi hakları almasına da gene imkâb yoktur. »Yunan milletinin hedefine yarması için Balkan devletleri He birlik müşterek düşmana karpı barb etmesi elzemdir.., ANADOLU Günlük Siyasal Canete Sahip ve Başyazgamı Haydar Rüşdü ÖKTEM Ümumi neşriyat ve yazı İşleri müdürü: Hamdi Nüzhet İdarehanesi: İzmir İkinci Beyler sokağı C. Halk Partisi Blsaği içinde af: İzmir » ANADOLU Telgrı Telefon: 2776 - Posta kutasu 405 ABONE ŞERAİTİ: Yıllığı 1200, Ala aylıtı 700, Üç liğı 500 kuruştur. Venizelos Bize Karşı Bal- kan Harbini Nasıl Açtı? Bulgar hükümetinin Babiâli'den istediği şeylerin kabulüâ imkânsızdı. Bir de akıl netlcoyi — düşü: | nelim: fzah | Harbı Osmunlı hükümeti ka zabırse, bünün — netlceleri De olabilir? Larb, en ziyade Bulgar ve Osmanlı hudatlarında çiddetle olacak ve merkez sıklet bu iki ordunun — çarpışlığı sabalarda bulunacaktır. Bu pek tabildir; sekeri bir gararettir. Çünkü Osmanlı bükümeti Iİstanbal'a tehlikeye marus bırakamaz; ba Bebebln yanında, bir de — Bul. ger hududana asker tabşidinin Osmanlı hükümeti için ber yerde kolay olması sebebi var. der.. Osmsoli hükümetinla — Sır- biatan, Kuraduğ ve Yuanan hu adaki akeri azdır; aynl sevkiyat da güç ve dikkate muhtaçtır. Bil- bassa Yüanen — hudatlarındaki Osmanlı kuvvetleri ancak 40000 kişiden ibarettir. Halboki Yu- nen hükümetl hudutlarına ko layca 80,000 asker sevkede- bilir. Osmanlı ordusu, Balkan dev letleri İle harba girdiği ande, Hlk olarak Bulgarlatanı mağlüâb etmeğe — çalışacaktır. — Bundan tonra, ehemmiyetine ve — lözu muba göre diğer hudatlara ba- kacaktır. Ağlebi ihtlmı Bul. garistandan sonra Yu taarruza geçecektir. Fakat, Bulgar ordüsu Os manlı ordusu tarafından mağ- lüp edilirre, ikinel bir vaziyet büdis olacaktır. Çarlık Rusyan Bulgar topraklarının Türk ae kerl çizmesi altında kalmasına kat'iyyen müsaade etmiyecektir. 1897 de olduğu gibi Balkan hırlatiyan — devletleri — namına slyasi veya filli varette teşeb- büsatta bulanacaktır. Rasya'nın müdahalesi, Bal kan davasını en bâd safhasına sevk edecektir. Büyük devlet. ler harekete - geçecekler, Os manlı ordusanu durdaracıklar. ve ağlebi İhtimal, 1897 de ol. doğu gibi Balkan hıristiyanları mes'elesi Osmonlı hükümetinin Balkanlardak! hâkimiyetine ni- Si KATYA Çar'ın Mavi Şeytanı hayet vermek suretile bullede- ceklerdir. 1897 de, Osmanlı - ordusa, Yasan — ordüusunu — temamen mağlüp etmiş, Atlaa'ya girmesi bir gün mes'elesi olmuştu. Ba barp, miraley Vasos kuman.- dasi altında — Girld'e bir fırka Yunan wekerinin sevkl üzerine yanl Girld'in Osmanlı bükü- meti idaresi altında — kalmasını üi Iıl. fakat — esrarengiz — tavırlı, geniş bir mantoya sarılmış bir erkek peyda oldu. Genç kadı- nın da bol dantelülı elbiseleri lçinde gizlenmek İstadiği — aşl- kürdi. İklel birden bahçeye daldılar, kapı tekrar — kapandı. Arabacı da tekrar yerine oturdu. Gelen Katya, sarayın küçük — Behçe kapımnda görülen de Aleksandr idi. —— — Katyacığım, sensiz geçen |h buna ne kadar üzün, ta- Ka V hammülü gayri kabil göründü, bilsen.. Dedi. Sırtındaki mantonün ayakları altma düştüğüne bak- mıyarak Katyanın önünde diz çöktü. Kokulu çiçekler, güller, ya- seminler, gecenin güözelliği iki âşıkı, Elize bahçesinin görme- lerden bir sahne daba yarat: taıştı. Uzakta, ber tarafı casoslarla dolu oldağuna şüphe — olmıyan sarayın aşıkları görümüyorda, temla — için İlân - edilmiş Idi. Buna reğimen düveli munzzama