9 Nisan 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

9 Nisan 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

İtalyanlar, insanı kör eden zehiri gaz ullanıyorlarmış Sene 18 — No. 6276 — Fiatı her yerde 5 kuruş AKŞAM PERŞEMBE 9 — NİSAN 1935 — | Fransa ise zecri tedbirlerin arttırıl- amasını temine çalışıyor. Cenevrede vaziyet karanlık görülüyor Bazı Fransız gazeteleri Avrupada bir harb çıkması Cenevre 8 (Hususi) — Bu sa- ah Paristen Cenevreye gelen tren, Milletler cemiyeti konseyi mazırı Flandin, Fransız nazırların- dan Paul Boncour, Romanya Ha- riciye nazırı M, Titülesko, Türkiye nin Paris sefiri Suad, Avusturya delegesi Bruce, İspanya delegesi Madariaga vardı, İngiliz ve Fran- 8ız hariciye nazırlarına birçok mü- tehassıslar refakat ediyordu. Delegeler derhal otellerine git- mişler ve kısa bir istirahattan son- ra Milletler cemiyeti merkezine gelmişlerdir. Saat on birde on üç- ler komitesi toplanmıştır. On üçler (Devamı 4 üncü sahifede) Fransanın Sulh plânı Dün Pariste neşredilen 4 plân hakkında malümat nci sahifemizdedir. Milletler cemiyeti koridorlarında: Yukarıda M, Eden “ve müşavirleri, aşağıda M. Titülesko, Italyan delegesi Aloizi ile gö Meksika Milletler cemiyetine şiddetli bir mektup gönderdi talyaya karşı müessir tedbir alınmama- sını şiddetle protesto ediyor Cenevre 8 (A.A.) — Meksika- , da takip edilmekte olan usül hu- nın Milletler cemiyeti delegesi 18 | süsunda hükümetinin teessüfleri- komitesi reisine gönderdiği bir | ni bildirdikten sonra diyor ki: mektupta İtalyan - Habeş ihtilâfın- (Devamı 8 inci sahifede) talyada asabiyet artıyor “Müstemleke harbinde başka devletler de zehirli gaz kullandılar,, diyorlar Roma 8 (Akşam) — On üçler | | itesinin birdenbire toplantı- İ | Ya çağırılması ve zecri tedbirler | meselesinin tekrar ortaya çıkarıl ması İtalyada büyük bir asabiyet vyandırmıştır. Bugün Cenevreden gelen haberler bu asabiyeti arttır. | Muştır. Gazeteler İngiltere aley- ) b hinde makaleler neşrine devam ediyorlar, İtalyanın zehirli gaz kullandı. lar. Bura mahafilinde deniliyor ki: (Devamı sekizinci sahifede) ğı hakkındaki ittihamlar üzerine: | gazeteler uzun makaleler yazıyor. ihtimalinden bahsediyorlar M. Mussolini diyor ki.. Habeş kuvvetleri tamamen imha edilecektir. Bu gayri kabili ictinabtır Roma 8 (Akşam) — Cumarte- si günü toplanması icabeden ka- bine, son vaziyet üzerine bugün acele toplantıya çağrılmıştır. Top- lantının başında M. Mussolini şu beyanatta bulunmuştur: «Askerlerimizin parlak galibi. yeti, bilhassa Aşangi gölünde, Av- rupaldar tarafından talim ve ida- re edilmiş olan Habeş kuvvetle- rine karşı kazandığı muvaffakı- yet İtalyayı ilk hedefine yaklaştı- reyor. Bu hedef müstemlekeleri- mizin emniyetidir. Bu emniyet Habeş kuvvetlerinin tamamen im- hasile hasıl olacaktır. Bu imha gayri kabili içtinaptır. İtalyada İngiltereye aleyhindeki yeniden şiddetlendi cereyan — Telefon : 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) « 24248 ( Matbaa) - 20113 ( Klişe) Bu sene, sermimaranı âlem ko- ca Sinan ağanın doğumunun 447 nci ve ölümünün de 349 uncu yıl dönümüdür. İstanbulu ve bütün Türk atının ayak bastığı yerleri, camiler, medreseler, imaretler, kervansaraylar, hamamlar, çeş" meler ve kalelerle bezendiren ko- ca mimarın namını saygile anmak | icabeder, Kendi anlatıyor: «Bu hakir resmeyleyip bina et- | İ tiğim seksen yerde camii şerif ve dört yüzden ziyade mesçidi mü- | nif vaki olup altmış yerde mede ris ve otuz bir tekke, iki yerde sa- ray ve on dokuz türbe ve yedi da- rülkurra ve on yedi imaret ve üç darüşşifa ve yedi eryde köprü ve on beş yerde su yolu kemerleri ve altı mahzen ve on dokuz han ve otuz üç hamam bina olunmuştur.» Halbuki mimar Sinanın yaptığı (Devamı 9 uncu sahifede) Siyasi vaziyet çok gergin İngiltere, Italyaya karşı yeni | Mimar Sinana dair tedbirler alınmasını istiyor Yazan: Ahmed Refik Mimar Sinan B. Eden 13ler komitesine mühim bir muhtıra verdi Italyanların zehirli gaz kullandıkları doktorların şahadetleri ve muhtelif fotograflarla tesbit edildi “ Cenevre 8 (A.A.) — B. Eden tarafından, İtalyanların zehirli gaz Adis Ababadaki ecnebi mümes- sillerine verdiği bir notada, İtal kullandıklarına dair bugün 13 ler | yan kıtaatının Lahaye mukavele- komitesine (verilen muhtıra şu maddeleri ihtiva etmektedir: | 1 — 30 ilkkânun 1935 tarihli | bir Habeş tebliğinde, İtalyanların 23 ilkkânunda zehirli gaz kullan- | , Habeşistanda harp devam eder- | dıkları bildirilmektedir. ken ana vatanda kuvvetimizi arttırmaktayız. Bunun için bütün sanayi, bihassa tayyare müessese- leri çok çalışıyor. Buna teşekkür . etmek borçtur. Millet büyük bir azim göstererek zecri tedbirlere mukavemet etmektedir.» Petrol meselesi Avrupayı ateşe verecek mi? Fransız gazeteleri İtalyayı müdafaa ediyorlar Paris 8 (Akşam) — Fransız | gazeteleri on üçler komitesinin toplanması münasebetile yazdık- ları makalelerde vaziyeti karanlık | görüyorlar. İntransigeant gazetesi, | muahedeleri bozan Almanyaya karşı bir şey yapılmazken İtalyaya karşı zecri tedbirlerin arttırılmak istenmesini mantıksız buluyor. Ekselsiyor gazetesi petrol me selesinin Avrupayı ateşe verme- sinden korkuyor. Temps gazetesi (Devamı sekizinci sahifede) YEŞiL ELMALAR Bu Bir roman adıdır. 2 — Habeş imparatoru 30 ilk- kânunda Milletler cemiyeti genel sekreterine yaptığı tebligatta, İtal. yanları 23 ilkkânunda Takazza muharebesi esnasında zehirli gaz kullanmakla ittiham etmektedir. (Devamı *4 üncü sahifede) Yugoslavyada mal bırakanlar Bu mala mukabil kendi- lerine erazi verilecek Ankara 8 (Telefon) — Yugos- lavyada bırakılan Türk emlâki- ne mukabil Yugoslavya hüküme- tinden «alınan 17 milyon dinarın (Devamı sekizinci sahifede) e 3 — Habeş hükümeti 20 martta olmalıl,..