9 Nisan 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

9 Nisan 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

ektubu Atça'ya Bir Bakış! —-. Nahiyede Yeni Mekteb Bitiyor. Çok Güzel Bir Çalışma Var! Atça belediye binası Aydın, (Hususi) — İzmir'den Nazllli'ye giderken son İstasyon Atça'dan geçenler, — letasyonun #z Ötesinde yapımı'süren büyük bir mekteb binası görürler. 20 bin İlraya çıkacak olan ba mektebla yapısına bugüne ka dar anbeş bin Hradan fazla bir para barcanmıştır. Bunan 3100 İlrası vilâyet büdeesinden yar dim güretile verilmiş, —üstünü Atça balkı vermiş ve çalışarak ödemiştir. Çatısı yapı'an mek tebin kiremltlerini — Atça'lılar aralurında taksim İle temin ediyorlar. Kalan kıamının bu yıl bltlrilmesi için V büdocesin den yardım ayrılacağına şöüphe etmem, İstasyon yakininde —mekteb Yükselirken Atça içinde de bir Çok eserler yapılmıştır. Alça urayının yüzde doksan tahakkuk vetahsll edilen 11,000 Hralık bir büdcesi — vardır. Bu büdce daba ziyade kasabanın İmarına harcanılıyor. Geçen yıl Ççok modra birluray binası ya Ptldi. Şimdi pârtl konağı yapı: lacak. Belediye önünde bir Park yapılıyor, bavazu — bitiril Miş, etrafı çevriliyor. Kasaba dışına kader - fenni bir şekilde demir borularla ge Hrilen suyun kasabaya değitil- ması İçin bir depo yapılmak- tadır. Depodan sonta ü - pro- İttine göre kasabada taksimat yapılacak, bunun içla — lâzım olan on bin İlrayı uray büdes: tinden yıllara takelm — edilerek ödenecek. Bu işleri başarmak için At ça'da hükümet, uray ve paril el ele vermişlerdir. Bütün Atça balkı kendilerile beraberdir. Atça kamunbayı Muammerle uray ve parti başkanı Müsta fa'yı takdirle anmağı bir borç sayarım. Atça zirsi kredi kooperatifi emsnlleri arasında İlk defa mo- dern bir yapı yaptıran koope- ratilftir. 226 ortağı olan koope- ratiflo 31530 Hra taahhöt, 17807 lira tehsil edilmiş ser. mayesl vardır. İhtiyat sermayesi 1815 UUradır. Ikrazlardan — olı- nan yüzde ruf parası muştur. 10 mecburi tasar: 14131 Hrayı bül 2280 Liraya çıkan kooperx UC yopeanın 1963 Hcasnı İda oldukları ödemişlerdir. re heyeti almakta İkramiyelerden Kalan 417 lrayı da bu evretle | ödeyerek kordukları, yürüttük. leri, ilerlettikleri eserlerine bir de yapı armagan edeceklerdir. O, Becerik Bergamada Konleranslar. Bergama (özel) — İzmir l yönkurulunun — kararı - üzerine 2 nlsan 936 da Kınıkta avu- kat Halük tarafından Tokilâp ve İstiklâl mevzau üzerine bir konferane ve — ilçeyön kural başkanı Hamdi Arıksa tarafın. dan partinin — hizmetleri hak- kında ve Kemal Deağlı tarahın dan da gene bu mevzular etra fıodu birer söylev — verilmiştir. Konferans — ve söylevler 300 den fazla — dinleylel — özerinde sıcak İşgiler uyandırmıştır. Bu akşam Kemeraltında Hi iât, Güzelyalıda Gözelyalı, Til kilikte Falk, Eşrefpaşada Eş zefpaşa eczaneleri açıktır. CASUSLAR ARASINDA HARP bir. münasebetle — Fransız'lara hiteben: — Bizi bu kadar — gayri sa Mimi farzediyorsonuz demek?.. Biz perde arkasından — çalışı İbsanlar değiliz; ber İşlmiz v« Tihtir ve açıktır. No gizli za bıta ne de gizli elyaset bilme Yİz. Parls'te birçok — milletlere Mensup casuslar vardır; - bün lardan bir kısmının " Sövyet doğru değildir, yanlış bir kuna Attır. Biz, faaliyetleri devletler Arasında geçimsizlik ve netice İtibarlle harbe doğru sel husule Betirmekten başka birşeye yara- —OMeyan