bem Oşmanlı ordusunu Yunan topraklarından geri — çekilmeğe Jebar etmiş, hem de Girld da- vasını Osmanlılar «leyhine bal etmişti. — Sonu Var — Habeş-İtalya — Baştaraffı üçüncü sahifede — — Ey kardeş, dedi; hadi biz birbirimize merbaba dedik, selâm: laştık. Ya niçin şu bayvancıklarda birbirinin yanıma — geldiler; ağız ağıza burün burana verdiler, — Bi- zim gibi onlar da selâmlaştılar mı dersin? Birinci eşekli büyük başını sağa sola doğru salladı. — Senin haberin yok mudur kardeş? Dodi; — Neden? — Birbirine rast gölen her eçe- Hin bu gizli mülükatından. Hayır. — Dar öyle ise, anlatayım sa: na. Binlerce yıl önce dünya eşek: leri bir yerde toplanmışlar; hafta: larca süren büyük bir kangro kur» muşlardı. Ba kongreye her yerden milyonlarca eşek iştirak etti. Kon grede konuşulan mevzalar şunlardı: İnsanlardan çektikleri ezayı, cefayı, ihmali, hakareti, zulmü, itisahı, velhasıl böütün kötülükleri baştan başa sayıp dökmek, - içlerinden en akılbı bir eşek söçerek Allaha mu- rahhas göndermek — vo, insanları Ona şikâyet etimek; ondan adalet ve merhamet dilemek; bu saretle Zülcelâlin yardımına nail olmak. Muralıhas seçildi. Seçilen mu: zahhas büyük bir törenle Allahın yoluna kadar teşyi edildi. Fakat günler geçti. Aylar geçti. Yıllar, hattâ asırlar geçti. Murahhastan hiçbir haber tınmadı. Allahtan da biçbir ses duyulmadı. Onun — için nerede bir eşek diğer bir eçeğe rast gelirse bunlar hemen dururlar; kulak ku lağa verirler ve araların: da soruşurlar: h — Eşek kardeş, Allaha gön. derdiğimiz elçiden bir haber var mı?| — Hayır eşek — kardeş, hiç haber yok, Sende bir haber var mı? lhılyıı douııııı son kelime: leri söylerken çok bedbinleymişti. — Zavallı Habeş'liler! Dediği. ni güçlükle işitebildim. Ayrılırken de e bakı KĞ — Kuvvet daima kuvyet! Ne- rede olursa olsun hakkı bulmak, bakka kavuşmak için daima kav: vete, daima kuvretlenmiye koşmalı ve opa sarılmalı.. Basmabaneli arkadaşıma teşek- kür ettim.. Yanından uzaklaşırken hakikaten seviniyordum. Nasıl se- *inmiyeyim.. Üstat hasta iken gene üstatla bir mülâkat yapmıştım; hulâsa yııııı kalmamıştım, lıpııuıv Kcab eden tedbirleri evelden — İttihaz etmişti. Elin: deki anahtar, tarasadan Elizeye girmek Imkânımı — veriyorda. Çar ve Katya, iki eilâhl ve beykel gibi seesiz ve hareketsiz duran kazak tarafından muba- faza olunan — bir yeraltı - pasa: jradan geçtiler. Mora salonu boş, fakat kızıl elbiseli kazaklar tarafından bi tişik odalardan muhafaza edil. mekte idi. Katya, eli İamparatorun elin. de olduğu balde yözlerce mı la büyük ve lüks üâvizelerle tenvir edilmiş birçok - salonlar: dan geçti. Gizli bir merdivenden İmpa torün tüvalet dalresine geçti ler, buradan İmparatora tahsla edilmiş salona girdiler. Aleka sandır. Katya'yı, — Vaterlo her- Eşrefpaşa'daki Hâdise Nasıl Oldu —— .-a Bulgurca çitftliği sahibi ve arkadaşları hakkında dava edildi, Bugdu çıkan sayın gezeteni zin B 4: 936 tarih ve 8490 sayısının üçüncü sabhifesinin bi rinci sâtanunda “Döverek ellâh atmışlar,, başlığı altında beni de Balgurca çiftliği müsteciri Haü- seyin Lâpl ve arkadaçlarile sar- hoöş olarak kavga ettiğimiz ve dlâh atıldığı yazılıdır. Dağrayu ve doğralağu seven gezetenize bu İşin doğrusunu yazıyoram. Öylece düzeltiver- menlzi yalyarırım, Ben; esasen — Eşrefpaşa'lıyım. Üç sene evvel Bulgurca'ya git tim. Bulgürca'nın o zongla top raklarında çalışmağa başladım. Tütün