8 Nisan 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

8 Nisan 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

» AR YAŞ he ama 2 missidi On üçler komitesi bu sabah Gn birde Cenevrede toplanıyor. Sens 18 — No. 6275 — Fialı ber yerde 5 kuruş Birdenbire kararlaşan bu toplantı Romada hayret uyandırdı. zi ÇARŞAMBA 8 — NİSAN 1935 Telefon: 24240 (İdare) - 24249 ( Tahrir) - 24248 ( Matbaa) - 20113 ( Klişs) m 5 - İngilterede heyecan artıyor ün zecri tedbir- Fransa, Milletler cemiye- tinin büyük hava kuvveti i M. Eden bug lerin arttırılmasını istiyecekmiş İngilterenin gösterdiği zaaf Avam kamarasında şiddetle tenkid edildi Londra 7 (Akşam) — İngilte- rede İtalyan - Habeş harbi tekrar bütüm efkârı umumiyeyi şiddetle meşgul etmeğe başlamıştır, Bütün gazeteler bundan bahsediyorlar. Umumi cereyan İtalyaya karşı zec- ri tedbirlerin e şiddetlendirilmesi merkezindedir. Bazı gazeteler İtal yayı yola getirecek tedbirler al. mak hususunda hükümetin göster- diği zanfı şiddetle tenkid ediyor. lar. News Chronicle gazetesi yazdığı bir makalede diyor ki «Kızılhaç hastanelerine bombalar atılır ve mitralyöz ateşi açılır, açık şehir- ler bombardıman edilir, dünya ef- kârı umumiyesini hiçe sayan bir hükümet tarafından halk zehirli gazlarla öldürülürken İngiltere hü- kümetinin hiç bir şey yapmama- s1 ayıplır. İngilterenin Milletler cemiyetinin noksanlarından bah. sederek bugünkü beynelmilel güç- İükten bu müesseseyi mesul tut- ması boştur.» Hükümet taraftarı gazeteler bi- le halkın heyecanını haklı gör- mektedir. Bunlar yalnız bu nazik zamanda Avam kamarasında hü- kümete fazla hücumlar edilmesini ve itimatsızlık gösterilmesini ten- kid ediyorlar, Londra 7 — Italyanın sulk şart. ları hakkında gelen haberler bu- rada Italyan aleyhtarlığı daygula- rını arttirmaktadır. M. Edenin perşembe günü zeri tedbirlerin arttırılmasını istemesi çok muh. temeldir. Avam kamarasındaki müzakere Londra 7 — Avam kamarasin- İngiliz Hariciye nazırı M, Eden da dün Habeş meselesi hakkında yapılan müzakere çok hararetli olmuştur. Hükümet, sağ ve sol ce- nahın şiddetli tenkidlerine maruz kalmıştır. Bu tenkidler o kadar şiddetli olmuştur ki, hükümet şa- şırmış bir vaziyete gelmiştir, Hükümet namına yalnız Maliye nazırı M. Çemberlayn söz söyli- yecekti, Fakat istenilen izahat ü- zerine M. Eden de söz almağa ve bir nutuk söylemeğe mecbur ol- muştur. Hükümet fırkasına mensup M; Çorçilin - nutku bilhassa şiddetli olmuştur. M. Çorçil demiştir kir (Devamı sekizinci sahifede) İzmirde yangın yerinde nihayet define bulundu Demir çekmeceden çıkan elmaslarla altın paranın kıymeti 50 bin liradan fazla © İzmir 7 (Akşam) — Muhtelif İ zamanlarda yangın yerinde yapı lan define araştırmaları neticesiz kalmış, hattâ bu mesele herkesin ağzında bir alay vesilesi olmuştu. Parasızlıktan bahseden, iş arayan bir kimseye; — Ne düruyorsun? Define ara- sana. Diyenler çoktu. Fakat nihayet mühim define bulunmuştur. Bir Yunanlı; kendisine aid mühim mikdarda altın para ile mücevhe- ratın yangın yerinde, Basmahane civarında depolar yanında gömü- lü olduğunu İzmir milli emlâk mü- dürlüğüne ihbar etmiş ve araştır- maya başlanmıştı, Toprak yarım metre kadar kazıldıktan sonra define meydana çıkmıştır. Demir bir çekmece içinde bulunan altın paralarla mücevherata bir şey ol mamıştır. Demir çekmece; bazı yerlerinden çürümeğe başlamıştı. Elmaslı saat ve yüzüklerle iğne ler, boroşlar vesaire çok kıymet- lidir. Definenin kıymeti henüz tamamile takdir edilmemiş olmak- la beraber elli bin liradan fazla olduğu tahmin ediliyor. Bu eşya yı birer birer tötkik ederek kıy- met takdiri için bir heyet teşkil olunacaktır. Ğ Italyanın sulh şartları