casaslar aleybine aman- sız bir şekilde çalışmaktafız. ,, Demiştir. Bu beyanatın res miğ bir mahiyeti de vardı! Fakat, bu sıralarda Venson silâb ve mübimmat fabrikala muda küvvetli bir grev, bir le- yan hareketl — başlamış ve bareketin “İşçi hakkının mena filol müdafaa,, için — olduğa açıkça söylenmiş ve korkunç şebekesi Fraosız mahkemeleri, evinde gizli tayyare — plânlarının pek çoğu bulanan tayyare mukinisti Tiva'yı ağır cezalarla — cezalan- zaten de | hareketin bu mahiyeti üşikârdı. Rosya'ya mensubiyetini esamak (33 numaralı casusun ! I Almdnya nın Muhtırasına Karşı Dünyanın Düzel: mesi İçin Fransa'nın Ortaya Attığı Mühim Pro_]e.. ... Devletlerin Silâhlarını Kontrol Için Bir Komitenin Teşkili, Muahedelere Bilâkaydüşarı Riayet Edilmesi Ve Malt Işlerin Tanzimi Için De Bir Komisyon Vücuda Getirilmesi Teklif Olunuyor Parka, 8 (Radyo) — M. Flân den Fransız plâaını bugün Ulus lar sosyetesi sekreteri M. Ave nol'e vermiştir. Bu notanın eypini nn Londra sefiri M. Forben vasıtasile Tagiliz Hartciyeşine de vermlştir. Fransız plâvının muhteviyatı bülâsaten şanlardır: Fransa bükümeti, AL manya'nın Reo atatokosunu boz duğu anda, cezri bareketlere teşebbüs ederek müsahedelere riayet lözümunu gösterdi, fakat sulbü yeniden ihlâlden çekindiği için hâdiseyi Ulaslar sosyetesine tevdi etmiştir. Martın onundan ondokuzuna Fransu- kadar Lokârno devletleri ara. | gında meş'elenin dostane — halli çaresi aranmıştır. Almanya hü Tngiliz Gazetelerine Göre kümetinin 19 Marı erdiği cevap, hükük müsavatı dava. sını Syeşil masa - üzerine koy- muştar. Hiçbir dovlet — Almanya'yı tebdid etimiş değildir. Biçbir kimse Almanya'nın hukuk ve gereflle — oynanıamış ve oyna makla değildir. Fakat aradığı mız, ancak musbede ve müoka: bürmettir. Bu, dolayısila - Almanya'nın da lebline bir talep ve davadır. Beynelmilel münasebatı büs: nü süretle İdame — İçin herşey den evvel taahhütlere ve mua- bedelere hürmet lâzımdır. At manya gibi, hoşa gitmediği bir soda bir muahede — veya mad deyl red veye Ibtal doğra bir bareket olamaz, Almanya bükümeti, velelere Trlayet ve Vorsay Habesş Harbı.. Fransa, zecri |edbirler-e aleyhtardır. Habeşis- tan da harbı kaybediyor, gibidir.. Londra 8 (Redyo) — İngiliz gezeteleri Romada Togilia — sefi rile M ya bahsetmektedirler. Livlog Starndar; Fransa hükümeti, zecri tedbirler aleybine meyllal Hattâ M. Flandenin zecri tedbirlerin kuldırılmasını İstiyece tir. Suviç arasında Adis Ababa ve Diradava ibilmeli üzerine vukus gelen mülâkattan bahsetmektedirler. zamanda M. Madaryagaenın Roma'ya davetinden de bombardımanı Ayni vz00 uzadı göstermiş ği tahmin edilmektedir. M. Flanden, en seri bir yol İle İtalyayı Avrupa mes'elelerile alâkadar etmeğe çalışacaktır. Deyil Telgral: 'Son haberlere göre Habeş barbının Necaşi dâzımdır. Mareşal edildiğine hükmetmek tarafından — İdare Badogllo, Dessiye'ye vardığı anda İtalyanın cenup ve şimal kuvvetleri Adls-Ababa'ya saldıracaklar — ve yağmurlardan olacaktır. Demektedir. evel mes'ele temamen bitmiş ilr elti Cenubi Amerika ,Bu Dev'et Reisinin Sözü Ile Zecri Tedbirleri Kaldıracak Mı? Kito, |Eküstör) (Radyo) — Eknatör camur relsi, İtalya sefl. rine ve uluslar eoayetesine verdiği bir nota İle, zecri tedbirlere süreti İştiraklol b otmiş, Ve İtalya'nın şimdi onüçler komitesi sülh davetine müsbet cevap vermiş olması hasebile, bu tedbirin artık kaldırılması lözümuna kani olduğunu zikretmiş ve Ekuatör hükümetinla artık 186 1ncı maddesi mucibince zecri tedbirler ka- rarını gayrl mer'i addettiğini bildirmlştir. Roma, 8 (Radyo)— Ekustör hükümetinin zecri tedbirler aley- bine verdiği kerarın cenubi 'Amerika'da derin aklsler yapacağı anlaşılmaktadır. — dırmakta biran tereddüd gös termedi. Fransız mukabil casus teşki- u, yabi “İkincl Büro,, L S$. 