April 17, 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

April 17, 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

T C. Keramelttin'in Atıcılık üzerindeki Nutku.. Müstahkem mevki kamutanı General Kerameddin | Nisan 1Y gaçen gün atıcılık spor şubesinin açılma merasiminde bir nu ANADOLU'da bazı yerlerinde hatalar olmuştur. Bu itıbarla tuk vermişti, Ertesi günkü mek için nutku tokrar Muizı olacaklardır. Generalimzin nutku şöyledir: Arkadaşlar! Sizlole konuşmak — fırsatımı elde ettiğim için büyük bir tevinç düyayorum. Memleketin Müdafassına taallâk eden her İşte, bilirsiniz ki, biz askerler, Çok hassasız. Ba vadide mem- leket gençliğine bizmetj edebil diğimizden —dolayı — şimdiden bir garur hlssediyorum. Arkadaşlar; bilirsiniz ki, dün ya, müsellâh bir kuvvet hüline Belmiştir. Yöcl ellâbı - elinde Blaslardan teşekkül ediyor. Bu Çalışmada geri kalan milletlerin hayat hakları yoktur. —Bütün hak, kuvvete dayamıyor. — Ve Rörüyorsunuz ki, ödümüzde bir İtelyan-Habeş davası vardır. General, burada İtalyan ve Habeş kuvvetleri ve vaziyetleri hakkında bir mukayese yapmış: lar ve sonra atıcılık mevzauna geçerek demişlerdir. ki: — Atıcılık, — diğer sporlar gibi bir #pordar. — Biliyorsunuz ki, her #por, ablâkı — tasfiye tder, vücuda küvvetlendirir, Temleket müdafansı için, mü him bir mevcudiyet yaratır. Bir yurttaşın, memleket mü Yafaasında vazitesi, uttığını var Mağa dayanır. En büyük ka Motavlerin — ve en mahir ma Bevracıların sevk — ve İdare Plânları, nihbayet meydan mu herebelerini doğurar. Muhare beler ise, bllhassa İyi atıcılıkla kazanılır. Müharebeler kazanı İkmayınca, en yüksek plânların hiçbir kıymeti kelmaz. Demek - oluyor. ki, bütün Tanbarebelerin netlcesini, attı. Bnı varmak ten Türk ulüsü, — yaratılırken, #iker alıcı — yaratılmıştır. Tarihimizin çok caki olduğunu, lrihe şan veren fütahatımızı llyorsanuz. Binlerce seneden yuşayorsak, bunu, baza- Müzün küvvetine, güvencimize Nedyanoz. — Biz, küvvelli, bir Millletiz, — türedi bir. millet Teğtliz, Atıcılık, Insanlarda nefsine füven ve başarıcılık — gibi has. Nları yaratır, büyük bir enerji Yerir, yılmamak hasansını yara İz. Bu hassalar, muvaffak ol Nak için — birinel — derecede *hemmiyetli olan basralardır. neşrediyoruz. Böylece, o günkü nüsha- okumamış olanlar da nutku okumak fırsatını elde etmiş | asker olunca teşkil eder. Esa- &) Kocaman, nutkun hataları düzeli- çıkan büu Hf alaslarda atıcılık tatbikatın dan habsettikten sonra, müstak bel harpta yalnız ssker kavve tiain harp için kâfi gelmiye. ceğini, bugün; cophe ve cephe gerlsi kalmadığınmı yurdun bü tün maddi ve manes? kuvvetinin harp için barcanacağını, ulusun her ferdinin harp için bazırlan: mak mecburiyetinde oldoğunu, hangi millet, ordusundan başka bütün fertlerini askerlik savayl bakımından İyl yetiş tirirse, o milletin, diğerine ge- lebe çalacağını söylemiş vo: Avrapa — milletleri onun için askerlik çağından evvel gençlerini askerlik wsulüne göre yetiştiriyorlar. Askerliğini yap tıktan sonra da gene ayni teş kilâtta onların askeri bilgilerini müuhafaza edecek şekilde çalış- tıtıyorlar. İzciliğin de bir nevi askerlik olduğunu — söyliyen komutan, memleketin mühtelif yerlerinde poligonlar bulunduğunu, Kön yada ve Adanada vaktlle birer poligon yaptırıp gençleri atıcı: hk içla çalıştırdığını, mektep lerde askeri tedrisatın mecburi olduğunu İzab etmiş ve: — Atıcılığı iyi öğrenirseniz, İşiniz kolaylaşır, sekerlik Icabları çabuk kavra: nır. Şükranla söylemek