mahsullerini aldık. Bi- Trsiniz ki tütün Gzerine ilk piyasayı açmak mevsimln çok mübim — mes'elesi olar. Ben kimseye borçla olmadığım ve kimseden korkum olmadığı için gerek kendim ve gerekse arka daşlarım serbest hareket ettik. Benim bu bareketim bher ne dense Hüseyin Lâpi'nla hoşuna gitmedi. Geçen sene Bulgurcu da kahvehanede kalabalık otu- rürken Hüseyin Lâpi'nin akra- basından birlel ani olarak bana tabancasını çekti ve tetiği çe- keceği zaman elinden tabanca şını aldım, dava bile ettim. 6 *4> 936 — pazartesi — göünü akşamı İzmir'in tanınmış ve te- miz tüccerlarından ve — isimle ral ait olduğu makama bildi receğim dört, beş arkadaş otur- duük. Ben zaten üç kadehten fazla rakı İçmem. — Biz orada otürürken Hüseyin Lâpl ve Kerim de geldiler, Saat on buçuğa doğra gös- terllen arza üzerine başka bir gezinoya gittik. Beş on dakika sonra Hüseyin Lâpi, Kerim'in hüviyeti bence malüm olan ve gezetede Ali — oğlu Halil — diye yazılı olan arkadaşile bu gazi- noya da geldiklerini gördüm, Saat on birde biz kalktık, ben bir arabaya binerek Eşrefpaşa'ya gidiyordam. Arkamdan bir ota mobil geldiğini gördüm. Çabuk gitmesi Iözimgelen bu otomobil beni geçmedi. Eşrelpaşa'ya va- Fınca Abmed Muzikacının kah- vehanesine — girerek bic kahve İçmek İstedim, Ben — kahveha- nenin kapıtına — varır - varmaz arkadan gelen — otomobil dur- müş ve içinden çıkan Hüseyin Lâpi, Kerim, Halil tabancala- zımı çekerek üzerime hücum ettiler. Gerek bana ve gerekse gü Gltü üzerine oraya gelen halk. bından sonra Napolyon'un üze- rinde İstirahat eniği — şezlonga Kalya'yı otarttu. Katya; — Napolyon Rus düşmanı idi, onu hiç sevmem! Dedi. Imparator güldü ve genç kı gın yanına oturdü. Aleksandr heyecandan — titriyordu. Genç kıza açk ve ihtiraala bakarak : — Keterin, senin sükütan beni korkattu, mektaobuma ne den cevap verimedin? — Diye sordu. — Fakat.. Kendime geldim, bu cevap değil midir? — Ah. Anlayamassın, bil mezsin.. Benlm için ne kedar kiymetli oldağanu bilemezsin, Seni elden kaçıracağım - diye korkuyorum. — Neden korkuyorsunuz... Ben artık sizin değil miyim? X Nisen 9 Toplantıdan evvel Daily Telgraf Gazetesi- nin Bir Makalesi Bilhassa Fransa ile Ingiltere arasındaki get: ginliğin artması Ihtimali var! ——7 Londra, 8 (A.A) — Deyli Tolgraf, bugün Cenevre'de baş layan müzakerelerden bahseder kon diyor kl: İtalya, 18 ler komitesinde mümesslli Baron Aloizi'nin ga yet geniş mikyasta dinlenece ğldir. İngiltere ve Fransa, İtal. ya'nın Habeşisten'deki ileri ha reketine nihayel vermeğe hazır olup olmadığını — soracaklardır. Ayni zamanda gçunu da İtalya ya anlatacaklardır ki muhare- mata nihayet verilmesi takdi. rinde Italya'ya karşı alınan zeeri tedbirler kaldırılabilecek. e. Önümüzdeki günler — esne: sında Cenevre'de çok vazik ha- ve eseceği sanılmaktadır. — Bil hassa İngiltere ile Fransa ara sındaki gerginilğin artmasına mani olmak çok güç olacaktır. Fransa'nın İtalya'ya ve İtalya mıa hatalarına karşı daha — uz layışı vaziyet almakta bulanma- sından gayrl İkl memleket ara- sıada sulh plânı meselesi hak- kında fikir tezatları çıkmaması kabil değildir. Eden, Fransa nn uzlaşma zamanının geçtiği hakkındaki noktal nararına İş- Üzüm satışları: Ç. Abar KS ER S 41 F. Solari 11 25 12 75 12 Ş. Riza halef. 12 12 6 8. Emin 11 75 11 765 59 Bügünkü #aatış 503213 Dünkü yekün 503271 Umum « Zeytinyağı satışları: K. $. 