ne imiş? Bütün Habeşistanı nüfuzu altına almak Paris 7 (Akşam) — Buraya gelen haberlere göre İtalya, Ha- beş imparatorile müzakereye gi- rişmeği kabul etmiyecektir. Çün- kü imparatorun ordularının ta- mamen mağlüp olduğu ve Necaşi- nin memlekette hiç bir nüfuzu kalmadığı fikrindedir. Diğer taraftan Oeuvre gazete- sinin yazdığına göre İtalyanın sulh plânı şudur: 1 — İşgal ettiği bütün erazinin İtalyan müstemlekesi olması, 2 - Asıl Habeşlerle meskün Amha- ra kitasının imparatorun hâkimi- yeti, fakat İtalyan mandası altın- .da idaresi , Adis Ababada bir İtalyan fevkalâde komiseri ile mü- şavirleri bulunması, 3 - Habeşis- tanın diğer kısımlarının Fransa- nın Fastaki vaziyeti tarzında İtal yanın himayesi altında idaresi. Romada hayret 13 ler komitesinin birdenbire toplanması Italyada nasıl karşılandı? Roma 7 (A.A.) — Siyasi mah- İ feller; 13 ler komitesinin birden- bire toplantıya davet edilmesini hayretle karşılamışlardır. Bu mah- feller, M. de Madariaganın, M. Mussolini ile görüşmek üzere Ro- maya gelmesine intizar ediyor- lardı. Umumieytle zannedildiğine gö- re. bu davet, yakında, yeni bir zecri tedbir faaliyetinin patlak vereceğine delil teşkil etmektedir. Maamafih bu faaliyet, vaziyette hiç bir değişiklik yapamıyacaktır. Çünkü Habeşistandaki İtalyan za- feri burada nihai telâkki edilmek: tedir. Siyasi mahfeller, ancak, doğ- rudan doğruya İtalya ile Habeşis- tan arasında bir sulh müzakere- sine imkân olduğunu söylemekte- dirler. Fransız mahafilinin mütalâası Cenevre 7 — Buradaki Fran- sız mahaflii ön üçler komitesi âzası arasında birleşme güç olaca- ğını, yarınki toplantının bir me rasimden ibaret kalarak asıl mü- zakerenin paskalyadan © sönrâyâ bırakılacağını tahmin ediyor. bulunmasını istiyor Fransız plânının diğer noktaları: Müşterek emniyet esasının kabulü mıntakavi misaklar yapılması Cenevre mahafilinde bu plânın kabulü pek ümit edilmiyor 13ler komitesinin ve Lokarno devletleri Hariciye nazırlarının toplandıkları Cenevre şehrinin umumi görünüşü Paris 7 (Akşam) — Fransız ha- riciye nazırı M. Flandin, nazırlar- dan M. Paul Boncour bu akşamki trenle Cenevreye hareket etmiş- lerdir. Ayni trende İngiliz harici- ye nazırı M. Eden ve Romanya ha- riciye nazırı M, Titüleskoda bulu- nuyor. Lokarno devletleri mümessille- ri perşembe günü toplanarak Al man muhtırasına verilecek cevabı görüşeceklerdir. Bu toplantıda İtalya namına Baron Aloizi bu- | Tunacaktır. Cenevrede başlıca Fransız plâ- hi görüşülecektir. Paris gazetele- tinin verdikleri malümata göre Fransiz plânının esası şudur: Hak- $ız tecavüze uğrayacak devletlerin müdafaası için Milletler cemiyeti emrine amade tutulmak üzere bü- tün Milletlerin hava kuvvetinden büyük beynelmilel bir hava kuv- veti ihdası, müşterek emniyet esa- Bn. — Oooool.. Bugün havadisler çok mühiml... B. — İş kanunu mu çikmış?... — Hayir; bu yaz çiçekli kumaşla sinin kabulü ve Lokarno misakı tarzında mıntakavi paktlar ya- pılması. Bu paktlar garp paktı, şark paktı, Tuna paktı, Akdeniz paktı gibi dört kısma ayrılacak ve bir zencir teşkil edecektir. Paris 7 (A.A.) — Sabah gaze- teleri de, Fransız muhtarasının muhteviyatı hakkında akşam ga- zetelerinin verdiği havadislerin aynını neşretmektedirler. Bilhassa tebarüz ettirilen noktalar şunlar- dır: Beynelmilel hukukun şerefinin kurtarılması, Ren mıntakasında is- tihkâm yapılmasının reddi ve Av- rupada kurulacak emniyet siste- min& Sovyet Rusyanın da ithali. Petit Parisien gazetesinin fikri- ne göre, muhtelif memleketler, Milletler cemiyeti emrine askeri kıtalar vermelidirler. Bu askerler, tehlike takdirinde. her nevi sulh (Devamı sekizinci sahifede) kenarlı şapka giyilecekmişi... Lİ a Ga