mec: buriyetindeyim ki, bu hasusta İlk adımı atan ve muvaffak olan cumuriyet höükümetidir. Arkadaşlar, şunu da - ilâve edeceğlim ki, Türk ordusu İle Türk ulasa arasında hiçbir fark yoktur. Türk ordusu, Türk milletinin özüdür. Türk asker leri, olusla dalma beraber ça Tıişmıştır. Başka milletlerde ol. dağu gibi, kral ve padişahla beraber olup millete «ilâh çek memiştir. Ordumuz, mllletin yükselmesi, İnkılâbın mubafa için can vermiştir. Bu neticeyi doğaran kargılıklı sev Eidir. —İstiklâl zaferimizi de, hiç şüpbesiz, millet-ordu birli ğinin yarattığı bu karşılıklı sevgl ve güvene borçluyuz, Or- dusunu sevmiyen, Türk olamaz. Çünkü ordunun en büyük ama- cı, millete, vatana hizmet et mektir, Arkadaşlarım, gelecek harp: ve ELEYLIANA Son Dakika: DD SAT Erkânıharbiyeler Arasındaki Konuş- malar Sarpa Sarıyor Gibi. Borsada Üzüm satışları: Ahe F. Solari K. & 9 75 12 650 10 25 10 25 7 Şınlak x. bi. 12 151 Bugünkü eatış 504000 Dünkü satış S04151 Ümum yekün Zahire satışları: Ç, Cliasi 4000 Buğday 280 Arpa 100 p. çekirdek 487 B. pamak 35 38500 Kile * 35 50 Ton * 35 2378 ken. pala. 400 Bagün şube kitabetine not ettirllen ve henüz — vizitası ya- pılmamış olan pamak satışları. 455 B. pamuk 37 40 ——— — ka olacaktır. Çönkü barp silâh yasıtalarının çeşitli olmatı ve geyet çabauk tekemmül etmesi, bogün askerliği tamamile — bir sab0'at haline getirmiştir. Bu gönkü askerlik, koro kuruya bir cesaretten İbaret değildir. Askerlik, — bügünkü teknlkle san'ata dayanmaktadır. Burada lik deral ben açaca gım, İlerisinle, sizin için çok hayırlı olmasını - dilerken, öğ reneceklerinizin, İstikbalde &lze çok yardım edeceğine kuanlim. Bu garetle memleketimize, yür damuza en büyük yardımı da yapmış olüraanuz. Alkışlanaen — bu — hitabeden sonra, General Keramettin Ko caman; atıcılık hakkında ilk dersi vermiş, mavzerden başlı. yarak baflif ve ve ağır makine- N tüfeklerle toplardan, bomba- lardan, bunların mühtelif harp- lerde kollanılışından bahsetmlş, çok değerli malümat vermiştir. Dersi, büyük bir öhemmil. yetle takib eden genç kız ve kadınlarımızın bu hareketlerini tekdirle karşılıyan değerli ka- mutan, Avrapa — devletlerinde kadının askerliğe verdiği ehem miyeti de anlatmış ve: — Biz Türk'lerde kadının aekerliği, cengüverliği yeni de- ğgildir. Milli mücadelede pek çok kadınlarımız, — cephelerde çalışmıştır. 93 Harbında Erzurum'daki Azlziye tabyemizi bir baskınla alan ve yerleşen — çarlık Rus- yası küvvetlerina sopa, balta, ve bıçaklarla silâhlanan kadın: larımızın, Erzurumda kolabilen ihtiyar — ve çocuklarla birlikte tasrroz ederek hepsini — tepe lediklerini ve bunun tarihe geçmiş bir bâdise olduğunu ve başka milletlerin tarihinde bu kadar yüksek bir kahramanlık K, s. 12 12 10 10 12 K. S. 5 25 25 6 4 3 ç Ceneral Ke lo, mühte- * lar, geçen barplerden çok everi olamıyacağını anlatmıştır. CASUSLAR ARASINDA HARP Nladım çönkü siz bu parayı Tükden olarak aldımız ve ban- :'ıı yatırdınız. Kredi Liyonne hesabından bü — sarahatle laşılmıyor. Relh, şaşırdı. kaldı; müstan ıı'îl bu sözlerine ne mana .—'l!k Tüzmgeldiğini takdir q'ülyo:dıı. Avukatı da telâüşa '*ıı.!. boşlamış idi. Bü ana :."'