33 (Eski satış) K. S. 6 75 'l 75 281 P. çekirdek 8 25 — 3 50 Kilo Alıcı K. $S. 29022 kilo M. alıcı 24 Zahire satışları: Ç Casi 1830 Boğday 6779 kl. ko. de. 58 58 475 B. pamuk 41 25 42 SAMFUTLENU CENK DTTREMEE G T tan bazılarının üzerine — müte- addit defalar attılar. Karakola ve genel savamanlığa müracaat ettim. Tahkikatın bu Iddlamı teyid edeceği şüpbesizdir. Say- gilarımı sunarım. Eşrefpaşa: - İkinci Süley. maniye mahallesi Yenişe birli sokak No. 27 Meh- met oğla İbrahim muhafaza usülünü — bildikten sonya, beni senden kim alabi lir? Kim ayırır? Yeter ki sen beni sev, benl İste!, — İstiyoram, seviyorum. Hem de dellcesine. Arzua ve Ihtiras İle şuurunu kaybetmiş bir adam gibi, Alek sandr. genç Katya'yı soymağa çulışıyorda. Katerin, impuratorun heyecan Ho yaptığı yanlış bereketlere güldü, vi — Vakıâ büyük bir lmpara- torsun, fakat çok aceml ve İş bilmez bir fam dö şembrsmn! dedi ve saçlarını sıkan mavl kurdelâyı çekip aldı, sonra : — Bırak allah aşkına. Ren kendim soyunurum. Dedi. — Fakat seven, her şeyden korkar. — Adam vende. Sen beni aza değildir. Fakat muhakkak olan birşey varsa Mussolini'nin trâk etmiyecektir. Eden, bilâ- kis kendi fikrinde ısrar — eyli- yecektir. Eden'la fikrine göre, sulbu temin edecek - toklifler hakkında Almanya İle geniş münekaşalar — açılabilecek — bir zamana varmak Üzere gayret: lerde devam olunması lâzımıdır. Bir Facianın Muhasebesi 20 bin kişi Evsiz, 450 ölü, 1800 yaralı var. Atlanta (Şimali Ameriks) 8 (Radyo) — Şimdiye kadar ka: sırgalar — neticesinde ölenlerin soyısı 460 dir. Bunların ceset- leri ankaz altından çıkarılmıştır. 1800 yaralı vardır. Jorjiya hü- kümetinfa şimalindeki nehirler taşmış, 20,000 kişi ovsiz. - kal- mıştır. M. Markoni- nin Tecrübeleri Yeni araştırmaları hak- kında izahat veriyor.. Roma, 8 (Radyo) — Âyan- dan M. Markonol, Luvore façlsta gazetesine verdiği beyanatla soa fontlarından bahsetmlş: — Kısa mevceler — özerinde taharriyatım İyi metlceler ver. mektedir. Mikrofonlara gelince: 250 den 290 derecesdine çıka- rılmıştır. Bu terakkide beşeriyot için müfid neticeler verecektir. Televizyon cihetinden de çok terakkiler elde etmekteyim. “Topiliz efkârı umumiyesi korçıstında Habeş mes'elesi hak- kında radyo İle Izahat vermek hakkındaki talebime söz hürri- yetinin müdaffi olduğunu iddla eden İagiltere bükümetl tara- fından reddedilmiştir.,, Demiştir. s. |Güya bazı Habeş kuvvet- leri teslim olmuşlar.. Roma, 8 (Radyo) — Densle yolaunda sakin Galaa - ve diğer bir kabile deha Necaşi aleyhine feyau ve Habeş sskerlerine bü- cam etmişlerdir. Gondar'da. birçok rücsa Ital- yan askeri küvvetlerice - iltlea etmişlerdir. Bütün cephelerde sekeri hu- reket devam etmekte ve İtal- yan'lar mütemadiyen #lerlemek- tedirler. Vo.. Esatiri bir sahno yaratır hibi, seri, şuh bir çekilde s0- yııııııııı buşladı. Ellıe ıırıyının büyü ııııl tatlı bir ahenkle on İkiyi çaldı. Tam gece yarısı.. Katerin : — Allaha 1smarladık, senln gece perin artık igitmek mec- buriyetindedir. Ba akşamlık bu kadar, Dedi. — Ruhom.. lılıglı. benlm mavi şeytanım! Bügüa benli eldden ihya ettin. Dün, ölüm- den henüz kurtulmuş bir adam olduğum için (bana acıdığına, bu sebeple bana teslim oldağu- nu hükmediyordum. Bugün ar- vk benl sevdiğine tamamen iaandım. Hemen allah seni bana zevce olarak nasip etsin. — Sonu var — A Z rerfFsr gürr EBELET. EETESEFEESRE G v .uran e GÖM0 Si n Vei SN L iRe5