29 Nlepor sistemi tayyarelerin piânlerını — Sovyet'lere — satmış olan Modtok leminde bir casusu da yakalamığa muvaffak — ol muştor. : Son zamaolar casasluk — ma ceralar. ve — davaları — arasında 33 numaralı casua,, ve çebe kesl taribi bir mahiyot arzeder. Bu şobeke ve teşekkülün bir adı da “Berkoviç - Makoviç * Sviç,, tir. Ba teşekkülün ba- şıpda Amerika'lı Sviç - Gördon vardı. Bir Fransız siyasi zabıta me- muru bu teşekkül bakkında: — Senelerce ve binbir zor- lok içinde — takibettiğimiz ba teşekköl, mabud “Fantomu,, çetesi kadar esrarengiz, ele geç mez bir çetedir; her Iki çetenin müşterek ajam Siroli'dir. Demlştir. Fransız zabitası şiddetle — takibedilmekte — olan bu Stroll 1931 semesi - teşriDi sanisinde Ombri allesinin nez dine “Lelka,, fotograf makine- sinin bir kısmını getirmişti. Bu makine ile Fransız harb sana yilade — müstahdem — büalunan obrinti'nin şebekeye verdiği ve sikaların kopyeleri alınacaktı. Şebekenin relsi Sviç, Fransız mukabil casus teşkildtı tarafın- dan tevkif edilince, oturduğu Otel dalresinde taberriyat — ya: pılmiş, bu sayede kimlerin ça- lıştığı ve bu bosüsta .ne kadar para verildiği de — tesblt — odli. miştir. Şayanı dikkat olan cihet, bu vesikalardaki Telmler içlnde terafından ——— 010 10 ——— — moahedesinin askeri kısımlarını du tadil etmiştir. Ayol zaman da Ren — meselesini meydana çıkarımış ve buna mükabil bir de Avropa solhu emniyeti na mana bir teklif yopmıştır. AlL manya hükümeti bu taahhüt leri kabol ederken — bunlardan zarar görmeyeceğini bilmekte idi. Akel takdirde İmzudan le tUnkâf edecekti. Ren'ia gayrl sekeri mahiyette kalması bötün Avrupa İçin bir temlnat idi. Vilsonun ondört maddesi bu taahhütlerle tearuz teşkll etmez. Lakardo mounahedesine gelin ce bu mukavelenin İmzası za manındr Rür havzası — tahliye edilmiş ve Ren paktı İle alâ kadar değildi. Almanya hükü metl o zaman da - kendi - garp haodatlarımın temioi iİçin ba muahedeyi kendisi lâzim — gör- mekte İdi. Almanya bükümetinin — İleri sürdüğü yeni abdi nazariyeler yanlıştır. Rendeki veziyet Al man bhukuka hükümranisini Ablal eden bir veaziyet değildi. Ve bunlar bittabi laza - edilir. düşünülecek — nok'alardı. Almasyonın battı bareketile bü tün moshedeleria mer'iyet Ludelyetl saralmış olmaktadır, Bundan böyle herbangi bu gibi blr mecburlyet ve vaziyet kar şınnda bötün tashhütlerden İs Hokâf mümkün o'acak demek tr. Bunun İçin — müahedelerin artık bir toraflı değİştirilmesi imkânları ortadaen kaldırılma lıdır. Almanya'nın yarın Danzing, Memel ve Avusturya'nın Hlhakı ve daha birçok şeyler üzerinde böyle mes'eleler İhdas etmiye- ceğl ge malümdür. Almanya'nın Lokarao muka- velesinin bezı ahkâmından kuş kulanması da doğra - değildir. Çüokü — müabede — mucibince “Hakem,, os0lü kabual - edil miştir. Lâühey bakem mahke- meslnl teklif ettiğimiz halde Almanya kubul etmedi ve me- morandomunda yebi bir bakem mahkemesl teklif etmiştir.. Almanya