— müekkilinin masum ol '&h— kani ve vaziyetin le Üde fnkişaf ettiğini görmüyor | Halbuki İatintak bükimi, GU yalan söylediğini iddia - Yordu! Avukat, üzerine aldığı mü- vazifesinden İstifa etmek Üa latedi, fakat bundan evel ban- kada bir tetkik yapmağı lâzım gördü. Bankada — yaptığı tetkikatta hayretle; biraz da tecssürle gör kü ki, müekkili parayı bankaya nakden değil, hesabına naklen tevdi etmiş idi. Şa halde banka bâkime verdiği cevapta, banka bir hesaba sld bir notu vermiş demekil. Ba hata, ihtiyari ml Yoksa... Bilmiyerek mi?.. Malüm değil. Bereketki harb zamanı de- ğildi; yoksu, harb zamanında olsaydı böyle bir yanlış, Reib'i 24 enat içinde İdama sevkede- idi?, bilirdi! Mukabil cesas teşkilâtı po lisleri, genç ünlverslteliyi adım, adım takib etmişlardi.. Anttâ, kimya enetitüsü lâborataarı ka- pısında kendisini hep beklemiş idiler; zabıta, Reih'in arkadaş larından çok sonra — çıktığını tesbit etmişler ve ba geç kal: mağı, casuslağa — bamleylemiş- lerdir. Relh'in avukatı, hafi zabıta memuru Moreç: — Slia, dedi. Reih'in lâbora- tonrda gecenin onona kadar kaldığı günün 7 veya 8 Mayıs değildir. 9 Mayıs olduğuna ta- memen emin misinle?.. — Tamamile eminim. 9 Ma. yıs İdi. — Buyurunuz size bir tak- vim, 9 Mayıs Pazara tesadüf ——— Belçika, Ingiltere'den Asker Istiyor. Ingi liz'ler Kuv: vetlerini Taksim Ettik- lerini, Yardımda Bulunamıyacaklarını Şöyliyorlar, Londra, 16 (Radyo) — Ha- otının öğrendiğine göre erkâmı — barbiyeler — arasındaki görüşmeler, bugün müşkül va ziyete geçmiştir. Büyük Britan- ya'nın, Fransa ve Bolçika em rine İcabında vereceği kuvvet lerin pekâz olacağı İleri sürül. müştür. Bolçike; Fransız yardı mından ziyade Tİngiliz yardı: mıza İstload etmektedir. Fraa- sızler; Togiliz kara kuvvetlerin den mühlm bir. kısmının Mi sır'da, şimali Hindistan'da ve asıl Britenya'yı müdafaa için tabşld edilmiş olduğunu, do: Banmanın Akdenizde, mühim bava küvvetlerinin de Misir'da bulanduğunu bildirmişlerdir. Tagiliz kuvvetlerimin umami zasfı İlerl sürüldüğü —sırada Fransız'larla — Belçika'lıların iş tedikleri malümatı vermekten Togiliz Erkâmı herbiyesi İmtina etmiştir. — Belçika'nın, — Iogiliz yardımını — istemesinin — sebebi flâman olan halkın, Uransız yardımını bhöş — görmemesldir. Hattâ, Fransa ve Belçika ara sındaki sekeri mushedenin fes hini bile İstemişler. Ba akşam yapılacak — Erkânı barbiyeler amümi toplantısı çok bedbin bir hava içinde açılacaktır. —. .— Roma 16 (Radyo) — İlalya hükümeti, kurmaylar toplantı- DA İştirâk etmemektedir. Tıl büna gezetesi, Londra'da erkâ mıbarbiyeler devam eden müzakerelerla — sembolik mohiyette olduğu iİddla edildi- gine göze bunlara iştirâk edil- memeslade hiçbir. mazor — bu- lunmadığım, İtalya'nın bu top Jantılara — İştirâk — etmiyeceğini yazıyor. Londra, 16 (Radyo) — Fran se, İagiltere ve Belçika erkâ- nıbarbiye heyetleri mözakereleri arasında devam etmiştir, Dün murahhasların - resmini almak için babriye lortluğu önünde toplanan — muhabirler hiçbir resini alamamışlardır. Yarım ssat sonta, behriye mütehsssısl bahriye lortlu: ganda ki ve hava Beraet Lindberg'in çocu- ğunu o öldürmemiş.. Trenton 16 (Radyo) — Ha aptmanın fdam ndan evel, Llad bergin kaçırılan oğlunun ketli olduğunu — söyliyen — Vendelin Jurl — heyetinde muhakemesi bitmiş ve beraetine karar ve rilmlştir. Müruriye Resmirn'i Iktısat Vekâleti Tesbit Edecek. Lâyihada Rıhtım Yapılması, Yeni Kanallar Açılması Hakkında da Maddeler Var. Istanbul, 16 (Özel) — Müruriye resml için yeni bir kanun lâyihası hazırlanmıştır. alınacak mürüriye resmini Iktısat Bu kabun lâyibasına göre, vekâleti tayla edecektir. eşyalardan Bu lâyiha, rıhtım yapılması ve yeni kunallar açılması hakkında da bazı ahkâmı ihtiva eylemektedir. Bisiklet ve Hava Sporu- na Ehemmiyet Verilecek Her Sporcunun Türk Kuşuna üye Kaydolması