davasının zayıf ol. duğunu bildiği içle Lâhey mah kemesine gitmeği reddetmiştir. Vuziyetin nezaket ve veha- meti hasebile P ve Bel çika bükümetleri Ren — işinl sulhen ve mülâyim bir siyaset ken t#arib, tevilsiz bir isim — olması Idi; bu İslm de Obrimtin lami Idi « 1886 da neşredilmiş ve ca- susluğa mütesllik clan Fransız kanunu, bir casusan laminl ve: ren ve casasan tütülmasını te- min edenlerin affedilmeleri lâ zımdır! Kanunun bu çok sarih mad- desi mucibince Sviç ve zevcesl hakkında ademi mes'uliyet ka- Tarı verilmiştir. Fakat, Ombri de bu kanun dan İstifade etmek için Stroli- nin casaa olduğunu ve nerede bolunduğanu haber verdi. Fa kat bu defa bu tedbir. muvaf fakiyet temin edemedi; çünkü Stroli “Fantoma,, çetesile olan alükası hasabile tovkif edilmiş bulanuyordu. — Şonu Var — Fakat Almanya, reket ile mes'eleyi kendi kem: dilerine halle kalkışmışlardır. 5İ ile tesviyeyi kabal edebilizlerdi. (l fevri bir ha. — Lokarno — devletleri, sarsılar — | İtlmadı yeviden tosis İçin los, beden mesalyi sarfetmişler, ve Berlin'e de teklifatin - bulun- muşlardır. Beynelmilel bir mahiyeti olen Reo Almanya'nın ? marttaki teoavüzl hareketina davasını rağmen müzakere İle daha mü: — lâyim bir safhaya sokmak müm- kün idi. Buna mukabil Alman- ya, tekliflerimizi reddetmiştir. — Yenl bitaraf mıvptaka teşkilini cevapsız bırakmıştır. Ren'deki — askeri — mabiyetl halz teşkilât hakkında da sü — küt etmiştir. Tayyare ve tahki- — mat bakkında da ayal .um' büküm sürmüştür. Bütün bu hareketler ve bi. — diseler, Almanyanın 7 mart — emril mediğini göstermiş ve Alman: yanın bâlâ uluslar sosyetesine muvafakat etmiş görünmemek- tedir. Fakat yenl bir plân tek- Kfl ile moktal oazarımızı baklı görmüşlerdir. Almanya bökümetl — bize Avropa pamına bir plân — v miştir: hökümeti cihete lâzımgelen vermiştir. Almanya'nın emol yetl İşi, bizce de düşünülecek bir mes'eledir, fakat —Almanya bükümetlnin cski muahedeleri » çu sırada İstikbal için yapılacak mukavı lelere İstlaad. İmkâsını meyoruz. Almanya'nın emulyeti için yapacağı tahkimat — nokta- sında, müşterek — mesal esesına ba | Fraonsa yaklinl değiştirmek İste- — 4 ehemmiyetl , göre $ ğ ebemmiyet vermemektedir. Müş. * terek mesalye mukabll. yalnız " başına zayıf gördüğü bir tarafa — İstediğini kabal — ettirmek ça zamaoda en tehlikeli bir siyar settir. 1914 te Belçika'ya ya, pılan muamele benüz onatül: — şarki, şarkı şimali hududları bakkında umuümi esaslardan bariç teklifleri de yereizdic. Bu da gösteriyor ki müşterek mesal ve müşt emniyeti ancak kendi baza- riyeslne göre anlamaktadır. Te taraflı anlaşmalardan bubeedil- mekle beraber İzahat - verilme” mektedir. 1928 Parls uzlaşma- sında oluslar sosyetesl erkâmı atasında bü gibi paktların ıki kabul edilmiştir. Emniyet beb- tinde musbedeler umümi - ol- malıdır. Halbuki Âlmanya hü- kümeti, son Memorandomunda — Sovyet Rusya'ya hiçbir mada mevki vermemiştir. Fransa, en geniş şekli bütün devletlerle uzlaşına dine hazırdır. Almanya hükümeti Ulus tösyetesine — girmek — niyetinde olduğunu bildirmiştir. Fakat 7T Murt hareketl önümüzde olduk- çe, bu karardan da memnuun olacak vaziyette değiliz; Alman — ye bütün taahbütlerine rlayet edeceğloi temin ettiği anda bu tekliften memnun olabilecektir. Almanya'nın Uluslar sosye- tesine girmek İstemesi bir men- — Sonu "7 inci sahijede — — Bi Almanya —