Kararlaştırıldı. Aokara, 16 (Özel) — Burada toplanan spor kongresi, eskrim, bleiklet ve bava sporlarının fanliyet sahasının - genişletilmesine karar vermiştir. Her sporcunun Türk kuşunu üye olması şarttır. ediyor. Ber Pozar olduğu gibi lâboratusr da 9 Mayısta — ku palı idi. Relb, billhassa çeker üzerinde kimyevi tetkikatta bulunmakta olduğu halde Sroç, zehirli gaz lar üzerinde uğraştığını da iddia ediyordu. Muhnik ve zehirll — gazlar... Reih mahvolmuş demekti. Fa kat Relh profesörünün şuhade ni İstedi. Profesörü, Nobel müküfatını almış ve Fransa'nın bu tacihte en maraf profesör: lerinden olan Peren İdi. Bu öfesör ve bundan başka pro- ör Bertsan ve profesör Obel mazdunun lehinde şçebhadet et tiler ve lâborataurda hiçbir va: kit muhoik gez tablil ve tet: kikleri yapılmadığını söylediler. Bütün bunlara rağmen Re: ih'ie 20 Martta tevkifine ka- rar verildi ve bu karar hemen infaz edildi. Bu mevkufiyet dokoz ay söürdüğü halde, Relh ne gibi vesikalara İstinaden — hapsedil. mekte olduğunu öğrenmedi, fa: ket bütün İstined noktaları Sruç'in Hthamları idi! Bu Iddiada, Sraç'in mahud: “Gl1. 2 Teşrinlevvel 33. Pas. Ens. 3000,, şifreli yazısın dan İbaretti, 300,000 Satırlık yazı! Zabıta, maznunan evinde de taharriyat yapmağı unutma- mıştı, ve bu taharri neticesinde tam 300,000 — satırlık elyazısı bir sure bulunmuş ve bunlar ikinci büroya verilmişti. Bu elyazılarının tetkiki de mütehassısları da barbiye ve bava bakanlıklarına giderek mü- zakerelere başlamışlardır. Ba müzakerelerin mabhiyeti tamamen tekniktir. Bu hususta şiddetli ketamiyet — muhafaza edilmekte ve temasların 8 10 gün kader süreceği |tabmln alunmaktadır. bul Istan Gazeteleri Ne Yazıyorlar? İstanbul 16 (A.A) — Güze- teler, boğazlar mes'elesi bak: kındaki notamızın — tefsirile ve doğurduğu — akislerle meşgul olmakta devam ediyorlar. Yanus Nadi Cumuclyet gu- zetesinde boğazların tahkimi hakkındaki talebimizin karşı- sında Atlnada çıkan — Estiya gözetesinin “Biz de adaları tah- kim edelim,, yolundaki teklifi. ni ele ularak dost ve komşa Yonanlıtan'ın kendi emniyeti için lesamlu gördüğü müdalaa tedbirlerlal almasına Türkiye: nin bir diyeceği olmuadığını, hatta bu fikri iltizam etmeğe amade olduğunu söylüyor. Tan gazetesi; * Yunanlıların gayri askeri boğazlar mıntakatı dahilindeki adaları tahkim et mek şeklindeki düşüncelerini aradaki “ Antaot Kordiyal ,, Bakımından oldağu kadar Ba gazların tahkiminden — matlüp olan emniyetin tam temini noktasından da tasvip etmemek kabil olmadığı yazıyor. Necib Ali Köçüka (Zuman) gazetesinde boğazlar vejiminde değişiklik İstiyen notamızın bo- ğazlar mukavelesinde — bugün tatbiki hokoki, eiyasi, askeri birçok — sebeplerden — dolayı imkân — dahilinde olmıyan bu mokaveleyi — alâkadorların İşti. rakile yeni şçartlara ve vazl. yetlere göre değiştlirmek mev- zuubahs olduğunu söyliyor. Vapur Yüzdürülemedi. Cebelâttarık, 16 (Radyo) — Bir kaza neticesinde karaya otaran ve İçinde çok mühim, kıymetli Çin âsarıatikesı bulu- BaD Reampura vaporünun yüz: dörülmesli İçin çalışılmış İse'de muvaflakıyet temin - edileme- miştir. Birçok yolcular, karaya çıkarılmıştır. Mançuri - Hopey ara- sında müzakareler. Tokyo, 16 (Radyo) — Sing Sing'te Mançuri başveklli Man çari İle Hopey arasında bir bâdise çıktığımı tekzip etmiş ve: Iki tarafın muruhhasları müzakerelerine İyl bir hava dahilinde devam etmektedir. Demir. Gömbüş hasta. Peşte, 16 (Radyo) — Muacar başbakanı Gömbüş — hastalan muştr. Sıhbi vaziyeti uğır de- B